افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 مجموعه جلسات تدریس مجموعه #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی 📚 در سالهای گذشته توفیق شد بخشی از مجموعه
🎙مجموعه جلسات تدریس #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی (بخش سوم)
📌 تدریس #مباحث_نبوت بر اساس کتاب #وحی_و_نبوت شهید مطهری
✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394)
⭕️ تعداد جلسات: 9
🔰 این جلسات به غرض تدریس یک دور بحث استدلالی و کلامی حول مساله نبوت ارائه شده اما تلاش شده ساختار آن بر اساس کتاب مذکور شکل بگیرد.
✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی
🎙 دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/284
@ofoqemobin
🔰 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا
⭕️ به یاد می آورم حدود 11 سال پیش جلسات صوتی «دین حداقلی و حداکثری» از #عبدالکریم_سروش را استماع می کردم. آن زمان البته هنوز طلبه نبودم ولی به علت برخی مطالعات علاقه مند بودم ببینیم او در این حوزه چه می گوید.
⭕️ سروش آن سخنرانی را با ذکر خاطره ای از سفر حجِ یکی از دوستانش در ایام شیوع وبا در مکه آغاز کرد. او می گفت در آن ایام روحانی کاروانِ این دوست در مکه تاکید کرده است که برای بهداشت نیازی نیست دست خود را با صابون بشویید و همان استفاده از آب کافی است. دلیل آن آقای «روحانی» هم این بود که اگر چنین چیزی صحیح بود قطعا اسلام از آن سخنی می گفت حال آنکه اسلام از شست و شو با «صابون» سخنی نگفته است! پس از این بیان سروش بحث تفصیلی خود را پیرامون ذاتیات دین و انتظار انسان از دین ادامه داد و به نقد اندیشه روحانیون در این موضوع پرداخت.
بعدها و در دوران طلبگی این مقاله را در کنار سایر مقالات او در کتاب «بسط تجربه نبوی» به مطالعه گرفتم.
⭕️ گرچه او بحث دیگری داشت ولی به راحتی در این سخنرانی با این مثال و برخی بحث های دیگر برخی مطالب عجیب و غریب و نادر را به عموم روحانیون نسبت می داد.
⭕️ از همان زمان این سوال در ذهنم شکل گرفت که شیوه استدلال و ساختار بیان او دقیقا به چه صورت است؟ پس از آن نیز تلاش کردم تاملی در مجموعه آثار او داشته باشم. متاسفانه گرچه سروش پروژه نسبتا منظمی از حیث تصوری دارد ولی در وادی استدلال واقعا دستی خالی دارد و این دست خالی در «صراط های مستقیم»، در «قبض و بسط تئوریک شریعت»، در «بسط تجربه نبوی» و برخی آثار دیگر او مشهود است که نقد آن مجال دیگری می طلبد و ان شاء الله به آن خواهیم پرداخت.
⭕️ اما غرض از این نوشته چیز دیگری است. اخیرا او مصاحبه ای پیرامون مساله کرونا و قرنطینه قم کرده و متاسفانه طبق طریقه معهود چند ادعای بی اساس در کنار هم گذاشته و به قم و روحانیت و حوزه تاخته است و از هیچ فرصتی جهت مصداق یابی برای پروژه کلی خود بری از حجیت انداختن قرائت حوزه علمیه از اسلام و تفکیک ابدی اخلاق و عرفان به عنوان ذاتیات دین از امور مادی و دنیوی مضایقه نکرده است. متاسفانه این سیره مستمره ایشان است.
متن مصاحبه: https://b2n.ir/274271
⭕️ اگر کسی مجادلات کلامی سروش و #داوری اردکانی را به بهانه نزاع #پوپری-#هایدگری در اوایل دهه شصت خوانده باشد میزان خشونت کلامی سروش را می تواند به راحتی در یابد. او کسی است که علیرغم تمام ادعاهایش بر مدارا و تساهل و تسامح و تحمل هرگز این صفات را در برابر مخالفانش روا ندانسته است.
⭕️ او و دوستانش حتی وقتی اخیرا #اکبر_گنجی به جریانشان تاخته بود و حرکت سروش را به برخی فرقه های قطب محورِ عرفانی تشبیه کرده بود و گفته بود سروش عملا ادعای پیامبری کرده، باز هم تاب نیاوردند و به شدت و با همان خشونت به او تاختند.
⭕️ روشنفکری دینی گرچه همواره روحانیت را به نقد می گیرد اما خود درگیر پروژه ای به شدت شکست خورده و ناتوان از بسط و امتداد اجتماعی است. بسیاری مانند ملکیان نیز که روزی دلبسته به این جریان بودند به تناقض ذاتی و ناتوانی روشنفکری دینی در جمع بین سنت و مدرنیته پی برده اند. به نظر می رسد سروش که روزی خود را #مارتین_لوتر یا #نصر_حامد_ابوزید می دانست نتوانسته پروژه اصلاح دینی خودش را به شکلی که به دین داری بیشتر کمک کند (چناچه ادعا می کند) به نتیجه ای برساند. پس از این بیشتر پیرامون این جریان خواهیم گفت.
✏️ سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا ⭕️ به یاد می آورم حدود 11 سال پیش جلسات صوتی
🎙 پیش از این در جلسه ای تلاش کردم اجمالی از فضای فکری #عبدالکریم_سروش و اثر آن بر بحث #علم_دینی را بر اساس مجموعه ای از آثار او بررسی کنم. البته در این جلسه بیشتر به معرفی جریان روشنفکری دینی پرداخته شده و چندان نقد مورد نظر نبوده است. به نظرم فعالین علم دینی و طلاب باید با جریان روشنفکری دینی به عنوان رقیبی جدید و جدی در برابر اسلام شناسی اصیل حوزوی آشنا باشند.
📌 صوت این جلسه 👇👇👇
بررسی نظریه جریان روشنفکری دینی در علوم انسانی اسلامی.mp3
19.58M
💢موضوع: بررسی آراء جریان موسوم به روشنفکری دینی در ارتباط با علوم انسانی اسلامی
💢سرفصل های مطالب مطرح شده در این جلسه:
1. لزوم بررسی نظرات منکران علوم انسانی اسلامی
2.جریان موسوم به روشنفکری دینی و نقطه عزیمت تفکر آن (سنت و مدرنیته)
3. بررسی نگاه های ثبوتی و اثباتی این جریان
4. موضع این جریان نسبت به فقه و اخلاق اسلامی
5. موضع این جریان در بحث انتظار بشر از دین
6.انکار امکان تولید علوم انسانی در نگاه این جریان
7. مقابله برخی مبانی این جریان با الگوی تولید مختار
«محفل علوم انسانی المرسلات»
💠چهارشنبه 97.09.21
#علوم_انسانی_اسلامی
#روشنفکری_دینی
@ofoqemobin
🔆 یکی از دوستان که از #انگلستان به قم آمده اند و در ایران طلبه موفقی هستند کانالی دارند و تجربیات خوبی در آنجا قرار میدهند خوب است با این تجربیات بیشتر آشنا شویم و نگاه بین المللی تری به اسلام داشته باشیم:
@talabekhariji
🎙 بحمدالله جلسات تدریس #اصول_فقه مرحوم #مظفر تا پایان بحث ضد در 125 جلسه به پایان رسید. صوت جلسات در لینک های زیر قابل درسترسی است:
⭕️ از ابتدا (مباحث وضع) تا پایان مطلق و مقید:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/4
⭕️ از ابتدای ملازمات عقلیه:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/151
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
@ofoqemobin
🌙 شب آخر ماه نورانی رجب
☀️ مرحوم #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی در رساله شریف المراقبات مانند تمام ماه های دیگر برای پایان ماه رجب نیز به مراقبه ای توجه داده اند. از نظر ایشان آخرین لحظات ایام شریف در طول ایام سال بسیار مهم و سرنوشت ساز است:
🔰 و المنزل المهمّ الآخر للسّالك من هذا الشهر بعد المبعث يوم آخره فليجتهد و ليتلطّف في عرض الأعمال، و القصور و التقصيرات، مع اعتراف صادق، و حياء خالص، و احتراف و استعلاج كامل من باب فضله العظيم، و التوسّل إليه بأحبّائه و وجوه أوليائه، فإنّه كريم يحبّ الكرامة لأوليائه، و عباده المحترفين على بابه المضطرّين إلى رحمته، و قد أنزل في كتابه: «أ مَّن يُجِيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعَاهُ و يَكشِفُ السُّوء »و أنّه كريم العفو، و قد فسّر بأنّه يعفو عن السيّئات، و يبدّلها بأضعافها من الحسنات، فلينظر أن لا يخرج بخروج الشهر عن حمى مولاه، يتضرّع إلى اللّه جلّ جلاله أن يجعله دائما في حماه، و لا يكون ذلك في شهر دون شهر، و حال دون حال، و مكان دون مكان و ليهتمّ بذلك و لا يكن فيه من الغافلين. المراقبات ص : 128
🔺امشب آخرین شب ندای «این الرجبیون» است.
التماس دعا
#عرفان_شیعی
#مرحوم_ملکی_تبریزی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
hejrat-maghsad-ast.mp3
1.52M
🔊🔊 #بشنوید
♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است.
🔰استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
📌گزیده ای از مجموعه جلسات «سبک زندگی مومنانه»، محرم 98، نیشابور
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان #معارف
@fater290