.
💠 برنامه یا بـــرنــامـه؟! مسئله این است!
فرض کنید بخواهیم با خودرو از تهران به سمت مشهد حرکت کنیم؛ مسیرهای متفاوتی پیش روی ماست. دو مسیر اصلی، یکی کوتاهتر و یکی طولانیتر است. در هر مسیر تفرجگاهها، شهرها و مناظر، مشکلات و موانع و... وجود دارد. گاهی راننده، برای اطلاع از خوب و بد مسیرها، خودش تحقیق میکند یا از دیگران پرسوجو میکند تا بتواند مسیر بهتر و مناسبتر برای رسیدن به مقصد را انتخاب کند.
این مثال را با در نظر گرفتن مقصد و مسیر در ذهن داشته باشید.
🔰 یکی از برنامهها و اسناد بالادستی نظام، «برنامه توسعه» است؛ اکنون هفتمین برنامه توسعه با ارائه لایحه از سوی دولت سیزدهم و همکاری مجلس و مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شده است که در بیان کاندیداها و کارشناسان از آن به «برنامه هفتم» تعبیر میشود.
🔰 برنامه هفتم، همان مقصد (مشهد در مثال بالا) است که در طول ۵ سال باید به اهداف و نقاط مشخصشده در این برنامه برسیم. بیشترین وظیفه در تحقق اهداف برنامه بر عهدهٔ قوه مجریه است و رئیسجمهور موظف است طبق این قانون (نقشه) عمل کند تا در پایان ۵ سال به اهداف توسعهای موردنظر در این سند، دست یابیم.
✅ قاعدتاً برای رسیدن به مقصد و انتخاب اینکه از چه مسیری به مقصد برسیم و موانع و مشکلات مسیر را بشناسیم، نیازمند تحقیق، کارشناسی، برنامهریزی و ارائهٔ راهکار هستیم که از آن تعبیر به «برنامه عملیاتی و اجرایی» میکنیم.
(ادامه....)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
قول معروف | علیرضا رنجبر
. 💠 برنامه یا بـــرنــامـه؟! مسئله این است! فرض کنید بخواهیم با خودرو از تهران به سمت مشهد حرکت کنی
.
🔹 برای تحقق «برنامه هفتم»، به بیش از ۳۰ برنامهٔ عملیاتی یا آییننامههای اجرایی نیاز است؛ اگر این برنامهها و آییننامهها با شناخت از آسیبها و مشکلات، با پشتوانهٔ کارشناسی و برنامهریزی و بهرهمندی از دیدگاه نخبگان در زمینههای مختلف، از قبل تهیه شده باشد، رئیسجمهور میتواند بهسرعت عملیات پیشرفت کشور را براساس سند قانونی «برنامه هفتم» و با پیادهسازی «برنامه عملیاتی و اجرایی» خودش آغاز کند.
💠 دقت کنید اگر کاندیداها بیان میکنند که برنامهٔ ما برای ریاستجمهوری همان «برنامه هفتم» است، ناظر به مقصد سخن میگویند نه ناظر به مسیر. چرا که اساساً رسیدن به مقصد ملاک نیست، مسیر رسیدن به مقصد ملاک است که هم هزینه و زمان کمتر برای تحقق آن صرف شود، هم تبعات و مشکلات و سختی مسیر به حداقل برسد؛ و هم بیشترین بهرهوری و منفعت نصیب مردم و کشور شود.
◽️ برای درک بهتر تفاوت بین «برنامه هفتم» و «برنامه عملیاتی و اجرایی» به دو مثال زیر از متن «برنامه هفتم» توجه کنید:
1️⃣ مثال اول در حوزه کشاورزی
فصل ۷- امنیت غذایی و ارتقاء تولید محصولات کشاورزی
ماده ۳۳- بهمنظور افزایش ضریب خوداتکایی و بهرهبرداری بهینه از منابع و عوامل تولید بهویژه
منابع آب، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری سازمان [برنامه و بودجه] و سایر دستگاههای اجرایی
ذیربط، بر اساس اسناد آمایش سرزمین و شرایط اقلیمی، متناسب با استعدادها و قابلیتهای
منطقهای و مزیتهای اقتصادی و با رعایت ملاحظات محیطزیستی، نسبت به موارد زیر اقدام
نماید:
الف- برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) محصولات اساسی و منتخب را هر ساله تهیه و تا یکماه
قبل از فصل کشت در هر حوضه و دشت تعیین نماید.
👆🏻 این ماده، یک قانون است که مشخص میکند وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقدام کند؛ اما مسیر صحیح برای تحقق این ماده، تنها میتواند یک برنامهٔ جامع عملیاتی باشد که متکی به حضور میدانی چندینساله در مناطق مختلف کشور، شناخت دقیق اقلیم و محصولات و گفتگو با کشاورزان، نخبگان و اساتید، و مدیران منطقهای و کشوری در این حوزه است. اگر چنین راهکارِ اجرایی در دست رئیسجمهور باشد و به آن اشراف کامل نیز داشته باشد، نهایت موفقیت و بهرهوری در مسیر پیشرفت کشور مطابق «برنامه هفتم» محقق میشود.
2️⃣ مثال دوم در حوزه جمعیت و خانواده
فصل ۱۶- زن، خانواده و جمعیت
ماده ۸۱- در راستای افزایش نرخ باروری و حمایت همهجانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد
مشوقهای مؤثر و اصلاح فرهنگی، اقدامات زیر انجام میگردد:
الف- ...
ب- ...
پ- ستاد ملی جمعیت مکلف است با همکاری دستگاههای ذیربط اقدامات حمایتی لازم را جهت
رشد سالیانه ازدواج و موالید، کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری، کاهش میانگین سن ازدواج،
کاهش فاصله بین تولد فرزندان بهویژه تولد فرزند اول پس از ازدواج و مدیریت مهاجرت داخلی و
خارجی بهعمل آورد.
👆🏻 همانطور که در بند پ این ماده آمده است، باید اقدامات حمایتی در این زمینه صورت بگیرد؛ اما در «برنامه هفتم» به نوع این اقدامات حمایتی اشارهای نشده است. پس نیازمند ارائه راهکار و برنامه مناسب هستیم تا اهداف مورد نظر برنامه هفتم محقق شود؛ و این از طریق شناخت مسائل مربوط به این اهداف و اشراف به آنها، آسیبشناسی راهکارهای قبلی و ارتقای نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آنها، و یا ارائه برنامههای مکمل، به دست میآید.
✴️ مثالهای متعدد اینچنینی در «برنامه هفتم» وجود دارد که خود نیازمند اقدام، برنامه، راهکار و یا آییننامه اجرایی است که حکمِ همان مسیر (در مثال بالا) را دارند و «برنامه هفتم» صرفاً مقصد را درباره آنها مشخص کرده است.
💠 تاکنون تنها کاندیدای ریاستجمهوری در تاریخ ایران، که ناظر به مسائل مختلف کشور، کارشناسی و برنامهریزی مبتنی بر فرصتها، آسیبها و مشکلات انجام داده، دکتر سعید جلیلی است. البته دیگر کاندیداها در زمینههایی کار کردهاند و برنامههایی در ذهن یا در دست اطرافیانشان دارند، اما «برنامه» آقای جلیلی از حیث جامعیت، همراهی با ریزمسائل کشور در طول یکدهه، و تدوین و انسجام برنامه، و از همه مهمتر حضور میدانی ایشان در سطح کشور و اشراف کامل بر نیازها و فرصتها و برنامه و راهکارها، نسبت به دیگران سرآمد است.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
#مناظره_اول #قاضیزاده
دکتر قاضیزاده با سلام و احترام به ملت ایران و گرامیداشت یاد شهید آیتالله رئیسی شروع به سخن کرد. او که پیراهن مشکی عزای شهید جمهور را از تن بیرون نیاورده است، خود را عضو تیم شهید رئیسی معرفی کرد که به نوعی خود را برآمده از دولت سیزدهم معرفی کند.
وی نکتهای گفت در جهت این که بایدها و نبایدها را نباید در مناظره اعلام کرد، همچنین از نقش هریک از کاندیداها در دولتهای قبل گفت و در نهایت کمی هم به پرسشهای مطرح شده در ابتدای برنامه پاسخ داد.
#مناظره_اول #قالیباف
دکتر قالیباف بعد از سلام و درود، با اشاره به محرومین، کارگران، زحمتکشان و بانوان بهخصوص سرپرستان خانوار، از تلاشی که در دولت خدمت و پیشرفت در جهت ارتقای وضعیت معیشت قشر ضعیف جامعه انجام خواهد داد، سخن گفت.
#مناظره_اول #پزشکیان
دکتر پزشکیان از لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت و به نقش ثبات در قانونگذاری برای بهبود و رشد تولید اشاره کرد.
#مناظره_اول #جلیلی
دکتر جلیلی از ابتدا شروع به انتقاد از پرسشهای مطرح شده و توضیح پیرامون شاخصهای رشد در کشور گفت. وی همچنین بر اصل بودن برنامه هفتم بر مبنای وفاق ملی گفت و اینکه در ذیل برنامه هفتم، حدود ۴۰ برنامه عملیاتی و اجرایی باید نوشته و ارائه شود، لذا فرصت برای بررسی برنامه هفتم و مطالعه و نوشتن برنامه اجرایی نیست. جلیلی از لزوم نگاه به فرصتها و مشارکت دادن مردم با مدیریت و اشراف صحیح بر منابع نیز سخن گفت. بیان دکتر جلیلی کاملا گویای کارشناس بودن او در مسائلی است که مطرح میکند و این به پشتوانهٔ مطالعات و بررسیهای عمیق او در سالیان طولانی است.
#مناظره_اول #زاکانی
دکتر زاکانی همچون جلیلی به صورت کارشناسیتر از دیگران وارد بحث شد و نکاتی را اعلام کرد. (تکمیل میشه)
#مناظره_اول #پورمحمدی
آقای پورمحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد مقولهای درهمتنیده با فرهنگ و سیاست و... است، یکسره وارد مسائل سیاست خارجی و بینالمللی شد و به تحریمها اشاره کرد. او از حمله به سفارت عربستان و تبعات آن، مسائل مرتبط با اوکراین و تایوان گفت. پورمحمدی که مشکلات اقتصادی را از جنبه بینالمللی و سیاسی مطرح میکند. او کاملا آماده بیان حرفهای چالشی است.
#مناظره_اول #قاضیزاده
آقای قاضیزاده به حرفهای تکراری برخی از کاندیداها که جنبه شعاری دارد، اشاره کرد و به برنامه خودش برای راهکارهای جزئی گفت. او تأکید دارد که باید دست از سر مردم برداریم و آنها را با تغییرات قوانین و بخشنامهها آزار ندهیم.
او گفت ما باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت بتوانند کالای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب پیدا کنند.
#مناظره_اول #قالیباف
آقای قالیباف، پزشکیان و پورمحمدی را مخاطب قرار داد و با استناد به برنامه هفتم از لزوم انسجام و تقویت فرهنگ گفت. همچنین با اشاره به شعار دولت قاضیزاده به نقش و اهمیت خانواده در برنامه هفتم اشاره کرد و گفت قانون هست و باید قانون را اجرا کنیم.
قالیباف به هدر رفتن منابع در حوزه انرژی گفت و از لزوم یک مدیریت قوی در رأس کار گفت که اشاره به خودش بود.
#مناظره_اول #پزشکیان
با خواندن حدیثی شروع کرد و با اشاره به تحریمها، از لزوم شفافیت گفت. همچنین لزوم اجرای FATF و تلاش برای رفع تحریمها و پیوستن به روندهای جهانی گفت. صحبتهای پزشکیان در رد طرحها و برنامههایی بود که برخی میگویند این کار را میکنیم پس چرا تاکنون نشده است.
#مناظره_اول #جلیلی
آقای جلیلی با اشاره به ظرفیتهای نخبگان و فناوریهای موجود در کشور، اظهار داشت که هم میتوان جذب سرمایه کرد هم به افزایش رشد کمک کرد.
او به لزوم دانش و آگاهی نسبت به فرصتها و موانع اشاره و بر تشخیص اولویتها در تصمیمگیری تأکید کرد.
#مناظره_اول #زاکانی
زاکانی علاوهبر متانتی که در کلام و بیان خود دارد، ابتدا به نقد دیدگاه قالیباف پرداخت. بعد با نقد صحبتهای پزشکیان به کنایه گفت که تعجب میکنیم که چطور شما نامزد ریاست جمهوری شدهاید.
آقای زاکانی هم در تراز کارشناسی سخن میگوید و هم در بیانش انسجام، اتقان، نظم و بهمپیوستگی وجود دارد.
#مناظره_اول #پورمحمدی
آقای پورمحمدی اصل برنامههای پنجساله را زیر سوال برد. او چالشیتر از همه وارد صحنه مناظرات شده است و میگوید چرا باید برنامهای که یک دولت و مجلس دیگری، با عقیده و رویکرد مخالف با ما تصویب کردهاند را اجرا کنیم.
تندی و عصبانی شدن او، میخی بر تابوت هویت سیاسیاش در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است.
سوالات مرحله دوم مناظره با موضوع مشارکت مردم
- برای جهش تولید، در زمینه سرمایهگذاری و مشارکت مردم دارید؟
- رویکرد رئیس جمهور برای مردمی کردن اقتصاد چه چیزی میتواند باشد؟
- چرا دولت به وظیفه خودش در تنظیمگری اقتصاد نپرداخته است؟
- تدبیر شما برای باز کردن دست بخش خصوصی و محدود کردن بنگاههای دولتی و خصولتی در اقتصاد چیست؟
- و...
نوع مطرح شدن سوالات بسیار نامناسب است. پشت سر هم پرسیدن و پخش کلیپهای ضبطشده سوالات کارشناسان در مناظره ناکارآمد است.
شاهدش پراکندهگویی و نامرتبط پاسخ دادن کاندیداها به این سوالات است.
#مناظره_اول #قاضیزاده
ابتدا از کارشناسی صحبت نکردن برخی عزیزان انتقاد کرد و سپس به شفافسازی اقتصاد در بورس تأکید کرد. بخشی از مسائل کشور از قبیل زیرساختها را وظیفه دولت دانست. او همچنین از عدمرقابت دولت با بخش خصوصی گفت.
#مناظره_اول #قالیباف
بهرهوری را بر سرمایهگذاری ارجح دانست و گفت اگر درست مدیریت کنیم، از همین منابع موجود فعلی میتوان بهترین بهرهوری را به دست آورد.
به مواردی از جمله نقدینگی اشاره کرد که میتوان آنها را درست مدیریت کرد تا به بهرهوری رسید.
#مناظره_اول #پزشکیان
او همچنان به مواردی از بررسیهای سازمانهای جهانی اشاره کرد. رویکرد پزشکیان، جهانیسازی است براساس آنچه مجامع بینالمللی طی کردهاند. تکیه بر تجربیات بینالمللی دارد. او همچنان با ارائه بخشی از محفوظات خود از احادیث، به بیان دیدگاه و نظراتش میپردازد. وی همچنین به کار کارشناسی و اهمیت به نظرات کارشناسان و آگاهان تأکید دارد. بهنوعی ناآگاهی و کارشناس نبودن خودش را ابراز میکند.
#مناظره_اول #جلیلی
جلیلی همچنان در تراز یک کارشناس آگاه و با نپرداختن به اشخاص، به نقد دیدگاهها میپردازد. روحیه اخلاقی او با تأیید برخی دیدگاههای سایرین، رفتاری شایسته در مناظره است. او عرصهٔ مناظره را زمینهای مناسب برای انتخاب رویکرد بهتر برای ریاست جمهوری توسط مردم میداند و میگوید دولت مقتدر، دولت مشرف به مسائل و دولت آگاه، باید بداند آنچه که میگذرد چیست.
#مناظره_اول #زاکانی
دولت مقتدر را خدمتگذار مردم میداند. زاکانی در حالیکه متانت خود را حفظ میکند با نامآوردن از قالیباف و پزشکیان و پورمحمدی به نقد برخی نظرات آنها میپردازد. در زمینه موضوع مطرحشده میگوید طبق اصل ۴۳ دولت باید شرایط لازم را برای همه مردم فراهم کند. همچنین به مبالغی که به شهرداری بازگردانده است اشاره کرد.
او همچنین با مثال زدن از دوران کرونا، به نوع مواجهه با تحریم انتقاد کرد و گفت ابتدا باید از داخل تحریم را خنثی کنیم، در کرونا تحریم بودیم، واکسن تولید کردیم و اثر تحریمها در این زمینه خنثی شد.
#مناظره_اول #پورمحمدی
به پشتوانه کارشناسی تأکید دارد و به اهمیت اعداد و ارقام اشاره میکند. ثبات مالی را رمز موفقیت هر جامعهای و قدم اول را کنترل تورم، نقدینگی و برطرف کردن ناترازی میداند.
به نقد دیدگاه قالیباف در زمینه بهرهوری میپردازد و میگوید بهرهوری با مدیرانی رقم میخورد که پروژهها را گران تمام نکرده باشند و حاشیههای آنها مشکلدار نشدهاند!
#مناظره_اول #قاضیزاده
دیدگاه پزشکیان در زمینه اجرایی نبودن سیاستهای بانک جهانی و مدلهای جهانی در کشور را نقد کرد.
او همچنان در بیان خود بهنوعی تلاش میکند نمایندگیاش از دولت را به مردم بیان کند تا از این طریق، اقبال نسبت به خود را بیشتر کند.
#مناظره_اول #قالیباف
به عدم همراهی دولت نهم، دهم و یازدهم با شهرداری اشاره کرد و بخشی از کارنامه خود را در دوره شهرداری تهران بیان کرد. او با اشاره به همین سوابق خود در شهرداری میگوید میتوان از ظرفیتهای داخلی و حتی از منابع خارجی استفاده کرد.
#مناظره_اول #پزشکیان
ابتدا به اینکه در برنامه هفتم زمان یکساله برای نوشتن برنامه اجرایی در نظر گرفته شده است، اشاره میکند.
به نقد سخنان قاضیزاده در سال ۱۴۰۰ مبنی بر حل کردن ۳روزه مشکل بورس و یا وعده یکمیلیون مسکن و شغل پرداخت.
او همچنان تکیه بر کارشناسها دارد و در ریاستجمهوری مراجعه به روشهای علمی و کارشناسان را برنامه خود قرار خواهد داد.
آیه و حدیث خواندن او در هر بخش، جالب توجه است.