eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
30.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: موضوع: «درخشش ستارگان کم‌سو در نبود خورشید درخشان!» روز: پنجشنبه ١۴٠٣/٠١/٠٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٠٣ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١١ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Friday 22 ✍️ امروز متعلق است به امام زمان (عج) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام تعطیلات نوروز ☀️ روز جهانی آب ☀️ روز جهانی گل‌سرخ ☀️ بازتأسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (١٣٠١ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب دوازدهم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت بعد از حمد، سی بار سوره قدر قرائت می‌گردد. 🔹 ضمناً اعمال روز جمعه مخصوصاً نماز جمعه فراموش نشود. 🔻دعای روز یازدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏» «خدایا دوست گردان به من در این روز نیکی را؛ و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را؛ و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگی را؛ به یاریت ای دادرس دادخواهان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «يا عَلِيُّ، ثَلاثُ فَرَحاتٍ لِلمُؤمِنِ فِي الدُّنيا: لِقاءُ الإِخوانِ، وتَفطيرُ الصّائِمِ، وَالتَّهَجُّدُ مِن آخِرِ اللَّيلِ» «یا على! مؤمن در دنيا در سه حال خوشحال است: ديدار با برادران، افطارى دادن به روزه‌دار، و تهجّد در آخر شب» 📚 من‌لايحضره‌الفقيه، ج ٤، ص ٣٦٠ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
513.6K
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓در روز ماه رمضان به دلیل وسوسه شیطان، تصمیم گرفتم روزه‌ام را باطل کنم ولی پیش از اینکه عملی که روزه را باطل می‌کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم، حکم روزه‌ام چیست؟ ✅ اگر روزه‌دار در ماه رمضان در اثنای روز از نیّت روزه گرفتن برگردد، به‌طوری که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌‌اش باطل می‌‌شود و قصد دوباره‌ی او برای ادامه روزه فایده ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل می‌‌کند خودداری کند؛ (و بعداً قضای روزه آن روز را نیز به‌جا آورد) ⬅️ اما اگر دچار تردید شود به این معنی که تصمیمی برای باطل کردن روزه نگرفته باشد یا تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد، ولی آن را انجام نداده باشد، در این دو صورت نیز، صحّت روزه او محل اشکال است و بنا بر احتیاط واجب، باید روزه آن روز را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. 📚 استفتائات (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «!!!»         روز جمعه ١۴٠٣/٠١/٠٣ ✍️ مناسبت روز: امروز یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله طبق روزهای قبل در این ماه به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١١، سوره یونس، آیه ۶٨ «قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (کافران و مشرکان) گفتند که خدا فرزندی گرفته! (تا طبقات اجتماعی ایجاد کنند و به این واسطه، اطاعتِ خدا را دور بزنند و برای خود امتیازات ویژه قرار دهند) اما خدا (از این حرف‌های باطل) منزه است؛ او بی‌نیاز است (و نیازی به فرزند ندارد) همه آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه ملک اوست (و همه بنده و آفریده او هستند و در برابر خدا مساویند) و شما (کافران و مشرکان) بر این قول (دروغ) خود هیچ دلیلی ندارید! آیا چیزی که نمی‌دانید به خدا نسبت می‌دهید؟! طبق این آیه، خالق و معبود فقط یکی است و خدا هیچ فرزندی ندارد لذا ناگزیر مردم، همه در یک صف و یک گروه و یک طبقه می‌باشند و به خودی خود، کسی بر دیگری برتری ندارد! در تبیین این آیه ابتدا مطلبی را در مورد اعتقادات پیروان به اصطلاح معتقد به یکی از ادیان الهی تقدیم می‌کنیم که باور آنها برای ما بسیار سخت است! در کتاب تعلیم دیانت و آداب دین یهود چنین آمده: «کشتن فرد مسیحی از واجبات مذهبی ماست؛ حیات و زندگانی دیگران، ملک یهود است، چه رسد به اموال آنها! هرگاه غیریهودی احتیاج به پول داشته باشد آن قدر باید از او ربا و نزول گرفت که تمام دارایی خود را از دست بدهد؛ پیروان اسرائیل در نزد خداوند بیش از ملائکه، محبوب و معتبرند؛ اگر غیریهودی یک یهودی را بزند چنان‌ است که به عزت الهیه جسارت کرده و جزای چنین شخصی جز مرگ چیز دیگری نیست و او را باید کشت! غیریهودی هرچند صالح و نیکوکار باشد، او را باید کشت؛ پس تا می‌توانید از غیر یهود بکشید و اگر دستتان به کشتن آنها رسید و نکشتید مرتکب خلاف و گناه شده‌اید! ارواح یهودی، از ارواح دیگران افضل است؛ زیرا ارواح یهودی جزیی از خداوند است! روح‌های یهودی نزد خدا عزیزتر است؛ زیرا ارواح دیگران شیطانی و همانند ارواح حیوانات است! بر یهود لازم است که املاک دیگران را خریداری کند تا آنها صاحب مِلک نباشند و همیشه سلطه‌ی اقتصادی برای یهود باشد؛ اجانب (و غیریهودیان) مانند سگ هستند و هرگز برای آنها عیدی نیست؛ زیرا عید برای اجنبی و سگ خلق نشده است؛ (البته) سگ افضل از غیریهودی است! زیرا در اعیاد باید به سگ نان و گوشت داد، ولی نان دادن به اجنبی حرام است! خانه‌های غیریهودی به منزلهٔ طویله است؛ اجانب دشمن خدا و مثل خنزیر (خوک) قتلشان مباح است! آنها فقط برای خدمت کردن به یهود، به صورت انسان خلق شده‌اند...» این جملات بخش کوچکی از کتاب «تَلمود» یعنی تعلیم دیانت و آداب یهود است که نزد یهودیان بسیار مقدس و در ردیف «تورات» و «عهد عتیق» قرار دارد؛ بلکه از تورات هم بالاتر و ستون فقرات دین یهود است! (آشنایی با ادیان بزرگ، ص۱۰۳) ❓به نظر شما چه عاملی مقدمۀ شکل گرفتن چنین باورهای خطرناکی در ذهن صهیونیست‌های مثلاً یهودی شده است؟ و از چه زمانی این خودبرتربینی و تفاوت با دیگران، آن هم در حدی که کشتار و جنایت غیریهودیان را واجب دانسته، برای آنها شکل گرفته است؟ ✍️ شکل‌گیری این باورها و اعتقادات به زمانی برمی‌گردد که یهودیان خود را قوم برتر دانسته و به خود لقب فرزندان خدا داده بودند! و به همین دلیل می‌گویند تمام اقوام دیگر باید در خدمت یهود باشند! وقتی در یک جامعه، گروهی خود را فرزند خدا و نورچشمی می‌دانند، بدیهی است که شأن و جایگاه خود را بسیار بالاتر از دیگران دانسته و حقوق ویژه برای خود در نظر گرفته و فساد برپا می‌کنند! لذا خداوند در آیه مورد بحث، شدیداً این مسئله فساد‌انگیز را نهی کرده و جلوی این تفکر نژادپرستانه را گرفته و اذعان کرده که خدا فرزند و نورچشمی ندارد! در آیه ١٨ سوره مائده نیز به این موضوع اشاره شده: «وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ...» و آن را نفی نموده است! اما متأسفانه این توهم خودبرتربینی سبب ظلم‌های زیادی در تاریخ شده که هنوز هم گوشه‌ای از آن را در فلسطین شاهد هستیم و می‌بینیم که سرباز اسرائیلی به راحتی نوزاد فلسطینی را زیر پوتین نظامی خود له کرده و می‌رود! و چون خود را برتر می‌داند، کوچکترین احساس گناه هم نمی‌کند!!! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇
✅ ادامه 👇 ✍️ البته این توهم خودبرتربینی فقط اختصاص به صهیونیست‌های یهودی ندارد و متأسفانه در جامعه امروز بسیار دیده می‌شود! چنانچه برخی از صاحبان ثروت و قدرت، خود را تافته جدا بافته از مردم دانسته و توقع دارند همه‌ی مردم و حتی نظام در خدمت آنها باشند! چون مثلاً آقازاده فلان مسئول کشوری یا لشکری هستند! یا رفیق گرمابه و گلستان فلان وزیر و نماینده مجلس و... اما بر اساس آیات و روایات اسلامی این موضوع، خط قرمز جامعه توحیدی است که در آن هیچ رابطه و شرایط خاصی، فردی را بر دیگری برتری نمی‌دهد؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) در نامه ۴۱ نهج‌البلاغه به خطاب به عبدالله بن عباس، پسر عمو، شاگرد، رفیق، همراز و محبّ خود، هنگامی که خطایی از او سرزده و مقداری از اموال بیت‌المال را که فکر کرده بود سهم خود اوست برداشته و به مکه رفته بود، می‌نویسند: «از خدا پروا کن و اموال این قوم را به ایشان بازگردان؛ که اگر برنگردانی و خداوند به من قدرت دستیابی به تو را بدهد، کاری می‌کنم که عذرم در پیشگاه خدا درباره تو پذیرفته باشد و با شمشیرم گردنت را بزنم؛ همان شمشیری که احدی را با آن نزدم، جز اینکه وارد جهنم شد؛ به خدا قسم اگر حسن و حسینم آنچه را تو انجام داده‌ای، انجام می‌دادند از من نرمشی نمی‌دیدند و به مرادی نمی‌رسیدند! تا اینکه حق را از آنان بازمی‌ستاندم و باطلی را که از ستمشان به وجود آمده، نابود می‌ساختم» تعجب ندارد، این منطق جامعه توحیدی است؛ در این جامعه، هیچ‌کس بر دیگری برتری ذاتی ندارد! حتی اگر فرزند پیامبر خدا و امیر مؤمنان باشد! در این جامعه، انتساب به بزرگان، نژاد برتر، ثروت و قدرت هیچ برتری نمی‌آورد؛ بلکه آنچه انسان‌ را متفاوت می‌کند، کیفیت عبودیت و طاعت او در برابر خداوند تبارک و تعالی است؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «ای مردم! به درستی که پروردگار شما یکی است و پدر شما یک نفر (حضرت آدم) است؛ پس عرب بر عجم، و عجم بر عرب و (نژاد) سرخ بر سیاه و سیاه بر سرخ فضیلتی ندارد، مگر به سبب تقوا و پرهیزکاری، چنانکه باری تعالی (در آیه ١٣ سوره حجرات) فرموده: «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» (میزان الحکمة فارسی، ج ۱۳، ص۳۷۹) در روایت دیگری نیز آمده که حضرت موسی (ع) به هنگام مناجات با خدا از خداوند‌ درخواست کرد که همنشین وی را در بهشت به او معرفی کند تا او را بشناسد؛ خطاب آمد ای موسی به فلان منطقه و فلان مغازه برو، کسی که در آنجا مشغول کار است، او رفیق تو در بهشت خواهد بود؛ پس حضرت به سراغ او رفته و دیدند جوانی است قصاب! از دور مراقب بودند تا ببینند او چه عمل شایسته ای دارد که همنشین پیامبر خداست؛ اما چیز فوق‌العاده ای از او مشاهده نکردند؛ شب هنگام کـه جـوان محل کار را ترک می‌کرد، حضرت موسی (ع) بدون آنکه خود را معرفی کنند نزد او آمده و از وی خواستند تا شب را مهمانش باشند تا از این طریق، شاید به رمز و راز جایگاه او در بهشت پی ببرند؛ جوان همین که وارد منزل شد قبل از هر چیز غذایی آماده کرد و آنگاه سراغ پیرزنی از کارافتاده رفت که دست و پایش فلج شده و قدرت حرکت و جابه جا شدن را نداشت؛ او با صبر و حوصله و مهربانی غذا را لقمه لقمه به دهانش می‌گذاشت و سپس او را شست و شو داد و لباسش را عوض کرد و سر جایش گذاشت! حضرت موسی (ع) از او پرسیدند این زن کیست؟ و جوان پاسخ داد این زن مادر من است و هر بار که به او غذا می‌دهم، مرا دعا می‌کند و می‌گوید: خدایا فرزندم را همنشین موسی بن عمران در بهشت برین قرار بده! پس حضرت خود را معرفی کرده و به جوان مژده دادند که دعای مادرت مستجاب گردیده است. (پند تاریخ، ج۱، ص۶۸) این منطق نظام توحیدی است که یک فرد ساده هم که اهل عمل صالح باشد، می‌تواند همنشین‌ پیامبری در بهشت برین باشد!چراکه در چنین جامعه‌ای همه نزد خدا برابرند و آنچه در این جامعه‌ ملاک برتری است فقط سعی و تلاش انسان‌ها در راه خداست؛ آن‌هم در حد وسع و توانایی آنها. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠۴ فروردین ١۴٠٣ 🌙 السبت ١٢ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Saturday 23 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 نزول زبور بر حضرت داوود (ع) 🌙 سالروز عقد اخوّت رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) در سال اول هجرت ☀️ روز جهانی هواشناسی 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب سیزدهم ماه رمضان، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) که در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید قرائت می‌شود. 🔻دعای روز دوازدهم ماه رمضان: «اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ، و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ، و احْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ و الإنْصافِ، و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» «خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی؛ و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری؛ و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف؛ و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم؛ به نگاه‌داری خودت ای نگه‌دار ترسناکان» 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «قالَ اللّهُ تباركَ و تعالى: كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لی و أنا أجزِی بهِ» «خداوند تبارك و تعالى فرمود: هر كارى كه فرزند آدم مى‌كند، از آنِ خود اوست، مگر روزه كه مالِ من است و پاداش آن را (هم) من مى‌دهم» 📚 الخصال، ص ٤٥، ح ٤٢ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام روزه ١٢.mp3
2.03M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان صبح دندان‌هایش را مسواک و خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، واجب است خلال کند یا مسواک بزند. ✅ اگر روزه‏دار چيزى را كه لاى دندان مانده است، عمدا فرو ببرد، روزه‏اش باطل مى‏شود. ✅ مسواک زدن و مانند آن، برای روزه دار اشکالی ندارد، بشرط اینکه چیزی از حلق پایین نرود، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و مسواک مرطوب و خیس باشد و دوباره آن را در دهان قرار دهد نباید رطوبتش را فرو دهد... ✅ فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده، اشكال ندارد؛ ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد. 📚 رساله مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ»         روز شنبه ١۴٠٣/٠١/٠۴ ✍️ مناسبت روز: امروز دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله طبق روزهای قبل در این ماه به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١٢، سوره یوسف، آیه ٣٩ «يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» حضرت یوسف (ع) در این آیه به کسانی که تعبیر خواب خود را در زندان از ایشان پرسیدند، گفتند: «ای دو رفیق زندان من، آیا خدایان متفرق (که باعث تفرقه و گمراهی می‌شوند مانند بتان و فراعنه) بهتر هستند یا خدای یکتای قاهر و غالب؟ (که قدرت بر انجام هر چیزی دارد!)» ✍️ در تفسیر بیان التنزیل در تبیین این آیه به جریان در آتش انداختن حضرت ابراهیم (ع) اشاره شده که: «پس از آنکه نمرود تصمیم بر آتش زدن حضرت گرفت، در بیابان کوفه، آتش بسیار بزرگی آماده کرد و دستور داد که حضرت ابراهیم (ع) را توسط منجنیق پرتاب کنند! حضرت همان طور که در هوا به سمت آتش می‌رفتند، جبرئیل (ع) بر ایشان نازل شد و گفت: ای ابراهیم! اگر حاجتی از من داری بگو! حضرت فرمودند از تو که مانند من مخلوقی! خیر؛ «حَسْبُنَااللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»؛ خداوند مرا کافی است و چه مدافع خوبی است؛ پس میکائیل (ع) نازل شد و گفت: باران و آب در اختیار من است؛ از من بخواه تا این آتش را خاموش کنم! ابراهیم (ع) گفت: از مخلوق چیزی نمی‌خواهم! «حَسْبُنَا‌اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»؛ سپس فرشته باد آمد و گفت: اگر می‌خواهی تا به باد دستور دهم آتش را پراکنده نماید! و بازهم حضرت فرمودند: «حَسْبُنَا‌اللَّهُ وَنِعْمَ الوكيل» و در آتش افتادند که البته به قدرت خداوند قادر متعال، تبدیل به گلستان شد!» نکته مهم در این حکایت این است که حضرت ابراهیم (ع) در بین زمین و آسمان در آن لحظاتی که با آتش و مرگ هیچ فاصله‌ای نداشتند، چنان ایمان به «اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» داشتند که لحظه‌ای ترس به دل راه نداده و آرام و با طمأنینه، کمک ملائکه را که درخواست از غیر خدا بود، رد کردند و همین اعتقاد راسخ حضرت به توحید، آتش را تبدیل به گلستان می‌کند! بله، به راستی آن کس که درس توحید را درست آموخته باشد، الله جل‌جلاله را خالق، مؤسس، مدیر، مدبر، قادر و تنها مؤثر و همه کارۀ این جهان با عظمت می‌داند، لذا سررشته زندگی را به خداوند سپرده، و توحید در تمامی اجزای زندگی فردی و اجتماعی او جاری می‌شود؛ چنین کسی، هرگز دعوت غیرخدا را نمی‌پذیرد! او فقط بله قربان‌گو و مطیع محض پروردگار است و هرگز به غیرخدا و ولی خدا، چَشم نمی‌گوید؛ اصلاً در نگاه موحدانه، فرد در نور عظیم توحید، غیر خدا را نمی‌بیند که بخواهد از او را اطاعت و پرستش کند؛ لذا در سخت‌ترین شرایط هم به خدا اطمينان داشته و ترسی به دلش راه نمی‌دهد! و با تمام وجود ایمان دارد که فقط «اللَّه»، «الْوَاحِدُ الْقَهَّار» است؛ اما اگر پای توحید ما لنگ بزند، ترس از غیر خدا، ما را بیچاره می‌کند! همانطور که «عمر سعد» را ترس ازدست دادن حکومت ری، در دنیا و آخرت بیچاره کرد! ترس از دست دادن قدرت و ریاست، ترس از دست دادن ثروت، ترس از آینده، ترس از فقر، ترس از قدرت پوشالی کدخدایان جهانی که سبب دیپلماسی ذلت در تعامل با مستکبران می‌شود و.... که بدیهی است همه‌ی این ترس‌ها نتیجه ضعف در توحید است! در برابر این ترس‌ها، یکی دیگر از مصادیق تاریخی، ایمان راسخ حضرت موسی (ع) به یاری خداوند در وقت گرفتاری بنی‌اسرائیل در کنار رود عظیم نیل است که وحشت و هراس از لشگر خشمگین فرعون، جان را بر لب آنها رسانده بود و گفتند ما به دام افتادیم و فرعونیان کار ما را تمام خواهند کرد! اما حضرت موسی (ع) بدون کوچکترین ترسی و با آرامش کامل جواب دادند: «قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» اصلاً چنین نیست! قطعاً پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد کرد! و بعد از لحظاتی وحی شد که عصایت را به دریا بزن تا به قدرت الهی شکافته شود! (شعراء، آیه ۶۱) مصداق دیگر این آرامش در تاريخ معاصر، ایمان راسخ امام راحل بود که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای و با دلی آرام و قلب مطمئن در برابر شاه و همه‌ی قدرت‌های جهانی ایستادند و نه در زندان، نه در تبعید، نه در هواپیمایی که قرار بود هرگز به زمین ننشیند، نه در ترورهای آن‌چنانی اول انقلاب، نه در جنگ تحمیلی، لحظه‌ای ترس و تردید به خود راه ندادند تا اینکه با این اعتقاد توحیدی حکومت ٢۵٠٠ ساله شاهنشاهی را به زمین زدند، چراکه با تمام وجود، ایمان داشتند که «اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ٠۵ فروردین ١۴٠٣ 🌙 ١٣ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 24 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 هلاکت حجاج بن یوسف ثقفی لعنةالله‌علیه (٩۵ قمری) 🌙 سالروز وفات عالم و عارف بزرگ جهانگیر خان قشقایی (ره) در سال ١٣٢٨ قمری 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب چهاردهم ماه رمضان، شش رکعت (سه نماز دو رکعتی) که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سی بار سوره زلزال قرائت می‌شود. 🔻دعای روز سیزدهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْاَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْاَقْدَار وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْاَبْرَار بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین» «خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر آنچه مقدّر شده شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و همنشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ» «روزه پرهیز از حرام‌ها است همچنان‌که شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می‏کند» 📚 بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۲۴۹ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230403_150302_261.mp3
1.76M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓ در چه مواردی قضا و کفاره عمد برای روزه‌دار واجب می‌شود؟ ✅ در موارد زیر علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز واجب می‌شود: 1⃣ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند، از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر این‌که روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند! 2⃣ اگر کاری را که می‌داند حرام است، ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره نیز بدهد. 3⃣ اگر در ماه رمضان به گفته‌ کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره عمد بر او واجب می‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز یکشنبه ١۴٠٣/٠١/٠۵ ✍️ مناسبت روز: امروز سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله طبق روزهای قبل در این ماه به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١٣، سوره ابراهيم، آیه یک بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم «الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» «الف، لام، را، (ای پیامبر اين) كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كرديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكى‌ها (ى شرك وجهل) به سوى نور (ايمان) خارج كنى، به سوى راه خداوند که در عین توانایی و شکست‌ناپذیری، شایسته هرگونه ستایش است» در این آیه، جهل و شرک و همه‌ی پلیدی‌ها به تاریکی تشبیه شده‌اند و راه خداوند که راه سعادت بشر است به نور تشبیه شده چراکه نور وسيله روشنایی، بينايى، بيدارى، حركت و رشد است و البته هادی و واسطه رساندن این نور الهی، رسول اکرم (ص) در کنار قرآن کریم است لذا طبق این آیه، پیامبری باید باشد تا به اذن پروردگار مخلوقات او را «إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الحمید» راهنمایی کند؛ و مسلماً اگر پیامبران نبودند مخلوقات به بیراهه رفته و برای تأمین نیازهای ضروری مادی و معنوی خود به مسیر ضلالت و تاریکی پای می‌گذاشتند! لذا آنچه که باعث هدایت انسان به مسیر نور و روشنایی و سعادت می‌گردد، پیامبران الهی هستند و این موضوع، فلسفه نبوت تمامی انبیاء است؛ برای بهتر فهمیدن این مبحث، باید دقت کنیم که آنچه باعث می‌شود، دانه‌ها، بذرها در تاریکی و ظلمات خاک زنده شده و سپس جوانه زده و به فضای نور و روشنایی رسیده و در نهایت رشد کرده و به یک درخت تنومند تبدیل شده و ثمر دهند؛ قطرات آبی است که باغبان به آن دانه‌های در خاک می‌رساند، لذا قصه‌ی ما آدم‌ها نیز حکایت دانه‌ای است که اسیر دنیای خاکی و تاریکی است و آیات جانبخش قرآن، همان قطره‌های آبند و پیامبران الهی هم باغبان بشریت هستند که به اذن خدا، نور قرآن را به قلب ما رسانده و دانه‌های وجودمان را حیات بخشیده و از تاریکی‌های نادانی و کفر و ظلم و فساد و گناه و پراکندگی رهانده و به عالم نور ایمان و توحید می‌رسانند. بنابراین «نبوت» در دین حتی بالاتر از اصل است، چنانچه دین اصلاً بدون اعتقاد به نبوت معنایی ندارد! ❓اما در اینجا یک سؤال مهم مطرح می‌گردد و آن، این است که مگر دانش بشری و اندیشه انسانی در کنار کتب الهی برای بشر کافی نیست تا به راه خداوند و صراط هدایت را بشناسد؟ پس دیگر چه نیازی به پیام‌آوران الهی است؟! در جواب باید عرض کنیم که: 1️⃣ اولاً عقل انسان محدود است ولی نیازهای آدمی بی‌نهایت است! به همین دلیل عقل نمی‌تواند تمام نیازهای انسان را بفهمد! لذا عقل، اصول و کلیات عقاید و معارف دینی را به انسان می‌آموزد و برای آنها استدلال می‌کند، اما از عهده شرح و تفصیل و تبیین آنها برنمی‌آید! و شرح و تفسیر آنها بر عهده پیامبران الهی است؛ مثلاً عقل به انسان دستور می‌دهد در برابر خالقی که به او احسان و اطعام کرده سپاسگزار باشد؛ اما چگونگی و کیفیت و جزئیات این سپاسگزاری که نماز یک نمونه از آن است را پیامبران بیان می‌کنند. 2️⃣ ثانياً تاریخ و تجربه بشری نشان داده است که عقل برای تدبیر راه سعادت ناتوان است! اگر عقل بشر توانایی تدبیر تمام امور مورد نیاز انسان را داشت، پس چرا دانشمندان بزرگی مانند ارسطو، افلاطون، سقراط و دیگران نتوانستند بشر را اداره کنند؟ و اگر عقل به تنهایی توانایی تدبیر داشت، پس این همه تفاوت در مبانی فلسفی مکتب‌های عقلی برای چیست؟ و اگر عقل کافی است، پس این همه صفات ناپسند و کارهای ناروا که در جامعه انسانی رخ می‌دهد و همه از کسانی است که عقل و قوه تمیز دارند و مدعی عقلانیت هستند را چگونه توجیه می‌کنیم! 3️⃣ ثالثاً اصلاً کدام انسانی، کارهایش را از روی عقلش انجام نمی‌دهد! حتی داعشی‌ها هم جنایاتی را که انجام داده و می‌دهند از روی عقلانیت خودشان است! و با تکیه بر عقل و منطق خود مردم را قتل‌عام کرده و سر می‌برند! لذا عقل به تنهایی نه تنها نمی‌تواند انسان را به نور و سعادت برساند بلکه در بسیاری از مواقع، آدمی را بیشتر در وادی ضلالت و تاریکی‌ها فرو برده و به جنایت‌ها و فسادها می‌کشاند! ✍️ برهمین اساس خدای متعال باید از راهی دیگر و با وسیله‌ای که هرگز مغلوب هوا و هوس نمی‌گردد و هیچگاه در راهبری خود اشتباه نمی‌کند ما را به سوی نور و سعادت دعوت نماید و این راه، جز راه «نبوت» نیست! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠۶ فروردین ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١۴ رمضان ١۴۴۵ 🌲 مارس 2024 Monday 25 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ زادروز پیامبر 🌙 سالروز شهادت جناب ثقفی در سال ۶٧ قمری 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب پانزدهم ماه رمضان، صد رکعت نماز «پنجاه نماز دو رکعتی» وارد شده که در هر رکعت حمد یک بار و ده بار سوره توحید خوانده می‌شود؛ و همچنین چهار رکعت نماز «دوتا دو رکعتی» نیز آمده که در رکعت اول، صد بار سوره توحید و در رکعت دوم پنجاه بار سوره توحید قرائت می‌شود. 🔻دعای روز چهاردهم ماه رمضان: «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ، و اقِلْنی فیهِ من الخَطایا و الهَفَواتِ، و لا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا و الآفاتِ، بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» «خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزش‌ها، و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها، و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان» 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «المؤمنُ كَيِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ» «مؤمن، زيرك و با هوش و هوشيار است» 📚 كنزالعمّال، ح ۶٨٩ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230404_143237_074.mp3
2.35M
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ کفاره‌ی روزه‌ی ماه رمضان (عمدی) در شرع مقدس، یکی‌ از این سه چیز است: «آزاد کردن یک برده»، «دو ماه روزه گرفتن»، و «شصت فقیر را غذا دادن‌»؛ و چون در این دوران ظاهراً برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد؛ ⬅️ غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: این‌که با غذای آماده آنان را سیر کند‌؛ یا این‌که به هر نفر به اندازه ۷۵۰ گرم (یک مدّ) گندم یا آرد یا نان یا برنج یا سایر مواد غذایی بدهد؛ ⬅️ كسى كه مى‏خواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن را پى در پى بگيرد، و اگر بقيه آن پى در پى نباشد، اشكال ندارد. ⬅️ اگر کسی که کفاره بر او واجب شده، هیچ یک از سه وظیفه‌ای را که مخیر میان آن‌ها است، نتواند انجام دهد! باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد؛ و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند؛ و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: «استغفرالله» (و احتياط واجب در فرض اخير آن است كه هر وقت بتواند، كفاره را بدهد.) 📚 برگرفته از رساله عملیه مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شعاری به بلندای تاریخ»         روز دوشنبه ١۴٠٣/٠١/٠۶ ✍️ مناسبت روز: امروز چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان است و انشاالله طبق روزهای قبل در این ماه به تبیین یکی دیگر از آیات قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١۴، سوره نحل، آیه ٣۶ «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ...» «وهمانا ما در ميان هر امّتى پيامبرى را برانگيختيم (تا به مردم بگويند) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت (و غیر خدا) دورى نماييد...» در این آیه خداوند، وظیفه پیامبران الهی را مشخص نموده است که مردم را به دو چیز مهم امر نمایند: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» یعنی «خدا را بپرستيد و از طاغوت‌ها دورى نماييد». ✍️ در رابطه با بخش اول یعنی «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» و پیروی و پرستش خدا، در تبیین آیات گذشته با شما سخن گفتیم و عرض کردیم که مهمترین مسئله در زندگی مؤمنانه که باعث سعادت ما در دنیا و آخرت می‌گردد، ایمان آگاهانه و پرستش خداوند متعال است به گونه‌ای که اعتقاد کامل داشته باشیم که «الله جل‌جلاله»، تنها خالق، تنها رب، تنها قادر، تنها مؤثر، تنها مدافع و وکیل، و تنها مدیر، مدبر در آسمان‌ها و زمین، و تنها کسی است که لایق پیروی و پرستش است؛ و سپس این عقیده توحیدی در تمام زندگی فردی و اجتماعی ما جاری گردد؛ اما در این آیه، خداوند پس از «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» بلافاصله فرموده: «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» یعنی توحید و پیروی و پرستش خدا، بدون اجتناب و دوری و بیزاری از طاغوت، ارزشی ندارد و اصلاً امکان‌پذیر نیست! کلمه «طاغوت» در زبان عرب براى مبالغه‌ى طغيان بكار مى‌رود و در قرآن به شيطان، ستمگران، مستكبران، بت‌ها، فرعون‌ها و تمام معبودان غیرخدای یگانه كه مايه‌ى طغيان و نافرمانى خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است؛ و همانطور که عرض شد، نفی طاغوت، جزء جدانشدنی از توحید و زندگی فردی و اجتماعی یک انسان موحد است: «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» لذا کاملاً بدیهی است که با طرح این موضوع توسط انبیاء الهی، دشمنی‌ طاغوت‌ها با جوامع توحیدی آغاز گردیده و تا امروز ادامه دارد، چراکه آنها می‌دانند که با اعتقاد به «توحید» کاخ آقایی آنها ویران می‌گردد! بنابراین می‌توان اذعان کرد که سابقه دشمنی طاغوت‌ها با نظام‌های توحیدی به بعثت تمامی انبیای الهی از آدم تا خاتم بر می‌گردد و امروز نیز هر جامعه‌ای که مثل جامعه اسلامی ما، پرچم توحید را برافراشته و ظلم ظالمان را به چالش بکشد، در معرض دشمنی طاغوت‌ها در سراسر دنیا قرار می‌گیرد، لذا دشمنی امثال آمریکا و انگلیس و اسرائیل با جمهوری اسلامی، توهمی و فرضی نیست؛ بلکه واقعیتی است که ریشه در تاریخ دارد! آنها به حقيقت دریافته‌اند که اگر تفکر امام راحل در به اهتزاز درآوردن پرچم «لااله الا الله» در جهان گسترش یابد، بساط حکمرانی و چپاول آن‌ها برای همیشه برچیده خواهد شد! پس تا زمانی که ما از عقیده توحیدی خود دست بر نداریم، استکبار هرگز دست از دشمنی با ما نخواهند کشید، چون مشکل آنها با تفکر توحیدی و حرکت توحیدی ملت ماست! ✍️ براین اساس شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگليس» و «مرگ بر اسرائیل» شعارهایی به قدمت تاریخ و برگرفته از اصل «نبوت»، و شعار تمامی پیامبران الهی است که از اولین روز دعوتشان، «توحید و پرستش خدا» و «نفی طاغوت و غیر خدا» را فریاد زدند: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا