eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
746 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
. جزء بیست و هفتم وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ {حدید/۴} و هر كجا باشيد او با شماست @Quranahlebayt
✅ پاداش احسان، جز نيست. 💠هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ 🌱آیا پاداش نیکی جز نیکی، است؟ الرحمن - ۶۰ 🔹 اين ايه يك قانون عمومی در منطق قرآن است كه خدا و خلق و همه بندگان را شامل می‌شود. ‏عموميت اين قانون به همه مسلمانان تعليم می‌دهد كه هر نيكی را از هر كسی باشد جبران كنند، و به گفته امام صادق ع جبران آن نيست كه همانندش را انجام دهند، بلكه بايد برتر باشد، و گرنه آنكه ابتدا به احسان كرده است برتری خواهد داشت! 📚تفسیر نمونه ✅ قرآن، برای عموم و خواص، شده است. وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {32} قمر و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏ اى هست این آیه 4 بار در سوره قمر تکرار شده است. "آسان ساختن، همان كار است. آسان‌سازي قرآن كريم، القاء آن است به گونه‌اي كه فهم مقصودهاي آن براي عموم و براي خواص، آسان و ميسر گردد و به نحو آسان در اختيار فهم‌هاي ابتدايي و بسيط و ادراك‌هاي عميق قرار گيرد. به گونه‌اي كه هر كدام به ميزان فهم خود بهره برند. "تفسير الميزان ✅ و ، هرگز كسی را به نمی‌رساند وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً نجم - ۲۸ آنان به این (پندار باطل)، هیچ و دانشی در دست ندارند. آنان فقط از گمان پیروی می‌کنند؛ (حال آن‌که) گمان به هیچ وجه (انسان را) از حقیقت بی‌نیاز نمی‌کند. 🔹انسان متعهد و معتقد هرگز سخنی را بدون علم و آگاهی نمی‌گويد، و نسبتی را به كسی بی دليل نمی‌دهد، تكيه بر گمان و پندار كار شيطان و انسانهای‌ شيطان صفت است، و قبول خرافات و موهومات نشانه انحراف و بی عقلی است. ✅ ارتباط موضوع با و نفی بت پرستی: در 32 سوره نازل شده قبل از سوره نجم (به ترتیب نزول) ، به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه ان در دنیا طلبی و میل انسان به ازادی برای فجور و گناه بیان شده بود. در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی انها که مانع یا بهانه عدم باور انها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شده است. انها را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند میدانستند. علت انثی دانستن انها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند. لذا در برابر دعوت به تصدیق معاد، چون نمیخواستند زندگی غیر از این دنیا را قبول کنند، 👈ابراز میداشتند که حتی در صورت وجود اخرت، با پرستش که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار میدهند تا انها هم در جبران این اعمال انها،در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند. 👈 همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قران تکرار شده، برقرار میکند. یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله ،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند. @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 توان و تکلیف خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانش تکلیف نمی کند، هر کس هر کار خیری کسب کرده به سود اوست و هر کار بدی کسب نموده به زیان اوست. 📚 بقره/286 ✍🏼 تکالیف الهى، بیش از توان انسان نیست و اسلام، دینِ آسانى است، نه سخت گیرى، پس اگر دیدید کسانی حرفهایی فوق طاقت به نام دین می زنند، بدانید که یا از دین نیست یا درست منتقل نشده است. 🔹 حدیث روز @Quranahlebayt
✍قدم اولو تو بردار ببین خدا چکار می‌کنه اینها وعده‌های خداست ببخشید👈تا شما را ببخشم کمک کنید👈تا کـمــکتان کـنم مرا یاد کنید👈تا شما را یاد کنم برای‌دیگران جا بازکنید👈تا برایتان جاباز کنم پس بجای طلبکاری از خدا رابطه‌مان را با خدا اصلاح کنیم آن‌وقت نتیجه‌ی آن را خواهیم دید 📚بقره @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۲۴۸ ✅ وَ قُرْءَاناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى‌ مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً (اسراء/۱۰۶) 🔹و قرآنى كه آن را بخش‌بخش كردیم تا آن را با تأنّى و درنگ بر مردم بخوانى و آن را آنگونه كه باید به تدریج نازل كردیم. 🔸یكى از اعتراض‌هاى كفّار این بود كه چرا قرآن یكباره نازل نمى‌شود: «لولا نُزّل القرآن جُملةً واحدة»(فرقان/۳۲) این آیه پاسخى به گفته‌ى آنان است. آیات قرآن چون با حوادث مختلف ارتباط دارد و براى رفع نیاز همه‌ى طبقات در طول تاریخ است، بخش‌بخش نازل شده تا با رویدادهاى گوناگون، تطبیق داشته و براى منتظران دلچسب‌تر باشد. مثلاً اگر آیات جهاد در زمان صلح نازل مى‌شد، در جایگاه واقعى خود نبود. یکی از مباحث علوم قرآنی که در پی موضوع تنزیل و نزول تدریجی آیات و سور مطرح می‌شود، مسأله اسباب النزول و شأن نزول آیات است. 🔸تدریج، یكى از سنّت‌هاى الهى است، چه در آفرینش، كه جهان را در شش روز آفرید و چه در نزول قرآن، با آنكه مى‌توانست یكباره نازل كند یا بیافریند. نزول تدریجى آیات قرآن براى آن بود كه علم به آن با عمل به آن توأم شود. قرآن تنها جنبه تعلیمی ندارد که فقط مردم بخواهند آن را بخوانند، بلکه یک دستورالعمل و قانون برای زندگی است و لازمه آن اجرایی شدن فرمان‌های آن است و اگر همه قرآن یکجا نازل می‌شد باید یکجا عمل هم می‌شد و این امری محال بود. البتّه از نزول تدریجى قرآن، ارتباط دائمى پیامبر صلى الله علیه و آله با مبدأ وحى نیز استفاده مى‌‌گردد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️بخش بخش شدن قرآن به اراده خداوند است. «فَرَقناه» ▫️تعلیم و تربیت و ارشاد، باید تدریجى باشد. «فرقناه، على مُكثٍ» ▫️تلاوت تدریجى قرآن، شنونده را براى آیات دیگر تشنه و منتظر مى‌كند. «على مُكثٍ» «مُكث» آرامش همراه اطمینان است. ▫️یک مربّى و مصلح، باید براى دراز مدّت برنامه داشته باشد و از زمان و نیازمندى‌هاى جدید غافل نباشد. «على مُكثٍ» ▫️گرچه روح بزرگ پیامبر اکرم(ص) ظرفیّت دریافت همه‌ى وحى را یكجا دارد، امّا مردم كم ظرفیّتند و باید به تدریج آن را دریابند. «لتقرأه على النّاس على مُكثٍ» ▫️قرآن، علاوه بر جنبه‌ى تعلیمى، جنبه‌ى اجرایى هم دارد كه باید به تدریج اجرا شود. اجراى صدها دستور در جامعه‌اى كه صدها فساد دارد، یكباره محال است. «نزّلناه تنزیلا» @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ «راه بهشت از صحيح خانوادگي👨‍👩‍👧‍👦 مي‌گذرد» 💠 وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ «25طور» 🌱و بعضى بهشتيان رو به ديگرى نموده و از يكديگر سؤال مى‌كنند (كه رمز اين همه كاميابى در اينجا چيست)؟ 💠 قالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنا مُشْفِقِينَ «26/طور» 🌱گويند: ما پيش از اين (در دنيا) نسبت به خانواده خويش خيرخواه بوديم (و آنان را از عذاب الهى هشدار مى‌داديم). 🔷جامعه را مي‌سازد، هيچ دانشگاهي به اندازه دانشگاه هفت سالهٴ پدر و مادر نيست، چون عاطفه و محبت، سفارشي نيست كه دوست يكديگر باشيد و با هم مهربان باشيد! اينها با سفارش حل نمي‌شود. بهشت از راه خانواده تأمين می شود. 👌 🔷 تا جایی که طبق فرموده قرآن کریم، برخی از بهشتی ها از دیگر بهشتیان سؤال كردند از چه راه وارد بهشت شديد؟ گفتند از راه خانواده صحيح؛ با شفقت در خانه زندگي مي‌كرديم، خدا به ما فرمود اعضاي خانواده ات را مثل خودت از آتش حفظ بكن و ما هم اين كار را كرديم، با شفقت مواظب رفتار و كردار فرزندان و خانواده خود بوديم و با شفقت مواظب دوستان بچه‌هايمان بوديم. 👈 در نتیجه راه بهشت از تربيت صحيح خانواده مي‌ گذرد. 📚آیت الله جوادی آملی @Quranahlebayt
علّامه مروجی سبزواری: ✔توبه سالکان شش مرحله دارد، و با توبه عوام فرق می کند. این توبه از ۳ مرحله ی ۲ تایی تشکیل می شود؛ ۲ مرحله ی اول، پشیمانی قلبی و عزم بر عدم ارتکاب معصیت است. برای محقق شدن این دو مرحله پیش نیاز هایی لازم است. باید بدانیم که اموری همچون تنفّر و محبت و کینه و پشیمانی و... اختیاری نیست و این حالات، قهراً بر انسان حاکم می شود. برای ایجاد پشیمانی قلبی، لازم است در خلوت، به گناهانی که مرتکب شده ایم و اینکه این گناهان چه خسارتی بر نفس ما و قلب ما وارد کرده است و آن را آلوده و سیاه نموده، فکر کنیم، تا بر اثر فکر زیاد ، این مطالب از عقل ما به قلب ما وارد شود و یک پشیمانی قلبی برای ما حاصل شود، وقتی پشیمانی قلبی حاصل شد، عزم بر ترک معصیت هم کنارش می آید و ۲ مرحله ی اول محقق می شود.(مراحل دیگر، در پست های بعدی قرار می گیرد، ان شاءالله) جلسات عرفان عملی منازل السّائرین @Quranahlebayt