#پاسخ_شبهات
💢 مخترعین و دانشمندان کافر یا غیر مسلمان مثل #ادیسون که خدمات بزرگ داشته اند هم در دنیا و آخرت #پاداش میگیرند؟
✅افعال اخلاقی کافران و غیر مسلمانان
در تعیین ارزش اخلاقى اعمال، هم حُسن #فعلى و هم حُسن #فاعلى باید مورد توجه قرار گیرد. امّا آنچه با موضوع اخلاق ارتباط تنگاتنگ دارد، «رفتارهاى اخلاقی اختیارى» کافران و غیر مسلمانان است که آیا در دستگاه اخلاقى اسلام شایسته هیچ ستایش و #پاداشى نیستند؟ و اعمال نیک آنان هیچ ارزش اخلاقى نداشته از جانب #پروردگار جبران نخواهد شد؟
✅نکته اول:
از آیات قرآن و روایات استفاده میشود که افعال اخلاقی و نیز فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر و غیر مسلمان که با انگیزه انسان دوستی انجام میگیرد، پاداش داشته، با این توضیح که اگر کافر منکر خدا و یا مشرک باشد، پاداش در #دنیا داده میشود و در آخرت بهره و #نصیبی ندارند مگر جهنم و یا در عذاب آنها تخفیف داده میشود؛ در قرآن میخوانیم:
«کسانى که زندگى #دنیا و زینت آنرا بخواهند، [نتیجه] اعمالشان را در همین دنیا بهطور #کامل به آنها میدهیم و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد! [ولى] آنها در آخرت، جز آتش، [سهمى] نخواهند داشت و آنچه را در دنیا [براى غیر خدا] انجام دادند، بر باد میرود و آنچه را عمل میکردند، باطل و بیاثر میشود.
🔵مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 1، ص 303 – 309
سوره مبادکه هود آیه ۱۵
✅نکته دوم
رفتارهای اخلاقی #کافر و غیر مسلمان، اگر با قالبهایى که شارع تعیین کرده مخالف نباشد و انگیزه منفى هم نداشته باشد؛ یعنى با انگیزه #دشمنى با دین حق و دوستداران آن نیست و فاعل در انجام آن انگیزهاى برتر از تأمین نیازهاى مادى و حیوانى دارد؛ مانند اینکه از خود، گذشت و سخاوتمندى نشان میدهد، این قبیل اعمال اگرچه #شرایط و نصاب لازم را براى تعالى و تکامل نفس انسانى ندارد، ولی زمینه آنرا فراهم میکند؛ و روح و جان آدمى را مهیاى سفر معنوى میگرداند و بهطور مطلق فاقد ارزش نیز نمیباشد. حتى موجب #تخفیف یا رفع مجازات اخروى فرد میگردد.
📚اخلاق در قرآن، ص 171 – 172
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#حدیث_امروز
💢چرا بهتر است کارها را با #بسم_الله آغاز کنیم؟
✅پیامبر اسلام(ص):
خداوند می فرماید: «... هرگاه #بنده بگويد: بسم اللّه الرحمن الرحيم، خداى متعال میگويد: #بنده من با نام من آغاز كرد. بر من است كه #كارهايش را به انجام رسانم و او را در همه حال، بركت دهم».
📚امالی ص 1774
#مباهله_قرن_21
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#ساده_بسازید
💢امام خمینی را #اینگونه بشناسید
"ان شاء اللَّه در کنار #ساختن مصلاى تهران، در ساختن بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً #سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید.
۲۳ آبان سال ۱۳۶۷
✅امامِ واقعی، امامِ بدون سانسور و رتوش را مستقیما #مطالعه کنیم.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#شبهات_علیه_ائمه
💢یکی از #تهمتها نسبت به شخصیت امام حسن(ع) این است که ایشان در برابر معاویه طی #مذاکرات راضی شدند با دریافت #پول از خلافت کنار بروند.
آیا امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، چند #امتیاز مالی درخواست کرد؟
✅در منابع تاریخی و حدیثی آمده است که در عهدنامه صلح امام حسن(ع) به چند مسئله مالی توجه شده است:
1. مبلغ پنجمیلیون #درهم که در بیت المال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبی(ع) مصرف شود.
2. معاویه باید در تعیین #مقرری و بذل مال، بنیهاشم را بر بنیامیه ترجیح دهد.
3. باید #معاویه از خراج «دارابگرد»،مبلغ یکمیلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و #صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(ع) کشته شدند تقسیم کند.
درباره علت درج این #امتیازات مالی در صلحنامه میتوان گفت:
الف. از آنجا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند،خراج آن طبق قوانین اسلام، #اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آنحضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد؛ از اینرو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آنجا به خود آنحضرت تعلق داشت. بهعلاوه؛ #بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بیسرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار میرفتند.
ب. امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدفهای #عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آنجا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند؛ از اینرو؛ هنگامی که ناگزیر شد با معاویه کنار آید، #حکومت را با این شرط به وی واگذار کرد که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترلکننده معاویه بود، میتوانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد.
📚علل الشرائع، ج 1، ص 212،
📚فتوح البلدان، ص 376،
📚بحار الانوار، ج 44، ص 10،
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢در یک روز، #زنان_ایرانی با حجاب کامل در دو رشته مهم ورزشی فوتسال و کاراته در #آسیا اول شدند میگفتند در #جمهوری_اسلامی زن حق ورزش ندارد.
#ورزش زنان را با کل دوره پهلوی مقایسه کنید.
@mobahelegharn_21
رادار انقلاب
💢در یک روز، #زنان_ایرانی با حجاب کامل در دو رشته مهم ورزشی فوتسال و کاراته در #آسیا اول شدند میگفتند
💢نظر اسلام درباره حضور زنان در جامعه و اختلاط زن و مرد
#شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری #مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی #همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، مسئله حجاب، ص220
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#پاسخ_شبهات
💢چرا اسلام با برده داری مخالفت نکرد؟ اگر اسلام دنبال آزادی انسانهاست پس چرا پبامبر و بزرگان دین در منزل خود #برده داشتند؟
✅پاسخ اول
اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است، بلکه در حالى ظهور کرد که مساله بردگى سراسر جهان را فرا گرفته و با تار و پود جوامع بشرى آمیخته بود.
✔️ طرح اسلام براى آزادى بردگان
آنچه غالبا مورد توجه قرار نمی گیرد این است که اگر نظام غلطى در بافت جامعه اى وارد شود ریشه کن کردن آن احتیاج به زمان دارد، و هر حرکت حساب نشده نتیجه معکوسى خواهد داشت.
اسلام طبق یک فرمان عمومى دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند ، چه بسا بیشتر آنها تلف مىشدند، زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مىدادند، آنها نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه خانه و لانه و وسیله اى براى ادامه زندگى.
اینجا است که باید #تدریجا آزاد شوند، و جذب جامعه گردند ، نه جان خودشان به خطر بیفتد ، و نه
امنیت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد. اما اسلام چگونه برده داری را لغو کرد؟
✅بخش دوم پاسخ، ادامه دارد.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 ذغال فقرا مهم تر است
آیت الله محمد علی گرامی در کتاب خاطرات خود می گوید:
زمانی در گیلان مسجدی بود که میخواستند آن را توسعه دهند. #امام هنوز در قم بود و تبعید نشده بود. به امام عرض کردم که اجازه می دهید مسجد را با سهم امام توسعه بدهیم؟ ایشان فرمودند: «نه! چون وضع قم بد است و امسال باید به ذغال فقرا برسیم، فعلاً مردم در همان مسجد کوچک نماز بخوانند.» دیگر علما هم به #وضع_فقرا رسیدگی میکردند ولی ایشان متمایز از بقیه، در قم برای هر محل مسئولی معین کرده بودند تا به مستمندان آن محل رسیدگی شود.
📚 منبع: کتاب "خاطرات آیت الله محمد علی گرامی"، صص191-192
✅قطعا امامی که ما اصولش را شناختیم با هزینه برای بارگاه اش مخالف بود.
امام واقعی را به #نسل_جوان معرفی کنیم
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 منافق را از کجا باید شناخت؟
زبانِ منافق...
پیامبر(ص):
زبان مؤمن در پس #دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را مى گويد اما #زبان #منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن كند آن را به #زبان مى آورد و درباره آن نمى انديشد.
📚تنبيه الخواطر ج 1 ، ص 106
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#حدیث_امروز
💢پوست نازک و آتش جهنم
امام علی(ع):
بدانيد كه اين #پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان #رحم كنيد، شما در #مصيبتهاى دنيا آزمايش كرده ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى رود و يا به #زمين مى خورد و خونى مى شود و يا شن هاى داغ پايش را مى سوزاند چگونه بيتابى مى كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از #آتش قرار گيرد و هم بسترش سنگ و همدمش #شيطان باشد؟!
📚نهج البلاغه ص 267 ، خطبه 183
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢از کجا بدانیم #نماز و واجباتی که انجام میدهیم #قبول میشود؟
#پاسخ_شهید_مطهری
«اولین اثر عبادت که انسان را به خدا نزدیک می کند #تسلط به خود است، از این جا بفهمید ، کدام عبادت قبول است و کدام قبول نیست. عبادت بدون این که انسان را به خدا نزدیک کند، عبادت نیست یعنی نمی توان باور کرد که انسان عبادت کند ولی به خدا نزدیک نشود وعبادتش را هم درست انجام داده باشد، چنین چیزی محال است، عبادت ، شرط تقرب و نزدیک شدن به خداوند است.
وقتی عبادت #مقبول است که ما را به خدا نزدیک کند، پس اولین و بهترین نشانه ای که ما بفهمیم آیا عبادت ما مورد قبول پروردگار واقع شده یا نه، آن است که ببینیم با آن عبادت چه اندازه بر خود مسلط و به خداوند نزدیک شده ایم».
📚آزادی معنوی، ص ۸۸
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59