✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
« نحوست ماه صفر؟! »
روز شنبه، ١۴٠٠/٠۶/٢٠
امروز چهارمین روز از دومین ماه قمری یعنی ماه صفر است که در برخی از روایات اسلامی، مسلمانان را از انجام کارهای مهم در بعضی از روزهای آن، پرهیز داده و برای دفع آفات و بلایا در این ماه به دادن صدقه و خواندن دعا و قرآن، سفارش فراوان شده است!
❓حالا سؤال اینجاست که آیا واقعاً ماه صفر، نحس است؟ و باید برای رفع نحوست آن، کارهای ویژهای انجام داد؟ که انشاالله در سخن امروز به این پرسش، پاسخ خواهیم داد؛
✅ معروف است که «صفر» ماهی منحوس است و در چرایی منحوس بودن این ماه دلایلی از جمله: رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) و همچنین ورود کاروان اُسرای کربلا به شهر شام، شهادت حضرت رقیه (س) و وجود اربعین حسینی و نیز آغاز جنگ صفین و کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مسلمانان در این جنگ را ذکر کردهاند!
👈در برخی روایات نیز، روزهای اول، دهم و بیستم ماه صفر را از ایام نحس شمرده و از سفرکردن در این روزها نهی نمودهاند!(الحدائق الناضرة، ج۱۴، ص۴۰]
همچنین در روایتی از حضرت علی (ع) آمده است: «در این ماه با رحلت پیامبر (ص) چیزی (از بشریت) قطع شد که با فوت هیچ اَحَدی، قطع نشده بود!»، که اشاره به این موضوع است که در این ماه، وحی الهی بر بَشر قطع گردید، لذا شاید به همین دلیل، مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی بَدیُمن یاد کردهاند!
از دیگر پنداره های نحوست ماه صفر، وجود روایت بشارت دادن به خروج از این ماه توسط پیامبر اکرم (ص) است: «مَن بَشَّرَنِی بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّهُ» (علل الشرایع، ١، ١٧۵) که البته فارغ از ضعیف بودن سند این روایت، میتواند وعده حضرت را، نه به دلیل تمام شدن ماه صفر که به دلیل بشارت به آغاز ماه ربیع الاول دانست!
✍️ بنابراین هرچند این مبنا میتواند درست باشد که بدی و نحوست ایام را به دلیل وقایع اتفاق افتاده در آنها بدانیم؛ اما سرایت دادن حُکم چند اتفاق و روز بَد از یک ماه به همه روزهای آن، قطعاً منطقی نیست! لذا نمیتوانیم از این نظر، میان ماه صفر و ماههای دیگر سال تفاوتی قائل شویم و از میان همه ماهها، نحوست آن را تأیید نماییم!
البته آنچه گذشت به معنای نفی اعمال ویژه این ماه و حُسن صدقه دادن و انکار پاداش احسان و انفاق در این ماه نیست، زیرا صدقه دادن و نیکی کردن در همه ماههای سال نیکوست و در پیشگیری از حوادث ناگوار و شوم نیز تأثیری بسزایی دارد! چنانچه شیخ عباس قمی (ره) صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان در باب «اعمال ماه صفر» آورده است: «آگاه باش که برای رفع نُحوست و بدیمنی چیزی بهتر از صدقه دادن و خواندن دعاها و استعاذات وارده نیست و اگر کسی بخواهد از بلاهای نازله در این ماه، محفوظ بماند، چنانکه محدّث فیض و غیر او فرمودهاند؛ هر روز «ده مرتبه» دعای «یَا شَدِیدَ الْقُوىٰ... » را بخواند...»
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٢١ شهریور ١۴٠٠
🌙 الأحد، 05 صفر 1443
🌲م Sunday 12 August 2021
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز شهادت حضرت رقیه (س)
🔹 روز سینما
🔹 روز هنر انقلاب اسلامی
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز شهادت حضرت رقیه (س)
موضوع: #احکام_تربیت_کودکان
❓آیا در دین اسلام، تنبیه کردن کودکان جایز است؟ و اگر تنبیه کودکان برای تأدیب آنها باشد، چه صورتی دارد؟
✅ در هیچ شرع و قانونی، چه رسد به شرع مقدس اسلام که کاملترین دین الهی است، ظلم و آزار هیچ انسانی جایز نیست، چه رسد به کودکان مظلوم و بیپناه! و تمام ادله عقلی و نقلی و همه علما و فقها اجمالاً آن را حتی برای والدین، حرام و معصیت و گناه و ظلم بزرگ میدانند و فرد مرتکب، علاوه بر ضمان و لزوم جبران ضرر وارده به کودک، در مواردی مستحق تعزیر (وقصاص) هم میباشد!
البته اینکه در شرع، تنبیه بدنی فقط برای پدر، آن هم برای تأدیب کودک جایز دانسته شده، دو شرط دارد:
1️⃣ تربیت فقط متوقف بر تنبیه بدنی باشد؛
2️⃣ تنبیه در حد بسیار محدود باشد که حتی منجر به سرخی و ورم اندک هم نگردد!
✍️ هر چند که تنبیه بدنی کودکان (در همین حد هم) در عصر و زمان حاضر، عوارض و پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی دارد و لذا حتیالامکان باید از آن نیز صرفنظر شود و از طُرُق دیگر، نظیر تشویق یا قهر و یا محرومیت از سفر و پول توجیبی و... برای تربیت کودک استفاده شود.
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «حضرت رقیه (س) آخرین برگِ سند مظلومیت و حقانیت حماسه بزرگ حسینی»
روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠۶/٢١
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت حضرت رقیه (س) دختر سهساله امام حسین (ع) در خرابه شام است، که ضمن تسلیت و تعزیت، روزبرگ امروز را به این سؤال مهم اختصاص میدهیم که:
❓براستی چرا امام حسین (ع)، کودکان را نیز همراه کاروان خود به کربلا بردند و آیا کودکان در به ثمر رسیدن حماسه بزرگ حسینی، مأموریت ونقش ويژهای داشتهاند؟
✅ در پاسخ به این سؤال، باید عرض شود، ما همیشه در حماسهی عاشورا از نقش اصحاب و یاران و خویشان بزرگِ حضرت سخن گفتهایم، اما غافل از اینکه كربلا پر است از حماسهی كودكان به ظاهر کوچک، كه در اين مسیر، در خون تپيدن پدران و برداران خود را پيش روی خويش ديدند و مبارزه با ستم و فرياد در برابر فرعون زمان را آموختند و با اقتدا به بزرگان خود، در کربلا و کوفه و شام حماسههای جاویدان آفریدند!
✍️ اگر چه این کودکان، توان جنگ با شمشیر را نداشتند، اما حضور و شهادت و اسارتشان، نقش بیبدیلی در عزت و عظمت ابعاد عاشورا و نيز شتاب بخشيدن در فروپاشی بنيان ظلم و استبداد در تاریخ اسلام داشته است!
👈 اولین مأموریت کودکان لب تشنه عاشورا پس از شهادت همه اصحاب و یاران بزرگتر، به عهده کوچکترین سرباز کربلا بود؛ او باید بزرگترین و جانسوزترين واقعه عاشورا را رقم میزد!
پس مأموریت آغاز میشود و امام، كودك شيرخوار خود را بر سر دست میگیرند و رو به لشگر دشمن، میفرمایند: ای مردم! اگر به من رحم نمیكنید به اين كودك شیرخوار رحم نماييد و سیرابش کنید!
هرچند امام میدانند که کار حضرت علی اصغر (ع) تمام است، اما امام رئوف با بردن فرزند عزیزتر از جانشان به قربانگاه، میخواهند ولو یک نفر از سپاه دشمن را هدایت نمایند! ولی در اين لحظه تيری توسط حرملهی ملعون، به سوی نوزاد پرتاب و او را با مظلومیت تمام به شهادت میرساند و اين سرباز كوچك را تبدیل به گوياترين سند مظلوميت و حقانیت عاشورائیان در پهنه تاریخ مینماید؛ چرا كه در هيچ آئينی، خواه آسمانی و یا زمینی، نوزاد شيرخواره، گناه و تقصیری ندارد تا كسی با او دشمنی كرده و وی را با لبانی تشنه بِه شهادت رسانَد و هیچکس در هيچ نقطهای از هستی، كشتن او را بر نمیتابد! از اين رو با كشته شدن حضرت علی اصغر (ع)، حجت بر تمامی دشمنان امام (ع) تمام شد و حتی مورخین دستنشانده آنها نیز توان تحریف تاریخ را از دست دادند!
👈 بعد از او، نوبت حماسه کودکی دیگر به نام عبدالله بن حسن (ع) است که در واپسين لحظههای نبرد بين امام و دشمنان، به سوی میدان دويده و دست خود را جلوی ضربه شمشير «بحر بن كعب»، که میخواست امام را به شهادت رِسانَد، گرفت و دستش قطع و در آغوش امام به شهادت رسید و او نیز چون آفتابِ حقيقت در پس ابرهای تيره ظلم و بيداد پرتوافشانی کرد!
👈 سپس نوبت حماسه به دیگر كودكان بیگناه کربلا میرسد كه طعمه آتشافروزی خیمهها و آوارگی در بیابان و اسارت و تازیانه و کتک به دست پستترین موجودات زمین میشوند! تا هر یک از آنها نیز سندی آشکار بر مظلومیت و حقانیت عاشورائیان شوند!
👈اما یکی از مهمترین مأموریت کودکان کربلا به عهده حضرت رقیه (س) است تا با فریاد مظلومیت در کنار قصر یزید، کاخِ ظلم را بر سَرِ او ویران و مردم خفته شام را بیدار کند!
✍️ و اینگونه حضرت رقیه (س) تبدیل به آخرین برگ سند مظلومیت و حقانيت حماسه حسینی شد و دیگر کودکان کربلا همچون حضرت باقرالعلوم (ع) نیز تبدیل به راویان بزرگ تاریخ کربلا شدند ...
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه - ٢٢ شهریور ١۴٠٠
🌙 الإثنين، 06 صفر 1443
🌲م Monday 13 August 2021
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 مناسبت خاصی نداریم
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_رکوع
١٠٢٨. انسان هر ذكرى در ركوع بگويد، كافى است؛ ولى احتياط واجب آن است كه به قدر سه مرتبه "سبحان الله" و يا يك مرتبه "سبحان ربى العظيم و بحمده" كمتر نباشد.
١٠٣٠. در ركوع بايد به مقدار ذكر واجب، بدن آرام باشد و در ذكر مستحب هم اگر آن را به قصد ذكرى كه براى ركوع دستور دادهاند بگويد بنابر احتياط واجب، آرام بودن بدن لازم است.
١٠٣١. اگر موقعى كه ذكر واجب ركوع را مىگويد، بىاختيار به قدرى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود بايد بعد از آرام گرفتن بدن بنابر احتياط واجب دوباره ذكر را بگويد ولى اگر كمى حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج نشود، يا انگشتان را حركت دهد اشكال ندارد.
١٠٣٢. اگر پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد عمداً ذكر ركوع را بگويد نمازش باطل است.
١٠٣٣. اگر پيش از تمام شدن ذكر واجب، عمداً سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است؛ ولی اگر سهوا سر بردارد چنانچه پيش از آنكه از حال ركوع خارج شود، يادش بيايد كه ذكر ركوع را تمام نكرده، بايد در حال آرامى بدن دوباره ذكر را بگويد؛ اما اگر بعد از آنكه از حال ركوع خارج شد، يادش بيايد، نماز او صحيح است.
📚 توضیح المسائل امام خمینی (ره)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG