eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
67 ویدیو
177 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه تطبیقی▪️ ▫️بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم. ▫️مسئله‌ی روش شناسی در واقع به این برمی‌گردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد. حجت الاسلام علی مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه ▫️ در ادامه سلسله جلسات سه شنبه های علوم انسانی اسلامی در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه هفدهم مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشه‌ی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسه درون گروهی گروه فلسفه با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی نیا و ارائه‌ی استاد علی مصباح یزدی پیرامون موضوع «روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه‌ای تطبیقی» برگزار شد. 🔹 استاد مصباح پس از سخنانی مقدماتی بیان کردند که مسئله‌ی روش شناسی در واقع به این برمی‌گردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد؟ بسیاری از کتب نوشته شده راجع به فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، غالب محتوایشان، بحث روش شناسی است و اکثر اختلاف دیدگاه ها و مکاتب در حوزه علوم انسانی و اجتماعی حول این مسئله شکل گرفته است و این نشان دهنده آن است که این مطلب مسئله‌ای اساسی در علوم انسانی است. 🔹 ایشان در ادامه فرمودند: بررسی موضوع علم و ماهیت آن و همچنین اهداف علوم در تعیین روش علم تاثیرگذار است. 🔹 استاد مصباح پس از توضیح این نکته به شرح برخی نظریات و مکاتب مختلف راجع به روش تحقیق در علوم انسانی از جمله مکتب طبیعت‌گرایی، معناگرایی و تاویل‌گرایی، تاریخ‌گرایی، پدیدارشناسی، انتقادی و رئالیسم انتقادی پرداخت و پس از پاسخ به برخی سوالات و انتقادات اساتید حاضر، به ارائه‌ی دیدگاه مکتب اسلام در زمینه روش علوم انسانی مشغول گشتند. ◀️ نکته مهمی که برخی اساتید به ویژه استاد اکبر میرسپاه بر آن تاکید داشتند این مهم بود که خود انسان‌شناسی نیز باید جزء علوم انسانی دانسته شود و البته این امر توسط علامه مصباح مورد تاکید واقع شده و اساس بسیاری از مشکلات در علوم انسانی نیز همین مهم بوده است. 🔹 استاد مصباح نیز این نکته را تایید کرده و فرمودند: بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم. 🔹برخی از حضار نیز به اهمیت بحث روش شناسی تاکید داشتند. دکتر محمود نمازی عدم پرداخت دقیق به تبیین مفاهیم به ویژه مفاهیم کلیدی این بحث در متن چکیده و سخنرانی سخنران محترم را محل اشکال دانستند که استاد مصباح به این اشکال پاسخ دادند. دکتر مهدی احمد خان بیگی نیز به خروج مسیر بحث از موضوع اصلی که در میانه جلسه به سبب پرسش‌ها و پاسخ‌ها ایجاد شده بود اشکال داشتند. 🔹 در پایان دکتر نمازی به اهمیت پرداختن به منابع اسلامی و تامل دقیق در قرآن و سنت برای تدوین انسان شناسی جامع دینی و علوم انسانی اسلامی تاکید کردند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم دینی.mp3
زمان: حجم: 7.21M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد کرمانشاهی با موضوع " علم دینی از نگاه ایت الله جوادی املی" ۱. منظور از علم توحیدی یا علم دینی در بیان آیت الله جوادی حفظه الله چیست؟ ۲. نسبت توحید با هویت انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه چیست؟ انقلاب اسلامی چگونه انقلاب اسلامی می‌شود و چه رابطه ای با انقلاب ها و جنبش های دیگر دارد؟ ۳. پروژه علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله علیهما چیست و نسبت به یک دیگر چه نسبتی دارند؟ ▫️استاد کرمانشاهانی این موارد را ذیل بحث برهان صدیقین علامه طباطبایی بیان فرمودند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فایل های صوتی جلسات اول تا چهاردهم درس " خارج فقه اجتماعی " استاد سید محمد صادق علم الهدی سال تحصیلی ( ۰۴ - ۱۴۰۳ ) ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (1) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 7.46M
▪️فایل صوتی جلسه اول درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۱‏ : مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ‏۲۸ شهریور ۱۴۰۳‏ 💫 مراد از فقه اجتماعی در نگاشته‌های فقهی معاصر:‏ ‏۱ ـ رویکرد اجتماعی فقیه ‏۲ ـ فقه با موضوع جامعه ‏+ عوامل مؤثّر در بینش اجتماعی فقیه ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (2) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 7.58M
▪️فایل صوتی جلسه دوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۲‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ‏۱ مهر ۱۴۰۳‏ 💫رسالت فقه اجتماعی چرا روش رایج فقه برای استنباط گزاره‌های فقه اجتماعی کافی نیست؟ ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۱)‏ ‏+ نمونه‌ای عینی از تفاوت نگاه در فقه اجتماعی و فقه فردی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (3) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 8.64M
▪️فایل صوتی جلسه سوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۳‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۲ مهر ۱۴۰۳‏ 💫ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۲)‏ بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۱ ـ اتّخاذ پیش‌فرض‌های کلامی مناسب ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (4) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 8.67M
▪️فایل صوتی جلسه چهارم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۴‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۷ مهر ۱۴۰۳‏ 💫وبایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۱):‏ مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۱)‏ ـ تبیین دیدگاه شهید صدر در باب لزوم فهم اجتماعی متون ـ تحلیل فهم اجتماعی متون، ورای آنچه مدّ نظر شهید صدر است ـ نمونه‌ای از تأثیر رویکرد اجتماعی در فهم متون روایی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (5) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 7.64M
▪️فایل صوتی جلسه پنجم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۵‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ‏۱۱ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۲):‏ مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۲)‏ ـ تبیین مراد شهید صدر از «فقه النظریه»‏ مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۱)‏ ـ لزوم شناخت دقیق و به‌روز نظامات اجتماعی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (6) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 7.98M
▪️فایل صوتی جلسه ششم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۶‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۴ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۳):‏ مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۲)‏ ـ دغدغه و تحیّر فقیه معاصراندیش ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۱):‏ ‏۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (7) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 8.06M
▪️فایل صوتی جلسه هفتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۷‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛‏۱۵ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۲):‏ ‏۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۲)‏ ‏۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۱)‏ ـ چالش‌های دخل مقاصد شریعت در فرایند استنباط ـ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط (بخش۱):‏ ‏۱ ـ سطح حداقلّی: دخل در تجمیع ظنون ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (8) KharejeFeqheEjtemaei - (8) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 8.63M
▪️فایل صوتی جلسه هشتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۸‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛‏ ۱۶ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۳):‏ ‏۳ ـ ۱ ـ اتّخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۳)‏ ‏۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۲)‏ ‏+ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط:‏ ‏۲ ـ سطح میانه: نفی حکم ‏۳ ـ سطح حدّاکثری: اثبات حکم ‏+ تفاوت مقاصد شریعت از حیث قوّت ثبوت و قوّت اثبات‏ ‏۳ ـ ۳ ـ استنباط نظام‌مند (بخش۱)‏ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
علم‌الهدی ۱۴۰۳e (9) KharejeFeqheEjtemaei - (9) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
زمان: حجم: 8.39M
▪️فایل صوتی جلسه نهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی ▫️جلسه ۹‏ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛‏ ۱۷ مهر ۱۴۰۳‏ 💫 بایسته‌های فقه اجتماعی:‏ ‏۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۴):‏ ‏۳ ـ ۳ ـ استنباط نظام‌مند (بخش۲)‏ ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظام‌سازی فقهی:‏ ‏۱ ـ مسلک نظام ذاتی احکام ‏ ـ اعتبارسنجی مسلک نظام ذاتی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami