eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
330 عکس
40 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 جمله ای از استاد محقق دکتر هاشمی نسب ، پیرامون انزوای اجتماعی ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻چگونگى پيوند فقه و سياست ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب اينک نظريه تحوّل فقه امامیه از چشم انداز يک قرائت درونى ارائه مى‌شود، تا بتوان به طور سربسته و خلاصه، دگرگونی هايى که مدرسه فقهیِ شيعى آنها را ديده، شناسايى کرد و ذهنيّت هاى هر زمان را درک نمود و از اين راه به شناخت چگونگى پيوند فقه و سياست دست يافت. اين قواعد، که بايد در سايه قدرت سياسى شناخته شوند، از دو زاويه، در خور درنگ و دقّت هستند: 🔸الف. اثرگذارى قدرت سياسى بر دگرگونيهاى درونى فقه. 🔸ب. بازتابهاى بيرونى آن که چگونه روياروى رخدادها قرار مى‌گرفته است. منابع شيعى تأکيد مى‌کنند: گردآورى حدیث شيعى از صدر اسلام و خلافت علوى، در دهه چهل هجری، آغاز شد و تا سال ۳۲۹ هجرى که غيبت کبریٰ رخ داد، به درازا کشيد. امامان شیعه از نسل حضرت حسين بن على(عليهما السلام)، احکام دينى را با زاويه نگاه شيعى در ميان شیعیان گسترش مى‌دادند و در اين راه، بر نصّ هاى مورد اعتماد و با دلالت قطعى، تکيه مى‌کردند و احاديث آنها همگى به حضرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) مى‌رسيد. نخستين اين مجموعه‌ها را با نام اصول چهارصدگانه مى‌شناسند. اين هنگامى بود که ديگر مذاهب و فِرَق اسلامى، براى رسيدن به احکام شرعى که نصّى از کتاب و سنّت نداشتند، به حکم عقل تن مى‌دادند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔰فصل الخطاب قیامت 📝شیخ مفید به سند موثّق از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که: چون روز قیامت شود، حق تعالی اوّلین و آخرین را در یک زمین جمع کند، پس منادی از جانب حق تعالی ندا کند که: بپوشید دیده های خود را و سرها به زیر افکنید تا حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از صراط بگذرد، پس همه خلایق دیده های خود را بپوشند و حضرت فاطمه علیها السّلام بیاید بر ناقه ای از ناقه های بهشت سوار شده، و مشایعت کنند او را هفتاد هزار ملک. پس بایستد بر موقف شریفی از مواقف قیامت و از ناقه فرود آید و پیراهن خون آلود حسین علیه السلام را در دست گیرد و گوید: پروردگارا این پیراهن فرزند من است، می دانی که به او چه کرده اند، پس ندا از جانب حق تعالی به او رسد: آنچه موجب خشنودی توست به عمل می آورم. حضرت فاطمه علیها السّلام گوید: پروردگارا انتقام مرا از کشندگان او بکش. پس حق تعالی امر کند که از آتش جهنّم گردنی بیرون آید و قاتلان آن حضرت را از صحرای محشر برباید چنانچه مرغ دانه را می رباید، پس آن گردن ایشان را بسوی جهنّم برد و معذّب گرداند در جهنّم به انواع عذابها، پس حضرت فاطمه علیها السّلام بر ناقه خود سوار شود تا داخل بهشت گردد، و ملائکه که مشایعت او می کردند در خدمت او باشند، و فرزندانش در پیش روی او باشند، و دوستان ایشان از مردم در جانب راست و چپ او روند. 1⃣الأمالي للمفيد ص۱۳۰ 2⃣بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۲۴ 📗جلاء العیون ص۲۸۳ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
📌 حقوق ناگفته مردم ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب از حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) روایت شده است: "... خداوند متعال برای ولایت امر شما و جایگاهی که مرا نسبت به شما بخشیده، حقّی برای من بر گردنتان نهاده است؛ و شما نیز بر گردن من حقّی دارید، آن چنان که من بر شما حقّ دارم ... هیچ حقّی برای کسی نیست؛ مگر آن که تکلیفی هم بر گردن او است و هیچ تکلیفی بر عهده کسی نیست، مگر آن که حقّی نیز دارد و اگر روا بود که کسی حقّی داشته باشد؛ ولی حقّی بر عهده او نباشد، تنها خداوند چنین بود؛ نه آفریدگانش؛ چرا که قدرت او بر بندگانش غالب و در هر چیزی که قضای او _از هر نوع و به هر گونه_ بر آن جاری شود، عدالتش ثابت است؛ امّا [او نیز چنین نیست] حق خود بر بندگان را این قرار داده که اطاعتش کنند و در عوض بر خود لازم کرده که به آنان پاداش نیکو دهد ... و از جمله حقوقی که برای خود وضع کرده، حقوقی است که برای هر یک از مردم بر دیگران واجب نموده و هر یک از آن حقوق را در برابر حقّی دیگر قرار داده است؛ به گونه ای که هر یک از آن ها موجب حقوق دیگر است و هیچ یک بدون دیگری واجب شمرده نمی شود؛ پس بزرگترین حقی که خداوند لازم گردانیده، حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است. فریضه ای است که خداوند برای هر یک، بر دیگری واجب شمرده است ..." 📚مصدر: الکافی، ج۸، ص۳۵۲ (سند: علي بن الحسن المودب، عن أحمد بن محمد بن خالد، وأحمد بن محمد ، عن علي بن الحسن التيمي جميعا، عن إسماعيل بن مهران قال: حدثنى عبدالله بن الحارث، عن جابر، عن أبي جعفر (ع) قال: خطب أمير المؤمنين (ع) الناس بصفين ...) 🔸 امروزه بیشتر کسانی که از حکومت دینی سخن می گویند، تنها بر حقّ حاکم و تکلیف مردم اصرار دارند و از حقوق عظیم مردم و تکلیف بزرگ حاکم، چشم می پوشند. با وجود همه منازعات کلامی و فقهی _اگر حقّ شرعی حکومت را برای غیر معصوم مفروض بدانیم_ باز هم مطالبه حقّ، بدون اداء تکلیف، وجهی ندارد. مَثَل اینان، همان است که خداوند فرموده: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ. الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ. وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ. أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ. لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ..." با این که غالب حقوق شرعی مردم در قانون ما، لحاظ نشده و اساساََ مردم اطلاعی از آن ندارند؛ همان حقوقی هم که در قانون _درست یا نادرست_ به نفع مردم تعریف شده، در مقامِ اجراء تعطیل می شود. ⭕ پی نوشت: بدترین چیزی که در حوزه ی دین و جایگاه اجتماعی اتفاق افتاد ، این بود که بخش قابل توجهی از جمعیت روحانیت ، بجای مقابله با انحراف و جانبداری از حقوق مردم ، در مقام توجیه گر ظاهر شدند و اینگونه برآمدند که اگر شعار های فریبنده و فرامین فُلانکس اجرا میشد ، اوضاع اینگونه نبود..... چراکه مردم دیدند که صاحبان آن شعار های زیبا هم بروی کار آمدند و هیچ نکردند. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💥يُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ، وَ يُهَوِّنُ کَبِيرَ الْجَرَائِمِ 🔴«او مردم را در برابر گناهان بزرگ، ايمنى مى بخشد و جرايم سنگين را در نظرها سبک جلوه مى دهد» 🖊به اين وسيله افراد گنه کار و بى بند و بار را -که گاهى اکثريّت جوامع را تشکيل مى دهند- علاقه مند به خود مى سازد و بر حمايت و آراى آنها تکيه مى کند. به تعبير ديگر: در هر جامعه اى گروه عظيمى هستند که مى خواهند ظاهراً ديندار باشند، ولى در باطن آزاد; دنبال کسى مى گردند که گناهان بزرگ را کوچک بشمرد و در مسأله ديندارى، تنها به تشريفات و پوسته ها قناعت کند. اينجاست که عالم نمايانِ فريبکار، با درک اين معنا به سراغ بهره بردارى از آن گروه مى روند. 📘 🆔 @duzduzani1 🆔@norshariat110
روزنه‌ای به خورشید.pdf
19.22M
📚کتاب: "روزنه‌ای به خورشید / ترجمه: تبصرة الولي فیمن رأی القائم المهدي علیه السلام " ✍️تألیف: علامه سید هاشم بحرانی رضوان الله علیه 📖زبان: فارسی 🔖موضوع : حکایت کسانی که به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، تشرف یافته‌اند. 📑 تعداد صفحات: ۱۹۲ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
عَنْ أَبی عَبْدِالله علیه السّلام قالَ : 🔸إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِکُمُ الشُّقَّةُ ، وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْیَعْلُ أَعْلَی مَنْزِلٍ لَهُ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ وَ لْیُومِئْ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ یَصِیرُ إِلَیْنَا. إمام صادق سلام الله علیه فرمود : 🔸هرگاه کسی از شما مسافرت برایش سخت بود و مسیر ، طولانی ، پس بالای منزلش برود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام به قبور ما اشاره کند ، که به ما خواهد رسید. کامل الزیارات باب ۹۶ / حدیث ۱. بحار الأنوار ۱۰۱ / ۳۶۵ ، حدیث ۱. 💔 ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
قال مولانا صاحبُ العصرِ و الزمانِ عجّلَ اللهُ فَرَجَه ؛ إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم و لا ناسينَ لِذِكرِكُم وَ لَولا ذلكَ لَنَزَلَ بِكُم أللّأواءُ وَ اصطَلَمَكُم الأعداءُ. وجود مقدّس ولیّ عصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء فرمود ؛ ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و إهمال نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، و اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان ، شما را ریشه کن میکردند. بحارالأنوار ۵۳ / ۱۷۵. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
انا لله و انا الیه راجعون هوالعزیز؛ 🔻استاد معظم حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی ادام الله ظله درگذشت متعلقۀ گرامیتان، بانوی مؤمنه حاجیه خانم مخترع (از خاندان مجتهدی تبریزی) را محضر جنابتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحومه ، سفره ی تنعم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را مسئلت دارم. شاگرد کوچکتان أقل الخلیقه؛ سید صائب هاشمی نسب حوزه علمیه قم ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
« بخش اول » 🔻 عدالت در دولت نبوی در سیره پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که امام علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» 🔹 عدالت در سیره نبوی عدالت در سیره نبوی جایگاه مشخص و بسیار والایی دارد. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به منظور برقراری عدالت در همه زمینه‌ها، نهایت سعی و کوشش خود را مبذول داشت. از دید آن حضرت بین سیاه و سفید فرقی وجود ندارد و جز علم و تقوا کسی بر دیگری فضیلت و برتری ندارد. در سیره پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عدالت در جنبه‌های فردی و اجتماعی وجود دارد و خود ایشان اجرا کننده عدل و قسط بود تا آنجا که حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) در وصف ایشان می‌فرماید: «سیرتش (سیرت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ) میانه‌روی است، آیینش راهنماینده، کلامش جدا کننده حق از باطل و داوری‌اش قرین عدالت بود.» از کلام گوهربار ایشان است: «برابری انسانها با یکدیگر مثل دندانه‌های شانه است یا همچون پیمانه‌های برابرند.» «عادل‌ترین مردم کسی خواهد بود که برای مردم همان را بپسندد و بدان رضایت دهد که برای نفس خود نمی‌پسندد و بر آنان آنچه را برای خود روا نمی‌دارد، روا ندارد.» 📚 برشی از کتاب « دین سیاسی ، سیاست دینی » از تألیفات استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب https://zil.ink/noor.shariat ┏━🍀━━••••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
✨در روز جمعه ، أوّل رجب سال ۵۷ هجری قمری ، إمام محمّد بن علیّ باقر العلوم علیه السّلام در شهر مدینة متولّد شدند. نام مبارک ایشان محمّد ، و کنیه آن حضرت أبوجعفر ، و القاب آن جناب باقرالعلوم ، الشّاکر لله ، هادی ، أمین و شبیه است ، و لقب شبیه به خاطر شباهت آن حضرت به پیامبر أکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ است. پدر بزرگوار ایشان إمام زین العابدین علیّ بن الحسین علیه السّلام است و مادر آن حضرت ، امّ عبدالله ، فاطمه دختر إمام حسن مجتبی علیه السّلام میباشد ، لذا إمام باقر علیه السّلام اولین علوی است که از پدر و مادر هر دو ، نَسَب مبارکشان به پیامبر و أمیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهم أجمعین میرسد. در شرافت مادر إمام باقر علیه السّلام همین بس که إمام صادق علیه السّلام درباره ایشان فرمود ، جدّه ام صدّیقه بود و در میان فرزندان إمام مجتبی زنی به درجه و مرتبه او نرسید. این بانو ، در جریان واقعه کربلا حضور داشت و همراه إمام سجاد علیه السّلام و زینب کبری سلام الله علیها به إسارت رفت و وقایع شام و کوفه را دید. إمام باقر علیه‌ السّلام خود در مورد حضورش در کربلا ، فرمودند جدّم إمام حسین کشته شد ، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم✨ ┏━🦋━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🦋━┛