نور شریعت
#احکام_شرعی
#استفتائات #وقف
🔘 سلام علیکم استاد هاشمی نسب
سوالی در مورد وقف داشتم ،
میخوام آرای فقها و حضرتعالی را بدونم
🔸در یک وقفنامه، واقف، زمینی را وقف ساخت مسجد و چند پلاک مغازه را هم وقف بر مسجد کرده است و این کار را در یک وقفنامه انجام داده که به ثبت محضری هم رسیده در همان وقفنامه نوشته که متولی هر دو، خود واقف و پس از او ، اولاد ذکور و ... است.
حال شبهه ای شده که طبق نظر آیت اللّه العظمی خمینی ، مسجد تولیت بردار نیست و متولی حق عزل و نصب امام جماعت را ندارد.
#سوال:
🔸آیا نظر همه ی فقها این است که مسجد تولیت بردار نیست؟ اگر نظر مخالفی هست از کیست؟
و نیز بفرمایید اگر مسجد، تولیت بردار نیست، بر فرض اگر کسی خواست فرشی، کولری، چراغی و... وقف مسجد کند، این را باید به قبض چه کسی بدهد؟
#جواب:
هوالعزیز
سلام علیکم و رحمةالله
🔹نظرات درباره ی حقِ تولیت متفاوت است،اما ما بر این نظریم که چنانچه واقف، ضمن عقدِ وقف، حق تولیت را به کسی یا کسانی که مدنظر دارد، واگذار كند، رد آن و رفع ید جایز نیست.
پس تولیت مسجد حق تام دارد که در تمامی زمینه ها،مسجد را مدیریت کند،اعم از مسائلی که فرمودید.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
#سؤال بعدی :
🔸وقتی زمینی را وقف برای ساخت مسجد میکنیم، آیا به این مسجد میتوانیم موقوفه بگوییم؟ و آیا این وقف، خاص است یا عام؟ اصلا خاص و عام در مورد مسجد مطرح میشود؟
#جواب:
🔹صرف اطلاق مسجد به موقوفه ای اشکالی ندارد.
اما خاص و عامش با شرایط معلوم میشود.
مثلاً اگر کسی زمینی را وقف کرد برای ساخت مسجد ، و دیگر از دخالت امور دست کشید، و ساخت و اداره ی مسجد را به دیگران سپرد، این وقف عمومیت دارد، و مدیریت آن هم با عامه ی مومنین است.
اما یک موقع بطور مطلق وقف میشود و امور را خود واقف بدست میگیرد، که این مستلزم شرایط خاص است.
این خاص و عام هم بواسطه ی شرایط اداره ی مسجد از قبیل حق تولیت و غیرهما است نه بطور مطلق و معنی تام خاص و عام.
گرچه به این نکته باید متذکر شد که در هر شرایطی اداره ی تمامی مساجد باید بطور عادی و بدور از خاصه طلبی باشد.
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین ؛
پیاده سازی دروس خارج اصول #استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب در بحث #استصحاب_عدم_ازلی به اتمام رسیده است.
این اثر علمی توسط استاد مستطاب #آقای_عبدالعلی_رحمانیان در مرحلۀ تدوین و برگردانی به زبان عربیست.
ان شاء الله تعالی در آینده نزدیک این کتاب شریف با صفحات تقریبی ۴۰۰ صفحه، در دسترس علمای عظام و افاضل معظم قرار خواهد گرفت.
#کتاب
#إستصحاب_العدم_الأزلی
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻 جمله ای از استاد محقق دکتر هاشمی نسب ، پیرامون انزوای اجتماعی
#جامعه #روانشناسی_اجتماعی
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻چگونگى پيوند فقه و سياست
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
اينک نظريه تحوّل فقه امامیه از چشم انداز يک قرائت درونى ارائه مىشود، تا بتوان به طور سربسته و خلاصه، دگرگونی هايى که مدرسه فقهیِ شيعى آنها را ديده، شناسايى کرد و ذهنيّت هاى هر زمان را درک نمود و از اين راه به شناخت چگونگى پيوند فقه و سياست دست يافت.
اين قواعد، که بايد در سايه قدرت سياسى شناخته شوند، از دو زاويه، در خور درنگ و دقّت هستند:
🔸الف. اثرگذارى قدرت سياسى بر دگرگونيهاى درونى فقه.
🔸ب. بازتابهاى بيرونى آن که چگونه روياروى رخدادها قرار مىگرفته است.
منابع شيعى تأکيد مىکنند:
گردآورى حدیث شيعى از صدر اسلام و خلافت علوى، در دهه چهل هجری، آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجرى که غيبت کبریٰ رخ داد، به درازا کشيد.
امامان شیعه از نسل حضرت حسين بن على(عليهما السلام)، احکام دينى را با زاويه نگاه شيعى در ميان شیعیان گسترش مىدادند و در اين راه، بر نصّ هاى مورد اعتماد و با دلالت قطعى، تکيه مىکردند و احاديث آنها همگى به حضرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مىرسيد.
نخستين اين مجموعهها را با نام اصول چهارصدگانه مىشناسند.
اين هنگامى بود که ديگر مذاهب و فِرَق اسلامى، براى رسيدن به احکام شرعى که نصّى از کتاب و سنّت نداشتند، به حکم عقل تن مىدادند.
#فقه_سیاسی
#سنت
#سیاست
#حدیث
#متون_حدیثی_شیعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔰فصل الخطاب قیامت
📝شیخ مفید به سند موثّق از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که:
چون روز قیامت شود، حق تعالی اوّلین و آخرین را در یک زمین جمع کند، پس منادی از جانب حق تعالی ندا کند که: بپوشید دیده های خود را و سرها به زیر افکنید تا حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از صراط بگذرد، پس همه خلایق دیده های خود را بپوشند و حضرت فاطمه علیها السّلام بیاید بر ناقه ای از ناقه های بهشت سوار شده، و مشایعت کنند او را هفتاد هزار ملک. پس بایستد بر موقف شریفی از مواقف قیامت و از ناقه فرود آید و پیراهن خون آلود حسین علیه السلام را در دست گیرد و گوید: پروردگارا این پیراهن فرزند من است، می دانی که به او چه کرده اند، پس ندا از جانب حق تعالی به او رسد: آنچه موجب خشنودی توست به عمل می آورم.
حضرت فاطمه علیها السّلام گوید:
پروردگارا انتقام مرا از کشندگان او بکش. پس حق تعالی امر کند که از آتش جهنّم گردنی بیرون آید و قاتلان آن حضرت را از صحرای محشر برباید چنانچه مرغ دانه را می رباید، پس آن گردن ایشان را بسوی جهنّم برد و معذّب گرداند در جهنّم به انواع عذابها، پس حضرت فاطمه علیها السّلام بر ناقه خود سوار شود تا داخل بهشت گردد، و ملائکه که مشایعت او می کردند در خدمت او باشند، و فرزندانش در پیش روی او باشند، و دوستان ایشان از مردم در جانب راست و چپ او روند.
1⃣الأمالي للمفيد ص۱۳۰
2⃣بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۲۴
📗جلاء العیون ص۲۸۳
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
📌 حقوق ناگفته مردم
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
از حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) روایت شده است: "... خداوند متعال برای ولایت امر شما و جایگاهی که مرا نسبت به شما بخشیده، حقّی برای من بر گردنتان نهاده است؛ و شما نیز بر گردن من حقّی دارید، آن چنان که من بر شما حقّ دارم ... هیچ حقّی برای کسی نیست؛ مگر آن که تکلیفی هم بر گردن او است و هیچ تکلیفی بر عهده کسی نیست، مگر آن که حقّی نیز دارد و اگر روا بود که کسی حقّی داشته باشد؛ ولی حقّی بر عهده او نباشد، تنها خداوند چنین بود؛ نه آفریدگانش؛ چرا که قدرت او بر بندگانش غالب و در هر چیزی که قضای او _از هر نوع و به هر گونه_ بر آن جاری شود، عدالتش ثابت است؛ امّا [او نیز چنین نیست] حق خود بر بندگان را این قرار داده که اطاعتش کنند و در عوض بر خود لازم کرده که به آنان پاداش نیکو دهد ... و از جمله حقوقی که برای خود وضع کرده، حقوقی است که برای هر یک از مردم بر دیگران واجب نموده و هر یک از آن حقوق را در برابر حقّی دیگر قرار داده است؛ به گونه ای که هر یک از آن ها موجب حقوق دیگر است و هیچ یک بدون دیگری واجب شمرده نمی شود؛ پس بزرگترین حقی که خداوند لازم گردانیده، حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است. فریضه ای است که خداوند برای هر یک، بر دیگری واجب شمرده است ..."
📚مصدر:
الکافی، ج۸، ص۳۵۲ (سند: علي بن الحسن المودب، عن أحمد بن محمد بن خالد، وأحمد بن محمد ، عن علي بن الحسن التيمي جميعا، عن إسماعيل بن مهران قال: حدثنى عبدالله بن الحارث، عن جابر، عن أبي جعفر (ع) قال: خطب أمير المؤمنين (ع) الناس بصفين ...)
🔸 امروزه بیشتر کسانی که از حکومت دینی سخن می گویند، تنها بر حقّ حاکم و تکلیف مردم اصرار دارند و از حقوق عظیم مردم و تکلیف بزرگ حاکم، چشم می پوشند. با وجود همه منازعات کلامی و فقهی _اگر حقّ شرعی حکومت را برای غیر معصوم مفروض بدانیم_ باز هم مطالبه حقّ، بدون اداء تکلیف، وجهی ندارد. مَثَل اینان، همان است که خداوند فرموده: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ. الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ. وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ. أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ. لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ..."
با این که غالب حقوق شرعی مردم در قانون ما، لحاظ نشده و اساساََ مردم اطلاعی از آن ندارند؛ همان حقوقی هم که در قانون _درست یا نادرست_ به نفع مردم تعریف شده، در مقامِ اجراء تعطیل می شود.
⭕ پی نوشت:
بدترین چیزی که در حوزه ی دین و جایگاه اجتماعی #روحانیت اتفاق افتاد ، این بود که بخش قابل توجهی از جمعیت روحانیت ، بجای مقابله با انحراف و جانبداری از حقوق مردم ، در مقام توجیه گر ظاهر شدند و اینگونه برآمدند که اگر شعار های فریبنده و فرامین فُلانکس اجرا میشد ، اوضاع اینگونه نبود..... چراکه مردم دیدند که صاحبان آن شعار های زیبا هم بروی کار آمدند و هیچ نکردند.
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
#عالم_نماهاى_حيله_گر_و_فريب_کار
#نهج_البلاغه
💥يُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ، وَ يُهَوِّنُ کَبِيرَ الْجَرَائِمِ
🔴«او مردم را در برابر گناهان بزرگ، ايمنى مى بخشد و جرايم سنگين را در نظرها سبک جلوه مى دهد»
🖊به اين وسيله افراد گنه کار و بى بند و بار را -که گاهى اکثريّت جوامع را تشکيل مى دهند- علاقه مند به خود مى سازد و بر حمايت و آراى آنها تکيه مى کند.
به تعبير ديگر: در هر جامعه اى گروه عظيمى هستند که مى خواهند ظاهراً ديندار باشند، ولى در باطن آزاد; دنبال کسى مى گردند که گناهان بزرگ را کوچک بشمرد و در مسأله ديندارى، تنها به تشريفات و پوسته ها قناعت کند. اينجاست که عالم نمايانِ فريبکار، با درک اين معنا به سراغ بهره بردارى از آن گروه مى روند.
📘#خطبه_87
🆔 @duzduzani1
🆔@norshariat110
روزنهای به خورشید.pdf
19.22M
📚کتاب: "روزنهای به خورشید / ترجمه: تبصرة الولي فیمن رأی القائم المهدي علیه السلام "
✍️تألیف: علامه سید هاشم بحرانی رضوان الله علیه
📖زبان: فارسی
🔖موضوع : حکایت کسانی که به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، تشرف یافتهاند.
📑 تعداد صفحات: ۱۹۲
#غیبت
#مهدویت
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
عَنْ أَبی عَبْدِالله علیه السّلام قالَ :
🔸إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِکُمُ الشُّقَّةُ ، وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْیَعْلُ أَعْلَی مَنْزِلٍ لَهُ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ وَ لْیُومِئْ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ یَصِیرُ إِلَیْنَا.
إمام صادق سلام الله علیه فرمود :
🔸هرگاه کسی از شما مسافرت برایش سخت بود و مسیر ، طولانی ، پس بالای منزلش برود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام به قبور ما اشاره کند ، که به ما خواهد رسید.
کامل الزیارات باب ۹۶ / حدیث ۱.
بحار الأنوار ۱۰۱ / ۳۶۵ ، حدیث ۱.
#شب_جمعه
#صلےاللهعلیڪیااباعبدالله💔
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
قال مولانا صاحبُ العصرِ و الزمانِ عجّلَ اللهُ فَرَجَه ؛
إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم و لا ناسينَ لِذِكرِكُم وَ لَولا ذلكَ لَنَزَلَ بِكُم أللّأواءُ وَ اصطَلَمَكُم الأعداءُ.
وجود مقدّس ولیّ عصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء فرمود ؛
ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و إهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، و اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان ، شما را ریشه کن میکردند.
بحارالأنوار ۵۳ / ۱۷۵.
#یا_صاحب_الزمان_أدرکنی
#جمعه
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛