19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عالم ذر (راز خلقت انسان)
🎙#استاد_رائفی_پور
🆔
عقاید و مناسک عرب قبل ظهور محمد(ص)
احوال نژادی و اقتصادی
در زمان ظهور محمد (ص)در نواحی غربی عربستان افراد بسیاری از قوم یهود جای گرفته بودند که اجداد ایشان از برابر دشمنان خود یعنی آشوریها ،بابلیها ،یونانیها و رومیها فرار اختیار کرده، به آن سرزمین مهاجرت کرده بودند. این مهاجران یهودی وادیه ها و واحه های سبز عربستان غربی را تصاحب کرده ، در آن کشت و زرع بسیار میکردند. ایشان در اطراف مدینه (یثرب قدیم) بسیار بودند و بعضی اوقات تمام آن منطقه را به قوه قهریه تابع خود ساخته بودند. وقتی که محمد (ص) این شهر را تصرف کرد لازم دانست که با یهودیان بلاد مدارا و مماشات کند، چندان که اسلام قوت گیرد، آنگاه آنها را به جزای بی ایمانی و نکات در هم شکند.
بین اعراب شمالی و جنوبی اختلافات فراوان وجود داشت. شبه جزیره عربستان را اعراب به زبان خود جزیرة العرب نام نهادند زیرا از هر طرف یا به دریا و یا به بیابانهای ریگزار منتهی میشود و از هر سو به واسطه شعب صحرای قرمز رنگ به شکل خرچنگی تقسیم شده است و از سطح آن ، که یک سوم از یک میلیون میل مربع است ، بیابانی خالی از سکنه تشکیل داده که حتی خود ایشان از بعضی از نواحی آن بیمناکند و از ورود در آن اجتناب میکنند و آن را الربع الخالی نامیدهاند.
در شمال این بیابان ویرانه رشتههای طبقات اراضی نسبتاً آباد و دشت های قابل کشت و زرع قرار دارد که غالباً با واحه ها و وادیه های سبز در آن جابجا دیده میشود. این سرزمین نسبتا آباد و دشتی وسیع است، به صورت یک دایره کامل که در اطراف یک بیابان لم یزرع دیگری قرار دارد. آن بیابان مرکزی را نفود الکبیر نام داده اند.
ریگهای روان از ناحیه وسیعی بین دمشق و مدینه می گذرد و درون آن دشت های بایر و صحراهای سخت گوشه و کنار آن سبزی کمی به چشم میخورد که پس از ریزش بارانهای نادر زمستانی گیاهی در آن می روید و مراتع ای برای اغنام و احشام قبایل بدوی فراهم میسازد. در جنوب (الربع الخالی) ناحیه پرباران یمن یا عربی جنوبی قرار دارد که عربستان کلاسیک باستانی عبارت از آن است.
این ناحیه از طرف جنوب شرقی منتهی به خلیج عدن و از طرف جنوب غربی محدود به قسمت سفلایی دریای سرخ می شود و سرزمینی است که نزد یونانیان و رومیان به واسطه انواع ادویه و صمغ عربی شهرت بسیار داشته است. همین جدایی و اختلاف بین دو ناحیه شمالی و جنوبی عربستان عیناً به اختلاف نژادی که بین مردم آن دو قسمت وجود دارد منطبق می شود.
#تاریخ_ادیان
#جان_بایر_ناس
#اسلام
#تاریخچه
#مستشرقین
@sghanrani
👆👆👆پایان مبحث احوال نژادی و اقتصادی اعراب در زمان حضرت محمد(ص)
توجه داشته باشید این مباحث از نظر مستشرقین بعد ها از کتب تاریخی اسلامی هم این مباحث را استخراج میکنیم.
ادامه
در عصر محمد(ص) ناحیه ی شمالی از قبایل متحرکی تشکیل می شده دارای جمجمه های دراز و موهای زبر و همه به عربی خالص تکلم می کرده اند و مردمانی بالطبع آزاد منش و حریت خواه و دارای قوه ی تصوریه ی قوی که هزاران سال کشمکش با جوع و فقر به خصال فردیت و جنگ آوری و غارت گری تربیت شده بودند.
در زبان و عادات و آداب به همه جهت از بنی اعمام جنوبی خودشان ( سکنهی یمن) مختلف و جداگانه بوده اند چه آنها با جمجمه های گرد و بنی های عقابی در آن ناحیه نسبتا حاصلخیز به کشاورزی و باغبانی روزگار می گذرانیده و به یک نوع لهجه ی سامی شبیه به عربی آمیخته به حبشی که به گوش اعراب شمالی عجیب می آمد سخن می گفتند.
قبل از ظهور اسلام عربستان شمالی با ممالک مجاور خود تماس و آمیزش نداشت و هیچ وقت ملک آنها را قومی اجنبی فتح نکرده بود در صورتی که عربستان جنوبی که از منافع باران و آفتاب اراضی آن بهره ور می شد و از برکات تجارت و بازرگانی ادوار آبادی و عمران را طی می کرده و باقی شهرها و بلاد آباد به مزارع سرسبز و باغات مشجر بود.
مهاجمین صحرا غالبا به طمع ملک و مال بر کشور ایشان می تاختند از این سبب با بیگانگان جنگها داشته و قلاع استحکامات بنا نهاده و در منافع اقتصادی با یکدیگر رقابت ها کرده و به ملوک وادی خود مالیات های سنگین پرداخته و دردسرهای کسب و تجارت را تحمل می کرده و گاهی به روزگارهای خوش و راحت و زمانی ایام سخت و صعوبت را می گذرانیدند.
وقتی که بطليموس های مصر و بعد از ایشان رومیان بیزانس کشتی به سواحل هند راندند، این مردم ساکن جنوب عربستان در نتیجه راه انحطاط اقتصادی را شروع کردند.
قسمت سوم دیار عربستان که از نظر مطالعه ما مهم تر است عبارت از ناحیه ی کوهستانی است که در آنجا یک رشته جبال به موازات دریای احمر از سواحل یمن در جنوب شروع شده به خلیج عقبه در شمال غربی می پیوندد.
ارتفاع بعضی از قله های آن کوهستان از ده هزار پا تجاوز می کند دامنه های غربی این رشته جبال ناگهانی به دریای احمر منتهی می شود ولی دامنه های شرقی آن به تدریج نشیب یافته صحراهای مسطح و دشت های بایر تشکیل میدهد که در اطراف آن جابجا وادی ها با مجاری میاه بسیارعمیق به وجود آمده است که در ریگستان های سرخ فام در بیابان مرکزی پیوسته و بالاخره در صحراهای ساحلی به کنار خلیج فارس می رسد.
در اینجا هر چند بعضی نقاط مانند شهر طایف و مدینه ندرتا وجود دارد که آب ها تحت الارضى آنجا به سطح خاک رسیده و زمین را قابل زراعت و غرس اشجار ساخته ولی روی هم رفته این ناحیه ی کوهستانی سراسر خشک است و رگبارهای شدید طوفانی گاهی در آنجا روی می دهد ولی همین که سیلاب عبور کرد و در اعماق دره ها در مجاری وادی ها فروافتاد باز به همان حال خشکی بر میگردد.
این بود وضع جغرافیایی این ناحیه.
اما از جنبه ی تاریخی این قسمت، ناحیه ی مهم جزيره العرب می باشد. زیرا روزگاری دراز همین منطقه حلقه اتصال سرزمین آباد یمن به بازارهای دنیای متمدن در اطراف بحر الروم بوده است و بر فراز تلال و جبال اراضی مرتفعه ی آن قوافل عرب سال ها قبل از تولد عیسی راه می پیموده و جابجا ایستگاه های تجارتی به وجود آورده بودند که مکه و طایف و يثرب (مدینه) از آن جمله اند. بالاخره این شاهراه بزرگ در کنار نهر شهر تاریخی پترا' بدو خط منشعب شده: یکی شمال به شام و دیگری جنوب به مصر می رفته است.
آبادی کشور حجاز که وطن محمد (ص) است قبل از ظهور اسلام در مرحله ی اول مديون وجود همین خط شاهراه تجارتی است که کاروان ها در جنوب شمال آن راه پیمایی می کرده اند.
#اسلام
#تاریخ_جامع_ادیان
#مستشرقین
#جان_بایر_ناس
@sghanrani
اولين آيات
در اين كه كدام آيهها ابتدا بر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله نازل شدهاند، ديدگاههاى گوناگون از سوى پژوهشگران شيعه و سنى وجود دارد.
الف: ديدگاه نخست اين است كه آغاز رسالت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله با نزول پنج آيه اول سورۀ علق مىباشد.
هنگامى كه حضرت در غار حرا در جبل النور در حال مناجات بودند فرشتۀ وحى بر او متمثل شده خطاب به حضرت نموده كه بخوان:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ * اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ* اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ* .
براى اثبات اين گونه ادّعاها برهان عقلى وجود ندارد، تنها به نقل روايات و تاريخ مىتوان اطمينان نمود. چندين شاهد روايى اين ديدگاه را تأييد مىكند افزون بر اين كه ديدگاه مشهور نيز مىباشد. و به لحاظ اين كه شواهد نقلى ديگر را مىتوان به گونهاى با اين ديدگاه سازگار نمود، اين ديدگاه بهترين مىباشد.
«عن الرضا عليه السّلام: سمعت أبى يحدّث عن أبيه عليه السّلام اوّل سورة نزلت بسم اللّه الرّحمن الرّحيم اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخر سورة نزلت إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ ١«امام رضا عليه السّلام؛ از پدرم شنيدم كه مىفرمود: اولين سورهاى كه نازل شد، بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخرين سوره، إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ مىباشد.
«عن أبى عبد اللّه عليه السّلام اوّل ما نزل على رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ و آخره إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ ١اين روايت از امام صادق عليه السّلام نقل شده است و مضمون آن همان روايت قبلى است.
«عن أبى جعفر عليه السّلام انّه كانت اوّل سورة نزلت اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ٢«امام باقر عليه السّلام مىفرمايد: اولين سورهاى كه نازل شده اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ است».
«عن الباقر عليه السّلام نزل جبرئيل على محمد صلّى اللّه عليه و آله فقال يا محمد، اقرأ قال و ما أقرأ، قال اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ* اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ * اَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ٣؛«امام باقر عليه السّلام نقل مىكنند؛ جبرئيل عليه السّلام بر محمد صلّى اللّه عليه و آله نازل شد و گفت بخوان. گفت چه بخوانم، گفت بخوان اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ...
روايت ديگر از طريق اهل سنت از عايشه نقل شده: قالت اوّل ما يرى به الرّسول الرّؤيا الصالحة فجائه الملك فقال اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ٤؛«اولين مرتبه كه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فرشته را خواب ديد به او گفت بخوان؛ اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... تا آيۀ پنجم. روايات ديگرى به همين مضمون از طريق اهل سنت از صحيح بخارى و نيز مستدرك حاكم نقل شده است. ٥
سيوطى هم مىگويد در اين كه اولين آيهها نازل شده كدامند؛ اختلاف است ليكن ديدگاه صحيح اين است كه «اقرأ باسم ربّك الذى خلق» اولين آيهها هستند. ٦ گرچه تعبير برخى روايات سوره علق است ليكن با توجه به شواهد ديگر روايى و تاريخى منظور همان پنج آيه اول سوره مىباشد.
۱)نورالثقلین، ج۵، ص ۶۰۹.
۲) همان
۳) همان
۴) صحیح بخاری، ج۶، ص ۲۱۶.
۵) البرهان فی العلوم القرآن، ج۱، ص۲۶۳
۶) اتقان، ج۱، نوع ۷.
#پژوهشی_در_علوم_قرآن
#اسلام
#اولین_آیات
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏼 یا من ارجوه لکل خیر
👆🏼چقدر به این جمله باور دارید؟
@sghanrani
30.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ استاد #رائفی_پور
🔸️مظلوم ترین پلیس جهان را بشناسید
#بازنگری_در_قانون_بکارگیری_سلاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ هرسال به مناسبت پیروزی انقلاب #اسلامی !
فرش قرمز میندازیم و تشکر میکنیم از خانمایی که بدترین پوشش رو دارند !
جشنواره فیلم فجر جشنواره ایست که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارد. خانه ای است برای دیده شدن یک مشت سلبریتی بی هویت که هنوز ارزش انسانی خودشان را هم نمیفهمند.
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعترافی از یهودیان به کشتن زنان و کودکان ملتهای غیر یهودی به خصوص ایرانیها و سفارش توراتِ تحریف شده به این کار!
🔸جالب اینکه در جهان امروز، مدیریت سازمان بهداشت جهانی، فائو، یونسکو، یونیسف، تجارت جهانی و رسانههای بزرگ جهان در دستان اینهاست!
#واکسن_شیطانی
#سازمان_صهیونیستی_بهداشت_جهانی
@sghanrani
🔻جواز نماز با ائمه جماعت #اهل_سنت و تبعیت در حج از آنها:
خوشبختانه ما #شیعیان نماز با آنها را صحیح میدانیم و تبعیت را در نماز و در #حج جایز و لازم و کافی میدانیم. اعمال بعضی شیعه بسیار مایه تأسف است.
اگر شیعهای به حج میرود که از نزدیک به جای زیارتپیغمبر #خلفا را #لعن کند، باید به حج نرود.
#شهید_مطهری، یادداشتها، ج۶، ص۵۲۸
#تقریب_مذاهب
#اخوت
#وحدت_اسلامی
#اسلام
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 مسلمان شدن یک مسیحی که از لحاظ پزشکی مرده بود...اما...
کاری از : دروغ ها و خرافات ملحدین
#اسلام
#مستبصر
⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماه رجب بهار معنویت است؛ از دستش ندهیم
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ جالب از حوادث آخرالزمان🔥
👈شرایط ظهور امام زمان(عج)
➖➖➖➖➖➖➖
امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
🆔 @sghanrani
📣 نقدی بر مهارت #سواد_رسانه_ای رایج؛
سواد رسانهای تجاری-نمایشی عامل بی سوادی رسانه ای
🔹اگرچه اهمیت اشاعه و گسترش آموزش سواد رسانهای بر هیچکس پوشیدهنیست، اما آنچه آموزش سواد رسانهای در تلویزیون ایران را به مسالهای پرنقص تبدیل میکند، رویکرد سازمان #صداوسیما و کارشناسان سواد رسانهای است.
🔸تلویزیون هر معنایی را آمیخته به سرگرمی و تصویر میکند تا بتواند در جامعه بقا و دوام داشتهباشد، لذا آموزش تلویزیونی هیچ شباهتی به آموزش در مدرسه و دانشگاه ندارد؛ چراکه عنصر #جذابیت به آموزش اضافه شده تا بتواند تلویزیونی باشد.
🔹سواد رسانهای نیز بهعنوان امری آموزشی، از این قاعده مستثنی نیست؛ کارشناس سواد رسانهای علاوهبر همراهی با #ایدئولوژی موردنیاز سازمان، باید همراه با ایدئولوژی تلویزیون نیز باشد، لذا یکی از دلایل عدم موفقیت سواد رسانهای در ایران، همین است.
🔸لازم به توجه است که سواد رسانهای ارائهشده در تلویزیون یا اینستاگرام هیچ جنبه آموزشی ندارد، بلکه منافع سیاسی، تجاری و شهرتمندانه دارد.
🛎آموزش سواد رسانهای در ابتدا از درخدمتبودن ایدئولوژیهای گوناگون باید خارج شود و سپس نه در سطح رسانههای تصویری بلکه در فرآیند ارتباطات آیینی و گونههای آموزش رسمی بهنحوی #رایگان دراختیار مردم قرار گیرد تا امکان بهبود مواجهات مردمی در نسبت با رسانهها را در سطوح گوناگون شاهد باشیم.
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه امروز کانال منتظران ظهور
💥حوادثی عجیب در راه است😱...
🔥 #نبـــــــــــرد_آخـــــــر
🔮 واقعهای اتفاق خواهد افتاد که نظیر آن از زمان خلقت آسمانها و زمین از جانب خداوند ـ تبارک و تعالی ـ اتفاق نیفتاده است ‼️
رفیق برای ظهور چه کردیم⁉️
➖➖➖➖➖➖➖
امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
🆔 @sghanrani
❤️ #امام_هادی علیه السلام فرمودند:
🍀 إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
🍃 خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
📖 تحف العقول ج1 ص483
🏴 سالروز شهادت ابن الرضا علی النقی الهادی سلام الله علیهما را تسلیت عرض می نماییم 🏴
🆔 @sghanrani
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 انواع خواب
🔵 علامه محمد باقر مجلسی در بحار الانوار به نقل از شیخ مفید، خواب را چهار نوع ذکر کرده است و بر همین اساس، حاج شیخ عباس قمی در سفینة البحار مینویسد که خواب بر چهار قسم است:
1⃣ رؤیای صادقه یا خواب رحمانی که قابل تأویل و دارای اثر خارجی است.
2⃣ رؤیای کاذب یا خواب شیطانی که وسوسة ابلیس است.
3⃣ خوابی که نتیجة غلبة اخلاط اربعه و عدم اعتدال مزاج است.
4⃣ خوابی که نتیجة فکر و اندیشه و تخیل و توهم خود شخص است.
🎙 #استاد_حسینی_قمی
💠به کانال سخنرانی بپیوندید
@sghanrani
💚 امیرالمؤمنین #امام_علی عليه السلام:
🌸 بَادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الْعُمُرِ مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ يُرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ
🌼 در اعمال نيكو شتاب كنيد و از فرارسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، زيرا آنچه از روزى كه از دست رفته، اميد بازگشت آن وجود دارد، اما عمر گذشته را نمىشود باز گرداند، آنچه را امروز از بهره دنيا كم شده مىتوان فردا به دست آورد امّا آنچه ديروز از عمر گذشته، اميد به بازگشت آن نيست.
📚 نهج البلاغه، از خطبه ۱۱۴
⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️
@sghanrani
23.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سامرا عزا گرفته...
🏴 مداحى محمود كريمى به مناسبت شهادت امام هادى عليهالسّلام
💠به کانال سخنرانی بپیوندید
@sghanrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ استاد رائفیپور
📝 «معجزه امام هادی علیهالسلام در ۶ سالگی»
📥 لینک سخنرانی کامل این کلیپ 👇
🌐 t.me/Masafbox/2895
#اهل_بیت
💠به کانال سخنرانی بپیوندید
@sghanrani
#نهج_البلاغه
💥أَلاَ وَإنَّ إعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَإسْرَافٌ، وَهُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَيَضَعُهُ فِي الآخِرَةِ، وَيُکْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَيُهِينُهُ عِنْدَ اللهِ
🌓آگاه باشيد! بخشيدن مال در غير موردش، تبذير و اسراف است هر چند ممکن است اين کار در دنيا سبب سربلندى کسى که آن را انجام داده است شود، ولى در آخرت، موجب سرافکندگى وى خواهد گشت، اين کار او را (چند روزى) در ميان مردم (دنياپرست) گرامى مى دارد ولى در پيشگاه خدا به زمينش مى افکند!»
📘#خطبه_126
@sghanrani
💢 روشهای امام هادی(ع) برای حفظ اسلام و شیعه
✅ امام هادی(ع) در سال 220هجری و در سن 8 سالگی پس از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند. دوران امامت ایشان 33 سال و هم زمان با حکومت 6 خلیفه عباسی بود و در زمان متوکل ازمدینه به شهر سامراء منتقل و در محل پادگان نظامی سربازان متوکل تحت نظر قرار گرفته و در سال 254 توسط معتز عباسی به شهادت رسید.
❇️ امام هادی(ع) حتی در اوج اختناق و حصر 20 ساله در پادگان سامراء نیز دست از تبلیغ دین برنداشتند و با روش های پنهان و شبکه ای به نشر معارف ناب شیعی پرداختند.
____
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/176483
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #امام_هادی_علیه_السلام
📎 #شهادت_امام_هادی
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 @sghanrani
خاستگاه
ادامه
حران از سمت غرب در مسیر این تهاجمات قرار داشت. در مواجهه با چنین شرایطی احتمالا این فکر به ذهن طارح خطور کرد که جان خود و خانواده اش را از این مهلکه و محیط پر آشوب سالم به در ببرد و مسلماً پناهگاهی بهتر از سرزمین کوهستانی و امن کنعان مرکزی و شمالی وجود نداشت.
لیکن طارح در حران وفات کرد و آبرام ، فرزند بزرگش، جانشین او شد و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت.
اما ابرام اندیشه هایی متفاوت با اندیشه های پدر خود داشت.
طارح که به دین معمول زمانه خود گرایش داشت، به خدایان متعدد معتقد بود، در حالی که ابرام یکتاپرست بود.
طارح مجموعه گسترده ای از بت ها را پرستش میکرد که به اغلب احتمال شامل سین (خدای ماه) می گردید، که خدای بزرگ در اور و حران بود، ابرام از بت پرستی روی برتافت و به عبادت تنها یک خدا پرداخت، خدایی که او را آفریننده آسمان و زمین می شناخت.
و باورها و تمایلات یکتاپرستانه قبل از ورود ابرام به صحنه تاریخ وجود داشت، لیکن این باورها وجوه اشتراک اندکی با یکتا پرستی ابرام داشتند. برخلاف خدایان و الهگان دیگر، في المثل خدای بزرگ سومری آنو و خدای عظیم بابلی شمش، خدای ابرام خدای طبیعت نبود - خدای آسمان یا خدای خورشید - که مقهور و مادون طبیعت است؛ همچنین، خدایی منطقه ای محدود به یک محل یا سرزمین خاص نبود.
خدای ابرام به عنوان آفریننده آسمان و زمین و هر آنچه در آن است، مستقل از طبیعت و فارغ از هر نوع محدودیت جغرافیایی بود. به علاوه، خدای ابرام، برخلاف خدایان دیگر، اساسا خدایی اخلاقی بود که نزد او عمل به عدالت و پرهیزگاری مهم ترین فریضه بود.
ممکن است کل ایمان دینی ابرام از راه نوعی اشراق درونی، تجربه ای عرفان با انکشاف معنوی برایش حاصل شده باشد.
به هر تقدیر، نجات و رهایی ابرام از اور تل عطفی در حیات روحانی او بود. ابرام، که بنده صالح خداوند بود، نجات خود را ناشی از اراده و مشیت الهی می دانست و به زودی به این اعتقاد دست یافت که زنده ماندن او به این منظور بوده که بنیانگذار قوم و امتی تازه گردد، امتی که مقدر بود شناخت خداوند را برای جهانیان به ارمغان آورد و برکاتی را که از این شناخت حاصل می شد به همه اقوام کره خاک ارزانی دارد.
با رسوخ این اعتقاد در ذهن و اندیشه اش، ابرام خود و خانواده اش را از محیط مشرکان حران جدا کرد و حرکت به سوی کنعان را، که با مرگ پدرش دچار وقفه شده بود، از سر گرفت.
احتمالا مهم تر از انگیزه های مادی، که در تصمیم پدر او برای مهاجرت به آن سرزمین تأثیر داشت، کنعان دارای جاذبه روحانی خاصی برای ابرام بود، زیرا جهت انجام دادن رسالتی که او باور داشت برای تحقق آن برگزیده شده است جای مناسبی بود.
در حالی که طبیعت دورافتاده و امن این سرزمین کوهستانی عبادت خدا را در آرامش نسبی برای او امکان پذیر می کرد، موقعیت کنعان در محل تقاطعی که راههای تجاری بسیار مهم دنیای کهن از آن عبور می کرد آن جا را مرکز کم نظیری برای انتشار آیین جدید او در میان گروه های وسیعی از اقوام مختلف می ساخت.
#یهودیت_بررسی_تاریخی
#یهود
@sghanrani
زنان (در یهودیت)
در داستان کتاب مقدس از خلقت نخستین زوج انسان، آدم و حوا، زن به عنوان «یار همراه» مرد وصف شده است.
گویا این تعبیر نقش زن را در یهودیت نشان می دهد و آن این که امور عمومی و اجتماعی دین، مانند عبادت در کنیسه، مقام ربی و مطالعهی تورات اصولا حق مرد است.
نقش زن نخست وظیفه ی همسری و مادری است و برخلاف مرد ملتزم به نگاه داری همه ی احکام نیست. یهودیت اصلاح گرا به زنان نقش اجتماعی تری داده است.
#زنان
#یهود
#فرهنگ_ادیان_جهان
@sghanrani
004.mp3
2.01M
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر
🌴 بخش چهارم
⭕️ ظرف روان اطرافیان را پر نکنیم!
🔴 #دکتر_حبشی
❣💍❣
👇🏼 به جمع ما بپیوندید 👇🏼
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
@sghanrani
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
💥#آخرالزمان_در_روایتهای_اسلامی:
❄️قسمت چهارم:
💢 #روزگار_قحطی و گرسنگی:
💠اگر با دقت به این روایت بنگریم، درخواهیم یافت که منظور از ناتوانی یا بیعرضگی، این نیست که فرد از نظر مادی و معنوی توانِ انجام کاری را نداشته باشد؛ بلکه تأکید بر این است، که در آخرالزّمان روزگاری بر مردم خواهد رسید که ظلم و گناه و شر آنچنان بر همۀ ارکان جامعه سیطره و نفوذ مییابد که فرد اگر بخواهد دست به کاری بزند، ناگزیر باید وجود خویش را به گناهی بیالاید یا مرتکبِ بدی و زشتی و خطا شود؛ و اینجا است که انسانِ مؤمن به خدا و روز قیامت، برای آنکه مرتکب گناه نشود، ناتوانیِ خودخواسته و بهرهمندنشدن یا کمبهرگیِ ارادی از مال و جاه و لذتهای زندگی را بر توانایی و توانمندی و بهرهمندیِ آلوده به گناه ترجیح خواهد داد.
🔥وقتی زندگی همۀ مردم به ربا آلوده میشود آنچه از فرمایشهای پیغامبر اکرم (ص) و دیگر معصومان برمیآید، این است که اقتصاد جوامعِ آخرالزمانی هر روز بیش از پیش در آلودگی و کثافتِ «ربا» غرق میشود؛ و این درحالی است که نیک میدانیم که قرآن کریم رباخواری را اعلام جنگ با خدا و رسولش دانسته است. [۱۲] با اینحال اما شدتِ گسترش گناه ربا در آخرالزمان آنچنان است که پیغامبر اکرم (ص) خبر دادهاند که «روزگاری به مردم رسد که یکی نمانَد، مگر آنکه ربا خورد و اگر نخورد، غبار آن به وی رسد». [۱۳]
🍂در سطرهای پیشین بیان شد که در آخرالزمان، آنگاه که جهان ظهور منجی را چشمانتظار است، قحطی و خشکسالی شدید روی خواهد داد؛ از سویی همچنانکه در شمارۀ پیشینِ این سلسله نوشتهها نیز اشاره شد، آلودگی بسیاری از مردمان به انواع گناهان و معصیتها، از دیگر ویژگیهایی است که در حدیثهای معصومان (ع) برای روزگار آخرالزمان برشمرده شده است. اما در همین روایتها، فراوان بهچشم میخورد که بین گناهان و بروز بلاها و سختیهای معیشتی که برای مردمان رخ میدهد، پیوندی ناگسستنی برقرار است.
🍃بهمَثَل در «اَمالی» شیخ طوسی (ره)، میخوانیم که ابوحمزۀ ثمالی (ره) گفته است که «شنیدم که امام باقر، علیهالسلام، فرمود:
🌴در کتاب علی بن ابی طالب یافتم که هنگامیکه ربا آشکار شود، مرگ ناگهانی ظاهر میگردد و هنگامیکه از پیمانهها کم گذاشته شود [یعنی کمفروشی شود]، خداوند آنان را به قحطی و کمبود دچار میکند. و هنگامی که زکات پرداخت نشود، زمین تمامی برکات خود، اعم از کشت و میوه و معادن را بازمیدارد؛ و هنگامی که در حکم قضاوت ستم روا گردد، بر گناه و دشمنی یکدیگر را یاری مینمایند؛ و هنگامی که پیمان [الهی] را زیر پا بگذارند، خداوند بَدانِشان را بر آنان مسلط میکند و آنگاه خوبانشان هرچه خدا را بخوانند، دعایشان اجابت نمیشود». [۱۴]
🎆از اینروی میتوان نتیجه گرفت که سختیِ زندگی و قحطیها و مرگهای فراوانِ وعدهدادهشده در آخرالزمان، چیزی نیست جز نتیجۀ افزایشِ گناهکاریِ مردمان آخرالزمان؛ هرچه گناه و نافرمانیِ خداوند بیشتر باشد، بلاها و محرومیتها نیز شدیدتر و افزونتر خواهد بود.
📚ارجاعها:
۱۲. سورۀ مبارک بقره، آیههای ۲۷۸ و ۲۷۹.
۱۳. «نهج الفصاحه»؛ «نهج الفصاحه»؛ ترجمۀ ابوالقاسم پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۵۰۰. حدیث ۲۳۶۵.
۱۴. «امالی»؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن؛ ترجمۀ صادق حسنزاده؛ قم: اندیشۀ هادی؛ ۱۳۸۸؛ ج ۱، ص ۴۵۷.
💥کانال سخنرانی
╔═.🍃.════╗
@sghanrani
╚════.🍃.═╝
تاریخ پیدایش یهودیت
خاستگاه
شهر اور، زادگاه ابرام، پایتخت امپراتوری سومری بود. شکوه و عظمت این شهر دوام چندانی نیاورد، گروه های مهاجم عیلامی از کمینگاه های خود در دل کوهستان در کناره خلیج فارس به سومر هجوم آوردند و در سال ۱۹۶۰ ق.م شهر اور سقوط کرد.
سوگنامه ای سومری درباره سقوط اور، که در سال ۱۹۰۰ در نیپور کشف گردید، از تخریب تمام عیار شهر به دست مهاجمین سخن می گوید.
بناهای آن کاملا ویران و دروازه هایش انباشته از اجساد کشتهشدگان گشت. قوی و ضعیف به دلیل قحطی هلاک شدند یا در خانههایشان طعمه حریق گردیدند.
اما آنانی که توانستند جان سالم به در ببرند و در اطراف و اکناف پراکنده شدند و بین خانوادهها جدایی افتاد ، والدین و فرزندان خود، شوهران زنان خود را رها ساختند.
از جمله کسانی که از این فاجعه عظیم گریختند خانواده آرامی صحرانشینی بود که موطن اولیه شان در حران واقع در جنوب غربی بین النهرین در کنار بلیخی، از شاخه های رودخانه فرات ،قرار داشت ، اما مدت کوتاهی احتمالا به خاطر رونق و شکوفایی اور، در آن شهر ساکن شده بودند.
در راس این خانواده مهاجر طارح قرار داشت و هنگام بازگشت به حران با فرزندان و خویشان خود تصمیم به ماندن در آنجا گرفت. اما قصد نداشت مدتی طولانی در حران بماند، این دوره بود که طی آن سراسر منطقه در حالت آشوب و ناآرامی عمومی به سر میبرد ، در حالیکه عیلامی ها از شمال شرقی به سرزمین های سومر را به تصرف در میآوردند آموری ها در غرب بر این سرزمین ها هجوم می آوردند.
#یهود
#تاریخ
#یهودیت_بررسی_تاریخی
@sghanrani