eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
296 عکس
40 ویدیو
156 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻درس خارج فقه مسائل مستحدثه (تلقیح مصنوعی و رحم اجاره ای) استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️وطی شبهه جلسه ششم / سال تحصیلی ۱۴۴۴ 🔸این درس بصورت مجازی برگزار می‌شود. ❇️ این کلیپ برای بارگیری راحت‌تر کم حجم شده است. ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
در روز ۱۳ جمادی الثانیة سال ۶۴ ھجری قمری حضرت أمّ البنين علیها السّلام ، همسر أمیرالمؤمنین سلام الله عليه و مادر قمر منير بنی هاشم رحلت فرمود. (۱) نام مبارک آن حضرت فاطمه ، و کنیه شریفش أمّ البنين است ، و آن حضرت به همین کنیه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد و مادرشان لیلی دختر شهید بن أبی عامر است. أمیرالمؤمنین علیه السّلام آن حضرت را به همسری برگزیدند و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنایت فرمود ، حضرت قمر بنی هاشم عباس علیه السلام ، عبدالله ، جعفر و عثمان علیهم السّلام ، که هر چهار پسر در کربلا شهید شدند. بانوانی که از کربلا به مدینه مراجعت کردند ، در خانه أمّ البنين عزاداری میکردند ، آن حضرت اگر چه در کربلا نبود ولی از ناله و گریه قرار نداشت. هنگامیکه زن ها او را أمّ البنین خطاب میکردند و تسلیت میدادند ، می‌فرمود دیگر مرا أمّ البنین نخوانید ..... (۲) إمام باقر علیه السّلام میفرماید آن حضرت به بقیع میرفت و آن قدر جانسوز مرثیه میخوانْد که مروان با آن قساوت قلب گریه میکرد. (۳) این گریه و زاری حضرت ادامه داشت تا بدرود حیات گفت. (۴) علّامه مامقانی مینویسد از علوّ مقام حضرت أمّ البنین علیها السّلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم خبر شهادت فرزندانش را به او داد ، فرمود رگهای قلبم را بریدی ، فرزندان ما و هر آنچه زیر آسمان است به فدای أبا عبدالله الحسین علیه السلام باد. (۵) ۱) امّ البنین سیّدة نساء العرب / ۸۴. ۲) مقتل الحسين أبی مخنف / ۱۸۱. ۳) بحارالانوار ۴۰/۴۵. ۴) ریاحین الشريعة ۲۹۴/۳. ۵) العقیلة و الفواطم علیهنَّ السّلام / ۱۲ ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛
🔶 زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ «السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.» 💔 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
نور شریعت
🔘 سلام علیکم استاد هاشمی نسب سوالی در مورد وقف داشتم ، میخوام آرای فقها و حضرتعالی را بدونم 🔸در یک وقفنامه، واقف، زمینی را وقف ساخت مسجد و چند پلاک مغازه را هم وقف بر مسجد کرده است و این کار را در یک وقفنامه انجام داده که به ثبت محضری هم رسیده در همان وقفنامه نوشته که متولی هر دو، خود واقف و پس از او ، اولاد ذکور و ... است. حال شبهه ای شده که طبق نظر آیت اللّه العظمی خمینی ، مسجد تولیت بردار نیست و متولی حق عزل و نصب امام جماعت را ندارد. : 🔸آیا نظر همه ی فقها این است که مسجد تولیت بردار نیست؟ اگر نظر مخالفی هست از کیست؟ و نیز بفرمایید اگر مسجد، تولیت بردار نیست، بر فرض اگر کسی خواست فرشی، کولری، چراغی و... وقف مسجد کند، این را باید به قبض چه کسی بدهد؟ : هوالعزیز سلام علیکم و رحمةالله 🔹نظرات درباره ی حقِ تولیت متفاوت است،اما ما بر این نظریم که چنانچه واقف، ضمن عقدِ وقف، حق تولیت را به کسی یا کسانی که مدنظر دارد، واگذار كند، رد آن و رفع ید جایز نیست. پس تولیت مسجد حق تام دارد که در تمامی زمینه ها،مسجد را مدیریت کند،اعم از مسائلی که فرمودید. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• بعدی : 🔸وقتی زمینی را وقف برای ساخت مسجد میکنیم، آیا به این مسجد میتوانیم موقوفه بگوییم؟ و آیا این وقف، خاص است یا عام؟ اصلا خاص و عام در مورد مسجد مطرح میشود؟ : 🔹صرف اطلاق مسجد به موقوفه ای اشکالی ندارد. اما خاص و عامش با شرایط معلوم میشود. مثلاً اگر کسی زمینی را وقف کرد برای ساخت مسجد ، و دیگر از دخالت امور دست کشید، و ساخت و اداره ی مسجد را به دیگران سپرد، این وقف عمومیت دارد، و مدیریت آن هم با عامه ی مومنین است. اما یک موقع بطور مطلق وقف می‌شود و امور را خود واقف بدست میگیرد، که این مستلزم شرایط خاص است. این خاص و عام هم بواسطه ی شرایط اداره ی مسجد از قبیل حق تولیت و غیرهما است نه بطور مطلق و معنی تام خاص و عام. گرچه به این نکته باید متذکر شد که در هر شرایطی اداره ی تمامی مساجد باید بطور عادی و بدور از خاصه طلبی باشد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ؛ پیاده سازی دروس خارج اصول در بحث به اتمام رسیده است. این اثر علمی توسط استاد مستطاب در مرحلۀ تدوین و برگردانی به زبان عربیست. ان شاء الله تعالی در آینده نزدیک این کتاب شریف با صفحات تقریبی ۴۰۰ صفحه، در دسترس علمای عظام و افاضل معظم قرار خواهد گرفت. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻 جمله ای از استاد محقق دکتر هاشمی نسب ، پیرامون انزوای اجتماعی ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻چگونگى پيوند فقه و سياست ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب اينک نظريه تحوّل فقه امامیه از چشم انداز يک قرائت درونى ارائه مى‌شود، تا بتوان به طور سربسته و خلاصه، دگرگونی هايى که مدرسه فقهیِ شيعى آنها را ديده، شناسايى کرد و ذهنيّت هاى هر زمان را درک نمود و از اين راه به شناخت چگونگى پيوند فقه و سياست دست يافت. اين قواعد، که بايد در سايه قدرت سياسى شناخته شوند، از دو زاويه، در خور درنگ و دقّت هستند: 🔸الف. اثرگذارى قدرت سياسى بر دگرگونيهاى درونى فقه. 🔸ب. بازتابهاى بيرونى آن که چگونه روياروى رخدادها قرار مى‌گرفته است. منابع شيعى تأکيد مى‌کنند: گردآورى حدیث شيعى از صدر اسلام و خلافت علوى، در دهه چهل هجری، آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجرى که غيبت کبریٰ رخ داد، به درازا کشيد. امامان شیعه از نسل حضرت حسين بن على(عليهما السلام)، احکام دينى را با زاويه نگاه شيعى در ميان شیعیان گسترش مى‌دادند و در اين راه، بر نصّ هاى مورد اعتماد و با دلالت قطعى، تکيه مى‌کردند و احاديث آنها همگى به حضرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مى‌رسيد. نخستين اين مجموعه‌ها را با نام اصول چهارصدگانه مى‌شناسند. اين هنگامى بود که ديگر مذاهب و فِرَق اسلامى، براى رسيدن به احکام شرعى که نصّى از کتاب و سنّت نداشتند، به حکم عقل تن مى‌دادند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔰فصل الخطاب قیامت 📝شیخ مفید به سند موثّق از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که: چون روز قیامت شود، حق تعالی اوّلین و آخرین را در یک زمین جمع کند، پس منادی از جانب حق تعالی ندا کند که: بپوشید دیده های خود را و سرها به زیر افکنید تا حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از صراط بگذرد، پس همه خلایق دیده های خود را بپوشند و حضرت فاطمه علیها السّلام بیاید بر ناقه ای از ناقه های بهشت سوار شده، و مشایعت کنند او را هفتاد هزار ملک. پس بایستد بر موقف شریفی از مواقف قیامت و از ناقه فرود آید و پیراهن خون آلود حسین علیه السلام را در دست گیرد و گوید: پروردگارا این پیراهن فرزند من است، می دانی که به او چه کرده اند، پس ندا از جانب حق تعالی به او رسد: آنچه موجب خشنودی توست به عمل می آورم. حضرت فاطمه علیها السّلام گوید: پروردگارا انتقام مرا از کشندگان او بکش. پس حق تعالی امر کند که از آتش جهنّم گردنی بیرون آید و قاتلان آن حضرت را از صحرای محشر برباید چنانچه مرغ دانه را می رباید، پس آن گردن ایشان را بسوی جهنّم برد و معذّب گرداند در جهنّم به انواع عذابها، پس حضرت فاطمه علیها السّلام بر ناقه خود سوار شود تا داخل بهشت گردد، و ملائکه که مشایعت او می کردند در خدمت او باشند، و فرزندانش در پیش روی او باشند، و دوستان ایشان از مردم در جانب راست و چپ او روند. 1⃣الأمالي للمفيد ص۱۳۰ 2⃣بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۲۴ 📗جلاء العیون ص۲۸۳ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
📌 حقوق ناگفته مردم ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب از حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) روایت شده است: "... خداوند متعال برای ولایت امر شما و جایگاهی که مرا نسبت به شما بخشیده، حقّی برای من بر گردنتان نهاده است؛ و شما نیز بر گردن من حقّی دارید، آن چنان که من بر شما حقّ دارم ... هیچ حقّی برای کسی نیست؛ مگر آن که تکلیفی هم بر گردن او است و هیچ تکلیفی بر عهده کسی نیست، مگر آن که حقّی نیز دارد و اگر روا بود که کسی حقّی داشته باشد؛ ولی حقّی بر عهده او نباشد، تنها خداوند چنین بود؛ نه آفریدگانش؛ چرا که قدرت او بر بندگانش غالب و در هر چیزی که قضای او _از هر نوع و به هر گونه_ بر آن جاری شود، عدالتش ثابت است؛ امّا [او نیز چنین نیست] حق خود بر بندگان را این قرار داده که اطاعتش کنند و در عوض بر خود لازم کرده که به آنان پاداش نیکو دهد ... و از جمله حقوقی که برای خود وضع کرده، حقوقی است که برای هر یک از مردم بر دیگران واجب نموده و هر یک از آن حقوق را در برابر حقّی دیگر قرار داده است؛ به گونه ای که هر یک از آن ها موجب حقوق دیگر است و هیچ یک بدون دیگری واجب شمرده نمی شود؛ پس بزرگترین حقی که خداوند لازم گردانیده، حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است. فریضه ای است که خداوند برای هر یک، بر دیگری واجب شمرده است ..." 📚مصدر: الکافی، ج۸، ص۳۵۲ (سند: علي بن الحسن المودب، عن أحمد بن محمد بن خالد، وأحمد بن محمد ، عن علي بن الحسن التيمي جميعا، عن إسماعيل بن مهران قال: حدثنى عبدالله بن الحارث، عن جابر، عن أبي جعفر (ع) قال: خطب أمير المؤمنين (ع) الناس بصفين ...) 🔸 امروزه بیشتر کسانی که از حکومت دینی سخن می گویند، تنها بر حقّ حاکم و تکلیف مردم اصرار دارند و از حقوق عظیم مردم و تکلیف بزرگ حاکم، چشم می پوشند. با وجود همه منازعات کلامی و فقهی _اگر حقّ شرعی حکومت را برای غیر معصوم مفروض بدانیم_ باز هم مطالبه حقّ، بدون اداء تکلیف، وجهی ندارد. مَثَل اینان، همان است که خداوند فرموده: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ. الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ. وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ. أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ. لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ..." با این که غالب حقوق شرعی مردم در قانون ما، لحاظ نشده و اساساََ مردم اطلاعی از آن ندارند؛ همان حقوقی هم که در قانون _درست یا نادرست_ به نفع مردم تعریف شده، در مقامِ اجراء تعطیل می شود. ⭕ پی نوشت: بدترین چیزی که در حوزه ی دین و جایگاه اجتماعی اتفاق افتاد ، این بود که بخش قابل توجهی از جمعیت روحانیت ، بجای مقابله با انحراف و جانبداری از حقوق مردم ، در مقام توجیه گر ظاهر شدند و اینگونه برآمدند که اگر شعار های فریبنده و فرامین فُلانکس اجرا میشد ، اوضاع اینگونه نبود..... چراکه مردم دیدند که صاحبان آن شعار های زیبا هم بروی کار آمدند و هیچ نکردند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💥يُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ، وَ يُهَوِّنُ کَبِيرَ الْجَرَائِمِ 🔴«او مردم را در برابر گناهان بزرگ، ايمنى مى بخشد و جرايم سنگين را در نظرها سبک جلوه مى دهد» 🖊به اين وسيله افراد گنه کار و بى بند و بار را -که گاهى اکثريّت جوامع را تشکيل مى دهند- علاقه مند به خود مى سازد و بر حمايت و آراى آنها تکيه مى کند. به تعبير ديگر: در هر جامعه اى گروه عظيمى هستند که مى خواهند ظاهراً ديندار باشند، ولى در باطن آزاد; دنبال کسى مى گردند که گناهان بزرگ را کوچک بشمرد و در مسأله ديندارى، تنها به تشريفات و پوسته ها قناعت کند. اينجاست که عالم نمايانِ فريبکار، با درک اين معنا به سراغ بهره بردارى از آن گروه مى روند. 📘 🆔 @duzduzani1 🆔@norshariat110
روزنه‌ای به خورشید.pdf
19.22M
📚کتاب: "روزنه‌ای به خورشید / ترجمه: تبصرة الولي فیمن رأی القائم المهدي علیه السلام " ✍️تألیف: علامه سید هاشم بحرانی رضوان الله علیه 📖زبان: فارسی 🔖موضوع : حکایت کسانی که به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، تشرف یافته‌اند. 📑 تعداد صفحات: ۱۹۲ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
عَنْ أَبی عَبْدِالله علیه السّلام قالَ : 🔸إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِکُمُ الشُّقَّةُ ، وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْیَعْلُ أَعْلَی مَنْزِلٍ لَهُ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ وَ لْیُومِئْ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ یَصِیرُ إِلَیْنَا. إمام صادق سلام الله علیه فرمود : 🔸هرگاه کسی از شما مسافرت برایش سخت بود و مسیر ، طولانی ، پس بالای منزلش برود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام به قبور ما اشاره کند ، که به ما خواهد رسید. کامل الزیارات باب ۹۶ / حدیث ۱. بحار الأنوار ۱۰۱ / ۳۶۵ ، حدیث ۱. 💔 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
قال مولانا صاحبُ العصرِ و الزمانِ عجّلَ اللهُ فَرَجَه ؛ إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم و لا ناسينَ لِذِكرِكُم وَ لَولا ذلكَ لَنَزَلَ بِكُم أللّأواءُ وَ اصطَلَمَكُم الأعداءُ. وجود مقدّس ولیّ عصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء فرمود ؛ ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و إهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، و اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان ، شما را ریشه کن میکردند. بحارالأنوار ۵۳ / ۱۷۵. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
انا لله و انا الیه راجعون هوالعزیز؛ 🔻استاد معظم حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی ادام الله ظله درگذشت متعلقۀ گرامیتان، بانوی مؤمنه حاجیه خانم مخترع (از خاندان مجتهدی تبریزی) را محضر جنابتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحومه ، سفره ی تنعم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را مسئلت دارم. شاگرد کوچکتان أقل الخلیقه؛ سید صائب هاشمی نسب حوزه علمیه قم ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش اول » 🔻 عدالت در دولت نبوی در سیره پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که امام علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» 🔹 عدالت در سیره نبوی عدالت در سیره نبوی جایگاه مشخص و بسیار والایی دارد. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به منظور برقراری عدالت در همه زمینه‌ها، نهایت سعی و کوشش خود را مبذول داشت. از دید آن حضرت بین سیاه و سفید فرقی وجود ندارد و جز علم و تقوا کسی بر دیگری فضیلت و برتری ندارد. در سیره پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش (سیرت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ) میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» از کلام گوهربار ایشان است: «برابری انسانها با یکدیگر مثل دندانه‌های شانه است یا همچون پیمانه‌های برابرند.» «عادل‌ترین مردم کسی خواهد بود که برای مردم همان را بپسندد و بدان رضایت دهد که برای نفس خود نمی‌پسندد و بر آنان آنچه را برای خود روا نمی‌دارد، روا ندارد.» 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨در روز جمعه ، أوّل رجب سال ۵۷ هجری قمری ، إمام محمّد بن علیّ باقر العلوم علیه السّلام در شهر مدینة متولّد شدند. نام مبارک ایشان محمّد ، و کنیه آن حضرت أبوجعفر ، و القاب آن جناب باقرالعلوم ، الشّاکر لله ، هادی ، أمین و شبیه است ، و لقب شبیه به خاطر شباهت آن حضرت به پیامبر أکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ است. پدر بزرگوار ایشان إمام زین العابدین علیّ بن الحسین علیه السّلام است و مادر آن حضرت ، امّ عبدالله ، فاطمه دختر إمام حسن مجتبی علیه السّلام میباشد ، لذا إمام باقر علیه السّلام اولین علوی است که از پدر و مادر هر دو ، نَسَب مبارکشان به پیامبر و أمیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهم أجمعین میرسد. در شرافت مادر إمام باقر علیه السّلام همین بس که إمام صادق علیه السّلام درباره ایشان فرمود ، جدّه ام صدّیقه بود و در میان فرزندان إمام مجتبی زنی به درجه و مرتبه او نرسید. این بانو ، در جریان واقعه کربلا حضور داشت و همراه إمام سجاد علیه السّلام و زینب کبری سلام الله علیها به إسارت رفت و وقایع شام و کوفه را دید. إمام باقر علیه‌ السّلام خود در مورد حضورش در کربلا ، فرمودند جدّم إمام حسین کشته شد ، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم✨ ┏━🦋━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🦋━┛
💠 علمِ بی‌نظیر علیه السلام أَخْبَرَنِي اَلشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْقَاسِمِ اَلشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ صَالِحٍ اَلْأَزْدِيُّ عَنْ أَبِي مَالِكٍ اَلْجَنْبِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ اَلْمَكِّيِّ قَالَ: مَا رَأَيْتُ اَلْعُلَمَاءَ عِنْدَ أَحَدٍ قَطُّ أَصْغَرَ مِنْهُمْ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَقَدْ رَأَيْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ مَعَ جَلاَلَتِهِ فِي اَلْقَوْمِ بَيْنَ يَدَيْهِ كَأَنَّهُ صَبِيٌّ بَيْنَ يَدَيْ مُعَلِّمِهِ. وَ كَانَ جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيُّ إِذَا رَوَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ شَيْئاً قَالَ حَدَّثَنِي وَصِيُّ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وَارِثُ عِلْمِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَ السَّلاَمُ. ✍🏻 شيخ مفيد رحمه الله از عبداللّه بن عطاء مكى روايت كرده كه مى‌گفت: هرگز نديدم عُلما را نزد احدى حقیر و متواضع، چنانكه مى‌ديدم آنها را در نزد حضرت امام محمدباقر عليه السلام؛ و هر آينه ديدم "حكم بن عتيبه" را با آن كثرت علم و جلالت شأنی كه در نزد مردم داشت، هنگامى كه در نزد آن جناب بود چنان مى‌نمود كه طفل دبستانى است در نزد معلم خود نشسته؛ و جابر بن يزيد جعفى هرگاه از آن حضرت روايتى مى‌كرد مى‌گفت: حديث كرد مرا وصى اوصياء و وارث علوم انبياء محمّد بن على بن الحسين صلوات اللّه عليهم اجمعين. 📚 الارشاد، مفید رحمه الله، ٢ _ ١۶٠ 💥این روایت، ما را بیاد عبارتی دربارهٔ جناب "زراره" رحمه الله، از اصحابِ خاصِ امام صادق علیه السلام، می‌اندازد: حدثنی ابراهیم بن محمد بن العباس الختلی، قال حدثنی أحمد بن إدریس القمی، قال حدثنی محمد بن أحمد بن یحیی ، عن محمد بن أبی الصهبان أو غیره، عن سلیمان بن داود المنقری، عن ابن أبی عمیر، قال قلت لجمیل بن دراج، ما أحسن محضرک و أزین مجلسک. فقال إی والله ما کنا حول زرارة بن أعین إلا بمنزلة الصبیان فی الکتاب حول المعلم. ✍🏻 جناب "ابن أبی عُمیر" که از بزرگانِ شیعه و از اصحابِ إجماع است، گوید: به "جمیل بن دَراج" گفتم: محضر درسِ شما چه باشکوه و پربار است! گفت: آری؛ بخدا سوگند، ما نزد "زرارة بن اعین" مانندِ کودکان مکتبی که اطراف معلّمشان باشند، بودیم. 📚 اختیار معرفة الرجال، نشر: مؤسسه آل البیت، ١/٣٤٦، گزارش شماره ٢١٣ ✅ پی نوشت: جناب "جمیل بن دَرّاج" از بزرگانِ اصحاب و از اساتید جنابِ "ابن أبی عمیر" بود؛ هردوی این بزرگواران از بزرگان شیعه و "اصحاب إجماع" می‌باشند. جالب آنکه "جميل بن دراج" با آن عظمت علمی که شخصی همچون "ابن أبی عمیر" کرسیِ درسش را می‌ستاید، دربارهٔ جناب "زراره" آن تعبیر را بکار می‌برَد! جناب زراره نیز از اصحاب اجماع است و از فقهای بی‌نظیر در تاریخ شیعه می‌باشد. 🌹رضوان الله علیهم🌹 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔆 از جامع‌ترین ادعیه ماه رجب 🌹 از رئیس مذهب مولانا امام صادق عليه السلام روايت است كه فرمودند بخوان در ماه رجب: اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ، وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ، وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ. اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ، وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ، أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ، وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى، وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى، وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى، يَا قَوِىُّ يَا عَزِيزُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِياءِ الْمَرْضِيِّينَ، وَاكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ✍🏻 اى خدا از تو درخواست مى‌كنم كه مرا صبر شكرگزاران عطا كنى و عمل خداترسان و يقينِ اهل عبادت را نصيبم فرمايى، خدایا تو بلند مقام و بزرگى و من بنده بينواى فقير توام، تو غنى هستی و ستوده‌صفات، و من عبد ذليل توام، اى خدا درود فرست بر محمد و آلش (علیهم السلام) و منت گذار بر من با غنايت بر فقرم و با حلمت بر جهلم و با توانائيت بر ناتوانى‌ام، اى تواناى با عزت، درود فرست بر محمد و آلش كه اوصياء پسنديده رسولت هستند، و مهمات امور دنيا و آخرت مرا كفايت فرما اى مهربانترين مهربانان عالم. 📙مصباح المتهجد، شیخ طوسی رحمه الله، ص ٨٠٢ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻صالح بن سعيد روايت كرده ؛ در سامرا خدمت إمام هادی علیه السّلام مشرّف شدم ، به حضرت عرض کردم اين ستمكاران در همه امور سعى كردند در خاموش کردن نور شما و پنهان كردن ذكر شما ، تا آنجا كه شما را در چنين جايى فرود آوردند كه محل نزول گدايان و غریبان بى‌نام و نشان است. حضرت فرمودند اى پسر سعيد ، هنوز تو در معرفت قدر و منزلت ما در اين پايه‌اى و گمان مى‌كنى كه اينها با رفعت شأن ما منافات دارد؟ پس با دست مبارك خود به طرفی اشاره كرد ، چون به آن جانب نظر كردم بُستانها ديدم به انواع رياحين آراسته ، و باغها ديدم كه به انواع ميوه‌ها پيراسته ، و نهرها ديدم كه در صحن آن باغها جارى بود و قصرها و حوران و غلمان در آنها مشاهده كردم كه هرگز نظير آنها را خيال نكرده بودم. از مشاهده اين احوال ديده‌ام حيران و عقلم پريشان شد. پس حضرت فرمود ما هرجا كه باشيم اينها از براى ما مهيا است. ما در كاروانسرای گدايان نيستيم. کافی ١ / ۴۹۸ ، حدیث ۲. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش دوم » 🔻عدالت در سطح نظام سیاسی تحقق عدالت و برابری یکی از اهداف رسالت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «براستی که پیامبرانمان را همراه با پدیده‌های روشنگر فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند.» پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدل را میزان خداوند در زمین می‌داند. و می‌فرماید: «اگر می‌خواهید شما را از امارت و رهبری با خبر سازم اولش ملامت است و دومش ندامت و سومش عذاب روز قیامت، مگر آن کس که عدالت ورزد.» این سخن از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نشان دهنده ارزش اجرای عدالت و سختی این کار است. هجرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از مکه به مدینه تاثیر مهمی بر تشکیل دولت داشت و این مسئله در تحقق عدالت و امنیت مؤثر بود و نقش به‌سزائی در این زمینه داشت و این امر از آن رو با اهمیت است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با شعار توحید و یگانگی و برابری انسانها با یکدیگر و اسکان در مدینه و تمرکز در آن راه را برای ایجاد دولت و تحقق امنیت و عدالت هموار نمود. 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻شما به تماشای ویدیوی "نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه" در آپارات دعوت شده اید. ~√ نابسامانی در سازمان روحانیت و حوزات علمیه ، خطر جدایی جامعه از متولیان دینی ️- بودجه موسسات حوزوی و دینی - استقلال حوزات علمیه - آیا استقلال حوزات علمیه بمعنی سکولاریسم است ؟ - طریقه ترویج فرهنگ و عقاید مذهب - ناکارآمدی تبلیغات حکومتی در مساجد و تکایا - لازمه دخالت مراجع و متولیان امر به ورود زوائد علمی و تقلیل اصل طلبگی - اهتمام به تدوین مقالات علمی از سوی طلاب و روحانیون 📍 بیانات استاد محقق دکتر هاشمی نسب در حاشیه درس خارج فقه مسائل مستحدثه تلقیح مصنوعی 🔹این درس بطور مجازی ایراد می‌گردد. https://www.aparat.com/v/64os1 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اَلسّلٖامُ‌عَلے‌مَنْ‌تُهَیِّجَ‌قَلبها‌لِلحُسینْ» سلام‌ بر کسی ڪه قلبش‌ برای حسین ازجای ڪنده‌ شد«💔» ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش سوم » 🔻 عدالت در اجرای قانون پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت اجرای بهتر عدالت در جامعه و رفع خصومات، ساختاری برای قضاوت و دادرسی پدید آورد و خود نخستین قاضی بود. او که خود در نگاه کردن به اطرافیانش نیز عدالت می‌ورزند،  نماد کاملی از قضاوت صحیح و عادلانه در جامعه بود. برای نمونه در فتح مکه زنی از اشراف قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش آشکار شد، خویشاوندان آن زن که اجرای حد را برای شرافت قبیله‌ای خود زیانبار می‌دیدند، اسامه بن زید که نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)  ارج و قربی داشت را وادار به شفاعت نمودند،اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: «مگر می‌توان حدود و قانون را اجرا نکرد.» و فوراً دستور مجازات را صادر کرد و نیز فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط شدند، زیرا در اجرای قانون تبعیض روا می‌داشتند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست در اجرای درباره هیچ کس کوتاهی و سستی نمی‌کنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.»  بر اجرای عدالت و داوری به حق اصرار ورزیده و می‌فرماید: «هرگاه میان مردم حکم کردید، باید به عدالت حکم کند.» حتی گفتار شما نیز بر اساس عدالت باشد، «و هنگامی که سخن می‌گویید عدالت را رعایت نمایید.» 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛