eitaa logo
علوم قرآن و حدیث
261 دنبال‌کننده
87 عکس
44 ویدیو
387 فایل
هدف این کانال ارائه خدمات علمی در حوزه قرآن و حدیث به طلاب و دانشجویان و علاقه مندان به رشته علوم قرآن و حدیث است. دعای خیرتان انگیزه ی دوام راه ماست. ارتباط با مدیر: علی بدری @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">alibadri13744@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 تفسیر يَعۡبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرۡفٖۖ 📚 المیزان: قوله تعالى: «وَ مِنَ اَلنّٰاسِ مَنْ يَعْبُدُ اَللّٰهَ عَلىٰ حَرْفٍ » إلى آخر الآية الحرف و الطرف و الجانب بمعنى .... هذا صنف آخر من الناس غير المؤمنين الصالحين و هو الذي يعبد الله سبحانه بانيا عبادته على جانب واحد دون كل جانب و على تقدير الله على كل تقدير و هو جانب الخير و لازمه استخدام الدين للدنيا فإن أصابه خير استقر بسبب ذلك الخير على عبادة الله و اطمأن إليها، و إن أصابته فتنة و محنة انقلب و رجع على وجهه من غير أن يلتفت يمينا و شمالا و ارتد عن دينه تشؤما من الدين أو رجاء أن ينجو بذلك من المحنة و المهلكة و كان ذلك دأبهم في عبادتهم الأصنام فكانوا يعبدونها لينالوا بذلك الخير أو ينجو من الشر بشفاعتهم في الدنيا و أما الآخرة فما كانوا يقولون بها فهذا المذبذب المنقلب على وجهه خسر الدنيا بوقوعه في المحنة و المهلكة، و خسر الآخرة بانقلابه عن الدين على وجهه و ارتداده و كفره ذلك هو الخسران المبين هذا ما يعطيه التدبر في معنى الآية، و عليه فقوله: «يَعْبُدُ اَللّٰهَ عَلىٰ حَرْفٍ » من قبيل الاستعارة بالكناية. 📚 تفسیر نمونه: تعبير به على حرف ممكن است اشاره به اين باشد كه ايمان آنها بيشتر بر زبانشان است، و در قلبشان جز نور ضعيف بسيار كمرنگى از ايمان نتابيده است و ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها در متن ايمان و اسلام قرار ندارند بلكه در كنار و لبه آنند، زيرا يكى از معانى حرف لبه كوه و كناره اشياء است و مى دانيم كسانى كه در لبه چيزى قرار گرفته اند مستقر و پا بر جا نيستند، و با تكان مختصرى از مسير خارج مى شوند، چنين است حال افراد ضعيف الايمان كه با كوچكترين چيزى ايمانشان بر باد فنا مى رود. 📚 التبیان شیخ طوسی: ... قوله «وَ مِنَ اَلنّٰاسِ مَنْ يَعْبُدُ اَللّٰهَ عَلىٰ حَرْفٍ » أي في الناس من يوجه عبادته إلى اللّٰه على ضعف في العبادة ... 📚 الکشاف: عَلىٰ حَرْفٍ على طرف من الدين لا في وسطه و قلبه و هذا مثل لكونهم على قلق و اضطراب في دينهم، لا على سكون و طمأنينة، كالذي يكون على طرف من العسكر، فإن أحسّ بظفر و غنيمه قرّ و اطمأن، و إلا فرّ. 📚 البحر المحیط: عن الحسن: هو المنافق يعبده بلسانه دون قلبه و قال ابن عيسى: على ضعف يقين و قال أبو عبيد عَلىٰ حَرْفٍ على شك و قال ابن عطية حَرْفٍ على انحراف منه عن العقيدة البيضاء، أو على شفا منها معدا للزهوق. https://eitaa.com/Qoran_hadis
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 از مشهد مقدس در جوار ملکوتی امام رئوف دعای گوی همه همراهان محترم و فرهیخته هستم. 🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
📢مسابقه کتابخوانی ▪️به مناسبت اربعین حسینی، انجمن علمی قرآن و حدیث و کانون مرآت دانشگاه قم برگزار می کنند؛ ⚫ مسابقه کتابخوانی برگرفته از فصل ششم و هفتم کتاب ارزشمند حماسه حسینی. ❇️ به همراه برگزاری دو نشست حول دو فصل ششم و هفتم توسط جناب حجةالاسلام بدری؛ استاد دانشگاه قم. 🔹زمان نشست: یکشنبه و دوشنبه ۵ و ۶ شهریور ماه ساعت ۲۰:۳۰ 🔹لینک نشست: https://online.qom.ac.ir/scientific_associations/ 🔹نحوه پاسخ دهی: شرکت کنندگان پاسخ های صحیح را به صورت یک عدد پانزده رقمی همراه با نام و نام خانوادگی به آدرس @Mis_afshar ارسال نمایند. ضمناً سؤالات پس از برگزاری دو نشست، در کانال بارگذاری خواهد شد. ⌛مهلت ارسال: تا پایان ماه صفر 🔺به برگزیدگان به قید قرعه جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. 📚 شرکت برای عموم دانشجویان آزاد است. انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم 🆔 @qom_quranhadith کانون مرآت دانشگاه قم 🆔@Merat_Qom
سلامی به امام رئوف به نیابت از همه همراهان گرامی السلام علیک یا ابا الحسن یا علی بن موسی الرضا
حماسه حسيني فصل 6_1.m4a
30.31M
فایل صوتی نشست علمی با محوریت کتاب حماسه حسینی شهید مطهری (ره) / جلسه اول 1402/6/5
نشت حماسه حسيني جلسه 2_1.m4a
28.85M
فایل صوتی نشست علمی با محوریت کتاب حماسه حسینی شهید مطهری (ره) / جلسه دوم 1402/6/6
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 معرفی تفاسیر ادبی (بخش اول) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 تفسیر بی نقطه ✅ سواطع الإلهام فى تفسير كلام الملك العلام این تفسیر اثر ابو الفيض فيضى دكنى ( 954- 1004 ق) است‏. این تفسیر مزجی، تفسیری بی نقطه است که از این نظر خود متن تفسیر نیز در زمره متون ادبی جای خواهد گرفت؛ هر چند که از این نظر کاری هنری و ادبی است اما در بسیاری از موارد خود این تفسیر نیاز به تفسیر دارد. بسیار دیده می شود که مؤلف از برخی کلمات مشکل استفاده کرده تا بتواند همه کلمات مورد استفاده خود را بی نقطه آورده باشد. این تفسیر به صورت مختصر و بدون اطاله کلام به بیان و تفسیر لغوی آیات پرداخته اما از جوانب صرفی، نحوی و بلاغی بهره چندانی نگرفته است. این تفسیر زير نظر دكتر مرتضى آيت الله زاده شيرازى و با همكارى تنى چند از قرآن ‏پژوهان در 6 جلد از سوى انتشارات ياران در سال 1417ق به چاپ رسیده است. به عنوان نمونه در تفسیر سوره قریش چنین آورده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لِإِيلافِ قُرَيْشٍ (1) ورد وصل لامها مع لام مأكول و عدّهما كلاما واحدا، و المدلول أهلكهم اللّه له، و الأصحّ عدم الوصل و المراد مرهم احمدوا اللّه لآلاء لا إحصاء لها سموما للمح. إِيلافِهِمْ وصلهم و لمّهم كرّره إكراما لأمره أو الأوّل عامّ رِحْلَةَ الشِّتاءِ و هو موسم الصرّ وَ الصَّيْفِ (2) و هو موسم الحرّ كلّما رحلوا عادوا سلماء صلحاء عاما كاملا و ملوك الحدود أكرموهم و سمّوهم أهل حرم اللّه. فَلْيَعْبُدُوا اهل الحمس رَبَّ هذَا الْبَيْتِ (3) الحرام المكرّم لا أحد سواه‏ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ عطاء و كرما مِنْ جُوعٍ كامل عام المحل و حال‏ العسر وَ آمَنَهُمْ كلّهم مِنْ خَوْفٍ (4) هول الأعداء، و ورد كلّه لدعاء رسول مؤسس لأساس الودع الحرام حرّمه اللّه دواما. https://eitaa.com/Qoran_hadis
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 معرفی تفاسیر ادبی (بخش دوم) 🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶 قاموس قرآن اثر سيد على اكبر قرشى (ت 1307ش)، فرهنگ‏نامه لغات قرآنى است‏ و نوعی تفسیر لغوی به شمار می آید. روش تفسیر قرآن به قرآن در این اثر خودنمایی می کند و از تفسیر المیزان فراوان بهره برده است. مؤلف در مقدمه مختصر خود بر كتاب می نويسد: «اين كتاب تنها درباره لغات قرآن نيست بلكه گذشته از آن در نوبت خود يك كتاب تفسير و اگر اغراق نباشد يك دايرة المعارف قرآن است. در هر ماده كه تشخيص داده شده، آياتى چند نقل و تفسير شده است، نقل روايات، شأن نزول و اشاره به بعضى از قضايا و نقل اقوال بزرگان از آن جمله است. به احوال و قضاياى انبياء از ديدگاه قرآن، نظر شده و نسبت به اقتضاى حال در اكثر موارد به تفصيل سخن گفته شده است.» این کتاب یکی از مهمترین منابع فارسی جهت بهره گیری در علم مفردات قرآن است. قاموس قرآن از تاريخ اتمام تأليف (ارديبهشت 1354 ش) تا سال 1374 ش بيش از ده بار تجديد چاپ گرديده است. https://eitaa.com/Qoran_hadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تلاوت کوتاه امروز 🔶 سوره نبأ 33- 36 وَكَوَاعِبَ أَترَابٗا وَكَأۡسٗا دِهَاقٗا لَّا يَسمَعُونَ فِيهَا لَغوٗا وَلَا كِذَّابٗا جَزَآءٗ مِّن رَّبِّكَ عَطَآءً حِسَابٗا https://eitaa.com/Qoran_hadis