❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امام_حسین_ع
فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرينَ
نه آسمان و زمين، بر آنان گريست، و نه به آنها مهلتى داده شد.
(دخان/ ۲۹)
💔💔💔💔💔
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ إِبْرَاهِیمَ النَّخَعِیِّ قَالَ: خَرَجَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَجَلَسَ فِی الْمَسْجِدِ وَ اجْتَمَعَ أَصْحَابُهُ حَوْلَهُ وَ جَاءَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) حَتَّی قَامَ بَیْنَ یَدَیْهِ فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَی رَأْسِهِ فَقَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّ اللَّهَ عَیَّرَ أَقْوَاماً فِی الْقُرْآنِ فَقَالَ فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ وَ ایْمُ اللَّهِ لَیَقْتُلَنَّکَ ثُمَّ تَبْکِیکَ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ.
💦امام علی (علیه السلام)- از ابراهیمنخَعی نقلشده که گفت: امیرالمؤمنین (علیه السلام) از خانه خارج شد و به مسجد رفته و در آنجا نشست و یاران حضرت دور ایشان حلقه زدند. [اندکی بعد] حسین (علیه السلام) آمده و در مقابل حضرت ایستاد؛ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستش را بر سر حسین (علیه السلام) گذاشته و فرمود: «فرزندم! خداوند در قرآن، اقوامی را سرزنش کرده و فرموده: فَمَا بَکَتْ عَلیْهِمُ السَّمَاء والأَرْضُ ومَا کَانُوا مُنظَرِینَ؛ به خدا سوگند! تو را خواهند کشت و آسمان و زمین برایت خواهند گریست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۰۹/ کامل الزیارات، ص۸۸/ البرهان
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِعَلِیٍّ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ قَالَ: لَمْ تَبْکِ السَّمَاءُ عَلَی أَحَدٍ قَبْلَ قَتْلِ یَحْیَیبْنِزَکَرِیَّا (علیه السلام) وَ بَعْدَهُ حَتَّی قُتِلَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) فَبَکَتْ عَلَیْهِ.
💦امام صادق (علیه السلام)- حلبی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که دربارهی آیهی فَمَا بَکَتْ عَلیْهِمُ السَّمَاء والأَرْضُ فرمود: «آسمان قبل از کشتهشدن یحییبنزکریا و بعد از آن، بر کسی نگریست؛ تا اینکه امامحسین (علیه السلام) به شهادت رسید و آسمان بر آن حضرت گریه نمود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ قصص الأنبیاءللراوندی، ص۲۲۰
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِالْفُضَیْلِ الْهَمْدَانِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَالَ مَرَّ عَلَیْهِ رَجُلٌ عَدُوٌّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ فَقَالَ فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ ثُمَّ مَرَّ عَلَیْهِ الْحُسَیْنُبْنُعَلِیٍّ (علیه السلام) فَقَالَ لَکِنْ هَذَا لَتَبْکِیَنَّ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ قَالَ وَ مَا بَکَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا عَلَی یَحْیَیبْنِزَکَرِیَّا (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنِبْنِعَلِیٍّ (علیه السلام).
💦امام علی (علیه السلام)- عبداللهبنفضیل همدانی از پدرانش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت میکند: مردی که دشمن خدا و رسولش (صلی الله علیه و آله) بود از کنار امام علی (علیه السلام) عبور کرد؛ حضرت [این آیه را تلاوت] فرمود: فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ. اندکی بعد حسینبنعلی بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) گذشت و حضرت فرمود: «ولی آسمان و زمین بر حسین (علیه السلام) خواهند گریست» و فرمود: «آسمان و زمین جز بر یحییبنزکریا (علیه السلام) و حسینبنعلی (علیه السلام) نگریستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۸۰ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۱۶۷/ بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۰۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ
و امكان ندارد خدا با هيچ انسانى سخن بگويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجابى [همچون ايجاد صوت]، يا رسولى (فرشتهاى) مىفرستد و به فرمان خود آنچه را بخواهد وحى مىكند؛ چرا كه او بلند مقام و حكيم است.
(شوری/ ۵۱)
✨✨✨✨✨
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللهُ إِلَّا وَحْیاً قَالَ وَحْیَ مُشَافَهَهًٍْ وَ وَحْیَ إِلْهَامٍ وَ هُوَ الَّذِی یَقَعُ فِی الْقَلْبِ أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ کَمَا کَلَّمَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) وَ کَمَا کَلَّمَ اللَّهُ مُوسَی (علیه السلام) مِنَ النَّارِ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ قَالَ وَحْیَ مُشَافَهَهًٍْ یَعْنِی إِلَی النَّاسِ.
🕯علیّبنابراهیم (- وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللهُ إِلَّا وَحْیاً منظور از وحی، گفتوگوی شفاهی و الهام است که در قلب یا از پشت پرده انجام میگیرد؛ همچنانکه خداوند با پیامبر (صلی الله علیه و آله) سخن گفت و همچنین با حضرت موسی (علیه السلام) از داخل آتش گفتگو کرد. یا اینکه فرستادهای را میفرستد و به ارادهی خودش، آنچه را که اراده فرماید به او القا میکند. وحی مشافهه بهمعنای وحی [یا گفتگو با] مردم است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۶۲ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۲۷/ القمی، ج۲، ص۲۷۹/ نورالثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام د تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
همانگونه [كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم] بر تو نيز حقايقى را به فرمان خود وحى كرديم؛ تو پيش از اين نمىدانستى كتاب و ايمان چيست؛ [و از محتواى قرآن آگاه نبودى] ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بهوسيلهی آن هركس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مىكنيم و به يقين تو بهسوى راه راست هدايت مىكنى.
(شوری/ ۵۲)
✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- الرُّوحُ خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ کَانَ مَعَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) یُخْبِرُهُ وَ یُسَدِّدُهُ وَ هُوَ مَعَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) یُخْبِرُهُمْ وَ یُسَدِّدُهُمْ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- روح مخلوقی است بزرگتر از جبرئیل و میکائیل که پیوسته با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. [به ایشان] اطّلاع میداد و محافظ آن جناب بود. او در خدمت ائمّه (علیهم السلام) نیز هست اطّلاع میدهد و محافظ آنها است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۶۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱۸
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام درگ تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست وهشتم
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ
تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَاالنِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ
وَ تَجْعَلُنَا فيها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ
وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
خدايا! ما اشتياق خود را به دولت ارزشمند (مهدوى) به سوى تو ابراز مىكنيم،
دولتى كه به وسيله آن، اسلام و مسلمانان را عزت مىبخشى، نفاق و منافقان را ذليل و خوار مىكنى،
ما را در آن دولت از كسانى قرار مىدهى كه ديگران را به فرمانبردارى از تو فرا مىخوانند و مردم را به سوى تو رهبرى مىكنند
و به سبب چنين دولتى شرافت دنيا و آخرت را نصيب ما كنى.
🌤🕊🌤🕊🌤🕊
🔰نكتهها
🌺 «رغبت» به معنى ميل شديد و اشتياق فراوان است.
در دوره غيبت، حال درونى اهل ايمان نسبت به برپايى حكومت عدل الهى، اينگونه است.
✨( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ)
🌺 نكته قابل تأمل در اين فراز، آن است كه به خداى متعال عرض مىشود رغبت به سوى تو است، ولى متعلّق رغبت، دولت كريمه است.
✨ ( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ)
🌺 دولت كريمه يعنى دولتى ارزشمند و پسنديده كه توانايى تأمين منفعتهاى دنيا و آخرت انسان را دارد.
🌺 با مرور آيات قرآن كريم و روايات، ويژگىهاى متعددى را مىتوان براى دولت كريمه به دست آورد.
در اين فراز از دعاى شريف افتتاح، دو ويژگى مورد توجه قرار گرفته است:
💎الف) اسلام و مسلمانان به وسيله آن عزيز مىشوند؛
💎ب) نفاق و منافقان به وسيله آن خوار و ذليل مىشوند.
✨ ( تُعِزُّ بِها الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
🌺 در حديثى كه حذيفه از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت كرده، چنين نمايان است كه در عصر ظهور، عزت اسلام با نابودى ستمگران همراه است:
🔅«... فإذا أراد الله عز و جل أن يعيد الإسلام عزيزا قصم كل جبار عنيد و هو القادر على ما يشاء أن يصلح أمة بعد فسادها. فقال صلى الله عليه وآله: يا حذيفة لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يملك رجل من أهل بيتي...؛
❣هنگامى كه خداى متعال اراده كند اسلام را به عزت خود بازگرداند، هر جبارى را نابود مىكند و او به چيزى كه بخواهد قادر است و مىتواند امتى را پس از تباهىاش اصلاح كند.
اى حذيفه! اگر از دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد، خدا آن روز را آنقدر طولانى خواهد كرد كه مردى از خاندان من حكومت را به دست بگيرد».
🌺 نشانه دولت كريمه الهى اين است كه در آن، راه مؤمنان براى فراخواندنِ ديگران به اطاعت از خدا باز باشد.
✨ ( وَ تَجْعَلُنَا فىها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌺 «القاده» جمع «قائد» و به معنى كسى است كه پيشاپيش جمعيت راه مىرود و آنها را راهنمايى مىكند. برعكس «سائق» كه پشت سرِ جمعيت قرار مىگيرد و آنها را هدايت مىكند.
✨ ( تَجْعَلُنَا فيها مِنَ... الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌺 اهالى دولت و حكومت مهدوى، هم به كرامت و آقايى دنيا مىرسند و هم به كرامت و آقايى آخرت.
✨( تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ)
ادامه مطلب👇👇
📝پيامها
🌠١. در دوره غيبت نبايد نسبت به برپايى حكومت عدل الهى بىتفاوت بود؛ بلكه بايد رغبت و اشتياق خود را نسبت به آن ابراز كرد.
🔅( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ...)
🌠٢. عزت نهادن به اسلام و مسلمانان و اظهار تنفر از نفاق و طلبِ خوارى منافقان در راستاى ارزشهاى الهى است.
🔅( دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
🌠٣. وقتى دولت و حكومتى الهى شد، انسان مؤمن، براى پيشبردِ اهداف اسلامى، در آن سهيم مىشود.
🔅( وَ تَجْعَلُنَا فيها مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَالْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٤. در پيمودن راه خداى متعال و كمكرسانى به اداره جامعه مهدوى، بايد پيشرو بود.
🔅( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٥. كسى كه مىخواهد ديگران را در راه خدا رهبرى كند، خودش بايد جلوتر از بقيه باشد.
🔅 ( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٦. فرق رهبران و راهنمايانِ راه خدا با ديگر رهبران و راهنمايان در اين است كه در راه خدا، رهبر جلوتر مىرود و به ديگران مىگويد: «بيا»؛ در حالى رهبران راههاى ديگر، عقب مىايستند و مىگويند: «برو».
🔅 ( وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ)
🌠٧. اگر خواهان عزت و سربلندى در حكومت مهدوى هستيم، بايد از نفاق و دورويى به دور باشيم.
🔅 ( تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
tajvido-mosavar3.pdf
4.24M
#نماز
فایل
تجوید الصلاة مصور
استاد حبیبی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
إِنَّ في ذالِكَ لَذِكرَى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شهِيدٌ
در اين تذكّرى است براى آنكس كه عقل دارد، يا گوش دل فرا دهد درحالىكه حضور [قلب] داشته باشد.
(ق/ ۳۷)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜امیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا ذُو الْقَلْبِ یَقُولُ اللَّهُ عزّوجلّ: إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب.
❣امام علی (علیه السلام)- من صاحب قلب هستم، همان که خدا فرمود: إِنَّ فِی ذَلکَ لذِکْرَی لمَن کَانَ لهُ قَلبٌ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸۶ بحارالأنوار، ج۳۳، ص۲۸۲
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَفَدَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَهْلُ الْیَمَنِ فَقَالُوا یَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَنْ وَصِیُّکَ قَالَ هُوَ الَّذِی أَمَرَکُمْ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ ... فَوَصِیِّی السَّبِیلُ إِلَیَّ مِنْ بَعْدِی فَقَالُوا یَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) بِالَّذِی بَعَثَکَ أَرِنَاهُ فَقَدِ اشْتَقْنَا إِلَیْهِ فَقَالَ هُوَ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ آیَهًًْ لِلْمُتَوَسِّمِینَ فَإِنْ نَظَرْتُمْ إِلَیْهِ نَظَرَ مَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ عَرَفْتُمْ أَنَّهُ وَصِیِّی کَمَا عَرَفْتُمْ أَنِّی نَبِیُّکُمْ فَتَخَلَّلُوا الصُّفُوفَ وَ تَصَفَّحُوا الْوُجُوهَ فَمَنْ هَوَتْ إِلَیْهِ قُلُوبُکُمْ فَإِنَّهُ هُو.
🌠پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هیئتی از یمن به خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمدند. عرض کردند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! وصیّ شما کیست»؟ فرمود: «همان کسی که خداوند به شما دستور داده است که دست از او بر ندارید... او وصیّ من است که پس از من راه بهسوی من، اوست». عرض کردند: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! به خدایی که بهراستی شما را مبعوث کرده است وصیّ خود را بنما که بسی مشتاق دیدار او شدیم». فرمود: «او همان است که خداوند او را برای مؤمن قیافهشناس که عقل دارد، یا گوش دل فرا دهد درحالیکه حضور [قلب] داشته باشد. نشانه قرار داده که شما او را خواهید شناخت که وصیّ من است، همچنان که شناختهاید که من پیغمبر شما هستم، اکنون به میان صفها بروید و چهرهها بنگرید هر آنکس که دلهای شما بهسوی او گرایید همان است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۸۶ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۷/ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۱۲
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺑﻮﺩ ] ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺧﻠﻮﺹ ﻧﻴّﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﻲ ﻗﺼﺪ ] ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺖ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺩﺭ ﺧﻴﺒﺮ ﺑﻮﺩ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩ .
(فتح/ ۱۸)
✨✨✨✨✨
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا الَّذِی ذَکَرَ اللَّهُ اسْمَهُ فِی التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ بِمُوَازَرَهًِْ رسول الله (صلی الله علیه و آله) وَ أَنَا أَوَّلُ مَنْ بَایَعَ رسول الله (صلی الله علیه و آله) تَحْتَ الشَّجَرَهًِْ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی لَقَدْ رَضِیَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ.
🕯امام علی (علیه السلام)- امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: «من همان کسی هستم که خداوند در تورات و انجیل نام مرا بهعنوان حامی و پشتیبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذکر کرده است و من اوّلین کسی بودم که زیر درخت با آن حضرت (صلی الله علیه و آله) بیعت کردم. خداوند دراینباره فرموده است: لقَدْ رَضِیَ اللهُ عَنِ المُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۶۲ بحارالأنوار، ج۳۳، ص۲۳۳
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- نَحْنُ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی وَ سَبِیلُ الْهُدَی.
❣پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ما کلمهی تقوی و راه رستگاری هستیم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۸۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۳۷۶
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- أَنَا عُرْوَهًُْ اللَّهِ الْوُثْقَی وَ کَلِمَهًُْ التَّقْوَی.
📝امام علی (علیه السلام)- من عروهًْ الوثقی و کلمهی تقوی هستم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۸۲ التوحید، ص۱۶۵/ نورالثقلین
📜الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مَالِکِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قُلْتُ لِمَوْلَایَ الرِّضَا (علیه السلام) قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوی وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها قَالَ هِیَ وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِین (علیه السلام)فَالْمَعْنَی أنَّ الْمَلْزُومِینَ بِهَا شِیعَتُهُ وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها.
🌠امام رضا (علیه السلام)- مالکبنعبدالله روایت کرده است که گفت: خدمت امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «منظور از آیه: و أَلزَمَهُمْ کَلمَةَ التَّقْوی و کَانُوا أَحَقَّ بِهَا و أَهْلهَا چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «این آیه دربارهی ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است به این معناست که افراد پایبند به تقوا شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستند وایشان سزاوار به این امر میباشند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۷۸ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۷/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللهَ وَ كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ
اين به خاطر آن است كه آنها از آنچه خداوند را به خشم مىآورد پيروى كردند، و از آنچه موجب رضاى اوست ناخشنود بودند؛ ازاينرو [خداوند] اعمالشان را نابود كرد.
(محمد/ ۲۸)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرِبْنِیَزِیدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ قَالَ وَ کَرِهُوا عَلِیّاً (علیه السلام) وَ کَانَ عَلِیٌّ رِضَا اللَّهِ وَ رِضَا رَسُولِهِ أَمَرَ اللَّهُ بِوَلَایَتِهِ یَوْمَ بَدْرٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ وَ بِبَطْنِ نَخْلَهًَْ وَ یَوْمَ التَّرْوِیَهًِْ نَزَلَتْ فِیهِ اثْنَتَانِ وَ عِشْرُونَ آیَهًًْ فِی الْحَجَّهًِْ الَّتِی صُدَّ فِیهَا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ بِالْجُحْفَهًِْ وَ بِخُم.
🔍امام باقر (علیه السلام)- جابربنیزید گوید: از امام باقر (علیه السلام) معنی این آیه: ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللهَ وَ کَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ را پرسیدم. فرمود: «علی (علیه السلام) را مجبور به تبعیّت کردند و رضای خدا و رسولش در این بود که علی (علیه السلام) خلیفه گردد؛ خداوند در روز بدر و روز حُنین و در بطن نخله و روز ترویه امر به ولایت او فرمود و در حجّی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را از رفتن به مسجدالحرام باز داشتند، در جحفه و غدیرخم، بیست و دو آیه دربارهی ولایت علی (علیه السلام) نازل گردید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۸ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۵۹
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّهُمْ بَنُوأُمَیَّهًَْ کَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی وَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام).
⚠️امام صادق (علیه السلام)- منظور از چنین افرادی، بنیامیّه هستند که از ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که از سوی خداوند نازل شده بود، بیزار بودند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۷۸ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللهِ وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدى لَنْ يَضُرُّوا اللهَ شَيْئاً وَ سَيُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ
آنان كه كافر شدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند و بعد از روشنشدن هدايت براى آنان [باز] به مخالفت با پيامبر برخاستند، هرگز زيانى به خدا نمىرسانند و [خداوند] بهزودى اعمالشان را نابود مىكند.
(محمد/ ۳۲)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- أَبُوالْوَرْدِ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدی قَالَ فِی أَمْرِ علیبنابیطالب (علیه السلام).
💢امام باقر (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدی؛ منظور، موضوع ولایت علیّبنابیطالب (علیه السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۹۷
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ ... أَیْ قَطَعُوهُ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ بَعْدَ أَخْذِهِ الْمِیثَاقَ عَلَیْهِمْ لَهُ.
📝امام علی (علیه السلام)- وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدی؛ یعنی پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) از آنها دربارهی اهل بیتش پیمان گرفت. آنها پیمانشان را نقض کرده و صله رحم را نسبت به آن حضرت بهجا نیاوردند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۰، ص۱۶۲/ القمی، ج۲، ص۳۰۸/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز بيست و نهم
اللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ
وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ
(وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ)
خدايا! ما را به آنچه از حق به ما شناساندى وادار،
و ما را به آن مقدار از حق كه به آن نرسيديم برسان
(و ما را به اذن خويش، به آنچه از حق، مورد اختلاف است، هدايت فرما. به درستى كه تو هر كه را بخواهى به راه مستقيم هدايت مىكنى).
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
🌠 «معرفت» يعنى ادراك و راهيابى به چيزى همراه با تفكر و تدبر در آثارِ آن.
از اين رو، با يك آگاهى سطحى، بسيار متفاوت است.
🌠 بايد در كنار شناخت حق، از خداوند بخواهيم كه توفيق رفتارِ بر اساس آن را نيز به ما بدهد.
🔅 (اللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ)
🌠 يادآورى اين نكته بايسته است كه در منابع روايى، اهل بيت عليهم السلام به عنوان همراهانِ جدانشدنى، محل، معدن، سرچشمه و هدف حق معرفى شدهاند.
چنانكه در زيارت جامعه كبيره خطاب به آن بزرگواران چنين مىگوييم:
🔅 «... وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ أَهْلُهُ وَ مَعْدِنُهُ...».
🌠 بلوغ يعنى رسيدن به نهايت درجۀ يك هدف.
در راه رسيدن به حق نبايد به اندك اكتفا كرد.
🔅( وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ)
📝پيامها
🌸١. به هر مقدار از حق كه دست پيدا كرديم، بايد آن را غنيمت بشمريم و طبق آن رفتار كنيم.
✨(مِنَ الْحَقِّ)
🌸٢. شناخت به تنهايى كافى نيست؛ بلكه رفتار و كردار نيز بايد مطابق حق باشد.
✨ (اللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ)
🌸٣. هميشه بايد در راه رشد و كمال قدم برداريم و در پى حقايقى باشيم كه هنوز به آنها نرسيدهايم.
✨(وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ)
🌸٤. دستيابى به حق، رسيدن به صراط مستقيم است.
✨ (وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ)
🌸٥. در اختلافات بايد از خدا هدايت به سوى حق را درخواست كرد.
✨ (وَ اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin