💢تاخير در پرداخت فطريه💢
تاخير در پرداخت فطريه جايز نيست زمان پرداخت فطريه از هنگام حلول ماه شوال است. افرادي كه نماز عيد فطر مي خوانند نا اين زمان و اگر كسي نماز عيد فطر نمي خواند تا هنگام نماز ظهر فرصت دارد فطريه را به فقير بدهد و يا كنار بگذارد
@Porseman_channel
مسأله ۲۰۳۰ اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد، احتیاط واجب (۱) آن است که هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید.
(۱) (اراکی ): احتیاط مستحب ّ .. این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست (خوئی )، (فاضل )، (تبریزی ): مسأله اگر به نیّت فطره ، مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ّ ندهد [( من زنجانی): اشکال ندارد و ..] هر وقت آن را می دهد نیّت فطره نماید.
[(سیستانی): و تأخیر، اگر برای غرض عقلائی باشد، اشکال ندارد.] (مکارم ): مسأله اگر دسترسی به فقیر ندارد می تواند مقداری از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحق ّ کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می دهد نیّت فطره نماید.
💢[فطره را ندهد و کنارهم نگذارد! ]💢
مسأله ۲۰۳۱ اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنارهم نگذارد (۱) احتیاط واجب آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد (۲)
(۱) (اراکی ): باید به قصد قربت و بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.
(گلپایگانی )، (تبریزی )، (صافی ): بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.
(خوئی )، (زنجانی ): بعداً بنا بر احتیاط، بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد.
(۲) (فاضل ): به قصد قربت بدهد.
(بهجت ): احتیاط مستحب ّ آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست ولی معصیت کرده است .
(مکارم ): احتیاط آن است که بعداً به نیّت ما فی الذمه یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد.
⭕️مطابق نظر آيت الله خامنه اي
فراموش كردهايم زكات فطره بپردازيم، حكم آن چيست؟
ج) اگر زكات فطره نپرداختهايد، از شما ساقط نمىشود و واجب است آن را ـ بدون نيّت ادا يا قضا ـ جدا كرده و بپردازيد.
همسرم در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکرد. تکلیف شرعی چیست؟
ج. اگر فقیر بوده، تکلیفی ندارد؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کند فطره را بپردازد.
@Porseman_channel
💢نکاتی در مورد راه ثابت شدن اول ماه طبق نظر آیت الله سیستانی حفظه الله💢
@Porseman_channel
1739 - اول ماه به چهار چيز ثابت مى شود :
اول آن كه خود انسان ماه را ببيند.
دوم عـده اى كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمى شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلى به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادى از مردم شهر استهلال نمايند , ولى بيش از دو نفر عادل كسى ديگر ادعاى رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهى استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاى رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاى هلال و در تيزبينى و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمى شود.
چـهـارم سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود , و سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود.
@Porseman_channel
1740 - اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود , و رعايت احتياط اولى است .
1741 - اول مـاه بـا پيشگويى منجمين ثابت نمى شود , ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد.
@Porseman_channel
سوال: آيا مقلدين در مورد تعيين روز عيد فطر بايد به مراجع خود رجوع كنند يا همان روزى كه در كشور عيد فطر اعلام مى شود بايد مدنظر همه باشد ؟
پاسخ: اين امر تقليدى نيست و شخص بايد اطمينان پيدا بكند .
@Porseman_channel
اگر از طرق علمى اطمينان حاصل شود كه ماه در آن شب بر افق بلد بوده به نحوى كه قابل رؤيت با چشم غير مسلح باشد كافى است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثبات بدانند ولى به قدرى ضعيف باشد كه به هيچ وجه با چشم غير مسلح ديده نشود اول ماه شمرده نمي شود.
@Porseman_channel
موارد زیر هرچند نزد دیگران یا شما ثابت شود به تنهایی موجب ثبوت شروع ماه نیست:
۱- در شهر دیگری قابل رؤیت باشد یا دیده شود.
۲- ماه بوسیله دوربین یا تلسکوب یا دیگر وسایل نجومی مشاهده شود.
موارد زیر فایده ندارد:
۱- چندین نفر شهادت بدهند که در یک شهر دیده اند و چندین نفر که همانند آنها هستند در همان شهر نبینند.
۲- حاکم شرع (مرجع تقلید دیگری) حکم به اول ماه کند.
۳- ثبوت نزد مراجع دیگر که فتوای آنها کاملا مطابق با موارد فوق نباشد. زیرا ممکن است به علت اختلاف در فتوا اول ماه برای آنها ثابت شده و پر واضح است که مقلد باید از مرجع تقلید خود در این مسأله تقلید نماید.
@Porseman_channel
با سلام خدمت اعضاء محترم
👇👇👇👇👇👇
با توجه به اینکه آیت الله سیستانی حفظه الله ؛ جمعه را آخرماه رمضان دانسته و عید نمیدانند...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
وباتوجه به مبنای فقهی ایشان در رؤیت هلال؛
(که رؤیت با چشم مسلح رامعتبر نمیدانند وحکم حاکم شرع را ثابت کننده اول ماه نمیدانند)
توصیه میشود مقلدین معظم له روز جمعه روزه بگیرند یا قبل از ظهر مسافت شرعی رفته افطار کرده و برگردند...
مگر اینکه ازراههای دیگری چون دیدن با چشم خود یا شیوع و...یقین یا اطمینان به اول ماه داشته باشد...🌷
@Porseman_channel
💢ناتوانی از پرداخت كفّاره💢
@Porseman_channel
همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى، صافى و وحيد): هر مقدار كه توانايى دارد،
به فقير مّد طعام بدهد و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيةاللَّه خامنه اى: بايد هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و بنابر احتياط استغفار نيز بكند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل به گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
آيةاللَّه صافى: هر مقدار كه توانايى دارد، به فقير مدّ طعام بدهد و استغفار كند و اگر از دادن اين مقدار نيز عاجز است، بايد حداقل با گفتن يك بار «استغفر اللَّه»، استغفار كند.
@Porseman_channel
💢کفاره روزه زن، بر مرد است يا بر زن؟💢
@Porseman_channel
همه مراجع:
كفاره در موارد ياد شده، بر خود زن واجب است و در صورتى كه زن درآمد ندارد، كفّاره از او ساقط است.
@Porseman_channel
💢یافتن تمکن در سالهای آینده از پرداخت کفاره💢
من به علّت عدم قدرت مالی و بدنی نتوانستم برای انجام کفّارههایی که بر من واجب شده بود روزه بگیرم و یا به مساکین اطعام نمایم و در نتیجه، استغفار نمودم لکن به لطف الهی اکنون توان روزه گرفتن یا اطعام نمودن دارم، وظیفهام چیست؟
@Porseman_channel
رهبری:
ج: در فرض مرقوم، انجام کفّاره لازم نيست گر چه احتياط مستحب آن است که انجام داده شود.
آيت الله صافي گلپايگاني
احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفاره را بدهد.
سیستانی
احتیاط واجب آن است كه در این دو صورت (صدقه و استغفار)، هر وقت در آینده برایش توانایی حاصل گردید، كفّاره را بپردازد یا آن را كامل نماید.
مکارم
واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفاره رابدهد.
@Porseman_channel