JRM_Volume 56_Issue 1_Pages 183-202.pdf
502.3K
▪️متن مقاله پژوهشی "رابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی" نویسنده احمد ملکی (مدرس سطح عالی، حوزۀ علمیۀ قم، قم، ایران)
💫چکیده مقاله
▫️نزاع میان علم و دین، در مغربزمین، و مخصوصاً بعد از رنسانس، ریشه دارد که تدریجاً در مشرقزمین نیز گسترش یافت و مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفت. در همین راستا، علامه حسن زاده آملی با تکیه بر سنت جامع تفکر اسلامی، به تبیین رابطۀ این دو پرداختهاست، که تحقیق پیشرو در مقام تبیین و بررسی آن، در نهایت به این نتایج دست یافتهاست: علامه حسنزاده در تعریف علم، با اصالت دادن به حیث کاشفیت علم، تقلیل آن را به علوم تجربی ناصواب میدانند. وی در تعریف دین نیز با دینِ حق دانستنِ اسلام، دین را به معنای جعل تشریعی الهی مبتنی بر اسرار تکوینی آفرینش، در جهت سعادت ابدی انسان دانستهاند و نهایتاً در تبیین رابطۀ میان علم و دین، نظریه معاضدت را، چه در حیطه علوم تجربی، چه ریاضی و چه فلسفی و عرفانی، ارائه نمودهاند.
🔹منتشر شده در مجله عرفان و ادیان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ؛دوره 56، شماره 1 ؛ شهریور 1402 ؛صفحه 183-202
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️القائد المجاهد ؛ فرمانده شهید یحیی سنوار : ما از مرگ در بستر یا حوادث جاده ای می ترسیم اما از مرگ در راه دین ، وطن و مقدسات مان هراسی نداریم.
🏴 خدا حافظ مجاهد ... تو هم فرقان شدی جداکننده حق و باطل ...
و یحیی هم به سید پیوست ... 😭
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه.
اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلاللّه تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
والسّلام علی عباد اللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنهای،۱۴۰۳/۷/۲۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی (2).mp3
53.84M
▪️فایل صوتی سنخرانی دکتر علیرضا قائمی نیا با موضوع " هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی"
🔹سخنرانی دکتر قائمینیا در نشست «مبانی فلسفی توسعه هوش مصنوعی» که در آن برای نخستین بار از #نظریهآگاهیتطفلی هوش مصنوعی سخن به میان آورده است.
🔹دکتر قائمینیا نخست از دلایل چهارگانه اهمیت و تفوق هوش مصنوعی بر دیگر فناوریها سخن گفته است.
🔹در ادامه دکتر قائمینیا به تبیین نظریه آگاهی تطفلی هوش مصنوعی پرداخته است. هوش مصنوعی آگاهی مستقل ندارد اما وقتی انسان با آن کار میکند در پرتو آگاهی انسان آگاهیتبعیوتطفلی پیدا میکند.
🔹این نظریه از تلفیق نظریه ذهن توسعه یافته و دیدگاه نهایی مرحوم صدرا در باب نفس به دست میآید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
رنسانس (2).mp3
34.73M
▪️فایل صوتی استاد محمد فنایی اشکوری با موضوع " نگاهی اجمالی به عصر نوزایی یا تجدید حیات فرهنگی در اروپا" ( تحولات فکری در حوزه های دین، علم و فلسفه در عصر نوزایی)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعه تطبیقی▪️
▫️بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم.
▫️مسئلهی روش شناسی در واقع به این برمیگردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد.
حجت الاسلام علی مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه
▫️ در ادامه سلسله جلسات سه شنبه های علوم انسانی اسلامی در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه هفدهم مهر ماه ۱۴۰۳ در سالن اندیشهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسه درون گروهی گروه فلسفه با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمی نیا و ارائهی استاد علی مصباح یزدی پیرامون موضوع «روش شناسی در علوم انسانی؛ مطالعهای تطبیقی» برگزار شد.
🔹 استاد مصباح پس از سخنانی مقدماتی بیان کردند که مسئلهی روش شناسی در واقع به این برمیگردد که در علوم انسانی، چه توصیفی و چه دستوری، روش حل مسئله چگونه باید باشد؟ بسیاری از کتب نوشته شده راجع به فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، غالب محتوایشان، بحث روش شناسی است و اکثر اختلاف دیدگاه ها و مکاتب در حوزه علوم انسانی و اجتماعی حول این مسئله شکل گرفته است و این نشان دهنده آن است که این مطلب مسئلهای اساسی در علوم انسانی است.
🔹 ایشان در ادامه فرمودند: بررسی موضوع علم و ماهیت آن و همچنین اهداف علوم در تعیین روش علم تاثیرگذار است.
🔹 استاد مصباح پس از توضیح این نکته به شرح برخی نظریات و مکاتب مختلف راجع به روش تحقیق در علوم انسانی از جمله مکتب طبیعتگرایی، معناگرایی و تاویلگرایی، تاریخگرایی، پدیدارشناسی، انتقادی و رئالیسم انتقادی پرداخت و پس از پاسخ به برخی سوالات و انتقادات اساتید حاضر، به ارائهی دیدگاه مکتب اسلام در زمینه روش علوم انسانی مشغول گشتند.
◀️ نکته مهمی که برخی اساتید به ویژه استاد اکبر میرسپاه بر آن تاکید داشتند این مهم بود که خود انسانشناسی نیز باید جزء علوم انسانی دانسته شود و البته این امر توسط علامه مصباح مورد تاکید واقع شده و اساس بسیاری از مشکلات در علوم انسانی نیز همین مهم بوده است.
🔹 استاد مصباح نیز این نکته را تایید کرده و فرمودند: بنابر تعریف مختاری که از علوم انسانی اسلامی مطرح کرده ایم، شناخت خود انسان را نیز جزء مسایل علوم انسانی اسلامی دانسته ایم.
🔹برخی از حضار نیز به اهمیت بحث روش شناسی تاکید داشتند. دکتر محمود نمازی عدم پرداخت دقیق به تبیین مفاهیم به ویژه مفاهیم کلیدی این بحث در متن چکیده و سخنرانی سخنران محترم را محل اشکال دانستند که استاد مصباح به این اشکال پاسخ دادند. دکتر مهدی احمد خان بیگی نیز به خروج مسیر بحث از موضوع اصلی که در میانه جلسه به سبب پرسشها و پاسخها ایجاد شده بود اشکال داشتند.
🔹 در پایان دکتر نمازی به اهمیت پرداختن به منابع اسلامی و تامل دقیق در قرآن و سنت برای تدوین انسان شناسی جامع دینی و علوم انسانی اسلامی تاکید کردند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
علم دینی.mp3
7.21M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد کرمانشاهی با موضوع " علم دینی از نگاه ایت الله جوادی املی"
۱. منظور از علم توحیدی یا علم دینی در بیان آیت الله جوادی حفظه الله چیست؟
۲. نسبت توحید با هویت انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه چیست؟ انقلاب اسلامی چگونه انقلاب اسلامی میشود و چه رابطه ای با انقلاب ها و جنبش های دیگر دارد؟
۳. پروژه علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله علیهما چیست و نسبت به یک دیگر چه نسبتی دارند؟
▫️استاد کرمانشاهانی این موارد را ذیل بحث برهان صدیقین علامه طباطبایی بیان فرمودند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل های صوتی جلسات اول تا چهاردهم درس " خارج فقه اجتماعی " استاد سید محمد صادق علم الهدی سال تحصیلی ( ۰۴ - ۱۴۰۳ )
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (1) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.46M
▪️فایل صوتی جلسه اول درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱ : مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
💫 مراد از فقه اجتماعی در نگاشتههای فقهی معاصر:
۱ ـ رویکرد اجتماعی فقیه
۲ ـ فقه با موضوع جامعه
+ عوامل مؤثّر در بینش اجتماعی فقیه
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (2) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.58M
▪️فایل صوتی جلسه دوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۲ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱ مهر ۱۴۰۳
💫رسالت فقه اجتماعی
چرا روش رایج فقه برای استنباط گزارههای فقه اجتماعی کافی نیست؟
ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۱)
+ نمونهای عینی از تفاوت نگاه در فقه اجتماعی و فقه فردی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (3) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.64M
▪️فایل صوتی جلسه سوم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۳ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۲ مهر ۱۴۰۳
💫ویژگی فقه اجتماعی و تفاوت آن با فقه تنجیزی ـ تعذیری رایج (بخش۲)
بایستههای فقه اجتماعی:
۱ ـ اتّخاذ پیشفرضهای کلامی مناسب
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (4) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.67M
▪️فایل صوتی جلسه چهارم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۴ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۷ مهر ۱۴۰۳
💫وبایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۱):
مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۱)
ـ تبیین دیدگاه شهید صدر در باب لزوم فهم اجتماعی متون
ـ تحلیل فهم اجتماعی متون، ورای آنچه مدّ نظر شهید صدر است
ـ نمونهای از تأثیر رویکرد اجتماعی در فهم متون روایی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (5) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.64M
▪️فایل صوتی جلسه پنجم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۵ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۲):
مقام اوّل: عرصه فهم متون (بخش۲)
ـ تبیین مراد شهید صدر از «فقه النظریه»
مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۱)
ـ لزوم شناخت دقیق و بهروز نظامات اجتماعی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (6) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
7.98M
▪️فایل صوتی جلسه ششم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۶ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۴ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۲ـ رویکرد اجتماعی فقیه در مقام فهم و افتاء (بخش۳):
مقام دوم: عرصه افتاء و تطبیق رهاورد متون دینی بر موضوعات عینی (بخش۲)
ـ دغدغه و تحیّر فقیه معاصراندیش
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۱):
۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (7) Khareje Feqhe Ejtemaei 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.06M
▪️فایل صوتی جلسه هفتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۷ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۵ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۲):
۳ ـ ۱ ـ اتخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۲)
۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۱)
ـ چالشهای دخل مقاصد شریعت در فرایند استنباط
ـ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط (بخش۱):
۱ ـ سطح حداقلّی: دخل در تجمیع ظنون
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (8) KharejeFeqheEjtemaei - (8) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.63M
▪️فایل صوتی جلسه هشتم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۸ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۳):
۳ ـ ۱ ـ اتّخاذ شیوه تجمیع ظنون (بخش۳)
۳ ـ ۲ ـ اهتمام به مقاصد کلان شریعت (بخش۲)
+ انحاء دخالت دادن مقاصد شریعت در فرایند استنباط:
۲ ـ سطح میانه: نفی حکم
۳ ـ سطح حدّاکثری: اثبات حکم
+ تفاوت مقاصد شریعت از حیث قوّت ثبوت و قوّت اثبات
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۱)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (9) KharejeFeqheEjtemaei - (9) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.39M
▪️فایل صوتی جلسه نهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۹ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛ ۱۷ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۴):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۲)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۱ ـ مسلک نظام ذاتی احکام
ـ اعتبارسنجی مسلک نظام ذاتی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (10) KharejeFeqheEjtemaei - (10) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.89M
▪️فایل صوتی جلسه دهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۰ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۱۸ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۵):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۳)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۲ ـ مسلک کشف نظام دینی (بخش۱):
۲ ـ ۱ ـ گرایش ظاهر گرا
۲ ـ ۲ ـ گرایش تئوریپرداز
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (11) KharejeFeqheEjtemaei - (11) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
9.2M
▪️فایل صوتی جلسه یازدهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۱ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۱ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۶):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۴)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۲ ـ مسلک کشف نظام دینی (بخش۲):
ـ توانسنجی مسلک کشف با عنایت به دو مقام ثبوت و اثبات
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (12) KharejeFeqheEjtemaei - (12) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.46M
▪️فایل صوتی جلسه دوازدهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۲ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۲ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۷):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۵)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
۲ ـ مسلک کشف نظام دینی (بخش۳):
۳ ـ مسلک تأسیس نظام عقلائی بر مبنای فقه
ـ تفاوتهای مسالک کشف و تأسیس:
۱ ـ در شیوه بهرهگیری از علوم تمدّنساز روز (بخش۱)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (13) KharejeFeqheEjtemaei - (13) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.48M
▪️فایل صوتی جلسه سیزدهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۳ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۴ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۸):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۶)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
ـ تفاوتهای مسالک کشف و تأسیس:
۱ ـ در شیوه بهرهگیری از علوم تمدّنساز روز (بخش۲)
۲ ـ در اسناد به شارع و عدم اسناد
۳ ـ در وحدت نظام و تنوّع آن
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
e (14) KharejeFeqheEjtemaei - (14) Mabani 403-04 Alamolhoda_org.mp3
8.47M
▪️فایل صوتی جلسه چهاردهم درس " خارج فقه اجتماعی" با ارائه استاد سید محمدصادق علم الهدی
▫️جلسه ۱۴ مقدمات و مبانی فقه اجتماعی ؛۲۵ مهر ۱۴۰۳
💫 بایستههای فقه اجتماعی:
۳ ـ روش استنباطی مناسب (بخش۹):
۳ ـ ۳ ـ استنباط نظاممند (بخش۷)
ـ بررسی مسالک مختلف در استخراج نظامسازی فقهی:
ـ تفاوتهای مسالک کشف و تأسیس:
۴ ـ در ثبات نظام در طیّ زمان و لزوم به روزشدن مدام آن
ـ روش میانه مسالک کشف و تأسیس
ـ توصیههای برای بهبود فرایند نظامسازی فقهی:
۱ ـ بهرهگیری عمیق و دقیق از علوم تمدّنساز روز (بخش۱)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️ علوم انسانی و مسئله انسان فلسطینی ؛ آوردههای انسان فلسطینی برای تکوین علوم انسانی بومی چیست؟
🔹 اندیشکده راهبردی مرآت برگزار میکند.
💫 با حضور:
▫️ دکتر میثم مهدیار ؛ مردمشناسی مقاومت (جامعهشناسی جنگ)
▫️ دکتر محمد رحمانی بازخوانی الهیات مقاومت در حکمت اسلامی
▫️دبیر نشست: جناب آقای سیستانی
🔹 دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰
🔹 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷. سالن کنفرانس
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️رهبر معظم انقلاب : ضرورت اشرافیت به اثار علوم انسانی مدرن
▫️«علوم انسانی، دو سه قرن است که در دنیا ابداع شده و اشخاصی روی آن فکر کردهاند، کار کردهاند، مسائلی را به وجود آوردهاند؛ بعضی هم که [ابداع آنها] به قرن نمیرسد، چندین دهه است که دارند روی آن کار میکنند؛ یعنی بهاصطلاح چیزهایی جزو علوم مختلف انسانی هستند که برای ما حکم واردات را پیدا میکند؛ حالا غیر از فلسفه و ادبیات و مانند اینچیزهایی که مربوط به خود ما است، مسائلی به وجود آمده، سرفصلهایی تولید شده، روی آن کار شده، فکر شده، نقد شده، چند لایه ردّوبدل شده -این کارها انجام گرفته- ما حالا میخواهیم وارد بشویم و این مسائل را از آن ریشهی بهاصطلاح غیر دینی یا بعضاً ضدّ دینی آن جدا کنیم و به یک منشأ قرآنی و یک منشأ دینی و وَحیانی متّصل کنیم. خب این خیلی مهم است؛ این یک تسلّط اساسی بر کارهای دیگران لازم دارد؛ ما باید بدانیم که دیگران در این زمینهها چه کردهاند. [دانستن] کارهایی که آنها انجام دادهاند، پیشرفتهایی که آنها انجام دادهاند، از مسائلی است که مورد نیاز است؛ باید کار بشود.»
۱۳۹۶/۰۳/۰۱
🔹بیانات در دیدار دستاندرکاران اولین کنگره بینالمللی قرآن و علوم انسانی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نقش مبانی در روانشناسی.mp3
47.45M
◾️فایل صوتی پیش نشست علمی همایش بزرگ روانشناسی اسلامی با موضوع " ضرورت و نقش مبانی در شکلدهی روانشناسی "(بررسی تاثیر مبانی در نظریه از موضوع تا کاربرد)
▫️ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر نارویی
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی
نویسنده کتاب مبانی روانشناسی اسلامی
▫️مدیر نشست: حجت الاسلام دکتر حیدری
عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی اسلامی
🔹زمان: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰
🔹مکان: قم. بلوار جمهوری . کوچه دوم. ساختمان انجمن های علمی حوزه
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami