eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ (ره) می نویسد: 🔸 تقول في قنوت كل صلاتك: «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم إنك أنت الأعزّ الأكرم». و إياك أن تدع القنوت فإن من ترك قنوته متعمدا فلا صلاة له. 📚 المقنع ص115 @Nardebane_feghahat
✳️ درس اخلاق آیت الله (1397/11/04) 🔸 وجود مبارک پيغمبر (صلی الله علیه و آله) يک وقت فرمود: سخاوت يک شجره طوبی است که اصل آن در بهشت در خانه من است و شاخه‌هاي او به خانه‌هاي مؤمنين مي‌رسد. در جلسه ديگر فرمود: سخاوت يک شجره طيبه‌اي است که اصل آن در خانه علي بن ابيطالب است شاخه‌هاي پربرکتش به خانه‌هاي مؤمنين مي‌رسد. 🔹 به حضرت عرض کردند اين دو حديث هماهنگ نيست؛ چون شما در يک جلسه فرموديد اصل اين درخت در خانه من است، و در جلسه ديگر فرموديد اصلش در خانه علي (علیه السلام) است! فرمود: «دَارِي وَ دَارَ عَلِيٍّ وَاحِدَةٌ». @Nardebane_feghahat
✔️ می نویسد: 🔸 أفضل ما يقال في القنوت الدعاء المأثور عن النبي و الأئمة(عليهم السلام) و قد صرّح الشيخ و جماعة بأفضلية كلمات الفرج... و يجوز الدعاء فيه بما سنح للدين و الدنيا... و يشترط فيه كونه مباحا أي مأذونا فيه، فلو دعا بالمحرّم أبطل صلاته. 🔹 و يجوز الدعاء فيه للمؤمنين عموماً و بأسمائهم... و كذا يجوز الدعاء فيه على الكفرة و المنافقين. 📚 جامع المقاصد ج2 ص334،335 @Nardebane_feghahat
🔹 مشهورِ فقیهان، اکثرِ مدتِ نفاس را ۱۰ روز دانسته اند، لکن قول دیگری نیز در میان فقها وجود دارد که اکثر مدت را ۱۸ روز بیان کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ می نویسد: 🔸 الدم الذي يخرج قبل خروج الولد، لا خلاف أنه ليس بنفاس، وما يخرج بعده لا خلاف في كونه نفاسا، و ما يخرج معه عندنا يكون نفاسا. 🔹 و اختلف أصحاب الشافعي في ذلك، فقال أبو إسحاق المروزي و أبو العباس ابن القاص مثل ما قلناه،و منهم من قال: إنه ليس بنفاس. ✅ دليلنا: انّ اسم النفاس يتناوله لأنّه دم، و قد خرج بخروج الولد، و إذا تناوله اللفظ حمل على عموم ما ورد في هذه الباب. 📚 الخلاف ج1 ص246 @Nardebane_feghahat
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ آیا ابوحنیفه شاگرد امام صادق (علیه السلام) بوده است؟ ✔️ پاسخ علامه سید مرتضی عسکری @Nardebane_feghahat
▪️تعزية... 🔸 نتقدم إلى ساحة القداسة ، ولي أمر المسلمين الإمام المهدي (صلوات الله عليه وعجّل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد جدته الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء (صلوات الله عليها) كما نتقدم إلى مراجعنا العظام العدول بخالص العزاء وإلى الأمة الإسلامية كافة. @Nardebane_feghahat
🔹 ازدواج موقت، مدت حداقل و حداکثری ندارد اما برخی معتقدند در صورتی که مدت ازدواج موقت از طول عمر معمول انسان فراتر باشد ازدواج به دائم تبدیل می‌شود. @Nardebane_feghahat
4_5990141706060695561.mp3
7.63M
✳️ ☑️ (24) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ. بَابُ في الأئمة (عليهم السلام) أنهم إذا ظهر أمرهم حكموا بحكم داود و آل داود و لا يسألون البينة، عليهم السلام والرحمة والرضوان. 🔸 باب: ائمه اطهار وقتی به حکومت برسند به حکم داود و خاندان داود قضاوت نمایند و بیّنه و شاهد نخواهند + شبهه وهابیت پیرامون قضاوت نمودن امام زمان(عج) بر طبق حکم حضرت داود(ع) + برداشت و شبهه افکنی ابن تیمیه در این باره + ماجرای قضاوت حضرت داود چه بوده است؟ + چرا مقام ائمه (علیهم السلام) به ذوالقرنین و یوشع و آصف بن برخیا تشبیه شده است در حالی که امامان از این ها بالاترند؟ + معرفی یحیی حلبی، عبیدالله حلبی، محمد حلبی/ علت معروف بودن آنها به عنوان «حلبی» چه بوده؟ 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✔️ «نظرات فقها در مورد ذکر نشدن مدت در عقد منقطع» 1⃣ برخی فقها مانند محقق حلی معتقدند اگر مدت در زمان عقد موقت تعیین نشود، به ازدواج دائم تبدیل می شود. در این باره نص نیز وارد شده است: قال أبوعبدالله (عليه‌السلام) في موثقه ابن بکير: «إن سمى الأجل فهو متعة، و إن لم يسم الأجل فهو نكاح ثابت». 2⃣ اما برخی معتقدند در این حالت، با توجه به قاعدهٔ «ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع» عقد موقت بدون ذکر مدت باطل است و زوجیتی برقرار نشده‌است. فقهایی مانند شهید ثانی و علامه حلی هم این نظر را داشته‌اند. 3⃣ برخی قائل به تفصیل مابین صیغه «متعت» و «انکحت» است به این‌معنی که اگر عقد با صیغه «متعت» خوانده شود و مدت، ذکر نشود عقد باطل، ولی اگر با صیغه «انکحت» خوانده شود، عقد صحیح است و به دائم تبدیل می‌شود. 4⃣ نظر چهارم: قول به تفصیل بین عمد و نسیان می‌باشد، یعنی درصورتی که مدت عمداً ذکر نشود، عقد به دائم تبدیل می-شود ولی اگر از روی نسیان باشد، عقد باطل است.  @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی (رضوان الله علیه): 🔸 من الأسباب الموجبة لغسل الجنابة الجماع و هو إجماعيّ بين المسلمين في الجملة، نعم إختلف العامة فيما إذا جامع و لم ينزل، فالمشهور فيما بينهم هو وجوب الغسل و القول غير المشهور فيما بينهم هو عدم وجوب الغسل في الجماع من غير إنزال. 🔹 و أمّا الخاصّة فإنّهم حكموا بوجوب الغسل بالجماع مطلقا أنزل أم لم ينزل من غير خلاف بينهم، و إنّما الخلاف بينهم فيما يتحقّق به الجماع الموجب للغسل، فبعضهم إعتبر دخول جميع الذكر و المشهور كفاية دخول الحشفة أو مقدارها من مقطوع الحشفة، و منشأ الإختلاف هو إختلاف الأخبار في التعبير. 📚 كتاب الطهارة ص104 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 این حدیث کسا که در حاشیه یک نسخه خطی از کتاب عوالم موجود بوده است، و با فتوکوپی اش اخیرا چاپ کرده اند، منتهی می شود به قاسم بن یحیی عن جده حسن بن راشد. @Nardebane_feghahat