✅ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسلهنشستهای علمی دین و فضای مجازی
🔺با موضوع: بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تأکید بر مسائل فضای مجازی
🔸 با حضور:
حجتالاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی کارشناس فقه فضای مجازی
📆 پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱
🕙 ساعت ۱۱ صبح
📡 پخش زنده(با ترافیک رایگان):
http://heyatonline.ir/graaph
⭕️ نشست به صورت مجازی برگزار می گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا مراجعه کنید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایدهآل!
🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد.
1️⃣رسانهخوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسهزنی و #سرگرمی_خبری هستند و فقط میخوانند و متعجب میشوند و فوروارد میکنند.
2️⃣رسانهدان ها: این صنف هم میخوانند و هم تحلیل میکنند. دروازهبانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است.
3️⃣رسانهبان ها: این افراد هم میخوانند، هم تحلیل و دروازهبانی خبر انجام میدهند و هم در پی جریان سازی و #روشنگری هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم میکنند.
🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی #راستی_آزمایی_خبر را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم.
🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه #لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف #پنج_آیتمی که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید.
🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانهای در عصری که به #اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستیآزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار میرود.
🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار میرود. با اینکه #معرفتشناسی در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکهای درآمده و انسجام اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان میتوان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد.
✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه و سردبیر پایگاه خبری #صدای_حوزه
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ نظارت مصر بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرمهای اینترنتی پخش فیلم
🔰رئیس شورای عالی تنظیم مقررات رسانهها در مصر بیان کرد: این شورا در حال تدوین سندی است تا نظارتهای اخلاقی و قانونی را بر محتوای منتشر شده توسط پلتفرمهای پخش تلویزیونی اینترنتی مانند «نتفلیکس» و «شاهد» اعمال کند.
🔹الصحفي كرم جبر تأکید کرد: انتشار محتوایی که همجنسبازی یا خشونت را ترویج میکند، از نظر قانونی و اجتماعی قابل قبول نیست.
🔸وی خاطرنشان کرد: پلتفرمهای پخش تلویزیونی پولی نمیتوانند بدون تایید شورای عالی مقررات رسانهای در مصر فعالیت کنند و این شورا به دنبال دستیابی به قانونی است که بتواند تعادلی را بین آزادی رسانهها و حفظ فرهنگ، اخلاق، ارزش ها و قوانین مصر ایجاد کند.
📍او همچنین خبر داد که در همین راستا این شورا دیداری را با نمایندگان شرکت «نتفلیکس» داشته و نسبت به رعایت قوانین و ارزشهای مصر با آنها گفتگو کرده است.
✍️ شورای عالی تنظیم مقررات رسانهای در مصر بالاترین نهاد قانونگذاری و نظارت بر محتوای رسانهای در مصر میباشد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#رسانه #مصر #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب: یکی از حقوق عمومی مردم این است که امنیت روانی داشته باشند. یعنی هر روز یک شایعه و یا دروغی در ذهنها پخش نشود.
🔹قبلا تنها روزنامهها بودند امروز #فضای_مجازی نیز به آن اضافه شده است. یکی از وظایف قوه قضائیه برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی مردم است.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
4️⃣1️⃣ تسهیل ازدواج با Muzmatch
(بخش دوم)
🔰در سال ۲۰۱۷، Muzmatch در مجموع ۱,۷۵ میلیون دلار در دور اولیه جمعآوری سرمایه، از طریق چند شرکت سرمایهگذاری مستقر در لندن و آمریکا مانند Hambro Perks، جمعآوری کرد و در همان سال گزارش داد که در ۱۶۰ کشور جهان، ۲۰۰ هزار عضو این را سایت دارد و بیش از ۶۰۰۰ زوج در این پلتفرم با هم ملاقات کردند.
🔹در سال ۲۰۲۰، در طول همهگیری کووید-۱۹، Muzmatch به اولین پلتفرم همسرگزینی مذهبی تبدیل شد که ویژگی تماس ویدئویی رایگان درون برنامهای را فعال کرد. یک بررسی در همان زمان نشان داد که ۸۳ درصد از کاربران این پلتفرم گفتهاند که به دلیل قرنطینه در تلاش برای داشتن زندگی مشترک هستند.
📍شهزاد یونس در مورد Muzmatch توضیح داده که این برنامه یک برنامه مبتنی بر عکس (مانند Tinder) نیست. در عوض، هدف آن یک پایگاه کاربری از افراد جدی است که به دنبال ازدواج و روابط بوده و مایل به سرمایهگذاری زمان و انرژی در این فرآیند هستند.
✍️این برنامه در حال حاضر بیش از ۱,۵ میلیون کاربر در ۲۱۰ کشور جهان دارد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #ازدواج
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🖤 ذکر لبهای خستهام این است، یا جوادالائمه ادرکنی
▪️السلام علیک یا جوادالائمه (علیه السلام)
🏴 شهادت جانسوز امام محمدتقی علیه السلام، تسلیت
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔴 راهاندازی «IslamiNET» توسط بانک الأهلي الإسلامي عمان
🔰 بانک الأهلی عمان در جهت پیشبرد نقشه راه بانکداری دیجیتالی، پروژه «IslamiNET» را راهاندازی کرد.
🔹یوسف الرواحی، رئیس بانک الأهلي اظهار داشت: IslamiNET به عنوان یک سرویس کارآمد بر خط است که ویژگی بارز آن انطباق با شریعت اسلامی میباشد.
📍این سرویس با تکیه بر قدرت پیشرفت های نوآورانه و فناوری، یک پورتال آنلاین دوزبانه است که خدمات متعددی را ارائه می دهد که امکان کنترل دسترسی کاربر را به راحتی فراهم می کند و مشتری را قادر می سازد تا امور بانکی خود را انجام دهد.
👌 ویژگیهای این سامانه عبارت است از انتقال آسان وجوه، پرداخت های انبوه، WPS و انتقال حقوق، PASI و پرداخت قبض برای مشتریان در بخش شرکتی.
🏦 بانک الأهلي الإسلامي از زمان تأسیس در سال 2013 تلاش داشته ساختار کامل حاکمیت شرعی بانکداری اسلامی را با تشکیل هیئت نظارت شرعی، اداره حسابرسی و انطباق شرعی در شعب خود اجرا کند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#بانکداری_دیجیتال #عمان #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
📘 هشتمین شماره #خبرنامه_انگلیسی «اسلام و فضای مجازی» منتشر شد
📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter”
✅ The eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” was published. The newsletter has been prepared and published by the International Unit of the Office of Islamic Studies on Cyberspace (OISC). The main topic of the newsletter is Islamic news on cyberspace.
◀️ اهم اخبار :
ـ دکتر هالیس ادمیر: متاورس فرصتی برای اسلام و مسلمانان؛
ـ خودداری فیسبوک و توییتر از حذف 90 درصد از محتوای اسلامهراسانه؛
ـ حجت الاسلام نهاوندی: ضرورت نگارش کتاب درباره فقه متاورس.
⬇️ متن کامل این #خبرنامه در پست بعدی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بولتن انگلیسی شماره هشت.pdf
1.45M
📘 هشتمین شماره #خبرنامه_انگلیسی «اسلام و فضای مجازی»
📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter”
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
6️⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
هویت و فضای مجازی (3)
🔺رابطه هویت و فضای مجازی
(فضای مجازی در طول بحث جهانی شدن درنظر گرفته شده است.)
🔸همان خطری که از ناحیه جهانی شدن برای هویت ممکن است رخ دهد، درخصوص فضای مجازی نیز تقریباً احساس میشود؛ زیرا در ساختار فضای مجازی، نهتنها تلاش میشود مرزهای بین فرهنگی ازبین رود، بلکه فرهنگ جدید ـ مثلاً تحتعنوان فرهنگ جهانی ـ جای فرهنگ اجتماعی را بگیرد. اِشکال این کار آن است که شالوده فرهنگ جهانی برپایه مدرنیسم است. همچنین این فرهنگ، تمایزات فرهنگی و هویتی جوامع را که برای آنها سرمایه است، نادیده میگیرد.
🔸هویت جعلی و دروغین در فضای مجازی، یا محصول عدمخودآگاهی است یا محصول عقدهها و گرههای روانی؛ البته هویتهای جعلی همیشه محصول جوامع بسته نیستند؛ گاهی جامعهای که کاربر در آن زندگی میکند، جامعه بازی شمرده میشود، ولی قوانینی که برای رعایت حقوق و منافع دیگران وضع شده، فرد را آزار میدهد و بهدنبال فضایی است که با هویت ناشناس قانون را نادیده بگیرد.
🔹استفاده از هویت جعلی، نهتنها در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی هم اثرگذار است؛ البته در زندگی مجازی، فرد بهدنبال عبور از قانون نیست، بلکه تلاش فرد مصروف به بازسازی شخصیت خود براساس آرزوهایی است که دارد.
🔸مشکل در اینجاست که زندگی مجازی، زندگیای خیالی است و تغییر هویت، نهتنها اثری در پیشرفت مادی فرد ندارد، بلکه او را از رشد و تعالی معنوی نیز باز میدارد (برخی آثار مثبت هم برای این امر میتوان متصور بود، اما برایند امر آن چیزی است که گفته شد).
🔺اثر تغییر هویت در زندگی حقیقی قابلِتوجه است؛ زیرا گستردگی حضور افراد در فضای مجازی، موجب میشود میان هویت جعلی و هویت واقعی خلط صورت بگیرد و این خلط در زندگی حقیقی آثار مخربی داشته باشد. زندگی در فضای مجازی با هویت مصنوعی، موجب میشود در زندگی حقیقی به خودانزواگری بینجامد.
🔸میتوان فضای مجازیای داشت که آثار مخرب هویتهای جعلی یا چندهویتی را کاهش دهد و این به ریلگذاری در فضای مجازی وابسته است.
زیست مجازی انسان را وارد یک زندگی آشوبناک میکند.
⭕️ امروزه نیازمند معماریای برای فضای مجازی هستیم که:
1. مبتنی بر خودآگاهی باشد.
2. مبتنی بر کرامت انسانی باشد.
3. به رشد واقعی انسان در دو بُعد مادی و معنوی کمک کند.
تمدن نوین اسلامی، بهدنبال بازسازی فضای مجازی است، نه کنار گذاشتنِ آن.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/ls9PI
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam
مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009
🗒 تعداد صفحات: 358
(بخش دوم)
🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل میباشد:
1️⃣ وبلاگها و سایتها به عنوان مسئله مورد بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آنها به کتابهای آنلاین و شبکههای اجتماعی مدّنظر خود دسترسی پیدا میکنند.
2️⃣ اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیتهای جهادمحور گروههایی مثل القاعده داشته است. این گروهها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کردهاند.
3️⃣ این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیتهای گروههای جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به توجه و درک بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمیکنند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌐آیا با دیپفیک( Deepfake) سرنوشت هوشمصنوعی مانند دینامیت میشود ؟
✍️ مجتبی نیازی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔺 #هوش_مصنوعی در دهههای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزههای گوناگونی استفاده شده است. این تکنولوژی #پیشران، منجر به تغیرات بسیار مثبتی در همه ی علوم شده ؛ لکن این همهی ماجرا نیست و مانند بسیاری از تکنولوژیهای جهان ، انسان مترصد است که آن را به انحراف بکشد.
🔺 #نرمافزارها و اپلیکیشنهای طراحیشده برای دیپ فیک که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شدهاند، برای جایگزین کردن چهره یک فرد با چهره فرد دیگری آموزش داده شدهاند. در بسیاری موارد از چهره افراد مشهور است که سوءاستفاده میشود . به نوعی این فناوری میتواند حرکات متنوعی اعم از صحبت کردن ، راه رفتن ، غم و شادی را تقلید کند ، بدون اینکه شخص صاحب هویت ، خبری داشته باشد .
🔺 برخی از پژوهشگران این تکنولوژی را بزرگترین ابزار جعل تاریخ می دانند ، ابزاری عمومی که به شخص اجازه می دهد با چند عکس ، دست به یک جعل در سطح گسترده بزند
🔺با دیپفیک در آینده ای نزدیک تشخیص ویدیو های جعلی از واقعی تبدیل به کار غیرممکنی خواهد شد ،
ترس مهمی که در اذهان توسعه دهندگان هوش مصنوعی ایجاد شده ، شباهت روند منحرف شدن بسیاری از تکنولوژیها ازجمله #هوش_مصنوعی با #دینامیت است. #آلفرد_نوبل در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی قصد خود از تولید دینامیت را کنجکاوی و تسهیل در پلسازی عنوان کرد . اما ابزاری برای کشتار و نابودی بسیاری از انسانها شد؛ سوال مهم این است که هوش مصنوعی که یک تکنولوژی برای توسعه و پیشرفت در #صنعت و #علم میباشد با دیپفیک باعث نابودی #اخلاقی بسیاری از انسان ها خواهد شد ؟
┄┅═══••✾••═══┅┄
#گزارش_تحلیلی
#دیپفیک
#هوش_مصنوعی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢#فعالیتهای_برتر_مسلمانان_در_فضای_مجازی
7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net)
(بخش پایانی)
✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راهاندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره میکند.
📍در نگاه اول شاید گفته شود چون این سایت متعلق به یوسف قرضاوی است پس محتوای بارگزاری شده در آن با گرایشهای دینی و سیاسی خاص منتشر می شود، اما اینگونه نیست و از سایر متفکران و نویسندگان نیز مطالبی منتشر می شود.
🔹برای نمونه مصاحبه با جامعه شناسی ایرانی با نام «آصف بیات» درباره پسا اسلامگرایی را منتشر کرده است. یا مطلبی از «لوای صفی» درباره اسلام و دولت سکولار در سایت بارگزاری کرده است.
🔸تنوع مطالب موجود در سایت با گرایش های سیاسی و فکری متفاوت سبب جذب مخاطب از گروه های مختلف شده است.
👌 دفتر مرکزی اسلام آنلاین در دوحه است اما محتوای آن در قاهره هدایت می شود. 1500 خبرنگار، مشاور و پژوهشگر اسلامی از سراسر جهان با این وب سایت همکاری دارند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اسلام_آنلاین #فضای_مجازی #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
گزارش نشست دکتر عصفور ـ فارسی.pdf
230K
#گزارش_خبری
#دین_و_فضای_مجازی
🔰سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای بینالمللی دین و فضای مجازی با عنوان «نقش هوش مصنوعی و سامانههای هوشمند در اجتهاد» با حضور حجت الاسلام دکتر الشیخ عبدالمجيد العصفور از بحرین برگزار شد.
#بین_الملل
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهارمین نشست؛ دفع ضرر.pdf
371.4K
#گزارش_خبری
#نشست_علمی
◀️ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی با موضوع "بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تاکید بر مسایل فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، کارشناس فقه فضای مجازی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
👆گزارش خبری کامل این نشست علمی را بخوانید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_شناختی با #جنگ_روانی متفاوت است
🎙 حجت الاسلام انبیایی
در جنگ روانی به مغز کاری نداریم به ساختار ذهنی و روش استنتاج آن کاری نداریم . صرفا با اطلاعات غلط، تصمیمی را می گیرد که ما می خواهیم اما در جنگ شناحتی ...
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و حریم خصوصی.docx
18K
💠 " فقه بلاک چین"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«تحلیل و تطبیق حقوق حریم خصوصی در بلاک چین»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🏴 یا صاحبالزمان آجرکالله
علم و کمال و حکمت و توحید جان گرفت
از نطق جان فزای تو یا باقرالعلوم
یک لحظه وا کُند گره از کار عالمی
دست گره گشای تو یا باقرالعلوم
▪️سالروز شهادت حضرت امام باقر علیه السلام تسلیت
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
5️⃣1️⃣ فروشگاه اینترنتی حلال به سبک آمازون
🔰این پلتفرم که Halal.co.uk نام دارد و تحت مالکیت خصوصی است، قصد دارد با اتصال مستقیم فروشندگان به مخاطبان هدف، به بازاری به سبک آمازون برای محصولات و خدمات اسلامی تبدیل شود.
🔹آرون هندرسون، از مالکان و استراتژیست برند Halal.co.uk میگوید: پلتفرم ما فقط برای محصولات نیست بلکه به دنبال ارائه خدماتی مانند حسابداران، تأمین مالی، وکلا و حتی گردشگری هستیم. ما محصولاتی را در دستههای زیر عرضه میکنیم: غذا و نوشیدنی، مسافرت، خدمات حرفهای، کتاب و آموزش، خانه، لوازم الکترونیک، لباسهای معمولی، بهداشت و زیبایی.
📍این پلتفرم ارتباط مشتری را با خریداران یا فروشندگان انجام داده و سپس خرید از طریق ویترین فروشگاه دیجیتال فروشنده در پلتفرم انجام میشود. این پلتفرم برای هر تراکنش ۵ درصد کمیسیون دریافت میکند.
🔸هندرسون افزود: علاوه بر محصولات حلال، این پلتفرم قصد دارد فضایی برای مشاغل اخلاقی و حمایت از کارآفرینان زن را به وجود بیاورد.
🏦 دفتر Halal.co.uk در شهر پیتربورو (شرق انگلیس) واقع شده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #حلال
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
✔️ آیت الله نظری منفرد: بزرگترین فعالیت امامباقر علیهالسلام #جهاد_تبیین بود.
جوانان باید رابطه خود را با دین قطع نکنند و #فضای_مجازی که وقت جوانان را پر کرده است نباید باعث غفلت انسان از مسائل دینی شود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majaz
7️⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
آزادی و فضای مجازی (1)
🔺انواع آزادی: آزادی مادی یا معنوی، فردی یا اجتماعی، سیاسی، فکری، فرهنگی.
زمانیکه از آزادی صحبت میشود، معمولاً آزادی فردی در نظر گرفته میشود، ولی آزادی اجتماعی نیز مطرح است؛ مانند آزادی سیاسی.
🔸 فلاسفه، آزادی را جوهر حیات و پایه فضایل انسانی مطرح کردهاند. لذا اگر آزادی باشد، فضایل دیگر هم هست و اگر نباشد، دیگرفضایل هم نیست، و تفاوت کانونی انسان با دیگرمخلوقات در حقّ انتخاب و آزادی است.
🔹نمونههایی از اشاره به آزادی انسان در قرآن کریم:
• «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» (تغابن: 2).
• «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (انسان: 3).
• «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ» (کهف: 29).
🔺خداوند برای هدایت به مسیر حق، دستگیری میکند، اما در آخر انسان است که مسیر کفر یا هدایت را برمیگزیند. بخش عمدهای از آزادی در تفکر اسلامی، آزادی معنوی است. برخی، آزادی معنوی را کاملاً جدا از آزادی فردی و اجتماعی معنا میکنند، اما این آزادی، خود پایه و مجالی برای آزادی فردی و اجتماعی است.
🔸همانطورکه از آیه «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» (اعراف: 157) برمیآید، خاصیت دین اسلام، برداشتن اسارت از انسانها و اعطای آزادی است. اما آزادی فردی، یک آزادی مطلق و بیقیدوشرط نیست. آزادی نباید انسان را از فطرتش دور کند، نباید حقوق حقه سایر افراد را تضییع کند، نباید جلوی آزادی دیگران را بگیرد، و نباید آزادی اجتماعی را تضعیف کند یا از آن جلوگیری نماید.
🔺براساس مباحث فلسفه اخلاق، برخی قید و تبصرههایی که برای محدودیت آزادی و بهنفع خودِ انسان وجود دارد، عبارت است از:
1. فطرت: اگر فطرت از انسان گرفته شود، دیگر سخن گفتن از آزادی انسان بیهوده است.
2. حقوق حقه: اگر حقوق حقه سایر افراد تضییع شود، خود آزادی نیز به خطر میافتد؛ یعنی کسی نمیتواند از آزادی فردی خود استفاده کند. پس همانطورکه او حقوق دیگران را ضایع میکند، دیگرانی نیز حقوق او را ضایع خواهند کرد.
3. جلوگیری از آزادی دیگران: ممکن است تزاحماتی پدید آید، اما اینکه فردی به خودش اجازه دهد آزادی دیگران را سلب کند، یعنی مقیّد کردن آزادی به آزادی. نباید آزادی اجتماعی، سلب یا تضعیف شود که این به نگاه ما به جامعه برمیگردد که آیا برای آن اصالت و هویت قایل هستیم یا خیر. ما برای جامعه در کنار فرد، هویت و اصالت نسبی قایلیم؛ لذا میتوانیم از آزادی اجتماعی صحبت کنیم و در کنار آن، آزادی فردی را نیز محترم میشماریم. همچنین، آزادی اجتماعی نیز نباید طوری باشد که آزادی معنوی را سلب کند، یا آزادی فردی را بدون منطق قابلِدفاع تضییع نماید، یا انسان را از ارزشهای فطری خود دور سازد. پس هم آزادی فردی و هم آزادی اجتماعی میتواند مشروط شود.
🔸قید و تبصرهای که عقل در ادامه اسلام به آزادی میزند، در درجه اول موجب صیانت خودِ آزادی میشود.
🔺فضای مجازی، مجال بیشتری برای تحقق آزادی فردی، بهویژه آزادی ارتباطات و تعاملات و همچنین، آزادی بیان و نقد و اعتراض به وجود آورده است. به بیانی دیگر، امروزه فضای مجازی به روشی کلیدی برای استیفای حقوق اساسی انسان تبدیل شده است که پیش از ظهور فضای مجازی، در حیات مدنی با نظم مدرن از آن برخوردار نبودیم.
🔸جز حقِ ارتباط و تعامل که قبلتر با وجود مرز فیزیکی ازسوی برخی دولتها محدود شده بود، حق دریافت و انتشار اطلاعات، اعم از عقاید، دیدگاهها، انتقادها و... را ازطریق نوشتار، صدا، ویدئو و حتی بازیها، در یک فضا با هم ترکیب کرده است. ازاینرو، اغراق نیست که بگوییم با وجود این فضا، شاهد آزادی بسیار و نقطه عطفی در آزادی بشر هستیم.
🔸اما برخی از این آزادیها، بهشدت به هویت جعلی یا هویت چندگانه افراد در فضای مجازی وابسته است؛ یعنی بهدلیل شرایطی که در فضای غیرمجازی وجود دارد، بهویژه ترس از عواقب بیان برخی دیدگاهها، بعضی ترجیح میدهند از هویت جعلی استفاده کنند که این بر گسترش آزادی بیان ـ و بهویژه نقد ـ دامن زده است و شاهد این میزان نقد هستیم. درواقع هرچه در فضای غیرمجازی، قانون تلاش میکند جلوی تضییع حقوق دیگران را دربرابر آزادیهای فردی بگیرد، در فضای مجازی بهقدری فضای آزاد فراهم شده است که چیزی وجود ندارد که بتوان جلوی این تضییع حقوق را گرفت.
✔️ برای مشاهده فیلم کامل جلسه سوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
aparat.com/v/Pesjk
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🎉 عید سعید قربان، عید رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر مسلمانان جهان تهنیت باد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#جذب_پژوهشگر
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند.
⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقهمندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است.
🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد.
📌علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه میتوانند از راههای زیر اقدام کنند.
➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi
➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com
#واحد_پژوهش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
Hashtag Islam: How Cyber Islamic Environments are Transforming Religious Authority
هشتگ اسلام: چگونه محیطهای سایبری اسلامی در حال تغییر مرجعیت دینی هستند
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: کالیفرنیا، 2018
🗒 تعداد صفحات: 233
(بخش نخست)
🔰این اثر پژوهشی مشتمل بر 5 فصل می باشد.
📍فصل اول: نویسنده در این فصل نگاهی به چشماندازهای مربوط به موضوع دارد و رویکردهای نظری را از طیف وسیعی از منابع بررسی میکند تا بتواند این کتاب را در چارچوبهای انضباطی خود قرار دهد.
🔹 فصل دوم: ارتباط بین رسانههای اجتماعی و فناوری اطلاعات در رابطه با عناصر خاص جهان دیجیتالی مسلمانان را بررسی میکند.
🔸 فصل سوم: در ادامه فصل دوم به بررسی ابعاد خاص ایمان میپردازد.
🔻فصل چهارم: ایدههای مرتبط با اقتدار مذهبی را در اشکال متنوع آن به صورت آنلاین مورد بحث قرار میدهد، که در آیینهای داخلی نقش مهمی ایفا میکند و به ویژه در زمینههای مختلف مسلمانان تأثیرگذار است.
🔸 فصلهای پنجم و ششم: به ایدههای مرتبط با جهاد در فضای مجازی پرداخته که ممکن است تنها یک عنصر کوچک در فعالیتهای کلی آنلاین باشد اما در بسیاری از برنامههای مرتبط با اسلام معاصر حاکم است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔵 بکارگیری صدها بازرس و ناظر بر فعالیتهای آنلاین مذهبی در چین
🔰دولت چین با استناد به "قانون امنیت سایبری جمهوری خلق چین" و "مقررات مربوط به امور مذهبی" افرادی را برای نظارت بر محتوای مذهبی منتشر شده در فضای مجازی این کشور استخدام میکند.
🔸در آغاز آزمایشی این طرح که در استان گوانگدونگ در جنوب چین در اوایل ژوئن انجام شد، 127 نفر برای تصدی پست نظارتی این طرح برگزیده شدند.
📍این اقدام دولت چین واکنش اعتراضآمیز برخی از فعالان مسیحی حقوق بشری را در پی داشته است.
🔻براساس این قانون تنها پنج سازمان دارای مجوز انتشار محتوای مذهبی در فضای مجازی هستند که عبارتنداز: انجمن اسلامی چین؛ انجمن بوداییان؛ انجمن تائوئیستها؛ جنبش میهن پرستانه پروتستان و انجمن کاتولیک میهن پرستان چین.
✍️ چین علیرغم به رسمیت شناختن حضور قانونی آیین بودیسم، اسلام، تائوئیسم، کاتولیک و پروتستان - تمام فعالیت های مذهبی را از طریق نهادهای مورد تایید دولت که به مقامات کمونیست در سطوح محلی و مرکزی گزارش می دهند، کنترل می کند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#فضای_مجازی #چین #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi