📖 #درس_99 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #فرش_الحروف (قرائت برخی کلمات قرآن به روایت حفص از عاصم) 🍃
💠 یبصط (بقره) و بصطه (اعراف)👇
صاد، در هر دو کلمه به «سین» خوانده می شود. (یبسط ، بسطه)
✔️ البته قرائت به «صاد» نیز صحیح است. اما قرائت به «سین» وجه مشهورتر است.
💠 المصیطرون (سوره طور) و بمصیطر (سوره غاشیه)👇
هر دو کلمه به «سین» نیز خوانده شده است. (المسیطرون، بمسیطر). اما وجه «صاد» قوی تر است و «سین» وجه ضعیف است.
💠 مجریها (سوره هود)👇
الف بعد از راء «اماله کبری» می شود.
یعنی الف به سوی یاء مدی میل میکند. (عملاً الف به حالت کسره کشیده فارسی تلفظ می شود).
💠 ارکب معنا (سوره هود) 👇
همانگونه که در مبحث ادغام ذکر شد، باء در میم ادغام میشود (که وجه غالب هم همین است) اما اظهار آن هم صحیح است.
💠 لا تأمنّا (سوره یوسف)👇
نون مشدد به «اشمام» خوانده می شود (یعنی اینکه در زمان تلفظ نون مشدد، لبها باید حالت «ضمه» به خود بگیرد) چرا که این کلمه در اصل (لا تأمنُنا) بوده است.
💠 فما آتٰینی (سوره نمل)👇
در وقف به دو صورت وقف اسکان (آتٰینِي) و وقف حذف (آتٰینْ) قرائت شده است.
@payam_quran
#پیام_قرآنی #تشویق_به_نوشتن #روز_قلم
🍃 سوگند به قلم به جاى سوگند به بيان، تشويق سوادآموزى و مقام دانش پژوهى است.
(مبارزه با بيسوادى و ترغيب به نوشتن و خواندن از برنامههاى اولويّت دار اسلام است.) «وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ»
#قلم_1 #قلم
روز قلم گرامی باد.
@payam_quran
#پیام_قرآنی #علم_کتاب_نزدامام_علیست
👈 مطابق روايات، مراد از كسىكه علم همهى كتاب را دارد، حضرت على عليه السلام و اهلبيت پيامبر عليهم السلام مىباشند. «1»
🍃 ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قُلْ كَفى بِاللَّهِ»
🍃 آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مىبرد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مىگيرد. «كَفى بِاللَّهِ ... وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»
🍃 گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً ... مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»
#رعد_43 #رعد
____________________
«1». تفسير كنزالدقائق.
@payam_quran
📖 #درس_100 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #فرش_الحروف (قرائت برخی کلمات قرآن به روایت حفص از عاصم) 🍃
💠 فیه (سوره فرقان)👇
در عبارت «فیه مهانا» هاء ضمیر به اشباع خوانده می شود. (فیهی مهانا)
💠 ضَعْفٍ (دو بار در سوره روم) و ضَعْفاً (سوره روم در همان آیه)👇
«ضاد» به ضمه نیز خوانده شده است.
البته باید دانست که در قرائت «ضاد» مضمومه در این کلمات، حفص از عاصم تبعیت نکرده است بلکه خود چنین خوانده است و از عاصم فقط به فتحه «ضاد» نقل شده است.
💠 یرضه لکم (سوره زمر)👇
هاء ضمیر بلا اشباع خوانده می شود.
💠 بئس ٱلاِسم (سوره حجرات) 👇
به کسره لام (ٱلاِسم) و حذف همزه بعد از آن خوانده شده است. (بئس لِسم). علت آن نیز «التقاء ساکنین» است که در اثر حذف همزه وصل «ٱسم» پیش می آید. لذا برای رفع «التقاء ساکنین» لام مکسور میشود. در صورت وقت در «بئس» ابتدا به «الاسم» به دو وجه «اَلِسم» و «لِسم» خوانده می شود.
💠 ء اعجمی (سوره فصلت)👇
همزه دوم به «تسهیل» (بین همزه و الف مدی) خوانده می شود.
مقصود از تسهیل، صرف نظر کردن از حالت «نبره» و تیزی مخصوص همزه است. البته قرائت همزه تسهیل شده به صورت «هاء» که گاهی شنیده می شود، صحیح نیست.
💠 سلاسل (سوره دهر)👇
«لام» آخر کلمه، در وصل، به فتحه خوانده می شود.
اما در وقف، به دو وجه سکون (سلاسلْ) و الف مدی (سلاسلا) خوانده شده است.
پایان مباحث تجوید
@payam_quran
دوره کامل آموزش روخوانی و تجوید قرآن کریم
https://qurantv.ir/content/7767
@payam_quran