روش مطالعاتی ۵.mp3
32.72M
💠 جلسۀ ۵ | گزارههای بنیادین در نظام فکری
✓ أنواع گزارهها
▫️گزارههای جهانبینی: گزارههای شامل هستیشناسی، شناخت واقعیت و نگرش ما نسبت به هستی؛
▫️گزارههای مکتب (Ideology): گزارههای شامل باید و نباید و سخن از طرح و برنامه؛
✓ محتوای گزارههای بنیادین
▫️از منظر شناخت؛
▫️از منظر جهانبینی؛
▫️گزارههای مکتب؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۵
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۶.mp3
31.26M
💠 جلسۀ ۶ | راههای کسب نظام فکری
✓ عوامل مؤثر در کسب نظام فکری
▫️عوامل معرفتی: رشتهٔ تخصصی شخص، مطالعات شخصی و...؛
▫️عوامل غیرمعرفتی: دغدغههای شخصی نسبت به جهان اسلام، بحرانهای اجتماعی و فهم شخص از آنها، جایگاه اجتماعی نظریهپرداز و ابزار در دسترس؛
✓ میزان اهمیت دادن و پرداختن شهید به نظام فکری
✓ مواجهۀ شهید با جریانهای فکری زمانۀ خود
🏷 #روش_مطالعاتی ۶
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۷.mp3
28.31M
💠 جلسۀ ۷ | آثار استاد شهید
✓ ثمرات زندگی شهید
▫️ثمرات اجتماعی: تربیت نفوس، ایجاد حرکت انقلابی و ریلگذاری مسیر انقلاب اسلامی؛
▫️تربیت شاگردان برجسته؛
▫️آثار مکتوب و صوتی؛
✓ ویژگیهای آثار
▫️متن سلیس، روان و متنوع (حاوی داستان و شعر و... )؛
▫️بهروزبودن و پاسخ به مقتضیات زمان و مکان؛
▫️تنوع موضوعات؛
▫️جامعیت؛
▫️استفادۀ درست و قوی از میراث اسلامی؛
▫️دارای غربشناسی قوی؛
▫️ اجتهادی بودن؛
✓ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر نوع و بیان آثار؛
الف) مکتوبات؛
ب) سخنرانیهای پیاده شده؛
ج) سخنرانیهای پیاده نشده؛
د) یادداشتها؛
▫️از نظر مخاطب؛
الف) مخاطب تخصصی؛
ب)مخاطب عمومی؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۷
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۸.mp3
36.83M
💠 جلسۀ ۸ | سطحبندی آثار و اصول حاکم بر سیر مطالعاتی
✓ ادامهٔ ملاکات دستهبندی آثار
▫️از نظر زمان و دورهٔ ارائهٔ بحث توسط استاد؛
الف) دهۀ ۳۰: ناظر به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی؛
ب) دهۀ ۴۰: ناظر به نهادها و سازمانهای اجتماعی؛
ج) دهۀ ۵۰: ناظر به طراحی مدینۀ فاضلۀ اسلامی و تولید نظامات اجتماعی؛
▫️از نظر سطح علمی مباحث؛
الف) آثار نظریهپردازی؛
ب) آثار گفتمانسازی؛
▫️از نظر موضوعات؛
✓ سطحبندی آثار استاد
▫️سطح عمومی؛
▫️سطح تخصصی؛
▫️سطح پژوهشی؛
✓ اصول حاکم بر نظامِ آموزشی سیر مطالعاتی شهید
▫️اصل تدریج؛
▫️اصل تقدم کیفیت بر کمیت؛
▫️اصل درک روح کلام استاد (نظام فکری)؛
▫️اصل تطابق با زمان و مسائل مورد نیاز؛
▫️اصل تقویت روح حقیقتجویی و استقلال فکری؛
▫️اصل اجتهاد در آثار؛
▫️اصل عدم جمود بر آثار؛
▫️اصل استادمحوری به دو نحو استادتدریس و استادمشاور؛
▫️اصل ورود به حوزههای تخصصی شهید؛
🏷 #روش_مطالعاتی ۸
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۹.mp3
21.86M
💠 جلسۀ ۹ | مهارتهای فراگیری و آموزش آثار
✓ مهارتهای کتابشناسی
✓ مهارتهای کتابخوانی
✓ مهارتهای مباحثه
✓ مهارتهای مشاوره، تدریس و تحقیق
✓ مهارتهای چکیدهنویسی
✓ چگونگی گفتمانسازی
✓ جذب و شاخصههای آن
🏷 #روش_مطالعاتی ۹
🌐 کانال «پارهٔ تن»
روش مطالعاتی ۱۰.mp3
32.97M
💠 جلسۀ ۱۰ | نکات الزامی در سیر مطالعاتی
✓ رعایت ۳ نکتۀ الزامی در آثار
▫️ به دستآوردن منطق درونی بحث؛
▫️کشفکردن رابطهٔ میان آثار؛
▫️ توجه به تخصص مربوط به کتاب؛
⬅️ نتیجه: رعایتنکردن نکات مذکور مساوی نرسیدن به نظام فکری
🏷 #روش_مطالعاتی ۱۰
🌐 کانال «پارهٔ تن»
بستهٔ متنی سیر مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری قدّسسرّه.pdf
1.78M
🗂#بستۀمتنیآموزشی
▫️بیانات امام و رهبری؛
▫️عنوان و معرِّفی طرح؛
▫️ضرورت طرح؛
▫️اهداف طرح؛
▫️سیاستها و اصول طرح؛
▫️چشمانداز طرح؛
▫️برنامهها (مراحل و شیوۀ اجرا)؛
🏷 #سیرمطالعاتی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 #روحافزا | زیارت؛ زندهشدن روح
🪧 به زیارت روید تا روح شما زنده شود؛ عشق پیدا کنید.
👤 حضرت علامۀ شهید، آیت الله مرتضی مطهری -قدسسره-
🏷 #عشق #زیارت | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | معنای فطریبودن دین
🔖 خواستۀ طبیعی هماهنگ با وجود و تامینکنندۀ نیاز انسان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
قرآن، برای اولین بار، نظریۀ فطریبودن دین را بیان کرد. «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»
مسئله❓
اما این سوال وجود دارد که این نظریه، دقیقاً به چه معناست؟
جواب 📨
فطریبودن دین اسلام، مرادف با سه گزاره است.
➖۱- دین و حس پرستش، در نهاد انسان و به عنوان یکی از خواستههای طبیعت انسان، وجود دارد.
➖۲- دین و دینداری، تامینکننده منحصربهفرد برخی خواستههای طبیعت انسان است. از لحاظ شخصی، هیچ رقیبی برای دین، در تامین نیاز ابدیتخواهی وجود ندارد. از لحاظ اجتماعی هم هیچ پشتوانهای مثل دین و ایمان، برای اخلاق و قانون که دو رکن اساسی اجتماع هستند، وجود ندارد.
➖۳- بین معارف و گزارههای دین و سایر غرائز فطری انسان، هیچ ستیز و نزاعی وجود ندارد و کاملاً هماهنگ با ساختمان وجودی انسان است.
📘 اقتباس از کتاب امدادهای غیبی در زندگی بشر
🏷 #فطرت | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🗒 #یادداشت | اهتمام اسلام به علمآموزی
🔖 أولویت مسئلۀ علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
نحوۀ مواجهۀ یک مکتب با مسئله علم، یکی از خصوصیات مهمی است که باید در نگاه به آن مکتب لحاظ شود. برخی مکاتب، ضدیت و تضاد با علم دارند و آن را در وادی ایمان راه نمیدهند. برخی هم توافق و همکاری بین علم و ایمان را در برنامۀ خود دارند.
مسئله❓
اما دین مبین اسلام، چه مواجههای با مسئلۀ علم دارد؟
جواب 📨
برای این منظور، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری، مراجعه میکنیم.
➖مسئلهٔ علم در نگاه دین اسلام:
▫️در دین اسلام، به کسب علم و معرفت، بسیار بسیار سوق داده شده است و بهای خیلی خوبی به آن داده شده است.
رسول اکرم _صلی الله علیه و آله_ وقتی وارد مسجدی میشوند و با دو گروه جمعیت روبهرو میشوند که یک گروه، مشغول عبادت خدای متعال هستند و یک گروه هم مشغول تعلیم و تعلم هستند، به گروه دوم میپیوندند و میفرمایند: «این هر دو دسته کار نیک میکنند و بر خیر و سعادتند؛ لکن من برای تعلیم و داناکردن فرستاده شدهام».
▫️در آموزههای اسلام، انسان، در هر سنی و شرایطی هست باید تمام تلاش خود را به کار ببرد و علمآموزی کند.
در داستان دانشجوی بزرگسال، به خوبی نشان میدهد که چگونه سکّاکی، با کِبَر سنّ خود و با میزان هوش و ذکاوت حداقلی خود، با پشتکار و کوشش، به یک عالم برجسته تبدیل شد.
➖جهتدهی به مسئله علم:
در کنار تشویق دین اسلام به علم و یادگیری، یکسری خطکشیهایی هم برای این مسئله ارائه شده است که خیلی ارزشمند است و به علم و آموزش، جهت دهی میکند.
▫️در داستانی تحت عنوان غزالی و راهزنان، سفارش میشود که علم انسان، باید از فضای کاغذ و ورق دفتر، خارج شود و بر جان انسان نفوذ کند. علم باید به گونهای باشد که باور انسان بشود و چراغ راه انسان بشود نه اینکه در چهاردیواری کتاب باقی بماند.
▫️سفارش دیگری که در این زمینه وجود دارد، توأمکردن علم و اخلاق است. در دین مبین اسلام، علمی که همراه با اخلاق نباشد، اصلا مورد مدح و ستایش نیست. باید این دو، با یکدیگر در انسان وجود داشته باشند. علمی که بدون اخلاق باشد، مانند تیغ در کف انسان مست است و مانند چراغی است که به دست دزد داده باشند.
در داستان ابن سینا و ابن مسکویه و داستان خواهش مسیح، این حقیقت، به روشنی بیان شده است.
📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🏷 #علم | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»