4_6008063719823644058.mp3
6.04M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیستوچهارم» 112
🔹 ادامه بحثِ «مکروهات لباس مصلّی»
🔸 اشتمال صمّاء
🔹 فرق عمامه مسلمین با مشرکین و کفّار
🔸 تحنّک در نماز
🔹 مرحوم فیض کاشانی قائل به حرمت تحنّک در زمانِ حاضر میباشد (زیرا عنوان لباسِ شهرت پیدا کرده است)
🔸 عبارات صاحب جواهر در مورد تحنّک
🔹 لثام و نقاب در صلاة
🔸 نماز در قباء مشدود کراهت دارد، إلا فی الحرب
🔹 خواندنِ فقه عامّه چه اهمیتی دارد؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیستوچهارم» 112 🔹 ادامه بحثِ «مکر
✔️ فیض کاشانی در زمانِ خود، «تحنّک» را از قبیلِ لباس شهرت دانسته:
🔸 ...العمامة الّتي لا حنك لها... و الظاهر من أكثر الروايات عدم اختصاصها بالصلاة، بل التّحنك سنة مطلقاً إلّا أنّه قد ترك اليوم بحيث صار من لباس الشهرة المنهي عنه.
📚 مفاتيح الشرائع، الفيض الكاشاني ج1 ص111
#فقه
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیستوچهارم» 112 🔹 ادامه بحثِ «مکر
✔️ کلامِ صاحب جواهر پیرامون تحنّک و لباس شهرت
🔸 و في المفاتيح «إن التّحنّك صار في هذا الزمان لباس شهرة» قلت: فينبغي أن يكون محرّما بناء على حرمة الشهرة في اللباس و إن كان في الأصل مندوباً كما يقضي به إطلاق قول الصادق(ع) في صحيح أبي أيوب: «إن الله يبغض شهرة اللباس»...
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج8 ص252
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_6010315519637329502.mp3
8.77M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیستوپنجم» 113
🔸 وجودِ تماثیل بر لباس مصلّی کراهت دارد
🔹 تصویر گُلی بر روی انگشتر کاظم (علیهالسلام)
🔸 نظرِ ابنادریس در مسأله
🔹 الجمع مهما أمکن أولی من الطرح (جمع عرفی بین روایات)
🔸 مکان مصلّی
🔹 ملک عین و ملک منفعت
🔸 در بیع و شراء ملک عین است ولی اجاره ملک منفعت است
🔹 اقسام إذن
🔸 اباحه شرعی و اباحه مالکی
🔹 اشکال صاحب مدارک به محقق حلّی
🔸 مثالهایی برای «شبه اُجرت»
🔹 اقسام اباحه: اباحه صریح، اباحه به فحوی (به اولویّت)، اباحه به شاهد حال
🔸 چون فحوی را قسیم شاهدِ حال قرار داده، لذا مشخص میشود که در این متن اینها غیر همدیگر هستند
🔹 اشکالی از «مدارک الأحکام» و «مسالک الأفهام» به محقق حلّی
🔸 نظر فضل بن شاذان در مورد نماز در مکان مغصوب، مخالف دیدگاهِ مشهور است
🔹 اگر مالک به غاصب یا غیر غاصب اذن داد، نماز در آن مکان چه حکمی دارد؟
🔸 جاهل به موضوع غصب
🔹 جاهل به حکم غصب
🔸 خواندنِ نماز در حال خروج از دارِ غصبی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیستوپنجم» 113 🔸 وجودِ تماثیل بر
✔️ تصویر گُل و هلالی بر انگشتر حضرت کاظم(علیهالسلام)
🔸 عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) فَأَخْرَجَ إِلَيْنَا خَاتَمَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ خَاتَمَ أَبِي الْحَسَنِ(ع) وَ كَانَ عَلَى خَاتَمِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَنْتَ ثِقَتِي فَاعْصِمْنِي مِنَ النَّاسِ وَ نَقْشُ خَاتَمِ أَبِي الْحَسَنِ(ع) «حَسْبِيَ اللَّهُ» وَ فِيهِ وَرْدَةٌ وَ هِلَالٌ فِي أَعْلَاهُ.
الكافي، الشيخ الكليني ج6 ص473
@Nardebane_feghahat
✳️ #فاطمیه (1)
حدثنا إبن حميد قال حدثنا جرير عن مغيرة عن زياد بن كليب، قال أتى عمر بن الخطاب منزل علي و فيه طلحة و الزبير و رجال من المهاجرين. فقال: والله لأحرقن عليكم أو لتخرجنّ إلى البيعة...
📚 تاريخ الطبري، الطبري، ابن جرير ج2 ص443
@Nardebane_feghahat
✳️ #فاطمیه (2)
✔️ الّذين تخلفوا عن بيعة أبي بكر: عليّ، و العباس، و الزبير، و سعد بن عبادة، فأما علي و العباس و الزبير فقعدوا في بيت فاطمة حتى بعث إليهم أبوبكر عمرَ بن الخطاب ليخرجوا من بيت فاطمة، و قال له: إن أبوا فقاتلهم. فأقبل بقبس من نار على أن يضرم عليهم الدّار، فلَقيَتْه فاطمة فقالت: يا ابن الخطاب! أ جئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم، أو تدخلوا فيما دخلت فيه الأمة!...
📚 العقد الفريد، ابن عبد ربه ج5 ص13
@Nardebane_feghahat
✔️ طبق گزارشِ رجال كشی، «هشام بن حکم» در ابتدا شيعه نبود و بعد از ملاقات با امام صادق (عليه السلام) تغییر عقیده داد و شیعه شد.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
۱۳۹۸/۷/۹
🔸 ما با سه گروه مواجهیم:
1. یک گروه به افراط افتاده و میگویند: ما چیزی غیر از حق الله نداریم و همه چیز حق الله است. اینها خیلی شدید التّدیناند، خیلی شدید التّعصب به دین هستند، همه چیز حق الله است.
2. غربیها این طرف افتادند و میگویند همه چیز حق الناس است و ما چیزی به نام حق الله نداریم.
3. گروه سوم که اعتدالیون هستند میگویند ما هم حق الله داریم و هم حق الناس.
@Nardebane_feghahat
💠 میرزای شیرازی و عشق به مباحث علمی
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● آقای سید مهدی روحانی نقل کرد از عموی خودش مرحوم حاج آقا احمد، ایشان هم از مرحوم آسید عبدالهادی و ایشان از مرحوم آمیرزا علی آقای شیرازی که پسر میرزا و مرجع تقلید هم بوده، آمیرزا علی آقا میفرموده: اواخر کسالت میرزا وضع میرزا طوری شد که مورد تردید بود میرزا وفات کرده و یا زنده است. قرار شد امتحان کنند ببینند زنده است یا وفات کرده.
یکی رفت گفت: از طرف دولت عثمانی آمدهاند برای زیارت شما. اثر حیات در میرزا ظاهر نشد.
دیگری گفت: سفیر ایران آمده میخواهد خدمت شما سلامی عرض کند، اثری پیدا نشد.
آمیرزا علی آقا میگوید: من میدانم چطور باید پدرم را امتحان کرد.
به گوش میرزا میگوید: نان سوخته چه حکمی دارد؟
میرزا میجنبد و میفرماید: از چه بابت حکمش را تعیین کنیم؟ از این جهت که اکل خبائث است بگوییم حرام است، یا از باب اینکه مضرّ است بگوییم حرام است، و یا بگوییم اگر بخواهیم تحریم کنیم چون نان غیر سوخته هم همراه با سوختههاست و دور ریخته میشود، لازمه این تحریم، تحریم دیگری است و تزاحم است. از این جهت بگوییم «حرمت اکل» فعلیت ندارد؟
میرزا این شقوق را در آن حال بیان میکند.
📚 جرعهای از دریا، ج۱، ص۱۱۵
@madras_emb
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✅ آیت الله سید مرتضی عسکری (رحمة الله علیه):
✔️ «قول مجهول قائله»
🔸 أما ما قيل من أنّ المهدي (ع) قال: «انّ الكافي كاف لشيعتنا»، فانّه قول مجهول راويه و لم يسمّ أحد إسمه، و يدلّ على بطلانه تأليف مئات كتب الحديث بمدرسة أهل البيت بعد الكافي، مثل: من لا يحضره الفقيه، و مدينة العلم، و التهذيب، و الاستبصار و البحار، و وسائل الشيعة، و جامع أحاديث الشيعة، إلى غيرها.
📚 معالم المدرستين، العسكري، السيد مرتضى ج3 ص356
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✳️ #استخاره (3)
✔️ آیت الله گرامی:
🔹 نقل است که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با قرآن استخاره نمیگرفتند و میگفتند من استخاره با قرآن را نمیفهمم و نمیدانم اگر مثلاً «قال موسی» آمد چه باید برداشت کنم؛ اما ایشان با تسبیح برای خود و دیگران استخاره می گرفتند.
@Nardebane_feghahat