eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
💠مناجات شعبانیه ✅مناجاة عزيزة على أهلها يحبّونها، ويستأنسون بشعبان لأجلها، بل ينظرون و #يشتاقون لمج
(۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُک َ ▫️فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی ▫️وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی ▫️وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی @almorsalaat
اهمیت مقوله وضع و جده و اضافه در فقه معاملات_01_01.mp3
3.09M
🔊| تاثیر مقولات وضع، جده و اضافه در باب معاملات فقه 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از دلایل تاثیر فلسفه در اجتهاد این است که در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی از مفاهیم فلسفی استفاده شده است. یک دسته از این مفاهیم، مقوله وضع و جده و اضافه است که در نگاه برخی فقهاء، مبدا تصدیقیه تمام باب معاملات میباشد. حتما بشنوید. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀یکی از مهم‌ترین کارها در انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ترسیم چشم‌انداز است. 👈این نگاه حتماً بایستی علمی، مستند به معارف اسلامی، حتماً دلسوزانه و از طرف کسانی باشد که به هدف انقلاب و هدف نظام اسلامی ایمان کامل داشته باشند. ♦️این مایه‌های قوی در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم وجود دارد. 〰▪️〰▪️〰▪️〰▪️〰▪️〰 ▫️یکی از مهم‌ترین کارها در انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ترسیم چشم‌انداز است، تا معلوم بشود که ما کجا میخواهیم برویم. ▫️یک وقت است که در مقام فکر و تئوری و این قبیل چیزها حرف میزنیم، خب انسان خیلی حرفها دارد و دستمان پر است الحمدلله، امّا ما الان در وسط میدانیم؛ بحث ما از بحث تئوری و بیان ذهنی و فکری گذشته؛ عبور کرده‌ایم. ما الان داریم وسط میدان حرکت میکنیم؛ باید مشخّص کنیم که چه کار داریم میکنیم، کجا داریم میرویم، هدفمان چیست؛ این یک مسئله‌ی مهمّی است. ▫️اگر در اوّل انقلاب ــ البتّه در واقع فرضِ نشدنی است ــ این فرصت را میداشتیم که بنشینیم یک نگاهِ گام اوّل برای چهل سال ترسیم بکنیم، قطعاً وضعمان از وضع فعلی بهتر بود، علی‌الظّاهر جلوتر بود. البتّه اراده‌ی الهی و کمک الهی و مانند اینها مسائلی است که همیشه وجود دارد، لکن به حسب موازین، از حالا جلوتر بودیم. ▫️اگر میتوانستیم فکر کنیم و مثلاً فرض کنید که تهاجم نظامیِ یک همسایه‌ی ناباب ]مثلاً[ صدّام را، پیش‌بینی کنیم ــ [چون] پیش‌بینی نمیکردیم؛ یعنی آن وقت، گاهی بعضی‌ها میگفتند که ممکن است حمله‌ای، تهاجمی [بشود، امّا] غالب دست‌اندرکارها که خود ماها آنجا آن زمان فعّال بودیم، استبعاد میکردیم، میگفتیم چنین چیزی نمیشود؛ اصلاً این به ذهنمان نمیرسید ــ یا مسئله‌ی تحریم که از همان روزهای اوّل شروع شد، یا مسئله‌ی تجزیه‌طلبی‌ که از همان روزهای اوّل شروع شد، اگر چنانچه [پیش‌بینی] اینها انجام میگرفت، میتوانست بر اساس آن برنامه‌ریزی بشود؛ و اگر برنامه‌ریزی میشد، آن وقت کارها بهتر پیش میرفت. ✅بنابراین خود این نگاه به یک فرصت چهل‌ساله، نگاه به این آینده‌ی چهل‌ساله، در واقع میتواند یک پایه‌ای بشود برای برنامه‌ریزی، برای پیش‌آگهی، تا بدانیم که چه اتّفاقاتی ممکن است برای ما بیفتد؛ پیش‌بینی‌ها و آماده‌سازی‌ها؛ هم پیش‌آگهی است برای اینکه بدانیم چه اتّفاق می‌افتد، هم آماده‌سازی است برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و کار را انجام بدهیم؛ که البتّه این کار را امروز حتماً باید انجام بدهیم. ♨️البتّه این نگاه حتماً بایستی علمی باشد، حتماً بایستی مستند به معارف اسلامی باشد یعنی دینی باشد، و حتماً بایستی دلسوزانه باشد یعنی از طرف کسانی باشد که دلسوز باشند، و حتماً بایستی از طرف کسانی باشد که به هدف انقلاب و هدف نظام اسلامی ایمان کامل داشته باشند؛ وَالّا الان شما در مطبوعات و در نوشته‌ها و در این قبیل چیزها می‌بینید که گاهی اوقات کسانی که مثلاً از بعضی از منابع نامطمئن و غیر دلسوز الهام میگیرند و به آن منابع تکیه میکنند، آینده را جور دیگری تصویر میکنند؛ در حالی که شما اگر چنانچه یک جمع دانای عاقلِ علاقه‌مندِ مؤمنِ اهل‌فکرِ متّکی به مبانی دینی را بگمارید به اینکه آینده را تصویر کنند، آینده‌ی روشن و خوبی را تصویر خواهند کرد؛ مشکلاتش را فکر خواهند کرد، پیش‌بینی خواهند کرد، و پیش‌آگهی خواهند داد به مسئولین و کارگزاران کشور. ♦️خدا را شکر میکنیم که الحمدلله این مایه‌های قوی در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم وجود دارد. ✴️آرزوی ما در مورد قم همیشه این بود که بتواند کارهای عمقی و کارهای به‌روز و متناسب با نیازهای روز انجام بدهد، که امروز بحمدالله انسان تا حدود زیادی این را مشاهده میکند. 🎙رهبرمعظم انقلاب ۰۰/۱۱/۵ (با تلخیص) @almorsalaat
مبعث.mp3
18.48M
♨️| نقش در توسعه فلسفه و عرفان 🎙استاد سیدمحمد فاطمی 📌این جلسه در تاریخ سه‌شنبه ۱۰اسفند ۱۴۰۰ به صورت مجازی در ایتا برگزار شد. @almorsalaat
📝| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما 📌علامه حسن زاده آملی 🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد. 🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز. 🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه: 🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى 🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است 🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم. 🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت. 🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است. 📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219 @almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(۱۲)| از #صمت و #صوم تا همنشینی با خدا ▫️و در اخبار مثوبات نظر كن به حديث معراج كه در «واف
(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بى‌‏حياى نويسنده! و اى بينوا شنونده! اگر قطع به اين عوالم دارى، كو اثرش؟! چرا آرامى؟! چرا بر سر كوه‌‏ها نمى‏‌روى؟! چرا به بيابان‏ها فرار نمى‏‌كنى؟! چرا ورد شب و روزت وا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللّه نيست؟! 🔹بلكه اگر مظنّه هم دارى چرا از غصّه نمى‌‏ميرى؟! بلكه اگر احتمالش هم مى‏‌دهى بايد اين احتمال، عيش تو را منغّص كند و لذّتت را از اَعراض اين دنياى دنيّه فانيّه قطع كند. بگو: وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا ثبوراه! وا حيرتاه! يا ويلى! يا دمارى! يا عولى! يا شقوتى! 🔹بلى! ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ و الّا اگر ايمان نشد، هم كافى است. احتمال هم كافى است. 🔹نعوذ باللّه، و المشتكى إلى اللّه، و إلى حضرة رسول اللّه و حضرة أمير المؤمنين و آلهما الطّاهرين، لا سيّما إلى خليفة عصرنا، و إمام زماننا، و سلطاننا، و سيّدنا، و معاذنا و ملاذنا، و عصمتنا، و نورنا، و حياتنا، و غاية آمالنا، أرواحنا و أرواح العالمين فداهم صلوات اللّه عليهم أجمعين. 📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى @almorsalaat
مساله قاعده امکان یک مساله اجتهادی است.mp3
3.38M
🔊| مساله قاعده امکان در فقه، یک مساله اجتهادی است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، ضمن اشاره به قاعده امکان، نشان میدهند که سوالات متعددی حول این قاعده وجود داشته و مساله یک مساله، اختلافی و اجتهادی است! حتما . 📚تدریس رسائل. جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باسلام ✅ به چند سوال پرتکرار در مورد دوره : 1⃣ ثبت نام ماه می باشد. 2⃣محدوده تدریسی این ترم از کتاب بدایه‌الحکمه بوده و نیز تطبیق خواهد شد. 3⃣تدریس کتاب بدایه‌الحکمه انشاءالله در انجام خواهد شد. 4⃣گروه بندی افراد شرکت کننده در دوره بر اساس تعیین سطح صورت می‌گیرد. ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝| هستی شناسی و معرفت شناسی در نگاه علامه طباطبایی ◽️مرحوم علامه معتقد اند فلسفه به عنوان « علم برهانی مفید یقین بالمعنی الاخص منطقی متفرع بر اولیات» است. یعنی نقطه اول شروع فلسفه نقطه آغاز تفکر بشری است و‌ صعود عقلانی در این علم بدون هیج اصل موضوعی صورت میگیرد‌‌. ◽️به همین خاطر علامه حتی قبل از اینکه بداهت تصوری واقعیت را بیان کنند، در مدخل بدایه الحکمه تصدیق به هل بسیطه محسوسات را مطرح کرده و نشان میدهند همانطور که حکماء همچون صدرا و بوعلی گفته اند نقطه اغازین فکر بشر علم حسی است که البته سرزمین است امن از خطا و اشتباه‌. ◽️شناخت نقطه آغازین ادراک بشر و حل مساله شناخت شناسی محتاج به به دو بدیهی است و نه استدلال و استفاده از مطالب نظری. بدیهی اول علم حصولی است. علم حصولی یعنی تنها راه و واسطه انسان برای شناخت واقع، صور ذهنیه می باشد و در وعاء علم حصولی انسان هیچ گاه مستقیما و مستقل از صور، حقیقت شیئ خارجی را ادراک نمی کند. ◽️لذا است که تطابق و عدم تطابق یعنی خطا و صحت هم صفت مفاهیم ذهنیه است زیرا در موطن علم حصولی، منطبق علیه ای ورای صور ذهنیه وجود ندارد. پس علم حسی شانیت کذب در مقابل صدق را ندارد. ◽️بدیهی دوم التفات به خارج است. خاصیت ذاتی این صور ذهنیه حکایت از محکی است. انسان قبل از اینکه ملتفت به این صور باشد یا ملتفت به وجود خودش باشد، ملتفت به تکثرات خارجی است. شکاک محض هم وقتی اشکال می کند که جزء عصبی و سلول های مغز هزاران بار در ادراک انسان تصرف می کنند، ناخودآگاه صحت ادراک خود از واقع را پذیرفته است شاهدش این است که ملتفت به سلول های عصبی و تصرف آنها در ادراک و نیز وجود مخاطب خود و ....میباشد. ◽️از این رو انسلاخ صورت ذهنیه از مطابقت با واقع، خودش حکم به مطابقت صورت ذهنیه با واقع است. ◽️مضافا به اینکه بدیهی است که ملتفت الیه ها متعدد و متکثر است و عکس العمل انسان نسبت به هر موجودی با موجود دیگر متفاوت است لذا خارجی قابل انکار نیست.این یعنی که مقابل اش تنها یک چیز است و ان ایده آلیست افراطی است. من هنا یظهر: 1⃣ اگر نقطه آغازین ادراک علم حضوری باشد یعنی قبول شک گرایی و ایده آلیست. زیرا اولا اثبات حقیقت علم حضوری و هل بسیطه آن، یک مساله نظری و متوقف بر تقسیم موجود به مادی و مجرد است ثانیا در این صورت می بایست همچون آیت الله مصباح به جای بحث از محتوا و مطابقت ادراک، به و ذهن شناسی ادراک بپردازیم‌. ◽️به همین خاطر استدلال ایشان برای شناخت موجود مادی در درس بیست سوم ، ناکارامد است زیرا نقطه آغاز ادراک را علم حضوری دانستند و علیت را به عنوان یکی از شئون نفس اثبات کردند بدون اینکه بتوانند اثبات کنند که در خارج هم چیزی به نام علیت هست. 2⃣ علامه اگرچه در علم و عالم و معلوم، ذیل فصل سیزدهم(نهایه الحکمة؛ ص 262) برهانی بر اثبات موجودات خارجی مطرح میکنند اما به خلاف آیت الله مصباح آن برهان را در ابتدای فلسفه ذکر نکرده و آن را حلال مشکل شناخت شناسی نمی داند. ◽️زیرا نتیجه ذکر این برهان در ابتدای فلسفه، اثبات فی الجمله علت ای برای صورت ذهنیه است و احتمال اینکه این صورت افاضه واجب تعالی یا عقل مجرد باشد و ربطی به موجود مادی خارجی نداشته باشد را نفی نمی کند. لذا اساسا انتاج این برهان بعد از حل مساله شناخت و متفرع بر مباحث متعدد فلسفی است. 3⃣ باب وجود ذهنی متکفل حل مساله شناخت شناسی نبوده است تا به گمان اینکه حل مشکل نمی کند یا به گمان اینکه مبتنی بر اصالت الوجود نیست از فلسفه حذف شود! ❇️ فتحصل تقدم منطقی بر فلسفه نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه ما را به دره شک و ایده آلیست می برد فلذا معرفت شناسی به عنوان یک سوال، در مدخل فلسفه پاسخ اش را به صورت کامل دریافت می کند. 📚 برای بررسی بیشتر این مطلب، به تدریس این بخش از بدایه الحکمه استاد، حتما مراجعه کنید👇👇👇 http://eitaa.com/almorsalaat/4330 ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat
012-tasire-aamal-dar-lahze-marg.mp3
2.1M
🔊| راه دفع تخیلات شیطانی چیست؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن نقل برخی وقایع پندآموز، تاکید می کنند که شیطان تا آخرین لحظه مرگ همراه انسان بوده و راه حل اساسی دفع تخیلات شیطانی، مشغول بودن و فعالیت داشتن است. حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 | جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی ☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20 ⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است. 🔅مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ .... ⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است. 🔅او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟ ⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است. ⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است. ⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است. ⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است. ✅پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟ چگونه می توان از تراث جدا نشد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ 🌀ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ... مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451 ✍حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی ۰۰/۱۲/۲۰ @ofoqemobin @almorsalaat
سوم اسفند 1400 ( حسینیه جماران).aac
15.61M
🔊| علوم انسانی اسلامی باید تولید شود / دستگاه استنباطی حضرت امام، دستگاهی مُنتِج است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت که بخش دوم از بیانات ایشان در سوم اسفند ۱۴۰۰ در حسینیه جماران است، در پاسخ به سوالاتی که پرسیده شد، ضمن بیان نکاتی بسیار مهم و جالب، بیان می‌دارند که علوم انسانی اسلامی باید تولید شود و دستگاه استنباطی امام دستگاهی مُنتِج در این عرصه است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b