eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
728 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشهدا و حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. صلی الله علیک یا سید الکریم @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 آیا برای امام زمانمان همچون هستیم؟❗️ جایگاه حمزه علیه‌السلام به گونه‌ای رفیع است که در روزهای غربت و تنهائی امیرالمؤمنین علیه السلام و غصب حق خلافت، آن حضرت فرمودند: وا حمزتاه، و لا حمزة لی الیوم. 💔حمزه کجاست تا یاری ام کند؟ من که امروز حمزه ای ندارم.  در جنگ بدر در حالی که مسلمانان در اقلیت بودند در کنار امیرالمؤمنین علیه السلام رشادت و جنگاوری از خود نشان داد... 💔فدای مظلومیت شما یا صاحب الزمان که همچون مولا امیرالمومنین تنها و غریبید ◾️شهادت سلام الله علیه تسلیت باد . ❣الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضࢪٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌🕊❣ «» «» @Quranahlebayt
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشهدا و حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام را تسلیت می‌گوییم. صلی الله عل
🍃✨ منبر کوتاه ✨🍃 ☀️ثواب زیارت کربلا حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ⁉️سوال: ✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟ 🔖در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمی‌توانند». 🕯از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: 1⃣ اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 🔷 البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. 🔰جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 2⃣ ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. 📚پی نوشتها: ۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨💛چهارشنبه های امام رضایی ⚜ صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏ @Quranahlebayt
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم!🔸 امکان ندارد یکی از راه‌های حلال را بسته باشیم و راه‌های حرام باز نشود. در مسئله ازدواج نیز چنین است. راه های حلال باید با کمال اطمینان باز باشد. برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»! یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دریچۀ حرام سرریز می‌شود و کاری هم از دستمان بر نخواهد آمد! @Quranahlebayt
SAMERI-26.mp3
4.35M
داستان قسمت6⃣2⃣ بر اساس روایات قرآن با روایتگری زیبای و ولایت غیر معصوم ━━━━◈❖🔹🔆🔹❖◈━━━‌ «» «» @Quranahlebayt
💢 راز طول عمر انسان 🔅امام صادق(ع): سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او ازنعمت ها مى شود: ⬅️طول دادن ركوع و سجده، ⬅️ زياد نشستن بر سر سفره اى كه در آن ديگران را اطعام مى كند ⬅️ خوش رفتارى اش با خانواده. 📚كافى، ج ۴، ص ۴۹، ح ۱۵ 🌹 @Quranahlebayt
🌹هفت نکته زیـبــا🌹 🌼گشاده دست باش، جاری باش، کمک کن ، مثل رود 🌺با شفقت و مهربان باش ، مثل خورشید 🌼اگر کسی اشتباه کرد آن را بپوشان ، مثل شب 🌺وقتی عصبانی شدی خاموش باش ،مثل خواب 🌼متواضع باش و غرور نداشته باش ،مثل خاک 🌺بخشش و عفو داشته باش ، مثل دریا 🌼اگر میخواهی دیگران خوب باشند ، 🌺خودت خوب باش ، مثل آیینه ❈══┅─═ঊঈ🌸ঊঈ═─┅─══❈ @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقید باشید زیارت حضرت عبدالعظیم بروید. از هند و پاکستان میان برای زیارت شماهم بروید برای زیارت "مَن زارَ عبدالعظیم بری کَمَن زار الحسین بکربلا" هرکس عبدالعظیم را در ری زیارت کند انگار سیدالشهداء را در کربلا زیارت کرده است سالروز وفات حضرت عبدالعظیم و حضرت حمزه رو تسلیت میگوییم @Quranahlebayt
🍃🌸درسهاى تربیتى سوره ‏ى ☀️۱- انسان در تلاوت سوره‏ ى حمد با «بسم ‏اللَّه» از غیر خدا قطع امید مى‏ كند. ☀️۲- با «ربّ العالمین» و «مالك یوم الدین» احساس مى‏ كند كه مربوب و مملوك است و خودخواهى و غرور را كنار مى‏ گذارد. ☀️۳- با كلمه «عالمین» میان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مى‏ كند. ☀️۴- با «الرّحمن الرّحیم» خودرا در سایه لطف او مى‏ داند. ☀️۵- با «مالك یوم الدین»غفلتش از آینده زدوده مى‏ شود. ☀️۶- با گفتن«ایّاك نعبد»ریا و شهرت طلبى را زایل میكند. ☀️۷- با «ایّاك نستعین» از ابرقدرت‏ ها نمى ‏هراسد. ☀️۸- از «انعمت» مى‏ فهمد كه نعمت ‏ها به دست اوست. ☀️۹- با «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طریق مستقیم را درخواست مى‏ كند. ☀️۱۰- در «صراط الّذین انعمت علیهم» همبستگى خود را با پیروان حقّ اعلام مى‏ كند. ☀️۱۱- با «غیر المغضوب علیهم» و «لا الضّالّین» بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد. 💛بار خدايا! راه راستت را بما بنماى، آن راهى كه راه اولياء و راستان و پاكان درگاه توست، آنانكه همواره مشمول انعامهاى پى در پى تو هستند نه راه بندگانى مسخ شده و از انسانيت بيگانه گشته كه مورد غضب تو قرار دارند و نه راه مردميكه حيران و سرگردانند و هر لحظه بشكلى درآمده و با گروهى در مى‏ آميزند.«پايان سوره حمد» تفسیر یک آیه @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️ لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ،مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند، نباید نزدیکش شد! 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 🔴 پس مراقب باشید تو فضای مجازی پشت تلفن، چت و یا هزاران مورد دیگر، خود را از هر نامحرمی دور کرده که با شیطان همنشین نشوید. ❗️ ☘ آیت الله بهجت(ره) : 🍁دینداری انسان وقتی معلوم میشود که بر سر دو راهی دنیا و آخرت و متابعت هوای نفس و شیطان، با بندگی رحمان قرار گیرد. @Quranahlebayt
🔴 راهکارهای عملی سلوک مراقبه بر انجام واجبات و ترک محرمات 🔹امام علی علیه السلام می‌فرمایند : سزاوار است اینکه انسان بر نفس خویش تسلط داشته مراقب قلبش باشد. البته این مراقبت با محاسبه ی از نفس کامل می‌شود که خاصیت آن را حضرت چنین می‌فرماید: کسی که از خویش حساب کشد بر عیب‌های خود واقف شده و به گناهانش احاطه می‌یابد و به دنبال توبه از گناهانش می‌رود و عیب‌های خویش را اصلاح می‌کند. ◀️ بنابراین ویژگی محاسبه ، پی بردن به نواقص عملی و اخلاقی است و تا انسان به نواقص خویش پی نبرد به دنبال اصلاح و رفع نقص نفسش نمی‌رود و همواره در خیال کمال جویی و کامل بودن به سر می‌برد. لذا امام علی ع می‌فرماید: کسی که از نفس خویش حساب کشد سود برده و کسی که از آن غافل باشد خسارت و زیان دیده کرده است. • بحارالانوار ج ۷۰ ،ص ۷۳ 📌 ادامه دارد... ▪️ سیروسلوک | سفر إلی الله @Quranahlebayt
دنیا را مذمت کردن برهان علمی ندارد / هر کس به جایی رسیده از درست رفتاری، درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا بوده است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔸 در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که در آن کلمه وجود مبارک حضرت فرمودند که یک عده ای دنیا را مذمت می کنند و من درباره دنیا و احکام و حِکَم دنیا باید با شما سخن بگویم... . آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی. 🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است. 🔸 پس روزگار از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، خود آدم است... . 🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. 🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها. 🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق ذات اقدس الهی است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است. انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد. 📚 درس اخلاق @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏝هر کجای زندگی را که نگاه می‌کنم، هر صفحه‌ی عمرم را که ورق می‌زنم، هر گوشه‌ی دلم را که سرک می‌کشم... جای معطر شما خالیست انگار همیشه، میان تمام دلخوشی‌ها، بغضی مدام گلوی شادی‌هایم را می‌فشرده است... انگار، نبودنتان هرگز نمی‌گذارد که این دم، نوش شود بیایید و مثل عطر بهارنارنج، کام جان‌ها را مصفا کنید🏝 ❣الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضࢪٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌🕊❣ «» «» @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حال و روزش با نوای عشق بهتر می‌شود هر که چشمش در میان روضه ها تر می‌شود این دل سنگم که جای خود، شنیدم از کسی ریگـهای دشت با نام تو گوهر می‌شود نوکری پستم ولیکن دلخوشم از اینکه من روزگارم با غلامی شما سر می‌شود از شما دورم ولی شبهای جمعه این دلم می‌پرد تا صحن تو، مثل کبوتر می‌شود با نوای و ذکر شور دل اسیر نامـهـای دو برادر می‌شود کاروان را باز گردان ای عزیز در همین جا قلب زینب زار و مضطر می‌شود بازگـرد آقـا کـه با دست پلید حرمله غنچه‌ی شش‌ماهه‌ی باغ تو پرپر می‌شود : کـربلا و شبِ جمعــه حرمِ حضرتِ عشـق در  کجا  بوده چنین بخت میسّـــــر باشد در حرم  روضه ی مقتل چقدر می چسبد چه شود مرثیه خوان حضرتِ مادر باشد سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، . @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پنج شنبه: لا الهَ الا الله المَلكُ الحَقُّ المُبين (۱۰۰مرتبه) بِسمِ الله الرَّحمَن الرَّحِیم خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ عفو را پيشه كن و به نيكى فرمان ده و از جاهلان اعراض كن. (۱۹۹ اعراف) قَالَ الامیرالمُومِنین الامَام علی عَلیه السَّلام شَيئانِ لا يوزَنُ ثَوابُهُما: العَفوُ وَالعَدلُ دو چيز است که پاداش آنها وزن نمى شود: گذشت و دادگرى (دانشنامه قرآن وحديث ج ۱۸ ص،۲۳۸) شب جمعه شادی روح شهدای اسلام و مومنین ومومنات ومُسلِمین ومُسلِمات بالاخص والدین صَلوات اللَّهُُم صََلی علی مُحَمد و آل مُحمَّد و عَجِّل فَرجَه الشَّریف یاعلی دعاءخیردرحق خواهران وبرادران ایمانی رافراموش نفرمایید @Quranahlebayt
♦️" انسان میان دو بی‌نهایت! " در قرآن کریم . در آیاتی ، انسان، ظلوم و جهول و عجول و نفسانی و تحت سیطره انواع خواهش‌ها و آرزوها دیده می‌شود ، و در آیاتی، خلیفه خدا و سمیع و بصیر و صاحب اختیار و شایسته‌ی بهشت و لایق ملاقات الهی معرفی می‌شود. ♦️، حقیقت آن است که چون آدمی در بند نفس و در زندان تاریک ذهن و قضاوتهایش بسر برَد ، جز موجودی مفلوک و اسیر و ظلمانی نخواهد بود. افسرده و بیمار و مهجور. ♦️ و چنانچه همچون سالکی پاکباخته روی سوی "مطلق" کند و قدم در راه حریّت و آزادگی گذارد و بندهای تعلقات اسارت بار را از خویش بزداید ، لایق سجده‌ی ملائکه و اشرف مخلوقات است. خلیفه خدا هر انسانی نیست، آن را گویند که واصِل به حق است، خالی از منیّت و تسلیم محض است ، بی‌طرحی است که طرحِ الهی را پذیرفته است ، کسی است که نگاهش به مخلوقات خدا، مهربانانه و خدمتگزارانه است. چنین کسی اراده‌اش فنا گشته و جز به اراده‌ی خدا بقا ندارد. پس ، از تاریکی خود رَسته و به نور او جَسته است. 🔺 بِدان ، آدمی بین دو بی‌نهایت قرار گرفته است؛ جهل و تاریکی محض از یک سو، و نور و آگاهی محض از سوی دیگر. هر کدام از اینان ، دارای اصحاب خود ، و برخوردار از سرنوشت محتوم خویش‌اند (((  این به تو بستگی دارد که قدم بر راه تاریکی گذاری ، یا دل به حیاتِ نورانی سپاری  ) @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهی این گریه از طرف شیطان می‌شود، سجاده‌ای را پهن می‌کند و نماز شب می‌خواند و حال و هوایی دارد، بعد هم به گریه می‌افتد، اما نمی‌داند شیطان او را به گریه انداخته بود. اگر بعد از آن گریه احساس ذلت کردیم و آگاهی عمیق‌تر به عیب‌هایمان پیدا کردیم و در محضر خدا بیش‌تر شکسته شدیم، طوری‌که امتیازاتمان از چشم ما ریخت و از قبولی عمل نگرانی داشتیم... از این حالت معلوم می‌شود که رحمانی بوده است. اما اگر پشت سر آن عُجب و امتیازی آمد و گناهان فراموش شد، یا این‌که صبح همه را زیر ذره‌بین گرفتم که فلانی فلان کار غلط را انجام داد، خدا را شکر من آن کار را انجام نمی‌دهم، معلوم می‌شود از طرف شیطان است که به‌وسیله این گناه نامرئی و تقریباً غیرقابل‌تشخیص درونی، می‌خواهد مرا بکوبد. کسی‌که گناهان ظاهر را انجام داده است، سرافکنده است و شکسته، اما کسی‌که گناهان ظاهر را نکرده، شیطان او را از طریق عُجب به زمین می‌کوبد. @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزتون پر از نور حقیقت 🌹 آیه دوم سوره أَللَّهُ الصَّمَدُ كه همه نيازمندان قصد او مى كنند. 💎درباره «صمد»، معانى فراوانى گفته شده است; ❄️۱-«کسى که هر سیادت (آقایى) به او منتهى مى شود» (لسان العرب) و یا کسى که سیادت او، به حد نهایى رسیده باشد.(تاج العروس) «الله الصمد» يعنی 👈🏻خدا بينهايت است. در همه چيز بينهايت است: در علمش، در حكمتش، در عظمتش، در الوهیتش، در رحمتش، در عفوش، در عزّتش، در همه چيزش. پس، هيچ کمالی نيست كه انسان تصور کند که به ذات او بتوان اضافه کرد. ❄️۲-«صمد» - از ریشه «صَمْد» (قصد) - آقا و سرورى است که در امور به او توجه مى شود و فعل «صَمَدَ صَمْدَه»; یعنى، با اطمینان به او روى آورد و قصد خود را بر او متمرکز کرد. (مفردات راغب)-«الله الصمد» یعنی 👈🏻خداوند، مرجعى مطمئن براى رفع تمام نیازمندى ها است خداى تعالى، سيّد و بزرگى است كه تمامى موجودات عالَم، در تمامى حوائجشان او را قصد مى كنند. ❄️۳-«صمد»; یعنى، دائم (قاموس) کسى که همواره بوده و خواهد بود. (مجمع البیان)- «الله الصمد»یعنی 👈🏻خداوند، جاودانه، ازلى و ابدى است ❄️۴- «صمد»; یعنى، «مُصْمَت» و آن موجودى است که جوف (درون خالى) ندارد (تاج العروس). درون خالى نداشتن موجود زنده، بر بى نیازى او از غذا و آب دلالت دارد. «الله الصمد» یعنی 👈🏻خداوند، منزّه از کاستى هاى درونى و بى نیاز از غذا و آب است. پُر بودن يعنی كامل مطلق. هر چه از صفات کمال، از هر جهت، فكر كنيم در او بينهايت است. و ‌بينهايت چيزي است‌که به‌آن اضافه نميشود. ❄️۵- «الله صمد» یعنی 👈🏻خداوند، موجودیست ماوراى ماده. یکى از ویژگى هاى ماده، میان تهى بودن و وجود فاصله بین اجزاى آن است. برخى از مفسران، منزّه بودن خداوند از جوف را، ناظر به تقدس او ازاین وصف ماده دانسته اند. ❄️۶- «صمد»; یعنى، بزرگوارى که فرمان او مطاع باشد و بدون خواست او کارى فیصله نیابد. (لسان العرب). و هیچ فرمان دهنده و نهى کننده اى، بر او تفوق نیابد. (مجمع البیان) «الله الصمد» یعنی 👈🏻خداوند، محکوم هیچ فرمانى نبوده و فرمان او لازم الاجرا است. ❄️۷- دو آیه بعد (لم یلد و لم یولد . و لم یکن له کفواً أحد)، به دلیل قرار نگرفتن حرف عطف بین آنها و این آیه، مى تواند مفسر کلمه «صمد» باشد. پس «الله الصمد» یعنی 👈🏻خداوند، از چیزى پدید نیامده و بى فرزند و بى همتا است. ❄️۸-«صَمَد»، با فعل «صَمَدَ الیه» (او را قصد کرد)، هم خانواده و «فَعَلَ» به معناى «مفعول» است; یعنى، مصمودٌ الیه و خداوند «صمد» است; یعنى، 👈🏻مقصود و مقصد نهائى موجودات است. همچنان كه خودش فرموده : «و أنّ إلى رَبِّكَ المُنتُهى». پس خداى تعالى در هر حاجتى كه در عالَم وجود تصور شود، صمد است. يعنى 👈🏻هيچ چيز قصد هيچ چيز ديگر نمى كند، مگر آن كه منتهاى مقصدش اوست و بر آمدن حاجتش، به وسيلۀ اوست. 💎امام حسين بن على (عليهماالسلام ) در حديثى براى صمد پنج معنى بيان فرموده : 🌟۱- «صمد» كسى است كه در منتهاى سيادت و آقائى است . 🌟۲-«صمد» ذاتى است دائم ازلى و جاودانى . 🌟۳-«صمد» وجودى است كه جوف ندارد. 🌟۴-«صمد» كسى است كه نمى خورد و نمى آشامد. 🌟۵-«صمد» كسى است كه نمى خوابد. و در عبارت ديگرى آمده است: «صمد» كسى است كه قائم به نفس است و بى نياز از غير.«صمد» كسى است كه تغييرات و كون و فساد ندارد. تفسیر روزانه یک آیه 🌸🍃🌸🍃🌸 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
SAMERI-27.mp3
4.9M
داستان قسمت 7⃣2⃣ بر اساس روایات قرآن با روایتگری زیبای فقط امام ، حجت خداست «» «» @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا