علیرضا زادبر
#منتشر_کنید برخی هیاتی ها قدر قدرت شیعه در عصر بی دینی و سلطه الحاد را نمیدانند. شیعه که در تاریخ د
کاش برای مقابله با رویکرد شیعیان سکولار، نهضت روایتگری قدرت شیعه راه اندازی شود. کمی تاریخ بخوانند.
#پاسخ_شبهات
💢با توجه به طولانی بودن #فاصله مسیر کوفه به شام و از شام به کربلا، برخی از #علما تردید دارند که کاروان اسیران در روز #اربعین به کربلا رسیده باشد
#پاسخ_چیست
آیا کاروان #اسیران و خانواده امام حسین(ع) در روز #اربعین از شام، به کربلا رسیدند؟
#بخوانید👇
بررسی #اسناد_تاریخی
📚بطور کلی این مساله اختلافی است اما در بخشی که ادله و اسناد محکمی نیز دارند به رسیدن کاروان اشاره کرده اند.
✅در خصوص اربعين و آمدن اسرا به كربلا بايد گفت:
✅شهيد مطهری در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است.
برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نمودهاند.
شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع #وارد کربلا شد».
✅شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» و ابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کردهاند. میرزا حسین نوری مینویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. »
✅در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان مینویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»
✅ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عدهای از بنی هاشم ذکر کرده است.
میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به #نقد آن پرداخته است.
✅رسول جعفریان مینویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشارهای به بازگشت اسرا به کربلا #نکردهاند».
✅شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار #بعید میداند.
محمدابراهیم آیتی و شهید مطهری نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را #انکار کردهاند.
✅امّا در #خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر میرسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.
✅شیخ طوسی مینویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین ع به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد».
✅مرحوم آیتی مینویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید».
📚حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۰
اللهوف في قتلى الطفوف، ص ۱۱۴،
قمی، منتهی الامال، ج ۱، ص ۵۲۵
جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، ص ۲۱۶.
آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص ۱۳۹.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
مرور سال ۱۴۰۱ و آن وقایع لازم است. هم از بُعد شکافهایی که بوجود آورد و هزینه سنگینی که نه فقط بر حکومت بلکه بر جامعه ایران تحمیل نمود هم از نظر نکات مثبت و مزایایی که جامعه می بایست تجریه میکرد. تکرار و یادآوری آن تجربه میتواند مانع بروز آن بحران ها شود. یکی از مهمترین تجربیات همین تغییر و پشیمانی خانم پرستو صالحی است.
در آن ایام در اثر سلطه فضای مجازی یک توهم سقوط در اذهان برخی از افراد شکل گرفت. مهر ماه آن سال مقاله ای نوشتم: توهم سقوط و واقعیتِ بقا! سقوط جمهوری اسلامی، یک توهم برساخته بود. سربازان اصلی بوجود آمدن این توهم در ذهن بخشی از جامعه هم سلبریتی ها بودند. برخی از سلبریتی ها آگاهانه و برنامه ریزی شده وارد گود شدند و آنچه سالها مخفی نگاه میداشتند را بروز دادند، تعداد این دست سلبریتی کم بود. اما اکثریت آنان در توهم محاسباتی رسانه ها گرفتار و ناچار به نقش آفرینی شدند. میخواستند قهرمان بمانند. طرف مردم بمانند. از قافله عقب نباشند. همه این تحلیل ها توهم برساخته رسانه ای بود. معضل بود اما نه به آن بزرگی که نشان میدادند. بحران بود اما نه به آن اندازه ای که دامن زده بودند. همان زمان در متن مقایسه ای عرض کردم سال ۸۸ و وقایع پس از آن از حوادث پسا مهسا امینی پیچیده تر و سهمگین تر بود فقط در سال هشتاد و هشت رسانه مجازی به مانند شهریور ۱۴۰۱ تسلط نداشت.
بهرحال توهم سازی، واقعیت سازی و برساخت مجازی را باید فهمید. خانم صالحی هم برگردد قانون مقدماتی دارد که تعیین کننده است و در نهایت سعه صدر و منش جمهوری اسلامی ثابت خواهد شد. به نظرم باید روند را برای آنانی که از توهم خارج شده و واقعیت را در خارج ایران درک کرده اند فراهم نمود.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
سرمایه بی نظیر و روزهای مهمی در پیش داریم. #پیاده_روی_اربعین
باید تلاش کنیم از دل این حرکت بزرگ، رشد، تربیتِ خود و جامعه حاصل شود. تلاش کنیم کسانیکه این عظمت را تجربه نکرده اند عازم شوند. سرمایه ای برای بازگشت. برای پیشبرد. تبلیغ و تلاش کنیم برای زائر اولی ها، مقدمات را فراهم کنیم آنها بروند.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
سرمایه بی نظیر و روزهای مهمی در پیش داریم. #پیاده_روی_اربعین باید تلاش کنیم از دل این حرکت بزرگ، رش
من نمیدانم چه خواهد شد
اما میدانم وظیفه داریم
فضا و مقدمات را مهیا کنیم
برای نوجوان و جوان زائر اولی
ان شاالله
https://eitaa.com/Politicalhistory
منابع رسانهای اسرائیل: از زمان واکنش ایران بیاطلاعیم
🔺منابع رسانهای اسرائیلی اذعان کردند که این رژیم از زمان واکنش ایران به ترور شهید «هنیه» بیخبر است.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این خصوص اعلام کرد:
🔺اسرائیل در خصوص زمان واکنش ایران اطمینان ندارد و آمادگی برای حمله فوریای که ممکن است در هر لحظه انجام شود در دست اجراست. این روزنامه صهیونیستی به نقل از یک مسئول صهیونیست و در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا درباره زمان واکنش ایران نوشت: ما شاخص دقیقی در خصوص زمان حمله ایران نداریم
https://eitaa.com/Politicalhistory
💢 بچه خوشگل های اطراف #فرح که اوقات شاه را تلخ کرده بودند!
چهارشنبه، 8 آبان 1353
«شرفیابی... نخستوزیر سریلانکا ناهار میهمان ما بود اما شاه اصلاً حوصله مهماننوازی نداشت، و زکام و مقاله تایم خلقش را تنگ کرده بود. شهبانو منتهای سعیاش را به کار برد که او را به حرف وادارد، اما به جایی نرسید. آن وقت از انگلیسی به فارسی چرخید، و گفت، "این همه کار خستهتان میکند. من جداً نگرانم. چرا به اصرارم درباره استراحتتان در آخر هفته توجه نمیکنید؟" شاه پرخاش کنان گفت، "تنها یک راه برای استراحت کردن من وجود دارد، و آنهم این است که از دعوت کردن این بچه خوشگلهایی که دور و برتان ول میگردند دست بردارید. وقتی اینجور آدمها دور و برم را گرفتهاند چطور انتظار دارید که استراحت کنم؟ "شهبانو بهقدری جا خورد که نتوانست جواب دهد و غذا در جوّ عبوسانهای تمام شد...»
1. #اسدالله_علم ، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج2، تهران، طرح نو، چاپ اول، بهار 1371، صص628ـ629.
https://eitaa.com/Politicalhistory
37.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه ای کمتر دیدهشده از اخترالملوک هدایت، (خواهر صادق هدایت) دربارهی زندگی و مرگ جنجالی برادرش ..!
این مصاحبه تاریخی توسط تلویزیون ایرانیان در سال ۱۹۸۷ میلادی با خواهر صادق هدایت انجام شده است.
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
مصاحبه ای کمتر دیدهشده از اخترالملوک هدایت، (خواهر صادق هدایت) دربارهی زندگی و مرگ جنجالی برادرش .
آزادی بالاتر از کمر!
در دوره رضاشاه مرکزی برای نظارت بر مطبوعات و نشر کتاب ایجاد شد: اداره سانسور! رسما نام اداره، اداره "سانسور" بود! صادق هدایت سال ۱۳۱۴ به این اداره تعهد داد که هیچگونه اثری منتشر نکند و به هندوستان رفت! صادق هدایت ضد دین هم در حکومت رضاشاه آزادی نداشت! چرا به نسل جوان نمی گویید! نیما یوشیج در دوره رضاشاه هیچ کتابی منتشر نکرد. انتشار آثار بزرگ علوی متوقف شد. جمالزاده بعد از کتاب "یکی بود یکی نبود" تا پایان دوره رضاشاه کتابی ننوشت! ماموران رسمی اداره سانسور در دوره ریاست سرپاس مختاری مانع چاپ کتب بودند! حالا طرفداران چنین حکومتی شعار آزادی میدهند!
روشنفکرانی که رضاخان را به رضاشاهی رساندند، همان هایی که در جلسات هفتگی برایش شاهنامه می خواندند یک به یک حذف، تبعید، زندان و یا کشته شدند چه رسد به نیروهای مخالف او! اگر تعریف آزادی در برهنگی، پوشش و روابط خلاصه شود در دوره پهلوی آزادی بود! اما اگر دایره آزادی به کمر بالاتر و حوزه فکر و اندیشه برسد، طرفداران سلطنت شرمسار خواهند بود به همین دلیل در این باره هیچ نمیگویند!
حکومتی که خودش ضددین بود
صادق هدایت بی دین هم در آن آزادی نداشت.....
به نسل جوان اینها را بگویید
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
مصاحبه ای کمتر دیدهشده از اخترالملوک هدایت، (خواهر صادق هدایت) دربارهی زندگی و مرگ جنجالی برادرش .
خواهر صادق هدایت در این مصاحبه یکی از دلایل خودکشی برادرش را فقر مردم و جامعه ایرانی در دروه رضاشاه میداند. مساله فقر جامعه درست است اما علت خودکشی این نبود. هدایت به بن بست رسیده بود. به هیچ، این انسداد از افکار متشنج خود او برمی آمد اما قطعا شرایط اسفناک جامعه و حکومت در او موثر بوده است.
https://eitaa.com/Politicalhistory