👆👆👆پایان مبحث احوال نژادی و اقتصادی اعراب در زمان حضرت محمد(ص)
توجه داشته باشید این مباحث از نظر مستشرقین بعد ها از کتب تاریخی اسلامی هم این مباحث را استخراج میکنیم.
ادامه
در عصر محمد(ص) ناحیه ی شمالی از قبایل متحرکی تشکیل می شده دارای جمجمه های دراز و موهای زبر و همه به عربی خالص تکلم می کرده اند و مردمانی بالطبع آزاد منش و حریت خواه و دارای قوه ی تصوریه ی قوی که هزاران سال کشمکش با جوع و فقر به خصال فردیت و جنگ آوری و غارت گری تربیت شده بودند.
در زبان و عادات و آداب به همه جهت از بنی اعمام جنوبی خودشان ( سکنهی یمن) مختلف و جداگانه بوده اند چه آنها با جمجمه های گرد و بنی های عقابی در آن ناحیه نسبتا حاصلخیز به کشاورزی و باغبانی روزگار می گذرانیده و به یک نوع لهجه ی سامی شبیه به عربی آمیخته به حبشی که به گوش اعراب شمالی عجیب می آمد سخن می گفتند.
قبل از ظهور اسلام عربستان شمالی با ممالک مجاور خود تماس و آمیزش نداشت و هیچ وقت ملک آنها را قومی اجنبی فتح نکرده بود در صورتی که عربستان جنوبی که از منافع باران و آفتاب اراضی آن بهره ور می شد و از برکات تجارت و بازرگانی ادوار آبادی و عمران را طی می کرده و باقی شهرها و بلاد آباد به مزارع سرسبز و باغات مشجر بود.
مهاجمین صحرا غالبا به طمع ملک و مال بر کشور ایشان می تاختند از این سبب با بیگانگان جنگها داشته و قلاع استحکامات بنا نهاده و در منافع اقتصادی با یکدیگر رقابت ها کرده و به ملوک وادی خود مالیات های سنگین پرداخته و دردسرهای کسب و تجارت را تحمل می کرده و گاهی به روزگارهای خوش و راحت و زمانی ایام سخت و صعوبت را می گذرانیدند.
وقتی که بطليموس های مصر و بعد از ایشان رومیان بیزانس کشتی به سواحل هند راندند، این مردم ساکن جنوب عربستان در نتیجه راه انحطاط اقتصادی را شروع کردند.
قسمت سوم دیار عربستان که از نظر مطالعه ما مهم تر است عبارت از ناحیه ی کوهستانی است که در آنجا یک رشته جبال به موازات دریای احمر از سواحل یمن در جنوب شروع شده به خلیج عقبه در شمال غربی می پیوندد.
ارتفاع بعضی از قله های آن کوهستان از ده هزار پا تجاوز می کند دامنه های غربی این رشته جبال ناگهانی به دریای احمر منتهی می شود ولی دامنه های شرقی آن به تدریج نشیب یافته صحراهای مسطح و دشت های بایر تشکیل میدهد که در اطراف آن جابجا وادی ها با مجاری میاه بسیارعمیق به وجود آمده است که در ریگستان های سرخ فام در بیابان مرکزی پیوسته و بالاخره در صحراهای ساحلی به کنار خلیج فارس می رسد.
در اینجا هر چند بعضی نقاط مانند شهر طایف و مدینه ندرتا وجود دارد که آب ها تحت الارضى آنجا به سطح خاک رسیده و زمین را قابل زراعت و غرس اشجار ساخته ولی روی هم رفته این ناحیه ی کوهستانی سراسر خشک است و رگبارهای شدید طوفانی گاهی در آنجا روی می دهد ولی همین که سیلاب عبور کرد و در اعماق دره ها در مجاری وادی ها فروافتاد باز به همان حال خشکی بر میگردد.
این بود وضع جغرافیایی این ناحیه.
اما از جنبه ی تاریخی این قسمت، ناحیه ی مهم جزيره العرب می باشد. زیرا روزگاری دراز همین منطقه حلقه اتصال سرزمین آباد یمن به بازارهای دنیای متمدن در اطراف بحر الروم بوده است و بر فراز تلال و جبال اراضی مرتفعه ی آن قوافل عرب سال ها قبل از تولد عیسی راه می پیموده و جابجا ایستگاه های تجارتی به وجود آورده بودند که مکه و طایف و يثرب (مدینه) از آن جمله اند. بالاخره این شاهراه بزرگ در کنار نهر شهر تاریخی پترا' بدو خط منشعب شده: یکی شمال به شام و دیگری جنوب به مصر می رفته است.
آبادی کشور حجاز که وطن محمد (ص) است قبل از ظهور اسلام در مرحله ی اول مديون وجود همین خط شاهراه تجارتی است که کاروان ها در جنوب شمال آن راه پیمایی می کرده اند.
#اسلام
#تاریخ_جامع_ادیان
#مستشرقین
#جان_بایر_ناس
@sghanrani
اولين آيات
در اين كه كدام آيهها ابتدا بر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله نازل شدهاند، ديدگاههاى گوناگون از سوى پژوهشگران شيعه و سنى وجود دارد.
الف: ديدگاه نخست اين است كه آغاز رسالت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله با نزول پنج آيه اول سورۀ علق مىباشد.
هنگامى كه حضرت در غار حرا در جبل النور در حال مناجات بودند فرشتۀ وحى بر او متمثل شده خطاب به حضرت نموده كه بخوان:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ * اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ* اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ* .
براى اثبات اين گونه ادّعاها برهان عقلى وجود ندارد، تنها به نقل روايات و تاريخ مىتوان اطمينان نمود. چندين شاهد روايى اين ديدگاه را تأييد مىكند افزون بر اين كه ديدگاه مشهور نيز مىباشد. و به لحاظ اين كه شواهد نقلى ديگر را مىتوان به گونهاى با اين ديدگاه سازگار نمود، اين ديدگاه بهترين مىباشد.
«عن الرضا عليه السّلام: سمعت أبى يحدّث عن أبيه عليه السّلام اوّل سورة نزلت بسم اللّه الرّحمن الرّحيم اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخر سورة نزلت إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ ١«امام رضا عليه السّلام؛ از پدرم شنيدم كه مىفرمود: اولين سورهاى كه نازل شد، بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخرين سوره، إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ مىباشد.
«عن أبى عبد اللّه عليه السّلام اوّل ما نزل على رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخره إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ ١اين روايت از امام صادق عليه السّلام نقل شده است و مضمون آن همان روايت قبلى است.
«عن أبى جعفر عليه السّلام انّه كانت اوّل سورة نزلت اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ٢«امام باقر عليه السّلام مىفرمايد: اولين سورهاى كه نازل شده اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ است».
«عن الباقر عليه السّلام نزل جبرئيل على محمد صلّى اللّه عليه و آله فقال يا محمد، اقرأ قال و ما أقرأ، قال اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ* اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ * اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ٣؛«امام باقر عليه السّلام نقل مىكنند؛ جبرئيل عليه السّلام بر محمد صلّى اللّه عليه و آله نازل شد و گفت بخوان. گفت چه بخوانم، گفت بخوان اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ...
روايت ديگر از طريق اهل سنت از عايشه نقل شده: قالت اوّل ما يرى به الرّسول الرّؤيا الصالحة فجائه الملك فقال اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ٤؛«اولين مرتبه كه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فرشته را خواب ديد به او گفت بخوان؛ اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... تا آيۀ پنجم. روايات ديگرى به همين مضمون از طريق اهل سنت از صحيح بخارى و نيز مستدرك حاكم نقل شده است. ٥
سيوطى هم مىگويد در اين كه اولين آيهها نازل شده كدامند؛ اختلاف است ليكن ديدگاه صحيح اين است كه «اقرأ باسم ربّك الذى خلق» اولين آيهها هستند. ٦ گرچه تعبير برخى روايات سوره علق است ليكن با توجه به شواهد ديگر روايى و تاريخى منظور همان پنج آيه اول سوره مىباشد.
۱)نورالثقلین، ج۵، ص ۶۰۹.
۲) همان
۳) همان
۴) صحیح بخاری، ج۶، ص ۲۱۶.
۵) البرهان فی العلوم القرآن، ج۱، ص۲۶۳
۶) اتقان، ج۱، نوع ۷.
#پژوهشی_در_علوم_قرآن
#اسلام
#اولین_آیات
@sghanrani
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏼 یا من ارجوه لکل خیر
👆🏼چقدر به این جمله باور دارید؟
@sghanrani
30.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ استاد #رائفی_پور
🔸️مظلوم ترین پلیس جهان را بشناسید
#بازنگری_در_قانون_بکارگیری_سلاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ هرسال به مناسبت پیروزی انقلاب #اسلامی !
فرش قرمز میندازیم و تشکر میکنیم از خانمایی که بدترین پوشش رو دارند !
جشنواره فیلم فجر جشنواره ایست که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارد. خانه ای است برای دیده شدن یک مشت سلبریتی بی هویت که هنوز ارزش انسانی خودشان را هم نمیفهمند.
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعترافی از یهودیان به کشتن زنان و کودکان ملتهای غیر یهودی به خصوص ایرانیها و سفارش توراتِ تحریف شده به این کار!
🔸جالب اینکه در جهان امروز، مدیریت سازمان بهداشت جهانی، فائو، یونسکو، یونیسف، تجارت جهانی و رسانههای بزرگ جهان در دستان اینهاست!
#واکسن_شیطانی
#سازمان_صهیونیستی_بهداشت_جهانی
@sghanrani
🔻جواز نماز با ائمه جماعت #اهل_سنت و تبعیت در حج از آنها:
خوشبختانه ما #شیعیان نماز با آنها را صحیح میدانیم و تبعیت را در نماز و در #حج جایز و لازم و کافی میدانیم. اعمال بعضی شیعه بسیار مایه تأسف است.
اگر شیعهای به حج میرود که از نزدیک به جای زیارتپیغمبر #خلفا را #لعن کند، باید به حج نرود.
#شهید_مطهری، یادداشتها، ج۶، ص۵۲۸
#تقریب_مذاهب
#اخوت
#وحدت_اسلامی
#اسلام
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 مسلمان شدن یک مسیحی که از لحاظ پزشکی مرده بود...اما...
کاری از : دروغ ها و خرافات ملحدین
#اسلام
#مستبصر
⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماه رجب بهار معنویت است؛ از دستش ندهیم
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ جالب از حوادث آخرالزمان🔥
👈شرایط ظهور امام زمان(عج)
➖➖➖➖➖➖➖
امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
🆔 @sghanrani
📣 نقدی بر مهارت #سواد_رسانه_ای رایج؛
سواد رسانهای تجاری-نمایشی عامل بی سوادی رسانه ای
🔹اگرچه اهمیت اشاعه و گسترش آموزش سواد رسانهای بر هیچکس پوشیدهنیست، اما آنچه آموزش سواد رسانهای در تلویزیون ایران را به مسالهای پرنقص تبدیل میکند، رویکرد سازمان #صداوسیما و کارشناسان سواد رسانهای است.
🔸تلویزیون هر معنایی را آمیخته به سرگرمی و تصویر میکند تا بتواند در جامعه بقا و دوام داشتهباشد، لذا آموزش تلویزیونی هیچ شباهتی به آموزش در مدرسه و دانشگاه ندارد؛ چراکه عنصر #جذابیت به آموزش اضافه شده تا بتواند تلویزیونی باشد.
🔹سواد رسانهای نیز بهعنوان امری آموزشی، از این قاعده مستثنی نیست؛ کارشناس سواد رسانهای علاوهبر همراهی با #ایدئولوژی موردنیاز سازمان، باید همراه با ایدئولوژی تلویزیون نیز باشد، لذا یکی از دلایل عدم موفقیت سواد رسانهای در ایران، همین است.
🔸لازم به توجه است که سواد رسانهای ارائهشده در تلویزیون یا اینستاگرام هیچ جنبه آموزشی ندارد، بلکه منافع سیاسی، تجاری و شهرتمندانه دارد.
🛎آموزش سواد رسانهای در ابتدا از درخدمتبودن ایدئولوژیهای گوناگون باید خارج شود و سپس نه در سطح رسانههای تصویری بلکه در فرآیند ارتباطات آیینی و گونههای آموزش رسمی بهنحوی #رایگان دراختیار مردم قرار گیرد تا امکان بهبود مواجهات مردمی در نسبت با رسانهها را در سطوح گوناگون شاهد باشیم.
@sghanrani