eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
906 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
766 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
" تفسیر صوتی و پی دی اف قرآن کریم استاد قرائتی" 🔹سوره سوره 86 قرآن کریم کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
تفسیر نور《سوره طارق》.pdf
157.3K
فایل pdf تفسیر نور سوره طارق کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜[١٠١٠]٣-عليّ‌ بن إبراهيم،عن عليّ‌ بن حسّان و محمّد بن يحيى،عن سلمة بن الخطّاب و غيره،عن عليّ‌ بن حسّان،عن عليّ‌ بن عطيّة،عن عليّ‌ بن رئاب رفعه إلى أمير المؤمنين عليه السّلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السّلام:إنّ‌ للّه نهرا دون عرشه و دون النّهر الّذي دون عرشه نور نوّره و إنّ‌ في حافتي النّهر روحين مخلوقين:روح القدس و روح من أمره و إنّ‌ للّه عشر طينات،خمسة من الجنّة و خمسة من الأرض،ففسّر الجنان و فسّر الأرض،ثمّ‌ قال:ما من نبيّ‌ و لا ملك من بعده جبله إلاّ نفخ فيه من إحدى الرّوحين و جعل النّبيّ‌ من إحدى الطّينتين-قلت لأبي الحسن الأوّل عليه السّلام:ما الجبل‌؟فقال:الخلق-غيرنا أهل البيت،فإنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ خلقنا من العشر طينات و نفخ فينا من الرّوحين جميعا فأطيب بها طيبا.و روى غيره عن أبي الصّامت قال:طين الجنان جنّة عدن و جنّة المأوى و جنّة النّعيم و الفردوس و الخلد؛و طين الأرض مكّة و المدينة و الكوفة و بيت المقدس و الحائر. 📝از على رئاب حديثى كه سندش را به امير مؤمنان عليه السّلام رسانده روايت شده كه ايشان فرموده است: ✅همانا براى خداوند در زير عرشش نهرى است و زير نهرى كه پايين عرش است نورى است كه آن[نهر يا عرش]را برمى‌فروزد.و در دو كنارۀ نهر دو روح آفريده شده،روح القدس و روحى از امر او است.و براى خداوند ده گل است.پنج گل از بهشت و پنج گل از زمين.آن‌گاه بهشت و زمين را تفسير كرد. سپس فرمود:هيچ پيامبر و فرشته‌اى از پس پيامبر نيست كه او را جز با دميدن يكى از دو روح آفريده باشد-و پيامبر-درود خدا بر او و بر خاندانش-را از يكى از دو گل قرار داد-به جز ما اهل بيت،كه همانا خداوند عزّتمند ما را از ده گل آفريده،از هردو روح در ما دميد.و چه گل پاكى. و از ابو صامت روايت شده كه گفته است:گل بهشت،بهشت عدن و بهشت پناه و بهشت نعمت‌ها و فردوس و بهشت جاودان است.و گل زمين[از]مكّه و كوفه و مدينه و بيت المقدس و كربلا است. 📙 اصول کافی - جلد2، صفحه 254 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜١١٣١-٣٨ - أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن الحسن بن عليّ‌ بن زكريّا، عن محمّد بن صدقة، عن موسى بن جعفر، عن أبيه، عن جدّه عليه السّلام عن جابر الأنصاريّ‌، قال: صلّى بنا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله يوما صلاة الفجر، ثمّ‌ انفتل و أقبل علينا يحدّثنا، فقال: أيّها النّاس، من فقد الشّمس فليتمسّك بالقمر، و من فقد القمر فليتمسّك بالفرقدين. قال: فقمت أنا و أبو أيّوب الأنصاريّ‌ و معنا أنس بن مالك، فقلنا: يا رسول اللّه، من الشّمس‌؟ قال: أنا؛ فإذا هو صلّى اللّه عليه و اله ضرب لنا مثلا، فقال: إنّ‌ اللّه (تعالى) خلقنا فجعلنا بمنزلة نجوم السّماء كلّما غاب نجم طلع نجم، فأنا الشّمس فإذا ذهب بي فتمسّكوا بالقمر. قلنا: فمن القمر؟ قال: أخي و وصيّي و وزيري و قاضي ديني و أبو ولدي و خليفتي في أهلي علي بن ابي طالب قلنا: فمن الفرقدان‌؟ قال: الحسن و الحسين. ثمّ‌ مكث مليّا و قال: فاطمة هي الزّهرة، و عترتي و أهل بيتي هم مع القرآن و القرآن معهم، لا يفترقان حتّى يردا عليّ‌ الحوض. 📝 جابر بن عبد اللّه انصارى گفت: روزى رسول خدا نماز بامداد را با ما خواند و سپس برگشت و رو به ما به سخن پرداخته،فرمود: اى مردم هركس خورشيد را گم كند بايد به ماه درآويزد و هركس ماه را گم كند بايد به دو ستارۀ قطبى درآويزد. جابر گفته كه من و ابو ايّوب انصارى و انس بن مالك برخاستيم و گفتيم: اى رسول خدا خورشيد كيست‌؟ فرمود: منم. آن‌گاه براى ما مثال زد و فرمود: همانا خداوند والا ما را آفريد و به منزلۀ ستارگان آسمان قرارمان داد كه هرگاه ستاره‌اى نهان شود ستاره‌اى ديگر طلوع كند. و من خورشيدم كه وقتى مرا بردند بايد به ماه درآويزيد. ما گفتيم: ماه كيست‌؟ فرمودند: برادرم جانشين و وزير و اداكنندۀ بدهى‌ام و پدر فرزندانم و جانشينم در خاندانم على بن ابى طالب. ما عرض كرديم: و آن دو ستارۀ قطبى چه كسانى هستند؟ فرمودند: حسن و حسين [عليهما السّلام] سپس مدّت درازى مكث كرده، فرمودند: فاطمه همان ستارۀ بامداد [ناهيد] است و خاندانم به همراه قرآن و قرآن به همراه ايشان است، از هم جدا نمى‌شوند تا در كنار آن حوض بر من وارد شوند. 📚امالی شیخ طوسی -جلد 2، صفحه 297 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 🔰سوره شمس‌ سوره «شمس‌» نود ويکمين سوره قرآن کريم و داراي پانزده آيه است اين سوره از سوره‌هاي مکي است ودر ثواب قرائت آن پيامبر گرامي اسلام فرموده است‌: هر کس اين سوره را قرائت کند گويا به تمام موجوداتي که خورشيد و ماه بر آن مي‌تابد صدقه داده است‌. 💫(والشّمس وضحيها - والقمر اذا تيها - والنّهار اذا جليها.) قسم به خورشيد و گسترش نورش و سوگند به ماه آن گاه که بعد از آن در آيد و به روز آن هنگام که جهان را روشن سازد. ❓«از امام حسين (ع) سؤال شد مراد از «شمس‌» کيست‌؟ 💠فرمود: ذلک محمّد رسول اللّه (ص)؛ او محمد پيامبر خدا است که درود خدا بر او و خاندانش باد. 💠سپس از «قمر» سؤال شد، فرمود: ذلک علي‌ّ بن ابي طالب (ع) يتلو محمّداً (ص)؛ او علي بن ابي طالب است که جانشين رسول خدا مي‌شود. 💠از ايشان سوال شد مراد از «النهار» کيست‌؟ فرمود: ذلک القائم من آل محمّد يملا الارض قسطاً وعدلاً؛ او قائم آل محمد - مهدي منتظر - است که زمين را پر از عدل و داد مي‌کند». کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 🔰سوره روم‌ سوره «روم‌» سومين سوره قرآن کريم و داراي شصت آيه مي‌باشد اين سوره مکي است به جز يک آيه آن‌؛ (سبحان الله حين تمسون‌) و در فضل اين سوره پيامبر گرامي اسلام فرموده است‌: هر کس اين سوره را بخواند ده برابر عدد فرشتگاني که تسبيح خداوند در آسمان و زمين مي‌کنند ثواب خواهد برد و هر آنچه در زندگي زيان ديده جبران خواهد شد. 💫(فاقم وجهک للدّين حنيفا فطرت الله التّي فطر النّاس عليها) پس روي خود را متوجه آيين خالص پروردگار کنيد اين فطرتي است که خداوند انسانها را بر آن آفريده است‌. 🕯امام حسين (ع) درباره گروهي که بر فطرت الهي دين مي‌باشند مي‌فرمايد: نحن و شيعتنا علي الفطرة الّتي بعث الله عليها محمّدا و سائر النّاس منها براء ✅ما و پيروان ما بر همان فطرتي هستيم که خداوند بر همان فطرت محمّد را برانگيخت و ديگران دور از اين فطرت و راه الهي مي‌باشند. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  ❖﷽❖ ⁉️با وجود اینکه خداوند می فرماید به کسی که چیزی دادید منت به او نگذارید و آزار و اذیتش نکنید، پس چرا خود خداوند نعمت های مادی ومعنوی که به انسان داده است هم منت می گذارد و هم روز قیامت اگر کسی از او تشکر نکند عذابش می کند؟ 🔺معنای منت "منت"، در اصل از ریشه "منّ" گرفته شده است به معنای سنگی که با آن اجسام را وزن می کنند، و در اصطلاح به نعمت های بزرگ و سنگین گفته می شود. و در لغت و استعمالات قرآن معنای گسترده‌ای دارد که مفهوم اول (بخشیدن نعمت های سنگین) را نیز شامل می‌شود. منت اگر جنبه عملی داشته باشد، زیبا و پسندیده است، و اگر با لفظ و سخن باشد زشت و ناپسند است. از آنجا که در محاورات روزمره منت بیشتر به معنای دوم استعمال می شود، به هنگام مطالعه آیاتی که در آنها از منت گذاشتن خداوند صحبت شده است،نیز همین معنای نا مطلوب به ذهن افراد تداعی می کند. (تفسیر نمونه) در حالی که منت از طرف خداوند به معنای منت مصطلح بین ما نیست، بلکه به معنای دادن نعمت بزرگ است. ✨منت خدا بر بندگان ممکن است گفته شود حتی بیان بخشش نعمت های بزرگ از طرف خداوند که در آیات قرآن آمده است، می تواند همان منت گفتاری و به رخ کشیدن و ناپسند باشد! در جواب باید گفت؛ 💠 پاسخ اول اولاً:در مواردی که بیان نعمت، همراه اذیت و تحقیر باشد، قبیح و ناپسند است و این در جایی است که دو انسان که هر دو مخلوق و هر کدام دارای ضعف ها و ناتوانی های متعدد هستند بخواهند به خاطر چیز بی ارزشی که به دیگری می بخشند بریکدیگر منت بگذارند. این معنا همراه تحقیر و توهین است و به همین جهت این قسم از منت تقبیح شده است. در قرآن نیز وقتی می خواهد از منت گذاشتن نهی کند، همراه آن اذیت و تحقیر را نیز می آورد. گاهی نسبت به مردم می فرماید:اگر نعمتی دادید یا انفاقی کردید، بر برادران خود منت نگذارید؛ مثلا:"ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بخشش های خود را با منت و آزار، باطل نسازید! (بقره/262,263) اما چنین چیزی درباره خداوند محال است. زیرا او قادر مطلق و غنی علی الاطلاق است و هرگز بیان او تحقیر بندگانش که فقر محض هستند نخواهد بود. 💠 پاسخ دوم ثانیاً:هر نوع بیان کردنی به رخ کشیدن نیست تا ناپسند باشد، بلکه با توجه به نوع نعمت و شخص صاحب نعمت و انگیزه او می تواند حالت ها و احکام متعددی داشته باشد. به عنوان مثال اگر فرزندی قدر والدین خود را نداند و زحمات آنان را ناچیز بشمارد؛ جا دارد که والدین برای یاد آوری به او تذکر دهند.این تذکر، زمینه رشد و تعالی او را فراهم می کند و بسیار نیکو است. گاهی انسان از نعمت های بزرگ الهی غافل شده و آنها را به حساب نمی آورند و قدر آن را نمی داند در حالی که خداوند از آفرینش و بخشش چنین نعمتهایی اهداف والا و با ارزشی داشته که همه انسانها باید متوجه باشند و آن اهداف را محقق سازند. بیان نعمت به این جهت است که بدانیم؛ ما بیهوده خلق نشده ایم، فرستادن پیامبران،دادن عقل،خلق آسمان و زمین و کوه و دشت،خورشید و ماه و برف و باران، همه و همه برای این است که از غفلت خارج شده و به سوی هدایت حرکت کنیم.خداوند می فرماید:مسلماً ما آنچه را -از درخت، نبات، حیوان، دریا و دیگر آثار- روی زمین است، زینت زمین قرار دادیم تا آنان را آزمایش کنیم که کدامشان از جهت عمل نیکوترند. نعمت ها برای استفاده و آزمایش انسان ها است تا به اختیار خود راه سعادت را انتخاب کنند و خود را به در یای نعمت های جاودانه خداوند در قیامت برسانند. خداوند وقتی این نعمتها را بیان می کند، در صدد مطلع کردن انسان از این نعمت ها و ارزش آنهاست. 💠 پاسخ سوم ثالثاً:خداوند برای هر نعمتی از کوچک و بزرگ بر انسان، از تعبیر منت استفاده نکرده است و اگر این تعبیر را در باره نعمتی به کار برده است نشانه اهمیت بالای آن نعمت است. بعضی از این نعمت های مهم عبارتند از: ۱- بعثت پیامبران الهی، قران می فرماید:"خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان بر انگیخت که بر آنها آیات خدا را تلاوت کند و نفوسشان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنها احکام شریعت و حقایق حکمت بیاموزد، هر چند قبلا گمراهی آنان آشکار بود (ال عمران/164) حقیقتاً نعمت فرستادن رسولان به عنوان مربیان و معلمان بشریت آن قدر بزرگ و با ارزش است که نباید از آن غفلت شود و گر نه همه اهداف خلقت نا تمام خواهد ماند. ۲- هدایت ، قرآن می فرماید:" شما قبلًا چنین- کافر -بودید و خداوند بر شما منّت نهاد (و هدایت شدید). پس، (بشکرانه این نعمت بزرگ،) تحقیق کنید! خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است(نساء/94) ۳-حکومت جهانی مستضعفین بر عالم." ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! " (قصص/5). روشن است که موارد یاد شده هر کدام به تنهایی نعمت های بزرگی هستند که اگر از زندگی انسان حذف شوند انسانیت رو به اضمحلال خواهد رفت.