eitaa logo
انس روزانه با آیات الهی
2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
با وجود خداوند، معبود ديگرى مخوان؛ زيرا جز او معبودى كه شايسته پرستش باشد وجود ندارد؛ چرا كه هرچه جز خداست نابود مى‏شود و حاكميت و تدبير جهان هستى در اختيار اوست. ادمین : @rezazadeh_joybari تبلیغات: @tablighatch
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 ❤️قلب انسان یک ورودی دارد و یک‌خروجی هر چیز که وارد آن شود آن چیزِ دیگر از آن خارج می‌شود یعنی‌فقط یک‌چیز میتواند درآن باشد نه‌بیشتر! اگرخدا واردقلب‌شد💝همه‌چیز بیرون‌می‌رود و اگر چیز دیگر آمد 🖤خدا بیرون می‌رود البته عشق به اهل بیت(ع)💖، همسر، فرزند، مردم و خوبانِ عالم در طول عشق به خداست و منافاتی با آن ندارد👌 سوره احزاب، آیه۴ @twonoor
اخلاص و تأثیرات آن آیه و ترجمه آن وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ به اهل كتاب فرمانى داده نشده جز آنكه خدا را بپرستند در حالى كه دين را براى او خالص ساخته و گرايش به حق داشته باشند و نماز را به پا دارند و زكات بپردازند و اين است دين استوار. [سوره مبارکه بینه آیه 5] نكته‏ها «حُنَفاءَ» جمع «حنيف» به معناى گرايش به حق است، در برابر كلمه «جنيف» كه به معناى گرايش به باطل است. اگر آيه‏ «ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» را در كنار آيه‏ «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ» [سوره مبارکه روم آیه 30] بگذاريم مى‏توان استفاده كرد كه عبادت خالص و بى‏پيرايه و رابطه با خدا (نماز) و كمك به ديگران (زكات)، از امور فطرى هر انسانى است. پيام‏ها 1- سليقه‏ها و هوسهاى ديگران متغيّر است. دين پايدار و ثابت، سرسپردگى خالصانه به خداى ثابت است. مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ‏ ... ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ 2- ايمان بدون نماز و زكات استوار نيست. «يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» 3- توجه به سابقه لجاجت‏ها و تفرقه‏ها، سبب تسلّى پيامبر و پيروان است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ‏ ... إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ 4- توحيد و پرستش خالصانه خداوند، عامل وحدت است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ‏ ... وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ‏ 5- پيامبران، مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كردند نه خود. «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ» 6- خالص و بى پيرايه بودن، رمز بقاء است. مُخْلِصِينَ‏ ... ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ 7- فرمان توحيد و نماز و زكات در تمام اديان آسمانى بوده است. وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ‏ ... منبع برگرفته از تفسير نور، ج‏10، ص: 556 الی 557 شماره مطلب در صفحه اجتماعی
Sibsorkhi-13961214[04].mp3
26.07M
ایام عزاداری مادرسادات تسلیت باد 🏴
معلم به یکی از فرزندان امام حسین(ع) سوره حمد را آموزش داد. وقتی فرزندِ امام آن را نزد پدر خواند، امام حسین(ع) به آن معلم هزار دینار و لباس عطا کرد و دهانش را پر از جواهرات کرد💎 به حضرت اعتراض کردند که آموزش یک سوره این همه عطا و تشویق لازم نداشت! امام فرمود: این عطا و بخشش چگونه میتواند با تعلیمی که او میدهد، برابری کند! آری! حسـ❤️ــین قدر قـ💙ـرآن را میدانست @twonoor
استقامت در مسیر اسلام آیه و ترجمه آن وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً و در تعقيب دشمن سستى نكنيد، اگر شما رنج مى‏كشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج مى‏بريد رنج مى‏برند، در حالى كه شما چيزى (امدادهاى غيبى و بهشت) از خداوند اميد داريد كه آنان اميد ندارند، و خداوند دانا و حكيم است. [سوره مبارکه النساء آیه 104] نكته‏ها پس از جنگ احد، ابوسفيان بالاى كوه احد رفت و شعار داد كه پيروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در جنگ بدر بود. ياران پيامبر صلى الله عليه و آله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشته‏هاى شما در دوزخ. آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لا عزّى لكم» ما بت عُزّى داريم ولى شما نداريد، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لا مولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى نداريد. آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اعلُ هُبَل» سر بلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فرياد زدند: «اللّه اعلى‏ و اجلّ» خداوند بالاتر و جليل‏تر است. پس از نزول اين آيه، پيامبر فرمان بسيج عمومى (حتّى زخميان) را صادر كرد، تا با اين حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بيرون رود. پيام‏ها 1- مسلمانان بايد روحيّه‏ى قوى داشته باشند و شكست‏هاى موردى (مثل احد) آنان را سست نكند. «وَ لا تَهِنُوا» 2- به جاى موضع تدافعى، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمى باشيد. «لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ» 3- از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسه‏ى دردهاى خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ» 4- با همه‏ى آسيب‏ها و تلخى‏هاى جنگ، شما پيروزيد، چون اميد به الطاف الهى داريد. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ» 5- مسلمانان، اميدهاى گونه‏گون از خدا دارند. اميد به امدادهاى غيبى، پيروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداش‏هاى معنوى و امثال آن. (مورد اميد در آيه ذكر نشده و هر اميدى را شامل مى‏شود). «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ» 6- اميد، بزرگ‏ترين اهرم حركت و سرمايه‏ى روحى رزمنده است. يا شهادت و سعادت، يا پيروزى. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ» 7- رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ‏ها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگيرى نمى‏كند. «عَلِيماً حَكِيماً» منبع برگرفته از تفسير نور، ج2، ص: 149 الی 151 شماره مطلب در صفحه اجتماعی .
خشوع و اشک در سجده آیه و ترجمه آن وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً و گريه‏كنان بر چانه‏ها (به سجده) مى‏افتند و همواره بر خشوعشان افزوده مى‏شود. [سوره مبارکه الإسراء آیه 109] پيام‏ها 1- گريه در حال عبادت و سجود، ارزشمند است. «يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ» 2- ذكر خدا در سجده، نشان دهنده‏ى ارزش سجده است. «يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ» 3- گريه از بركات و آثار علم است. «أُوتُوا الْعِلْمَ‏ يَبْكُونَ» 4- اشكى ارزشمند است كه دائمى باشد، نه لحظه‏اى. «يَبْكُونَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج5، ص: 131 الی 132 شماره مطلب در صفحه اجتماعی .
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 امیرالمؤمنین علیه السلام: شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گم‏راهى است... هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم می‌گردد از خطبه 176 نهج البلاغه ┏━✨🕊✨🕊✨┓ 🆔    @twonoor ┗━✨🕊✨🕊✨┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹شعرخوانی درباره شهادت حضرت زهرا و اشکهای رهبر انقلاب 🏴تحسین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نکته ابتکاری موجود در شعر ◼️دیوار دم می‌داد، در بر سینه می‌زد محراب می‌نالید، منبر داشت می‌سوخت @twonoor
🌺 هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺 🍂 در تجارتی پرسود با خدا سرمایه گذاری کنید. 🍂 🕋 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ...... (صف/١٠-١٢) ⚡️ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را بر تجارتى كه از عذاب دردناك(قيامت) نجاتتان دهد، راهنمايى كنم؟ 📣مژده به کسانی که دنبال سود کلان، ماندگار و ابدی هستن: 🔴 با خدا وارد معامله شوید: شما اولا ايمان و باور قوی به خدا و رسول داشته باشید و ثانیا با مال و جانتان در راه خدا تلاش کنید.(از مال و جان در راه خدا هزینه کنید) ✅ در عوض خداوند متعال هم از عذاب الیم نجاتتان می‌دهد، هم گناهانتان را پاک می کند، و هم شما را وارد بهشت هایی می کند که از زیر درختانش نهرهای متعدد جاری است با خانه هایی دلپذیر، که تا ابد در آنجا متنعم باشید. ☘معامله از این پرسودتر سراغ دارید؟ 💚 @twonoor💚
4_5881911622577948362.mp3
1.61M
♨️امام زمان(عج) و غم شیعیان آخر الزمان 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام ┏━✨🌹✨🌸✨━┓ 🆔 @twonoor ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
احسان به پدر و مادر وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا [آیه 24 سوره مبارکه إسراء] ترجمه و از روى مهربانى و لطف، بالِ تواضع خويش را براى آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكى تربيت كردند. تفسیر فرزند در هر موقعيّتى كه هست، بايد متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدين نكشد. تواضع در برابر والدين، بايد از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، يا براى گرفتن اموال آنان. فرزند بايد نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برايشان از خداوند رحمت بخواهد. دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمى‏داد. دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‏ى شكرگزارى از آنان است. در دعا از كلمه‏ «رَبِّ» غفلت نكنيم. رحمت الهى، جبران زحمات تربيتى والدين است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي» گويا خداوند به فرزند مى‏گويد: تو رحمت خود را دريغ مدار و از خدا نيز استمداد كن كه اداى حقّ آنان از عهده‏ى تو خارج است. گذشته‏ى خود، تلخى‏ها و مشكلات دوران كودكى وخردسالى را كه بر والدين تحميل شده است از ياد نبريد. پدر و مادر بايد بر اساس محبّت فرزندان را تربيت كنند. انسان بايد از مربّيان خود تشكّر وقدردانى كند. تفسير نور، ج‏5، ص: 42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺 🤗به تصویر کشیدن شیرین ترین داستان قرآن با صدای عبدالباسط 3⃣بخش سوم 🌟 داستان یوسف پیامبر (ع) با صدای دلنشین عبدالباسط @twonoor
برتری ایمان نسبت به عمل سوره مبارکه التوبة آیه 19 أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ آيا آبرسانى به حاجيان و تعمير مسجدالحرام را همانند كسى قرار داده‏ايد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟ اين دو نزد خداوند يكسان نيست و خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى‏كند. نكته‏ها عباس، عموى پيامبر و شِيبه به يكديگر افتخار مى‏كردند؛ عباس به آبرسانىِ خود به زائران خانه‏ى خدا مى‏باليد و شِيبه به كليددارى كعبه. على عليه السلام به آن دو فرمود: ولى من با سنّ كم خود، به اين افتخار مى‏كنم كه شما با جهاد و شمشير من ايمان آورديد. عباس ناراحت شده و نزد پيامبر صلى الله عليه و آله از على عليه السلام شكايت كرد. اين آيه نازل شد. [تفسير نمونه؛ كافى، ج 8، ص 204] على عليه السلام بارها براى اولويّت خويش به اين آيه استشهاد كرد، چرا كه ايمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوى است. منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 394 @Quran_Me .
عدم اجازه به مشرکان برای تعمیر مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 17 ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مى‏دهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بى‏ايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود. نكته‏ها گرچه شأن نزول آيه درباره‏ى تعمير مسجدالحرام است، ولى حكم آن براى همه‏ى مساجد است و به همين جهت كلمه‏ى «مَساجِدَ» به كار رفته است، نه «مسجد الحرام». توليت مسجدالحرام و تعمير و رسيدگى به آن، در صدر اسلام تا قبل از فتح مكّه، در دست مشركان بوده است. يكى از موارد اعلام شده در برائت، توسّط حضرت على عليه السلام، اين بود كه مشركان حق تعمير مسجد الحرام را ندارند، بلكه حقّ ورود به آنجا را هم ندارند. (در آيه‏ى 27 مى‏آيد) منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 391 الی 392 @Quran_Me .
🌹هر روز قرآن و نهج البلاغه🌹 😳 واسه من که عجیب بود چهار جای قرآن فرموده: بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا و درهر۴مورد قبلش،صحبت از عبادت خداست مثلا سوره بقره آیه ۸۳ رو ببینید: لَا تَعْـــبُــدُونَ إِلَّا الـلَّهَ 👈وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا غیرخدا عبادت نکنید👈وبه والدین نیکی‌کنید 🤷‍♂ دیگه چه‌جوری خدا اهمیت احسان به والـــ🧡ــــدین رو به ما بفهمونه؟!! ☎️ همین الان تلفن رو بردار و به پدر و مادر زنگ بزن، و اگر فرمایشی داشتند اجابت کن. آنها انتظارات زیادی از ما ندارند جز تکریم و... @twonoor
عدم اجازه به مشرکان برای تعمیر مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 17 ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مى‏دهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بى‏ايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود. نكته‏ها گرچه شأن نزول آيه درباره‏ى تعمير مسجدالحرام است، ولى حكم آن براى همه‏ى مساجد است و به همين جهت كلمه‏ى «مَساجِدَ» به كار رفته است، نه «مسجد الحرام». توليت مسجدالحرام و تعمير و رسيدگى به آن، در صدر اسلام تا قبل از فتح مكّه، در دست مشركان بوده است. يكى از موارد اعلام شده در برائت، توسّط حضرت على عليه السلام، اين بود كه مشركان حق تعمير مسجد الحرام را ندارند، بلكه حقّ ورود به آنجا را هم ندارند. (در آيه‏ى 27 مى‏آيد) منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 391 الی 392 @Quran_Me .
انس روزانه با آیات الهی
عدم اجازه به مشرکان برای تعمیر مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 17 ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُر
سوره مبارکه التوبة آیه 17 ... ادامه پيام‏ها 1- در بناى مساجد و بنيادهاى دينى و فرهنگى مسلمانان، كفّار و مشركان دخالت‏ ندارند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» 2- در ساخت و اداره‏ى مراكز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگيريد، تادخالت وافتخار و توقّع نداشته باشند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ» 3- عمل به تنهايى مهم نيست، نيّت نقش اصلى را دارد. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا» 4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشاركتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، كفّار در امور دينى نفوذ كنند. «أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ» 5- كسانى‏كه تظاهر به بى‏دينى مى‏كنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ» 6- مشرك همان كافر است. لِلْمُشْرِكِينَ ... شاهِدِينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ 7- كفر، سبب نابودى و فساد و بى‏ارزش شدن اعمال نيك كافران است. بِالْكُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُم‏ منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 391 الی 392 @Quran_Me .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت 🌷قرائت خاطره انگیز و بسیار دلنشین 🎙جواد فروغی نوجوان قرآنی که شنیدن تلاوت های بی نظیرش انگیزه یادگیری قرآن برای بسیاری از دهه شصتی ها شد. 👌🏻 خدا حفظشون کنه 🤲🏻 @twonoor
شرایط تولیت مساجد سوره مبارکه التوبة آیه 18 إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‏پردازند و جز از خدا نمى‏ترسند. اميد است كه آنان از ره‏يافتگان باشند. پيام‏ها 1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد: الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركت‏هاى ضدّ ظلم خواهد بود) 2- وظيفه‏ى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. إِنَّما يَعْمُرُ ... آتَى الزَّكاةَ 3- ايمان از عمل جدا نيست، آمَنَ ... وَ أَقامَ نماز از زكات جدا نيست، «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» و مسجد از انقلاب جدا نيست. مَساجِدَ اللَّهِ ... وَ لَمْ يَخْشَ‏ 4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج3، ص: 392 الی 393 @Quran_Me .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 🍃 لحظه ای آرامش🍃 🌷امام علی علیه السلام : 🍂 اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند 🍂ولى افکار مردم بر اثر هوى و هوس، ناتوان شده و حجاب هاى خودپرستى جلو دیدگان آنها را گرفته است 🍂 نه چشم بینا دارند و نه قلب پذیرا. نگاهى به این موجودات کوچک و ریز بیفکن که چگونه خلقت اینها را شگفت انگیز آفریده است! تمام اجزاء و اندامى که یک حیوان بزرگ آن را داراست، خداوند براى این موجودات نیز آفریده است. 💠خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه💠 .💚 @twonoor💚
تأثیر افکار و نیات در مجازات سوره مبارکه بقره آیه 284 لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مى‏كند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مى‏بخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مى‏كند و خداوند بر هرچيزى تواناست. نكته‏ها ممكن است مراد آيه از كيفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بيرونى است. انسان، در برابر روحيّات، حالات و انگيزه‏هايش مسئول است و اين مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: «يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى‏كند. «فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» علاقه قبلى به شيوع گناه و فساد در ميان مؤمنان، سبب عذاب دنيا و آخرت است. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايند: مردم بر اساس افكار ونيّات خود مجازات مى‏شوند. [نهج‏البلاغه، خطبه‏ى 75] منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 453 الی 454 @Quran_Me
درس‌هایی از زندگی حیوانات سوره مبارکه نحل آیه 69 ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ سپس از همه ميوه‏ها بخور، پس راه‌هاى پروردگارت را خاضعانه طى كن. از شكم‏هاى آن‌ها نوشيدنى رنگارنگ بيرون مى‏آيد كه در آن شفاى مردم است، البتّه در اين (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند قطعاً عبرتى است. پيام‏ها 1- رفتار حيوانات، طبق فرمان الهى است، كه به صورت غريزه در آنها مى‏باشد. «ثُمَّ كُلِي» 2- عسل، عصاره‏ى انواع ميوه‏هاست. «كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ» 3- نه تنها انتخاب مسكن و غذاى حيوانات با هدايت الهى است، بلكه همه كارهاى آن‌ها راهى است كه خداوند پيش رويشان گذاشته است. «سُبُلَ رَبِّكِ» 4- حركت حيوانات در مسيرى كه خداوند برايشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است. «سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا» منبع تفسير نور، ج‏4، ص: 546 الی 548 @Quran_Me