اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
۹➖مطالعه آثار: 🌐 آدمهای تشکیلاتی اهل گزارشنویسی و مستندسازی هستند. 👈 با مطالعه گزارشها و مستند
🌐 فصل چهارم: ساختار تشکیلاتی
⚛ چیستی ساختار
👈 پیشتر بیان شد که ساختار تشکیلات از ترکیب دو ساحت فکر و جسم تشکیلات حاصل
میشود؛
🔹به این معنا که میتوان گفت آرمان،
هدف و فکر تشکیلات، به جسم تبدیل شده است.
🔸یعنی فکر و جسم در ساختار تشکیلات
عینیت پیدا میکند.
⬅️ جسم تشکیلات
⬅️ ساختار تشکیلات
⬅️ فکر تشکیلات
🔛 منظور از ساختار فضای رسمی حاکم بر روابط بین آدمها در تشکیلات است که در راستای دستیابی به آرمان و هدف تشکیلات، طراحی و تدوین شده است.
👈 قرار گرفتن آدمها در جایگاه درست خودشان، ساختار تشکیلات را شکل میدهد.
✴️ فکر و منطق تشکیلات در قالب روابط بین انسانها و جایگاههای تشکیلاتی نمود پیدا میکند.
📌 اجرایی کردن و عینیت بخشیدن به هر فکری، نیازمند تقسیم کار انسانی در داخل تشکیلات است.
👈 بر این اساس ساختار تشکیلات سه مؤلفهٔ کلیدی را ترسیم میکند.
🔴 سفارشات حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری برای لحظه تحویل سال نو
🔵 ای کاش موفق می شدیم دعای تحویل سال را حداقل چهل مرتبه بخوانیم و تجدید عهد با آقا امیر المومنین با زیارت امین الله و عرض ارادت وسلام محضر آقا صاحب الزمان با زیارت سلام الله الکامل که محدث قمی در مفاتیح آورده و اگر خسته نشویم دعای توسل را هم...
سالی پر خیر و دور از شرور و بدیها برای همگان و دوستان آرزومندم.
علما
#لحظه_طلایی #نوروز
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌐 فصل چهارم: ساختار تشکیلاتی ⚛ چیستی ساختار 👈 پیشتر بیان شد که ساختار تشکیلات از ترکیب دو ساحت
♻️🔅ترسیم سه مؤلفه کلیدی تشکیلات:
💠 سلسله مراتب:
👈 سلسله مراتب به معنای وضعیت رئیس و مرئوسی در تشکیلات است؛
⁉️ مسئول تشکیلات چه کسی باشد؟
⁉️ چه کسانی اعضای آن تشکیلات هستند؟
⁉️ چگونه باید کارها را انجام بدهند و به چه کسی گزارش دهند؟
⁉️ آدمها در تشکیلات کارهایشان را با چه کسی هماهنگ کنند؟
⁉️ مسئولیتها چگونه توزیع میشود؟
⁉️چه کسی باید حرف آخر را بزند؟
🔚 همه این سؤالات نشان دهنده یک سلسله مراتب در تشکیلات است.
🌷این جمله حضرت رسول که میفرمایند: «اگر سه نفر شدید یک نفر رئیس
یا مسئول جمع بشود»
🔝 نشان دهنده اهمیت وجود یک نوع سلسله مراتب در تشکیلات است.
🔸➖البته این به معنای تأیید ساختار وجود یک نوع سلسله مراتب در تشکیلات است.
🔹➖مراتبی در آموزههای مدیریتی نیست؛
🔻این ساختار و فهم از ساختار با آن مفهوم مدیریتی تفاوت دارد.
🔺در دانش مدیریت، ساختار صرفاً ناظر بر نمودار سازمانی است،
📍اما این جا مراد از سلسله مراتب، تعیین هماهنگیها و ربط و نسبتهای تشکیلات در مسیر دستیافتن به اهداف و آرمانهای تشکیلات بر اساس این منطق،
👇👇👇
⏪ میتوان برنامهریزی کرد و با هماهنگی کامل نفرات، وظایف و مأموریتها محوله را پیش برد.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
♻️🔅ترسیم سه مؤلفه کلیدی تشکیلات: 💠 سلسله مراتب: 👈 سلسله مراتب به معنای وضعیت رئیس و مرئوسی در تشک
💠 مأموریت و وظیفه:(شرح وظایف افراد)
👈 این که هر کس چه وظیفهای دارد و تحقق کدام بخش از هدف بر عهده وی است که از آن به نقش یا مسئولیت افراد نیز یاد میشود.
🔹 مفهوم مبنایی دیگری در تعریف ساختار تشکیلات است.
👥 افراد مختلف تشکیلات، مسئولیتهای مختلفی بر عهده میگیرند؛
🔛 تا حاصل جمع همه مسئولیتها و وظایف آنها آرمان و هدف تشکیلات را محقق کند.
⏪ با این نگاه سیستم بدن انسان را نگاه کنید؛ دست، یک وظایفی دارد که باید در جای خود به درستی کارش را انجام دهد پاها به همین شکل و.....
♨️ در جبهه جنگ، به هر یگان خط حد مشخصی داده میغشد تا عملیات را در آن خط با هماهنگی کامل فرماندهان پیش ببرند.
➖خط حد در اینجا همان مأموریت و وظیفه اصلی آدمها است که توسط مسئولان مجموعه و در راستای اهداف و آرمانها مشخص میشود.
👌 افراد، باید بر مأموریت خودشان متمرکز شوند و آن را به نحو احسن اجرایی کنند.
🌷امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند:
✨«وَ اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانِ مِنْ خَدَمک عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ»؛
✔️برای همه فعالیتها و کارهایت عاملهایی بگذار تا بتوانی متناسب با انجام مأموریت یا عدم انجام آن، آن افراد را تشویق یا تنبیه کنی.
✅ ساختار تشکیلات این مأموریتها را نشان میدهد.