📘 هشتمین شماره #خبرنامه_انگلیسی «اسلام و فضای مجازی» منتشر شد
📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter”
✅ The eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” was published. The newsletter has been prepared and published by the International Unit of the Office of Islamic Studies on Cyberspace (OISC). The main topic of the newsletter is Islamic news on cyberspace.
◀️ اهم اخبار :
ـ دکتر هالیس ادمیر: متاورس فرصتی برای اسلام و مسلمانان؛
ـ خودداری فیسبوک و توییتر از حذف 90 درصد از محتوای اسلامهراسانه؛
ـ حجت الاسلام نهاوندی: ضرورت نگارش کتاب درباره فقه متاورس.
⬇️ متن کامل این #خبرنامه در پست بعدی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بولتن انگلیسی شماره هشت.pdf
1.45M
📘 هشتمین شماره #خبرنامه_انگلیسی «اسلام و فضای مجازی»
📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter”
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
6️⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
هویت و فضای مجازی (3)
🔺رابطه هویت و فضای مجازی
(فضای مجازی در طول بحث جهانی شدن درنظر گرفته شده است.)
🔸همان خطری که از ناحیه جهانی شدن برای هویت ممکن است رخ دهد، درخصوص فضای مجازی نیز تقریباً احساس میشود؛ زیرا در ساختار فضای مجازی، نهتنها تلاش میشود مرزهای بین فرهنگی ازبین رود، بلکه فرهنگ جدید ـ مثلاً تحتعنوان فرهنگ جهانی ـ جای فرهنگ اجتماعی را بگیرد. اِشکال این کار آن است که شالوده فرهنگ جهانی برپایه مدرنیسم است. همچنین این فرهنگ، تمایزات فرهنگی و هویتی جوامع را که برای آنها سرمایه است، نادیده میگیرد.
🔸هویت جعلی و دروغین در فضای مجازی، یا محصول عدمخودآگاهی است یا محصول عقدهها و گرههای روانی؛ البته هویتهای جعلی همیشه محصول جوامع بسته نیستند؛ گاهی جامعهای که کاربر در آن زندگی میکند، جامعه بازی شمرده میشود، ولی قوانینی که برای رعایت حقوق و منافع دیگران وضع شده، فرد را آزار میدهد و بهدنبال فضایی است که با هویت ناشناس قانون را نادیده بگیرد.
🔹استفاده از هویت جعلی، نهتنها در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی هم اثرگذار است؛ البته در زندگی مجازی، فرد بهدنبال عبور از قانون نیست، بلکه تلاش فرد مصروف به بازسازی شخصیت خود براساس آرزوهایی است که دارد.
🔸مشکل در اینجاست که زندگی مجازی، زندگیای خیالی است و تغییر هویت، نهتنها اثری در پیشرفت مادی فرد ندارد، بلکه او را از رشد و تعالی معنوی نیز باز میدارد (برخی آثار مثبت هم برای این امر میتوان متصور بود، اما برایند امر آن چیزی است که گفته شد).
🔺اثر تغییر هویت در زندگی حقیقی قابلِتوجه است؛ زیرا گستردگی حضور افراد در فضای مجازی، موجب میشود میان هویت جعلی و هویت واقعی خلط صورت بگیرد و این خلط در زندگی حقیقی آثار مخربی داشته باشد. زندگی در فضای مجازی با هویت مصنوعی، موجب میشود در زندگی حقیقی به خودانزواگری بینجامد.
🔸میتوان فضای مجازیای داشت که آثار مخرب هویتهای جعلی یا چندهویتی را کاهش دهد و این به ریلگذاری در فضای مجازی وابسته است.
زیست مجازی انسان را وارد یک زندگی آشوبناک میکند.
⭕️ امروزه نیازمند معماریای برای فضای مجازی هستیم که:
1. مبتنی بر خودآگاهی باشد.
2. مبتنی بر کرامت انسانی باشد.
3. به رشد واقعی انسان در دو بُعد مادی و معنوی کمک کند.
تمدن نوین اسلامی، بهدنبال بازسازی فضای مجازی است، نه کنار گذاشتنِ آن.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/ls9PI
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam
مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009
🗒 تعداد صفحات: 358
(بخش دوم)
🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل میباشد:
1️⃣ وبلاگها و سایتها به عنوان مسئله مورد بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آنها به کتابهای آنلاین و شبکههای اجتماعی مدّنظر خود دسترسی پیدا میکنند.
2️⃣ اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیتهای جهادمحور گروههایی مثل القاعده داشته است. این گروهها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کردهاند.
3️⃣ این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیتهای گروههای جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به توجه و درک بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمیکنند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌐آیا با دیپفیک( Deepfake) سرنوشت هوشمصنوعی مانند دینامیت میشود ؟
✍️ مجتبی نیازی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔺 #هوش_مصنوعی در دهههای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزههای گوناگونی استفاده شده است. این تکنولوژی #پیشران، منجر به تغیرات بسیار مثبتی در همه ی علوم شده ؛ لکن این همهی ماجرا نیست و مانند بسیاری از تکنولوژیهای جهان ، انسان مترصد است که آن را به انحراف بکشد.
🔺 #نرمافزارها و اپلیکیشنهای طراحیشده برای دیپ فیک که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شدهاند، برای جایگزین کردن چهره یک فرد با چهره فرد دیگری آموزش داده شدهاند. در بسیاری موارد از چهره افراد مشهور است که سوءاستفاده میشود . به نوعی این فناوری میتواند حرکات متنوعی اعم از صحبت کردن ، راه رفتن ، غم و شادی را تقلید کند ، بدون اینکه شخص صاحب هویت ، خبری داشته باشد .
🔺 برخی از پژوهشگران این تکنولوژی را بزرگترین ابزار جعل تاریخ می دانند ، ابزاری عمومی که به شخص اجازه می دهد با چند عکس ، دست به یک جعل در سطح گسترده بزند
🔺با دیپفیک در آینده ای نزدیک تشخیص ویدیو های جعلی از واقعی تبدیل به کار غیرممکنی خواهد شد ،
ترس مهمی که در اذهان توسعه دهندگان هوش مصنوعی ایجاد شده ، شباهت روند منحرف شدن بسیاری از تکنولوژیها ازجمله #هوش_مصنوعی با #دینامیت است. #آلفرد_نوبل در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی قصد خود از تولید دینامیت را کنجکاوی و تسهیل در پلسازی عنوان کرد . اما ابزاری برای کشتار و نابودی بسیاری از انسانها شد؛ سوال مهم این است که هوش مصنوعی که یک تکنولوژی برای توسعه و پیشرفت در #صنعت و #علم میباشد با دیپفیک باعث نابودی #اخلاقی بسیاری از انسان ها خواهد شد ؟
┄┅═══••✾••═══┅┄
#گزارش_تحلیلی
#دیپفیک
#هوش_مصنوعی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢#فعالیتهای_برتر_مسلمانان_در_فضای_مجازی
7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net)
(بخش پایانی)
✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راهاندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره میکند.
📍در نگاه اول شاید گفته شود چون این سایت متعلق به یوسف قرضاوی است پس محتوای بارگزاری شده در آن با گرایشهای دینی و سیاسی خاص منتشر می شود، اما اینگونه نیست و از سایر متفکران و نویسندگان نیز مطالبی منتشر می شود.
🔹برای نمونه مصاحبه با جامعه شناسی ایرانی با نام «آصف بیات» درباره پسا اسلامگرایی را منتشر کرده است. یا مطلبی از «لوای صفی» درباره اسلام و دولت سکولار در سایت بارگزاری کرده است.
🔸تنوع مطالب موجود در سایت با گرایش های سیاسی و فکری متفاوت سبب جذب مخاطب از گروه های مختلف شده است.
👌 دفتر مرکزی اسلام آنلاین در دوحه است اما محتوای آن در قاهره هدایت می شود. 1500 خبرنگار، مشاور و پژوهشگر اسلامی از سراسر جهان با این وب سایت همکاری دارند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اسلام_آنلاین #فضای_مجازی #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
گزارش نشست دکتر عصفور ـ فارسی.pdf
230K
#گزارش_خبری
#دین_و_فضای_مجازی
🔰سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای بینالمللی دین و فضای مجازی با عنوان «نقش هوش مصنوعی و سامانههای هوشمند در اجتهاد» با حضور حجت الاسلام دکتر الشیخ عبدالمجيد العصفور از بحرین برگزار شد.
#بین_الملل
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهارمین نشست؛ دفع ضرر.pdf
371.4K
#گزارش_خبری
#نشست_علمی
◀️ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی با موضوع "بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تاکید بر مسایل فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، کارشناس فقه فضای مجازی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
👆گزارش خبری کامل این نشست علمی را بخوانید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_شناختی با #جنگ_روانی متفاوت است
🎙 حجت الاسلام انبیایی
در جنگ روانی به مغز کاری نداریم به ساختار ذهنی و روش استنتاج آن کاری نداریم . صرفا با اطلاعات غلط، تصمیمی را می گیرد که ما می خواهیم اما در جنگ شناحتی ...
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و حریم خصوصی.docx
18K
💠 " فقه بلاک چین"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«تحلیل و تطبیق حقوق حریم خصوصی در بلاک چین»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🏴 یا صاحبالزمان آجرکالله
علم و کمال و حکمت و توحید جان گرفت
از نطق جان فزای تو یا باقرالعلوم
یک لحظه وا کُند گره از کار عالمی
دست گره گشای تو یا باقرالعلوم
▪️سالروز شهادت حضرت امام باقر علیه السلام تسلیت
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
5️⃣1️⃣ فروشگاه اینترنتی حلال به سبک آمازون
🔰این پلتفرم که Halal.co.uk نام دارد و تحت مالکیت خصوصی است، قصد دارد با اتصال مستقیم فروشندگان به مخاطبان هدف، به بازاری به سبک آمازون برای محصولات و خدمات اسلامی تبدیل شود.
🔹آرون هندرسون، از مالکان و استراتژیست برند Halal.co.uk میگوید: پلتفرم ما فقط برای محصولات نیست بلکه به دنبال ارائه خدماتی مانند حسابداران، تأمین مالی، وکلا و حتی گردشگری هستیم. ما محصولاتی را در دستههای زیر عرضه میکنیم: غذا و نوشیدنی، مسافرت، خدمات حرفهای، کتاب و آموزش، خانه، لوازم الکترونیک، لباسهای معمولی، بهداشت و زیبایی.
📍این پلتفرم ارتباط مشتری را با خریداران یا فروشندگان انجام داده و سپس خرید از طریق ویترین فروشگاه دیجیتال فروشنده در پلتفرم انجام میشود. این پلتفرم برای هر تراکنش ۵ درصد کمیسیون دریافت میکند.
🔸هندرسون افزود: علاوه بر محصولات حلال، این پلتفرم قصد دارد فضایی برای مشاغل اخلاقی و حمایت از کارآفرینان زن را به وجود بیاورد.
🏦 دفتر Halal.co.uk در شهر پیتربورو (شرق انگلیس) واقع شده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #حلال
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
✔️ آیت الله نظری منفرد: بزرگترین فعالیت امامباقر علیهالسلام #جهاد_تبیین بود.
جوانان باید رابطه خود را با دین قطع نکنند و #فضای_مجازی که وقت جوانان را پر کرده است نباید باعث غفلت انسان از مسائل دینی شود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majaz
7️⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
آزادی و فضای مجازی (1)
🔺انواع آزادی: آزادی مادی یا معنوی، فردی یا اجتماعی، سیاسی، فکری، فرهنگی.
زمانیکه از آزادی صحبت میشود، معمولاً آزادی فردی در نظر گرفته میشود، ولی آزادی اجتماعی نیز مطرح است؛ مانند آزادی سیاسی.
🔸 فلاسفه، آزادی را جوهر حیات و پایه فضایل انسانی مطرح کردهاند. لذا اگر آزادی باشد، فضایل دیگر هم هست و اگر نباشد، دیگرفضایل هم نیست، و تفاوت کانونی انسان با دیگرمخلوقات در حقّ انتخاب و آزادی است.
🔹نمونههایی از اشاره به آزادی انسان در قرآن کریم:
• «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» (تغابن: 2).
• «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» (انسان: 3).
• «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ» (کهف: 29).
🔺خداوند برای هدایت به مسیر حق، دستگیری میکند، اما در آخر انسان است که مسیر کفر یا هدایت را برمیگزیند. بخش عمدهای از آزادی در تفکر اسلامی، آزادی معنوی است. برخی، آزادی معنوی را کاملاً جدا از آزادی فردی و اجتماعی معنا میکنند، اما این آزادی، خود پایه و مجالی برای آزادی فردی و اجتماعی است.
🔸همانطورکه از آیه «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» (اعراف: 157) برمیآید، خاصیت دین اسلام، برداشتن اسارت از انسانها و اعطای آزادی است. اما آزادی فردی، یک آزادی مطلق و بیقیدوشرط نیست. آزادی نباید انسان را از فطرتش دور کند، نباید حقوق حقه سایر افراد را تضییع کند، نباید جلوی آزادی دیگران را بگیرد، و نباید آزادی اجتماعی را تضعیف کند یا از آن جلوگیری نماید.
🔺براساس مباحث فلسفه اخلاق، برخی قید و تبصرههایی که برای محدودیت آزادی و بهنفع خودِ انسان وجود دارد، عبارت است از:
1. فطرت: اگر فطرت از انسان گرفته شود، دیگر سخن گفتن از آزادی انسان بیهوده است.
2. حقوق حقه: اگر حقوق حقه سایر افراد تضییع شود، خود آزادی نیز به خطر میافتد؛ یعنی کسی نمیتواند از آزادی فردی خود استفاده کند. پس همانطورکه او حقوق دیگران را ضایع میکند، دیگرانی نیز حقوق او را ضایع خواهند کرد.
3. جلوگیری از آزادی دیگران: ممکن است تزاحماتی پدید آید، اما اینکه فردی به خودش اجازه دهد آزادی دیگران را سلب کند، یعنی مقیّد کردن آزادی به آزادی. نباید آزادی اجتماعی، سلب یا تضعیف شود که این به نگاه ما به جامعه برمیگردد که آیا برای آن اصالت و هویت قایل هستیم یا خیر. ما برای جامعه در کنار فرد، هویت و اصالت نسبی قایلیم؛ لذا میتوانیم از آزادی اجتماعی صحبت کنیم و در کنار آن، آزادی فردی را نیز محترم میشماریم. همچنین، آزادی اجتماعی نیز نباید طوری باشد که آزادی معنوی را سلب کند، یا آزادی فردی را بدون منطق قابلِدفاع تضییع نماید، یا انسان را از ارزشهای فطری خود دور سازد. پس هم آزادی فردی و هم آزادی اجتماعی میتواند مشروط شود.
🔸قید و تبصرهای که عقل در ادامه اسلام به آزادی میزند، در درجه اول موجب صیانت خودِ آزادی میشود.
🔺فضای مجازی، مجال بیشتری برای تحقق آزادی فردی، بهویژه آزادی ارتباطات و تعاملات و همچنین، آزادی بیان و نقد و اعتراض به وجود آورده است. به بیانی دیگر، امروزه فضای مجازی به روشی کلیدی برای استیفای حقوق اساسی انسان تبدیل شده است که پیش از ظهور فضای مجازی، در حیات مدنی با نظم مدرن از آن برخوردار نبودیم.
🔸جز حقِ ارتباط و تعامل که قبلتر با وجود مرز فیزیکی ازسوی برخی دولتها محدود شده بود، حق دریافت و انتشار اطلاعات، اعم از عقاید، دیدگاهها، انتقادها و... را ازطریق نوشتار، صدا، ویدئو و حتی بازیها، در یک فضا با هم ترکیب کرده است. ازاینرو، اغراق نیست که بگوییم با وجود این فضا، شاهد آزادی بسیار و نقطه عطفی در آزادی بشر هستیم.
🔸اما برخی از این آزادیها، بهشدت به هویت جعلی یا هویت چندگانه افراد در فضای مجازی وابسته است؛ یعنی بهدلیل شرایطی که در فضای غیرمجازی وجود دارد، بهویژه ترس از عواقب بیان برخی دیدگاهها، بعضی ترجیح میدهند از هویت جعلی استفاده کنند که این بر گسترش آزادی بیان ـ و بهویژه نقد ـ دامن زده است و شاهد این میزان نقد هستیم. درواقع هرچه در فضای غیرمجازی، قانون تلاش میکند جلوی تضییع حقوق دیگران را دربرابر آزادیهای فردی بگیرد، در فضای مجازی بهقدری فضای آزاد فراهم شده است که چیزی وجود ندارد که بتوان جلوی این تضییع حقوق را گرفت.
✔️ برای مشاهده فیلم کامل جلسه سوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
aparat.com/v/Pesjk
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🎉 عید سعید قربان، عید رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر مسلمانان جهان تهنیت باد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#جذب_پژوهشگر
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند.
⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقهمندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است.
🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد.
📌علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه میتوانند از راههای زیر اقدام کنند.
➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi
➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com
#واحد_پژوهش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
Hashtag Islam: How Cyber Islamic Environments are Transforming Religious Authority
هشتگ اسلام: چگونه محیطهای سایبری اسلامی در حال تغییر مرجعیت دینی هستند
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: کالیفرنیا، 2018
🗒 تعداد صفحات: 233
(بخش نخست)
🔰این اثر پژوهشی مشتمل بر 5 فصل می باشد.
📍فصل اول: نویسنده در این فصل نگاهی به چشماندازهای مربوط به موضوع دارد و رویکردهای نظری را از طیف وسیعی از منابع بررسی میکند تا بتواند این کتاب را در چارچوبهای انضباطی خود قرار دهد.
🔹 فصل دوم: ارتباط بین رسانههای اجتماعی و فناوری اطلاعات در رابطه با عناصر خاص جهان دیجیتالی مسلمانان را بررسی میکند.
🔸 فصل سوم: در ادامه فصل دوم به بررسی ابعاد خاص ایمان میپردازد.
🔻فصل چهارم: ایدههای مرتبط با اقتدار مذهبی را در اشکال متنوع آن به صورت آنلاین مورد بحث قرار میدهد، که در آیینهای داخلی نقش مهمی ایفا میکند و به ویژه در زمینههای مختلف مسلمانان تأثیرگذار است.
🔸 فصلهای پنجم و ششم: به ایدههای مرتبط با جهاد در فضای مجازی پرداخته که ممکن است تنها یک عنصر کوچک در فعالیتهای کلی آنلاین باشد اما در بسیاری از برنامههای مرتبط با اسلام معاصر حاکم است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔵 بکارگیری صدها بازرس و ناظر بر فعالیتهای آنلاین مذهبی در چین
🔰دولت چین با استناد به "قانون امنیت سایبری جمهوری خلق چین" و "مقررات مربوط به امور مذهبی" افرادی را برای نظارت بر محتوای مذهبی منتشر شده در فضای مجازی این کشور استخدام میکند.
🔸در آغاز آزمایشی این طرح که در استان گوانگدونگ در جنوب چین در اوایل ژوئن انجام شد، 127 نفر برای تصدی پست نظارتی این طرح برگزیده شدند.
📍این اقدام دولت چین واکنش اعتراضآمیز برخی از فعالان مسیحی حقوق بشری را در پی داشته است.
🔻براساس این قانون تنها پنج سازمان دارای مجوز انتشار محتوای مذهبی در فضای مجازی هستند که عبارتنداز: انجمن اسلامی چین؛ انجمن بوداییان؛ انجمن تائوئیستها؛ جنبش میهن پرستانه پروتستان و انجمن کاتولیک میهن پرستان چین.
✍️ چین علیرغم به رسمیت شناختن حضور قانونی آیین بودیسم، اسلام، تائوئیسم، کاتولیک و پروتستان - تمام فعالیت های مذهبی را از طریق نهادهای مورد تایید دولت که به مقامات کمونیست در سطوح محلی و مرکزی گزارش می دهند، کنترل می کند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#فضای_مجازی #چین #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی
♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی
🔽 باحضور:
دکتر روح الله رحمانی
(از مدیران سابق شرکتهای مایکروسافت و آمازون)
حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی
(عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی)
🕕 زمان چهارشنبه 22 تیرماه 1401 ساعت 18
🔹نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان
heyatonline.ir/graaph
✔️ بمنظور ثبتنام جهت حضور و کسب اطلاع بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ تلاش وزارت امور دینی اندونزی برای حضور هرچه بیشتر علمای دینی در شبکههای اجتماعی
🔰 یکی از پدیدههای عصر حاضر استفاده عموم مسلمانان از شبکههای اجتماعی است که در برخی موارد تبدیل به چالش نیز شده است، زیرا به آموختن مسائل دین از شبکههای اجتماعی بسنده می کنند.
🔹یاقوت قوماس وزیر امور دینی اندونزی با توجه به این مطلب، اظهار داشت یکی از وظائف این وزارتخانه تشویق علما به حضور فعال در این بستر تبلیغ دینی میباشد.
🔸وی افزود: در دو سال گذشته میزان مشارکت علما در شبکههای اجتماعی افزایش یافته است و ما در وزارت امور دینی تلاش میکنیم برنامههایی را راهاندازی کنیم که بتواند ظهور محتوای دینی را در جهت جلوگیری از انتشار افکار افراطی تسهیل کند.
📍قوماس خاطر نشان کرد: رهبران مسلمان و اقشار مختلف مردم نقش مهمی در ایجاد آگاهی بخشی درباره مسائل دینی دارند و تلاش ما این است که بر کیفیت و غنای این مطالب بیفزاییم.
✍️ اندونزی با دارا بودن جمعیت ۲۴۲ میلیون نفری که ۹۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند، پرجمعیتترین کشور اسلامی نام گرفته است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#شبکههای_اجتماعی #اندونزی #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
قمار در بازی های رایانه ای.docx
23.2K
💠 " فقه بازی های رایانه ای"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«بررسی فقهی حقوقی قمار در بازی های رایانه ای»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " #مسأله_شناسی " #واحد_پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
6️⃣1️⃣ "اخلاص" و کمک به رفع فقر در مالزی
🔰استارتاپ مالزیایی اخلاص زیر مجموعه شرکت هواپیمایی Airasia می باشد که در سال 2020 فعالیت خود را آغاز نمود.
📍هدف اولیه تأسیس این شرکت خدمات رسانی به زائران خانه خدا بود، اما با گسترش بیماری کرونا مسئولین شرکت تصمیم گرفتند که برای خدمت رسانی به مردم فقیر طرح جمعآوری هدایا و نذورات شرعی مردم را در دستور کار خود قرار دهند.
🔹بههمین منظور طرح جمعآوری زکات، صدقه، عقیقه فرزندان و کمکهای مردمی را در دستور کار خود قرار داد و توانست در اولین تجربه پویش خود مبلغ 1.3 میلیون رینگیت مالزی(200 هزار دلار) بدست بیاورد.
🔸پس از این تجربه موفق، مسئولان این شرکت فروشگاه اینترنتی اخلاص را در مارس 2021 تأسیس کردند که در زمینه ارائه خدمات و محصولات حلال به مسلمانان فعالیت میکند.
🏦 این شرکت که با همکاری 4 نفر از علاقهمندان به حوزه استارتاپ و اقتصاد بنیان نهاده شده بود، هم اکنون 25 نیروی متخصص را برای گسترش مجموعه خود در اختیار دارد.
👌با توجه به اینکه مأموریت اصلی این استارتاپ خدمت رسانی در زمینه سفر حج است، آنها امیدوارند که با کاهش بیماری کرونا بتوانند خدمت رسانی در زمینه حج را هم به خدمات خود بیفزایند.
👨💻 آقای کامارودین رئیس این شرکت اظهار داشت: وابستگی این شرکت به شرکت هواپیمایی ایرآسیا بستر بسیار مناسبی را برای کسب درآمد از طریق ارائه خدمات به مسافران عربستان فراهم آورده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #مالزی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی
♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی
🔽 باحضور:
دکتر روح الله رحمانی
(از مدیران سابق شرکتهای مایکروسافت و آمازون)
حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی
(عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی)
🕕 زمان چهارشنبه 22 تیرماه 1401 ساعت 18
🔹نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان
heyatonline.ir/graaph
✔️ بمنظور ثبتنام جهت حضور و کسب اطلاع بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#گزارش_خبری
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی برگزار شد
♨️ موضوع: الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی
🔽 باحضور:
دکتر روح الله رحمانی
(از مدیران سابق شرکتهای مایکروسافت و آمازون)
حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی
(عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی)
🔹متن کامل گزارش خبری این نشست در پست بعدی👇👇👇
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
صد و پانزدهمین ؛ هوش مصنوعی(1).pdf
452.9K
#گزارش_خبری
🔰صدوپانزدهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی با موضوع الزامات قرارگیری ایران جزو ده کشور برتر در هوش مصنوعی برگزار شد.
➖ متن کامل این گزارش خبری را بخوانید👆
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi