هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ تورم زمان شاه چقدر بود؟👆👆
🔺کار قشنگ صدا وسیما را نشر دهید.
✍وقتی حافظه عمومی مردم ضعیف می شود چنین اتفاقی می افتد الان اگر بپرسید زمان خاتمی تورم چقدر بود می گویند هیچی خیلی گل و بلبل بود. اگر بپرسید زمان هاشمی چقدر بود می گویند خیلی خوب بود اصلا گرانی نبود. اگر بپرسید زمان احمدی نژاد چطور بود می گویند خیلی خوب بود. چند وقت دیگه بپرسید زمان روحاني چطور بود می گویند خیلی خوب بود.
🔸اصلا همه این گرونی ها مال این دولت رئیسی است!
#جهاد_تبیین
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
❎ این قدر مقتدر بودیم زمان شاه که سران کشورهای عربی رو با کامیون انتقال میدادیم؟!
🔹 فیلمی که چند روزیه منتشر شده و میگن که شاه سال ۱۳۵۰ توی جشن ۲۵۰۰ ساله ایران صدام حسن، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، ملک حسین رو توی کامیون انتقال داده
حالا یه عده دارن افتخار میکنند که چقدر اون زمان مقتدر بودیم....
🔸یعنی شاه ما این قدر بی فرهنگ بوده که مهمان های سیاسی اش را با کامیون جابجا کند؟!
✍ اما واقعیت اینه که صدام حسین، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، علی عبدالله صالح از مقامات شرکت کننده در جشن های دوهزارو پانصد ساله نبودند. یاسر عرفات نیز در زمان پهلوی دشمن آنها بود و هیچ وقت به ایران نمی آمد در ضمن کسی هم از ایران او را نیز دعوت نمی کرد این فیلم متعلق به دهه 50 و ایران نیست بلکه به اجلاس سران عرب در سال 1980 میلادی مرتبط است که در مراکش برگزار شده بود.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🌹در بهار آزادی...جای شهدای خالی🌹
🌸سالروز پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر تمام هموطنان مبارک باد🌸
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه مقایسه جالبی تا آخرش ببینید 👆👆👆
🔹این کلیپ را تا می توانید منتشر کنید
بسیاری از شبهه ها در همین کلیپ کوتاه پاسخ داده شده است.
#جهاد_تبیین
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
«شهوت» در لغت داراى مفهوم عامى است كه به هرگونه خواهش نفس و ميل و رغبت به لذات مادى اطلاق مى شود؛ گاهى علاقه شديد به يك امر مادى را نيز شهوت مى گويند.
مفهوم شهوت، علاوه بر مفهوم عام، در خصوص «شهوت جنسى» نيز به كار رفته است. واژه «شهوت» در قرآن كريم هم به معنى عام كلمه آمده است و هم به معنى خاص آن.
در اين بحث، نظر ما بيشتر به معناى خاص آن است، زيرا آثار مخرب و زيانبار آن بيش از ساير كشش هاى مادى است. «شهوت» نقطه مقابل «عفت» است. «عفت» نيز داراى مفهوم عام و خاص است.
مفهوم عام آن، خويشتن دارى در برابر هر گونه تمايل افراطى نفسانى است و مفهوم خاص آن، خويشتن دارى در برابر تمايلات بى بند و بار جنسى است.
«عفت» يكى از فضايل مهم اخلاقى در رشد و پيشرفت و تكامل جوامع انسانى است؛ اما شهوت كه مقابل عفت قرار دارد، موجب سقوط فرد و جامعه مى شود.
مطالعات تاريخى نشان مى دهد كه اشخاص يا جوامعى كه بهره كافى از عفت داشته اند، از نيروهاى خداداد خود، بالاترين استفاده را در راه پيشرفت خود و جامعه خويش برده و در سطح بالايى از آرامش و امنيت زيسته اند، اما افراد يا جوامعى كه در «شهوت پرستى» غرق شده اند، نيروهاى خود را از دست داده و در معرض سقوط قرار گرفته اند. طبق نظر كارشناسان حقوقى، «شهوت جنسى» در ايجاد جرم و جنايت نقش عمده را دارد تا جايى كه گفته شده است: «در هر جنايتى، شهوت جنسى نيز دخيل بوده است». شايد اين تعبير، مبالغه آميز باشد، ولى به يقين منشا بسيارى از جنايات و انحرافات، طغيان «غريزه جنسى» و شهوت پرستى است.
خون هاى بسيارى در اين راه ريخته شده و اموال فراوانى برباد رفته، اسرار مهم كشورها به وسيله زنان جاسوسى كه سرمايه و ترفند كارشان استفاده از زيبايى و آلودگى يشان بوده، افشا شده و آبروى بسيارى از آبرومندان در اين راه ريخته شده است. طبق بيان آيات و روايات در مى يابيم كه يكى از ابزارهاى مهم شيطان همين «شهوت جنسى» است. در قرآن كريم در موارد مختلف به «عفت» و «شهوت پرستى» اشاره شده است كه ما در ذيل به بررسى آنها مى پردازيم:
۱- فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوت فسوف يلقون غيا * الا من تاب و آمن و عمل صالحا فاولئك يدخلون الجنه و لا يظلمون شيئا (سوره مريم، آيه ۶۰ و ۵۹)
۲- والله يريد ان يتوب عليكم و يريد الذين يتبعون الشهوات ان تميلوا ميلا عظيما (سوره نساء، آيه ۲۷)
۳- و لوطا اذ قال لقومه انكم لتاتون الفاحشه ما سبقكم بها من احد من العالمين* ائنكم لتاتون الرجال و تقطعون السبيل و تاتون فى ناديكم المنكر فما كان جواب قومه الا ان قالوا ائتنا بعذاب الله ان كنت من الصادقين (سوره عنكبوت، آيه ۲۹ و ۲۸)
۴- و لما جاءت رسلنا لوطا سى ء بهم و ضاق بهم ذرعا و قال هذا يوم عصيب * و جاءه قومه يهرعون اليه و من قبل كانوا يعملون السيئات قال يا قوم هؤلاء بناتى هن اطهرلكم فاتقوا الله و لاتخزون فى ضيفى اليس منكم رجل رشيد * قالوا لقد علمت ما لنا فى بناتك من حق و انك لتعلم ما نريد * قال لو ان لى بكم قوه او ءاوى الى ركن شديد * قالوا يا لوط انا رسل ربك لن يصلوا اليك فاسر باهلك بقطع من اليل و لايلتفت منكم احد الا امراتك انه مصيبها مآ اصابهم ان موعدهم الصبح اليس الصبح بقريب * فلما جآء امرنا جعلنا عليها سافلها و امطرنا عليها حجاره من سجيل منضود * مسومه عند ربك و ما هى من الظالمين ببعيد (سوره هود، آيه ۸۳ و ۷۷)
۵ كذبت قوم لوط بالنذر * انا ارسلنا عليهم حاصبا الا ءال لوط نجينا هم بسحر (سوره قمر، آيه ۳۴ و ۳۳)
۶- و لوطا اذقال لقومه اتاتون الفاحشه ما سبقكم بها من احد من العلمين * انكم لتاتون الرجال شهوه من دون النس آء بل انتم قوم مسرفون * و ما كان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوهم من قريتكم انهم اناس يتطهرون * فانجيناه و اهله الا امراته كانت من الغابرين و امطرنا عليهم مطرا فانظر كيف كان عاقبه المجرمين (سوره اعراف، آيه ۸۴ و ۸۰)
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
ترجمه:
۱- اما پس از آنان، فرزندان ناشايسته اى روى كار آمدند كه نماز را تباه كردند و از شهوات پيروى نمودند و به زودى (مجازات) گمراهى خود را خواهند ديد! مگر آنان كه توبه كنند و ايمان بياورند و كار شايسته انجام دهند؛ چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و كمترين ستمى به آنان نخواهد شد.
۲- خدا مى خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاك نمايد)، اما آنها كه پيرو شهواتند، مى خواهند شما به كلى منحرف شويد.
۳- و لوط را فرستاديم، هنگامى كه به قوم خود گفت: «شما عمل بسيار زشتى انجام مى دهيد كه هيچ يك از مردم جهان پيش از شما آن را انجام نداده است. آيا شما به سراغ مردان مى رويد و راه (تداوم نسل انسان) را قطع مى كنيد و در مجلستان اعمال ناپسند انجام مى دهيد؟! » اما پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: اگر راست مى گويى، عذاب الهى را براى ما بياور! »
۴- و هنگامى كه رسولان ما (فرشتگان عذاب) به سراغ لوط آمدند، از آمدنشان ناراحت شد و قلبش پريشان گشت و گفت: «امروز روز سختى است! » (زيرا آنها را نشناخت و ترسيد، قوم تبهكار مزاحم آنها شوند). قوم او (به قصد مزاحمت ميهمانان) به سرعت سراغ او آمدند و قبلا كارهاى بد انجام مى دادند گفت: «اى قوم من! اينها دختران منند، براى شما پاكيزه ترند (با آنها ازدواج كنيد و از زشتكارى چشم بپوشيد! )، از خدا بترسيد و مرا در مورد ميهمانانم رسوا نسازيد. آيا در ميان شما يك مرد فهميده و آگاه وجود ندارد؟! » گفتند: «تو مى دانى ما تمايلى به دختران تو نداريم و خوب مى دانى ما چه مى خواهيم! » گفت: («افسوس! ) اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم، يا تكيه گاه و پشتيبان محكمى در اختيار من بود! (آن گاه مى دانستم با با شما زشت سيرتان ددمنش چه كنم! ) » (فرشتگان عذاب) گفتند: «اى لوط! ما فرستادگان پروردگار توييم ؛ آنها هرگز دسترسى به تو پيدا نخواهند كرد! در دل شب، خانواده ات را (از اين شهر) حركت ده! و هيچ يك از شما پشت سرش را نگاه نكند، مگر همسرت كه او هم به همان بلايى كه آنها گرفتار مى شوند، گرفتار خواهد شد! موعد آنها صبح است، آيا صبح نزديك نيست؟! و هنگامى كه فرمان ما فرا رسيد، آن (شهر و ديار) را زير و رو كرديم و بارانى از سنگ (گلهاى متحجر) متراكم بر روى هم، بر آنها نازل نموديم. (سنگ هايى كه) نزد پروردگارت نشاندار بود و آن از (ساير) ستمگران دور نيست!
۵- قوم لوط انذارها (و هشدارهاى پى در پى پيامبرشان) را تكذيب كردند. ما بر آنها تند بادى كه ريگها را به حركت در مى آورد فرستاديم (و همه را هلاك كرديم)، جز خاندان لوط را كه سحرگاهان نجاتشان داديم!
۶- (و به خاطر آوريد) لوط را، هنگامى كه به قوم خود گفت: «آيا عمل بسيار زشتى را انجام مى دهيد كه هيچ يك از جهانيان، پيش از شما انجام نداده است؟! آيا شما از روى شهوت به سراغ مردان مى رويد، نه زنان؟! شما گروه اسرافكار (و منحرفى) هستيد» ولى پاسخ قومش چيزى جز اين نبود كه گفتند: «اينها را از شهرتان بيرون كنيد كه اينها مردمى هستند كه پاكدامنى را مى طلبند (و با ما هم صدا نيستند! ) (چون كار به اين جا رسيد) ما او و خاندانش را رهايى بخشيديم، جز همسرش كه از بازماندگان (در شهر) بود. و (سپس چنان) بارانى (از سنگ) بر آنها فرستاديم (كه آنها را در هم كوبيد و نابود ساخت. ) پس بنگر كه سرانجام كار مجرمان چه شد!
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🟩🟢🌹🟢🌹🟢🌹🟩
🟢💖 أللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
☘️🌹أللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
🦜🦜🦜🦜🦜🦜🦜
🟢 یادآوری روزهای الهی :
🌹وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🌹و در حقیقت، موسى را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم ] که قوم خود را از تاریکیها به سوى روشنایى بیرون آور، و روزهاى خدا را به آنان یادآورى کن، که قطعا در این [یادآورى ]، براى هر شکیباى سپاسگزارى عبرتهاست.
🌹And certainly We sent Musa with Our communications, saying: Bring forth your people from utter darkness into light and remind them of the days of Allah; most surely there are signs in this for every patient, grateful one.
(قرآن کریم سوره ابراهیم 5)
🌹🔹 یوم الله 22 بهمن مبارک باد.
💖💚 امیدواریم
در جشنهای آتی دهه ی فجر انقلاب اسلامی بطور کامل :
◀️1. تمامی جوانان ما، به کار مناسب، مشغول باشند.
◀️2. همه دختران و پسران مجرد، به ازدواج مناسب، بهره مند شوند.
◀️3. همه ی ایرانیان از سامان و کاشانه ی مناسب برخوردار شوند.
◀️4. هیچ کسی گرسنه سر به بستر خواب نگذارد.
◀️5. همه ی دانش آموزان مدارس کپری و نامناسب به مدرسه ی کافی نائل شوند.
◀️6. بهترین ها در رأس امور،
منشأ پیشرفت و تعالی این کشور بزرگ شوند.
◀️7. همه ی دست اندرکاران فرهنگی، معضلات فرهنگی را، بر طرف کنند.
◀️8. هیچ کسی از فقر و نبود امکانات بهداشتی و درمانی، در هیچ جای ایران، بی مورد درد نکشد.
◀️9. عدالت در تمام ابعاد از جمله نظام هماهنگ پرداختی ها و برخورداری از امکانات یکسان، بخصوص آموزش مناسب، در همه جای ایران، حاکم شود.
◀️10. همه ی ایرانیان، بخصوص زنان سرپرست خانوار، از مسکنت و زمین گیری مالی، به درآمد لازم و کافی برسند.
◀️11. هیچ گاه، خبر اختلاس و دزدی های کلان مافیایی و شبکه ای، خاطر ایرانیان را، نیازارد.
◀️12. همه ی مجرمان و خلاف کاران کلان و جزء، در ایران زمینه جولان و ستمگری نیابند.
◀️13. هیچ صاحب مغز و اندیشه ای، بخاطر درک نشدن، ایران عزیز را، ترک نکند.
◀️14. بخاطر معضلات اخلاقی و اعتراض های درونی گره شده ، نه در خانواده و نه در اجتماع و محافل جمعی، حرمت بزرگتری، شکسته نشود.
🟢⭕️ به امید آن روز
🌹 ☘️ أللهم عجل لولیک الفرج
بحق الزینب یا کریم.
🟩🌹☘️🌹☘️🌹☘️🟩
🇮🇷جمهوری اسلامی برای مردم چه کرده است؟
پاسخ اجمالی!👇
♦️پزشکی
جزو ۴کشور برترِ دنیا در درمانِ ناباروری
جزو ۱۰کشور برتر سازنده داروهای بیماری خاص
جزو ۵کشور برتر دنیا در علم ژنتیک و رویان
جزو ۴کشور اول جهان در ارتوپدی، عملهای زیبایی، پیوند اعضا
ساخت هزاران مرکز درمانی مجهز در شهر و روستا
♦️ورزشی
مقام اول تا سوم کشتی دنیا
طی ٣المپیک قوی ترین وزنه برداران دنیا ایرانی بوده اند
جزو ۵قدرت برتر تکواندو دنیا
جزو ٨قدرت برتر والیبال
رتبه ۵ فوتسال دنیا
رتبه ۴ فوتسال ساحلی دنیا
رتبه ۱ فوتبال آسیا
رتبه ۱ بستکتبال آسیا علی رغم حضور چین و ژاپن
جزو قدرتهای جودو و کاراته دنیا
برترینهای شطرنج دنیا ایرانی اند
♦️نظامی
جزو ٨کشور قدرتمندِ نظامی دنیا
جزو ٧کشور قدرتمند موشکی
جزو ۵کشور سازنده زیر دریایی و و دومین کشور سازنده اژدرهای حباب ساز
ساخت انواع موشک کروز و بالستیک
ساخت انواع پهبادهای پیشرفته بومی
ساخت انواح ناوچه و تانک و هلکوپتر بومی
♦️دانشگاهی
افزایش چند ده برابری تعداد دانشگاها و دانشجویان
رتبه زیر ۱۰۰دانشگاههای معروف ایران در دنیا
٧۵% جوانان ٢۰تا٣۵ ساله تحصیلات آکادمیک دارند.
رتبه های اول تا پنجم مسابقات جهانی رباتیک
رتبه های بالای المپیادهای علمیِ دانشجویی و دانش آموزی
♦️علمی
رشد و شتابِ اول علمی دنیا قبل از دولت روحانی
مقام اول تولید علم و مقاله قبل از دولت روحانی
جزو ٨کشور دارنده دانش بومیِ هسته ای
جزو ۵کشور دارنده دانش پیل سوختی
جزو ٧کشورِ اول در نانوتکنولوژی
جزو ۱۰کشور سازنده ماهواره و فضاپیما
جزو ۱۰کشور سازنده گوشی تلفنِ هوشمندِ ٣هسته ای با تکنولوژیِ بومی(GLX)
جزو ٨کشور برتر سازنده سد های بتنی و خاکی و تأسیساتِ نیروگاهی
♦️کشاورزی
رتبه های اول تا هفتم جهان در تولیدِ زعفران، پسته، گردو، خرما، سیب، مرکبات، هلو، زدآلو، خیار، هندوانه
خودکفایی در گندم
احداث چند صد هزار هکتار گلخانه و مزرعه مکانیزه
رتبه اول تولید حبوبات در آسیا
رتبه بالا در تولید گل
رتبه ٧دنیا در تولید و رواج گیاهان دارویی و طب سنتی
♦️رفاهی
ساخت هزاران کیلومتر جاده کوهستانی، روستایی و پوشش ٩۰% جاده ای کشور
برق رسانی به بیش از ٩۵% مناطق کشور
گاز رسانی به ٨۰% مناطق کشور
پوشش ارتباط تلفنی و موبایلی در بیش از ٩۰% مناطق کشور
پوشش اینترنت در بیش از ٨۰% کشور
♦️قرآنی_مذهبی
تربیت هزاران حافظ کلِ قران
مقام های اول قاریان ایرانی در مسابقات بین المللی
افزایش چند ده برابری تعداد طلاب و حوزه های علمیه
چند صد برابر شدن تعداد مساجد و حسینیه ها
افزایش چند ده ملیونی جمعیت شیعیان جهان
♦️سیاسی
تشکیل گروههای به شدت طرفدارِ ایران و هسته های مقاومت از شرق تا غرب عالم مثلِ:
حزب الله لبنان،جهاد اسلامی و حماس در فلسطین،الوفاق بحرین، حوثی یمن، شیخ زکزاکی در نیجریه، سپاه بدر عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، مقاومت سوریه و ....
تبدیل شدن به بانفوذ ترین قدرتِ منطقه
🔴درضمن،تمام این پیشرفتها، درحالی بوده که ٨سال جنگیدیم، تحریمِ علمی و اقتصادی بودیم، و فروش نفتمون نسبت به زمان شاه از ۶میلیون بشکه به حداکثر ٢میلیون بشکه رسیده، و جمعیت هم از ٣۰میلیون به ٨۰میلیون نفر رسیده و به همین نسبت هزینه ها چند برابر شده...
🌿🌺🌼🌸
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔴🔵 امام زمان (علیه السلام ):
🌺 ما ایران را نگه می داریم ما نمیگذاریم سقوط کند.
🔹 ميرزا محمدحسن نائيني در اشغال ايران در جنگ جهاني اول شبي به امام عصر(عج) متوسل ميشود و درخواب ميبيند:
ديواري است به شکل نقشه ايران که شکست برداشته و خم شده و در زير آن تعدادي زن و بچه نشسته اند
در همين حال حضرت تشريف مي آورند با انگشتشان ديوار را بلند کرده و ميفرمايند:
اينجا شيعه خانه ماست
مي شکند
خم ميشود
خطر هست
ولي ما نميگذاريم سقوط کند
ما نگهش ميداريم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
بلاى شهوت پرستى در طول تاريخ
در نخستين آيه، بعد از ذكر نام گروهى از پيامبران الهى و صفات برجسته و والاى آن بزرگواران، مى فرمايد: «ولى بعد از آنها، فرزندان ناشايسته اى روى كار آمدند كه نماز را ضايع كردند و از شهوات پيروى نمودند و به زودى (مجازات) گمراهى خود را خواهند ديد؛ فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا». (۱)
و بلافاصله بعد از آن به عنوان يك استثناء مى فرمايد: «مگر آنها كه توبه كردند و ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد؛ الا من تاب و آمن و عمل صالحا فاولئك يدخلون الجنه و لا يظلمون شيئا». (۲)
شايان توجه اين كه بعد از مساله ضايع كردن نماز، سخن از پيروى «شهوات» و به دنبال آن، گمراهى به ميان آمده است. اين تعبير حساب شده از يك سو اشاره به آن است كه نماز، عامل مهمى براى شكستن «شهوات» و خود كامگىها و هواپرستى هاست ؛ همان طور كه در آيه ۴۵ سوره عنكبوت آمده: «... ان الصلوه تنهى عن الفحشاء و المنكر» و از سوى ديگر نشان مى دهد كه سرانجام «شهوت پرستى»، گمراهى و ضلالت است، همان گونه كه در آيه ۱۰ سوره روم آمده است: «ثم كان عاقبه الذين اسائوا السوء ان كذبوا بآيات الله و كانوا بها يستهزئون؛ سپس سرانجام كار كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به اين جا رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند! »
آرى! آنها گمراه مى شوند و به كيفر گمراهى خود ؛ يعنى، آتش قهر و غضب الهى گرفتار خواهند شد. روشن است كه «شهوات» در اين جا مفهوم وسيعى دارد و منحصر به «شهوت جنسى» نيست، بلكه هر گونه تمايل افراطى نفسانى و هواپرستى را شامل مى شود. البته كسانى كه توبه كنند و ايمان خود را كه به خاطر گناه ضربه ديده است تجديد نموده و به سراغ اعمال صالح بروند، اهل بهشت خواهند بود و آثار تضييع نماز و پيروى شهوات از وجودشان برچيده خواهد شد. در دومين آيه، ضمن بيان مقابله آشكار ميان «بازگشت به سوى خدا» و «پيروى از شهوات»، و اشاره به اين كه اين دو موضوع در دو جهت مخالف، حركت مى كنند، مى فرمايد: «خدا مى خواهد توبه شما را بپذيرد و شما را ببخشد و از آلودگى پاك سازد ؛ اما آنها كه پيرو شهواتند، مى خواهند شما به كلى (از راه حق) منحرف شود ؛ و الله يريد ان يتوب عليكم و يريد الذين يتبعون الشهوات ان تميلوا ميلا عظيما». (۳)
آرى! آنها كه غرق گناه و شهوتند، مى خواهند ديگران را نيز هم رنگ خود سازند و از سر تا پا آلوده گناه كنند ؛ در حالى كه خداوند مى خواهد مردم با ترك شهوات به سوى او بازگردند و غرق معرفت و نور و صفاى تقوا و قرين سعادت و خوشبختى شوند. به گفته مفسران بزرگ، منظور از «ميل عظيم»، هتك حدود الهى و آلوده شدن به انواع گناهان است. بعضى نيز آن را به معنى ازدواج با محارم و مانند آن كه در آيات قبل، از آن نهى شده است تفسير كرده اند كه در واقع يكى از مصاديق مفهوم بالاست. لازم به يادآورى است كه پيروى از شهوات در اين آيه، ممكن است داراى همان مفهوم عام باشد و نيز ممكن است اشاره به «شهوت جنسى» باشد ؛ زيرا اين آيه بعد از آياتى قرار گرفته كه حرمت ازدواج با محارم و زنان شوهردار و كنيزان (آلوده به اعمال منافى عفت) را بيان كرده است.
به هر حال اين آيه، گواه روشنى است به اين كه راه «شهوت پرستى» از راه «خداپرستى» جدا بوده و اين دو در مقابل هم قرار دارند. آيات سوم، چهارم، پنجم و ششم، از آيات مورد بحث، ناظر به داستان قوم لوط و «شهوت پرستى» آنهاست ؛ شهوتى آميخته با انحرافات جنسى كه در تمام تاريخ آمده است. هر بخش از اين آيات، نكته خاصى را تعقيب مى كند كه ما به طور اجمال به آنها اشاره مى كنيم:
سومين آيه، گفتار حضرت لوط (ع) را بيان مى كند كه قوم خود را مورد سرزنش شديد قرار داد: «لوط را فرستاديم، در آن هنگام كه به قوم خود گفت: شما كار بسيار شنيعى انجام مى دهيد كه هيچ كس از جهانيان، قبل از شما آن را انجام نداده است ؛ و لوطا اذ قال لقومه انكم لتاتون الفاحشه ما سبقكم بها من احد من العالمين».
(۴) «فاحشه» واژه ايست كه به هر كار بسيار زشت اطلاق مى شود، هر چند در تعبيرات متعارف بيشتر به «فحشاء جنسى» اطلاق مى گردد. تعبير آيه فوق، نشان مى دهد كه در جامعه بشرى «هم جنس گرايى» از قوم لوط (ع) شروع شد و تا آن زمان سابقه نداشت. در ادامه آمده است: «آيا شما به سراغ مردان مى رويد و راه تداوم نسل انسان را قطع مى كنيد و در مجلس خود، اعمال زشت (ديگر نيز) انجام مى دهيد؟! ؛ ائنكم لتاتون الرجال و تقطعون السبيل و تاتون فى ناديكم المنكر... » (۵)
در اين تعبير يكى از علت هاى مهم تحريم «هم جنس گرايى» را قطع نسل بشر مى داند؛ زيرا هنگامى كه اين عمل زشت اخلاقى به شكل فراگير درآيد، خطر انقطاع نسل بشر، جامعه بشرى را تهديد مى كند. بعضى از مفسران، جمله «و تقطعون السبيل» آيه فوق را، اشاره به راهزنى و دزدى قوم لوط دانسته اند و ب
عضى اشاره به مزاحمت هاى جنسى مى دانند كه به عمد براى راهگذران به وجود مى آوردند! «نادى» از ماده «ندا» به معنى مجلس عمومى يا مجلس تفريح است ؛ زيرا در آن جا افراد يكديگر را «ندا» مى كنند. گرچه قرآن كريم، در اين جا شرح نداده كه آنها در جلسات تفريحى خود، چه منكرات ديگرى را انجام مى دادند، ولى پيداست كه اعمالى متناسب با همان عمل شنيعشان بوده است.
در روايات آمده است، آنها در حضور جمع بدن هاى خود را برهنه مى كردند، فحش هاى ركيك مى دادند و كلمات زشت و بسيار زننده رد و بدل مى نمودند و حركات ناشايست ديگرى داشتند كه قلم از ذكر آنها شرم دارد. آنها چنان، غرق در شهوت بودند كه خدا و همه ارزش هاى اخلاقى و انسانى را به باد مسخره مى گرفتند ؛ به همين دليل، هنگامى كه پيامبرشان حضرت لوط (ع) از روى تعجب و انكار سؤالى از عمل شنيعشان نمود، «پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: اگر راست مى گويى، عذاب الهى را براى ما بياور! ؛... فما كان جواب قومه الا ان قالوا ائتنا بعذاب الله ان كنت من الصادقين.
(۶) و به اين ترتيب عذاب الهى را نيز به سخريه گرفتند. در چهارمين بخش از اين آيات به گوشه ديگرى از داستان قوم لوط اشاره مى كند: «وآن زمانى است كه فرشتگان الهى (كه مأمور عذاب قوم لوط بودند در چهره جوانان زيبايى) به سراغ حضرت لوط عليه السلام آمدند و او (كه آنها را نمى شناخت) از مشاهده آنان سخت ناراحت شد وقلبش پريشان گشت و (پيش خود گفت: ) امروز روز سختى است، زيرا ممكن است، اين قوم زشت سيرت، حرمت ميهمان هاى مرا نشناسند و قصد تجاوز به آنان را داشته باشند!، و لماجاءت رسلنا لوطا سى ء بهم و ضاق بهم ذرعا و قال هذا يوم عصيب». (۷)
(و در اين هنگام، اشرار قوم با خبر شدند «و به سرعت به سراغ او آمدند (و قصد سويى نسبت به ميهمان او داشتند) و پيش از آن نيز اعمال بدى انجام مى دادند (و اين كار، يعنى، تجاوز به ميهمانان از آنها بعيد نبود!، و جاءه قومه يهرعون اليه و من قبل كانوا يعملون السيئات... » (۸)
ولى آن قوم كثيف و زشت سيرت، نه تنها در برابر اين همه بزرگوارى حضرت لوط عليه السلام حياء نكردند، بلكه بى شرمانه پاسخ گفتند: «تو خود مى دانى، ما را به دختران توحقى نيست (و به جنس زن علاقه اى نداريم! ) تو به خوبى مى دانى كه ما چه چيز مى خواهيم!، قالوا لقد علمت ما لنا فى بناتك من حق و انك لتعلم و ما نريد» (۹)
همان گونه كه در ادامه اين آيات آمده است حضرت لوط عليه السلام متوجه شد كه آنهافرستادگان پروردگارند، هيچ كس نمى تواند كمترين آسيبى به آنها برساند. فرشتگان به حضرت لوط عليه السلام خبر دادند كه فردا صبح عذاب هولناكى به سراغ اين قوم مى آيد وشهرهاى آنها به كلى زير و رو مى شود و بارانى از سنگ هاى آسمانى بر آنها فرومى ريزد، به حضرت لوط عليه السلام دستور دادند كه شبانه به اتفاق خانواده اش-به استثناى همسرش كه از تقوا بى بهره بود-آن شهرها را ترك كنند كه صبحگاهان عذاب الهى فرامى رسد.
در پنجمين بخش از آيات، ضمن اشاره به مجازات شديد اين قوم ننگين زشت سيرت مى فرمايد: «قوم لوط، انذارها و هشدارهاى مكرر (پيامبرشان) را تكذيب كردند. ما بر آنها تندبادى كه ريگها را به حركت در مى آورد، فرستاديم (و همه را زير آن مدفون ساختيم)، جزخاندان لوط كه آنها را سحرگاهان نجات داديم، (به استثناى همسرش كه مشمول مجازات قوم گنه كار شد)، كذبت قوم لوط بالنذر*انا ارسلنا عليهم حاصبا الا آل لوط نجيناهم بسحر». (۱۰)
البته اين بخشى از مجازات دردناك آنها بود، زيرا در قرآن آمده است كه: «نخست زلزله اى به امر ما آمد و سرزمين آنها را زير و رو كرد، آن چنان كه قسمت هاى بالا در پايين و قسمت هاى پايين در بالا قرار گرفت، فلما جاء امرنا جعلنا عاليها سافلها... (۱۱)
«و بارانى از سنگ بر آنها فرو فرستاديم،... و امطرنا عاليها حجاره من سجيل منضود». (۱۲)
اين باران سنگ، ممكن است بخشى از سنگ هاى سرگردان آسمانى بوده كه به فرمان پروردگار الهى بر فراز آسمان شهر آنها ظاهر گشته و بر ويرانهها و اجساد بى جان آنان باريده است. احتمال ديگر اين است كه «حاصب» به معناى «طوفان شن» باشد. اين طوفان گاهى تپه هايى را از يك گوشه بيابان برداشته و به آسمان مى برد، سپس در نقطه اى ديگر، مانندبارانى فرو مى ريزاند، به طورى كه گاهى قافله ها، زير انبوهى از شن و ماسه مدفون مى گشت! حال اين نكته قابل تامل است كه هر چند، گاهى طوفان هاى شن يا باران هاى سنگ در جهان طبيعت روى مى دهد، ولى خداوند متعال فرمان داده بود كه اين حوادث درآن ساعت مخصوص و معين كه فرشتگان حضرت لوط عليه السلام را خبر داده بودند واقع گردد.
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). مريم/ ۵۹. (۲). مريم/ ۶۰. (۳). نساء/ ۲۷. (۴). عنكبوت/ ۲۸. (۵). عنكبوت/ ۲۹. (۶). عنكبوت/ ۲۹. (۷). هود/ ۷۷. (۸). هود/ ۷۸. (۹). هود/ ۷۹ (۱۰). قمر/ ۳۴ و ۳۵. (۱۱). هود/ ۸۲. (۱۲)
. هود/ ۸۲.
احتمال ديگرى نيز وجود دارد كه ممكن است، نخست زلزله اى سهمگين، شهرهاى آنها را زير و رو كرده و سپس بارانى از سنگ هاى آسمانى بر سرشان فرو ريخته و آنگاه طوفانى از شن، آثار آنها رإ؛ه ه محو و نابود كرده باشد كه اين عذاب هاى سه گانه، بيانگر شدت خشم الهى، نسبت به اين قوم رو سياه است.
در ششمين و آخرين بخش از آيات، ضمن اشاره فشرده و مختصر به تمام ماجراى قوم لوط از آغاز تا پايان مى فرمايد: «به خاطر آوريد «لوط» را، هنگامى كه به قوم خودگفت: آيا عمل شنيعى انجام مى دهيد كه هيچ كس از جهانيان پيش از شما آن را انجام نداده بود؟!، و لوطا اذ قال لقومه ا تاتون الفاحشه ما سبقكم بها من احد من العالمين».
(۱) آرى! شما از روى شهوت به سراغ مردان مى رويد، نه زنان، شما جمعيت تجاوزكارى هستيد، زيرا قوانين و سنت هاى الهى را رها كرده و راه انحراف را پيش گرفته ايد، راهى كه سبب نابودى نسل و شيوع انواع بيمارى هاى و مفاسد ديگر اجتماعى مى شود. گر چه بيمارى وحشتناك «ايدز» يكى از هولناكترين بيمارى هاى عصر ما شناخته شده، ولى بعيد نيست كه اين بيمارى در آن زمان نيز وجود داشته و گروهى از قوم لوط به آن گرفتار شده بودند. به همين علت خداوند حكيم و رحيم، اجساد آنها را زير خروارها سنگ و شن دفن كرد تا اين امر، هم درس عبرتى براى ديگران بوده و هم مايه نعمتى كه همان جلوگيرى از انتشار و سرايت اين بيمارى به ديگران بوده است. به هر حال، آن قوم آلوده، به قدرى بى شرم بودند كه نه تنها به سخن حضرت لوط عليه السلام گوش ندادند، بلكه خواستار اخراج او و خاندانش به جرم پاكى از آلودگى هاى شايع در ميانشان از آبادىها شدند. قرآن كريم در ادامه اين آيات به آن اشاره دارد: وما كان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوهم من قريتكم انهم اناث يتطهرون».
(۲) «ما لوط و خاندانش را به جز همسرش كه از بازماندگان (در شهر) بود، نجات بخشيديم، سپس بارانى (از سنگ) بر آنها فرو فرستاديم (و همه را نابود كرديم و مدفون ساختيم). اكنون بنگر، سرانجام كار مجرمان چگونه بود، فانجيناه و اهله الا امراته كانت من الغابرين وامطرنا عليهم مطرا فانظر كيف كان عاقبه المجرمين».
(۳) آرى! آنها چنان آلوده بودند كه بى گناهى و پاكدامنى را گناه مى دانستند! و پاكان رابه جرم پاكى محكوم به تبعيد و راندن از خانه و زندگيشان مى كردند. هر چند قبل ازانجام اين كار، به غضب الهى گرفتار و نابود شدند. بخش مهمى از اين آيات، ضمن بيان عواقب هوسبازى و هوا پرستى و شهوترانى به مفهوم عام و خاصش -، اين عمل ناشايسته و پست اخلاقى را كه سرچشمه گناهان واثرات مخرب اجتماعى بى شمارى است، سخت نكوهش مى نمايد.
---------------------------------------------------- ---------------------------- (۱). اعراف/ ۸۰. (۲). اعراف/ ۸۲. (۳). اعراف/ ۸۳ و ۸۴.
شهوت پرستى در روايات اسلامى (۱)
اين مساله در منابع روايى اسلام، مورد توجه فراوان قرار گرفته است كه بيشتر آنهابيانگر هشدار، درباره پيامدهاى خطرناك آن است. اين احاديث تكان دهنده، هرخواننده اى را تحت تاثير عميق قرار داده و روشن مى سازد كه آلودگى به «شهوت» خواه به مفهوم عام و خواه به مفهوم خاص آن از موانع اصلى سعادت و كمال انسانها و از اسباب مهم گسترش گناه و جنايت در جامعه بشرى است كه در ذيل، به بعضى از آن احاديث اشاره مى شود:
۱- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايند: «ما تحت ظل السماء من اله يعيد من دون الله اعظم عند الله من هوى متبع، در زير آسمان معبودى جز خدا پرستيده نشده است كه در پيشگاه خدا، بدتر از هوا و هوسى باشد كه انسان را به دنبال خود مى كشاند». (۲)
به اين ترتيب، روشن مى شود كه«شهوت»و هواى نفس از خطرناكترين عوامل انحراف انسان به سوى زشتى هاست.
۲- امام امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام مى فرمايند: «الشهوات سموم قاتلات، شهوت ها، زهرهاى كشنده است» (۳)
۳- در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار عليه السلام آمده است: «الشهوات مصائدالشيطان، شهوات دام هاى شيطان است». (۴) (كه انسانها را به وسيله آن در هر سن و سال و در هر زمان و مكان صيد مى كند).
۴- همان حضرت عليه السلام در جاى ديگر مى فرمايند: «امنع نفسك من الشهوات تسلم من الآفات، اگر مى خواهيد از آفات در امان باشيد، خويشتن را از تسليم شدن در برابر شهوات بازداريد». (۵)
۵- در حديث ديگرى نيز از همان پيشواى پرهيزكاران جهان آمده است: «ترك الشهوات افضل عباده و اجمل عاده، ترك شهوت ها، برترين عبادت و زيباترين عادت است». (۶)
۶- امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «من ملك نفسه اذا غضب و اذا رغب و اذا رهب و اذااشتهى، حرم الله جسده على النار، كسى كه به هنگام غضب و تمايل و ترس و شهوت، ملك نفس خويش باشد، خداوند جسد او را بر آتش دوزخ حرام مى كند». (۷)
۷- امير مؤمنان على عليه السلام در حديث ديگرى مى فرمايند: «ضادوا الشهوه مضاده الضد ضده و حاربوها محاربه العدو العدو، با خواهش هاى نفسانى در تضاد باشيد، همچون تضاد دو ضد با يكديگر و با آن به پيكار برخيزيد (مانند) پيكار دشمن با دشمن». (۸) اين سخن با صراحت، اين حقيقت را بازگو مى كند كه «شهوت پرستى» درست مقابل «سعادت» و خوشبختى انسان قرار گرفته است. پيامدهاى شهوت پرستى در كلام امير مؤمنان على عليه السلام درباره پيامدهاى شهوت پرستى و پيروى از هواى نفس، تعبيرات دقيق، حساب شده و تكان دهنده اى در احاديث اسلامى ديده مى شود كه در اين بحث تنها به كلام پيشواى متقيان حضرت على عليه السلام اشاره مى شود:
۱- امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايند: «اهجروا الشهوات فانها تقودكم الى ركوب الذنوب و التهجم على السيئات، از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را به ارتكاب انواع گناهان و هجوم بر معاصى مى كشاند». (۹)
۲- اين مساله گاهى به قدرى شديد مى شود كه به كلى دين انسان را بر باد مى دهد، چنان كه در حديث ديگرى مى فرمايند: «طاعه الشهوه تفسد الدين، فرمانبردارى ازشهوات نفسانى، دين انسان را فاسد مى كند». (۱۰)
۳- آن حضرت در تعبير ديگرى مى فرمايند: «طاعه الهوى تفسد العقل، هوا پرستى عقل انسان را فاسد مى كند». (۱۱)
۴- در جاى ديگر مى فرمايند: «الجاهل عبد شهوته، انسان نادان بنده شهوت خويش است». (۱۲) يعنى، انسان جاهل مثل برده خوار و ذليلى است كه در برابر شهوت خويش، هيچ اختيارى از خود ندارد.
۵- در تعبير ديگر مى فرمايند: «عبد الشهوه اسير لا ينفك اسره، برده شهوت چنان اسير است كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد». (۱۳)
۶- آن حضرت عليه السلام در اين كه سرانجام «شهوت پرستى»، رسوايى است، مى فرمايند: «حلاوه الشهوه ينغصها عار الفضيحه، شيرينى شهوت را ننگ رسوايى از ميان مى برد». (۱۴)
۷-در تعبير ديگرى، شهوت پرستى را كليد انواع شرها مى دانند: «سبب الشر غلبه الشهوه (۱۵) سبب شر، غلبه شهوت است». با توجه به اين كه «الشر» با الف و لام جنس و به صورت مطلق ذكر شده است، معناى عموم را مى رساند كه اين امر بيانگر آن است كه «شهوت پرستى»، سرچشمه تمام شرها و بدبختى هاست.
۸- در جاى ديگر ضمن اشاره به اين نكته كه غلبه هوا و هوس، سبب بسته شدن راه هاى سعادت بشرى شده و او را در گمراهى نگاه مى دارد، مى فرمايند: «كيف يستطيع الهدى من يغلبها الهوى، چگونه مى تواند انسان به هدايت برسد، در حالى كه هواى نفس براو غالب گرديده است». (۱۶)
۹- آن حضرت در سخن ديگرى، غلبه شهوات را باعث تضعيف شخصيت انسان مى دانند: «من زادت شهوته قلت مروته، كسى كه شهوات او فزونى يابد، شخصيت انسانى او كم مى شود». (۱۷)
۱۰- در بيان ديگرى به اين حقيقت اشاره مى كند كه راه بهشت، راه «شهوت پرستان» نيست: «من اشتاق الى الجنه سلا عن الشهوات، كسى كه مشتاق بهشت باشد بايدشهوت پرستى را فراموش كند» (۱۸)
۱۱- در جاى ديگر اين
نكته را گوشزد مى كند كه حكمت و آگاهى با شهوت پرستى سازگار نيست: «لا تسكن الحكمه قلبا مع شهوه، حكمت و دانش در قلبى كه جاى شهوت پرستى است، ساكن نمى شود». (۱۹)
---------------------------------------------------- ----------------------------
(۱). اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۴۹. (۲). الدر المنثور، ج ۶، ص ۲۶۱ به نقل از ميزان الحكمه، ج ۴، ص ۳۴۷۸، شماره ۲۱۴۰۰. (۳). غرر الحكم، حديث ۸۷۶. (۴). غرر الحكم، حديث ۲۱۲۱. (۵). غرر الحكم، حديث ۲۴۴۰. (۶). همان، حديث ۴۵۲۷. (۷). بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۲۴۳. (۸). شرح غرر الحكم، حديث ۵۹۳۴. (۹). غرر الحكم، حديث ۲۵۰۵. (۱۰). شرح غرر الحكم، حديث ۵۹۸۵. (۱۱). همان، حديث ۵۹۸۳. (۱۲). غرر الحكم، حديث ۴۴۹. (۱۳). غرر الحكم، حديث ۶۳۰۰. (۱۴). غرر الحكم، حديث ۴۸۸۵. (۱۵). شرح غرر الحكم، حديث ۵۵۳۳. (۱۶). همان، حديث ۷۰۰۱، ص ۵۶۶ غررالحكم. (۱۷). همان، حديث ۸۰۲۲. (۱۸). همان، حديث ۸۵۹۱. (۱۹). همان، حديث ۱۰۹۱۵.
📌خطر ازدواج دیر هنگام
امام جواد(ع) می فرماید:
هر که به خواستگاری دختر شما آید و به تقوا، دین_داری و امانت_داری او مطمئن هستید، با او موافقت کنید؛
وگرنه سبب فتنه و فساد بزرگی بر روی زمین خواهید شد.
📚کلینی، کافی، ج5 ص347.
📌 #میلاد امام جواد علیه السلام وحضرت علی اصغر علیه السلام مبارک باد.
ا مام جواد(ع)زندگانی ابو جعفر محمد الجواد ابن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، نهمین امام از اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعینامام جواد (ع) در شب جمعه 19 ماه مبارک رمضان یا 15 این ماه یا روز جمعه 10 رجب در شهر مدینه به دنیا آمد. قولی که در کتاب مصباح المتهجد آمده، تاریخ اخیر را تایید می کند. در آنجا آمده است: ابن عیاش گوید این دعا به وسیله استاد بزرگ ابو القاسم (رضی الله عنه) آمده است که: «اللهم انی اسئلک بالمولودین فی رجب محمد بن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتجب الدعاء». وی می نویسد: ابن عیاش گفته است: روز دهم رجب، میلاد ابو جعفر ثانی است.
آن حضرت در روزگار خلافت معتصم، روز شنبه آخر ذی قعده یا آخر ذی حجه یا پنجم یا ششم ذی حجه در روز سه شنبه سال 220 هجری در بغداد چشم از جهان فرو بست. و در مقابر قریش در پشت قبر جدش امام موسی کاظم (ع) به خاک سپرده شد. مدت عمر وی بیست و پنج سال بود. کلینی گوید: عمر آن حضرت 25 سال و 2 ماه و 18 روز و بنا بر قول دیگری سه ماه و بیست و دو روز بود. ابن خشاب گوید: امام جواد (ع) ، 25 سال و سه ماه و 18 روز زیست و شیخ مفید عمر آن حضرت را 25 سال و اندی می داند.
از این مدت، وی هشت یا هفت سال و چهار ماه و دو روز با پدرش و 17 یا 18 سال، بیست روز کمتر، پس از پدرش زیست. که این همان مدت امامت و خلافت آن حضرت به شمار می رود و مصادف با دوران پادشاهی مامون است. آن حضرت در اوایل دوران خلافت معتصم وفات یافت. برخی وفات آن حضرت را در دوران خلافت واثق دانسته اند. حافظ عبد العزیز بن اخضر جنابذی در معالم العترة الطاهرة از محمد بن سعید نقل کرده است که گفت: محمد بن علی (ع) ، در زمان خلافت الواثق بالله به قتل رسید. شاید این اشتباه برای وی از آنجا پیش آمده که واثق بر آن حضرت نماز گزارد. بلکه سخن صحیح آن است که امام جواد (ع) در عهد خلافت معتصم از دنیا رفت. زیرا مردم در سال 227 هجری با واثق برای خلافت بیعت کردند. تنها توجیه برای قول جنابذی آن است که شاید مقصود وی آن بوده که واثق در زمان خلافت معتصم، آن حضرت را با خورانیدن سم به قتل رسانیده است.
مادر امام جواد (ع)
مادر آن حضرت کنیزی بود که او را«سکن مریسیه »و یا«سبیکه »می خواندند. برخی علاوه بر این دو نام، از مادر آن حضرت با نامهای دیگری نیز یاد کرده اند همچون سبیکه، نوبیه و سکینه، که شاید این نام آخر صورت تصحیف شده سبیکه باشد، خیزران و دره. امام رضا (ع) این زن را خیزران می خواند و گفته اند نامش ریحان و قبطی و مکنی به ام الحسن بود.
کنیه امام جواد (ع)
او را با کنیه ابو جعفر یاد می کردند. همچنین برای آن که با امام باقر (ع) ، که او هم کنیه ابو جعفر داشت، اشتباه نشود کنیه وی را ابو جعفر ثانی ذکر می کردند.
لقب آن حضرت
آن حضرت را القابی بود مانند جواد و قانع و نجیب و تقی. اما از همه القاب وی مشهورتر لقب جواد بود.
نقش انگشتری آن حضرت
«نعم القادر الله »بوده است.
فرزندان آن حضرت
شیخ مفید گوید: فرزندان آن حضرت عبارت بودند از: پسرانش علی (امام دهم) و موسی و دخترانش فاطمه و امامه. آن حضرت به جز آن دو پسری که ذکر کردیم، پسر دیگری نداشت. ابن شهر آشوب در مناقب می نویسد: فرزندان آن حضرت عبارت بودند از: علی (امام دهم) و موسی و حکیمه و خدیجه و ام کلثوم. ابو عبد الله حارثی گوید: امام (ع) فقط دو دختر به نامهای فاطمه و امامه داشت
منبع : سیره معصومان ج 5 ، امین، سید محسن
معني شهوت از بحث هاى قبل روشن شد كه «شهوت» داراى مفهوم عام و وسيعى بوده و شامل هر گونه دوست داشتن، تمايل و رغبت به درك لذت و خواهش نفس مى شود. بدون اين كه اختصاص به شهوت جنسى داشته باشد، گرچه گاهى در خصوص شهوت جنسى نيز به كار رفته است.
در قرآن مجيد نيز اين مفهوم در يازده مورد به صورت عام استفاده شده است و تنهادر دو مورد در معنى خاص آن به كار رفته است. در روايات اسلامى و كلمات علماى اخلاق نيز اغلب در مفهوم عام به كار رفته كه در مقابل آن واژه «عفت» به معنى خويشتن دارى و چشم پوشى از لذايذ گناه آلوده مادى به كار مى رود.
اين مفهوم بيشتر در موارد منفى به كار مى رود، اما گاهى در موارد مثبت نيز به كاررفته است، مانند، آن جايى كه خداوند خطاب به بهشتيان مى فرمايد: «... و لكم فيها ماتشتهى انفسكم...، هر چه را دوست بداريد و به آن تمايل داشته باشيد، در بهشت براى شمافراهم است». (۱) يا آن جايى كه مى فرمايند: «... فيها ما تشتهيه الانفس و تلذ الاعين...، دربهشت آنچه دلها مى خواهد و چشم از آن لذت مى برد، موجود است». (۲)
به هر حال اين واژه، بيشتر داراى بار منفى بوده و در مواردى كه هوا و هوس افراطى بر انسان چيره گشته و تمايلات ويرانگر و گناه آلود بر تمام وجودش مستولى گردد به كار مى رود. اين واژه و مشتقات آن، در قرآن مجيد، سيزده مورد به كار رفته كه شش مورد آن داراى مفهوم مثبت و هفت مورد آن داراى مفهوم منفى است. به هر حال «شهوت» به هر معنى كه باشد، هرگاه مفهوم خاص آن كه همان خواست هاى افراطى و شهوانى است مورد نظر باشد، آثار زيانبارى به دنبال خواهد داشت كه به وضوح قابل مشاهده است كه ضمن توجه به روايات وارده، بايد اذعان داشت كه سر تا سر تاريخ نيز مملو از پيامدهاى نامطلوب شهوت پرستى هاست.
---------------------------------------------------- ----------------------------
(۱). فصلت/ ۳۱. (۲). زخرف/ ۷۱.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
از امام رضا(ع) روایات متعددی نقل شده که فرزند خود امام جواد(ع) را به عنوان پرخیر و برکت ترین مولود برای شیعه معرفی کرده است؛ این نامگذاری به این دلیل بود که گروهی به نام واقفیه، امامت امام رضا(ع) را انکار کردند و چون امام رضا(ع) تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود، فقدان فرزند براى امام رضا(ع) بهانه ای برای واقفیه در جهت انکار امامت امام رضا(ع) بود. اما این فشارها از سوی واقفیه با تولد حضرت جواد(ع) خاتمه پیدا کرد و موضع امام و شيعيان كه از اين نظر در تنگنا بودند، تقويت گرديد.
💐ولادت باسعادت ابن الرضا حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد 💐
❇️ سه توصیه امام جواد علیه السلام برای جلب محبت
🔻امام جواد علیه السلام:
ثلاثُ خِصالٍ تُجْتَلَبُ بهِنَّ المَحبَّةُ: الإنْصافُ فی المُعاشَرَةِ، و المُواساةُ فی الشِّدّةِ، و الانْطِواعُ و الرُّجوعُ إلی قَلبٍ سَلیمٍ
✳️ سه خصلت است که به وسیله آنها جلب محبت میشود:
۱. رعایت انصاف در معاشرت با دیگران
۲. همیاری دیگران در سختی
۳. و برخورداری از قلبی سلیم و مهربان.
📚کشف الغمّه: ۳/۱۳۹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷