00551-mavaze-e-ma (1).pdf
6.72M
اینم #جزوه_مواضع_ما حزب جمهوری اسلامی
ببینید ۴۰ سال پیش چه حرف هایی زده شده
✅بخش هایی از #جزوه_مواضع_ما
در انقلاب فرهنگی و سیاست آموزشی رعایت اصول زیرنقش تعیین کننده دارد:
1⃣همه برنامه ها طوری تنظیم و اجرا شود که «علم» به صورت حجاب اکبر در نیاید و موجب ازخودبیگانگی انسان و دوری او از «خود» و خدای خود نشود. دلها چنان از معرفت نور صفا یابند که علی گونه به هرچه بنگرند اول خدا را ببینند:
ما رأیت شیئاً الا و رأیت الله قبله و بعده و معه.
«هیچ چیز را ندیدم مگر آنکه پیش از او و پس از او و با او خدا را دیدم».
2⃣انقلاب آموزشی ما باید میل به آموختن را با رعایت این نقطه نظرها در همگان برانگیزد. کتاب ها، گردش های علمی، آزمایشگاه ها و کارگاه ها و کتابخانه ها، گفتگو و مناظره ها، فیلم های مستند علمی، فیلم های تخیلی در زمینه های علمی و… همه باید با توجه به این نکات ساخته و پرداخته شوند تا علوم طبیعی از درون کارها و تلاش های خود ما بجوشد و امت ما در شناخت جهان و انسان با پای خود حرکت کند و با ابزارهای علمی و تحقیقی که خود می سازد جلو برود و تا چنین نشود استقلال فرهنگی به دست نمی آید.
3⃣روشن است که علم، مخصوصاً علم طبیعت، ارزشی است جهانی، که به هیچ قوم و کشور خاص تعلق ندارد و ما از دستاوردهای علمی همه مردم جهان باید استفاده کنیم، ولی در این میدان باید همان طور که فایده می بریم فایده هم برسانیم، نه اینکه یک سره ریزه خوار دیگران باشیم
4⃣رشد علمی باید با رشد اخلاقی و معنوی همراه باشد، وگرنه علم چراغی خواهد بود در دست دزد. مسجد و مدرسه و خانه و کوچه بازار باید چنان از نورانیت اسلام روشن شود که کسب علم و معرفت خودبه خود با کسب فضیلت همراه گردد.
5⃣امکانات آموزشی باید برای همه ملت فراهم گردد. در جمهوری اسلامی باید تبعیض در شرائط و امکانات آموزشی دولتی از بین برود و اگر لازم است مدارس خاص برای بچه های پراستعداد یا کودکان عقب مانده به وجود آید، باید چنان باشد که بچه های همه خانواده ها بتوانند در آن شرکت کنند، نه فقط بچه های خانواده های پردرآمد. همین طور اگر لازم است مدارس نمونه به وجود آید، باید درِ آن ها به روی همه بچه های واجد شرایط باز باشد، از هر قشر و خانواده که باشند.
👈این امکانات باید حتی الامکان همگانی و رایگان باشد، کودستان، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی
6⃣خلاقیت و ابتکار و نوآوری نقش ویژه ای در تکامل انسان دارد. استقلال فرهنگی و اقتصادی و نظامی ما به مقدار زیاد به افزایش قدرت خلاقیت و ابتکار مردم ما بستگی دارد. در شیوه آموزش، امتحان و ارزش یابی و استفاده از وسایل آموزشی باید به این جنبه توجه خاص مبذول شود، تا بر قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی، هنری و ذوقی جامعه ما افزوده گردد و استقلال و خودکفایی جامعه ما در این ابعاد تامین شود.
7⃣اهمیت به ورزش و تفریحات سالم در برنامه های آموزش مدرسه ای و آموزش عمومی.
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
👌پيشنهاد به دبیران و مدیران دغدغه مند
گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
نسل روشن
👌پيشنهاد به دبیران و مدیران دغدغه مند گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7ca
البته سروران عزیزمون در گروه پژوهشی #آرتا حتما در متن کار هستند و میدونند اصلا چنین اراده ای نه تنها در اغلب مدارس نیست
بلکه حتی در مقابل آن هم در بعضی مدارس کار انجام میشه
وقتی معلم دینی ما یه معلمی از رشته دیگه ای هستش،که برای تکمیل ساعات موظفی،درس تفکر و سواد رسانه ای یا تاریخ یا دینی و دفاعی و...برمیدارن،خب،تهش معلومه که چی میشه
البته این به این معنا نیست که اون معلمی که تخصصش تاریخه،سر کلاس قراره که واقعا تاریخ رو با مبنای صحیح بگه
خیر،درد سر بیشتر نظام آموزشی، اتفاقا با همین عزیزانیه که تخصص هم دارن در دینی یا خصوصا تاریخ
واقعا فکر اساسی باید برای مبحث تاریخ در مدارس بشه
از کتاب تا معلمهایش
فعلا شاید کار اورژانسی این باشه که
باید از بیرون نظام آموزشی، افرادی رو که تخصص در تاریخ و پاسخ به شبهات انقلاب و تاریخ اسلام و باستان دارن،بیان تو مدارس و شبهات ایجاد شده توسط رسانه ها و بعضی معلمان رو پاسخ بدن
البته مدیران اراده ای ندارن و شاید جلوگیری هم بکنن
پس نیاز به رایزنی با اداره ی هر منطقه هستش و نیاز به یه تفاهم نامه مکتوب برای ورود این افراد هست.چه افرادی از حوزه و چه معلمانی که میخواهند اما فرصت را ندارند یا اجازه ندارند
تعارف رو باید کنار گذاشت
اگر نظام اسلامی قراره که نیروهایی رو تربیت کنه برای آینده این کشور
نمیتونه این تربیت نیرو رو به دست مخالفین خودش بده
همه جای دنیا همینطوره
#دل_نوشته_های_یک_معلم
@nasleroshan
✅ کتاب بی نهایت (مجموعه سه جلدی)
🔻آغاز سیر و سلوک جوانی و گره گشایی فکری در سه جلدی
🔹به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن وکیلی(استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان) برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص «زبان روان» و «استحکام محتوایی» که نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه میکند، این مجموعه با عنوان «برترین آرزو» با مدل نگارش نوجوانانه و محتوای مباحث اعتقادی به همراه تصویرسازی بر اساس آثار، آراء و مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) گردآوری شده است.
🔸جلد اول کتاب: معرفت شناسی - انسان شناسی و جهان شناسی - خداشناسی
🔸جلد دوم کتاب: راهنما شناسی - اسلامشناسی
🔸جلد سوم کتاب: شیعه شناسی - معادشناسی
https://oniketab.ir/product/binahayat/
🤵🏻 سفارش کتاب و مشاوره :
@admin_Oniketab
این کتابها رو از افراد مختلف شنیدم که سبک خوبی در نگارش مسائل اعتقادی برای نوجوانان هستش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبادی این خونه به دست خودمونه
کی دیدی دشمن واسمون دل بسوزونه
چه شعر زیبایی
# ۱۳آبان
#کرج
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅یه نقد و راهکار از ما
🔹متاسفانه اگر دقت کردید تاریخ پیامبران در آموزش و پرورش را در کتاب های دینی میگن نه کتاب های تاریخ!
دیدگاه علوم انسانی غربی در تاریخ یعنی همین.
در این مورد باید داستان ها و روایات واقعی قرآن را در کتاب تاریخ بیاورید. در لابلای داستان قرآن، اسناد علمی و باستان شناسی تاییدات این داستان قرآنی را هم ذکر کنید.
دانش آموزان باید از قرآن علاوه بر تاریخ، پندها و عبرت های درست هم بیاموزند و بداند تاریخ قرآن فقط قصه و اونم برای کتاب دینی نیست.
گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
نسل روشن
✅یه نقد و راهکار از ما 🔹متاسفانه اگر دقت کردید تاریخ پیامبران در آموزش و پرورش را در کتاب های دین
یه راهکار بسیار عالی که البته فک نکنم عزیزانی که در دفاتر تالیف نشسته باشند،مسائل را اینگونه نگاه کنند
اصولا در یه تقسیم بندی کلی، دروس به دو دسته تقسیم بندی شده(کاری به تاریخچه غربی این تقسیم بندی ندارم)
👈دروس دینی و دروس غیر دینی
دروس دینی یعنی دروسی که الاهیات و مسائل معنوی و احکام و قرآن و..داشته باشه
(که در این تقسیمبندی، غیرعلمی یا شبه علمی ، لحاظ میشوند هر چند در کشور ما متوجه نباشند)
👈و دروس غیر دینی که شامل علوم تجربی و انسانی و دروس مهندسی و...که شامل فیزیک و ریاضی و شیمی و کامپیوتر و تاریخ و ...
👈از نظر این تقسیم بندی، دروس دینی از روش علمی استفاده میکنند و روش علمی هم برای خود تعریفی داره
یعنی روشی مبتنی بر مشاهده و آزمایش و تحلیل داده و...
پس در این روش چون خبری از آیات و روایات نیست،پس غیر دینی هستند
این تقسیم بندی حدود چند قرن بر غرب حاکم شد و به همانصورت در ایران هم ترجمه شد
و این در حالیه که بزرگانی چون آیت الله جوادی و آیت الله مصباح، اشکالات متعددی رو بر این تعریف اسلامی بودن یا نبودن علوم وارد کرده اند
#دل_نوشته_های_یک_معلم
@nasleroshan
✅معرفی کتابهایی بسیار عالی و جذاب در زمینه رابطه علم و دین و معنویت
👈خیلی از سوالات فنی و روزمره شما در این کتاب ها موجوده
👈برای یه بار به صورت دقیق،منظور از دینی بودن یا نبودن علوم رو اینجا میفهمید(هر چه از رسانه ها شنیدین بذارین کنار)
👈مفهوم سکولار بودن یا نبودن آموزش و کتب و مدرسه و دانشگاه رو اینجا خوب خواهید فهمید
1⃣علم و دین در افق جهان بینی توحیدی
2⃣از علم سکولار تا علم دینی
3⃣رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم معاصر مسلمان
4⃣علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم
5⃣فیزیک دانان و مساله خداباوری
6⃣علم و شبه علم
7⃣علم و دین در حیات معقول(علامه جعفری)
👈به غیر از مورد آخر،بقیه موارد اثر استاد دکتر گلشنی،استاد فیزیک و فلسفه علم دانشگاه شریف
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396
🔍علل شکوفایی علم در چند قرن اول هجری
(در میان مسلمانان)
1⃣ #قسمت اول
جورج سارتون (از مورخان بزرگ علم در قرن بیستم) باور دارد که از اواسط قرن دوم هجری برای ۳۵۰ سال، مسلمانان رهبری بلامنازع علم را در جهان به عهده داشتند و در ۲۵۰ سال بعد هم تمدن اسلامی درخشش داشت اما در افتخاراتش با مسیحیان شریک بود و رجال تراز اول علم تنها از جهان اسلام نبودند
او در کتاب مقدمه ای بر تاریخ علم هر ۵۰ سال را به طریق زیر به نام یکی از بزرگان جهان اسلام نامگذاری می کند
Sarton,George, Introduction to the History of Science, pp. 520_783
۷۰۰_۸۰۰میلادی
عصر جابربن حیان (دانشمند شیعی قرن دوم هجری قمری)
۸۰۰_۸۵۰میلادی
عصر خوارزمی (خوارزمی را یکی از بزرگترین ریاضیدانان عصر خود می داند)
۸۵۰_۹۰۰میلادی
عصر رازی (رازی را بزرگترین طبیب بالینی قرون وسطی و پیشتاز استادان شیمی عصر رنسانس میداند)
۹۰۰_۹۵۰میلادی
عصر مسعودی (مسعودی را بزرگترین جغرافیدان جهان اسلام و جامع العلوم می داند)
۹۵۰_۱۰۰۰میلادی
اثر ابوالوفا (از بزرگترین ریاضیدانان مسلمان که در توسعه مثلثات سهم داشت)
۱۰۰۰_۱۰۵۰میلادی
عصر بیرونی (بیرونی را یکی از بزرگترین دانشمندان همه اعصار میداند و ابن سینا را نیز چنین توصیف میکند بیرونی را معرف بهتری از عصرش می داند)
۱۰۵۰_۱۱۰۰میلادی
عصر خیام (از بزرگترین ریاضیدانان قرون وسطی)
از نظر سارتن، برای ۲۵۰ سال بعد نیز مسلمانان از افتخار داشتن مردان تراز اولین نظیر علامه خواجه نصیرالدین طوسی، ابن رشد و ابن نفیس برخوردار بودند ولی مسیحیان نیز وارد میدان شده و افرادی در نظیر راجر بیکن را پرورش دادند
جرج سارتن در کتاب یاد شده اظهار می کند که برای درک کامل علت فعالیت مسلمانان در رشتههای علمی باید به نقش محوری قرآن برای آنها توجه کرد
یکی از دلایلی که این برداشت را تایید می کند،اشاره ابوریحان بیرونی در کتاب الجماهر فی معرفة الجواهر است
" بینایی برای آن است که از آثار حکمتی که در مخلوقات دیده میشود عبرت بگیریم و از مصنوعات بر وجود صانع استدلال کنیم...
خداوند متعال فرموده است:
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
( سوره فصلت٥٣)
ما آیات خود را در آفاق جهان و در جان های خودشان به آنها نشان میدهیم تا آشکار شود که او بر حق است"
📚کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی،ص۱۹_۲۱
👈 در قسمت بعد از عواملی که در تکوین تمدن درخشان اسلامی نقش داشتن بازگو میکنیم.....
🔷 #نسل_روشن پاتوق معلمان و دانش آموزان
https://eitaa.com/joinchat/2077163541Cae53567396