قول معروف | علیرضا رنجبر
#میزگرد_سیاسی #قالیباف (۳) 🔰 آقای قالیباف به این شبهه که وقتی ریاست مجلس را برعهده دارد، اخلاق حرفه
#میزگرد_سیاسی #قالیباف (۴)
(خیلی مهم)
🔰 یکی از مهمترین و اساسیترین نکات این برنامه، پاسخ دکتر قالیباف به سؤال کارشناس برنامه درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره معیار قرار دادن نزدیکتر بودن به ملاکهای انقلاب برای انتخاب اصلح بود. آنجا که آقای قالیباف میگوید: «حضرت آقا فرمودند بله به ملاکهای انقلابی نزدیکتر باشد ولی قبلش یک بحث دیگر هم دارند میفرمایند هم به کار آشنا باشد و سابقه کار داشته باشد و هم به این ملاکها نزدیک باشد یعنی دو تا بحث آنجا هست یعنی لازم هست کاربلد باشد، تجربه کار داشته باشد - تفسیر من است - و هم اینکه به ملاکهای انقلاب وفادار باشد».
✅ ابتدا اصل فرمایش مقام معظم رهبری را که در آخرین دیدارشان فرمودند، مرور کنیم: «ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیکتر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد». (۱۴۰۳/۰۳/۲۶)
◽️ تفسیر و نگاه آقای قالیباف به این فرمایش رهبری از دو جهت قابل بررسی است:
1️⃣ اگر اشارهٔ دکتر قالیباف به آن تعبیر «توانایی کار» باشد که چنین بهنظر میرسد، در واقع مطلب را ناقص دریافت و بیان کردند؛ چرا که امام خامنهای اولاً از عبارت «توانایی کار» استفاده کردند، که الحمدللّه همهٔ انقلابیون حاضر در صحنه انتخابات - از جمله خود آقای قالیباف - توانایی کار را دارند؛ توانایی کار مثل توانایی رانندگی است، یکی راننده مسافربری جادهای و ماشین سنگین است، یکی هم راننده خودروی شخصی است که در شهر برای رفع نیازهای خودش رانندگی میکند؛ اما هر دو «توانایی» رانندگی دارند.
ثانیاً «توانایی کار» به قید مهمی ضمیمه شده است و آن «در جهت ملاکهای انقلاب» است. یعنی جهتگیری و رویکردِ کسی که انتخاب میکنیم باید در جهت ملاکهای انقلاب باشد.
2️⃣ اگر تفسیر ایشان ناظر به سخنان سالهای قبل رهبری در زمینه کارآمدی و کاربلد بودن منتخب مردم برای ریاست جمهوری است، دچار خطای زمانشناسی شدهاند؛ زیرا رهبر حکیم انقلاب، با توجه به موقعیت زمانه به بیان برخی ویژگیها و خصوصیات میپردازند که در همان دوره و زمانه نیاز اصلی کشور است. البته این منافاتی با سخنان قبلی ایشان ندارد و منظومهٔ فکری رهبر انقلاب کاملاً منسجم است که باید با هم دیده شود، اما اهمیت و پررنگ بودن یک ویژگی یا شاخص، راهگشای مسیر انتخاب اصلح در هر دوره خواهد بود.
✴️ یکی از دیگر نکات صحبتهای آقای قالیباف، این بود که «ما باید تصمیمسازی را بهعهدهٔ نخبگان جامعه بگذاریم. ما در این کار [تصمیمسازی] ضعیفیم، فکر میکنیم هر کجا هستیم علامهٔ دَهریم. فرقی بین تصمیمسازی و تصمیمگیری قائل نیستند».
این کلام ایشان ناخواسته بهنوعی مؤید بر رقیب خودش یعنی دکتر جلیلی بود؛ چرا که جلیلی علاوه بر تلاش چندینساله در عرصهٔ کارشناسی و تصمیمسازی با همراهی و حضور نخبگانی که در دولت سایه داشتهاند، در جایگاه شورای عالی امنیت ملی نیز، تصمیمگیریهای خوب و دقیقی در کارنامهٔ سوابق خود دارد که در کلام بسیاری افراد نقل شده و میشود.
♦️ در مجموع حضور دکتر قالیباف در این برنامه خوب و مثبت بود؛ دیدگاههای خوبی داشتند که میتواند در دولت چهاردهم در راستای برنامه هفتم و سیاستهای کلی نظام، تعریف و عملیاتی شود. خود ایشان نیز از توانمندی بالا در حوزههای مختلف بهخصوص عمران و آبادانی و خدمات برخوردار است.
اما آنچه از کلیت رویکرد ایشان بهدست میآید ضعف گفتمانی و گفتمانسازی است. با توجه به معیار جدید رهبر معظم انقلاب بر نزدیکبودن به ملاکهای انقلابی، پوسته ظاهری و بیرونی حرکت آقای قالیباف انقلابی است، اما از نظر گفتمانی و هستهٔ مرکزی و درونی، جهتگیری صحیح در مسیر ملاکهای انقلابی مشاهده نمیشود.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
🔹 #خط_امام ۴
✅ آقایان کاندیداها و دوستان آنان، اخلاق اسلامی را در تبلیغات رعایت کنید.
🚫 از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایید.
✅ در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداها رعایت نمایید.
💠 نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمت و اخوت اسلامی داشته باشید.
❌ از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنید.
✴️ تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب میکند.
♦️دانلود با کیفیت بالا
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
.
💠 برنامه یا بـــرنــامـه؟! مسئله این است!
فرض کنید بخواهیم با خودرو از تهران به سمت مشهد حرکت کنیم؛ مسیرهای متفاوتی پیش روی ماست. دو مسیر اصلی، یکی کوتاهتر و یکی طولانیتر است. در هر مسیر تفرجگاهها، شهرها و مناظر، مشکلات و موانع و... وجود دارد. گاهی راننده، برای اطلاع از خوب و بد مسیرها، خودش تحقیق میکند یا از دیگران پرسوجو میکند تا بتواند مسیر بهتر و مناسبتر برای رسیدن به مقصد را انتخاب کند.
این مثال را با در نظر گرفتن مقصد و مسیر در ذهن داشته باشید.
🔰 یکی از برنامهها و اسناد بالادستی نظام، «برنامه توسعه» است؛ اکنون هفتمین برنامه توسعه با ارائه لایحه از سوی دولت سیزدهم و همکاری مجلس و مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شده است که در بیان کاندیداها و کارشناسان از آن به «برنامه هفتم» تعبیر میشود.
🔰 برنامه هفتم، همان مقصد (مشهد در مثال بالا) است که در طول ۵ سال باید به اهداف و نقاط مشخصشده در این برنامه برسیم. بیشترین وظیفه در تحقق اهداف برنامه بر عهدهٔ قوه مجریه است و رئیسجمهور موظف است طبق این قانون (نقشه) عمل کند تا در پایان ۵ سال به اهداف توسعهای موردنظر در این سند، دست یابیم.
✅ قاعدتاً برای رسیدن به مقصد و انتخاب اینکه از چه مسیری به مقصد برسیم و موانع و مشکلات مسیر را بشناسیم، نیازمند تحقیق، کارشناسی، برنامهریزی و ارائهٔ راهکار هستیم که از آن تعبیر به «برنامه عملیاتی و اجرایی» میکنیم.
(ادامه....)
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
قول معروف | علیرضا رنجبر
. 💠 برنامه یا بـــرنــامـه؟! مسئله این است! فرض کنید بخواهیم با خودرو از تهران به سمت مشهد حرکت کنی
.
🔹 برای تحقق «برنامه هفتم»، به بیش از ۳۰ برنامهٔ عملیاتی یا آییننامههای اجرایی نیاز است؛ اگر این برنامهها و آییننامهها با شناخت از آسیبها و مشکلات، با پشتوانهٔ کارشناسی و برنامهریزی و بهرهمندی از دیدگاه نخبگان در زمینههای مختلف، از قبل تهیه شده باشد، رئیسجمهور میتواند بهسرعت عملیات پیشرفت کشور را براساس سند قانونی «برنامه هفتم» و با پیادهسازی «برنامه عملیاتی و اجرایی» خودش آغاز کند.
💠 دقت کنید اگر کاندیداها بیان میکنند که برنامهٔ ما برای ریاستجمهوری همان «برنامه هفتم» است، ناظر به مقصد سخن میگویند نه ناظر به مسیر. چرا که اساساً رسیدن به مقصد ملاک نیست، مسیر رسیدن به مقصد ملاک است که هم هزینه و زمان کمتر برای تحقق آن صرف شود، هم تبعات و مشکلات و سختی مسیر به حداقل برسد؛ و هم بیشترین بهرهوری و منفعت نصیب مردم و کشور شود.
◽️ برای درک بهتر تفاوت بین «برنامه هفتم» و «برنامه عملیاتی و اجرایی» به دو مثال زیر از متن «برنامه هفتم» توجه کنید:
1️⃣ مثال اول در حوزه کشاورزی
فصل ۷- امنیت غذایی و ارتقاء تولید محصولات کشاورزی
ماده ۳۳- بهمنظور افزایش ضریب خوداتکایی و بهرهبرداری بهینه از منابع و عوامل تولید بهویژه
منابع آب، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری سازمان [برنامه و بودجه] و سایر دستگاههای اجرایی
ذیربط، بر اساس اسناد آمایش سرزمین و شرایط اقلیمی، متناسب با استعدادها و قابلیتهای
منطقهای و مزیتهای اقتصادی و با رعایت ملاحظات محیطزیستی، نسبت به موارد زیر اقدام
نماید:
الف- برنامه تولید بهینه (الگوی کشت) محصولات اساسی و منتخب را هر ساله تهیه و تا یکماه
قبل از فصل کشت در هر حوضه و دشت تعیین نماید.
👆🏻 این ماده، یک قانون است که مشخص میکند وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقدام کند؛ اما مسیر صحیح برای تحقق این ماده، تنها میتواند یک برنامهٔ جامع عملیاتی باشد که متکی به حضور میدانی چندینساله در مناطق مختلف کشور، شناخت دقیق اقلیم و محصولات و گفتگو با کشاورزان، نخبگان و اساتید، و مدیران منطقهای و کشوری در این حوزه است. اگر چنین راهکارِ اجرایی در دست رئیسجمهور باشد و به آن اشراف کامل نیز داشته باشد، نهایت موفقیت و بهرهوری در مسیر پیشرفت کشور مطابق «برنامه هفتم» محقق میشود.
2️⃣ مثال دوم در حوزه جمعیت و خانواده
فصل ۱۶- زن، خانواده و جمعیت
ماده ۸۱- در راستای افزایش نرخ باروری و حمایت همهجانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد
مشوقهای مؤثر و اصلاح فرهنگی، اقدامات زیر انجام میگردد:
الف- ...
ب- ...
پ- ستاد ملی جمعیت مکلف است با همکاری دستگاههای ذیربط اقدامات حمایتی لازم را جهت
رشد سالیانه ازدواج و موالید، کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری، کاهش میانگین سن ازدواج،
کاهش فاصله بین تولد فرزندان بهویژه تولد فرزند اول پس از ازدواج و مدیریت مهاجرت داخلی و
خارجی بهعمل آورد.
👆🏻 همانطور که در بند پ این ماده آمده است، باید اقدامات حمایتی در این زمینه صورت بگیرد؛ اما در «برنامه هفتم» به نوع این اقدامات حمایتی اشارهای نشده است. پس نیازمند ارائه راهکار و برنامه مناسب هستیم تا اهداف مورد نظر برنامه هفتم محقق شود؛ و این از طریق شناخت مسائل مربوط به این اهداف و اشراف به آنها، آسیبشناسی راهکارهای قبلی و ارتقای نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آنها، و یا ارائه برنامههای مکمل، به دست میآید.
✴️ مثالهای متعدد اینچنینی در «برنامه هفتم» وجود دارد که خود نیازمند اقدام، برنامه، راهکار و یا آییننامه اجرایی است که حکمِ همان مسیر (در مثال بالا) را دارند و «برنامه هفتم» صرفاً مقصد را درباره آنها مشخص کرده است.
💠 تاکنون تنها کاندیدای ریاستجمهوری در تاریخ ایران، که ناظر به مسائل مختلف کشور، کارشناسی و برنامهریزی مبتنی بر فرصتها، آسیبها و مشکلات انجام داده، دکتر سعید جلیلی است. البته دیگر کاندیداها در زمینههایی کار کردهاند و برنامههایی در ذهن یا در دست اطرافیانشان دارند، اما «برنامه» آقای جلیلی از حیث جامعیت، همراهی با ریزمسائل کشور در طول یکدهه، و تدوین و انسجام برنامه، و از همه مهمتر حضور میدانی ایشان در سطح کشور و اشراف کامل بر نیازها و فرصتها و برنامه و راهکارها، نسبت به دیگران سرآمد است.
🔸
💬 قول معروف | علیرضا رنجبر
https://eitaa.com/QMAR71
🔸
#مناظره_اول #قاضیزاده
دکتر قاضیزاده با سلام و احترام به ملت ایران و گرامیداشت یاد شهید آیتالله رئیسی شروع به سخن کرد. او که پیراهن مشکی عزای شهید جمهور را از تن بیرون نیاورده است، خود را عضو تیم شهید رئیسی معرفی کرد که به نوعی خود را برآمده از دولت سیزدهم معرفی کند.
وی نکتهای گفت در جهت این که بایدها و نبایدها را نباید در مناظره اعلام کرد، همچنین از نقش هریک از کاندیداها در دولتهای قبل گفت و در نهایت کمی هم به پرسشهای مطرح شده در ابتدای برنامه پاسخ داد.
#مناظره_اول #قالیباف
دکتر قالیباف بعد از سلام و درود، با اشاره به محرومین، کارگران، زحمتکشان و بانوان بهخصوص سرپرستان خانوار، از تلاشی که در دولت خدمت و پیشرفت در جهت ارتقای وضعیت معیشت قشر ضعیف جامعه انجام خواهد داد، سخن گفت.
#مناظره_اول #پزشکیان
دکتر پزشکیان از لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت و به نقش ثبات در قانونگذاری برای بهبود و رشد تولید اشاره کرد.
#مناظره_اول #جلیلی
دکتر جلیلی از ابتدا شروع به انتقاد از پرسشهای مطرح شده و توضیح پیرامون شاخصهای رشد در کشور گفت. وی همچنین بر اصل بودن برنامه هفتم بر مبنای وفاق ملی گفت و اینکه در ذیل برنامه هفتم، حدود ۴۰ برنامه عملیاتی و اجرایی باید نوشته و ارائه شود، لذا فرصت برای بررسی برنامه هفتم و مطالعه و نوشتن برنامه اجرایی نیست. جلیلی از لزوم نگاه به فرصتها و مشارکت دادن مردم با مدیریت و اشراف صحیح بر منابع نیز سخن گفت. بیان دکتر جلیلی کاملا گویای کارشناس بودن او در مسائلی است که مطرح میکند و این به پشتوانهٔ مطالعات و بررسیهای عمیق او در سالیان طولانی است.
#مناظره_اول #زاکانی
دکتر زاکانی همچون جلیلی به صورت کارشناسیتر از دیگران وارد بحث شد و نکاتی را اعلام کرد. (تکمیل میشه)
#مناظره_اول #پورمحمدی
آقای پورمحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد مقولهای درهمتنیده با فرهنگ و سیاست و... است، یکسره وارد مسائل سیاست خارجی و بینالمللی شد و به تحریمها اشاره کرد. او از حمله به سفارت عربستان و تبعات آن، مسائل مرتبط با اوکراین و تایوان گفت. پورمحمدی که مشکلات اقتصادی را از جنبه بینالمللی و سیاسی مطرح میکند. او کاملا آماده بیان حرفهای چالشی است.