✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#دوران_سیاه»
مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری، مناسبت ویژهای نداریم؛ اما در چنين روزهایی در سال ۱۳۰۴ شمسی، پس از بازنگری ۴ اصل از اصول قانون اساسی مشروطه و انتقال سلطنت، رضاخان پهلوی که در آن زمان ۴۷ ساله بود، در مجلس شورای ملی سوگند یادکرد و به صورت رسمی شاه ایران شد؛
او در مقابل قرآن زانو زد، آن را برداشت و بوسید و در سکوت مطلق نمایندگان، متن اصل ۳۹ قانون اساسی مشروطه را به عنوان سوگند پادشاهی به شرح زیر قرائت کرد: «من خداوند قادر متعال را گواه گرفته، به کلام الله مجید و به آنچه نزد خدا محترم است، قسم یاد میکنم که تمام همّ خود را مصروف حفظ استقلال ایران نموده، حدود مملکت و حقوق ملت را محفوظ و محروس بدارم؛ قانون اساسی مشروطیت ایران را نگهبان، و بر طبق آن و قوانین مقرر، سلطنت نمایم و در ترویج مذهب جعفری اثنی عشری سعی و کوشش نموده و در تمام اعمال و افعال، خداوند عزشأنه را حاضر و ناظر دانسته، و منظوری جز سعادت و عظمت دولت و ملت ایران نداشته باشم و از خداوند مستعان در خدمت به ترقی ایران توفیق میطلبم و از ارواح طیبه اولیای اسلام استمداد مینمایم».
اما در حقیقت این مراسم تحلیف، برای کسی که با کودتا و کمک بیگانگان به روی کار آمده بود، فقط جنبهی ظاهری داشت و متأسفانه نه تنها رضاخان به هیچ یک از تعهدات و قسمهای خود عمل نکرد، بلکه خیانتهای بزرگی به دین و ملت و مملکت کرد که در تاریخ این مرزو بوم بیسابقه بوده است؛ چنانچه مورخین داخلی و خارجی، حکومت رضاخان را ملغمهای از استبداد، دیکتاتوری تمام عیار و دینستیزی آشکار دانستهاند؛ در این دوران سیاه، نه خبری از مجلس و نمایندگان واقعی ملت بود و نه اعتراضی از سوی کسی تحمل میشد!
رضاخان پس از به قدرت رسیدن، ابتدا سعی کرد خودش را از بند روحانیون و طبقه مذهبی ایران رها سازد، لذا دینستیزی عریان را به نمایش گذاشت و فحشاء و منکر را در جامعه اسلامی ایران رواج داده و قبح گناه و معصیت را آشکارا شکست و سپس در خیانت به ملت و کشور از شاهان قاجار نیز پیشی گرفت!
✍️ اما متأسفانه امروز شاهدیم که برخی از افراد جاهل و یا مغرض، مخصوصاً در شبکههای ماهوارهای و در فضای مجازی میخواهند که با فریب مردم و مثبت ارزیابی کردن اصلاحات اقتصادی رضاخان، پرونده سراسر سیاه و نکبتبار پهلوی اول را تطهیر نمایند و او را بهعنوان پدر ایران نوین معرفی کنند؛ در صورتی که هر انسان عاقل و منصف با کمترین دقت در تاریخ ایران، میتواند به لیست بلندبالایی از خیانتها و جنایتهای رضاشاه و تاراج ایران در این دوره تاریک دست یابد که در این مجال کوتاه به بخشی از آنها اشاره و قضاوت را به شما واگذار مینمائیم:
1️⃣ امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) و جدایی بخشهای عظیمی از ایران؛ از جمله جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه؛ و بخشیدن اروند رود به عراق که سالها بعد در جنگ تحمیلی، ملت ایران تاوان آن را دادند و بسیاری از جوانان ما در همین منطقه به شهادت رسیدند؛
2️⃣ جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی و اعطای آن به روسیه که امروز جزو قلمرو ترکمنستان محسوب میشود؛
3️⃣ جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت ۳ هزار کیلومتر در سال ۱۳۱۷؛
4️⃣ اعطای مجوز به باستان شناسان آمریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار باستانی ایران توسط آنها؛
5️⃣ غصب زمینهای ۲۱۶۷ روستا در کشور و صدور سند این روستاها به نام شخص شاه! و قتل عام روستائیانی که از دادن زمینهایشان به رضاشاه سر باز زدند؛
6️⃣ شکنجه وحشیانه مخالفان حکومت با روشهای بیرحمانه و غیرانسانی مانند زدن آمپول هوا؛
7️⃣ کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران؛
8️⃣ قلع و قمع کردن عشایر ایران و تبعید بسیاری از آنان؛
9️⃣ شکنجه، تبعید و کشتن نویسندگان، روشنفکران، شعرا و ادیبان، و روحانیون حامی ملت و کشور؛
🔟 ممنوعیت مجالس تعزیهخوانی و عزاداری امام حسین(ع)؛
1️⃣1️⃣ کشف حجاب و حرمت شکنی در حرم مطهر امام رضا(ع) و به شهادت رساندن و مجروح کردن بیش از ۱۵۰۰ نفر در مسجد گوهرشاد؛
2️⃣1️⃣ تأسیس ارتشی خودفروخته و وابسته که حتی نتوانست ساعتی در برابر اشغالگران از شخص رضاشاه محافظت نماید بهصورتی که شاه ایران با خفت و خواری هرچه تمام، تن به تبعید داد؛
و صدها خیانت و جنایت دیگر که ملت بزرگ ایران هرگز آنها را به فراموشی نخواهند سپرد! لذا مسلماً رضاخان نه تنها پدر ایران نوین نیست بلکه بانی تاراج و تخریب کشور و سپردن آن به بیگانگان و از بین برندهی «دین و دموکراسی» و «استقلال و آزادی» در ایران است.
✍️ قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «ایام تحلیف رضا خان بهعنوان شاه ایران در سال ١٣٠۴ شمسی»
موضوع: «#دوران_سیاه_رضاخانی»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ٢۴ #آذر ١۴٠٣
🌙 السبت ١٢ #جمادیالثانی ١۴۴۶
🌲 دسامبر 2024 14 Saturday
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم.
💠حدیث روز 💠
💎 پیامبر اکرم(ص): «طََلَبُ العلمِ فریضةٌ عَلَی کلِّ مُسلمٍ ألا اِنَّ اللهَ یحِبُّ بُغاةَ العِلْم»
«طلب علم، بر هر انسانی واجب است؛ همانا خداوند علم آموزان را دوست دارد»
📚 اصول کافی، ج ١، ص ٣٠
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
222.2K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «#روز_پژوهش»
موضوع: #احکام_تعلیم_و_تعلم
❓امروزه کدامیک از تخصصهای علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟
✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاهها به همهی تخصصهای علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب بهخصوص دشمنان اسلام و مسلمين بینياز شوند...
❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و صرف تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفتهای علمى ما ثابت شده جايز مىباشد؟
✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نياموزند و يا در صدد انحراف شما باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اسلام #دینِ #تحقیق و #پژوهش»
مناسبت روز: فردا در تقویم به عنوان «#روز_پژوهش» نامگذاری شده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن خود را آغاز مینمائیم؛
شکی نيست که #تحقيق و #پژوهش علمی در جهان معاصر از اهميت فراوانی برخوردار است و افکار، انديشهها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه، زيرساختهای «تعالی و پیشرفت» آن جامعه را فراهم مینماید؛
اما بسیاری از مردم، فکر میکنند که بیشتر پيشرفتهای ویژه علمی و پژوهشی مربوط به عصرجدید و ثمره تمدنهای معاصر است، در صورتی که با نیم نگاهی به تاریخ، متوجه میشویم که دینِ اسلام در هزار و چند صد سال پیش، بر ضرورت پژوهش و تحقیق علمی تأکید فراوان نموده، بهگونهای که میتوان نقطه عطفِ علم و پژوهش در جهان را در این #دین_مترقی ریشهیابی نمود؛
#اسلام در دورهای که بشریت و تمدنهای معاصر و مخصوصاً غربیان در جهل و نادانی و تاریکی بسر میبردند، آدمی را به دقت در دنیا و تفکر و علمآموزی دعوت نموده و با جمله «قُلِ انْظُرُوا» (یونس/١٠١)؛ باب تفکر و علم و دانش را به روی بشریت گشوده است؛
در اهمیت #علم و پژوهش در دین اسلام، همین نکته کافی است که بدانیم که در این مکتب متعالی، پذیرش اصل این دین الهی نیز بدون تحقیق و پژوهش، هیچگونه ارزشی ندارد و بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در زمینه علم و دانش و پژوهش نازل شده که در این مجال به چند دسته از این آیات اشاره مینمائیم:
1️⃣ «تشويق به علم و پژوهش»:
مانند آيه ٩ سوره زمر: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»: «بگو ای رسول، آنان كه اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ تنها خردمندان متذكر این مطلبند»
2️⃣ «تعظيم عالمان و دانشمندان»:
مانند آيه ١١ سوره مجادله: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت»: «خداوند كسانی را كه ايمان آوردهاند و علم به آنان داده شده است را درجات عظيمی میبخشد»
3️⃣ «مذمت و نکوهش جهل و برابری آن با پیروی از شیطان»:
مانند آيه ٣ سوره حج: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَـَدِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَـَنٍ مَّرِيدٍ»: «گروهی از مردم، بدون هيچ علم و دانشی به مجادله درباره خدا بر میخیزند و از شياطین سركش پيروی میكنند»
همچنین علاوه بر آیات قرآن در روایات فراوانی از اهلبیت عصمت و طهارت (ع) نیز به اهمیت علمآموزی و پژوهش اشاره شده، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ»: «دانش را فرا گيريد، گرچه در دورترین مکانها مانند چين باشد...» و فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»: «تحصيل علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب و لازم است...» (بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۸)
✍️ در پایان نباید فراموش کرد که امروزه، که زمینه و ظرفیت تحقیق و پژوهش، بیش از هر زمانی فراهم است و انسان به وسیلۀ انواع نرمافزارها و اینترنت و فضای مجازی میتواند به آسانی بر جهانی از دانش و افکار دست یابد، وظيفه مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهلبیت (ع) در زمینه تحقیق و پژوهش علمی، صدچندان گردیده و باید تمامی سعی و تلاش خود را در این زمینه بهکار گیرند و بدیهی است که ترقی و پیشرفت جوامع اسلامی در گرو عمل به دستورات دینی در زمینه تحقیقات علمی و پژوهشی است و اگر جامعهای در این زمینه کاهلی نماید، مسلماً محکوم به فنا و نابودی است! و چه زیبا فرمود امیر بیان (ع): «بِقَدْرِ الکدِ تُکتَسَبُ المَعَالِی، ومَنْ طَلَبَ العُلی سَهِرَ الليالی، فمن طلب العلوم بغیر کدّ، کمن طلب المحال من المحال»: «به اندازۀ تلاش و کوشش، ترقی و پیشرفت به دست میآید و آن کس که خواهان دانش بدون رنج است، گویی محالی را از محالی میطلبد» (مجمع الامثال، ج١، ص٣۵٧)
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «#روز_پژوهش»
موضوع: «#اسلام #دینِ #تحقیق و #پژوهش»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٢۵ #آذر ١۴٠٣
🌙 الأحد ١٣ #جمادیالثانی ١۴۴۶
🌲 دسامبر 2024 15 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز رحلت حضرت #امالبنین (س)
🌙 روز تکریم مادران و همسران شهدا
☀️ #روز_پژوهش
💠حدیث روز 💠
💎 امام صادق (ع) :«بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها»
«بر حسین (ع) پنج سال گریسته شد؛ و امّجعفر کلابی (حضرت امّ البنین) همواره برای حسین (ع) مرثیه میسرایید و میگریست تا این که چشمانش نابینا شد!»
📚 الأمالی للشجری، ج ۱، ص ۱۷۵
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
305.1K
💠 #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_حجاب_و_عفاف
❓استفادهی بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ و اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند ، در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند؟
✅ فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. (و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است.)
❓آیا هر نوع انگشتری (طلا، عقیق، بدلیجات و...)، ساعت و عینک طبّی زیبا برای زنان زینت محسوب می شود، و باید از نامحرم بپوشانند؟
✅ تشخیص این گونه امور به عهده عرف میباشد؛ و اگر عرفاً زینت محسوب شود، برای زنان لازم است از نگاه نامحرم بپوشانند.
✍️ تذکر: در مسئله پوشش وجه و کفین نیز اگر زینت داشته باشند، باید از نامحرم پوشانده شوند، و در این مسئله، فرقی بین نامحرمها نیست، چه فامیل نزدیک باشد و چه غریبه، در نتیجه خانمها باید در مجالس و میهمانیهای فامیلی و غیره، وجه و کفین زینت شدهی خود را نیز از نامحرم بپوشانند و یا از زینتکردن آنها پرهیز کنند.
📚 https://farsi.khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «حضرت#امالبنین (س)، #مادر_ایثار ١»
مناسبت روز: امروز سیزدهم جمادیالثانی به عنوانِ «روز تکریم مادران و همسران شهدا» نام گرفته و علت این نامگذاری، آن است که مشهور است که «حضرت امالبنین (س)» همسر امیرالمؤمنین (ع) و مادر چهار شهید شجاع دشت نینوا، از جمله حضرت ابوالفضل العباس (ع)، در چنین روزی در جوار رحمت حضرت حق آرمیدند؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت امالبنین (س) آغاز مینمائیم؛
به راستی چه روز بزرگی است، روز تکریم از دلاور مادران تاریخ که همچون بانوی ایثار، حضرت امالبنین (س) پسرانی شجاع و مؤمن تربیت نموده و با وجود عشق بیهمتای مادری، فرزندان عزیزتر از جانشان را در راه اسلام و ولایت فدا کردند؛
و چه با عظمت است، ایثار و شهامت شیر زنان و همسران شهیدان سرافراز که بسیاری از آنان نوعروس بودند، اما با صبر و استقامت و توکل به خداوند متعال، و عشق به سالار شهیدان، همسران خود را برای حضور در جبهههای حق علیه باطل یاری و حمایت نمودند.
بیشک الگوی تمامی این شیر زنان و دلاور مادران، بانوی ایثارگر تاریخ، حضرت امالبنین (س) است که اگر چه خودشان در دشت کربلا حضور نداشتند، اما عطر ایمان، عشق به ولایت، و شجاعت و معرفت را قطره قطره در کام فرزندانشان نشاندند، تا در دشت خونین کربلا، ولایتمداری، وفاداری و شجاعت و شهامت حضرت ابوالفضل (ع) و دیگر فرزندان ایشان، لرزه بر تن دشمنان اسلام اندازند؛
عالمان شیعه در طول تاریخ، همواره شجاعت، فصاحت و علاقهی شدید حضرت ام البنین (س) به امیرالمؤمنین و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را ستودهاند و از ايشان به نیکی و بزرگی یاد کردهاند؛ چنانچه شهید ثانی (ره) میگوید: «امالبنین (س) نسبت به خاندان پیامبر خدا، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ و اهلبیت (ع) نیز برای ایشان، احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، به نزد ایشان میرفتند» [ستاره درخشان مدینه، ص۷]؛
✍️ هرچند متأسفانه از زندگانی و شخصیت حضرت امالبنین (س)، هیچ گزارش کاملی که تلفیقی از مستندات معتبر تاریخی، زمان شناسی و تحلیلهای عبرت آموز و بازنمایی شخصیت و زندگی این بانوی بزرگ اسلام باشد، در دست نیست، اما از همین روایات موجود میتوان، ادوار زندگی پرافتخار آن حضرت را به شش دوره تقسیم کرد:
1️⃣ از زمان تولد تا ازدواج: «اصالت و شجاعت خانوادگی»
این مقطع از زندگانی حضرت، حدود بیست سال به طول انجامیده و بانو در خانوادهای با اصالت و در قبیلهی بسیار شجاع بنیکلاب پرورش یافتهاند تا جایی که شایستگی و لیاقت همسری حضرت امیر (ع) را کسب نمودهاند؛
2️⃣ از ازدواج با امیرالمؤمنین (ع) تا خلافت علوی: «دوران تربیت یافتگی»
بالاترین افتخار حضرت امالبنین (س) را باید ازدواج با حضرت علی (ع) دانست که مسلماً دلیلی روشن بر لیاقت و شایستگی ایشان میباشد؛
تاریخ ازدواج آن حضرت در سال ٢٣ هجری قمری، یعنی در دوران مهجوریت و خانهنشینی حضرت علی (ع) بوده و تا آستانه خلافت امام، حداقل دوازده سال به طول انجامیده است؛ در این دوران سخت که حضرت علی (ع) بهگونهای در حصر اجباری در مدینه به سر میبردند، بیشترین فرصت را برای رشد فکری و تربیتی و اخلاقی همسر گرامیشان و فرزندانشان داشتهاند لذا این دوران را باید دورانی سراسر تلاش برای همراهی و همانندی با امام در ابعاد مختلف اخلاقی و علمی و عبادی برای حضرت امالبنین (س) دانست؛
3️⃣ دوران خلافت علوی: «الگویی شایسته در همسری خلیفه مسلمین»
دوران خلافت امیرالمؤمنین (ع)، دورانی کوتاه اما پر حادثه و همراه با فتنههای پیاپی بود که تا شهادت حضرت علی (ع) در حدود ۵ سال به طول انجامید؛
در این دوران، حضرت امالبنین (س) به همراه امیرالمؤمنین (ع) به شهر کوفه هجرت نمودند و به علت مقام و جایگاه حضرت امیر (ع)، زمینههای اجتماعی متعددی پیش روی ایشان گشوده شد، ولی حضرت امالبنین (س) با الگوگیری از آموزههای قرآنی دربارهی «نساءالنبی»، همچنان خدمت و همراهی با حضرت علی (ع) در قالب همسر و یاوری مهربان در خانه، و متولد نمودن و پرورش دادن فرزندانی با ایمان و شجاع همچون حضرت اباالفضل (ع) و برادران ایشان را بر هر کار دیگری ترجیح دادند و الگویی شایسته از زن برگزیده در جامعه علوی ارائه نمودند تا همه بدانند که در اسلام، بالاترین وظیفه زن در دو جبههی «همسری» و «مادری» و تربيت کردن فرزندان صالح است.
✍️ این مبحث ادامه دارد...
📚 برداشتی از کتاب پژوهشی مادر پسران، نوشته محمد رضایی آدریانی
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز رحلت حضرت #امالبنین (س)
موضوع: «#مادر_ایثار»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه ٢۶ #آذر ١۴٠٣
🌙 الإثنين ١۴ #جمادیالثانی ١۴۴۶
🌲 دسامبر 2024 16 Monday
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ روز حمل و نقل و رانندگان
💠 حدیث روز 💠
💎 پيامبر اکرم (ص):
«سافِرُوا تَصِحُّوا و تَغنَموا»
«سفر كنيد تا سالم باشيد و بهرهها نصیبتان گردد»
📚بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۲۲۱
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
341K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز حمل و نقل و رانندگان»
موضوع: #احکام_سفر
❓کسی که سفر مقدمهی شغل اوست، آیا در سفر نمازش تمام و روزهاش صحیح است یا آن که این حکم اختصاص به کسی دارد که اصل شغل او مسافرت باشد؟ و این گفته مراجع تقلید که میفرمایند: کسی که شغل او مسافرت است چه معنایی دارد؟ آیا اصلاً کسی یافت میشود که خود سفر، شغل او باشد؟ زیرا چوپان و راننده و ملوان و غیر آنها هم کارشان چوپانی و رانندگی و کشیترانی است نه سفر!؟
✅ کسى که سفر مقدمه کار او است، اگر در خلال هر ده روز، حداقل يک بار براى کار به محل کارش رفت و آمد نمايد، نمازش تمام و روزهاش صحيح است، و در کلمات فقها، مراد از کسى که شغل او مسافرت است، کسى است که قوام کار او به سفر است مانند شغلهایی که در سؤال ذکر شده است.
❓کسی که رانندگی، شغل ثابت و دائمی او نیست، ولی برای مدت کوتاهی وظیفه رانندگی به او محول میشود مثل سربازانی که وظیفه رانندگی را در پادگانها و پاسگاهها و غیر آنها بر عهده میگیرند، آیا این افراد حکم مسافر را دارند یا آنکه (مانند بقیهی رانندگان) واجب است نماز خود را در سفر تمام خوانده و روزه بگیرند؟
✅ اگر از نظر عرف، رانندگى ماشين در آن مدت موقت شغل آنها محسوب شود، حکم ساير رانندگان را خواهند داشت.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#مادر_ایثار ٢»
مناسبت روز: از روز گذشته به مناسبت سالروز رحلت حضرت #امالبنین (س)، مبحثی را در رابطه با ادوار زندگی این بانوی بزرگ اسلام آغاز کردیم و دوران پرافتخار ایشان را به شش دوره تقسیم نموده و سه دوره آن را به شرح زیر تقدیم نمودیم:
1️⃣ از زمان تولد تا ازدواج: «دوران اصالت و شجاعت خانوادگی»
2️⃣ از زمان ازدواج با امیرالمؤمنین (ع) تا خلافت علوی: «دوران تربیت یافتگی»
3️⃣ دوران خلافت علوی: «الگویی شایسته در همسری خلیفه مسلمین»
✍️ انشاالله امروز نیز به سه دوره دیگر از زندگی سراسر فخر و مباهات حضرت امالبنین (س) میپردازیم:
4️⃣ از صلح امام حسن (ع) تا آغاز قیام حسینی: «دوران حمایت از حسنین (ع) و تربیت فرزندانی شجاع و ولایتمدار»
پس از شهادت امیرالمؤمنین (ع) و با صلح اجباری امام حسن (ع)، دوران مهجوریت اهلبیت، دوباره آغاز گردید و حضرت امالبنین (س) و فرزندان ایشان نیز در این مظلومیت، شریک و همراه اهلبیت (ع) بودند؛
در این دوران سخت، حضرت امالبنین (س) نسبت به تربیت حماسی چهار یادگار علوی، همت گماردهاند؛ به صورتی که مورخین در این دوران، به نقش حمایتی آن حضرت و فرزندان ایشان، مخصوصاً حضرت عباس (ع) از امامحسن (ع) و امام حسین (ع) و نیز احترام و علاقهمندی حسنین (ع) نسبت به حضرت ام البنین (س) اشاره نمودهاند؛
5️⃣ دوران قیام حسینی: «صبر عظیم و فدا نمودن چهار فرزند در راه ولایت»
با انتشار خبر مرگ معاویه و آغاز خلافت یزید، فتنه تحریف آشکار اسلام آغاز گردید و در این دوران، امام حسین (ع) بهصورت قاطع و سریع در برابر تحریف قرآن و سنت ایستادند و در نهایت حماسه حسینی و نهضت عاشورا به وقوع پیوست؛
در تمامی این دوران بسیار سخت، حضرت امالبنین (ع) که بیش از شصت سال از عمر شریفشان میگذشت، همچنان با عمل به آیه « وَ قَرْنَ فی بُيُوتِکُنَّ ...» در خانهی خود در مدینه ماندند، اما چهار شیرمرد خود را برای ولایتیاوری و حمایت و دفاع از امام حسین (ع) راهی مکه و سپس راهی کربلا نمودند و با در پیش گرفتن صبری عظیم و جميل، در خانه حضرت امسلمه (س) آخرین و علویترین همسر پیامبر (ص)، با دل نگرانی، چشم به «قاروره» داشتند تا بالاخره با خونین شدن آن دریافتند که حضرت سیدالشهداء (ع) به شهادت رسیدهاند؛
طبق روایات، «قاروره»، مقداری از خاک کربلا بود که پیامبر(ص) آن را به امسلمه (س) داده و فرموده بودند: «هرگاه دیدید که این خاک، به خون تبدیل شد، بدانید که فرزندم حسین (ع) را در کربلا به شهادت رساندهاند».
6️⃣ پس از قیام عاشورا تا رحلت: «دوران فرهنگسازی عاشورایی»
از لحظه خون شدن خاک قاروره، دیگر کسی حضرت ام البنین (س) را آرام و ساکت ندید؛ بانویی که مظهر عفت و حجاب فاطمی و همچنین شجاعت قبیله بنیکلاب بود و سالها در خانه امیرالمؤمنین (ع) مانده بود و کمتر کسی ایشان را بیرون از خانه دیده بود، اینبار همچون حضرت فاطمه زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص) وارد میدان شدند و بیت الاحزانی در بقیع برپا نموده و تا آخرین لحظات عمر، با گریههای عاشورایی و هدفمند خویش، پرچمدار فرهنگسازی عاشورایی در جامعه مرده مدینه و حجاز شدند و یاد عاشورا و شهدای کربلا را زنده نگه داشتند و البته با این حرکت به یادماندنی در تثبیت امامت حضرت سجاد (ع) نیز نقش بهسزایی داشتند.
✍️ آنچه گذشت، گوشهای از زندگی پرافتخار بانوی بزرگ اسلام، حضرت امالبنین (ع) بود که در این مجال اندک به همین مقدار بسنده نموده و سخن امروز را با این روایت به پایان میبریم که چون حضرت از شهادت سیدالشهداء (ع) و فرزندانشان در کربلا خبردار شدند، باران اشک از دیدگان مبارک فرو ریخته و فرمودند: «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین میشد و او زنده میماند!» که بیشک این سخنِ حضرت، دليل دیگری بر دلدادگی عمیق ایشان به اهلبیت عصمت و طهارت و امام حسین (ع) میباشد.
(ریاحین الشریعه، ج۳، ص۲۹۳)
📚 برداشتی از کتاب پژوهشی مادر پسران، نوشته محمد رضایی آدریانی
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام رحلت حضرت #امالبنین (س)
موضوع: «#مادر_ایثار ٢»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه ٢٧ #آذر ١۴٠٣
🌙 الثلاثاء ١۵ #جمادیالثانی ١۴۴۶
🌲 دسامبر 2024 17 Tuesday
❇️ وقایع مهم روز:
☀️ سالروز شهادت #آیتالله_مفتح (ره) (١٣۵٨هش)
☀️ روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☀️ درگذشت خطیب شهیر محمدتقی #فلسفی (١٣٧٧ هش)
🌲 روز جهان عاری از خشونت و افراطیگری
💠حدیث روز💠
💎 امام صادق (ع): «لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً»
«دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: عالم يا دانشجو»
📚 امالی طوسی، ص٣٠٣
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
155K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه»
موضوع: #احکام_سفر_تحصیلی
❓کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت میکنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه میروند (و یا دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاهی میرود) و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام میشوند، نماز و روزه این افراد (در شهری که ساکن میشوند) چه حکمی دارد؟
✅ در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدت یکی دوسال در آنجا بمانند، نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#وحدت_حوزه_و_دانشگاه»
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (ره) در سال ١٣۵٨ شمسی است که بهعنوان «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری گردیده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن امروز را با کلام گهربار رهبر فرزانه انقلاب در این رابطه آغاز مینمائیم:
«مرحوم شهيد #دکتر_مفتّح علاوه بر اينكه يك روحانى برجسته و فداكار و روشنفكر و آشناى به نياز زمان بود، خصوصيتى داشت كه در تعداد معدودى از فضلاى آن زمان اين خصوصيت ديده میشد و آن، قدرت ارتباط گيرى با نسل جوان و دانشجويان و كسانى بود كه مايل بودند پيام دين را با زبان روز از يك روحانى و يك عالم به دين بشنوند...؛
لذا این تصادفى نيست كه روز اتّحاد دانشجو و روحانى، يا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ايشان قرار داده شده؛ چون انصافاً حلقهی وصلى بود كه متناسب با چنين خصوصيتى مینمود...» (سخنان رهبر فرزانه انقلاب مورخ ٢۶/ ٠٩/ ١٣٧٨)
✍️ همچنین معظمله درباره وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: «مسأله این است که دو جریان علمی و تحصیلی در کشور ما وجود دارد؛ یکی از آن دو، حوزه است که به جنبههای ارزشی جامعه... به دین، به اخلاق، به معارف و به فلسفهی الهی میپردازد... و کار علمىِ جریان دیگر (یعنی دانشگاه) خدمت به نیازهای (روز) جامعه است؛
بشر به عِلم و عالِم همان قدر نیاز دارد که به ضروریّات درجه یک زندگیاش محتاج است...؛
(لذا هر) دو جریان علمی «دانشگاه و حوزه» بسیار لازمند و هر کدام اگر تنها باشند، یک ستون از دو ستون اصلىِ پیکر جامعه، خراب و ویران است؛
اگر فرض کنیم حوزه باشد و دانشگاه نباشد... نتیجه (میشود) گرفتاری و عقبماندگىِ ملّت و کشور؛ و نهایتاً تسلّط دشمن...، زیرا وقتی کشوری فاقد دانش، صنعت، ابزارهای فنّی و روشهای مُدرن زندگی بود، کشورِ دیگری که از این روشها برخوردار است، میآید و آنها را به این کشور میفروشد؛ امّا به چه قیمتی؟ به هر قیمتی خودش خواست؛ به قیمت تمام ثروت مادّی کشور خریدار...؛
(بنابراین) اگر فرض کنیم جامعهای حوزه علمیه دارد، معنویّت و اخلاق دارد، اما علم (و فناوری روز) ندارد؛ همین بیعلمی، آن را به قربانگاه خواهد کشاند؛ زیرا دشمن میآید و محصول علمیای را که آن جامعه لازم دارد، حتّی به قیمت معنویّاتش به آن تحمیل میکند و میفروشد؛
حال اگر کشور و جامعهای دانشگاه خوبی داشته باشد، امّا حوزه علمّیهی خوبی نداشته باشد، وضعش از آن هم بدتر است؛ زیرا در این صورت، علم در کشور پیش خواهد رفت؛ امّا در جهت غیر ارزشهای انسانی! علمی خواهد بود در خدمت ظلم؛ علمی در خدمت استکبار؛ علمی در خدمت تبعیض؛ علمی در خدمت بی عفتی و حتّی علمی در خدمت خیانت به آرمانهای ملّی...؛
پس ملاحظه کردید که حوزهی تنها، بدون دانشگاه، و دانشگاهِ تنها بدون حوزه، کفافِ نیازهای امروز ملّت و کشور را نمیدهد؛
حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی که حوزههای علمیّه میخواهند شکل علمی آن را تأمین کنند، بنیانگذاری شد و از طرف دیگر حوزهی علمیّهای بر اساس ضدیّت با تازههای علمی بنا شد و دو جریانی که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟
در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود؛ زیرا دو نیرو به جای سازندگی، (علم خود را) در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند گرفت و این بسیار خطرناک است؛
✍️ لذا وحدت حوزه و دانشگاه یعنی روآوردنِ این دو به یکدیگر؛ یعنی دانشگاه، علم و دانش و تحصیلِ علم را در جهت ارزشهای اسلامی و اخلاقیای قرار دهد که در حوزهها روی آن ارزشها با شیوههای صددرصد علمی و به طور کامل، کار و تحقیق و تدریس میشود؛ علم در جهت دین؛ علم در جهت اخلاق؛ علم برای انسان؛ علم وسیلهای برای بینیازی از بیگانگان؛ علم برای تأمین استقلال ملّی ما؛ علم برای عزّت امّت اسلامی؛ علم برای اینکه دیگر امریکا یا اروپا نتوانند به وسیلهی ابزار علم، ملتها را بیچاره و زیر پا لگد مال کنند؛ علم به عنوان یک سپر، یک مدافع و یک وسیلهی پرواز؛ اینها همه در صورتی خواهد شد که دانشگاه از حوزه بیاموزد و آن روشها و ارزشهایی که در حوزه هست (یعنی) ارزشهای دینی و اخلاقی در محیط دانشگاه نفوذ کند...؛ البتّه حوزهی علمیّه هم برای اینکه پیشرفت کند و از جمود خارج شود، باید روشهای علمیای را به دست آورد که در دانشگاه معمول است... این، آن خصوصیتی است که میتواند همهی کشور، هم حوزه و هم دانشگاه را به کمال مطلوب برساند...»
📚 تلخیص بیانات رهبر فرزانه انقلاب ۱۳۷۳/۰۹/۲۷
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «سالروز شهادت #دکتر_مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه»
موضوع: «#وحدت_حوزه_و_دانشگاه»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٢٨ #آذر ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١۶ #جمادیالثانی ١۴۴۶
🌲 دسامبر 2024 18 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم.
💠 حدیث روز 💠
💎 امام على (ع) : «الوَفاءُ عُنوانُ وُفُورِ الدِّينِ و قُوَّةِ الأمانَةِ»
«وفادارى، نشان ديندارى زياد و امانتدارى قوى است.»
📚 غرر الحكم، ح۱۴۳۰
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
294.5K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_سفر_تحصیلی
❓استادان و دانشجویان، در صورتی که بیش از ده روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس میمانند، حکم نماز و روزهشان چگونه است؟
✅ همه مراجع: برای این گونه افراد، نماز، تمام و روزه، صحیح است.
❓استادان و دانشجویان در صورتی که کمتر از ده روز در محل تحصیل و خوابگاه میمانند، تکلیف نماز و روزه آنها چیست؟
✅ اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل که دارای حقوق دریافتی میباشند، اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه آنها صحیح است؛ اما سایر دانشجویان که در کمتر از ده روز رفت وآمد میکنند، بنابر احتیاط واجب، (باید) نماز را جمع (هم تمام و هم شکسته) بخوانند؛ همچنین روزه را در سفر بگیرند و در وطن نیز قضا کنند؛
⬅️ تذکر: در این احتیاط واجب، دانشجویان میتوانند به فتوای مجتهد دیگر که دارای شرایط رجوع است و نماز را کامل و روزه را صحیح میداند، عمل نمایند.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG