⚠️ این یک اعلام خطر است ⚠️
هروقت دیدی حق باتو نیست اما قبول نمیکنی و بهانه تراشی میکنی احساس خطر کن⛔️
چون هوای نفست داره مانع پذیرش حق میشه
ای مؤمنین! کاملاً قیام به عدالت کنید...اگرچه به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما باشد...از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف شوید... نساء۱۳۵
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
https://eitaa.com/joinchat/141623429C4293928e60
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
تسبیح خداوند از جانب جهان خلقت
تُسَبِّحُ لَهُ اَلسَّمٰاوٰاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّٰ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لٰكِنْ لاٰ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً
[سوره إسراء آیه 44]
ترجمه
آسمانهاى هفتگانه و زمين و هر كه در آنهاست، تسبيح خداوند را مىگويند، و هيچ چيز نيست مگر آنكه با ستايش، از او به پاكى ياد مىكند، ولى شما تسبيح آنها را نمىفهميد. همانا او بردبار و آمرزنده است.
تفسیر
برخی مفسّران این تسبیح را تسبیح تکوینی دانستهاند؛ یعنی ساختار وجودی هر ذرّهای از عالم، نشان از اراده، حکمت، علم و عدل خدا دارد.
بعضی دیگر معتقدند که هستی، شعور و علم دارد و همه در حال تسبیحاند، ولی گوش ما صدای آنها را نمیشنود. این نظر با ظاهر آیات سازگارتر است. نطق داشتن اشیاء محال نیست، چون در قیامت تحقّق مییابد، «أَنْطَقَ کلَّ شَیءٍ» حتّی سنگ هم علم و خشیت دارد و از خوف خدا از کوه سقوط میکند، «وَ إِنَّ مِنْها لَما یهْبِطُ مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ» حضرت سلیمان سخن مورچه را میفهمید و منطق الطیر میدانست.
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 5، صفحه 66 الی 68
#تسبیح_خداوند_از_جانب_جهان_خلقت
https://eitaa.com/joinchat/141623429C4293928e60
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
ایمان و عمل لازمه امیدواری به رحمت الهی
إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ اَلَّذِينَ هٰاجَرُوا وَ جٰاهَدُوا فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أُولٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
[سوره البقرة آیه 218]
ترجمه
همانا کسانی که ایمان آوردهاند و کسانی که مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد کردهاند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است.
تفسیر
در شأن نزول این آیه آمده است که: مؤمنانی که هجرت و جهاد کردند، ولی هلال ماه رجب را با ماه جمادیالاخری اشتباه گرفتند و دست به قتال زدند، ناراحت نباشند؛ زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام گناه نداشتهاند.
امید بدون عمل، آرزویی بیش نیست. چنانکه در آخرین آیه سورهٔ کهف میخوانیم: «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یشْرِک بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» هرکس امید به لقای پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد.
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 1، صفحه 339 الی 340
#امید_به_زحمت_الهی
#مطلب_شماره_10101
https://eitaa.com/joinchat/141623429C4293928e60
💙🍃🦋
🍃🍁
🦋
🦋هنگامی كه شیطان به خداوند گفت
مـن از چهار طرف جلـو، پشت،
راسـت و چـپ انـســان را
گرفتار و گمراه میكنم.
🍃فرشتگان پرسیدند...
شیطان از چهار سمت بر انسان
مـسلّط اسـت پس چـگونه انـسـان
نجات می یابد...؟
خداوند فرمود
راه بالا و پایین باز است...
راه بالا نیایش و راه پایین سجده
و بر خاک افتادن است
✍🏼بنابراین ڪسی كه دستی به سـوی
خدا بلند كند یا سری بر آستان او
بساید می تواند شیطان را
طرد كند...
📖سورهاعراف17
📗بحار_ج60_ص155
📕مراحلاخلاقدرقرآنج11ص108
.💚@twonoor💚
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
آزمایشهای الهی
إِنّٰا جَعَلْنٰا مٰا عَلَى اَلْأَرْضِ زِينَةً لَهٰا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً
وَ إِنَّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعِیداً جُرُزاً
[آیه 7 و 8 سوره مبارکه کهف]
ترجمه
البتّه ما آنچه را روی زمین است، زینت برای آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدامشان بهتر و نیکوتر عمل میکنند و ما (سرانجام) آنچه را روی آن است، به صورت خاک و زمینی بیگیاه قرار میدهیم.
تفسیر
خداوند، کلمه «لِنَبْلُوَهُمْ» مربوط به مسئله آزمایش مردم را در میان دو کلمه «جَعَلْنا» و «لَجاعِلُونَ» قرارداد که یکی مربوط به سرسبزی زمین است و دیگری مربوط به بیگیاهی آن، تا اشاره باشد به اینکه آزمایش و امتحان مردم در لابلای سبزی و شادابی و خشکی و غمها میباشد، امّا آنچه مهم است عملکرد انسان و پیروزی اوست.
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 5، صفحه 142 الی 143
#آزمایشهای_الهی
#شماره_مطلب_10102
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز باقرآن و نهج البلاغه🌹
🤗به تصویر کشیدن شیرین ترین داستان قرآن با صدای عبدالباسط
4⃣بخش چهارم
🌟 داستان یوسف پیامبر (ع) با صدای دلنشین عبدالباسط
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
@twonoor
«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ»
اسماء الهی
آیه و ترجمه آن
هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی یسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ «24»
اوست خداوندِ آفریننده، پدیدآورنده و صورت بخش، بهترین نامها و صفات برای اوست. آنچه در آسمانها و زمین است، تسبیحگوی اویند و اوست توانای بیهمتا و با حکمت.
نکتهها
«بارئ» به معنای پدید آورندهای است که پدیدههایش از یکدیگر متمایز و متفاوت باشند.
سوره مبارکه حشر تنها سورهای است که آغاز و پایانش با تسبیح الهی است. سَبَّحَ لِلَّهِ ... یسَبِّحُ لَهُ ... آیه اول آن سخن از عزّت و حکمت است و آیه آخر آن با عزیز حکیم پایان یافت.
پیامها
1- خداوند، آفرینندهای است که در آفرینش مخلوقاتش، از کسی یا جایی الگوبرداری نکرده است، بلکه خود، صورت بخش پدیدههاست. «الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ»
2- کسی که تمام کمالات را داراست، سزاوار تسبیح همه هستی است. لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی یسَبِّحُ لَهُ ...
3- تسبیح موجودات، نشانه نوعی علم و شعور در هستی است. «یسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
4- تسبیح موجودات، تذکری به انسانهایی است که اهل تسبیح نیستند. «یسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
5- قدرت خداوند همراه با حکمت است نه ستم و تجاوز. «هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ»
منبع
برگرفته از تفسیر نور، جلد 9، صفحه 565 الی 566
#اسماء_الهی
#شماره_مطلب_10103
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹
🍃 #تلاوت_زیبا لحظه ای آرامش🍃
🌷امام علی علیه السلام :
🍂 اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند
🍂ولى افکار مردم بر اثر هوى و هوس، ناتوان شده و حجاب هاى خودپرستى جلو دیدگان آنها را گرفته است
🍂 نه چشم بینا دارند و نه قلب پذیرا. نگاهى به این موجودات کوچک و ریز بیفکن که چگونه خلقت اینها را شگفت انگیز آفریده است! تمام اجزاء و اندامى که یک حیوان بزرگ آن را داراست، خداوند براى این موجودات نیز آفریده است.
💠خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه💠
.💚 @twonoor💚
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
احسان به پدر و مادر
وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
آیه 23 سوره مبارکه إسراء
ترجمه
پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد.
تفسیر
در این آیه خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از *اوصاف موحّد واقعى* به حساب آمده است
از کلمه «قَضی» این مفهوم برداشت میشود که *فرمان نيكىبه والدين مانند فرمان توحيد، قطعى ونسخنشدنى* است.
احسان به والدين در كنار توحيد و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد اين كار، هم واجب عقلى و وظيفهى انسانى است، هم واجب شرعى.
همچنین از این آیه برداشت میشود که *در احسان به والدين، مسلمان بودن آنها شرط نيست.*
در احسان به پدر و مادر، فرقى ميان آن دو نيست.
نيكى به پدر ومادر را بىواسطه و به دست خود انجام دهيم. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اينها مىشود.
احسان به والدين، حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (نه مثل فقير، كه تا سير شود، وجهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.)
سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدين. «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» زيرا والدين نيازى بهسفارش ندارند و به طور طبيعى به فرزندان خود احسان مىكنند.
منبع
تفسير نور، ج5، ص: 39 الی 41
#احسان_به_والدین
#شماره_مطلب_25100
.