eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: سالروز زلزله بم در سال ١٣٨٢ موضوع: ❓نماز آیات چیست و علت شرعی وجوب آن کدام است؟ ✅ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌شود؛ در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه‏ اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد. ❓نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ ✅ نماز آیات را می‌توان به چند صورت به‌جا آورد: 1️⃣ بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به‌ جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. 2️⃣ بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره‌ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. 3️⃣ یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد. 4️⃣ سوره ای که آیه‌ای از آن را در قیام پیش از رکوع اوّل خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه‌ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز:«اسلام و نزول بلایا» (برگ اول) روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۵ مناسبت روز: امروز سالروز «زلزله‌ی بم» با بزرگی ۶٫۶ ریشتر در سال ۱۳۸۲ است که با حدود ۵۰ هزار کشته، یکی از عظیم‌ترین بلایای طبیعی در طول تاریخ ایران بوده است و در تقویم به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری گردیده؛ لذا ضمن عرض تسلیت به تمامی بازماندگان این حادثه‌ی بزرگ، سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص می‌دهیم؛ برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه می‌شویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است: 1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسان‌ها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل می‌شود! چنانچه قرآن می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)‌‌؛ همچنین پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختی‌ها را بر اهل زمین فرو می‌فرستد» (الفتن، ص۴٣١) امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازه‌ای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛ 🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند! چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرموده‌اند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهج‌البلاغه، ص٣١٩)؛ رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛ و همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴) 2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین وافراد نیکوکار دارد، به گونه‌ای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نموده‌اند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوندمتعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء می‌نمایند! در نتیجه این نوع بلاء در اصل هدیه‌ای الهی، برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس ، گرسنگى ، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد، و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵) ✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء می‌تواند برای عده‌ای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عده‌ای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد! هرچند که ما هر چیزی به نظرمان ناپسند آید را، برای خودمان شرّ و بدی می‌پنداریم، ولی طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی می‌پنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶)‌. https://eitaa.com/ROOZBARG
1.08M
🎧 پادکست مناسبت: سالروز «زلزله‌ی بم» موضوع امروز: «اسلام و نزول بلایا» (برگ اول) روز یکشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٠۶ دی ١۴٠٠ 🌙 الإثنين، ٢٢ جمادی‌الاولی ١۴۴٣ 🌲م Monday 27 December 2021 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: ایام زلزله بم در سال ١٣٨٢ موضوع: ❓بعد از وقوع زلزله در منطقه‏ای، غالباً در مدت کمی ده‌ها پس لرزه رخ می‏دهد، حکم نماز آیات در این موارد چیست؟ ✅ هر زلزله‏اى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانه‏اى دارد. ❓اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزش‌های خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقه‏ای که ما زندگی می‏کنیم، اعلام نماید، ولی ما اصلاً آنها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نماز آیات بر ما واجب می‏شود یا خیر؟ ✅ اگر به‌گونه‌ای است که کسی آن را احساس نمی‌کند و فقط با دستگاه‌ها، قابل درک باشد، نماز آیات واجب نیست. ❓آيا در نماز آياتى كه به جماعت اقامه مى‌شود، خواندن حمد و سوره بر مأمومين واجب است؟ ✅ حكم جماعت در نماز آيات مانند جماعت در نمازهاى يوميه مى‌باشد كه قرائت امام از قرائت مأموم کفايت مى‌کند. ❓اگر براى زلزله نماز آيات خوانده نشده، آيا قضا دارد يا خير؟ ✅ نماز آيات براى زلزله قضا نمى‌شود و هر وقت بخواند بايد به نيت ادا خوانده شود. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اسلام و نزول بلایا» (برگ دوم) روز دوشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۶ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در روز گذشته به مناسبت سالروز زلزله بم، در رابطه با معانی مختلف بلاء سخن گفتیم و عرض کردیم که از نظر اسلام، «بلاء» برای برخی به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» است که به سبب اعمال بَدِ آنها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل می‌شود! ولی برای بعضی دیگر، بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» است که باعث ترفیع درجه، پاک شدن گناهان و... می‌شود؛ ❓اما نکته‌ی مهم این است که وظیفه مؤمنین در قبال مصائب و بلایا چیست؟ ✅ در جواب به این سؤال ابتدا باید بدانیم در دین اسلام، خود را در دام بلاء و سختی‌ها انداختن و درخواست ثواب از خداوند متعال از این طریق، مورد نکوهش شدید قرار گرفته است؛ چنانکه روزی رسول گرامی اسلام (ص) برای عیادت بیماری بر بستر او حاضر شدند و از او احوالپرسی نمودند؛ آن بیمار عرض کرد: چند شب قبل، نماز مغرب را به امامت شما به جا آوردم و شما در نماز سوره قارعه را خواندید، پس من از درگاه پروردگار، درخواست نمودم اگر در دنیا گناهی کرده‌ام که به‌واسطه‌ی آن در آخرت مرا کیفر خواهد نمود، در آن تعجیل نماید و در همین دنیا مرا پاک کند و پس از این دعا، چنین بیمار شدم! رسول خدا(ص) به او فرمودند: چیز بدی گفتی، چرا چنین دعا نکردی که: «پروردگارا، نیکی دنیا و آخرت را نصیب ما کن و ما را از عذاب آخرت در امان بدار»: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» و پس از آن، رسول خدا (ص) برای او دعا کردند و شفا یافت» [بحار الانوار، ج٧٨، ص١٧۴] امام صادق(ع) نیز به اصحاب خود سفارش می‌فرمودند که: «از پروردگار خود عفو و عافیت درخواست کنید چون شما مرد (میدان حوادث و) بلیات نیستید!» [المحاسن، ج١، ص٢۵٠] ✍️ اما در باب وظایف مؤمنین در قبال مصائب و بلایا، آنچه از آیات و روایات و سیره‌ی ائمه اطهار (ع) به دست می‌آید، چند چیز است: 1️⃣ «صبر و شکیبایی» چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «هیچ مؤمنی نیست، مگر اینکه به بلایی گرفتار است و بلای بزرگتر و گرفتاری شدیدتری هم به دنبال او در انتظار است! پس اگر در همان بلاء، صبر و شکیبایی داشته باشد، خداوند آن بلای بزرگتر را از او برطرف می‌نماید و اگر صبر نکرده و بی‌تابی نماید، بلای بزرگتر که در انتظار اوست فرا می‌رسد و مرتب گرفتاری‌هایش بیشتر می‌گردد تا وقتی که صبر نیکو و شکیبائی را پیشه نماید» [وسائل‌الشیعه، ج٢، ص۴٢٢] 2️⃣ «تسلیم بودن در برابر خواست خدا» صبر بر بلا و سختی‌ها زمانی با ارزش است که با رضایت کامل و تسلیم در برابر خواست الهی باشد نه با ناراحتی و شکایت از اوضاع موجود! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «خداوند متعال به حضرت داوود (ع) وحی فرمود: ای داوود! تو چیزی می‌خواهی و من‌ چیزی می‌خواهم؛ ولی فقط آن چیزی واقع می‌شود که من می‌خواهم! پس اگر تسلیم خواست من شوی، خواست تو را هم تأمین می‌کنم؛ اما اگر تسلیم خواست من نشوی، خود را در راه خواسته‌ات به رنج و زحمت می‌افکنی و آنگاه باز هم همان می‌شود که من می‌خواهم» [بحارالانوار، ج۵، ص١٠۴] البته این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که خداوند همواره خیر و صلاح بنده‌ی خود را می‌خواهد، اما چه بسا که بنده برخلاف آن درخواست نماید! 3️⃣ «دعا کردن» چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «اگر مردم به هنگام نزول عذاب‌ها و گرفته شدن نعمت‌ها، با درستی نیّت و با قلب‌های پر از محبّت در پیشگاه خدا زاری و دعا کنند، آنچه از دستشان رفته را باز خواهد گرداند، و هر گونه فسادی را برای آنان اصلاح خواهد کرد» [وسائل‌الشیعه، ج۵، ص١٨۴‌] 4️⃣ «دادن صدقه» «صدقه» از سفارشات اسلام است که علاوه بر اینکه برای پیشگیری از گرفتاری‌ها و دور کردن بلاهای مقدر شده، بسیار مؤثر است؛ برای خلاصی از بلایا نیز مورد سفارش ویژه قرار گرفته؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «صدقه، بلا را دفع مى‌كند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مى‌كند و چيزى جز دعا و صدقه، درد و بيماری‌ها را از بين نبرد» [بحارالأنوار، ج٧١، ص١٣٧] 5️⃣ «اندیشیدن، عبرت گرفتن و جبران نمودن» یکی از حکمت‌های نزول بلایا، موعظه دادن به مؤمنان است، لذا می‌بایست در هنگام رسیدن بلا و مصیبت، برای پی بردن به حکمت آن تلاش کنیم؛ تا اگر عقوبت است، استغفار کرده؛ و اگر تأدیب و هشدار است هوشیار شویم؛ و اگر یادآوری وظیفه است، به یاد آن بیفتیم و انجامش دهیم و... ✍️ بنابرآنچه گذشت، صبر و تسلیم در برابر اراده خداوند، و دعا نمودن و دادن صدقه برای رفع بلاء، و همچنین اندیشیدن و عبرت گرفتن، راز پیروزی در امتحانات بزرگ الهی است! https://eitaa.com/ROOZBARG
1.28M
🎧 پادکست مناسبت: ایام «زلزله‌ی بم» موضوع امروز: «اسلام و نزول بلایا» (برگ دوم) روز دوشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ٠٧ دی ١۴٠٠ 🌙 الثلاثاء، ٢٣ جمادی‌الاولی ١۴۴٣ 🌲م Tuesday 28 December 2021 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 سالروز شهادت عالم مجاهد آیت‌الله غفاری (ره) سال ١٣۵٣ شمسی 🔹 سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) سال ١٣۵٨ شمسی 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: سالروز شهادت آیت‌الله غفاری (ره) زیر شکنجه ساواک موضوع: ✅ شکنجه‏ به آزار جسمی یا روحی برای تنبیه یا وادار کردن کسی به کاری گفته می‌شود. ✅ در شرع مقدس براى جرایم گوناگون کیفرهاى مشخصى وضع شده که تعدی از آنها حرام و ضمان آور است؛ از این رو، مجازات و شکنجه متهمى که جرمش ثابت نشده، حتى براى گرفتن اقرار از وى حرام است‌ و حتی در رابطه با بزهکارى که بزه‌‏اش ثابت شده، کیفر کردن او به بیش از آنچه که در شرع مقدس در موارد حدود و قصاص مقرر گردیده و یا توسط حاکم شرع‏ در موارد تعزیرات تعیین شده، حرام و تعدّى کننده ضامن است. ✅ اقرار از روى تهدید و شکنجه بدون وجود قراینى بر صحت آن بى‌اعتبار است و اثرى بر آن مترتب نمى‌شود، لیکن چنانچه شواهد و قراینى بر درست بودن آن دلالت کند، به‌گونه‏‌اى که براى قاضی علم پیدا شود، به آن ترتیب اثر داده مى‌شود؛ البته بنابر این قول که در حقوق الهی، همچون حدود، علم قاضی اعتبار ندارد، قاضی نمى‌‏تواند بر اساس علم خود عمل کند و نیازمند اقرار اختیارى یا بینه است. 📚 مجموعه آراى فقهى درامور کیفرى، ج۲، ص۱۵۰-۱۵۱. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شهید آیت‌الله غفاری (ره)، اسوه‌ی مقاومت و ایثار» روز سه‌شنبه، ١۴٠٠/١٠/٠٧ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت مبارز نستوه و اسوه‌ی مقاومت و ایثار، حضرت آیت‌الله شیخ حسین غفاری (ره) است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات بر روح بلند و ملکوتی این عالِم مجاهد، آغاز می‌نمائیم؛ پیروزی انقلاب اسلامی و استقلال و آزادی ملت بزرگ ایران، مدیون مجاهدان وبزرگ مردانی است که برای اعتلا و سربلندی ایران و تحقق جامعه و نظام اسلامی، در دوران اختناق ستم شاهی، فریاد آزادی و آزادگی سر داده و پرچم مبارزه و بیداری ملت را برافراشته و در راه تحقق حکومت عدل اسلامی، ‌‌ایثارگرانه تمامی سختی‌ها و وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها را در زندان‌های دژخیمان پهلوی به جان خریدند و هرگز از اصول انقلابی و اسلامی خویش منحرف نگردیده و مصداق آیه ٢٣ سوره احزاب بودند: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً»: «از ميان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پيمان بسته بودند، صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پيمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسيدند) و بعضى ديگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقيده و پيمان خود را) تغيير ندادند!» بی‌شک یکی از این مجاهدان بزرگ، شهید آیت‌الله غفاری (ره) است که با تمام وجود، به میدان آمد و برای مبارزه با طاغوت پهلوی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، اما با این وجود، برای اغلب مردم مخصوصاً نسل جوان ما، ناشناخته است! این عالم شجاع، سال‌ها به جرم حمایت از اسلام و ولی فقیه زمان و اعتراض به ظلم و ستم بر علیه ملت مظلوم ایران در زندان‌های مخوف ساواک، تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت، ولی حاضر نشد حتی بر روی کاغذ و در کلام، علیه امام امت و ملت ستمدیده ایران، سخنی بر زبان براند! و در آخرین بازجویی ساواک، با همان شجاعت و درایت همیشگی خود می‌نویسد: «تنها کسی که می‌‌تواند ایران را نجات دهد آیت الله خمینی است... و دشمن خمینی کافر است!» شهید غفاری، برخلاف شخصیت مبارزاتی خود که فردی استوار و سرسخت بود در بین مردم، دارای شخصیتی بسیار مهربان و دلسوز بوده که همواره یار و یاور مردم محروم و منشاء خیرات و خدمات زیادی در زمینه‌های مختلف اجتماعی بوده؛ و به راستی می‌توان او را مصداق آیه ٢٩ سوره فتح دانست: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ...»: «محمد (ص) فرستاده خداست و یاران و همراهانش با کافران بسیار قویدل و سخت، و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند...» از دیگر خصوصیات این عالم ربانی می‌توان به روح خداترسی و جلوه‌های زیبای معنوی ایشان اشاره کرد تا جایی که به شهادت همراهان او، حتی در شب‌های سرد و سخت زندان و با دست و پای مجروح و تن تب‌دار با زحمت زیاد وضو گرفته و تا حوالی صبح با خدای سبحان راز و نیاز می‌نمود! این عاشق عارف و مجاهد نستوه، پس از ١٣ سال استقامت و پایداری در زندان‌های مخوف رژیم ستم‌شاهی، عاقبت دعایش مستجاب شد و در غروب ششم دی ماه سال ۱۳۵۳ شمسی در اوج مظلومیت اما سرافرازانه چون سروی راست‌قامت در محبس تنگ و تاریک، با بدن با مته سوراخ شده و دست و پای شکسته و با اَره بریده شده و دندان‌های خرد شده و با صورتی پوست کنده و محاسن ‌‌خونین به آرزوی دیرینه خود، یعنی شهادت رسید! و ساواک که حتی از جنازه او نیز واهمه داشت، شبانه پیکر مطهر ایشان را به قم فرستاد تا بدون سر و صدا دفن کند؛ اما طلاب و مردم قم از موضوع باخبر شدند و اجازه ندادند و در صبح روز ۷ دی ماه ۱۳۵۳، پیکر مطهر این اسوه مقاومت و ایثار را از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا قبرستان دارالسلام قم تشییع کرده و به خاک سپردند؛ امام خمینی(ره) درباره مجاهدت‌های عظیم و شکنجه‌های آیت‌الله غفاری فرمودند: «زجر ما این است که پای علمای را اره کردند! آقا! توی روغن سوزاندند! زجر ما این است که ده سال، پانزده سال... علمای ما را حبس کردند....» (صحیفه امام، ج۴، ص٣٠۴) ✍️ روحش شاد، و یادش گرامی و نامش همواره جاودان باد. 📚 برگرفته از کتاب "زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله حسین غفاری" تألیف حسین کاوشی سیدآبادی. https://eitaa.com/ROOZBARG
1.14M
🎧 پادکست مناسبت: سالروز شهادت مبارز نستوه آیت‌الله شیخ حسین غفاری (ره) موضوع امروز: «شهید آیت‌الله غفاری (ره)، اسوه‌ی مقاومت و ایثار» روز سه‌شنبه، ١۴٠٠/١٠/٠٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ٠٨ دی ١۴٠٠ 🌙 الأربعاء، ٢۴ جمادی‌الاولی ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 29 December 2021 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم 👇👇👇👇👇👇👇 هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبت: سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به دستور امام راحل (ره) موضوع: ❓آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟ ✅ شاید همه این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) شنیده باشید که فرمودند طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه؛ طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است، اما این وجوب، وجوب کفایی است، واجب عینی نیست، یعنی دانش­‌هایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است، به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود، باید افرادی که دارای شرایط هستند، بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست؛ مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است. ❓از امام راحل نقل شده است که فرمودند اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید! چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟ ✅ خب، سوال خوبی است! در یک مورد مشابه این سوال نیز، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است؛ یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیت‌المال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که دارد از بیت‌المال استفاده می‌کند و درس نمی‌خواند؛ و هم حرمت وضعی دارد، تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند! اما چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی‌کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد، نه کوتاهی و مسامحه کند، حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می‌کند، در شبانه­‌روز باید ساعت خاصی را درس بخواند، این شرایط را باید مراعات کند. 📚 https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اسلام، پرچمدار مبارزه با بی‌سوادی» روز چهارشنبه، ١۴٠٠/١٠/٠٨ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما روز گذشته، هفتم دی ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ١٣۵٨ شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بود، لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ بی‌شک یکی از مهمترین شاخص‌های رشد در جوامع امروز بشری، میزان بهره‌مندی مردم آن جامعه از سواد و علم است و بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام‌ها قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ است و هر چه افراد یک جامعه، باسوادتر شوند، یقیناً سیر تحول و حرکت آن جامعه به سمت توسعه‌ی همه‌جانبه، سریع‌تر خواهد شد؛ در این راستا دین مبین اسلام، که کاملترین دینِ الهی است و برای همه‌ی جوانب زندگیِ انسان، برنامه ویژه دارد، «علم آموزی» را به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها و دستورات خود قرار داده، به‌صورتی که بزرگترین معجزه رسول اسلام، کتابی به نام «قرآن» است و تنها دینی است که با امر به خواندن، اعلام وجود کرده: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ‌»: «بخوان به نام پروردگارت که [جهان را] آفرید». (اقرأ/ ١) و در نخستین گوهرهای آسمانی‌ خود پس از توحید، از «علم‌آموزی و قلم» سخن به میان آورد: «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»: « او كه با قلم (آنچه را انسان نمى‌دانست) به او آموخت»؛ و دانش را مایه‌ی سروری و یکی از شرایط رهبری و پیشوایی دانسته و برای پویندگان علم و دانش، پاداش‌های معنوی بسیار والا در نظر گرفته است؛ بنابراین باید اسلام را «بزرگ ترین حامی دانش‌اندوزی» و «پرچمدار مبارزه با بی‌سوادی» در تاریخ بشریت دانست؛ در سیره‌ی گفتاری و رفتاری پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز همواره به اهمیت علم‌آموزی و نقش آن در تکامل زندگی بشر، تأکید و سفارش شده، تا جایی که پیامبر اکرم(ص) هدف از رسالت خود را علم‌آموزی بیان فرمودند: «بِالتَّعْلیمِ اُرْسِلْتُ»: «من برای تعلیم فرستاده شده‌ام» (بحارالأنوار، ج١، ص٢٠۶) و در نخستین اقدامات خود پس از اولین پیکار نظامی با مشرکان، آموزش خواندن و نوشتن به ده مسلمان را بهای آزادی اسیران باسواد اعلام نموده و با این دستور در عمل، ارزش علم‌آموزی را به بشریت، آموختند! نکته‌ی مهم دیگر این است که در دین مترقی اسلام، تحصیل علم و دانش به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر، بر همه‌ی مسلمانان از زن و مرد واجب گردیده است: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ» (تنبيه الخواطر، ج٢، ص١٧۶) همچنین در اسلام برای علم آموزی هیچ قید و شرط سِنی وجود ندارد! چنانچه در حدیث منسوب به پیامبر (ص) آمده: «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ الَی اللَحَدِ»: «زگهواره تا گور دانش بجوی!» (آداب المتعلّمین، ص١١٢) ✍️ بر همین اساس، امام راحل (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی و با توجه به نیاز جامعه اسلامی به سلاحِ علم و دانش، با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی در کنار «آموزش و پرورش»، امت مسلمان ایران را به علم‌آموزی دعوت نموده و فرمودند: «تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است...» (صحیفه امام، ج١١، ص ۴۴٧) این فرمان مهم حضرت امام (ره) در ایران به نهضتی فراگیر تبدیل و در شمارِ مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار گرفت، به‌گونه‌ای که ایران که تا پیش از انقلاب اسلامی، جزو کشورهای بی‌سواد جهان به شمار می‌آمد، امروزه جزو کشورهایی است که کمترین بی‌سواد را در خود جای داده و انشاالله در آینده نزدیک، «بی‌سوادی» به صورت کامل از جامعه اسلامی ایران، رخت بربندد و شاهد کشوری صددر صد باسواد باشیم! https://eitaa.com/ROOZBARG