eitaa logo
اندیشه های قرآنی
624 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه بخوان به نام پروردگارت كه (هستى را) آفريد. (او كه) انسان را از خون بسته آفريد. بخوان كه پروردگار تو از همه گرامى تر است. او كه با قلم آموخت. آنچه را انسان نمى دانست به او آموخت. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و کلی سوره مشهور در میان مفسران این است که این سوره نخستین سوره ای است که بر پیغمبر گرامی اسلام ص نازل شده، و محتوای آن نیز مؤید همین معنی است، و اینکه بعضی گفته اند نخستین سوره سوره"حمد"، یا سوره"مدثر"است خلاف مشهور است. این سوره در آغاز به پیغمبر اکرم ص دستور قرائت و تلاوت می‌دهد. و سپس از آفرینش این انسان با عظمت، از یک قطعه خون بی ارزش، سخن می‌گوید: و در مرحله بعد از تکامل انسان در پرتو لطف و کرم پروردگار، و آشنایی او به علم و دانش و قلم بحث می‌کند. در مرحله بعد، از انسانهای ناسپاسی که علی رغم این همه موهبت و اکرام الهی راه طغیان را پیش می‌گیرند سخن به میان می‌آورد. و سرانجام اشاره به مجازات دردناک کسانی که مانع هدایت مردم و اعمال نیک اند می‌کند. و سوره را با دستور"سجده"و"تقرب"به درگاه پروردگار پایان می‌دهد. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺭﺳﺎﻟﺘﺶ ﺩﺭ ﻛﻮﻩ «ﺣﺮﺍ» ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺤﻤﺪ! ﺑﺨﻮﺍﻥ! ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻛﻨﻢ.ﺟﺒﺮﻳﻴﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﻓﺸﺮﺩ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺁﻏﺎﺯﻳﻦ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۵آیه اول سوره 1⃣ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﺁﻳﻪ ﻱ ﺍﻭﻝ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﻭﺣﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺟﺰﻳﺮﺓ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺱ ﻧﺎﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻏﺎﺯ ﻭﺣﻲ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ «ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ»، «ﻗﻠﻢ» ﻭ «ﺁﻣﻮﺯﺵ» ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ.ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺄﻛﻴﺪﻫﺎﻱ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﻗﻠﻢ ﻭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻃﻲ ﺩﻭ ﻗﺮﻥ، ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻋﺮﺏ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺁﻥ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺡ ﻋﻠﻢ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ۵آیه اول سوره 2⃣ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻛﻪ ﺑﺎﺭ ﺩﻭم ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﻭﻝ ﻭ ﻳﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺑﺎ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﺳﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺪﺩ ﺑﺠﻮﻳﻨﺪ. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و 5آیه اول سوره 3⃣ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺮ ﺩﻭ ﻧﺎم «» ﻭ «» ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﻭﺍژﻩ ﻱ «ﺭﺏّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺎﻟﻚ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﮔﺮ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺎﻟﻘﻴﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﻨﺪﮔﻲ ﺍﻭﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺑﺖ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺪﺑﻴﺮﮔﺮ ﻭ ﺭﺏّ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و 5آیه اول سوره 4⃣ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻋَﻠَﻖ ﭼﻴﺴﺖ؟ «ﻋﻠﻖ»، ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﺴﺒﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻭ ﺁﻭﻳﺰﺍﻥ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺯﺍﻟﻮ ﻭ ﺧﻮﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﻣﻲ ﭼﺴﺒﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﺨﻤﻚ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻭﻝ ﺯﻥ ﻭ ﺍﺳﭙﺮم ﻣﺮﺩ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻩ ﻱ ﺭﺣﻢ ﻣﻲ ﭼﺴﺒﺪ ﻭ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﻧﻪ ﻱ ﺗﻮﺗﻲ ﺁﻭﻳﺰﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﻥ ﺁﻥ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻋَﻠَﻖ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ.ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ «ﻋَﻠَﻖ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺻﺎﺣﺐ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﺳﺖ ـ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻱ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﻭﺳﺖ ـ ﻳﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺳﭙﺮم ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻛﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺯﺍﻟﻮﻫﺎﻱ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﺷﻨﺎﻭﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﺩم ﻛﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﻲ ﺩﺍﺷﺖ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و 5آیه اول سوره 5⃣ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ «» ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩ ﻳﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻮﻣﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻗﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻗﻠﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻠﻮم ﻭ ﻓﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﺎ ﻗﻠﻢ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ.ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﻗﻠﻢ ﻭﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ «ﻗﻠﻢ» ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 6⃣ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻭ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻗﻠﻢ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻠﻮﻣﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ، ، ﻣﻲ ﺁﻣﻮﺯﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ، ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻗﻠﻢ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﻫﺎﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
: ١.ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎ ﺩﺍﻧﺶ، ﻗﻠﻢ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ٢.ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺱ ﺷﻮﻳﺪ. ٣.ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻱ ﻧﻘﺶ ﻗﻠﻢ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﺸﺮ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺱ ﺷﻮﻳﺪ. ٤.ﺩﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻱ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﺟﻬﻞ ﺳﺘﻴﺰ ﺍﺳﺖ. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅ عوامل اعراض از رسول 🔶 استاد سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود. دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند. در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- نحل،14» ✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى. «تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83» بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند. 📚 ، ص62 🌿 @einsad http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
#لغات آیه 6 و 7 سوره #علق #تفسیر_قرآن_کریم #قرآن #قرآن_کتاب_زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅✅✅ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻰ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺖ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ؟ ﺩﺭ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻯ ﻣﺎﺩﻯ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﻳﻚ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻯ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﻭﺡ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ" ... (ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧْﺴﺎﻥَ ﻟَﻴَﻄْﻐﻰ ) آیه 6 و 7 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
👇👇👇 " ﻛﻠﺎ ﺍﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻟﻴﻄﻐﻰ ﺍﻥ ﺭﺁﻩ ﺍﺳﺘﻐﻨﻰ " ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺭﺩﻉ ﻭ ﺭﺩ ﺭﻓﺘﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺭﻓﺘﺎﺭﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻠﺎﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﺑﻪ ﻭ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﻯ ﺁﻭﺭﺩ، ﻭﻟﻰ ﺍﻭ ﺑﺠﺎﻯ ﺷﻜﺮ، ﻣﻰ ﻛﻨﺪ." ﺍﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻟﻴﻄﻐﻰ "- ﻳﻌﻨﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺠﺎﻯ ﺷﻜﺮ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، 📢ﻳﻌﻨﻰ ﭘﺎ ﺍﺯ ﮔﻠﻴﻢ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﻣﻰ ﻧﻬﺪ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻃﺒﻊ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ، ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﺯﻳﺮ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺸﺮ ﻃﺒﻌﺎ ﺍﺳﺖ:" ﺍﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻟﻈﻠﻮم ﻛﻔﺎﺭ" . 6 و 7 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
بی ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺧﻮﺩ، ﺁﺩﻣﻰ ﺍﺳﺖ " ﺍﻥ ﺭﺁﻩ ﺍﺳﺘﻐﻨﻰ "- ﻛﻠﻤﻪ" ﺭﺍﻩ" ﺍﺯ ﻣﺼﺪﺭ ﺭﺍﻯ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻣﺼﺪﺭ ﺭﻭﻳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺩﻳﺪﻥ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ، ﻭ ﻓﺎﻋﻞ" ﺭﺍﻩ" ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﻔﻌﻮﻟﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻋﻠﺖ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﺪ، ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻋﻠﺖ ﻃﻐﻴﺎﻧﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻧﻌﺎم ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﺮﺍﭘﺎﻯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻭ ﺍﻧﻌﺎم ﻭﻯ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺑﻰ ﺷﻤﺎﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻋﻠﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻫﻮﺍﻫﺎﻯ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ، ﻭ ﺩﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ (ﻭ ﻧﻪ ﻫﺪﻑ) ﻣﻰ ﺑﻨﺪﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻏﺎﻓﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺍﻭ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﺪ، ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻳﺪ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻭﺍﺩﺍﺭﺵ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺑﻴﻔﺘﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﻟﻰ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﻭ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﻯ ﺁﻭﺭﺩ، ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠﻰ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺳﺮ ﺑﻪ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ آیه 6 و 7 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
#لغات آیه 8و9 سوره #علق #تفسیر_قرآن_کریم #قرآن #قرآن_کتاب_زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
: ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺑﻮﺟﻬﻞ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﺠﺪﻩ ﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺟﺴﺎﺭﺕ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻭﻗﺘﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﺪ ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﻨﺪﻗﻲ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻳﺪ ﻭ ﻋﻘﺐ ﻧﺸﻴﻨﻲ ﻛﺮﺩ.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺳﺮﻛﺶ ﺭﺍ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺮﺩ. آیه 8و9 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
: 1⃣ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﻣﻜﺘﺐ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻫﺴﺘﻨﺪ. تفسیر آیه 8و9 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و 2⃣ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ، ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ. تفسیر آیه 8و9 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و 3⃣ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻛﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ: ﺍﻭﻟﺎً، ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ، ﻛﻴﻔﺮ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ﺛﺎﻧﻴﺎً، ﺧﺪﺍ ﺳﺮﻛﺸﺎﻥ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﮔﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺛﺒﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻭﺭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺷﺮم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺁﻟﺎﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﺁﺭﻱ، ✅ﮔﻴﺮم ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﻪ ﺩﺭﮔﺬﺭﻱ ✅ﺯﺍﻥ ﺷﺮم ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺮﺩم ﭼﻪ ﻛﻨﻢ؟! تفسیر آیه 8و9 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
: ١. ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ٢.ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ٣.ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻛﺶ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﮔﺮﻱ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ. ٤.ﻣﺘﻌﺮّﺽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍﭘﻴﺸﻪ ﻧﺸﻮﻳﺪ. ٥. ﺍﺯ ﺣﻖ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﻓﺘﻪ، ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ(ﻭ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ). ٦.(ﭘﺲ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪﺍ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ). تفسیر آیه 8و9 سوره http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅✅ﺭﺍﻩ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ١.ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ(ﻃﻪ، ٢٤ ﻭ ٤٣ ﻭ ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ، ١٧)؛ ٢.، ﻧﻔﺲ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ(ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ، ١٧)؛ ٣.ﺍﺯ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺍﻥ ﺩﻭﺭﻱ ﮔﺰﻳﻨﻴﺪ(ﻧﺤﻞ، ٣٦). http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅✅، ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻭ ﺧﻄﺮﻫﺎﻱ ﺁﻥ ١.ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ(ﻃﻪ، ٨١)؛ ٢.ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﻱ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ(ﻃﻪ، ٢٤ ﻭ ٤٣ ﻭ ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ، ١٧)؛ ٣.ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ(ﻧﺒﺄ، ٢٢ ﻭ ﻧﺎﺯﻋﺎﺕ، ٣٧)؛ ٤.ﻏﻨﻲ ﺩﻳﺪﻥ ﺧﻮﺩ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ(ﻋﻠﻖ، ٦)؛ ٥.ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﺳﺮﻛﺶ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻗﻮﺍم ﺑﻮﺩﻧﺪ(ﻧﺠﻢ، ٥٢)؛ ٦.ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻋﺎﻣﻞ (ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻲ)ﺍﺳﺖ(ﺷﻤﺲ، ١١)؛ ٧.ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﺮﻛﺸﻲ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ(ﺑﻘﺮﻩ، ١٥ ﻭ ﺍﻧﻌﺎم، ١١٠). http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
📌📌📌❓با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا و گریه می‏کنند؟ 🔰پاسخ : 🍃اگر سالن بزرگی را با نور کمی روشن کردیم جز اجناس و اشیای بزرگ را نخواهیم دید، ولی اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کنیم حتی یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد. نور افراد عادی کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را می ‏بینند ولی پیامبران و امامان معصوم که از نور بسیار بالایی برخوردارند حتی اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلی درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه بر می‏ دارند. دراز کردن پا برای کسی که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه، ولی می ‏بینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهی می‏ کنند، زیرا برای آنان احترام قائلند که حتی از کار مباح خود شرمنده هستند. 📢مثال دیگر: گاهی افرادی که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه می‏ کنند و فورا از تمام بینندگان عذر خواهی می ‏کنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولی چون خودشان را در محضر مردم می‏ بینند، عذر خواهی می‏ کنند اولیای خدا نسبت به ذات مقدس او چنان معرفت و شناختی دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصر می‏ دانند. 📚پرسش های مهم پاسخ های کوتاه قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حفظ_نظام از اوجب واجبات است حاج آقا #قرائتی #تفسیر_قرآن #قرآن قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
بخونید و لذّت ببرید (حافظ شيرازی) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را / بخال هندويش بخشم سمرقندوبخارا را 🌼🌼🌼 (صائب تبريزی) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم سر و دست و تن و پا را / هر آنکس چيز می بخشد ز مال خويش می بخشد / نه چون حافظ که می بخشد سمرقند و بخارا را 😁😁😁 (شهريار) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را به خال هندويش بخشم تمام روح و اجزا را / هر آنکس چيز می بخشد بسان مرد می بخشد / نه چون صائب که می بخشد سر و دست و تن و پا را سر و دست و تن و پا را به خاک گور می بخشند/ نه بر آن ترک شيرازی که برده جمله دلها را 🌺🌺🌺🌺 (خانم دريايی شاعر) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را خوشا بر حال خوشبختش، بدست آورده دنيا را / نه جان و روح می بخشم، نه املاک بخارا را / مگر بنگاه املاکم ؟ چه معنی دارد اين کارا / و خال هندويش ديگر، ندارد ارزشی اصلاً که با جراحی صورت، عمل کردند خال ها را / نه حافظ داد املاکی، نه صائب دست و پاها را / فقط می خواستند اينها، بگيرند وقت ماها را 😁😁😁 (کامران سعادتمند شاعر) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را / نه او را دست و پا بخشم، نه شهری چون بخارا را / همان دل بردنش کافی که من را بی دلم کرده / نمی خواهم چو طوطی من، بگويم اين غزلها را / غزل از حافظ و صائب و يا دريايی بی ذوق / و يا آن شهريار ترک که بخشد روح اجزا را / ميان دلبر و دلدار، نباشد حرفِ بخشيدن اگر دلداده می باشيد، مگوييد اين سخن ها را 🌼🌼🌼 (عارف تهرانی شاعر) اگر آن ترک شيرازی بدست آرد دل ما را / شعار و حرف پُر کرده، تمام ادعاها را / يکی بخشيده چون حافظ ، سمرقند و بخارا را / یکی چون صائبِ تبريز ، سر و دست و تن و پا را / از اين سو شهريار داده تمام روح اجزا را / از آن سو بانودريايی گرفته حال ماها را / سعادتمندِ شاعر نيز فقط گفت و نداد هرگز / نه ملک و نه بخارایی ، نه روح و نه تن و پا را 😁😁😁 ولي من می شناسم کس ، که او نه گفت و نه دم زد / بدون حرف عمل کرده ، تمام ادعاها را / کسی که خانمانش را ، رها از بهر جانان کرد / بدون منتی بخشيد ، سر و دست و تن و پا را / و او آهسته و آرام ، برای کشور ایران / فدا کرده به گمنامی ، تمام روح و اجزا را / دگر خواهی بدانی کيست ، وجودت از سجود اوست / تمامی خودش را داد ، به ما بخشيده دنيا را / نه گفتش ترک شيرازی ، نه گفتش خال هندويش / و او نامش " " عمل کرد ادعاها را / ❤️❤️❤️❤️ شادی روح مطهرش صلوات http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅✅✅استقامت یا لرزش؟؟؟ 🚙یکی از نکات مهم برای خرید ماشین، میزان استقامت اونه. 🏡خونه ای که استقامت نداشته باشه، به درد زندگی می خوره؟ 🚵‍♀جوانی که استقامت نداشته باشه، به درد امام زمان عج می خوره ؟ تو جاده پر فراز و نشیب، ماشین باید استقامت داشته باشه خونه با استقامت تو زلزله خراب نمی شه تو هر جامعه ای، زلزله فراوونه زلزله شهرت زلزله شهوت زلزله قدرت زلزله ثروت و... خداوند به پیامبر خودش می فرماید: هود۱۱۲ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﭘﺲ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﮔﻲ ﻛﻦ ; ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ [ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ ] ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ. این استقامت سبب می شود که دستانمان مقابل هر کس و ناکسی دراز نشود و با زلزله ای با کمترین ریشتر، از ریشه ساقط و ریشه کن نشویم. با امید به وعده الهی و استقامت، شاید تنه ی کوچکی داشته باشیم ولی ریشه ایمان به محکمی  ثقلین را گرفته است. هود۱۱۵ وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻦ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ  ﻛﻨﺪ . http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
✅✅✅انما الاعمال بالنیات 8 ساعت خواب می تواند مثل 8 ساعت نماز باشد و ساعتها نماز خواندن ممکن است "هیچ" باشد. این هنر "نیت" است که یک کاری را ارزشمند کند یا بی ارزش. پای ریا اگر در میان باشد خیلی از عبادتها "هیچ" است. نیت کسی اگر به خلق خدا باشد محل کارش می شود مسجد و کارش می شود عبادت. کسی هم ممکن است ساعتها در مسجد به خاطر شنیدن یک "احسنت" قرآن دست بگیرد و تکان تکان بخورد و بهره ای نبرد. در ترازوی خدا خلوص نیت را اندازه می گیرند. یک نمونه اش را از قرآن کریم بخوانیم. در مورد است. مقایسه کرده است کسانی که برای رضای خدا انفاق می کنند با کسانی که برای تظاهر و ریا بخشش می کنند : در مورد ریاکارها می فرماید: البقره 264 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لَّا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺻﺪﻗﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻨﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﻛﻪ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﮓ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺧﺎﺭﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ [ ﭘﻮﺷﺸﻲ ﻧﺎﺯﻙ ﺍﺯ ] ﺧﺎﻙ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﮔﺒﺎﺭﻱ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺳﻨﮓ ﺭﺍ ﺻﺎﻑ [ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺧﺎﻙ ] ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ [ ﺻﺪﻗﻪ ﺭﻳﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﺍﻥ ] ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﺴﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺩﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻓﺮ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ . و در مورد آدمهای خوش نیت می فرماید: البقره 265 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﻭﻣﺜﻞ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻔﻮﺳﺸﺎﻥ [ ﺑﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ] ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻮﺳﺘﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺗﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮﺳﺪ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺗﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺮﺳﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﻠﺎﻳﻤﻰ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ [ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺎﺩﺍﺑﻲ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺩﺍﺩﻧﺶ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ . 📚گر گوهــــر خالص نبود در دل تو اعمال خــراب است و زیان حاصل تو با صدق و صفا آی به میدان عمل تا جنت و فـــــــــردو س شود منزل تو http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت‌الاسلام ماندگاری: عمل واجب به‌خاطر سلامت مردم حرام می‌شود، چه رسد به مستحبی مثل زیارت - - - - - - - - - - - - - - - - - - - قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸 از زبان آیت الله حائری شیرازی شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهات‌شان که شامل سکه‌های طلا می‌شد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد. حضرت نگاه به سکه‌ها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمی‌کنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحب‌شان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من می‌خواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم. امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبه‌ای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو می‌رسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی. مقداری می‌ماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما می‌آییم، و من بر تو نماز می‌خوانم. این فرد می‌گوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همین‌هایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و «واقفی» شده بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس می‌کردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد. وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکه‌ها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهم‌ها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد. من روزشماری می‌کردم ببینم این زن کی فوت می‌کند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من می‌خواستم بدانم چه کسی بر او نماز می‌خواند. علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم. این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمی‌پذیرد اما کلاف آن زن را می‌پذیرد و شما می‌خواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بی‌اسم و بی‌شهرت و بی‌عنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بی‌قابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
«یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حوّل حالنا الی أحسن الحال» زمستان دامن سپیدش را جمع کرده و تمام سردی و حتی دلمردگی‌ها را در بقچه‌اش پیچیده...  وقت رفتنش رسیده، حال نوبت است که دامان پرشکوفه و هوای پرامیدش را به دل‌هایمان کند و یک دل سیر عطر بهارنارنج و یاس به هوای پر از التهاب‌مان بپاشد...  بوی بهار، ازلابه لای برگ ها به مشام می‌رسد تا بار دیگر بوی زندگی و تازگی را میان باغچه تنهای دل‌هامان پخش کند.  اگرچه امسال نوروز رنگ و بوی آن همه شلوغی خیابان و خانه ها را ندارد اما با وجودش بار دیگر سفره های سخاوت، پهن شده و بوی سبزه در فضای رنگارنگ سفره دلها می پیچدو عطر سیب سرخ، جای دیگری باز می کند.  این بار دل‌های ما جملگی هم آوای سین می‌شوند و سفره‌های هفت سین ، سجاده حاجاتمان برای آن.  اگرچه یک سال گذشت و واپسین روزهای سال مان گره خورد به میهمانی ناخوانده که میهمانی‌هامان را خط زد و شور و اشتیاق‌های نوروزی را به خاطره بدل کرد اما این بار سفره نوروز محکم ترین سجاده استجابت دعای یکدلی و یکرنگی همه ملت ماست برای بهروزی و عشق‌ورزی دوباره...  و حال با عشق زمزمه کن:  ساقیا! آمدن عید مبارک بادت وان مواعید که کردی مرود از یادت  یادمان نرود این بار، نوروز می آید تا گرد را از رخسارمان بشوید و از خواب‌های دراز خرگوشی بیدارمان کند. تا بدانیم قدر آنهمه نعمتی را که کوچک می‌شمردیم و آنهمه باهم بودن‌هایی را که ندیدیم..  پس باید قدر بدانیم و یادآور شویم:  یا مقلب القلوب!  های زنگار گرفته‌مان را به یاد پر از نورت می‌سپاریم تا روشنی به آن ببخشی!  ای تدبیرکننده روز و شب، ای تغییردهنده حال ها! یاری کن تا با صداقت و ایمان، به بهترین حال ها دست یابیم.  نوروز بر همگان پر از سلامتی و امید باد زهرا مرادوند  قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d