فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار مهم و قابل توجه حوزویان جوان
حوزه علمیه به کدام سو طیطریق می کند؟
🔺چه ارتباطی میان دروس و فعالیتهای علمی حوزه با پرسشهای روز جامعه وجود دارد؟
🔹با بررسی میان فعالیت های علمی حوزویان در 5 بخش 1. کتاب سال حوزه2. جشنواره علامه حلی 3. پایان نامه ها 4. دروس خارج 5 کتب درسی، نشان می دهد که میان حوزه و نیازهای جامعه فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
@feghahat
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» .mp3
26.3M
🔴 سخنرانی جامع و پرنکتهٔ آیتالله میرباقری در تحلیل «بیانیهٔ گام دوم»
🔷 اهمیتِ استراتژیکِ بیانیهٔ گام دوم
🔷 تحلیل مقیاس انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 شاخصهای ارزیابیِ موفقیتها و آسیبهای انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 انقلاب اسلامی تمامیتخواه نیست.
🔷 آسیبشناسیِ فعالانه و آسیبشناسیِ منفعلانه
🔷 رابطه «رویکرد استحاله» با «نظریه نظام انقلابی»
🗓 زمان: ۹۷/۱۲/۹
🏢 مکان: مؤسسه آفاق حکمت
▫️ ۱۴۶ دقیقه (بخش ۱ و ۲)
▫️ ۲۵ مگابایت
☑️ @mirbaqeri
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔸تحفه ای از شیخ انصاری:
🔹عالم ربانی آیة الله سید حسین قاضی در یادداشت های خود مرقوم فرموده:
🔸روز اول رجب از [روح] مرحوم شیخ انصاری تحفه خواستم فرمودند:
🔹دعای امیرالمؤمنین علیه السلام را به عدد اسم علی بخوانيد:
(الهی کفی بی عزّا ان اکون لک عبدا،
وکفی بی فخراً ان تکون لی ربّاً،
انت کما احبّ، فاجعلنی کما تحبّ).
من در ایام حیات خود استفاده ها نمودم و به حضور ائمه معصومین علیهم السلام در بیداری و غیر بیداری به برکت این دعا رسیدم.
شیدای گمنامی ص 55.
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
📸 تصویر بالای سر رهبر انقلاب متعلق به کیست❓
💠 در اتاق دیدارهای رهبر معظم انقلاب عکسی قدیمی از امام جماعتی که در حال قنوت است وجود دارد که رهبری در وصف ایشان گفته اند: 👈 یک روحانی بینظیرند؛ یعنی بنده شبیه ایشان را در بین روحانیون برجستهٔ دورههای خودمان سراغ ندارم‼️
🇮🇷 این شخصیت بزرگ، کسی نیست جز👈 آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری✅
🔰عالم مجاهدی که از شاگردان مبرز میرزای شیرازی و یکی از پرچمداران مبارزه با استعمار بریتانیا بود. همان کسی که در روزگار اشغال خشن و ظالمانهٔ فارس و بوشهر، توسط نظامیان و سیاستمداران انگلیسی، پرچم جهاد و مبارزهٔ با اشغالگران را برافراشت و👈 اولین نمونهٔ کوچک ولی پر معنا از حکومت اسلامی را در این خطه تشکیل داد.👌
🚥 رهبر معظم انقلاب با احترام کم نظیر درباره ایشان می فرمایند: بنده شبیه ایشان را در بین روحانیون برجستهٔ دورههای خودمان سراغ ندارم! آن جنبهٔ علمی ایشان و آن جنبهٔ آگاهی فکری و سیاسی ایشان است. از جنبهٔ علمی هم ایشان جهاد و تشکیل حکومت و سکه و تمبر و از این کارها داشتند. اینها چیزهایی است که من نظیرش را تا زمان خودمان -یعنی تا زمان امام رضوان الله تعالی علیه- واقعا در هیچ کس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبه علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت.✅
🔵 این مرجع عظیمالقدر علاوه بر اعلام حکم جهاد در برابر استعمار پیر، در زمینه استعلای اقتصادی بیگانه می نویسد: امروز آنچه از پول بلاد اسلامیه به بلاد خارجی میرود اعانت به اعداء دین و استعداد کفار است برای ریختن خون اسلام و مسلمین و حرام است✅
@TollaBEnghelabi
🔹باز خوانی نامه مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به امام خمینی رضوان الله عليه و جواب امام راحل
موضوع: سعی در جذب طلاب جوان، برداشتهای گوناگون از اسلام
[محضر مبارک مرجع عالیقدر رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خمینی ـ مد ظله العالی
پس از عرض تحیت و سلام، شاگردان مخلص شما جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم که سابقۀ اخلاص و خدماتشان قبل و بعد از انقلاب بر آن امام بزرگوار پوشیده نیست، در اثر ملاحظه نگرانیها احساس وظیفۀ شرعی نمودند مراتب را طی نامه ای به استحضار مقام معظم رهبری ولایت امر و رهبری برسانند که از قرار معلوم کیفیت تعبیر، موجب تکدّر خاطر مبارک گردیده و از طرفی مشاهده شده دستهایی بدون توجه به انگیزۀ نامه مزبور و بدون آگاهی از مضمون آن در کار شدند تا وانمود کنند که جامعۀ مدرسین می خواهند در برابر امام بزرگوار اتّخاذ موضع نمایند. بدین وسیله با صراحت عرض می کنیم که امید ما و حوزه های علمیه و همۀ مسلمین و مستضعفان جهان را در وجود شریف و عزیز شما متبلور می دانیم و موضعی جز اطاعت نداشته و نداریم و از بابت تکدّر خاطر مبارک سخت متأثریم. در پایان متذکر می گردد که احساس می شود توطئه شومی در حوزۀ علمیه در شرف تکوین است تا بین مدرسین و طلاب و مراجع و بین انقلاب تفرقه و چند دستگی ایجاد شود که جز با دست توانای آن رهبر عظیم الشأن دلسوز خنثی نمی گردد. خداوند سایۀ مبارک حضرتعالی را در پرتو عنایات و الطاف حضرت بقیة الله ـ عجل الله تعالی فرجه ـ برای اسلام و مسلمین مستدام بدارد.
جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم ـ 20 / 3 / 1367]
@TollaBEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
🔹باز خوانی نامه مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به امام خمینی رضوان الله عليه و جواب امام راحل موضوع
جوایبه حضرت امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت حضرات حجج اسلام آقایان اعضای محترم جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم ـ دامت افاضاتهم
با اهدای سلام، نامۀ آقایان محترم رسید از اظهار لطفی که کردید متشکرم، خداوند شما و سایر خدمتگزاران اسلام و مسلمین را تأیید فرماید. موقعیت مناسب شد تا مسائلی را تذکر دهم:
هیچ کس نباید در اینکه شما می خواهید از اسلام دفاع نموده و به مردم محروم و مستضعف کمک و رسیدگی نمایید شک کند. شما عمری را در درس و بحث گذرانده اید و در مبارزات همیشه یار و مددکار مردم بوده اید، شما فشار رژیم گذشته را احساس کرده اید و برای شکست طاغوت با کمک سایر اقشار تلاش نموده اید. من به شما علاقه دارم و امیدوارم به آرمان اسلامی مان که حکومت اسلام در جهان و شکست دشمنان آن است برسیم. شما باید مطمئن باشید که قوی ترین بازوی شما، طلاب جوان حوزه ها می باشند لذا نمی شود و نباید آنها را به حساب نیاورد. شما دوستان اگر خیال کنید همه در مسائل اعتقادی باید آنچه را شما قبول دارید قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانید که راه درستی نمی روید. بحمدالله در حوزه های علمی یکی از مسائل حل شده که سابقۀ تاریخی بیش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمینه های مختلف است. طلاب جوان دارای شور و شوقی می باشند که به واسطۀ آن انقلاب اسلامی پیروز شد؛ همان شور و شوقی که سینه هاشان را در مقابل گلوله های شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان دارای اعتقاداتی باشند که با آنچه شما بدان اعتقاد دارید جور نباشد اشکالی ندارد. مسئله دیگر اینکه شما در قم مجموعه ای را تشکیل داده اید که هر کدام از شما هر حرکتی بنماید به عنوان آن مجموعه ثبت می گردد، هوشیارانه به این مسئله توجه کنید که ممکن است کسانی که وابسته به گروه و حزب و سازمانی هستند بخواهند از طریق شما و زیر پرچم شما مقاصد خود را پیاده کنند، باید بدون هیچ گذشتی آنان را در یکی از دو راه مختار نمایید یا جامعۀ مدرسین قم و یا حزب و گروه و سازمان وابسته به آن. چرا باید به گونه ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم طلبه ها در قتلگاه مقدس فیضیه، این برجسته ترین سنگر مبارزات روحانیت، برای شهدای عزیز پانزدهم خرداد، آن هم در همان روز تاریخی، جلسه ای بگذارند. این موضع گیری غلط و تلخ در تاریخ ماند.
حضرات مدرسین محترم، شما حاصل سالها تلاش حوزه های علمیه می باشید. من به هیچ خدمات ارزندۀ شما را فراموش نمی کنم ولی شما باید خود را از گزند تبلیغات سوء حفظ کنید. مثلاً چه اشکالی دارد که طلاب عزیز قم هم دو سه نفری را در شورای مدیریت حوزۀ قم داشته باشند تا بدانند که دستی از دور بر آتش دارند و بهتر از آنچه شورای مدیریت فعلی انجام می دهد نمی توانند انجام دهند. شما باید تمام سعی خود را بنمایید تا جوانان حوزه های علمیه و دانشگاهها را جذب کنید و مطمئن باشید که نه شما غیر از اسلام چیزی را می خواهید و نه آنها. از این درگیریهای تلخ چه کسانی غیر از دشمنان اسلام سود می برند. چه کسی است که نداند بسیاری از مشکلات در جمهوری اسلامی حل نشده است و دل شما و ما و هر صاحب دردی از آن دردناک است ولی نباید صحنه را خالی گذاشت باید دست در دست یکدیگر نهیم تا این بار را به سلامت به منزل برسانیم. باید توجه کنیم تا زمانی که شما اسلام سربازان انقلاب در حوزه ها و دانشگاهها را، اسلامی مارکسیستی بدانید آنان اسلام سرداران خود را اسلام امریکایی می دانند در حالی که نه اسلام آنها التقاطی و مارکسیستی است و نه اسلام شما امریکایی؛ بلکه دو نحو برداشت از اسلام عزیز است و برداشتهای گوناگون از اسلام سابقۀ تاریخی دارد. من در ملاقاتهای مکرر به دوستان روحانی این امر را گوشزد کرده ام که باید به صورتی حرکت کنید که متهم به طرفداری از فئودالها و سرمایه دارها نشوید. در بیش از بیست سال پیش خیلی از افراد بزرگواری که در رده های بالای این حکومت بودند و به خیل شهدای عزیزمان پیوستند و یا فعلاً می باشند از منافقین با عناوین انقلابیون صدر اسلام و یا انقلابیون حافظ قرآن و نهج البلاغه به نیکی یاد می کردند و پیغامهای مکرر می دادند که اینجانب آنان را تأیید کنم باید صریحاً بگویم از افرادی که امروز دایۀ مهربانتر از مادر شده اند و شعار عمل به رسالۀ عملیه را سر داده اند و مانند منافقین می خواهند از روحانیون به نفع مقاصد خود استفاده کنند پرهیز کنید. منافقین و این گروه، دو روی یک سکه اند. امروز خطر هدم اسلام در جهان بسیار قوی است. بدون جذب جوانان دلسوختۀ حوزه ها و دانشگاهها و بازارها و خیابانها نمی شود اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پی ریزی کرد. بحث اینکه به من چه نوشتید و یا متأثر از تأثر من شدید نیست، بحث بر سر این است که چگونه باید جواب نسلهای آینده را داد، بحث بر سر این است که اگر دیر بجنبیم اسلام امریکایی از جلسات سیاسیون ظاهرالصلاح وابسته
کانال سخنرانی سیاسی
🔹باز خوانی نامه مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به امام خمینی رضوان الله عليه و جواب امام راحل موضوع
به امریکا و نیز از همین حوزه ها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنۀ عدالت ترسیم می گردد که همگی محکوم به فنا هستیم. امروز روز اتحاد است، روز خروش علیه استکبار شرق و غرب است، با محبت و دوستی نور صفا و پاکی را در دلهای نورانی عاشقان اسلام بپاشید. من به شما بزرگان حوزه ها دعا می کنم و شما را یاران باوفای اسلام عزیز می دانم و از خداوند متعال می خواهم تا قلوب ما را به هم نزدیک و نزدیکتر گرداند. شما امیدهای آینده هستید. مردم و طلاب باید قدر شما عزیزان را بدانند باید آنها توجه کنند که خدای نخواسته به دست آنان مقاصد سوء دشمنان اسلام اجرا نگردد. خداوند همه را در کنف حمایت خویش نگه دارد. این نصیحتی بود از پدری پیر برای فرزندان واقعی اسلام. خدا یار و نگهدارتان باد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
3 / 4 / 67
@TollaBEnghelabi
🌀بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی
🔰امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است.
تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد.
۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه #مسائل_خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد.
۲. درباره #ضرورت_فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و #اداره_جامعه را به عهده دارد #فقه است و بايد به ان پرداخته شود.
۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس #خارج_اصول در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان(محقق خویی) ۵ سال طول ميکشيد.
اصولي تر از محقق خويي کيست؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم مي انداختند؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است.
۴. با توجه به درخواست طلاب درباره #مطالعه_تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين #تفسير_مجمع_البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است.
۵. بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک #مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند.
۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد.
۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است.
۸. به دنبال #اساتيد خود حرکت کنيد.
۹. بدون توسل #نماز_شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و #معنويت ميشود. مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد #قضاي_آن_را_به_جا_آوريد .
۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه #انقلابي_بودن را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلامي ست.
تلک عشرة کامله
و الحمد لله رب العالمين
محمد مظفري
۱۳ اسفند ۹۷
قم المقدسه
#امام_حوزه
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💬 حرفِ تازه بزنید!
حوزهی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانهی عظیم انسانی است؛ باید دایم تولید کند؛ باید کتاب تولید کند؛ آدم و عالم تولید کند؛ متدین تولید کند؛ فکر تولید کند و حرف تازهیی بزند. حرف تازه که تمام نشده است. بزرگان ما میگویند که هر وقت به قرآن مراجعه میکنیم و در آن تدبر میکنیم، حرفی مییابیم که قبلاً نیافته بودیم؛ خیلی خوب، این حرفِ تازه است. بعضیها نگویند که هرچه حرفِ تازه است، در دین است؛ دیگر چه حرف تازهیی میخواهید. بله، ما همان دین را درست نشناختیم! باید حرفهای تازهی دین را در بیاوریم؛ «یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت». اینطور نیست که همهی حرفهای دین همین چهار تا حرفی است که من و شما در منبرها یا در کتابهای علمی و تبلیغی و رسالهمان بیان کردهایم؛ نخیر، بیش از اینهاست؛ شما جلو بروید، خدا به شما حرف جدید خواهد داد. ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
@TollaBEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
✅ شیخ فضلالله محلاتی، از سوی ستاد مرکزی راهیان نور حوزه، بهعنوان شهید شاخص جامعه روحانیت در سال ۹۸، اعلام شد
با آغاز سفرهای نوروزی راهیان نور، شهدایی از جامعه روحانیت، بانوان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی و مدافعان حرم بهعنوان شهید شاخص معرفی میشوند تا ضمن تبیین ابعاد زندگی آنها برای جوانان، الگو گیری از شهدا سرمشقی برای همگان باشد.
در نوروز سال ۹۸، شهید محلاتی، نخستین نماینده بنیانگذار جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بهعنوان شهید شاخص جامعه روحانیت، معرفی شد.
خبرگزاری حوزه
#شهدای_روحانیت
@TollaBEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
•| #جهاد |•
مقام معظم رهبری: اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی، این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد. هر کس بهاندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
۱_گاهی انسان حرف حق را میتواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد.
۲_گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم، اما میتوانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم.
۳_گاهی با یککلام، یک جمله میتوانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم. به اعتقاد من، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است.
@TollaBEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
🎬 انگیزه اصلی قاتل امام جمعه کازرون، چه بود؟ معرفی شخصیت و برخی سوابق قاتل #شهید_حجت_الاسلام_خرسند
🎙 #تبیین_و_تحلیل | دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است
👈 یادداشتی از جتالاسلاموالمسلمین آقای مرتضی آقاتهرانی
🏷 بمناسبت بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔻 این روزها که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را سپری میکنیم و وارد فاز دوم انقلاب شدهایم، این امتِ بالغ نشان داده است که چگونه اصول را از فروع تمیز میدهد و حفظ اصل نظام و امر ولی را فهم میکند؛ با وجود اینکه به برخی مسئولین و حتی نهادها نقد دارد. بیشک، دشمن از ترفندهای بسیاری برای دلسرد کردن جامعه و به ویژه نسل جوان که کارآمدترند استفاده کرده و بهرهبرداری میکند. آتشبارهای فضای مجازی بیمهار و لحظه به لحظه بر این جهت اصرار دارند تا دل عزیزان ما را خالی کنند، ولی به راستی باید قدری به گذشته نگریست و قدری وضع موجود را مورد مطالعه قرار داد. بیانیه امام عزیز ما، در این راستا سخت راهگشا و بیدارکننده و بصیرتبخش است.
🔹️ عزیزان نوجوان و جوانم! بههوش باشید که امامتان به میدان آمده است. آیا دقت کردهاید که حضرت آقا این انقلاب را فراگیر، همگانی، جهانی، پویا، زنده و بدون تاریخ مصرف دیدهاند؟ توجه دارید که انقلاب را متصل به ذات احدیت دیدهاند؟ مردم انسانهای کامل را جدیتر میگیرند. ما هم خود باید جدی عمل کرده و انقلاب و دشمنانش و فرصتها و چالشهایش را نیز جدی بگیریم. فریادهای «لبیک یا خامنهای» اینک باید خود را نشان دهد.
🔸️ بههوش باشیم! بههوش باشیم که فرمانش رسیده و راهکارهایش برای گام دوم انقلاب پیشِ روی ماست. عزیزانم! بیانیه امام را چندینباره بخوانیم و وضعیت موجود، حال و آینده انقلاب و وظایف خود و به ویژه جوانان را دریابیم.
🔹️ آن را بار دیگر بخوانید! با دقت بخوانید! بنده هم آن را با چشم ظاهر و باطن بار دیگر میخوانم و آن را در حد فهم خود، برای شما عزیزان بازخوانی خواهم کرد.
@TollaBEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔻پایِ کارِ انقلاب و مردم ایستادهایم؛
❇️ روحانیِ جوان شهر ویس در کف میدان عدالت خواهی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، امروز جمعی از کارگران شهرداری شهرستان ویس، پس از هفتهها تجمع و اعتراض به دلیل عدم دریافت حقوق ماهانه، به خیابان آمده و خواستار پرداخت حقوق 6 ماهه خود شدند.
البته این بار میداندار جمعیت معترض کارگران شهرداری، یک روحانی بود! طلبه حوزه علمیه شهرستان ویس، که با عبا و عمامه و البته لباس کارگران، جلوتر از معترضین فریاد عدالتخواهی و دفاع از مظلوم سر داد.
این روحانی انقلابی، برای عدم سوءاستفاده ضدانقلاب از این تجمع کارگری، جمعیت را بهسوی دفتر امام جمعه سوق داده و همراه با کارگران صدای مظلومیت آنها را برای حجتالاسلام آفرین، امام جمعه ویس، بازگو کرد...👇
@TollaBEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کتاب غربزدگی - جلال آل احمد).pdf
1.65M
📖 کتاب: #غرب_زدگی
🖌 نوشته : #جلال_آل_احمد
💠غربزدگی یک بیماری در ایران است.
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
هدایت شده از 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیلسیاسی
«آیتالله میرباقری»عضو مجلس خبرگان:
بیانیه گامدوم آیتاللهخامنهای حتی با آثار سیاسی شیخفضلاللهنوری و علامهنائینی، از عالمان برجسته صدرمشروطه هم قابلمقایسه نیست.
🔹در بین اسناد راهبردی که روحانیت شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آورده، «گام دوم» بیتردید جزء انگشتشمارها است.
🔹برخورد بیانیه گام دوم با جنگ روانی دشمن برخوردی فعّالانه است، این بیانیه، هم با جنگ روانی دشمن مقابله میکند و هم راه مقابله با آن را میآموزد؛ بههمین دلیل امیدآفرینی میکند.
🔹این بیانیه به یک معنا، ساختارشکنانه و اعلام جهاد رهبری به جوانان برای تمدّنسازی است.
عضویت همین الان
✅ #کانال_تحلیل_سیاسی
https://eitaa.com/TAHLILRUZ
4_5933998864229991318.pdf
887.2K
گردن زدن یک شبهه
آیا امام #حسن و امام #حسین علیهما السلام در جنگ #طبرستان شرکت داشته اند؟
- این مقاله مفید را بخوانید و منتشر کنید.
#پاسخ_به_شبهه
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🇮🇷 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔆 علامه مصباح: اعتمادمان به خدا باشد، نه به آمریکا و اروپا و نه حتی به دستاوردهای نظامی || در دفاع مقدس نوجوان ها، عرفای بزرگ را در رسیدن به مقامات الهی جاگذاشتند
🔹انقلاب اسلامی پدیده عظیم اجتماعی است که در طول تاریخ انسانیت بی نظیر بود. خداوند در این پدیده عظیم یکی از وعده های خود را نشان داد که "ولینصرنّ الله من ینصره" .
🔸 شرط نصرت الهی، تعداد زیاد نیرو، تکنولوژی پیشرفته و ثروت نیست، بلکه بندگی خدا و صداقت در یاری دین خداست.
🔹جنگ بدر، با تعداد اندک مسلمانان و تجهیزاتشان ، خداوند مسلمان را نصرت کرد؛ اما جنگ حنین که مسلمانان به قدری زیاد بودند که خودشان از این جمعیت تعجب کردند، شکست خوردند؛ چون اعتمادشان به تعداد نیرویشان بود.
🔸خدا، همان خداست، دین، همان دین است و سنت های الهی نیز تغییر نکرده است؛ باید ببینیم، ما چگونه هستیم؛ اعتمادمان به خداست یا به آمریکا و اروپا؟ یا حتی به پیشرفت های نظامی مان؟
🔹چنین نبود که شهدا، افراد خاصی بوده باشند؛ چه بسا قبل از انقلاب، خیلی هم به دنبال شهادت و یاری دین خدا نبودند؛ اما در مکتب امام (ره)، چنان اوج گرفتند که عارفان بزرگ را جاگذاشتند و به کمال رسیدند؛ 🔸لذا امام (ره) با آن عظمتش می فرماید رهبر ما آن طفل 13 ساله است.
🔹شرایط رشد و کمالی که امروز وجود دارد، در طول تاریخ بشریت وجود نداشته است؛ از یک طرف همه میراث انبیاء، و اهل بیت (ع) در اختیار ماست و از طرف دیگر، نمونه های عینی تحقق وعده های الهی را بارها دیده ایم
👈دیدار با طلاب مدرسه شهید صدوقی
11/اسفندماه/97
@mesbahbasir_com
🚨فوری🚨
✅دبیرخانه گام دوم انقلاب برگزار میکند.
📣فراخوان آثار دانشجویی📣
💢آثار مکتوب
ایدهپردازی/ گزارش اقدام/ یادداشت تحلیلی / تجربهنگاری
💢آثار هنری
عکس/ پوستر/ موشنگرافی/ مستند/ نماهنگ/ نواهنگ
♨️ با رویکرد فردی و تشکیلاتی
⭕️مهلت ارسال آثار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
⬅️ ارسال آثار به bq-network.ir
📌 شماره تماس دبیرخانه: ۰۹۱۰۵۲۳۲۳۲۶
🔊 به آثار تشکیلاتی برتر جوایز نفیس نقدی و به آثار فردی برتر جوایز غیرنقدی اهدا خواهد شد.
🆔➡️ @gaameh_dovom
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
....بعد از چاپ کتاب
🔶آیت الله سید علی اکبر حائری می گفت:
استادمون شهید سید محمدباقر صدر آنقدر متواضع و خالص بود، که وقتی کتاب فلسفتنا آماده ی چاپ شد.
.
🔶رفت و کتاب رو به برخی از علمای هم عصر خودش تقدیم کرد که به اسم خودشون به چاپ برسونن.
.
🔶ولی وقتی فهمید تصیمم گرفتن که تغییراتی رو در کتاب اعمال کنن و اصطلاحاتی رو در اون عوض کنن؛ به همین سبب که مخالف تغییرات کتاب بود، منصرف شد و ناچارا به اسم خود ایشون چاپ شد.
.
🔶بعد از چاپ کتاب و شهرت یافتن در سطح علمی و فرهنگی حوزه ها و دانشگاه ها؛ شهید صدر می گریست و می فرمود من نمیدونستم که این کتاب همچین شهرتی رو برای من ایجاد میکنه.
.
🔶آیا اگه میدونستم این شهرت نصیب من و کتابم میشه بازهم حاضر بودم که این کتاب رو تقدیم علما کنم و از من اسمی برده نشه؟
.
🔶یا حب ذات و نفس و شهرت بر من مسلط می شد و از همان ابتدا می خواستم که به اسم خودم چاپ بشه...
.
🔶تصویر جوانی آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر رضوان الله تعالی علیه
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
4_6051086914033813170.pdf
371.7K
بررسی نقش علما در برخورد با مسئله بابیت و بهائیت
اشتباه برخی از مورخان و دعاوی کذب برخی از پیروان فرقه ضاله بهائیت موجب شده است برخی گمان کنند علمایی همچون شیخ اعظم انصاری، در برخورد با سران بابیت و بهائیت برخورد قاطع و درخوری نداشتهاند.
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔰روایتی از دیدار خانوادگی طلبهها با رهبر انقلاب
🌸 وقتی آقا حرف دل همسران طلاب را میزند!
🔹 ساعت 6 صبح است؛
همه خود را به مدرسه معصومیه رسانده ایم و اتوبوس ها آماده حرکت اند.
🔹بعضیها که منزلشان دورتر بوده، برای اینکه جا نمانند سحرگاه بیرون زده و نماز را در حرم حضرت معصومه(س) خوانده اند... هیچکس خواب آلود نیست و #اشتیاق از سر و روی همه میبارد...
🔹 امروز میعادگاه همه ما #حسینیه_امام_خمینی(ره) در تهران است؛
از مدیران و اساتید «موسسه» گرفته تا طلاب و حتی همسران طلاب آمده اند.
شاید بتوان امروز را از معدود ملاقاتهای خانوادگی طلاب با «آقا» دانست.
🔹به #بیت میرسیم؛ تعداد ما کم نیست. اما همه اعضای «بیت» با خوشرویی از میهمانان استقبال می کنند. همه چشم به پرده ی سبز دوخته ایم و منتظر تشریف فرمایی «سیدنا القائد» هستیم که چهرهای نورانی وارد میشود. «آقا» خنده رو و سرحال هستند و خیرمقدم میگویند...
🔹قبل از آقا رئیس موسسه فقه و علوم اسلامی و یکی از طلاب به نمایندگی صحبت میکنند. حدود 40 دقیقه طول میکشد. حالا همه منتظرند که «آقا» شروع کنند. «آقا» هم با یک لبخند ملیح رو به جمعیت گفتند: «خب آقایون فرمایشی ندارند» که همه میخندند.
🌸 «آقا» در واکنش به این موضوع که برخی طلاب و پژوهشگران موسسه از 6 صبح میزنند بیرون و حدود 9 شب برمیگردند میگویند: «بنده با چنین چیزی مخالفم.» اینجا خانمهای مجلس زودتر از همه صلوات میفرستند که همین #صلواتِ_معنادار، دوباره لبخند را بر لبان همه مینشاند. کُلاً جلسۀ بانشاطی است.
«آقا» میگوید: «به خانواده باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد. این مهم است. حضور به این معنا نیست که همهاش بروید خانه بنشینید، آن هم دلزدگی ایجاد میکند اما اینکه پیدا نباشید خوب نیست.»
🔸آقا از اهمیت فقه و نقش فقه در زندگی ما میگویند و می فرمایند: «آنچه زندگی ما را عملا اداره می کند، #فقه ماست.» سپس به فلسفه اشاره کرده و می گویند: «من مخالف فلسفه نیستم و آن را لازم می دانم اما در حال حاضر #فلسفه_اسلامی امتداد عملی در زندگی ما نداشته است در حالی که فلسفههای غربی خیلی کم محتواتر از فلسفه اسلامی اما امتداد عملیاتی دارند. در فلسفه اسلامی، اقتضاء دیدگاهها در حکومت برای ما روشن نیست. نه اینکه نداشته باشد اما روی آن کار نشده است.»
🔹 «آقا» به ظرفیتهای بیشمار در حوزه اشاره میکنند و از دقتهای فوقالعادهی فقها تمجید. به این نکته هم اشاره می کنند: «بنده یک مدتی بحث قصاص میکردم. نظرات حقوقدانان غربی را برایم میآوردند؛ تعمقهای خوبی در کارهای آنها هست اما فاصله زیادی با دقتهای مثل صاحب جواهر یا آیت الله آقای خویی داشت. این علمای ما خیلی ظریفتر و دقیقترند. این حوزه میتواند همه نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کند.»
🔸 آقا نسبت به معادلسازی مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی هم #گله_مندند و پیشنهاد میکنند مدارک و شهادتهای حوزوی بدون هرنوع تقلید از جاهای دیگر طراحی و ارائه شود.
🔹 «جهتگیری انقلابی» هم مورد تاکید آقا قرار میگیرد و از ما میخواهند مراقب باشیم که این موضوع در متن کارها باشد و البته تاکید میکنند: «من که میگویم حوزه انقلابی منظورم شعاردادن نیست. البته شعار هم گاهی لازم است من هم شعار میدهم اما اینکه می گویم #حوزه_انقلابی یعنی معتقد باشیم که این تحول بزرگ یعنی انقلاب اسلامی باید همچنان ادامه پیدا کند وگرنه مغلوب سیاستهای دشمنان اسلام خواهد شد.»
🔹 آقا از #امید_ملتهای_جهان به جمهوری اسلامی میگویند و اینکه ملتهای سرخورده از تمدنهای مادی غرب و شرق به دنبال یک مرجع و ستون برای تکیه دادن هستند. و این جمله ایشان مسئولیتی بزرگ برای ما ایجاد میکند که فرمودند: «دنیای اسلام به حرکت انقلابی ما نیاز دارد.»
▫️ نکته آخری که «آقا» اشاره میکنند توجه به معنویات است؛ میفرمایند: «بدون توجهات معنوی، دعا، توسل، نماز شب و صحیفه سجادیه و بدون ارتباط قلبی با خدا نمی شود.» آنگاه خاطرهای از حاج احمدآقای خمینی تعریف میکنند که میگفت: امام نیمه شب که برای تهجد برمیخاست، دستمالهای معمولی برای اشکهای ایشان کفایت نمیکرد و از حوله استفاده میکردند.
🔹 دیدار به لحظات پایانی خودش نزدیک شده است و آقا خداحافظی میکنند. منتظرم ببینم چه کسی #چفیه را میگیرد. اما این بار انگار برعکس است! یکی از طلاب، حامل چفیهای است که گویا مادر یکی از شهدا به او داده است تا به «امام» هدیه کند. اما سنت چفیه گرفتن از آقا نیز برقرار است و یکی از اساتید موسسه در این زمینه موفق میشود.
متن کامل: 👇👇
http://hawzahnews.com/detail/News/483810
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔻آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی:
⭕️توهین به شورای عالی حوزه، #توهین به مراجع و رهبری است
➖ در بعضی از جلسات، برخی از افراد کماطلاع یا بیاطلاع به #شورایعالیحوزه اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛
امام راحل فرمودند: کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند؛ کسانی که این سخنان را می گویند باید مراقب باشند.
🔹این روزها صحبتهای زیادی از #جوانگرایی است، معنای جوانگرایی را خیلیها نمیدانند؛ جوانگرایی به این معنا نیست که پست کلیدی را به جوان بیتجربه یا کمتجربه بدهیم؛ منظور این است که اول مدیریتهای کوچکتر را به جوانان داده تا تجربه پیدا کنند و در ادامه برای مدیریتهای بالاتر آماده شوند.
🔹جوانان در منطق اسلام از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نباید جوانگرایی را بد تفسیر کنیم.
http://hawzahnews.com/detail/News/483811
لطفاً لینک کانال را تنها برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمائید.
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🗂 پرونده پیشنهاد تغییر نظام شهریه
#تلخند
زندگی زیر خط فقر؛ اما صبور و شاکر
#معیشت
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
#ارساللینکتنهابرایروحانیونوطلاب
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
🗂 پرونده پیشنهاد تغییر نظام شهریه #تلخند زندگی زیر خط فقر؛ اما صبور و شاکر #معیشت #شهریه #مناهج
🗒پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه
🔰مصاحبه حجت الاسلام نواب، رئیس هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه درباره معیشت طلاب
🔺اشکالات نظام فعلی شهریه
🌀طرح جایگزین برای پرداخت
❓ ارزیابی حضرتعالی از وضعیت معیشت طلاب در حال حاضر چیست؟
🔻وضعیت معیشت طلاب به شدت نامناسب است، سؤالی مطرح است که یک مرکز آموزشی چقدر در زمینه معیشت افراد آموزش بیننده مسؤولیت بر عهده دارد؟ ابتدا باید تکلیف روشن شود که حوزه علمیه یک مرکز آموزشی است و یک مرکز آموزشی چقدر درباره معیشت طلاب خود مسؤولیت دارد.
اصلا بنا نبوده که یکی از افراد تربیت شده دانشگاه بماند، شاید یک در هزار یا میلیون کارمند و استاد همان دانشگاه شده باشند اما بقیه درس خوانده و رفته اند، اینجا مسأله روشن می شود، حوزه علمیه نباید هیچ نقشی در معیشت داشته باشد.
🔻ما معتقدیم طلبه اگر در 18 سالگی وارد حوزه شده باشد 17 سال بعد یعنی در 35 سالگی باید تکلیف خود را بداند، این مسأله مع الفارق نیست چون دوره آموزشی حوزه نهایتا 5 سال بیشتر از دانشگاه تهران است، در دانشگاه تهران برخی استاد و برخی پژوهشگر می شوند اما بقیه باید بروند. در حوزه نیز آنها که قرار است استاد و محقق شوند بعد از 35 سالگی و هفده سال طلبگی شناخته میشوند. دیگران اما نباید معطل بمانند.
اگر فرایند اشتغال را در کنار تحصیل و تدریس پایه اصلی نبینیم به هیچ وجه معادله معیشت را نمی توان حل کرد.
🔻طلبه در هر مقطعی باید حساب پس بدهد، این که در حوزه علمیه قم باز باشد و هر کس بدون حساب در آن حضور داشته باشد اصلا معنا ندارد.
طلبه برای هدفی آموزش می بیند و می خواهد اصلاح نفس مردم کند اما استعداد همه انسان ها مساوی نیست، معیشت با تربیت طلبگی و حوزوی با یکدیگر تعریف می شود، اگر بنا است که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز بی حساب و کتاب و بدون پالایش و بدون سؤال و جواب باشد، به عنوان طلبه ناقابلی که شاید با تجربه ترین فرد در مسأله معیشت طلاب باشد می گویم که این مسأله مطلقا قابل حل نخواهد شد.
چون در این صورت حوزه باید برای 100 تا 150 هزار نفر بدون حساب پول تزریق کند، این سیستم در این صورت هیچگاه تمام نمی شود چون ورودی داشته اما خروجی ندارد، اگر حوزه بخواهد بی حساب و کتاب باشد نباید دنبال حل شکل معیشت آن بود.
❓چه شد که این طرح اجرا نشده است؟
🔻برای این که ما تصمیم گیر نیستیم و مرکز خدمات تنها می تواند مسؤول مجموعه خدمات باشد و در این زمینه کسی با ما مشکلی ندارد، ما می دانیم مشکل کجاست.
معیشت منهای چرخه گردش نیروی در حوزه علمیه که تابع گردش نیروی در کشور خواهد بود و مشاغل و اهدافی که حوزه های علمیه دارد بی فایده خواهد بود، اخیرا به دفتر رهبر معظم انقلاب رفتم و با آقای مروی معاون امور حوزه ها مطرح کردم که یک لیتر آب از سد کرخه بدون شمارش کامپیوتری بیرون نمی آید و حساب دارد؛ بنابراین حوزه با عظمت نیز باید حساب و کتاب داشته باشد.
پزشکان تخصص را تعریف کردند و هیچ متخصص قلب بیکار پیدا نمی شود، اگر حساب و کتاب در حوزه اجرایی شود آیا 500 درس خارج در حوزه معنا پیدا می کند، اگر معیاری در کار باشد و حساب و کتابی در کار بیاید بسیاری از مسائل مشخص می شود.
❓در همین فرایند مسؤولان چگونه باید عمل کنند؟
🔻مسؤولان باید روی #اشتغال از سوی نهادهای به کار گیرنده فکر کنند و نسبت به سازمان، پذیرش و گروه سنی حوزوی تعریف های مشخصی داشته باشند، مسؤولان باید اعلام کنند که مثلا حوزه در 10 مقطع سنی تعریف شده و از 35 سال به بعد تعریف ها آغاز می شود تا سطح افراد در زمینه های گوناگون مشخص باشد.
❓این که فرمودید مسکن فعلی باید در روند درمان باشد، این مسکن امروزه چگونه است؟
🔻مسکن ها در حال تزریق هستند و هیچ مسکنی تعطیل نشده است، مرکز خدمات بن های معیشتی و وام می دهد و به روند درمان طلاب کمک می کند، حوزه هم باید شهریه بدهد و اگر شهریه حوزه نظام مند نشود مشکل همچنان وجود دارد.
❓در داستان شهریه طرح مشخصی دارید و آیا قابلیت اجماع دارد؟
🔻برنامه همین است، در مرکز خدمات تجربه کردیم که اگر گفته شود مراجع نمی گذارند بهانه است، مسن ترین مرجع آیت الله صافی گلپایگانی است و روشن ترین مرجع به شمار می رود، ایشان با هر طرحی راه می آیند؛ نه تنها ایشان بلکه همه مراجع با هیچ فرایندی مشکلی ندارند.
رسا
متن کامل مصاحبه:
yon.ir/yvVa5
#معیشت_طلاب
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
#ارساللینکتنهابرایروحانیونوطلاب
🆔 #کانال_طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
#یادداشت_استاد_اکبرنژاد
⏺یادداشت اختصاصی "استاد اکبرنژاد" در پی واکنش های برخی مراجع معظم تقلید به انتقادات وارده به شورای عالی حوزه
🔲عریضهای خدمت مراجع معظم تقلید حضرت آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی(دامت تاییداتهما الوارف)
🔹شخص یا نهاد را باید در نسبت ظرفیتهایی که در اختیار دارد و تکالیفی که بر عهده گرفته است، سنجید. شورای عالی حوزه عالیترین نهاد حوزوی است که مستقیماً در امورات جاری حوزههای کشور تصمیم میگیرد و بر عملکرد مدیران نظارت دارد و از ظرفیت حمایت رهبری و مراجع و همراهی طلاب برخوردار است.
🔹 اگر این ظرفیت عظیم را با عملکرد این نهاد عالی بسنجیم، متوجه کاستیها، غفلتها و ناکارامدیها خواهیم شد. اگر منویات رهبری بزرگوار و مراجع عظام تقلید را در یکجا جمع کنیم، آیا غیر منصفانه است که بر اساس میزان تلاش برای تحقق آنها، درباره عملکرد شورای عالی قضاوت کنیم؟!
🔹امام راحل عزیز حوزه را قاعده نظام میدانست و بر این باور بود که حوزه باید پشتوانه علمی انقلاب اسلامی باشد و خود را مسئول بداند و برای آن نیرو تربیت کند. رهبر معظم نیز مکرر در باب ضرورت تحول حوزه سخن گفتند و از مرگ و انزوای آن هشدار دادند و به جزئیترین مسائل لازم در این راستا ورود کردند. حتی از کتابها نام بردند و بر ضرورت تحول در آنها پای فشردند.
🔹 اما امروز اساتید و طلاب به رأی العین شاهدند که شورای عالی جز همایش گرفتن و سخن راندن در این راستا قدمی برنداشته و حرکتی نکرده است. اگر این طور بود نباید در واضحات باقی میماندیم و در جا میزدیم.
🔹آیا درک و فهم این سخت است که حوزه غیر از فقیه مصطلح، به تخصصهای دیگر نیاز دارد و نباید همه طلبهها با تنوع استعدادها و انگیزهها در یک مسیر رانده شوند؟ آیا سخت بود درک اینکه محتوای کتابهای حوزه متناسب با نیازهای جامعه پیرامونی نیست و نیاز به اقدامات اساسی دارد؟
🔹 آیا مشکل بود فهم ضعفهای نظام آموزشی از جذب طلبه گرفته تا تمهید شرایط لازم برای ورود طلبه به جامعه و خدمت به ایتام آل الله؟
🔹 آیا نمیشد فهمید که طلبهها از نظر معیشتی در وضعیت بسیار بسیار أسف بار زندگی میکنند و در اولیات زندگی معطلند و آیا نمیشد در طول سالیان سال برای آنها تدبیری اندیشید و اقدامی در خور انجام داد؟ و دهها نکته دیگر که در این مجال نمیگنجد.
عرض ما که گاه به کام برخی أعزّه تلخ میآید این است که شورای عالی در برابر غفلتها و کم کاریها و حتی کارشکنیهایش در پیشگاه خدا و ملت مسئول است و روزی باید پاسخ بدهد که چرا پر پر شدن دهها هزار طلبه را دید ولی کاری نکرد؟ شرمندگی آنها را در برابر خانواده مشاهده کرد ولی به رویش نیاورد؟! ارتباط نگرفتن چندین نسل متمادی با متون آموزشی را تجربه کرد ولی تغییری ایجاد نکرد.
🔹خدمت مراجع عظام تقلید آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی عارضم که احتمالاً غلط به سمع و نظرتان رساندهاند وگرنه کسی به شورای عالی توهین نکرده است و تنها از سر دلسوزی نقدهای روشنی از عملکرد ضعیف آن نهاد عالی انجام گرفته است.
🔹 انشاء اللّه که خدای متعال شورای عالی را به مرضات خودش هدایت بفرماید.
▪️محمد تقی اکبرنژاد
@TollaBEnghelabi