🕊دعای فرج🕊
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد
🍃اَلـلَّـھُـمَ؏َـجِّـلْلِوَلـیِـڪْألْـفَـرَج🍃
🤔#پرسش
❔در مورد راهپیمایی روز #قدس پرسیده شده مگه پیامبران و امامان با کسانی که اختلاف نظر داشتن در کوچه و خیابان #تظاهرات میکردند و مرگ بر دشمنانشان نثار می کردندکه الان مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی می کنید آیا این عمل #بدعت نیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌باید توجه کرد که #بدعت به کار و عملی گفته می شود که ریشه در شرع و قرآن و سنت نداشته باشد.
🔶ابن حجر #عسقلانی می نویسد:
«بدعت امر حادثی است که برای آن دلیلی ( اگر چه عام) در شرع نباشد و اگر برای آن در شرع دلیلی باشد #بدعت نیست»
📚#فتح الباری ج17 ص9
🔶علامه #مجلسی می نویسد:
«بدعت در شرع هر امری است که بعد از پیامبر حادث شود و نصی به خصوص برای آن نباشد و داخل در برخی #عمومات نیز نباشد»
📚#بحار الانوار ج74 ص202
❕مساله راهپیمایی کردن برای حمایت از #مظلومین و دشمنی کردن با #ظالمین ، ریشه در آیات و روایات متعدد دارد .
🔶دشمنی کردن با ظالمین و عدم سکوت در برابر آنان به قدری #مهم است که خداوند می فرماید ؛
🗯«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل #صالح»
🔷#توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار ( و دشمنان اسلام ) را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل #صالح نوشته میشود»
🔷 و در ایه 113 #هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان ( وسکوت در برابر آنان ) نکنید که آتش #شما را نیز فرا می گیرد »
🔷حضرت #امیر علیه السلام نیز فرمود:
«همواره دشمن #ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓#نهج البلاغه نامه 47
❕از سوی دیگر حمایت از مظلومین و یاری آنان نیز مساله ای است که در روایات متعددی به آن #سفارش شده است ؛
🔷امام #صادق فرمود:
« هر کس که توان یاری برادر مسلمانش را دارد اما این کار را نمی کند ،#خداوند او را در دنیا و اخرت خوار وذلیل می کند»
📚امالی #صدوق،ص486
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« هر کس ببیند انسانی دارد از مسلمانی یاری می طلبد اما مسلمان یاریش نکند چنین کسی #مسلمان نیست»
📚#بحار الانوار ج72 ص21
📚#التهذیب ج6 ص175
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« کمک کردن ضعیف و مظلوم از برترین صدقات است»
📚#الکافی ج5 ص55
🔴بنابراین از این آیات و روایات دو وظیفه مهمی که بر عهده #مسلمین است به دست می آید ؛
1⃣دشمنی کردن با #ظالمین 2⃣حمایت از #مظلومان
🗯دشمنی کردن با ظالمین و حمایت از مظلومین می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مصادیق آن برگزاری راهپیمایی ها و سر دادن #شعارها در جهت حمایت از مظلومین و دشمنی با ظالمین است و با توجه به معنایی که از بدعت گفته شد ، روشن می شود که این امور ریشه در شریعت دارد و به هیچ عنوان بدعت #تلقی نمیشود .
🗯بی شک ائمه گرامی ما نیز فراتر از همگان نسبت به این دو مساله توجه می کردند اما عمل کردن به این دو وظیفه در زمان آنان مصداق و لباس دیگری داشته است و در زمان ما مصداق و لباس دیگری دارد و نباید این تغییر #مصداق سبب شود که اصل این دو وظیفه نادیده گرفته شود .
🌸محبوب ترین #عبادت🌸
✨خداوند در معراج به پیامبرش فرمود:
ای احمد،
هیچ عبادتی نزد من محبوبتر از #روزه و #سکوت نیست.
کسی که روزه بگیرد،
ولی زبان خود را حفظ نکند،
به مانند کسی است که به نماز بایستد و حمد و سوره و ذکرهای نماز را نخواند!!!
که در این صورت من فقط به او پاداش قیام میدهم، نه پاداش عبادت کنندگان را
📗پیامبر (ص) بسوی معراج،
✍دکتر علی شیروانی
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
💠🔹امام علی علیهالسلام فرمودند:
☑️ روزه قلب بهتر از روزه زبان است
☑️ و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
📗غررالحكم، جلد۱، صفحه۴۱۷
➖➖➖➖➖
🔹چه بسا روزه داری که از روزه اش
جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد...
🔹و چه بسا شب زنده داری که از نمازش
جز بیخوابی و سختی سودی نمیبرد...
📗نهج البلاغه، حکمت۱۴۵
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
💎 نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:
اگر کسی نماز قضایی بر ذمّه اش باشد، قبل از نماز ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان، 4 رکعت نماز به دو سلام (2 نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، پانزده مرتبه آیة الکرسی و پانزده مرتبه سوره کوثر را تلاوت نماید وسپس دعای زیر را بخواند، کفّاره سیصد سال او می شود.
حضرت فاطمه علیهاالسلام عرض کرد: ای رسول خدا! امّت شما سیصد سال عمر نمی کنند! حضرت فرمود: قضای نماز والدین او می شود.
دعای بعد از نماز چنین است:
«بسْم الله الرَّحْمن الرَّحیم، یاسابِقَ الفَوتِ! یا سامِعَ الغُیُوبِ! یا مُحْیِیَ الْعِظامِ بَعْدَ الْمَوتِ! صلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ لِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مِمّا اَنَا فیهِ، اِنّکَ تَعْلَمُ وَ لا اَعْلَمُ، وَ اَنْتَ مُقَدِّرٌ وَ لا اُقَدِّرُ، وَ اَنْتَ عَلاّمُ الغُیُوبِ.
یا واهِبَ العَطایا! یا غافِرَ الْخَطایا! یا سُبُّوحُ! یا قُدُّوسُ! یا رَبَّ اْلمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ!
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ فَاِنَّکَ اَنْتَ الْأعَزُّ الْأجَلُّ الْأکْرَمُ.»
📚 معراج المؤمن(مرحوم سیّد محمدتقی مقدّم)، ص1 به نقل از سرورالعارفین، ص115)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💎💎💎 فضیلت جمعه ماه رمضان بر جمعه سایر ماه ها
1) عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ. (كافي، ج3، ص 429)
جابر از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: فضیلت و برتری جمعه های ماه رمضان بر جمعه های سایر ماه های سال، همچون فضیلت و برتری ماه رمضان بر سایر ماه های سال می باشد.
2) عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: إنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلاً عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله عَلَى سَائِرِ الرُّسُلِ. (بحارالأنوار، ج96، ص376 به نقل از ثواب الاعمال)
جابر از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: فضیلت جمعه های ماه رمضان بر جمعه های سایر ماه های سال، همچون فضل رسول خدا صلّی الله علیه وآله بر سایر رسولان الهی می باشد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقطع تصویری از تلاوت #سوره_شمس استاد #محمودشحات در مسجد راوبی کیپ تاون- آفریقای جنوبی..
✨🌺🍂🍃
سید جواد حسینی-سوره احزاب آیات 38-48.mp3
22.72M
🔷 تلاوت #سیدجوادحسینی
#سوره_احزاب ایات 38-48
بسیار زیبا و دلنشین
🔹در این محفل استاد محمود شحات نیز حضور داشتند و بسیار تحت تاثیر این تلاوت قرارگرفتند.
✨﷽✨
✅آیا ممکن است امام زمان علیه السلام در عصر غیبت دیده شود؟
✍استاد محسن قرائتی
دیدن امام زمان علیه السلام محال نیست و توفیق زیارت ایشان امتیاز بالایی است. در دعاها نیز از خداوند متعال می خواهیم که این دیدار را نصیبمان فرماید: « اللهم ارنی الطلعه الرشیده» همچنین بنابر منابع اسلامی وقتی مردم امام زمان علیه السلام را در زمان ظهور ببینند،خواهند گفت: «ما ایشان را چند بار دیده بودیم!»
از سویی دیگر بخواهیم مساله را از دیدگاه قرآن بررسی کنیم، ماجرای حضرت مهدی علیه السلام شبیه داستان حضرت یوسف علیه السلام است: « فعرفهم و هم له منکرون» به آن معنا که یوسف برادرانی را که دهها سال او را ندیده بودند، شناخت؛ ولی آن ها او را نشناختند.
⛔️ آنچه در این میان مهم است، توجه به دو مساله است.
1⃣ اول آن که ما مامور نیستیم برای دیدن امام زمان علیه السلام به منطقه، مسجد یا واسطه رجوع کنیم. در آیات و روایات در این مورد سفارشی نشده است؛ ولی مکلفیم در زمان غیبت به مجتهد جامع الشرایط ( فقیه عادل بی هوس) که در حلال و حرام الهی صاحب نظر است، مراجعه کنیم و کلام او را برای خود حجت بدانیم و به آن عمل کنیم.
2⃣ دوم این که نباید فریب افراد شیاد را بخوریم که با ادعای ملاقات با امام عصر علیه السلام افرادی را دور خود جمع کرده، از این راه نان می خورند و باید به هوش باشیم که تعداد مدعیان دروغین کم نیست.
💥ملاقات با امام، ارواحنافداه، در مواردی نیز انجام شده است؛ اما به گونهای بوده که افراد، بعداً متوجه شدند که آن شخص حضرت مهدی علیه السلام بوده است. همچنین این ملاقاتها با اراده حضرت صورت گرفته است، نه با اراده ملاقات کننده.
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
✨﷽✨
✅چگونه عمر بیش از هزار سال حضرت مهدى(عج) را باور کنیم؟
✍استاد قرائتی
پاسخ آن است که در آیه 259 سوره بقره مىخوانیم: شخصى ـ که به گفته روایات و تفاسیر، عُزیر نام داشت ـ از کنار یک آبادى عبور میکرد که دیوارهاى آن بر روى سقفهایش فرو ریخته بود و مشخص بود که مدتی طولانى از مرگ ساکنین آنجا و زمان تخریبش میگذرد، با خود گفت: «خداوند چگونه ساکنین اینجا را پس از مرگشان زنده مىکند؟».
خداوند در همان لحظه جان او را گرفت و پس از صد سال زنده کرد و به او گفت: «چقدر درنگ کردى؟»، گفت: «یک روز یا بخشى از یک روز!»، خداوند فرمود: «نه؛ بلکه صد سال است که در اینجا ماندهاى، به غذا و نوشیدنى خود که همراه داشتى، نگاه کن که با گذشت سالها تغییر نکرده است، به الاغ خود نگاه کن که هیچ اثرى از آن باقى نمانده است، ما زنده شدن تو را نشانه و حجتى براى مردم قرار مىدهیم، اکنون به استخوانهاى الاغ مرده خود بنگر و ببین که چگونه آنها را به هم پیوند مىدهیم و بر آنها گوشت مىپوشانیم و زندگى دوباره به آن مىبخشیم». بنابراین آیه، غذا و نوشیدنى به مدت صد سال تغییر نکرد، در حالى که به طور طبیعى میبایست پس از چند روز فاسد مىشد، صد سال برابر 5200 هفته است و خداوند غذایى که فقط یک هفته سالم میماند را 5200 برابر عمر طبیعىاش سالم نگاه داشت، اکنون به سراغ عمر امام زمان(عج) مىرویم که هنوز حتى به حد 20 برابر عمر طبیعى نرسیده است، بنابراین نه دلیل عقلى بر محدود کردن عمر انسان داریم و نه عمر طولانى، چیز محالى است.
💥از طرفى تعجب ما از طولانى بودن عمر به خاطر مقایسه آن با خودمان و قدرت محدود خودمان است، در حالی که نمونههاى دیگرى از طول عمر نیز در تاریخ و طبیعت وجود دارد؛ از جمله: مدت رسالت حضرت نوح(ع) 950 سال، اصحاب کهف و خواب چند صدساله آنها، عمر چندین هزارساله نوعى ماهى و برخى از درختان و... . آرى! خداوندى که به استخوان، قدرت شنیدن و به پیه چشم، قدرت دیدن مىدهد، مىتواند عمر انسان را نیز طولانى کند.
💠 «اللهُـمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج» 💠
092_Page.MP3
1.09M
#ترتیل #صفحه_92 سوره مبارکه #نساء
#سوره_4
#جزء_5
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
#ترجمه #صفحه_92 سوره مبارکه #نساء
#سوره_4
#جزء_5
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 92
خدای یگانه، هیچ خدایی جز او نیست؛ محققاً همه شما را در روز قیامت که شک در آن نیست جمع آورد، و کیست که راستتر از خدا سخن گوید؟ (۸۷) چرا شما درباره منافقین دو فرقه شدید؟ با آنکه خدا آنها را به کیفر اعمال زشتشان (به حکم کفار) بازگرداند، آیا شما میخواهید کسی را که خدا گمراه کرده هدایت کنید؟ در حالی که هر که را خدا گمراه کرد (یعنی هدایت خدا را نپذیرفت) هرگز تو بر هدایت او راهی نخواهی یافت. (۸۸) (کافران) آرزو کنند که شما (مسلمین) هم به مانند آنها کافر شوید تا همه برابر (در کفر) باشید. پس از آنان تا در راه خدا هجرت نکنند دوست نگیرید، و اگر مخالفت کردند آنها را در هر کجا یافتید به قتل رسانید و از آنها یاور و دوستی نباید اختیار کنید. (۸۹) مگر کسانی که به قومی که بین شما با آنها عهد و پیمانی است در پیوسته باشند یا (بر این عهد نزد شما آیند) که از جنگ با شما و با قوم خودشان (که دشمنان شما هستند) هر دو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند، (با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهندهاند نباید قتال کنید.) و اگر خدا میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد تا با شما قتال میکردند، پس هر گاه از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و تسلیم شما شدند خدا برای شما راهی بر علیه آنها نگشوده است. (۹۰) گروهی دیگر را خواهید یافت که میخواهند از شما و از قوم خود ایمنی یابند، هرگاه که راه فتنهگری بر آنها باز شود به کفر خود بازگردند. پس اگر از شما کناره نگرفتند و تسلیم شما نشدند و از اذیت شما دست نکشیدند در این صورت آنها را هر جا یافتید بگیرید و به قتل رسانید، ما شما را بر (جان و مال) این گروه تسلطی کامل بخشیدیم. (۹۱)
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Doaye Roze 26 Mahe Ramazan.mp3
618.5K
صوت و ترجمه دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
◆✧ دعاے روز بیستوششم
مــ🌙ــاه مبـارڪ رمضان✧◆
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
〖اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وَ ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وَ عَمَلی فیهِ مَقْبولاً وَ عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین〗
✨❥❥◆✧🌙✧◆❥❥✨
【خدایا كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناهم را آمرزیده قرار بده و كردارم را مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده قرار بده، اى شنواترین شنوایان】
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
🔰شرح دعای روز #بیستوششم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْڪوراً
خدایا سعی و ڪوشش و تلاش ما در ماہ رمضان را بپذیر!
🌹واژہ «مشڪوراً» بہ معنای «تشڪرن ڪن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول ڪن» است.
💠 آدم زحمت میڪشد و روزہ میگیرد، گرسنہ و تشنہ میشود، اما غذا و آب نمیخورد و ڪم خوابی ماہ رمضان را تحمل میڪند و اگر خدا تلاشهای ما را قبول نڪند، ڪاری از ما ساختہ نیست.
اگر زحمتی و رنجی ڪشیدہ شود و حاصلی در پی نداشتہ باشد، اتفاق ناگواری افتادہ است.
⚫️ ما باید غصہ بخوریم ڪہ نڪند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یڪ غیبت میتواند تمام زحمات ما را هدر دهد.
اگر غیبت ڪنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامہ اعمال شخص غیبت شوندہ نوشتہ میشود و اگر عمل خوبی نداشتہ باشید، گناهان آن شخص در نامہ اعمال شما نوشتہ میشود.
📜این روایت از معصوم علیه السلام در ڪتاب «غیبت» از آیت اللہ مجتهدی نوشتہ شدہ است.
🌿 باید بہ خودمان بپردازیم و ببینیم ڪہ خودمان چہ ڪار ڪردہ ایم؛
آیا ما هیچ عیبی نداریم؟
گل بیعیب خداست و ممڪن نیست ڪہ ما عیب نداشتہ باشیم.
در روایت آمدہ ڪہ «چہ میشود انسان را، یڪ خار ڪوچڪ را در چشم رفیقش میبیند
اما شاخہ ای ڪہ در چشم خودش رفتہ را نمیبیند.»
این روایت ڪنایہ از این است ڪہ انسان عیب های بزرگ خود را نمیبیند،
اما عیب ڪوچڪ مردم را میبیند.
🌸 این حدیث از معصوم علیه السلام است ڪہ خوش بہ حال ڪسی ڪہ عیب خودش را میبیند و بہ عیب ڪس دیگری ڪاری ندارد.
⬅️ و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً
گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول ڪن!
🍃 از خدا میخواهیم تا گناهانی ڪہ پیش از ماہ رمضان انجام دادہ ایم را ببخشد،
چون ماہ رمضان، فصل درآمد معنوی و ڪسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس ڪشیدن در این ماہ عبادت محسوب میشود.
☘ در ماہ رمضان این همہ درآمد وجود دارد و آیا امڪان ندارد با این همہ درآمد ڪسب شدہ، انسان جان خودش را از گرو در بیاورد؟
✨پیامبر اسلام در خطبہ شعبانیہ میفرماید: «پشتتان از گناہ سنگین شدہ و بہ گرو رفتہ است و در ماہ رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید»
👌برخی هنگام نماز صبح نمیتوانند بہ خاطر سنگینی بلند شوند ڪہ از آثار گناہ است.
🍂 شخصی بہ امام حسن عسکری علیه السلام گفت ڪہ هر شب قصد میڪنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمیشود.
امام فرمود:
«گناہ تو را زنجیر ڪردہ است.»
📿 دلیل اینڪہ ڪسی دلش میخواهد نماز شب بخواند اما نمیتواند، انجام گناہ است و با استغفار میتواند آن را رفع ڪند.
💎 شعری هست ڪہ میگوید:
«هر ڪہ سحر ندارد از خود خبر ندارد»
هر ڪسی ڪہ هنگام سحر خواب است، نمیداند ڪہ ڪیست و باید خود را پیدا ڪند.
❗️حدیث از معصوم علیه السلام است ڪہ میفرماید، عجب است ڪہ مردم بہ دنبال گمشدہ خود هستند اما بہ دنبال خود نمیگردند.
⚪️ وضو بگیرید و شب در تاریڪی صد بار از خودتان بپرسید ڪہ من ڪہ هستم؟
شاید خودتان را پیدا ڪنید.
اگر خودت را پیدا ڪردی هوس نماز شب پیدا میڪنی.
⬅️ وَ عَیبی فیهِ مَسْتوراً
خدایا ڪاری ڪن تا عیب من مستور باشد و ڪسی از عیبم مطلع نباشد!
🕊 خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشتہ تا ڪسی از گناهان ما اطلاع پیدا ڪند.
♨️حدیث است اگر گناہ بو داشت دو نفر ڪنار هم نمینشستند.
اگر عیب آدم عیان میشد ڪسی جنازہ ڪسی را دفن نمیڪرد.
⬅️ یا أسْمَعِ السّامعین
ای خدایی ڪہ از همہ شنوندہ ها تو شنواتری!
🌺 خدا همہ چیز را میشنود. اگر یواش هم حرف بزنیم خدا باز هم میشنود.
🌻حضرت موسی علیه السلام بہ خدا گفت ڪہ خدایا، اگر نزدیڪی من یواش صحبت ڪنم و اگر دوری بلند صحبت ڪنم
خدا فرمود:
«من همنشین ڪسی هستم ڪہ یاد من باشد.» خدا شنواترین است پس میگوئیم،
ای خدایی ڪہ از همہ شنوایان شنواتری، این دعاها را دربارہ ما مستجاب ڪن!
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
Tartile Goran - Abdolbaset J26.mp3
7.83M
#ترتیل #جزء_بیست_و_ششم
استاد #عبدالباسط
15_Mashari_Tartil_J26(www.rasekhoon.net).mp3
7.47M
#ترتیل #جزء_بیست_و_ششم
استاد مشاری #العفاسی
نکات کلیدی از تفسیر جزء 26 قرآن کریم
سوره احقاف
نوید به کسانی که در دینداری کم نمیآورند
إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ(13)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(14- احقاف)
بیتردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند که به پاداش اعمال شایستهای که همواره انجام میدادند، در آن جاودانهاند. (14)
در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و استقامت این است که آنها از آنچه به حقانیتش شهادت میدهند و باور دارند؛ منحرف نمیشوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمیکنند.
قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب
و چون خوف همیشه در جایی پیدا میشود که احتمال خطری در پیش باشد و اندوه وقتی به دل میآید که خطری واقع شده باشد؛ بنابراین نفی خوف و حزن از این عده به این معناست که ایشان هیچ خطر و عقابی نه در پیش رو دارند که از آن بترسند و نه در پشت سر داشتهاند که از آن اندوهناک باشند(1)؛ گذشته آنها عبادت بود و بندگی خدا و آیندهشان هم لطف و پاداش خداست پس برای این گروه که باور کردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعای خود را به امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامی نیست نه از گذشته و نه نسبت به آینده.
در جمله پایانی با وعدهای حق آنها را کسانی معرفی میکند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
سوره حجرات
زینت واقعی خریدنی نیست
وَ لَاکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکمُْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَئکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ(7)
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید.
میل به زیبایی انسان را وامی دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینی بیاراید و زیبا کند. اما این خواست طبیعی هم به مانند سایر در خواستهای غریزی، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ کاذب که اگر با عقل سلیم و آموزههای وحیانی خوراک صحیح به آن داده نشود به راحتی مشغول نوع کاذب آن شده و نمیداند چرا عطشش فروکش نکرده و به آن آرامشی که باید نمیرسد.
قرآن کریم وسایل تزیینی عالم را به سه دسته تقسیم میکند. در این تقسیم بندی ستارگان را زینت آسمان(3)، آنچه روی زمین است زینت زمین(4) و در این آیه «ایمان» را زینت انسان معرفی کرده است.
بنابراین زینت واقعی و حقیقی برای انسان زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم.
این سخن هرگز به معنای نادیده گرفتن بهداشت و زیبایی تن نیست؛ اگر جان به ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامی دارد که به ظاهر خود توجه کرده و بهداشت و زیبایی را آن گونه که شایسته یک فرد مؤمن است رعایت کند.
آنچه در زیبایی ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق میگذارد این است که مؤمن، زینت حقیقی خود را میشناسد و به دنبال آن است و در زیبایی ظاهر هم تا جایی پیش میرود که دین و ایمان به او اجازه میدهند بنابراین او هرگز برای حرام زینت نمیکند و به زیبایی خود چوب حراج نمیزند.
آیهای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت
یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تجََسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَ یحُِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ (12- حجرات)
غیبت
ای اهل ایمان! از بسیاری از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمانها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمانهای بد است که چون نسبت به گمانهای خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده