🌹چهار گونه پوشش فاطمه (س) 🌺
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ مورخان مسلمان در منابع تاریخی نوشته اند: حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل جهت سخنرانی و در زمان ایراد خطبه فدکیه، چهار گونه پوشش داشت:
۱. پوششی بر سر بزرگتر از روسری
جمله مورخان این گونه است:
لاثَت خِمارها علی رأسها. یعنی فاطمه(س) خِمار خود را بر سرش پیچید. خِمار به پوششی بزرگتر از روسری گفته می شود که سر، گردن و سینه را می پوشاند.
۲. پوشیدن جامه گشاد
وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا. یعنی خود را با جامه گشادش پوشاند. جِلباب به جامه گشادی گفته می شود که زنان روی لباس های دیگر می پوشیدند.
۳. تَطَأُ ذیولها، یعنی لباسش بر زمین کشیده می شد. که نشانگر بلند و گشاد بودن لباس است.
۴. پرده آویزان بین او و مردان
فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ. یعنی در مسجد النبی (ص)، بین حضرت زهرا (س) با مردان پرده ای آویزان شد. در روایت دیگری در برخی منابع آمده است: اسبلت بینها و بینهم سَجفاً. سجف به معنای پرده و چادر است. این جمله نیز به معنای این است که بین او و مردان، پرده ای آویخته شد.
نتیجه این که در باور شیعیان، فاطمه (سلام الله علیها) از معصومان است و گفتار، رفتار و سکوت معصوم حجت است.
۵ آذر ۱۴۰۲
۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۰۹۰۳-۱۱۲۶۲۳.mp3
6.3M
🌹چهار نوع پوشش فاطمه(س)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۵ آذر ۱۴۰۲
۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی🌹 (مشروعیت و نظارت)
به مناسبت ۱۲ آذر، روز قانون اساسی
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قانون مندی و قانون مداری نشانه فرهنگ و تمدن یک ملت است. هرچه ملتی به قانون پایبندتر باشد، پیشرفتهتر و با فرهنگتر است. بی قانونی و قانون گریزی یکی از مهمترین علل عقب ماندگی یک ملت شمار میرود.
✅ روز ۱۲ آذر در نظام جمهوری اسلامی ایران، روز قانون اساسی نامیده شده است. علت نامگذاری این است که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی از سوی خبرگان ملت در تابستان ۱۳۵۸ تدوین و در ۱۱ و ۱۲ آذر همان سال به آرای عمومی گذاشته شد و با ۹۸٪ آراء ملت تصویب گردید.
در ۴۵ سال گذشته، برخی شخصیتها و جریانهای سیاسی اصلی از اصول قانون اساسی را برجسته کرده و اصل دیگری را نادیده گرفته اند یا بخشی از یک اصل را پررنگ کرده و بخش دیگر را به فراموشی سپرده اند.
در اصول نخستین قانون اساسی، دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی مورد تأکید قرار گرفته است؛ به طوری که میتوان گفت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی به دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی است. هر فرد یا جریان سیاسی که یکی از این دو را بدون دیگری مطرح کند، انحراف از قانون اساسی به شمار میرود. بنابراین میتوان گفت راه وسط در مشروعیت نظام، باور به دو اصل یاد شده است.
در اصل هشتم قانون اساسی آمده است:
در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.
بنابراین امر به معروف و نهی از منکر هم از بالا به پایین است هم از پایین به بالا؛ یعنی هم حاکمیت میتواند مردم را به معروف دعوت کرده و از منکر نهی نماید، هم مردم میتوانند دولت و حکومت را به معروف دعوت و از منکر نهی نماید. نادیده گرفتن هر بخش از این اصل خلاف راه وسط و انحراف از قانون اساسی است. البته شایان ذکر است که دولتمردان و حکمرانان به سبب در اختیار داشتن قدرت و ثروت ملت، بیشتر در معرض دور شدن از معروف و انجام منکر هستند و طبیعتاً بیشتر نیازمند نهی ملت.
۱۲ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۳۱۵-۱۲۰۳۲۳.mp3
7.01M
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی
(مشروعیت و نظارت)🌹
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۲ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🔴اسطوره سازی نادرست از کوروش به قلم دکتر حسن محدثی گیلوایی
➕ به چند خدایی پرستی کوروش هم اشاره کردند
✅ @Arta_Irani | گروه پژوهشی آرتا
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹مرزهای انسانیت از دیدگاه امام سجّاد(ع)
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ امام سجاد (ع) در نخستین دعای صحیفه سجّادیه، که درباره ستایش خداوند است، عرضه می دارد:
ستایش برای خدایی است که اگر در برابر نعمتهای پیاپی که بر بندگانش ارزانی داشته و بخششهای مکرّری که در حق آنان به اتمام رسانده، ستایش خود را به ایشان نمیآموخت، از نعمتهایش بهره میبردند و سپاسش را به جا نمیآوردند؛ از روزیاش فراخی میجستند و شکر آن را نمیگذاردند.
سپس می افزاید:
وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ
اگر چنین بودند [که شکرگزاری نمیکردند]، از مرزهای انسانیّت بیرون میرفتند و به مرز حیوانیّت میرسیدند.
حضرت زین العابدین(ع) در ادامه می گوید:
فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلاً﴾ . (۴۴ فرقان)
در نتیجه به این صورت بودند که در کتاب محکمش وصف کرده: «آنان جز مانند چهارپایان نیستند؛ بلکه آنان گمراهترند!».
✅ از این سخن امام اینگونه فهمیده میشود که شکرگزاری و ستایش خداوند وظیفه انسانی است و غفلت و بیتوجهی به آن انسان را از مرزهای انسانیت بیرون میکند.
بر خلاف برخی سکولارها که انسانیت را فقط در خدمت به همنوعان منحصر می کنند(که بی گمان یکی از نمونه های بایسته انسانیت، خدمت به خلق است) در فرهنگ دینی، ارتباط با خدا و حمد و شکر الهی از زیباترین جلوه های انسانیت است و همین حمد و ستایش اوست که سعادت خدمت به خلق را هم معنا می بخشد.
❇️جالب آن است که امام چهارم شیعیان، انسان را دارای حدود(مرزهای) انسانیت دانسته است امّا برای حیوان فقط یک حدّ (مرز) بهیمیت به کار برده است. این نشانگر آن است که انسان مرزهای متعددی همچون عقل، فطرت و ... دارد ولی حیوان فقط یک مرز دارد آن هم مرز خور و خواب است.
❇️ لسان الغیب حافظ شیرازی چه زیبا سروده است:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود.
۱۶ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹خشونت کلامی و آسیبهای آن🌹
(من آقای گاو هستم!)
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ دیروز در یک از پایگاه های خبری نوشتاری با عنوان " من آقای گاو هستم!" توجه ام را به خود جلب نمود. ماجرا از این قرار بود که پدری به مدرسه مراجعه کرد و درخواست دیدار با معلم فرزندش را داشت. وقتی از او خواستند خود را معرفی کند، گفت: "من آقای گاو هستم" و با معلم دخترم خانم فلانی کار دارم. وقتی به خانم معلم گفتند که آقایی با او کار دارد و می گويد من آقای گاو هستم! تعجّب کرد و گفت: شاید او اختلال روان دارد که خود را گاو معرفی کرده است.
به ناچار با او دیدار کرد و از او پرسید شما که هستید؟ گفت : من آقای گاو هستم ؛ شما دیروز دختر ۱۳ ساله مرا گوساله خواندهاید.
❇️ نوشتار فوق موجب شد که اندکی در باره خشونت زبانی سخن بگویم.
خشونت کلامی پیامدهای منفی زیادی دارد که یکی از آنها خشونتهای فیزیکی است؛ به طوری که میتوان گفت بخش زیادی از نزاع ها و درگیریهای فیزیکی، معلول خشونت زبانی و کلامی است. خشونت زبانی را میتوان در ناسزاگویی و بد دهنی، زخم زبان زدن، تمسخر، تحقیر، اهانت و توهین و مانند اینها معرفی کرد. به کار بردن القاب زشت و واژههای نامناسبی همچون خبیث، منافق و مانند آن نیز ناسزا و خشونت زبانی به شمار می روند. با اینکه ساختار زبان خود آسیب رسان نیست اما کاربردش بسیار آسیب زننده است به طوری که گفتند زخم زبان از زخم شمشیر عمیقتر است.
🔷 از همین روست که در روایات معصومان (ع) ناسزاگویی و فحاشی به شدّت، مذمت شده است.
امیرمؤمنان عليّ (ع از رسول خدا(ص) روایت کرده است که فرمود:
إنَّ اللّه َ حَرَّمَ الجَنَّةَ عَلى كُلِّ فَحّاشٍ بَذيءٍ قَليلِ الحَياءِ، لا يُبالي ما قالَ، و لا ما قيلَ لَهُ. «همانا خداوند ، بهشت را بر هر بد زبانِ ناسزاگوى كم حيا حرام كرده است؛ كه نه از آنچه مى گويد ، باكى دارد و نه از آنچه درباره اش گفته مى شود .
در اخلاقی ترین سوره قرآن نیز مسلمانان از خشونت زبانی برحذر داشته اند:
✅ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ.
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻧﺒﺎﻳﺪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻭﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ [ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ ] ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻟﻘﺐ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻧﺰﻧﻴﺪ ; ﺑﺪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻭ ﻋﻠﺎﻣﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﻟﻘﺐ ﺯﺷﺖ ﻋﻠﺎﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭ ﻭ ﺯﺷﺖ ] ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ ، ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(حجرات/١١)
۱۹ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۶۳۷-۱۲۱۰۲۳.mp3
5.91M
🌹خشونت کلامی و آسیبهای آن
(من آقای گاو هستم!)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۹ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
(باز نشر)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به مناسبت ایام فاطمیه، شش قسمت سخنرانی با عنوان کلی " فاطمه (س) از نگاهی نو " که از سوی اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ضبط شده با عناوین جزئی ذیل، بارگذاری شده است:
1⃣ هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
2⃣ فاطمه(س) به فکر خود باش
3⃣ کوثر آری، تکاثر نه
4⃣ فاطمه (س) نگران شهر پیامبر (ص)
5⃣ مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت (ع)
6⃣ شباهت های فاطمه و علی علیهما السلام
هر شب یک قسمت باز نشر می شود.
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو 🌹
✅ قسمت اول: هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/dfyAak4wNJbC9ihOXY6eLheT93oMjb2t47uYTWzS.MP3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت دوم: فاطمه (س) به فکر خود باش.
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/BC7OBMmb1iMY1jLHrtnEX2HTNPeHx2JFjAwQBiWu.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت سوم: کوثر آری، تکاثر نه!
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/RsEbvrGRNsAg4zxU4v5Hn316yNy9Ibs260qjhmjE.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹کنشگری فعال با شأن انسانی در جامعه؛ ویژگی بارز حضرت فاطمه (س)🌹
مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
✅ علی غلامی دهقی
ایسنا/اصفهان. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طبق سیره معصومین حضور و فعالیت زن در جامعه لازم و حتی در مواردی واجب است، گفت: موضوعی که اهمیت دارد آن است که زن با وجه انسانی خود وارد جامعه شده و به کنشگری بپردازد.
علی غلامی، در گفتوگو با ایسنا، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: یکی از مهمترین ابعاد زندگی پیشوایان دین به خصوص حضرت زهرا(س) که دقت در آن میتواند برای ما مفید باشد، آگاهی از سیره و روش زندگی آنها است که امروز با اندکی تغییر از آن با عنوان سبک زندگی یاد میشود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشکده علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: حضرت زهرا (س) با وجود سن کم (بین ۱۸ تا ۲۸ سال) و علیرغم وجود محدودیتهای جنسیتی در جامعه برای زنان که حتی در طول تاریخ هم ادامه داشته و مانع از پرداختن به زندگی ایشان شده و همچنین با وجود شعاع وجود حضرت پیامبر(ص) که باعث شد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه(س) کمتر مورد توجه قرار گیرد، توانستند خود را بهعنوان الگو در جامعه مطرح کنند.
او با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است و دینی که برای هدایت آمده نیز دعوت به حضور در اجتماع کرده است، گفت: این انسان اجتماعی و این دین اجتماعی برای اموری که زمانمند و مکانبند نیستند به الگو نیاز دارد تا انسانها در مسائلی که در همه زمانها و مکانها مبتلابه آنها هستند، با استفاده از این الگو راه را پیدا کنند.
(ادامه گفتگو را در لینک زیر مشاهده فرمائید) 👇
https://www.isna.ir/news/1402092618302/%DA%A9%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%A3%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت چهارم:
فاطمه(س) نگران شهر پیامبر (ص)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/5tfEAVsSCRK3SJGSlUPsuALntB4kJWQAwG8sh8xx.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت پنجم:
مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/gH13R2xODRF0C8bwxQSutANjNkCszSDW2Hx4r9Qw.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت ششم:
شباهت های فاطمه(س) و علی(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/VsciZJ3JBJfs35mw31wrfvjACvHSjwB1OIsxzZCP.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأکید دکتر جلال خالقی مطلق (شاهنامه پژوه ایرانی) بر اینکه فردوسی شاعری مسلمان و موحّد و معتقد به مذهب تشیع دوازده امامی بوده است و دیدگاههای دیگر در خصوص زیدی یا اسماعیلی بودن وی قطعا نادرست و بیدلیل است.
گفتگو کننده: دکتر شروین فریدنژاد
http://www.historylib.com
https://ebookshia.com
https://t.me/rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
6.pdf
955.5K
🌹انتشار مصاحبه در باره حضرت زهرا(س)
در هفته نامه دالانکوه فریدن
۳۰ آذر ۱۴۰۲
۷ جمادی الثانی
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۲۱۲۰-۱۲۲۴۲۳.mp3
5.88M
🌹غرب مسیحی در تضاد با آموزههای عیسی(ع)🌹
✅به مناسبت میلاد حضرت عیسی(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❇️گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۳ دی ۱۴۰۲
http://eitaa.Com/Rahevasat