تجوید سطح یک قرآن کریم مبحث استعاذه و بسمله استاد قره شیخلو
https://www.aparat.com/v/huw8U
@payam_quran
#پیام_قرآنی #آراستگی_درمسجد
🍃 مسجد كه پايگاه مسلمانان است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
🍃 بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است. «خذوا زينتكم عندكلّ مسجد»
🍃 اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «1»، هم به ظاهر آن. «زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.
#اعراف_31 #اعراف
____________________
«1». مؤمنون، 2.
@payam_quran
#پیام_قرآنی #آراستگی_درمسجد
#پرهیزازاسراف
🍃 زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است؛ اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژهاى دارد. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»
🍃 اوّل نماز، آنگاه غذا. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم.
🍃 صرفهجويى، محبوب خداوند است و بهرهگيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»
#اعراف_31 #اعراف
@payam_quran
📖 #درس_94 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #بسمله 🍃
💠 بسمله 👈 کلمه «بسمله» نام عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» است.
‼️«بسمله» در قرآن کریم مطابق عدد سور قرآن یعنی ۱۱۴ بار تکرار شده است. بدین صورت که به استثنایی سوره «توبه» در ابتدای کلیه سوره های قرآن کریم واقع شده و یک بار هم در میان سوره «نمل» آمده است. (آیه ۳۰)
👈 بدینترتیب سوره «توبه» بدون «بسمله» و در عوض سوره «نمل» دارای دو «بسمله» می باشد.
✅ مطابق نظر تمامی علمای قرائت «بسمله» در آغاز سوره های قرآن، خود یک آیه و جزء سوره محسوب میشود و باید در آغاز هر سوره به استثنای سوره «توبه» خوانده شود.
✅ خواندن «بسمله» در آغاز سوره ها واجب و هنگام ابتدا به آیات میان سور مستحب است.👈 به ویژه هنگامی که آیه به نام پروردگار (به صورت ظاهر و یا ضمیر) آغاز گردد و یا آیه در شرح نعمات الهی، اوصاف مومنین و ... باشد.
❌ چنانچه آیه با نام شیطان (اعم از ظاهر یا ضمیر) شروع شود و همچنین در شرح دوزخ، عذاب الهی، کفار و ... باشد، ترک «بسمله» بهتر است.
🚫 تلاوت بسم الله در آغاز سوره «توبه» ممنوع و 👈 در ابتدا و آیات میانی این سوره بلامانع است. 👈 هر چند که بهتر است در میان سوره مذکور هم ترک گردد.
🔰هرگاه خواستیم در هنگام تلاوت آیاتی از قرآن جای دیگری از کلام الله مجید را بخوانیم به این صورت عمل میکنیم:
1⃣در صورتی که قسمت دوم، آیاتی از بقیه همان سوره و یا اواسط سوره بعد از آن باشد، در ذکر مجدد بسمله مختاریم. یعنی👈 در عین مستحب بودن الزامی وجود ندارد. (مگر اینکه قسمت بعدی، ابتدای یک سوره باشد که در این صورت ذکر بسم الله در آغاز هر سوره واجب است).
2⃣ اگر قسمت دوم تلاوت ما، از آیات قبلی همان سوره باشد که تا آن لحظه نخوانده ایم و یا از سوره های قبل از آن باشد، قسمت دوم را نیز باید با «بسمله» شروع کنیم.
@payam_quran
پایگاه قرآنی و آموزشی شفا _ آموزش تجوید قرآن کریم – آغاز تلاوت (بسمله)
https://shefa-qoran.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-2-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8/
@payam_quran
#پیام_قرآنی #خدارزاقست
🍃 بر خلاف مخلوقات كه لطيف آنها قوى نيست و قوى آنها لطيف نيست، خداوند هم لطيف است و هم قوى. «لَطِيفٌ ... الْقَوِيُ»
🍃 قدرت خداوند هرگز شكست نمىپذيرد. «الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ»
🍃 رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ»
🍃 قدرت و لطف خدا ضامن روزىرسانى به مردم است. «لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ ... وَ هُوَ الْقَوِيُ»
#شوری_19 #شوری
@payam_quran
#پیام_قرآنی #برتری_حاصل_آخرت_بردنیا
🍃 انسان در انتخاب راه آزاد است. «مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ...»
🍃 ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا»
🍃 همه دادهها از خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطاى خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. «مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ»
🍃 نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابى مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها»
🍃 هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. «يرث حرث الدنيا ... ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»
#شوری_20 #شوری
@payam_quran
📖 #درس_95 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #بسمله 🍃
💠 #وجوه_مختلف_قرائت استعاذه و بسمله💠
🔰در شروع قرائت می توان به چهار صورت ذیل عمل کرد👇
1⃣ قطع جمیع👈 وقف بر استعاذه و وقف بر بسمله.
2⃣ وصل جمیع👈 وصل استعاذه و بسمله و آیه به یکدیگر.
3⃣ قطع اول و وصل ثانی👈 وقف بر استعاذه و سپس وصل بسمله و آیه به یکدیگر.
4⃣ وصل اول و قطع ثانی👈 وصل استعاذه و بسمله به یکدیگر و وقف بر بسمله.
💠 #وجوه_قرائت_پی_در_پی قرائت دو سوره💠
🔰هنگام قرائت پی در پی دو سوره فقط به سه وجه می توان عمل کرد👇
1⃣ قطع جمیع👈 وقف بر پایان سوره قبل و وقف بر بسمله و سپس آغاز سوره بعد.
2⃣ وصل جمیع👈 وصل سوره قبل و بسمله و سوره بعد به یکدیگر.
3⃣ قطع اول و وصل ثانی👈 وقف بر آخر سوره قبل و سپس وصل بسمله به سوره بعد.
4⃣ وصل اول و قطع ثانی👈 که این شیوه صحیح نیست و آن عبارت است وصل سوره قبلی به بسمله و آنگاه وقف بر بسمله. دلیل ناصحیح بودن آن نیز این است که بسمله متعلق به سوره بعد می باشد نه سوره قبل. فلذا این وجه چهارم مردود است.
💠 #وجوه_قرائت_سوره_های انفال و توبه💠
🔰می دانیم که سوره توبه پس از انفال واقع شده است لذا در قرائت پی در پی این دو سوره سه وجه جایز است👇
1⃣ وقف بین دو سوره
2⃣ وصل بین دو سوره
3⃣ سکت بین دو سوره
نحوه سکت بین دو سوره بدین صورت است که حرف آخر سوره انفال (میم در کلمه علیمٌ) را ساکن نموده و صورت را خود را حدود یک ثانیه قع کزده و سپس بدون تجدید نفس وارد سوره توبه شده و سوره توبه را قرائت می کنیم.
@payam_quran
جواد فروغی-سوره تکویر
https://www.aparat.com/v/AjE8I
وقف بر استعاذه، وقف بر بسمله
@payam_quran
تلاوت سوره حمد، تین و علق توسط جواد فروغی در مالزی
https://www.aparat.com/v/v7DYx
@payam_quran
سوره های انفال و توبه _ مهدی فروغی
https://www.aparat.com/v/GRtfu
@payam_quran
#پیام_قرآنی #عاقبت_مکرکردن
🍃 خداوند، پشتيبان اولياى خويش است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ»
🍃 تدبير وحركت انسان، مقدّمهى قهر يا لطف خداوند است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ»
🍃 كيفرهاى الهى، با جرم بشر تناسب و سنخيّت دارد. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ»
🍃 اراده وتدبير خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»
#آل_عمران_54 #آل_عمران
@payam_quran
📖 #درس_96 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #تکبیر 🍃
🟠 تکبیر 👈 در اصطلاح قرائت عبارت است از گفتن «الله اکبر» در حین تلاوت قرآن
✅ مطابق روایت حفص از عاصم، از سوره «ضحی» تا سوره «الناس» یعنی آخرین سوره قرآن می توان در ابتدا یا انتهای سوره، تکبیر گفت.
👈 البته تکبیر در ابتدای این سوره رایج تر است.
❗️در توجیه آن نقل شده است که👇
⚜ پس از مدتی که نزول وحی قطع شده بود و پیامبر اسلام (ص) از این موضوع به شدت ناراحت و مضطرب بودند، جبرئیل مجدداً نازل شد و سوره «الضحی» را آورد. هنگامی که جبرئیل تلاوت سوره را بر پیامبر (ص) به پایان رسانید، رسول خدا (ص) از خوشحالی تکبیر گفتند و سپس شروع به تلاوت سوره یاد شده نمودند.
✅ بنابراین مستحب است که به تأسی از پیامبر اکرم(ص) از سوره «الضحی» تا پایان قرآن تکبیر گفته شود.
البته برخی تکبیر را متعلق به اول سوره و عدهای نیز مربوط به آخر سوره میدانند.
1⃣ گروه اول👈 معتقدند که چون پیامبر اکرم (ص) تکبیر گفتند و سپس به خواندن سوره «الضحی» پرداختند، لذا تکبیر متعلق به اول سوره است.
2⃣ گروه دوم👈 برآنند که چون بلافاصله پس از ختم تلاوت سوره «الضحی» توسط جبرئیل، پیامبر اکرم(ص) تکبیر گفتند، پس تکبیر متعلق به آخر سوره است.
🔆 مستحب است علاوه بر ذکر «تکبیر» ، «تهلیل» (لا اله الا الله) و همچنین «تحمید» (ولله الحمد) نیز گفته شود.
✅ در صورت خواندن اذکار فوق، رعایت ترتیب ذیل الزامی است👇
لا اله الا الله و الله اکبر و لله الحمد
❌ البته می توان فقط «تهلیل و تکبیر» گفت و یا فقط به ذکر «تکبیر و تحمید» اکتفا نمود.
@payam_quran