4. تطبیق اصول بر فقه.mp3
13.04M
🔺 جلسه چهارم تطبیق اصول بر فقه
🔰 بررسی بیان شهید ثانی در ترک کلام و نسبت آن با استدلال بر مبطل بودن «تامین» در صلاه از منظر اصول فقه
@ofoqemobin
هدایت شده از موسسه فرهنگی و پژوهشی سبحان
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم می کند:
🔅 آغاز ثبت نام دوره معرفتی اسلام جامع + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات
(بررسی مکتب جامع و همه جانبه اسلام ناب محمدی)
🔰 استاد علی فرحانی
▪️در 4 جلسه به صورت مجازی در تاریخ های:
(18، 21، 25 و 28 اسفند ماه 1400 روزهای چهارشنبه و شنبه)
▪️ساعت 17
▪️سرفصل های دوره:
🔘 منبع شناسی:
کتاب و سنت، طبیعت و عقل تجربی، شهود و ضمیر انسان، تاریخ تمدن
🔘 جریان شناسی:
سیر تطور علوم اسلامی با نگاهی بر تقسیم معارف اسلامی به عقاید، اخلاق و احکام
🔘روش شناسی:
اجتهاد و تکامل ایدئولوژی
🔘 آسیب شناسی:
خطاهای شناختی، سنت گرایی، شخصیت گرایی و ...
⚠️ظرفیت محدود⚠️
🔅لینک ثبت نام:
🌐 https://www.sobhan-ins.com/product/eslam_jame/
📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان:
@sobhan_ins
هدایت شده از المرسلات
006-az-mokatebat-ta-ghiamat.mp3
2.67M
🔊#اخلاق_و_عرفان| خدا را بپرستیم نه صورت علمیه را.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما #بشنوید.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📣#مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار میکند:
♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی #طوبی
1️⃣#ترم_اول: آموزش #بدایه_الحکمه، مرحله اول، مباحث: اصالت وجود، تشکیک و تخصیص
🎙استاد علی فرحانی
⏰۱۵ فروردین الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
⏳ #فیلم جلسات #آفلاین تدریس: ۱۰ساعت (۲۰جلسه، ۳۰دقیقهای)، روزهای شنبه تا دوشنبه
♦️جلسات تکمیلی #آنلاین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط #استادیاران حجج اسلام : مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی و فاطمی با محوریت کتاب #در_آستانه_حکمت
⬇️لینک ثبت نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
soda96.ir/touba-hekmat/
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
افق مبین||سید محمد هاشمی
📣#مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار میکند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی #طوبی 1️⃣#ترم_اول: آموزش #بدای
☝️ توصیه میکنم بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند (طلبه و دانشجو) برای آشنایی عمیق با فلسفه علامه طباطبایی با این دوره همراه شوند
ان شاء الله بنده هم در جلسات تکمیلی این دوره در خدمت دوستان خواهم بود.
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی
🔰 سید محمد هاشمی
💠بسیاری از طلاب و دانشجویان، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، کار با جلسات بدایه استاد فرحانی است. این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم:
1⃣ شروع واقعی از بدیهیات:
جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود.
2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس:
در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند.
3⃣استکمال واقعی در علم حصولی:
به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند.
4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه:
از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است.
5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی:
در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد.
6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان):
از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد.
7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی:
در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم)
📌 ادامه 👇👇
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📌 ادامه از 👆👆
8⃣تبیین اساسی علم حصولی:
اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید.
9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی:
یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود.
💠💠💠💠💠
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📝#اخلاق_و_عرفان| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما
📌علامه حسن زاده آملی
🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد.
🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز.
🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه:
🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى
🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم.
🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت.
🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است.
📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219
#اخلاق_و_عرفان
#قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
صوت تمام جلسات منطق امسال که الحمدلله به پایان رسید 👇
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3423
🔰 جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی
☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20
⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است.
مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ ....
⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است.
او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟
⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است.
⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است.
⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است.
⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است.
پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟
چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟
چگونه می توان از تراث جدا نشد؟
آیا راه حلی وجود دارد؟
ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ...
مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451
🖊 سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
029. اصول فقه 2 - آغاز باب حجج.mp3
11.66M
🔺 نگاهی به موضوع باب حجج از منظر مرحوم آقای مظفر و مقایسه آن با نظرات برخی اعلام
@ofoqemobin