eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اگر هنگام خوردن غذا، مهمانی وارد شود، آیا توصیه شده است که از سر سفره تکان نخورده و به احترام او از جا برنخیزیم؟! ☑️ «عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ وَ نَادِرٍ جَمِیعاً قَالا قَالَ لَنَا أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ قُمْتُ عَلَى رُءُوسِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَأْکُلُونَ فَلَا تَقُومُوا حَتَّى‏ تَفْرُغُوا وَ لَرُبَّمَا دَعَا بَعْضَنَا فَیُقَالُ لَهُ هُمْ یَأْکُلُونَ فَیَقُولُ دَعْهُمْ حَتَّى یَفْرُغُوا». 📚 کافی ج 6، ص 298 🔸 یاسر خادم و نادر گفتند: امام رضا(علیه السلام) به ما فرمود: زمانی که مشغول خوردن غذا هستید، حتی اگر من بالای سر شما حاضر شوم، از جای خود برنخیزید! و بسیار پیش می‌آمد که حضرت با ما کاری داشت و به ایشان می‌گفتند که آنان مشغول خوردن غذا هستند که ایشان می‌فرمود: کاری به کارشان نداشته باشید تا غذایشان را تمام کنند. 🔹 با این وجود، اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بلند نشدن برای مهمان، عرفاً نوعی توهین به او به شمار آید، نباید مهمان مؤمن را تحقیر کرد؛ زیرا احترام به مؤمن برتر از احترام به سفره است. @Nardebane_feghahat
✳️ جعل خواب از طرف اخباری ها ، علیه اصولی ها 🔸رسول جعفریان 🔹آیت الله سید محمد مجاهد (1180ـ 1242ق)، از علمای بزرگ دوره فتحعلی شاه، در باره جعل یک خواب از سوی اخباری ها علیه اصولی ها، چنین نوشته است: 🔹و دیگر آنکه می‌گویند که شخصی علامه [حلی] ـ رحمة الله علیه ـ را در خواب دید، و از او سؤال کرد که بر تو چه نوع گذشت، و او در جواب آن شخص گفت که: 🔹 لولا تالیف «الالفین» و «زیارة الحسین علیه السلام، لَهَلکنی الفتاوی!» یعنی اگر برای نوشتن کتاب و حضرت امام حسین علیه السلام نمی‌بود، هر آینه من مرا هلاک کرده بود. و این سخن باطل است و ناشی نشده است مگر از . زیرا که بعضی از اخباریین دشمن می‌ باشند تا به حدی که ملا محمد امین استرآبادی که از اخباریین است در «» نوشته و گفته است که : دین دو دفعه گردید : یک مرتبه در روز سقیفه و که خلافت امیرالمومنین را غصب کردند . و بار دیگر وقتی بود که علامه [حلی] اساس اجتهاد را گذاشت و محکم کرد! 🔷 چنانچه (دشمنی اخباریین با مجتهدین) گفته شد و شنیدی ، حال هرگاه (اخباریین) خوابی وضع کنند چه استبعاد دارد ! و جزای افترا گوینده و افترا کننده بر خداوند عالم است ، وای بر آنها که این افتراها می‌بندند و وای ثم وای بر اشخاصی که از روی بی فهمی و جهالت این حرفها را مکرّر در مجالس و محافل می‌زنند ، و از خدا نمی‌ترسند ، بلکه بعضی از آنها اسم خود را عالم می‌گذارند ، و به جهت اینکه قابلیت فتوا دادن ندارند ، تکیه به این خواب جعلی می‌نمایند ، و می‌گویند احتیاط می‌کنیم که فتوی دادن امری است بسیار خطیر ؛ بلی چنین است هرگاه کسی خود را قابل فتوی دادن نداند و مع هذا فتوی بدهد، در سه آیه قرآنی که جناب اقدس فرموده‌اند چنین شخصی داخل خواهد بود، و فتوا دادن امری است بسیار خطیر ، و تا تواند شخصی خود را معاف بدارد و پیرامون آن نگذرد البته بهتر است . ✅ پ. ن : البته لازم به ذکر است که و و بسیاری از اخباریین انسان های خوش فکر و بعضاً بوده اند و در این مسأله تردیدی نیست. و بحث و اختلاف اصولیین و اخباریین صرفا در جهت و آنها است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه الشعائر استاد عندلیب همدانی : 🔶 زیارت کربلا با وجود : 🔹در مورد شعائر حسینی و از جمله زیارت حضرت سیدالشهدا (و لو با احساس ) سخنی از فقیه بزرگ آیت الله آخوند همدانی (قدس الله روحه) نقل شده که ادله بر احکام اولیه دارد و ادله سیدالشهدا بر خود لاضرر حکومت دارد. @Nardebane_feghahat
✅ صحت غسل‌های مستحبی در حال 🔸«یستحبّ لها الأغسال المندوبة کغسل الجمعة و الإحرام و التوبة و نحوها، ...» 📚 العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی صفحه 170، مسأله 43 @Nardebane_feghahat
☑️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹 شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. گعده علمی شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) @Nardebane_feghahat
⁉️ پرسش: چرا حضرت امیر‌(علیه السلام) کتابی را تدوین کردند که فقط در اختیار امامان معصوم باشد و عموم مردم از آن بهره نبرند؟ ✅ پاسخ آیت الله حفظه الله : 🔹 معلوم نیست که ایشان این کتاب را تنها برای ائمه بعدی تدوین کرده باشند؛ اما به دلایلی ـکه نیاز به توضیح مبسوطی داردـ این کتاب بعدها نشان امامت و ولایت گردید. 🔸 بنابراین بعید نیست که این کتاب اساساً برای تنظیم، تبیین و تحدید سنن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و نشر در جامعه آن روز مسلمانان تألیف و تدوین شده بود؛ اما حوادث بعدی دنیای اسلام موانعی در راه نشر آن پدید آورد و بعدها بر اثر گذشت زمان و برخی عوامل دیگر، موجب شد که این کتاب در جامعه منتشر نشود. وقتی حضرت امیر‌(علیه السلام) در دوره خود نتوانند مانع شوند، حساب بقیه موارد را باید کرد. @Nardebane_feghahat
✅ حضرت آیت الله حاج سید احمد ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که: احادیث ما در تولید و در تدوین شده‌اند و لذا برای فهم آنها با پیش‌زمینه‌های ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشته‌اند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه و برای کوفه فقه . این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال می‌کند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست. @Nardebane_feghahat
(ره): 🔸 بدان كه نصف تعلّق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد، و نصف ديگر به سادات، يعنى جمعى كه از جانب پدر به كه جدّ حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است منسوبند، اگرچه از اولاد حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نباشند، به شرط آنكه شيعه اثناعشرى باشند و ايتام يا مساكين يا ابناى سبيل باشند، و نصفى كه به اين جماعت متعلّق است،صاحب مال مى تواند كه خود ميانه ايشان قسمت نمايد،و امّا آن نصف كه تعلق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد،در زمان غيبت بر صاحب مال واجب است كه به دهد تا مجتهد آن را ميان آن جماعت قسمت نمايد . 📚 ص 268 @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه استثنای قابل چشم‌پوشی این مغالطه هنگامی اتفاق می افتد که شخصی ادعایی مطرح نماید و وقتی دیگران در رد سخن او مثال نقضی مطرح نمایند قائل شود که این مثال نقض یک استثناء می باشد و قابل اغماض است و کلام او را مخدوش نمی‌کند. ☑️ به عنوان مثال: 🔹 همه مردم از وضع اداره جامعه رضایت دارند . ❓پس چرا فلان مسئول انتقاد دارد ؟ 🔸آن مسئول یک استثنا می باشد ! @Nardebane_feghahat
✅ مغالطه تعمیم‌ شتاب زده 🔹 به مغالطه ای می گویند که شخصی در کلام خود به چند مورد کم و نامتعارف استناد می کند و مطابق آن ، حکم کلی می نماید. 🔸 نام دیگر این ، مغالطه است. ☑️ به عنوان مثال : 🔹 امروز یک انسان مذهبی را دیدم که مشغول دروغ گفتن بود . پس همه مذهبی ها دروغگو هستند . @Nardebane_feghahat
☑️ معتقد است اقوی جواز اعطای غیر هاشمی به هاشمی است اگرچه احتیاط مستحب را در عدم جواز می داند . @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج آیت الله ◼️ بحث درباره و است. اگر کسی باشد نتواند خود را نگه بدارد یا باشد نتواند خود را نگه بدارد و یا باشد و نتواند در نماز خود را نگه بدارد، چه تکلیفی در مورد نماز دارد؟ 🔶 مرحوم سید (رضوان الله تعالی علیه)  فرموده بودند که این شخص اگر می‌تواند ، در وسط نماز بگیرد و اگر نمی‌تواند ، با همان یک وضو نماز بخواند ولو این‌ که حدثی هم از آن بیرون آمد نمازش درست است ، الا این‌که فرموده بودند : برای هر نمازی یک وضو بگیرد. و لا یجوز الا این‌که برای هر نماز حتی نوافل یک وضو بگیرد! مثلا برای نماز ظهر یک وضو بگیرد ، بین دو نماز اگر می‌خواهد نافله بخواند برای دو رکعت نافله یک وضو بگیرد و بالاخره یک وضو هم برای نماز عصر بگیرد. و اگر نمی‌خواهد نوافل بخواند دو تا وضو بگیرد : یکی برای نماز ظهر یکی برای نماز عصر. ⬅️ این فتوای مرحوم سید در است. @Nardebane_feghahat