❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست و ششم
اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ
وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ
وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً
وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً
وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً
خدايا او را عزيز كن و ديگران را نيز به وسيله او عزت ببخش.
او را يارى كن و به وسيله او ديگران را يارى كن،
و او را به صورتى شكستناپذير يارى نما.
خدايا براى او گشايش و پيروزى آسانى ايجاد كن،
و از نزدِ خودت، سيطرهاى يارى شده براى او قرار ده.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
🌠 «عزت» در اصل، آن حالتى است كه انسان را مقاوم و شكستناپذير مىسازد و به همين جهت، به زمينهاى محكم «عَزاز» مىگويند.
💢 از آنجا كه تنها، ذات پاك خداى بىهمتا است كه شكستناپذير است، قرآن كريم، تمام عزت را از آنِ او دانسته و مىفرمايد:
✨ « فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً؛
به تحقيق كه تمام عزت براى خداست».
💢از اين رو همه مخلوقات به سبب محدوديتى كه دارند قابل شكستاند، مگر آن كسانى كه عزتشان از عزت الهى نشأت گرفته باشد.
چنانكه در آيه ٨ سوره منافقون آمده است:
✨(وَ لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛
عزت براى خدا، فرستاده خدا و مؤمنان است).
💢با توجه به اين آيات نورانى، در اين بخش از دعاى شريف افتتاح، از خداى حكيم مىخواهيم كه امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف را عزت بخشيده و در برابر همه نيروها، شكستناپذير كند و به واسطه آن حضرت، جبهه حق را عزت ببخشد.
🔅 ( اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ)
🌠 با توجه به معناى اصلى «عزت» - كه عبارت است از شكستناپذيرى - وقتى از خداى مهربان نصر توأم با عزت براى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف درخواست مىكنيم، به اين معناست كه هيچ دشمنى نتواند به آن حضرت آسيبى برساند.
البته با توجه به اين كه بعضى از لغتشناسان، واژه «عزيز» را مترادفِ «اندك» يا «چيزى كه همانندش پيدا نشود» دانستهاند، مىتوان عبارت «انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً» را اينگونه نيز معنى كرد: «خدايا امام زمان را به صورتى كمنظير يارى كن».
🌠 «فتح» به معنى گشوده شدن و «يسر» به معنى آسانى است.
از آنجا كه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف در مسير برپايى حكومت عدل جهانى، بايد از سدّ ستمگران و طغيانگران عبور كند، منتظرانِ آن حضرت از درگاه الهى در خواست مىكنند كه سختى مبارزه براى ايشان، در سايه يارى خداى قادر به آسانى تبديل شود.
🔅 ( وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً)
🌠 «سلطان» به معنى چيره شدن همراه با قدرت و غلبه است.
«نصير» نيز «يارى شده» معنا مىشود.
بر اين اساس، عبارتِ « وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً» يعنى «خدايا از نزدِ خويش براى او قدرت تسلط قرار بده و پيوسته يارىاش كن».
لازمه برخوردارى از چنين سيطرهاى الهى، چيرگى و تسلط همه جانبه بر تمام امور است؛ به صورتى كه هيچ زاويهاى از هيچ مسألهاى بر او پوشيده نباشد، همه چيز تحت نظر صحيح او بوده و با اختيار او به گردش درآيد.
🌠 خداى متعال در آيه ٨٠ سوره مباركه اسراء به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دستورمىدهد چند چيز را از درگاه او بخواهد كه يكى از آنها «سيطره الهى بر امور» است.
🔅(وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً)
📝پيامها
🌺١. بر اساس آيات قرآن كريم، سرچشمه اصلى عزت، خداى كريم است. پس عزت را بايد يا از درگاه او جستجو كرد يا در نزد كسانى كه عزت خويش را از جانب خداوند كسب كردهاند.
🔅 ( اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ)
🌺٢. يكى از عوامل ضعف و ناتوانى در اداره امور، عدم تسلط و چيره نبودن بر مسائل گوناگون است.
وقتى امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف از جانب خداى متعال سيطرهاى همه جانبه بر امور داشته باشد، كسى توان تخلف نخواهد داشت. به همين دليل، حكومت ايشان، پاكترين حكومتها است.
🔅(وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست و هفتم
اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ
حَتَّى لَا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ
خدايا! به وسيله امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف دين خويش و سنت پيامبرت را آشكار گردان،
به صورتى كه ديگر، به سبب ترس از كسى، چيزى از حق مخفى نماند.
🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
💎 مرور منابع مهدويت اين نكته را روشن مىسازد كه يكى از رخدادهايى كه در پى برپايى حكومت جهانى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف تحقق مىيابد، آشكارى واظهار كامل دين و آيين اسلام است.
اين مطلب در اين بخش از دعاى شريف افتتاح نيز در قالب درخواست از درگاه الهى مورد توجه قرار گرفته است.
💎 در چگونگى اظهار دين و سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به دست امام دوازدهم عجل الله تعالى فرجه الشريف از روايات چنين به دست مىآيد كه آن حضرت به روش پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با زشتىها و پليدىها مبارزه مىكند و در نهايت اسلام ناب را پايدار مىكند.
ادامه مطلب👇👇
🔅در حديثى چنين وارد شده است:
«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام عَنِ الْقَائِمِ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ إِذَا قَامَ بِأَيِّ سِيرَةٍ يَسِيرُ فِي النَّاسِ؟ فَقَالَ: بِسِيرَةِ مَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله حَتَّى يُظْهِرَ الْإِسْلَامَ. قُلْتُ: وَ مَا كَانَتْ سِيرَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله؟ قَالَ: أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ وَ كَذَلِكَ الْقَائِمُ عليه السلام إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ؛
🔍محمد بن مسلم مىگويد از امام باقر عليه السلام درباره حضرت قائم پرسيدم كه وقتى قيام كند، به چه روشى ميان مردم رفتار مىكند؟
❣حضرت فرمود: به همان روشى رفتار مىكند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رفتار مىكرد تا جايى كه اسلام را آشكار كند.
🔍عرض كردم: روش رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم چگونه بود؟
❣ حضرت فرمود: ايشان آنچه از جاهليت در ميان مردم رواج داشت را باطل كرد و در ميان مردم باعدالت رفتار مىكرد.
همچنين است حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف كه وقتى حكومت خود را برپا كند، احكامى كه معطل ماندهاند را اجرا، و با مردم به عدالت رفتار مىكند».
✴️ البته از اين نكته نبايد غفلت كرد كه نتيجه اظهار دين و سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شادابى و طراوت آيين الهى اسلام در جامعه خواهد بود؛
همانطور كه در برخى منابع تصريح شده است: «... اللَّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا مُحِيَ مِنْ دِينِكَ وَ أَحْيِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ كِتَابِكَ وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ حَتَّى يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ غَضّاً جَدِيداً خَالِصاً مُخْلَصاً لَا شَكَّ فِيهِ وَ لَا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لَا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لَا بِدْعَةَ لَدَيْهِ؛
🌺خدايا! آنچه از دين و آيين تو محو شده است، به وسيله امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف دوباره برپا كن و آنچه از كتاب تو اجرا نمىشود، زنده كن و آنچه از احكام تو تغيير يافته، به وسيله حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف آشكار فرما، تا اينكه آيين تو به وسيله آن حضرت و به دست آن جناب به حالت نخست باز گردد، در حالىكه تازه، شاداب، خالص و ناب است و هيچ شك و شبههاى همراه آن نيست و از هر گونه باطل و بدعت دور است».
💎 نكته ديگرى كه پيرامون اظهار اسلام در دوره ظهور امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف بايسته به يادآورى است اينكه در آن زمان، دين مبين اسلام فراگير شده و همه به آيين توحيدى روى مىآورند.
🔅در حديثى از مولاى متقيان، حضرت على عليه السلام ذيل اين آيه شريفه (هُوَاَلَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ؛
او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند)
🌺مىفرمايد: «أَ ظَهَرَ ذَلِكَ بَعْدُ كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ حَتَّى لَا يَبْقَى قَرْيَةٌ إِلَّا وَ نُودِيَ فِيهَا بِشَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ بُكْرَةً وَ عَشِيّا؛
✨ آيا تاكنون دين الهى بر همه اديان غلبه پيدا كرده؟ حاشا! به خدا سوگند، اين امر تحقق نمىيابد تا زمانى كه هيچ روستايى باقى نماند مگر اينكه در آن هر صبح و شام، فرياد شهادت به يگانگى خداى متعال و نبوت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بلند شود».
📝پيامها
❣١. در اسلام ناب، به همان ميزان كه قرآن كريم اهميت دارد و اجراى دستورات كتاب الله ارزشمند است، دستورات و روش زندگى فرستاده خدا صلى الله عليه و آله و سلم نيز با ارزش است.
✨( اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ)
❣٢. حكومت اسلامى بايد آنقدر قدرتمند شود كه هيچكس به سبب ترس از دشمنان، حق را كنار نگذارد و رسيدن به اين هدف، در راستاى حكومت ناب مهدوى است.
✨( حَتَّى لَا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
ذلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَكُورٌ
اين همان چيزى است كه خداوند بندگانش را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند به آن نويد مىدهد. بگو: «من هيچگونه اجر و پاداشى از شما بر اين دعوت درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزديكانم (اهل بيتم) و هركس كار نيكى انجام دهد، بر نيكىاش مىافزاييم؛ چرا كه خداوند آمرزنده و قدردان است».
(شوری/ ۲۳)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ قَال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ إِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا یُحِبُّ الرَّجُلَ وَ یُبْغِضُ وُلْدَهُ فَأَبَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَّا أَنْ یَجْعَلَ حُبَّنَا مُفْتَرَضاً أَخَذَهُ مَنْ أَخَذَهُ وَ تَرَکَهُ مَنْ تَرَکَهُ وَاجِباً فَقَالَ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی.
🌠امام صادق (علیه السلام)- محمّدبنمسلم گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «گاهی شخص کسی را دوست دارد امّا اولاد او را دوست نمیدارد، خداوند محبّت اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله) را واجب نمود تا هرکه به این وظیفه اقدام کند واجبی را انجام داده و در ترکش واجبی را ترک نموده باشد و این آیه را نازل نموده: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْموَدَّةَ فِی الْقُرْبی».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۱۴ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۳۹/ المحاسن، ج۱، ص۱۴۴/ نورالثقلین
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ هُوَ مَحَبَّهًُْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) ثُمَّ قَال وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً وَ هِیَ إِقْرَارُ الْإِمَامَهًِْ لَهُمْ وَ الْإِحْسَانُ إِلَیْهِمْ وَ بِرُّهُمْ وَ صِلَتُهُمْ نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً أَیْ نُکَافِئْ عَلَی ذَلِکَ بِالْإِحْسَان.
❣علیّبنابراهیم (- این همان محبّت آل محمّد (صلی الله علیه و آله) است. سپس فرموده است: وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً، منظور از این حسنه اقرار به امامت و نیکی به ایشان و محبّت و دلبستگی به آنها است. نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً، یعنی جزا و پاداش او را به احسان عنایت خواهم کرد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۲۶ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۳۸/ القمی، ج۲، ص۲۷۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امام_حسین_ع
فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرينَ
نه آسمان و زمين، بر آنان گريست، و نه به آنها مهلتى داده شد.
(دخان/ ۲۹)
💔💔💔💔💔
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ إِبْرَاهِیمَ النَّخَعِیِّ قَالَ: خَرَجَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَجَلَسَ فِی الْمَسْجِدِ وَ اجْتَمَعَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُ وَ جَاءَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) حَتَّی قَامَ بَیْنَ یَدَیْهِ فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَی رَأْسِهِ فَقَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّ اللَّهَ عَیَّرَ أَقْوَاماً فِی الْقُرْآنِ فَقَالَ فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ وَ ایْمُ اللَّهِ لَیَقْتُلَنَّکَ ثُمَّ تَبْکِیکَ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ.
💦امام علی (علیه السلام)- از ابراهیمنخَعی نقلشده که گفت: امیرالمؤمنین (علیه السلام) از خانه خارج شد و به مسجد رفته و در آنجا نشست و یاران حضرت دور ایشان حلقه زدند. [اندکی بعد] حسین (علیه السلام) آمده و در مقابل حضرت ایستاد؛ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستش را بر سر حسین (علیه السلام) گذاشته و فرمود: «فرزندم! خداوند در قرآن، اقوامی را سرزنش کرده و فرموده: فَمَا بَکَتْ عَلیْهِمُ السَّمَاء والأَرْضُ ومَا کَانُوا مُنظَرِینَ؛ به خدا سوگند! تو را خواهند کشت و آسمان و زمین برایت خواهند گریست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۰۹/ کامل الزیارات، ص۸۸/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِعَلِیٍّ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ قَالَ: لَمْ تَبْکِ السَّمَاءُ عَلَی أَحَدٍ قَبْلَ قَتْلِ یَحْیَیبْنِزَکَرِیَّا (علیه السلام) وَ بَعْدَهُ حَتَّی قُتِلَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) فَبَکَتْ عَلَیْهِ.
💦امام صادق (علیه السلام)- حلبی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که دربارهی آیهی فَمَا بَکَتْ عَلیْهِمُ السَّمَاء والأَرْضُ فرمود: «آسمان قبل از کشتهشدن یحییبنزکریا و بعد از آن، بر کسی نگریست؛ تا اینکه امامحسین (علیه السلام) به شهادت رسید و آسمان بر آن حضرت گریه نمود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ قصص الأنبیاءللراوندی، ص۲۲۰
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِالْفُضَیْلِ الْهَمْدَانِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَالَ مَرَّ عَلَیْهِ رَجُلٌ عَدُوٌّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ فَقَالَ فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ ثُمَّ مَرَّ عَلَیْهِ الْحُسَیْنُبْنُعَلِیٍّ (علیه السلام) فَقَالَ لَکِنْ هَذَا لَتَبْکِیَنَّ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ قَالَ وَ مَا بَکَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا عَلَی یَحْیَیبْنِزَکَرِیَّا (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنِبْنِعَلِیٍّ (علیه السلام).
💦امام علی (علیه السلام)- عبداللهبنفضیل همدانی از پدرانش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت میکند: مردی که دشمن خدا و رسولش (صلی الله علیه و آله) بود از کنار امام علی (علیه السلام) عبور کرد؛ حضرت [این آیه را تلاوت] فرمود: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ. اندکی بعد حسینبنعلی بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) گذشت و حضرت فرمود: «ولی آسمان و زمین بر حسین (علیه السلام) خواهند گریست» و فرمود: «آسمان و زمین جز بر یحییبنزکریا (علیه السلام) و حسینبنعلی (علیه السلام) نگریستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۱۶۷/ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۰۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ
و امكان ندارد خدا با هيچ انسانى سخن بگويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجابى [همچون ايجاد صوت]، يا رسولى (فرشتهاى) مىفرستد و به فرمان خود آنچه را بخواهد وحى مىكند؛ چرا كه او بلند مقام و حكيم است.
(شوری/ ۵۱)
✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللهُ إِلَّا وَحْیاً قَالَ وَحْیَ مُشَافَهَهًٍْ وَ وَحْیَ إِلْهَامٍ وَ هُوَ الَّذِی یَقَعُ فِی الْقَلْبِ أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ کَمَا کَلَّمَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) وَ کَمَا کَلَّمَ اللَّهُ مُوسَی (علیه السلام) مِنَ النَّارِ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ قَالَ وَحْیَ مُشَافَهَهًٍْ یَعْنِی إِلَی النَّاسِ.
🕯علیّبنابراهیم (- وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللهُ إِلَّا وَحْیاً منظور از وحی، گفتوگوی شفاهی و الهام است که در قلب یا از پشت پرده انجام میگیرد؛ همچنانکه خداوند با پیامبر (صلی الله علیه و آله) سخن گفت و همچنین با حضرت موسی (علیه السلام) از داخل آتش گفتگو کرد. یا اینکه فرستادهای را میفرستد و به ارادهی خودش، آنچه را که اراده فرماید به او القا میکند. وحی مشافهه بهمعنای وحی [یا گفتگو با] مردم است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۶۲ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۲۷/ القمی، ج۲، ص۲۷۹/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام د تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
همانگونه [كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم] بر تو نيز حقايقى را به فرمان خود وحى كرديم؛ تو پيش از اين نمىدانستى كتاب و ايمان چيست؛ [و از محتواى قرآن آگاه نبودى] ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بهوسيلهی آن هركس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مىكنيم و به يقين تو بهسوى راه راست هدايت مىكنى.
(شوری/ ۵۲)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- الرُّوحُ خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ کَانَ مَعَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) یُخْبِرُهُ وَ یُسَدِّدُهُ وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) یُخْبِرُهُمْ وَ یُسَدِّدُهُمْ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- روح مخلوقی است بزرگتر از جبرئیل و میکائیل که پیوسته با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. [به ایشان] اطّلاع میداد و محافظ آن جناب بود. او در خدمت ائمّه (علیهم السلام) نیز هست اطّلاع میدهد و محافظ آنها است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۶۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱۸
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام درگ تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست وهشتم
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ
تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَاالنِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ
وَ تَجْعَلُنَا فيها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ
وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
خدايا! ما اشتياق خود را به دولت ارزشمند (مهدوى) به سوى تو ابراز مىكنيم،
دولتى كه به وسيله آن، اسلام و مسلمانان را عزت مىبخشى، نفاق و منافقان را ذليل و خوار مىكنى،
ما را در آن دولت از كسانى قرار مىدهى كه ديگران را به فرمانبردارى از تو فرا مىخوانند و مردم را به سوى تو رهبرى مىكنند
و به سبب چنين دولتى شرافت دنيا و آخرت را نصيب ما كنى.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
🌺 «رغبت» به معنى ميل شديد و اشتياق فراوان است.
در دوره غيبت، حال درونى اهل ايمان نسبت به برپايى حكومت عدل الهى، اينگونه است.
✨( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ)
🌺 نكته قابل تأمل در اين فراز، آن است كه به خداى متعال عرض مىشود رغبت به سوى تو است، ولى متعلّق رغبت، دولت كريمه است.
✨ ( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ)
🌺 دولت كريمه يعنى دولتى ارزشمند و پسنديده كه توانايى تأمين منفعتهاى دنيا و آخرت انسان را دارد.
🌺 با مرور آيات قرآن كريم و روايات، ويژگىهاى متعددى را مىتوان براى دولت كريمه به دست آورد.
در اين فراز از دعاى شريف افتتاح، دو ويژگى مورد توجه قرار گرفته است:
💎الف) اسلام و مسلمانان به وسيله آن عزيز مىشوند؛
💎ب) نفاق و منافقان به وسيله آن خوار و ذليل مىشوند.
✨ ( تُعِزُّ بِها الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
🌺 در حديثى كه حذيفه از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت كرده، چنين نمايان است كه در عصر ظهور، عزت اسلام با نابودى ستمگران همراه است:
🔅«... فإذا أراد الله عز و جل أن يعيد الإسلام عزيزا قصم كل جبار عنيد و هو القادر على ما يشاء أن يصلح أمة بعد فسادها. فقال صلى الله عليه وآله: يا حذيفة لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يملك رجل من أهل بيتي...؛
❣هنگامى كه خداى متعال اراده كند اسلام را به عزت خود بازگرداند، هر جبارى را نابود مىكند و او به چيزى كه بخواهد قادر است و مىتواند امتى را پس از تباهىاش اصلاح كند.
اى حذيفه! اگر از دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد، خدا آن روز را آنقدر طولانى خواهد كرد كه مردى از خاندان من حكومت را به دست بگيرد».
🌺 نشانه دولت كريمه الهى اين است كه در آن، راه مؤمنان براى فراخواندنِ ديگران به اطاعت از خدا باز باشد.
✨ ( وَ تَجْعَلُنَا فىها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌺 «القاده» جمع «قائد» و به معنى كسى است كه پيشاپيش جمعيت راه مىرود و آنها را راهنمايى مىكند. برعكس «سائق» كه پشت سرِ جمعيت قرار مىگيرد و آنها را هدايت مىكند.
✨ ( تَجْعَلُنَا فيها مِنَ... الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌺 اهالى دولت و حكومت مهدوى، هم به كرامت و آقايى دنيا مىرسند و هم به كرامت و آقايى آخرت.
✨( تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ)
ادامه مطلب👇👇
📝پيامها
🌠١. در دوره غيبت نبايد نسبت به برپايى حكومت عدل الهى بىتفاوت بود؛ بلكه بايد رغبت و اشتياق خود را نسبت به آن ابراز كرد.
🔅( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ...)
🌠٢. عزت نهادن به اسلام و مسلمانان و اظهار تنفر از نفاق و طلبِ خوارى منافقان در راستاى ارزشهاى الهى است.
🔅( دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
🌠٣. وقتى دولت و حكومتى الهى شد، انسان مؤمن، براى پيشبردِ اهداف اسلامى، در آن سهيم مىشود.
🔅( وَ تَجْعَلُنَا فيها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَالْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٤. در پيمودن راه خداى متعال و كمكرسانى به اداره جامعه مهدوى، بايد پيشرو بود.
🔅( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٥. كسى كه مىخواهد ديگران را در راه خدا رهبرى كند، خودش بايد جلوتر از بقيه باشد.
🔅 ( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٦. فرق رهبران و راهنمايانِ راه خدا با ديگر رهبران و راهنمايان در اين است كه در راه خدا، رهبر جلوتر مىرود و به ديگران مىگويد: «بيا»؛ در حالى رهبران راههاى ديگر، عقب مىايستند و مىگويند: «برو».
🔅 ( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٧. اگر خواهان عزت و سربلندى در حكومت مهدوى هستيم، بايد از نفاق و دورويى به دور باشيم.
🔅 ( تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
tajvido-mosavar3.pdf
4.24M
#نماز
فایل
تجوید الصلاة مصور
استاد حبیبی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin