✅ کتاب بی نهایت (مجموعه سه جلدی)
🔻آغاز سیر و سلوک جوانی و گره گشایی فکری در سه جلدی
🔹به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن وکیلی(استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان) برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص «زبان روان» و «استحکام محتوایی» که نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه میکند، این مجموعه با عنوان «برترین آرزو» با مدل نگارش نوجوانانه و محتوای مباحث اعتقادی به همراه تصویرسازی بر اساس آثار، آراء و مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) گردآوری شده است.
🔸جلد اول کتاب: معرفت شناسی - انسان شناسی و جهان شناسی - خداشناسی
🔸جلد دوم کتاب: راهنما شناسی - اسلامشناسی
🔸جلد سوم کتاب: شیعه شناسی - معادشناسی
https://oniketab.ir/product/binahayat/
🤵🏻 سفارش کتاب و مشاوره :
@admin_Oniketab
این کتابها رو از افراد مختلف شنیدم که سبک خوبی در نگارش مسائل اعتقادی برای نوجوانان هستش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبادی این خونه به دست خودمونه
کی دیدی دشمن واسمون دل بسوزونه
چه شعر زیبایی
# ۱۳آبان
#کرج
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅یه نقد و راهکار از ما
🔹متاسفانه اگر دقت کردید تاریخ پیامبران در آموزش و پرورش را در کتاب های دینی میگن نه کتاب های تاریخ!
دیدگاه علوم انسانی غربی در تاریخ یعنی همین.
در این مورد باید داستان ها و روایات واقعی قرآن را در کتاب تاریخ بیاورید. در لابلای داستان قرآن، اسناد علمی و باستان شناسی تاییدات این داستان قرآنی را هم ذکر کنید.
دانش آموزان باید از قرآن علاوه بر تاریخ، پندها و عبرت های درست هم بیاموزند و بداند تاریخ قرآن فقط قصه و اونم برای کتاب دینی نیست.
گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
نسل روشن
✅یه نقد و راهکار از ما 🔹متاسفانه اگر دقت کردید تاریخ پیامبران در آموزش و پرورش را در کتاب های دین
یه راهکار بسیار عالی که البته فک نکنم عزیزانی که در دفاتر تالیف نشسته باشند،مسائل را اینگونه نگاه کنند
اصولا در یه تقسیم بندی کلی، دروس به دو دسته تقسیم بندی شده(کاری به تاریخچه غربی این تقسیم بندی ندارم)
👈دروس دینی و دروس غیر دینی
دروس دینی یعنی دروسی که الاهیات و مسائل معنوی و احکام و قرآن و..داشته باشه
(که در این تقسیمبندی، غیرعلمی یا شبه علمی ، لحاظ میشوند هر چند در کشور ما متوجه نباشند)
👈و دروس غیر دینی که شامل علوم تجربی و انسانی و دروس مهندسی و...که شامل فیزیک و ریاضی و شیمی و کامپیوتر و تاریخ و ...
👈از نظر این تقسیم بندی، دروس دینی از روش علمی استفاده میکنند و روش علمی هم برای خود تعریفی داره
یعنی روشی مبتنی بر مشاهده و آزمایش و تحلیل داده و...
پس در این روش چون خبری از آیات و روایات نیست،پس غیر دینی هستند
این تقسیم بندی حدود چند قرن بر غرب حاکم شد و به همانصورت در ایران هم ترجمه شد
و این در حالیه که بزرگانی چون آیت الله جوادی و آیت الله مصباح، اشکالات متعددی رو بر این تعریف اسلامی بودن یا نبودن علوم وارد کرده اند
#دل_نوشته_های_یک_معلم
@nasleroshan
✅معرفی کتابهایی بسیار عالی و جذاب در زمینه رابطه علم و دین و معنویت
👈خیلی از سوالات فنی و روزمره شما در این کتاب ها موجوده
👈برای یه بار به صورت دقیق،منظور از دینی بودن یا نبودن علوم رو اینجا میفهمید(هر چه از رسانه ها شنیدین بذارین کنار)
👈مفهوم سکولار بودن یا نبودن آموزش و کتب و مدرسه و دانشگاه رو اینجا خوب خواهید فهمید
1⃣علم و دین در افق جهان بینی توحیدی
2⃣از علم سکولار تا علم دینی
3⃣رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم معاصر مسلمان
4⃣علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم
5⃣فیزیک دانان و مساله خداباوری
6⃣علم و شبه علم
7⃣علم و دین در حیات معقول(علامه جعفری)
👈به غیر از مورد آخر،بقیه موارد اثر استاد دکتر گلشنی،استاد فیزیک و فلسفه علم دانشگاه شریف
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396
🔍علل شکوفایی علم در چند قرن اول هجری
(در میان مسلمانان)
1⃣ #قسمت اول
جورج سارتون (از مورخان بزرگ علم در قرن بیستم) باور دارد که از اواسط قرن دوم هجری برای ۳۵۰ سال، مسلمانان رهبری بلامنازع علم را در جهان به عهده داشتند و در ۲۵۰ سال بعد هم تمدن اسلامی درخشش داشت اما در افتخاراتش با مسیحیان شریک بود و رجال تراز اول علم تنها از جهان اسلام نبودند
او در کتاب مقدمه ای بر تاریخ علم هر ۵۰ سال را به طریق زیر به نام یکی از بزرگان جهان اسلام نامگذاری می کند
Sarton,George, Introduction to the History of Science, pp. 520_783
۷۰۰_۸۰۰میلادی
عصر جابربن حیان (دانشمند شیعی قرن دوم هجری قمری)
۸۰۰_۸۵۰میلادی
عصر خوارزمی (خوارزمی را یکی از بزرگترین ریاضیدانان عصر خود می داند)
۸۵۰_۹۰۰میلادی
عصر رازی (رازی را بزرگترین طبیب بالینی قرون وسطی و پیشتاز استادان شیمی عصر رنسانس میداند)
۹۰۰_۹۵۰میلادی
عصر مسعودی (مسعودی را بزرگترین جغرافیدان جهان اسلام و جامع العلوم می داند)
۹۵۰_۱۰۰۰میلادی
اثر ابوالوفا (از بزرگترین ریاضیدانان مسلمان که در توسعه مثلثات سهم داشت)
۱۰۰۰_۱۰۵۰میلادی
عصر بیرونی (بیرونی را یکی از بزرگترین دانشمندان همه اعصار میداند و ابن سینا را نیز چنین توصیف میکند بیرونی را معرف بهتری از عصرش می داند)
۱۰۵۰_۱۱۰۰میلادی
عصر خیام (از بزرگترین ریاضیدانان قرون وسطی)
از نظر سارتن، برای ۲۵۰ سال بعد نیز مسلمانان از افتخار داشتن مردان تراز اولین نظیر علامه خواجه نصیرالدین طوسی، ابن رشد و ابن نفیس برخوردار بودند ولی مسیحیان نیز وارد میدان شده و افرادی در نظیر راجر بیکن را پرورش دادند
جرج سارتن در کتاب یاد شده اظهار می کند که برای درک کامل علت فعالیت مسلمانان در رشتههای علمی باید به نقش محوری قرآن برای آنها توجه کرد
یکی از دلایلی که این برداشت را تایید می کند،اشاره ابوریحان بیرونی در کتاب الجماهر فی معرفة الجواهر است
" بینایی برای آن است که از آثار حکمتی که در مخلوقات دیده میشود عبرت بگیریم و از مصنوعات بر وجود صانع استدلال کنیم...
خداوند متعال فرموده است:
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
( سوره فصلت٥٣)
ما آیات خود را در آفاق جهان و در جان های خودشان به آنها نشان میدهیم تا آشکار شود که او بر حق است"
📚کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی،ص۱۹_۲۱
👈 در قسمت بعد از عواملی که در تکوین تمدن درخشان اسلامی نقش داشتن بازگو میکنیم.....
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396
✅ #معرفی_کتاب
🔰 کتابی که حتما باید #معلم ها و مربیان #طرح_امین و همه عزیزانی که با #جوانان و #نوجوانان در ارتباط هستند بخوانند.
💠 یکی از #شبهات پر تکراری که جریانات #ضد_اسلام مطرح می کنند این است که #ایران_باستان بسیار قوی و عالی بوده ، اما وقتی #اسلام به آن وارد شد ، نابود شد و کلا #عقب_مانده شد ‼️‼️
👈 این کتاب " کارنامه اسلام " که نویسنده اش هم جناب " دکتر زرین کوب " است یکی از بهترین منابع برای این موضوع است ، واقعا عالی و زیبا پیشرفت هایی در زمینه #طب ، #نجوم ، #ریاضی ، #فیزیک ، #صنعت و... که #ایران بعد از اسلام به آن دست پیدا کرد را گفتند .
🔹 آقای " زرین کوب " از کسانی هستند که جریان #ضد_اسلام مدام کتاب " دو قرن سکوت " ایشان را تبلیغ می کنند که ایشان علیه اسلام مطلب نوشته و جوانان ما ایشان را به این اسم می شناسند !!!
✳️ اما این جوان ما خبر ندارد که اولا ایشان چند سال بعد از نظر خود برگشتند و در چاپ دوم کتاب " دو قرن سکوت " نظرات خود را اصلاح کردند ، ثانیا کتابهای بی نظیری از جمله " کارنامه اسلام " ، "بامداد اسلام " و... را در نقش مهم #اسلام در #پیشرفت ایران نوشتند.
👌 انقلابی باید قوی شود
🔰سیاست همراه دیانت🔰
http://eitaa.com/joinchat/4235001869C41c082b340
نسل روشن
✅ #معرفی_کتاب 🔰 کتابی که حتما باید #معلم ها و مربیان #طرح_امین و همه عزیزانی که با #جوانان و #نوجوا
واقعا اگر معلمان و روحانیون عزیز،این کتابها رو بخونن،من واقعا نمیدونم که دیگه آیا شبهه ای هم باقی میمونه برای دانش آموزان یا حتی دانش جویان؟
در قسمت قبل اشاره شد که یکی از مورخان به نام علم (جرج سارتُن) اشاره کرده بود که علت رشد تمدن اسلامی به خاطر تشویق های قران در زمینه کسب علم بوده و در قسمت دوم می خواهیم به این مورد بپردازیم
2⃣ #قسمت دوم
الف) تشویق قرآن و سنت به کاوش طبیعت و فراگیری علوم
قرآن مکررا مردم را به تدبر در احوال کائنات دعوت میکند و از برخورد سطحی با آیات الهی در طبیعت بر حذر می دارد
✅يونس
قُلِ انظُرُوا مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (١٠١)
بگو با (تدبر) بنگرید که در آسمانها و زمین چیست
✅ يوسف
وَكَأَيِّن مِّنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ(١٠٥)
و چه بسا نشانه در آسمانها و زمین است که بر آن می گذرند و آنان از آنها روی گرداند
نلینو( مورخ علم ایتالیایی) به روشنی اقرار دارد که آنچه متدینان را به علم هیئت جذب کرد آیات قرآنی بود که در مورد سودمندی اجرام سماوی و حرکات آنها بحث می کرد و مردم را به تدبر در آنها وامیداشت؛
* [عامل دیگری که دینداران را به علم هیئت متوجه ساخت آیاتی از قرآن است که در آنها سخن از نوعی سودمندی است که خدا در اجرام آسمانی و حرکات آنها برای مردم قرار داده است و از افراد بشر خواسته است تا در فیض رحمانی و حکمت الهی مندرج در آنها نیک بیندیشند به همین جهت است که که در تفسیرهای بزرگی چون مفاتیح الغیب فخرالدین رازی و تفسیر نظام الدین الحسن القمی النیسابوری ملالحظه می کنید که هر جا فرصت به دست آمده به تفصیل درباره مسائل فلکی به بحث پرداختند]*
ب) تشویق به کسب علم از هر منبع
میرداماد در تعلیقاتش بر کتاب اصول کافی یادآور می شود که منطق درس خواندن هشام ابن حکم نزد ابوشاکر زندیق، مفاد این حدیث بود که
حکمت،گمشده ی مومن است پس آن را هر کجا بیابد اخذ میکند
👈 استاد مطهری هم یادآور شدهاند که علیرغم نقد ائمه اطهار علیهم السلام به خلفای عباسی، هیچ حدیثی را نمی بینیم که در آن کار ترجمه علوم ملتهای کافر به عربی یک بدعت و ضد اسلام تلقی شده باشد
پ)پیروی از برهان
اسلام پیروان خود را از تقلید کورکورانه و تعصبات بیجا بر حذر داشته و به پیروی از برهان دعوت کرده است
✅إسراء
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﻱ [ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎ ، ﺳﺎﺩﻩ ﻧﮕﺮﻱ ﻫﺎ ، ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻭﻫﺎم ﺍﺳﺖ ]ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ [ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻧﺪ ] ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ .(٣٦)
✅بقره
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ .(١١١)
✅حضرت علی علیه السلام در بالای منبر فرمودند،سلونی قبل آن تفقدونی(از من بپرسید قبل از آنکه مرا نیابید)
✅ابوریحان بیرونی در پایان کتاب آثارالباقیه
این کتاب را با سپاس خداوندی به پایان می رسانیم که یاری رساند و هدایت کرد و راه رشد را از راه گمراهی جدا کرد و روشن ساخت تا کسی که هلاک می شود در برابر دلیل روشن هلاک شود و کسی که حیاطش ادامه می یابد از روی دلیل روشن زندگی کند(اشاره به آیه ۴۲ سوره انفال)
ت)بزرگداشت علما
در رصدخانه مراغه علاوه بر دانشمندان مسلمان که از اقطار جهان اسلام به آنجا دعوت شده بودند یک منجم چینی به نام فائومون جی، نیز به آنجا دعوت شده بود که به تدریس اصول اقلیدس و مجسطی (رساله ای از بطلمیوس در نجوم) بپردازد. یا سید رضی در یک قصیده ای از ابو اسحاق صائبی که منکر شرایع دین بود مرثیه گفت. به سید رضی اعتراض کردند که چرا یک کافر را مرثیه میگوید پاسخش این بود که در واقع علم را مرثیه گفته است
📚 دکتر مهدی گلشنی،علم و دین در افق جهان بینی توحیدی ص۲۷-۲۲
👈در قسمت بعدی به سخت کوشی دانشمندان مسلمان در کسب دانش پرداخته می شود
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396