eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم قمری، سالروز ارتحال آیت‌الله سید محمدباقر موسوی شفتی (ره) معروف به «حجت‌الاسلام»، فقيه، اصولی، اديب، نحوی، رجالی، رياضيدان و عالم بزرگ و مشهور شیعه در عهد قاجار می‌باشد؛ ایشان در علم و تقوا، در سخاوت و خدمت به خلق، و نيز در اجرای دقیق احکام و حدود الهی شهره بوده‌اند؛ این عالم بزرگ، بانی «مسجد سید اصفهان» از بزرگترین مساجد جهان اسلام می‌باشد که پس از رحلت در همانجا به خاک سپرده شد و این مسجد و مقبره سید شفتی (ره) همواره مورد احترام ویژه اهالی شهر اصفهان بوده، لذا با سلام و صلوات به روح پرفتوح این عالمِ عامل، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛         ✍️ اما در روز گذشته از «لیلةالمبیت» و جانفشانی و افتخار بزرگ امیرالمؤمنین (ع) که باعث مباهات خداوند متعال شد سخن گفتیم، ولی متأسفانه هر ساله در چنین ایامی در فضای مجازی و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، شبهه‌ای برای زیر سؤال بردن این فضیلت بزرگ حضرت امیر (ع) مطرح می‌شود که: ❓شیعیان معتقدند که ائمه‌اطهار (ع) دارای «علم غیب» می‌باشند، بنابراین اگر امیرالمؤمنین (ع) با علم غیب از عاقبت لیلةالمبیت اطلاع داشته‌اند، دیگر خوابیدن ایشان به جای رسول خدا، نباید فضیلت و کار بزرگی محسوب شود؛ چراکه کسی که می‌داند، جانش محفوظ است و آسیبی به او نمی‌رسد، ایثار و گذشتی نکرده! و اگر هر کس دیگری از اصحاب نیز این موضوع را می‌دانست، چنین عملی را برای نجات پیامبر خدا انجام می‌داد! ✅ در پاسخ به این سؤال، اولاً باید بدانیم این شبهه توسط نواصب و وهابیون و افرادی طرح شده که در دل، بغض و دشمنی نسبت به امیرالمؤمنین و اهل‌بیت (ع) دارند و هرآنچه در توان و فکر دارند انجام می‌دهند تا قدری از فضائل بی‌شمار حضرت علی (ع) بکاهند! ثانیاً علمای شیعه، سال‌هاست جواب‌ این شبهه را داده‌اند اما نواصب، با علم به این موضوع، بازهم شبهه‌پراکنی می‌کنند؛ لذا در این مجال کوتاه به چهار نکته در جواب این شبهه قدیمی، اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ این واقعه قبل از امامت حضرت علی (ع) بوده، و شیعیان به علم غیب امام معصوم در دوران امامت ایشان اعتقاد دارند و گستره علم امام، در زمان حیاتِ حُجَّتِ قبل از ایشان، معلوم نیست. 2️⃣ براساس تصريح برخى از روايات و نظر عالمان بزرگ دینی، علوم ائمه (ع) نسبت به غيب و آينده، «حضوری» و «بالفعل» نیست که همیشه مسائل غیب، نزد آنان حاضر باشد، بلکه به صورت «تعلیقى» است؛ یعنى هرگاه که بخواهند از علوم غیبی مطلع شوند، در صورت اذن خداوند متعال، مطلع خواهند شد؛ چنانچه امام صادق(ع) می‌فرمایند: ﴿إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِك‏﴾: «هرگاه امام بخواهد چیزی بداند، خداوند او را از آن موضوع آگاه می‌سازد» (الکافی، ج۱، ص۲۵۸) لذا علم غیب حضرات معصومین (ع) ذاتی نیست و برگرفته از علم غیب الهی است و انبیاء و اولیاء جز در برخی موارد اندک، مأمور و مکلف به انجام امور بر اساس امور عادی و بشری، و علم ظاهر بوده‌اند و اگر چنین نبود بسیاری از فضائل و حتی افعال آن حضرات مانند شکست و پیروزی در جنگ‌ها، خوردن سَم، رفتن به محراب شهادت و... معنا پیدا نمی‌کرد! بنابراين آنجا که خدا بخواهد انبیاء و اولیاء از غیب خبر دارند و در جایی که اراده الهی نباشد، دریچه علم غیب بسته است، لذا ندانستن عاقبت لیلةالمبیت، هیچ‌گونه خدشه‌ای در علم غیبِ امیرالمؤمنین (ع) وارد نمی‌سازد. 3️⃣ سنتِ «بَداء» یکی از سنن الهی و از مسائل بنیادین در معارف اسلامی است که توضیح آن فرصت دیگری را می‌طلبد؛ اما روحِ «بَداء» این است که دست خداوند همیشه و همه‌جا، پیوسته باز است و می‌تواند تمامی تقدیرات را در لحظه تغییر دهد؛ چنانچه طبق آیه قرآن کریم: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَیُثْبِت» [رعد/۳۹] خداوند (در مواقعی) چیزی را که پیش از آن تثبیت کرده، محو و چیزی را که تثبیت نکرده است، تثبیت می‌نماید؛ بنابراین حتی اگر حضرت علی(ع) از طریق علم غیب، از عاقبت لیلةالمبیت مطلع هم بوده‌اند، اما می‌دانستند که امکان تحققِ «بَداء» و در نتیجه امکان شهادت یا آسیب جدی به ایشان وجود دارد. 4️⃣ و از همه موارد فوق مهمتر اینکه ایراد این شبهه و زیر سؤال بردن فضیلت بزرگ امیرالمؤمنین (ع)، مقابله مستقیم با کلام و خداوند و نَصِ صریح قرآن کریم است؛ زیرا همانطور که در روز گذشته عرض شد بنابر نظر مفسرین شیعه و سنی، خداوند در آیه ٢٠٧ سوره بقره، در مقام مدح حضرت علی (ع) در لیلةالمبیت سخن گفته و به آن حضرت، مباهات نموده است، پس در نتیجه این عمل قطعاً از خودگذشتگی و ایثار و فضیلت بسیار بزرگ بوده که مورد ستایش الهی قرار گرفته است. ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ شنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠٣ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 07 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه-ش ☀️ ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «مَن طَلَبَ الشهادَةَ صادِقا اُعطِيَها، و لَو لَم تُصِبْهُ» «هر كس به‌راستى خواهان شهادت باشد، [ثواب آن] به او داده مى شود، هر چند به شهادت نرسد» 📚 کنزالعمال، ج۴، ص۴٢١ https://eitaa.com/ROOZBARG
429.3K
مناسبت: سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه‌-ش موضوع: ❓آیا حفظ نظام اسلامی از تعدی و تجاوز دشمنان، واجب است؟ ✅ حفظ نظام اسلامی، باعث حفظ ثغور(حدود و مرزهای) اسلام است و حفظ ثغور اسلام، جزء فرایضی است که هیچ فریضه ای بالاتر از آن نیست...» 📚 صحیفه امام خمینی (ره)، ج١۶، ص۴۶۵. ❓عده‌اى در برابر دیگران، مبادرت به طرح کمبودها و ضعف‌هایی که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‌کنند؛ آیا گوش‌دادن به این سخنان و حکایت‌ها جایز است؟ ✅ واضح است هر عملى که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ایستاده است، شود، به نفع اسلام و مسلمین نیست! بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام اسلامى باشد، جایز نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی، «» و سالروز حماسه خونین سال ١٣۵٧ است؛ حادثه‌ای بسیار عظیم که اگر سالیان متمادی در وصف آن و یاد بیش از چهارهزار شهید آن، سخن گفته شود، بازهم از ادای حق آن واقعه بزرگ، عاجز خواهیم بود؛ حماسه‌ای که مردم آزاده ایران، برای دفاع از استقلال، آزادی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی آفریدند و به وسیله جلادان شاه و کماندوهای آمریکایی و اسرائیلی به خاک و خون نشستند و میدان ژاله تهران را به «» تبدیل کردند؛ این روز تیره که در تاریخ به «» معروف شد، چهره واقعی حکومت سفاک شاهنشاهی و دولت به اصطلاح «آشتی ملی» آن را، برای جهانیان نمایان کرد و با جدایی کامل ملت از حکومت، امکان هر نوع پیوستگی یا سازش را از بین برد؛ لذا بی‌تردید باید آن را به عنوان نقطه‌ی عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم منحوس پهلوی دانست، چنانچه در کمتر از چند ماه، خون‌های ریخته شده در ١٧ شهریور به ثمر رسید و انقلاب پیروز شد و نظام جمهوری اسلامی ایران شکوفا گردید؛ امام راحل (ره) در اولین سالگرد این حماسه بزرگ فرمودند: «هفده شهريور سال گذشته «مِنْ ايّام اللَّه» از ايام خدايى بود، كه يك ملت، زن و مردش، جوان و غير جوانش، بايستند و خون بدهند براى احقاق حق! اين است! هفده شهريور «مِنْ ايام اللَّه» است، بايد متذكر آن باشيد؛ بايد يادآورى كنيد اين «ايّام اللَّه» را؛ چنانچه امسال كرديد؛ اين «ايّام اللَّه» نباید از ياد برود؛ براى اينكه اين ايامند كه آدم سازند؛ اين ايّام است كه جوان‌های ما را از عشرتكده‏ها بيرون آورده و به ميدان جنگ مى‏برد؛ اين ايّام الهى هست كه ملت ما را بيدار مى‏كند، و بيدار كرده است؛ (خداوند) امر مى‌كند: ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّه؛ «ايّام اللَّه» را در ذكر مردم وارد كنید؛ يادتان نرود اين ايام بزرگى كه بر ملت ما گذشت! و «ايّام اللَّه» بود...» (صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۵١٢) همچنین حضرت امام (ره) در سخن دیگری، قیام ١٧ شهریور مردم ایران را با جنگ صفین مقایسه کرده و فرمودند: «قيام شما در مقابل ديكتاتور اصلى كه تمام شعائر ملى و مذهبى را زير پا گذاشته، چون قيام اميرالمؤمنين (ع) در مقابل معاويه مى‏باشد كه عملى بيش از اعمال آن ديكتاتور مرتكب نشده بود؛ حضرت على (ع) در مقابلِ ستمكارى بودند كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام، خون مردم را مى‏مكيد؛ قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد كه «عمار ياسر» يكى از آنها بود؛ شما هم در مقابل ديكتاتور عصر كه با اسم اسلام و تشبث به قرآن خون ملت را مى‏مكید، (قیام کردید) در صورتى كه تعداد كشتگان ما به تعداد كشتگان «صفين» باز نرسيده...» (چنانچه مورخين، تعداد شهداى صفين را از هفتاد هزار تا صد و ده هزار نفر نوشته‌اند)؛ [صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۴۶۴] رهبر فرزانه انقلاب نیز در سالروز قیام هفده شهریور در سال ١٣۵٩ شمسی فرمودند: «شما مردم ایران که شاهد عاشورای میدان شهدا، شاهد عینی عاشورای 17 شهریور هستید، جا دارد اگر اشک بریزید و گریه کنید، این گریه ما بر شهیدانمان به هیچ وجه گریه تاسف نیست! این خون‌های پاک و عزیز، یک ملت را نجات داد، یک قدرت عظیم جهانی را به عقب نشاند؛ اما ما باید سنت مرثیه‌خوانی این عزیزان را زنده کنیم». ✍️ در پایان بدیهی است که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی که به واسطه خون هزاران هزار شهید به وجود آمده و دفاع از آن، از اهم واجبات دینی و ‌یکی از اساسی‌ترین موضوعات فقه سیاسی است؛ چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب البیع، جلد دوم، ص ۴۶١ می‌فرمایند: «حفظ نظام اسلامی از مهم‌ترین واجبات است» ایشان همچنین انجام هر عملی که سبب ضرر و تضعیف نظام اسلامی شود را شرعاً حرام دانسته و رعایت قوانین و مقررات دولت اسلامی را واجب شرعی و تخلف‏‎ ‎‏از آن را گناه و معصیت می‌دانند. (استفتائات امام خمینی (ره)، سؤال ١٢٣٨٢) ✅ انشاالله که به گونه‌ای عمل کنیم که در دنیا و آخرت، هیچ‌گاه شرمنده شهدای عزیز انقلاب اسلامی و امام شهدا نشویم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ یکشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۴ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 08 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 خروج حضرت رسول خدا از غار ثور و بسوى مدینه (١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ» «دانش را فرا گيريد گر چه در چين (و راه بسیار دور) باشد؛ زيرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است!» 📚 کنزالعمال، ح ٢٨۶٩٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
450.7K
مناسبت: موضوع: ❓کتب ضلال چیست و احکام شرعی آن را بفرمایید؟ ✅ پاسخ: 🔹 کتبی که مشتمل بر مطالب باطل بوده و محتوای آنها از اصول حقه دین و مذهب و یا فروع آن، منحرف باشد و خواندن آنها موجب گمراهی و انحراف مردم از نظرِ عقیده یا عمل یا اخلاق شود را «کتب ضلال» وگمراه‌کننده می‌نامند. 🔹 بنابر اجماع نظر فقهای شیعه، خرید، فروش، تکثير و طبع و انتشار، و همچنین حفظ و نگهداری، نسخه برداری و حتی به حافظه سپردن «کتب ضلال»، حرام است و نابود ساختن آن‌ها، واجب شرعی است. 🔹 تهیه و نگهداری کتب ضلال، به منظور نقض و ابطال و رد آن‌ها، براى کسى که قدرت علمى این کار را داشته باشد، جایز است. 📚 شرائع الاسلام، ج۲، ص۱۰ ✍️ احکام فوق شامل تمامی اقسام رسانه‌های منحرف و منحرف کننده از جمله رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری نیز می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم «» 📗 فرازی از خطبه ٢٣٣ 🧿 «أَلا وَ إِنَّ آللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ آلاِْنْسَانِ، فَلا يُسْعِدُهُ آلْقَوْلُ إِذَا آمْتَنَعَ، وَ لا يُمْهِلُهُ آلنُّطْقُ إِذَا آتَّسَعَ. وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ آلْکَلاَمِ، وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ، وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ» «آگاه باشيد! زبان، پاره گوشتى از انسان است، هرگاه آمادگى در آن نباشد سخن او را يارى نمى‌کند و به هنگام آمادگى، نطق او را مهلت نمى‌دهد و ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» ✍️ شرح و تفسیر: امیر بیان در اين بخش از خطبه ٢٣٣ نهج‌البلاغه به دو نکته مهم اشاره مى‌فرمايند: 1️⃣ در ابتدا حضرت به پاره گوشتى در دهان که «زبان» نام دارد و از عجايب بزرگ آفرينش الهی است اشاره نموده‌اند؛ زبانی که با حرکات بسيار سريع و دقيق و حساب شده، مقاطع حروف را با دقّت ساخته و آن‌ها را پشت سر هم رديف مى‌کند؛ به‌گونه‌ای که آدمی با مجموع آن‌ها تمام منويّات مادى و معنوى و خواسته‌هاى خود را بيان نموده و همه‌ی زيبايى‌ها و زشتى‌ها، و خوبى‌ها و بدى‌ها را آشکار مى‌سازد؛ شگفت اينکه هر قومى با لغتى و لسان متفاوت تکلّم کرده تا جایی که هزاران لغت متفاوت در دنيا وجود دارد و اين موهبت الهی فقط به آدمی داده شده وسخن گفتن به لغت، تنها از او برمى‌آيد! این موضوع به قدرى اهمّيّت دارد که خداوند آن را در طليعه سوره «الرحمن» که مواهب و نعمتهاى الهى را شرح مى‌دهد، ذکر فرموده: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»؛ سپس حضرت امیر (ع) به امر مهمِ فرماندهى «روح» بر «زبان» اشاره فرموده‌اند که هرگاه اين فرمانده، آمادگى داشته باشد، «زبان» با فصاحت و بلاغت و به راحتى مى‌چرخد؛ اما زمانی که در روح، آمادگى لازم نباشد، «زبان» نیز از کار، باز مى‌ماند! لذا اگر امام، «امتناع» و «اتّساع» به زبان نسبت داده شده در حقيقت منظور، امتناع و اتساع روح انسان است و در حقيقت حضرت با اين سخن ضمن اشاره به اهمّيّت زبان و نطق، دليل موفق و ناموفق بودن افراد را در سخنرانى را بيان فرموده‌اند. 2️⃣ در بخش دیگر نیز حضرت فرموده‌اند: «ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم! درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» امیر بیان در اين عبارت زيبا، سخن گفتن را به درخت تنومندى تشبيه کرده‌اند که داراى ريشه و شاخه است و در وجود ارزشمند اهل‌بیت عصمت و طهارت ريشه دوانده و شاخه‌هاى پربارش نیز بر سر آنها سايه افکنده و به همين دليل خاندان وحى را «اميران کلام» نامیده‌اند. ✍️ نکته‌ها: ✅ «شگفتى‌هاى زبان» «» يعنى قطعه گوشتى که در دهان انسان است و کارهاى مهم و پيچيده‌اى بر عهده دارد؛ اما «» به معناى قدرت بر اداى کلمات و جمله‌بندى‌ها و بيان مقاصد آدمی از اين طريق است که هر دو از مواهب عظيم خداوند است؛ بر همین اساس فلاسفه و دانشمندان فصل مميّز انسان را از سایر حیوانات همین نطق (زبانى و فکری) شمرده و انسان را «حيوان ناطق» نامیده‌اند. البته درباره اين موهبت الهی هرچه دقيق‌تر شويم، عجايب بيشترى بر ما ظاهر می‌شود؛ چنانچه همین زبان که خالق کلمات و مقاطع حروف و کنار هم چيدن جمله‌ها و بيان تمام مقاصد کوچک و بزرگ و ساده و بسيار پيچيده است و تقريباً تمام فضاى ميان دندان‌ها را پر کرده، هنگام غذا خوردن مواد غذايى را به سرعت جابه‌جا کرده و به زير دندان‌ها فرستاده و خودش را با مهارت بسیار به عقب مى‌کشد و بى‌آنکه کوچکترین آسيبى ببيند، غذا را در دهان مدیریت می‌نماید! چنانچه پزشکان مى‌گويند: هضم اوّل غذا در دهان است که با جابجایی حرفه‌ای زبان و ترشح بزاق دهان نرم و آماده شده و سپس روانه معده مى‌گردد. ✅ «اميران سخن» بهترين دليل براى اثبات امیری اهل‌بیت در سخن، خود «نهج‌البلاغه» است که به اعتراف دوست و دشمن جلوه فصاحت و بلاغت است؛ چنانچه شارح اهل‌سنت، ابن‌ابى‌الحديد درباره فصاحت کلام حضرت امیر (ع) در جلد اوّل شرح نهج‌البلاغه خود نقل مى‌کند که معاویه در جواب فردی که محضر حضرت على (ع) را رها کرده و به او پيوسته بود، گفت: «فَوَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُرَيْشٍ غَيْرُهُ»: «به خدا سوگند! اساس فصاحت را در ميان قريش کسى جز علی (ع) بنا ننهاد!» ✍️ و بالاخره سخن امروز را با بخشی از مقدمه نهج‌البلاغه به پایان می‌بریم که سيّد رضى (ره) مى‌گويد: «اميرمؤمنان حضرت على (ع) سرچشمه فصاحت و منشأ بلاغت و زادگاه آن است؛ اسرار بلاغت از وى آشکار شد و قواعد و دستوراتش از او سرچشمه گرفت... آن حضرت در اين ميدان همچنان پيش رفته و ديگران از او عقب مانده‌اند، زيرا در کلام امیر بیان، نشانه‌هايى از علم الهی و عطر و بويى از سخنان پيامبر اعظم خداست...». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا