▪️وفات کریمه اهل بیت( علیهمالسلام والصلوة) حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) تسلیت باد
▫️ جایگاه ویژه قم و حضرت فاطمه معصومه (س)
🔹امام جعفر صادق علیهالسلام: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ أَلاَ إِنَّ لِرَسُولِ اَللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِینَةُ أَلاَ وَ إِنَّ لِأَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْکُوفَةُ أَلاَ وَ إِنَّ قُمَّ اَلْکُوفَةُ اَلصَّغِیرَةُ أَلاَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اِسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی اَلْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.
🔹 خدا را حرمی است که مکه است؛ رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را حرمی است که مدینه است و راستی برای امیر المؤمنین (علیه السّلام) حرمی است که کوفه است؛ بدانید قم کوفه صغری است؛ بدانید بهشت را هشت درب است که سه درب آن بسوی قم است؛ در آن زنی از فرزندانم بنام فاطمه درگذرد و بشفاعت او همه شیعههایم به بهشت روند.
📚بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۲۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️فایل صوتی کرسی_علمی_ترویجی با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" با ارائه کننده: حجت الاسلام محمد متقیانتبریزی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب )
🔹ناقد: حجت الاسلام عباس حیدریپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام احمد زنگنه
استاد و محقق گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹زمان: چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰
🔹مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه دوم|سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
کرسی نقد کتاب فلسفه چگونگی. متقیان تبریزی.mp3
51.36M
فایل صوتی کرسی_علمی_ترویجی با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" با ارائه کننده: حجت الاسلام محمد متقیانتبریزی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب )
◾️انتشار کتاب: «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» تنظیم و نگارش ؛ عباس معلمی ، حسن نوروزی
▫️معرفی کتاب : موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» بررسی و موشکافی گسلها، شکافها و دوقطبیهای اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است.
➖این دوقطبیها کداماند؟
➖چگونه به وجود آمدهاند ؟
➖چه پیامدهایی دارند؟
➖و راه برونرفت از آنها چیست؟
📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ میدهد.
▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر میگذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزشها و گرایشها و جهتگیریهای ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبیهای اجتماعی میگردد.
▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حسگرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزشگرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاریها و بحرانها و تنشهای اجتماعی در ایران است که آشفتگیها و نابسامانیهایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️استاد پارسانیا و بنیانگذاری زیربنای حکمی علوم انسانی اسلامی◾️
💫 "تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد"
▫️ استاد حمید پارسانیا از اندیشمندان معاصری است که توصيف ماهیت و ابعاد پروژه فکری وی و امتدادهای آن نیاز به بحث تفصیلی دارد.
▫️ در ابتدای سال تحصیلی خبری منتشر شد که درس شرح اسفار جناب استاد پارسانیا بهدلیل اشتغال به تدوین بخشهایی از دروس فصوص آیتالله جوادی آملی فعلاً تعطیل است.خب، خبر ساده است اما به پشت صحنه آن دقت نشد.
https://eitaa.com/parsania_net/3870
🔹 استاد پارسانیا که خود اندیشمندی برجسته، نظریهپرداز و مؤسس است، بیش از سه دهه خود را وقف تنظیم و تدوین و نشر اندیشههای حکمی آیتالله جوادی آملی کرده است.
🔹 مجموعه ارزشمند رحیق مختوم، شرح فصوص و برخی آثار دیگر نتیجه کوشش این استاد فرهیخته است. بااینکه او میتوانست زمان خود را تدوین آثار و کتب خود اختصاص دهد، اما این ایثار با یک هدف راهبردی اتفاق افتاد:
1️⃣ استاد پارسانیا درصدد است موسوعة و زیربنای حکمی تحول علوم انسانی اسلامی را مبتنی بر اندیشه و خوانش یکی از مقررین برجسته حکمت متعالیه را بنیان بگذارد. اتفاقی به ظاهر ساده، اما در حقیقت دارای یک جهتگیری راهبردی و زمینهساز تکیه به تراث در زمینه تحول علمی.
2️⃣ استاد پارسانیا تنها مدون آثار آیتالله جوادی آملی نیستند، بلکه در ارتقای محتوا، قالب و نظارت یافتن آن به حوزههای نیاز فکری روز نیز نقشآفرینی محوری دارند.
🔹 استاد پارسانیا یک ایثار و از خودگذشتگی راهبردی انجام میدهند و بهجای آنکه خود آثار خود را ترویج و تولید کنند، به آثار استادشان میپردازند تا جایی که حتی تدریس خود را نیز اینچنین تعطیل میکنند. این اقدام ارزشمند بهعنوان یک سرمایه راهبردی بهچشم نمیآید.
🔹 تبیین ابعاد شخصیت اخلاقی استاد، پروژه فکری، اقدامات راهبردی، اثرگذاری در لایههای زیرین سیاستگذاری کشور و نقشآفرینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتداد اندیشه، تربیت نسل جدید و... ابعادی است که میتوان بعدا به آن بهصورت مستوفی پرداخت.
سایهی این استاد عزیز مستدام...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نظریه مرجعیت علمی قرآن و رویکردهای مختلف در تعامل با علوم انسانی غربی.mp3
17.54M
▪️فایل صوتی سی و پنجمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم با موضوع : نظریه مرجعیت علمی قرآن و رویکردهای مختلف در تعامل با علوم انسانی غربی
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام محمدتقی احمدی پرتو
🔹ناقد: حجت الاسلام سیدعلیاکبر حسینی رامندی
🔹 دبیر علمی:حجت الاسلام حسین شمآبادی
🔹 زمان: چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💢مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری مراکز عالی آموزشی و پژوهشی برگزار می کند:
📣 سلسله دورههای تربیت مربّی و پژوهشگر در عرفان و فلسفه (در سه سطح #مقدماتی؛ #متوسطه و #پیشرفته)
🔰فرصتی #بی_نظیر با تدریس برجستهترین اساتید
💠 مزایا:
✅ صدور #مدرک معتبر
✅ امکان #پرسش_و_پاسخ و #مشاوره
✅ اولویت #استخدام فارغ التحصیلان
💠اطلاعات بیشتر در کانال ایتا به آدرس:
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
👈ثبت نام با پیام به آیدی: @Imam_Ali111 یا تماس با: 09919538949 _ 🖥 عزیزان طلبه می توانند از طریق سامانۀ نجاح در دوره ثبت نام کنند.
‼️ دوره #عمومی است و اختصاص به طلاب ندارد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
2024_10_15_10_11_32_128kbs.mp3
96.76M
◾️فایل صوت نشست تخصصی با موضوع " معماری علم دینی (نظریه پیوندی علم دینی)" با ارائه حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا
🔹زمان 24 مهر 1403
🔹در جمع هیئت علمی مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
▫️در این جلسه نخست دکتر قائمینیا ادعاهای خود را با توجه به مراحل مختلف فسفه علم مطرح کرده و سپس در ادامه اعضای هیئت علمی پرسشهایی پیرامون این ادعاها مطرح کردهاند.
▫️بنا به دیدگاه دکتر قائمینیا, علم دینی حاصل تلفیق مفهومی معرفت دینی با معرفت علمی است. معرفت دینی هم در روی صحنه علم و هم پشت صحنة آن میتواند تأثیر بگذارد. علم دینی هنوز در مرحلة پیشاپارادایمی به سر میبرد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
شیوه دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا1.mp3
10.75M
▪️فایل صوتی جلسه اول درسگفتار نظام های اسلامی با موضوع " شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا " با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔹 زمان: پنج شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۳
🔹 مکان: قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
JRM_Volume 56_Issue 1_Pages 183-202.pdf
502.3K
▪️متن مقاله پژوهشی "رابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی" نویسنده احمد ملکی (مدرس سطح عالی، حوزۀ علمیۀ قم، قم، ایران)
💫چکیده مقاله
▫️نزاع میان علم و دین، در مغربزمین، و مخصوصاً بعد از رنسانس، ریشه دارد که تدریجاً در مشرقزمین نیز گسترش یافت و مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفت. در همین راستا، علامه حسن زاده آملی با تکیه بر سنت جامع تفکر اسلامی، به تبیین رابطۀ این دو پرداختهاست، که تحقیق پیشرو در مقام تبیین و بررسی آن، در نهایت به این نتایج دست یافتهاست: علامه حسنزاده در تعریف علم، با اصالت دادن به حیث کاشفیت علم، تقلیل آن را به علوم تجربی ناصواب میدانند. وی در تعریف دین نیز با دینِ حق دانستنِ اسلام، دین را به معنای جعل تشریعی الهی مبتنی بر اسرار تکوینی آفرینش، در جهت سعادت ابدی انسان دانستهاند و نهایتاً در تبیین رابطۀ میان علم و دین، نظریه معاضدت را، چه در حیطه علوم تجربی، چه ریاضی و چه فلسفی و عرفانی، ارائه نمودهاند.
🔹منتشر شده در مجله عرفان و ادیان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ؛دوره 56، شماره 1 ؛ شهریور 1402 ؛صفحه 183-202
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami