eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
247 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣1⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکت‌ها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه 🔹فناوری‌های نوین ارتباطی به بینش‌ها، ارزش‌ها، رفتارها، احساسات و دیگر حیثیات حیات انسانی متوجه شده‌اند. به همین جهت، دغدغه‌مندان فرهنگی نسبت به این فناوری‌ها حساسیت زیادی نشان داده‌اند. در این میان ، به جهت ویژگی‌های خاصی که دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالان فرهنگی در برابر این فناوری دو رویکرد سلبی و ایجابی اتخاد کرده‌اند. 🔹طرفداران رویکرد سلبی، بر بخشی از ویژگی‌های منفی و جنبه‌های تاریک فضای مجازی تأکید می‌کنند و توانایی حاصل از امکانات موجود در فضای مجازی را در اغلب موارد توهمی بیش به شمار نمی‌آورند. این گروه‌ها معتقدند فناوری فضای مجازی با آموزه‌های اساسی دین، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی دینی در تعارض است. در بسیاری از موارد، این گروه‌ها بر وضع فعلی فضای مجازی و حاکمیت غرب بر آن تأکید می‌کنند؛ اما میزان محدودیت‌های مطلوب آنان نشان می‌دهد که در واقع با زندگی بدون این فناوری با آرامش همراه بوده و زندگی با این فناوری همواره با نگرانی‌های بنیادی همراه است. 🔹از حیث فلسفی، طرفداران رویکرد سلبی با تأکید بر گونه‌ای ذات‌گرایی، ماهیت فناوری‌های جدید، به ویژه فضای مجازی، این فناوری‌ها را دارای ماهیت غربی می‌دانند. از احکام و قواعد فقهی، این گروه بر قواعدی مانند ، ، و مانند آن‌ها خیلی تأکید دارند. در امنیت فرهنگی مورد نظر این گروه، استفاده از اقتدار محدودیت خاصی ندارد. 🔹طرفداران رویکرد ایجابی، بر توانایی حاصل از امکانات موجود در فضای مجازی تأکید دارند و تلاش دارند که از این توانایی‌ها برای پیشبرد اهداف فرهنگی خود بهره ببرند و ویژگی‌های منفی و جنبه‌های تاریک فضای مجازی را گاهی معلول عوامل بیرونی یا هزینه‌ی قابل پذیرش در برابر امکانات آن به شمار می‌آورند . این گروه‌ها سعی می‌کنند نشان دهند تعارض فناوری فضای مجازی با آموزه‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی دینی تعارض‌هایی عارضی بوده و قابل حل است. در بسیاری از موارد، حاکمیت غرب بر وضع فعلی فضای مجازی برای آنان مانع فعالیت‌های دینی به شمار نمی‌رود و تلاش می‌کنند با سیاست‌گذاری درست فرهنگی از فساد ناشی از فضای مجازی بکاهند. 🔹از حیث فلسفی، طرفداران رویکرد سلبی، ذات فناوری‌های جدید، به ویژه فضای مجازی، را دارای ماهیت غربی نمی‌دانند؛ بلکه بر آنند با تغییر در جایگاه این فناوری‌ها یا تغییر صورت آن‌ها یا نحوه‌ی این فناوری‌ها، از این فناوری‌ها در مسیر بهره برد. از احکام و قواعد فقهی، این گروه بر قواعدی مانند ، اسلام و انقلاب، در صحنه‌های مختلف، و مانند آن‌ها خیلی تأکید دارند. در امنیت فرهنگی مورد نظر این گروه، استفاده از اقتدار محدودیت دارد و سیاست‌گذاری فرهنگی بر محور برای این گروه‌ها در اولویت است. 🔹از محقق انتظار می‌رود بتواند تقریری از این دو رویکرد ارایه دهد که طرفداران هر رویکرد، آن تقریر را تقریر مناسبی به شمار آورند و یک مقایسه‌ی انتقادی در سطوح مبانی، روش‌ها، مسایل، نظریه‌ها و پیامدها از این دو رویکرد داشته باشد. در عین حال، نگاه انتقادی نیز داشته باشد و رویکرد مطلوب خود را نیز عرضه کند. چارچوب نظری مطلوب جشنواره، در این مقایسه‌ی انتقادی فقه نظام است. به طور اجمال، فقه نظام، فقه را تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور می‌داند و پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان را جزء کارویژه‌های فقه به شمار می‌آورد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🎉 ولادت با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان، مبارک باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی csri.majazi.ir | @oisc_majazi
🔴 شیوه‌های خدمت به اسلام در اینترنت 🔷 شیوه‌های بسیاری برای خدمت به اسلام در اینترنت وجود دارد و کسانی که از این فناوری استفاده می‌کنند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 🔷 شوقی عباد نویسنده عرب زبان سایت صید الفوائد برخی از این شیوه‌ها را برشمرده است. وی در مقاله خود می‌نویسد: از جمله این شیوه‌ها ایجاد سایت‌های مفید است. سایت مهم‌ترین وسیله برای خدمت به دین است، اما باید این موارد رعایت شود: تحقیق کافی دربارۀ هدف و میزان نیاز مردم به این سایت، نظارت یک هیئت علمی از علما و روحانیون بر سایت، عدم وابستگی سایت به سایت‌های دیگر، طراحی مناسب، مدیریت و محافظت از داده‌ها در برابر هک. 🔷 شیوه دیگر استفاده از پست الکترونیک است که می‌تواند این کارکردها را داشته باشد: امر به معروف و نهی از منکر، طلب علم از راه نامه‌نگاری با علما، صلۀ رحم از راه نامه‌نگاری بین فرزندان و والدین. 🔷 تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های گفت‌وگو نیز یکی از شیوه‌های خدمت به اسلام در اینترنت است. 🔷 شیوه دیگر مقابله با سایت‌های غیر اسلامی است که باید از دسترسی فرزندان به این سایت‌ها برای محافظت از دین و اخلاق آن‌ها جلوگیری شود، هم‌چنین آگاهی هکرهای مبتدی افزایش یابد. 🔷 شیوه دیگر حمایت از سایت‌های اسلامی است که با عضویت در آن‌ها و نیز معرفی این سایت‌ها به مردم و در نتیجه افزایش بازدید آن‌ها، صورت می‌گیرد. 🔷 نویسنده: شوقی عباد 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 8⃣ بررسی حدود سیاست‌‌گذاری، مقرره‌گذاری، قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی 💠 فضای مجازی عرصه‌ی رقابت‌های فرهنگ‌ها و قدرت‌های بزرگ است. گرچه از جهتی در فضای مجازی اراده‌ها به تعداد کاربران فضای مجازی متکثر است و اغلب در و با هم قرار می‌گیرند؛ اما این اراده‌ها در جریان‌های بزرگ قرار می‌گیرند و مسئله به رقابت جریان‌های بزرگ تمدنی تبدیل می‌شود. فرهنگ ایرانی اسلامی و قدرت پشتیبان آن، در فضای مجازی با هژمونی فرهنگ‌ها و قدرت‌های دیگر روبرو است. 🔹 برای تغییر موازنه‌ی قدرت به نفع ایرانی اسلامی و نیز تسهیل فعالیت‌های مطلوب در فضای مجازی و ایجاد مانع در برابر فعالیت‌های نامطلوب ضروری است. یکی از مهم‌ترین لوازم حکمرانی در فضای مجازی، ضابطه‌گذاری برای فضای مجازی است که در قالب سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مقرره‌گذاری و جرم‌انگاری انجام می‌شود. 🔹 در این عنوان سیاست‌گذاری در اینجا در معنای عامی استفاده می‌شود که شامل سیاست‌های ابلاغی، چشم‌انداز و راهبردهای کلان و مانند آن‌ها می‌شود. مراد از قانون نیز معنای عامی شامل قوانین الزامی مصوب و آیین‌نامه‌ها و دستورات دولتی و مانند آن‌ها است. مقررات شامل اموری چون پروتکل‌ها و لایسنس‌ها می‌شود. بنابر این، محقق محترمی که می‌خواهد در این موضوع کار کند، خود را به معانی مصطلح این واژه‌ها محدود نکند؛ بلکه این واژگان عنوان مشیر به هر گونه قید و بندی هستند که برای فضای مجازی لازم‌اند. 🔹 به هر حال، روشن است که فضای مجازی را نمی‌توان یله و رها گذاشت و باید هر گونه فعالیت «در آن» و «با آن» و «بر آن» را ضابطه‌مند کرد. از آن سو، نمی‌توان ضوابط آن را به سادگی تعیین کرد. فضای مجازی عرصه‌ی رقابت‌های شدیدی است و در صورت کوچکترین اشکال در ضابطه‌گذاری ممکن است کاربران و سرویس‌دهندگان به سمت رقیبان و دشمنان میل کنند. بنابر این، خود ضابطه‌گذاری بر فضای مجازی باید از قواعدی بالادستی تبعیت کند که در تغییر موازنه‌ی قدرت به نفع جمهوری اسلامی ایران در یک چشم‌انداز مناسب، نقش فعالی داشته باشد. این نکته روشن است که با صرف ضابطه‌گذاری بر فضای مجازی این تغییر انجام نخواهد شد، اما از سوی دیگر روشن است که با ضوابط نامناسب حکمرانی از دست خواهد رفت و ضوابط مناسب در دستیابی به حکمرانی بسیار ضروری خواهد بود. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده که قواعد بالادستی برای انواع ضوابط مربوط به فضای مجازی را ارایه دهد. محقق می‌تواند در پژوهش خود از مبانی فلسفی، کلامی، اصولی، فقهی، اخلاقی، جامعه‌شناختی و روانشناختی بهره ببرد؛ اما لازم است گفتمان تفکر عقلانی وحیانی را حفظ کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💡 بسته ویژه حکمرانی فضای مجازی ✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» csri.majazi.ir | @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش سریع شماره 7 حکمرانی کشورهای جهان «فرانسه» 📌 تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 دریافت گزارش: yun.ir/2xgjwa ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 9⃣ بررسی فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی 💠 میلیاردها کاربر از بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه‌ی استفاده می‌کنند و در واقع، یک جهان جدید ساخته‌اند. این جهان جدید یک جهان بدون مرز است که در آن همه‌ی کاربران، بخش بزرگی از اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند. این فضا امکان نفوذ هر ملت و دولتی را در هر ملت و دولتی ایجاد کرده است و نیز امکان استفاده از اطلاعات فراوان این شبکه، برای همه، اعم از خودی و غیرخودی فراهم است. این فضا انجام بسیاری از فعالیت‌ها را، اعم از خوب و بد، آسان‌تر کرده است. 🔹 در نتیجه، به یک حوزه جنگی تبدیل شده است که می‌تواند زیرساخت‌های فرهنگی، فیزیکی و مجازی را نابود یا بی‌فایده کند و در واقع به توانایی‌های مهم ملی آسیب برساند. در واقع، هر کدام از این مشکلات، ناشی از گونه‌های مختلف است. این نوع مشکلات، به دلیل دشواری در شناسایی عوامل تهدید سایبری، همه نهادهای ملی را وادار می‌کند تا راهبردهای دفاعی خود را مرور کنند. برای مقابله با این تهدیدها ، کارگزاران ملی از ابزارها و فنون مختلفی برای نظارت بر فضای سایبری استفاده می‌کنند. 🔹 در این تحقیق، محقق با مسایلی مانند چگونگی بررسی رویدادهای گسترده‌ی سایبری، مرجع نظارت بر فضای مجازی، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و امنیتی پشت تحلیل و استقرار امنیت، سیاست‌های نظارت بر فضای مجازی، و مانند آن‌ها باید مواجهه داشته باشد. محقق لازم است چند سیاست بسیار مهم را در تحلیل فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی مورد توجه قرار دهد: ◀️ ۱) اگر فضای مجازی برای ما مخاطراتی دارد، برای دشمن هم مخاطراتی دارد. سیاست‌های نظارتی نباید ما را چنان محدود نماید که ایجاد خطر برای دشمن را نیز محدود کند. نفس حضور ملل مسلمان، مخصوصاً ملت ایران در پلتفرم‌های جهانی می‌تواند با سیاست‌گذاری مناسب تهدید بزرگی برای دشمن باشد. ◀️ ۲) در سیاست‌های نظارت بر فضای مجازی حد نظارت از اموری چون تجسس کاملاً روشن شود. ◀️ ۳) لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی در سیاست‌های نظارت باید مورد توجه باشد، بالاخص لایه‌ی و . ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ربیع الأنام و نضرة الأیام 💠اهمیت احیاء شب نیمه ی شعبان 🔸قال الامام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام: 🔹«كانَ أمیرُالمؤمنینَ علیه السّلام لایَنامُ ثلاثَ لیالٍ لَیلةَ ثلاثٍ و عِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، و لَیلةَ الفِطرِ ، و لَیْلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، و فیها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما یَكُونُ فی السَّنَة» 🔰امام رضا علیه السلام فرمودند: أمیرالمؤمنین علیه‌ السّلام سه شب را نمى‏‌خوابیدند ، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، شب عید فطر ، و شب نیمه ماه شعبان . در این شب‌ها ، ( هم در شب نیمه شعبان ) روزی‌ها تقسیم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ، تعیین مى‌‏شود . 📚بحارالأنوار ۹۱ / ص ۱۲۳ 🌺شب ولادت منجی عالم بشریت بر تمام جهانیان مبارک باد.🌺 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🎆 نیمه شعبان، مظهر به آینده 🔹 نیمه‌ی شعبان، مظهر امید به آینده است؛ بقیه امیدها ممکن است بشود، ممکن است نشود؛ امّا امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان امید غیر قابل تخلّف است. السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه. ۹۷/۲/۱۰ 🌸🌼🌺💐🌺🌸🌼 ✳️میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، برپاکننده قسط و عدل، امام زمان،مهدی موعود (عج) بر عموم شیعیان جهان مبارک باد‌. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 دریافت فتوا و احکام شرعی از شبکه‌های اجتماعی 🔷 سعید آل يعن الله، فعال مجازی و استاد یک دانشکدۀ فنی در عربستان، در مقاله‌ای می‌نویسد: خداوند متعال، نعمت‌های بسیاری را به ما عطا کرده است. 🔷 یکی از این نعمت‌ها، هدایت ما به سوی تحصیل و کسب علوم مختلف در زمینه‌های گوناگون است. لطف دیگر خداوند این است که او جهان را با استفاده از فناوری ارتباطات به دهکده‌ای کوچک تبدیل کرده است. بر این اساس، انسان می‌تواند بدون اینکه جابجا شود، با هزاران کیلومتر دورتر ارتباط برقرار کند. 🔷 سود و زیان برنامه‌های ارتباطی به نحوه استفاده از آن‌ها باز می‌گردد و استفاده از آن در مسیر درست، سومند و در مسیر نادرست، زیان‌بار است و موجب معصیت خداوند می‌شود. 🔷 بر هر مسلمانی واجب است که اگر مسئله‌ای را از دین خود نمی‌داند یا دربارۀ آن سؤال دارد، از اهل علم و تخصص بپرسد. خداوند متعال می‌فرماید: ...پس اگر نمی‌دانید از اهل ذکر (یعنی علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید (نحل: 43). 🔷 اما یکی از استفاده‌های نادرست مسلمانان از شبکه‌های اجتماعی، تبادل فتوا، اطلاعات دینی و احکام شرعی، بدون تحقیق دربارۀ صحت آن است. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش سریع شماره 8 حکمرانی کشورهای جهان «آلمان» 📌 تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 دریافت گزارش: yun.ir/feep24 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه ، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش عصر فضای مجازی شماره 6 با عنوان «الگوی شش ضلعی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی» 📌 تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 💡دریافت گزارش: 🌐 yun.ir/0c6mfc ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
ضمیمه جشنواره حل مسائل کلیدی فضای مجازی.pdf
1.38M
📥دریافت فایل ضمیمه جشنواره حل مسائل کلیدی فضای مجازی 💠 محورهای جشنواره به همراه توضیحات آن 💠 قوانین ارسال 💠جوایز و مزایا 💠قالب و نحوه ارسال آثار 💠مهلت ارسال آثار ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 امارات و تشکیل شورای امنیت سایبری 🔷 دولت امارات از تشکیل شورای امنیت سایبری با هدف سیاست‌گذاری، قانونگذاری و حمایت از امنیت سایبری در این کشور خبر داد. 🔷 شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در توییتی نوشت: ما در جلسۀ شورای وزیران، تشکیل شورای امنیت سایبری را تصویب کردیم. 🔷 هدف از این کار، سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و حمایت از امنیت سایبری و افزایش آمادگی تمام بخش‌ها برای پاسخگویی است. اهمیت امنیت امارت در فضای دیجیتال، کمتر از امنیت آن در فضای جغرافیایی و حقیقی نیست. 📡 اسکای نیوز عربیه ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش سریع شماره 9 حکمرانی کشورهای جهان «ایرلند» 📌 تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡دریافت گزارش: yun.ir/wg60sc ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام ✍ نویسنده: دکتر گری بونت 🔹 سال و محل نشر: دانشگاه کمبریج، سال 2009 🔹 تعداد صفحات: 358 🔹 شاخص استنادی و تعداد ارجاعات: 450 تأثیر عمیقی بر نحوه درک مسلمانان از اسلام و چگونگی تحول و تغییر جوامع و شبکه‌های اسلامی در قرن بیست و یکم دارد. البته همه جنبه‌های اسلام بطور کامل در اینترنت نمایش داده نمی‌شود، و تفاوت‌هایی بین اسلام آنلاین و دیجیتال با اسلام آفلاین یا آنالوگ وجود دارد. استفاده از اینترنت تأثیر تحول آفرین و گسترده‌ای بر چگونگی پایبندی مسلمانان به اسلام، نحوه معرفی اسلام به جهان و همچنین درک جوامع مسلمان از خود و هم کیشان خود دارد. کتاب حاضر یک مطالعه برون دینی است که با تبیین پدیده‌های خاص و گرته برداری از عناصر اصلی اسلام، و با رصد مداوم بر طیف وسیعی از مطالب فضای مجازی، بدنبال ارائه شاخص، روند و تبیین تغییرات جهان اسلام در فضای سایبری است. 🔹 پرسش اصلی نویسنده آن است که چگونه مسلمانان اینترنتی از محیط‌های مجازی اسلامی استفاده می‌کنند. پاسخ به این سوال نیازمند درک سیر تغییر و تحول جوامع مسلمان در مواجهه با پیشرفت فناوری است. 🔹 در پایان کتاب راه‌کارهای پیش رو برای بیان و تبدیل فهم‌های گوناگون از اسلام به صورت آنلاین و توصیف نحوه شکل‌گیری بیشتر شبکه‌های مسلمانان از طریق ارتباط با اینترنت ارائه شده است. 📌 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_کتاب 💠عنوان کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاس
💠 مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل می‌باشد: • پس از بررسی تاثیر دیجیتالی سازی در روند ایجاد تغییرات در نحوه پردازش، شبکه‌سازی و انتشار اطلاعات در مورد اسلام و مسلمانان به این نتیجه رسیده می‌شود که بسیاری از مسلمانان، مستقیماً تحت تأثیر اینترنت قرار نمی‌گیرند.وبلاگ‌ها و سایت‌ها به عنوان محل بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آن‌ها به کتاب‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. • اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیت‌های جهادمحور گروه‌هایی مثل القاعده داشته است. این گروه‌ها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند. • این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیت‌های گروه‌های جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به حداکثر توجه و درک نیاز دارد ، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمی‌کنند. 📌 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔺️روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد 🔶️ دوازدهم فروردین، چهل و سومین سال انتخاب جمهوری اسلامی در ایران ، روز تبلور اتحاد و ایمان و روز به ثمر نشستن نهال اراده و ایستادگی و استقلال گرامی و مبارک باد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙 گزارش سریع شماره 11 حکمرانی کشورهای جهان «روسیه» 📌 تهیه شده در گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی 💡 دریافت گزارش: yun.ir/xjq7b2 @oisc_majazi
📰 فضای مجازی را به نفع ارزش‌های ملت مدیریت کنید. ✅ شماره‌ی دویست‌ و هشتاد و دو هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان «فضای مجازی را به نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید» منتشر شد. خط حزب‌الله در این شماره توصیه‌ها و تذکرات رهبر انقلاب درباره مدیریت فضای مجازی را بازخوانی کرده است. 💡 دریافت گزارش: yun.ir/jaj7bd ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
1_886408803.pdf
483.1K
💠 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی بر اساس از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۸ منبع: http://farsi.Khamenei.ir ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📌انتشار برای اولین بار: دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید 🔹ما در زمینه تولید محتوا نمی‌توانیم اطمینان کنیم به تصادفات و آنچه پیش می‌‌آید؛‌ باید بنشینید روی این مسأله ـ ـ طراحی کنید. ما البته جوان‌های خوش‌فکر متدین داریم؛ افراد به‌دردبخور برای تولید محتواهای اجتماعی داریم؛‌ حوزه‌های علمیه را داریم که دست‌شان در این زمینه واقعا باز است. برخی دانشگاهی‌ها را داریم. البته بانک‌های اطلاعاتی را هم داریم. از اینها باید استفاده کنید. دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید؛ ‌ما به این مسأله احتیاج داریم. 🖊دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی ۱۳۹۶/۱۱/۰۳ ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📙گزارش سریع شماره 13 حکمرانی کشورهای جهان «ترکیه» 📌تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 دریافت گزارش: 📥 yun.ir/9ab4lf ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 محورهای جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» : 1️⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی بلاکچین (پیوست توضیح) 2️⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویت‌مندی افراد، موجودیت‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی (پیوست توضیح) 3️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی (پیوست توضیح) 4️⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی (پیوست توضیح) 5️⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه (پیوست توضیح) 6️⃣ بررسی فقهی ارزش‌های اساسی اقتصاد اسلامی در فضای مجازی با مطالعه تطبیقی رمزارز اسلامی (پیوست توضیح) 7️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) (پیوست توضیح) 8️⃣ بررسی حدود سیاست‌‌گذاری، مقرره‌گذاری، قانون‌گذاری و جرم‌انگاری در حکمرانی فضای مجازی از منظر فقهی (پیوست توضیح) 9️⃣ بررسی فقهی حدود و شیوه‌های نظارت بر فضای مجازی با لحاظ لایه‌مندی گروه‌های کاربری در فضای مجازی (پیوست توضیح) 0⃣1️⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه (پیوست توضیح) 1️⃣1️⃣ اصول و قواعد فقهی حاکم بر تعامل نظام اسلامی با دولت‌ها، شرکت‌ها و ملت‌های دیگر در فضای مجازی (پیوست توضیح) 2️⃣1️⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی (پیوست توضیح) 3️⃣1️⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام (پیوست توضیح) 4️⃣1️⃣ مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام و...) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز (پیوست توضیح) 5️⃣1️⃣ مقایسه انتقادی نگاه سلبی و ایجابی در رویکردها، حرکت‌ها و رفتارها در مواجهه با فضای مجازی از منظر فلسفه فقه (پیوست توضیح) ⭕️برای توضیح بیشتر محورهای جشنواره بر روی 👈(پیوست توضیح)👉 در انتهای هر محور کلیک کنید. 🔰 ارسال چکیده آثار و کسب اطلاعات بیشتر: @oisc_rooydad ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 خواندن مجلات زرد و مطالب نامناسب در اینترنت 🔷 راشد بن معیض العدوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه «طیبه» مدینه منوره در مقاله‌ای اینترنتی در خصوص مجلات زرد و امور حرام در اینترنت می‌نویسد: نگاه کردن و خواندن امور حرام، تأثیرات منفی بر مسلمانان دارد. 🔷 امام جماعت و سخنران مسجد جامع شاهزاده جوهره بنت سعود در حره شرقی مدینه منوره این تأثیرات را اینگونه بر می‌شمرد: 🔷 تأثیر اعتقادی: قوم نوح با پرستیدن بت‌هایی که تنها تصویر بودند، مشرک شدند؛ به همین دلیل کشیدن تصویر و نماز خواندن در مقابل تصاویر موجودات روح‌دار در اسلام نهی شده است. 🔷 تأثیر در عبادت: این تصاویر، مسلمان را از اطاعت خداوند و ادای واجبات به نحو احسن باز می‌دارند. 🔷 تأثیر اخلاقی: اسلام، مسلمانان را به نگاه نکردن به نامحرمان فرا می‌خواند. برای مثال، زن را از توصیف زنی دیگر برای شوهرش نهی کرده است، چراکه این کار مانند نگاه کردن مرد به آن زن است. 🔷 تأثیر اجتماعی: نگاه کردن به تصاویر مستهجن در اینترنت، موجب از بین رفتن ارتباط بین اعضای خانواده، به‌ویژه زن و شوهر می‌شود. 🔷 تأثیر مالی: پرداخت هزینه برای خریدن مجلات نامناسب یا اشتراک در اینترنت برای اهداف حرام، هدر دادن اموال است. 🔷 تأثیر بر سلامت: نگاه به این نوع موارد حرام، علاوه بر آسیب زدن به چشم، به افکار انسان نیز آسیب می‌رساند. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi