🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
(باز نشر)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به مناسبت ایام فاطمیه، شش قسمت سخنرانی با عنوان کلی " فاطمه (س) از نگاهی نو " که از سوی اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ضبط شده با عناوین جزئی ذیل، بارگذاری شده است:
1⃣ هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
2⃣ فاطمه(س) به فکر خود باش
3⃣ کوثر آری، تکاثر نه
4⃣ فاطمه (س) نگران شهر پیامبر (ص)
5⃣ مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت (ع)
6⃣ شباهت های فاطمه و علی علیهما السلام
هر شب یک قسمت باز نشر می شود.
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو 🌹
✅ قسمت اول: هدف شناسی سخن گفتن از فاطمه (س)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/dfyAak4wNJbC9ihOXY6eLheT93oMjb2t47uYTWzS.MP3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت دوم: فاطمه (س) به فکر خود باش.
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/BC7OBMmb1iMY1jLHrtnEX2HTNPeHx2JFjAwQBiWu.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت سوم: کوثر آری، تکاثر نه!
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/RsEbvrGRNsAg4zxU4v5Hn316yNy9Ibs260qjhmjE.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹کنشگری فعال با شأن انسانی در جامعه؛ ویژگی بارز حضرت فاطمه (س)🌹
مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
✅ علی غلامی دهقی
ایسنا/اصفهان. عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طبق سیره معصومین حضور و فعالیت زن در جامعه لازم و حتی در مواردی واجب است، گفت: موضوعی که اهمیت دارد آن است که زن با وجه انسانی خود وارد جامعه شده و به کنشگری بپردازد.
علی غلامی، در گفتوگو با ایسنا، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: یکی از مهمترین ابعاد زندگی پیشوایان دین به خصوص حضرت زهرا(س) که دقت در آن میتواند برای ما مفید باشد، آگاهی از سیره و روش زندگی آنها است که امروز با اندکی تغییر از آن با عنوان سبک زندگی یاد میشود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشکده علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: حضرت زهرا (س) با وجود سن کم (بین ۱۸ تا ۲۸ سال) و علیرغم وجود محدودیتهای جنسیتی در جامعه برای زنان که حتی در طول تاریخ هم ادامه داشته و مانع از پرداختن به زندگی ایشان شده و همچنین با وجود شعاع وجود حضرت پیامبر(ص) که باعث شد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه(س) کمتر مورد توجه قرار گیرد، توانستند خود را بهعنوان الگو در جامعه مطرح کنند.
او با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است و دینی که برای هدایت آمده نیز دعوت به حضور در اجتماع کرده است، گفت: این انسان اجتماعی و این دین اجتماعی برای اموری که زمانمند و مکانبند نیستند به الگو نیاز دارد تا انسانها در مسائلی که در همه زمانها و مکانها مبتلابه آنها هستند، با استفاده از این الگو راه را پیدا کنند.
(ادامه گفتگو را در لینک زیر مشاهده فرمائید) 👇
https://www.isna.ir/news/1402092618302/%DA%A9%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%A3%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت چهارم:
فاطمه(س) نگران شهر پیامبر (ص)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/5tfEAVsSCRK3SJGSlUPsuALntB4kJWQAwG8sh8xx.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت پنجم:
مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید:
http://atf.morsalat.ir/uploads/gH13R2xODRF0C8bwxQSutANjNkCszSDW2Hx4r9Qw.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹فاطمه (س) از نگاهی نو🌹
قسمت ششم:
شباهت های فاطمه(س) و علی(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/VsciZJ3JBJfs35mw31wrfvjACvHSjwB1OIsxzZCP.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأکید دکتر جلال خالقی مطلق (شاهنامه پژوه ایرانی) بر اینکه فردوسی شاعری مسلمان و موحّد و معتقد به مذهب تشیع دوازده امامی بوده است و دیدگاههای دیگر در خصوص زیدی یا اسماعیلی بودن وی قطعا نادرست و بیدلیل است.
گفتگو کننده: دکتر شروین فریدنژاد
http://www.historylib.com
https://ebookshia.com
https://t.me/rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
6.pdf
955.5K
🌹انتشار مصاحبه در باره حضرت زهرا(س)
در هفته نامه دالانکوه فریدن
۳۰ آذر ۱۴۰۲
۷ جمادی الثانی
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۲۱۲۰-۱۲۲۴۲۳.mp3
5.88M
🌹غرب مسیحی در تضاد با آموزههای عیسی(ع)🌹
✅به مناسبت میلاد حضرت عیسی(ع)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❇️گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۳ دی ۱۴۰۲
http://eitaa.Com/Rahevasat
پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانی به پرسشی درباره برپایی ایستگاه صلواتی:
🌹«حقوق اکثریت مقدم است»🌹
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پاسخ به پرسشی درباره برپایی ایستگاه صلواتی در پیاده رو، رعایت حقوق اکثریت را مقدم دانستند.
به گزارش شفقنا، متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:
بیرون مسجد، چادری برای پخش احسان و مانند آن برپا شده است و این کار، رفت و آمد ماشینها را کمی با مشکل مواجه کرده است آیا این کار اشکالی دارد؟
اگر موجب سدّ معبری که مردم به آن رضایت ندارند نشود، مانعی ندارد. ولی اگر از برگزار شدن این شکل، عدهای اذیت شوند و از برگزار نشدن آن هم عده دیگر اذیت شوند باب تزاحم است و حقوق اکثریت مقدم است. البته بهتر است شیوه عزاداری بهگونهای باشد که تا آنجا که امکان دارد موجب نارضایتی کسی نشود.
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب مردم در سخن صریح استاد آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه.
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹خطر نیمه دان ها🌹
✍استاد شهید مطهری(رحمة الله علیه)
✅ انسان کم سواد از بیسواد بدتر است چون خیال میکند خیلی باسواد است و هیچ گاه دنبال تکمیل آن نمیرود.
این بیت گویا از سنایی است که میگوید:
رنجش هرکسی ز یک چیز است
رنجش من ز نیمدیوانه است
این شاعر میگوید: عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمه عاقل و نیمه دیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است.
افراد نیرنگباز و خدعهکار در جامعه، معمولاً همین انسانهای «نیمه» هستند، یعنی آنها که نیمه زرنگی دارند و تمام زرنگی ندارند؛ زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند این مقدار میفهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است. ولی افراد نیمه زرنگ- که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشتهام- موفقیت خود را در این میدانند که با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند.
اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمیکنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمیکند، زیرا با هرکس که حرف میزنند همه میدانند که از روی زرنگی سخن میگویند.
قرآن این منافقها را جاهل مرکب میداند، و میگوید اینها نمیدانند و خیال میکنند که میدانند، شعور ندارند و میپندارند که باشعورند.
📗 آشنایی با قرآن، ج۲، ص۹۰
🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
http://eitaa.Com/Rahevasat
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
👈 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
http://eitaa.Com/Rahevasat
◼️ تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی سیستانی در پی وقوع حادثه تروریستی استان کرمان
✍️متن پیام:
◼️ بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله وانا الیه راجعون)
حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.
(٢٠/ جمادی الثانی /١٤٤٥هـ)
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) – نجف اشرف
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
http://eitaa.Com/Rahevasat
❇️ در پازل دشمن بازی نکنیم
🔷 سرخط عملیات روانی در مواجهه صحیح با عملیات تروریستی کرمان
1⃣ اخبار را فقط از منابع معتبر مثل صدا و سیما پیگیری کنیم و از انتشار شایعات کانال های سطحی و هیجان زده پرهیز کنیم.
2⃣ به جای تضعیف نظام و تخریب دستگاه های نظامی و امنیتی، بازیگران اصلی صحنه تروریستی که همانا خط تکفیری هاست را معرفی کنیم. از برخی کانال های مشکوک و به ظاهر انقلابی، که همسو با رسانه های صهیونیستی، پازل تروریست ها را تکمیل میکنند و نظام را به ضعف و کوتاهی متهم میکنند، فاصله بگیریم.
3⃣ با نقل روایت های معتبر از مسئولین، روایت اول را بدست بگیریم و تبیین صحیح و مستند از وقایع ارائه کنیم.
4⃣ با عناصر نفوذی یا جاهل در گروه های مذهبی وارد جدال نشویم، دشمن میخواهد ما سرگرم درگیری و جدال بین خودمان باشیم.
الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ🌱
عضوشوید👇
#آیندهروشناست...🌱
http://eitaa.Com/Rahevasat
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
خط مقاومت هدف است و نشانه است
نقشه یکیست؛ غزه و کرمان بهانه است
از زائران تربت او هم به وحشتاند
چون راه حاجقاسم ما فاتحانه است
#شهدای_کرمان
Recording ۱۲۲۸۵۰-۰۱۰۷۲۴.mp3
8.57M
🌹خطر کج اندیشان دینی🌹
❇️🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۷ دی ۱۴۰۲
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به پیوست کلیپ مراسم تشیع جنازه «مولوی مسعود الرحمان عثمانی» یکی از رهبران سپاه صحابه پاکستان در اسلام آباد را مشاهده می کنید.
🔊 شعار «شیعه کافر؛ شیعه کافر» در تِم این کلیپ به سهولت شنیده می شود.
✍ پانوشت:
🔹 سپاه صحابه ۳۹ سال پیش (۱۹۸۵) از انشعابات مکتب دیوبند توسط «حق نوازجهنگوی» در پنجاب پاکستان تأسیس شد.
🔸افراط گری در خونریزی باعث شد که دولت پاکستان در سال ۲۰۰۲ آنها را گروهک تروریستی بداند.
🔹 پاسداشت حرمت صحابه، شیعه ستیزی، مقابله با نفوذ ایران در پاکستان از راهبردهای آنهاست. از منظر سپاه صحابه «نکاح با شیعه، خوردن ذبائح شیعه، اقامه نماز میت، غذا خوردن با شیعه، شاهد عقد شیعه بودن و نماز در مساجد شیعه» از اسباب کفر است.
🔸 مهمترین ابزار تبلیغی آنها، پخش مکرر فیلم و صوت قدیمی و چندین سال قبل برخی از مجالس سب و لعن افراطیون شیعه برای تهییج احساسات سربازان لشکر صحابه نسبت به کشتار سایر شیعیان است.
🏷 #اسلام_سلفی #سلفیه_تکفیری
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹«معجزه مشارکت»🌹
✅دیدن این کلیپ حقیقتا در وجود انسان تعهدی ایجاد می کند که نمیتواند به سادگی از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند. و این معجزه تنها با اراده بیمثال شما قابلیت به انجام رسیدن دارد.
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹دعای امام سجّاد(ع) هنگام درخواست باران پس از خشکسالی🌹
✅(دعای ۱۹ صحیفه سجّادیه)
:
﴿۱﴾ اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَيْثَ ، وَ انْشُرْ عَلَيْنَا رَحْمَتَكَ بِغَيْثِكَ الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِكَ الْمُونِقِ فِي جَمِيعِ الْافَاقِ .
خدایا! ما را به باران سیراب کن و رحمتت را به باران پُر آب و فراوان بر ما گسترش بخش؛ از ابری که برای گیاه زیبای زمینت در تمام ناحیهها و اطراف سوق داده شده.
﴿۲﴾ وَ امْنُنْ عَلَى عِبَادِكَ بِإِينَاعِ الَّثمَرَةِ ، وَ أَحْيِ بِلَادَكَ بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ ، وَ أَشْهِدْ مَلَائِكَتَكَ الْكِرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْيٍ مِنْكَ نَافِعٍ ، دَائِمٍ غُزْرُهُ ، وَاسِعٍ دِرَرُهُ ، وَابِلٍ سَرِيعٍ عَاجِلٍ .
و بر بندگانت با به بار آمدن و رسیدن میوه منّت گذار و سرزمینهای مردهات را با شکفتن شکوفهها زنده کن و فرشتگان بزرگوار نویسندهات را با فرستادن بارانی سودمند و پیوسته، از جانب خودت گواه گیر؛ بارانی که فراوانی و انبوهش وسیع و باریدنش بسیار تند و آمدنش سریع و زود باشد.
﴿۳﴾ تُحْيِي بِهِ مَا قَدْ مَاتَ ، وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ ، وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِي الْأَقْوَاتِ ، سَحَاباً مُتَرَاكِماً هَنِيئاً مَرِيئاً طَبَقاً مُجَلْجَلًا ، غَيْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ ، وَ لَا خُلَّبٍ بَرْقُهُ .
تا به آن باران، هر چه از زمین و گیاه مرده است، زنده کنی؛ و به سبب آن از دست رفتهها را بازگردانی؛ و آنچه از دل زمین آمدنی است، بیرون آری و از برکت آن باران، روزیها را وسعت بخشی؛ از ابری انباشته، لذّت بخش، گوارا، فراگیر و غرّان که بارانش اندک نباشد و برقش نفریبد.
﴿۴﴾ اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثاً مُغِيثاً مَرِيعاً مُمْرِعاً عَرِيضاً وَاسِعاً غَزِيراً ، تَرُدُّ بِهِ النَّهِيضَ ، وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِيضَ.
خدایا! برای ما بارانی فریادرس و برطرفکننده قحطی فرست؛ بارانی رویانندۀ گیاه و سرسبز کنندۀ دشت و دمن و بارانی گسترده و فراوان که به وسیلۀ آن گیاه از رشد ایستاده را به عرصۀ رشد و نموّ بازگردانی؛ و در سایۀ آن، مردگی و خشکی زمینی که علف و گیاهش از بین رفته، جبران کنی.
﴿۵﴾ اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا .
خدایا! ما را بارانی فرست که به وسیلۀ آن از تپّهها آب سرازیر نمایی و چاهها از آن پر کنی و نهرها را روان سازی و درختان را برویانی و قیمتها را در تمام شهرها ارزان کنی و چهارپایان و مخلوقات را نشاط و قوّت دهی و روزیهای پاکیزه را برای ما کامل کنی و زراعت را برویانی و پستانها را پر شیر سازی و نیرو به نیروی ما بیافزایی.
﴿۶﴾ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَيْنَا سَمُوماً ، وَ لَا تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَيْنَا حُسُوماً ، وَ لَا تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَيْنَا رُجُوماً ، وَ لَا تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَيْنَا أُجَاجاً .
خدایا! سایۀ ابر را بر ما باد گرم و زهرآگین مساز و سردی آن را بر ما شوم و نحس مکن و بارانش را بر ما عذاب قرار مده و آبش را برای ما تلخ و شور مگردان.
﴿۷﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از برکات آسمانها و زمین روزی بخش؛ همانا تو بر هر کاری توانایی.
۲۸ دی ۱۴۰۲
http://eitaa.Com/Rahevasat
https://t.me/aghlvanaghl/1138
🥲تمنای باران
🖋سید مهدی حسینی دورود
در حالی وارد زمستان شدیم و یلدا را پشت سر گذاشتیم که همچنان بارانی نیامد و همچنان خطر خشکسالی و بیآبی زندگی و هستی مردم ایران را تهدید میکند.
برگزاری مراسم بارانخواهی پیشینهای کهن در تاریخ و فرهنگ ایران دارد و حامل و مبین اعتقادات و باورهای مردم از دوره پادشاهی پیروز ساسانی ( نیای انوشیروان ) تاکنون است.
مردم به فرمان پیروز به بیرون شهر رفته و به صورت دستهجمعی به نیایش پرداخته و از خداوند، باران تمنا کردهاند.
به گفته فردوسی:
همی به آسمان اندرآمد خروش / زبس مویه و درد و زاری و جوش
زکوه و بیابان و از دشت و غار/ زیزدان همی خواستی زینهار
نمونههای تاریخی فراوانی از تمنای باران وجود دارد که همواره مورد توجه شاعران و مورخان قرار گرفته است.
در شرح زندگانی امام سجاد علیه السلام در مدینه و مواجهه مردم با خشکسالی و رفع آن با خواندن نماز باران توسط ایشان و نیز در شرح زندگانی امام رضا علیه السلام در خراسان بزرگ نمونهای دیگر از مراسم تمنای باران آمده که توسط آن حضرت برگزار شده است:
چون اقامت آن حضرت در مرو با خشکسالی و نباریدن باران در آن شهر بوده است به توصیه ایشان مردم در یک روز دوشنبه به بیرون شهر میروند و حضرت در آنجا مراسم نماز و دعای باران را بهجا میآورند؛ پس از آن بارش باران شروع میشود.
در سال ۱۳۲۳ گزارشی درباره عمل بارانخواهی مرحوم آیتاللهالعظمی سید محمدتقی موسوی خوانساری در شهر قم آمده است.
در شرایطی که متفقین بهطور انبوه در ایران حضور یافته و موجی از قحطی و نابسامانی در کشور به راه افتاده بود با گذشت دوماه بهاری از سال و نباریدن باران و تشنه بودن زمینهای وسیع کشت دیم که با بروز چنین خشکسالی موقعیت غدایی مردم بحرانیتر میشد
بیش از ۲/۳ مردم قم با وجود موانعی که بهاییان به کمک متفقین ایجاد میکنند، از شهر خارج شده و به امامت آیتالله خوانساری نماز استسقاء میخوانند.
گفته میشود بعد از دو یا سه مرتبه باران خواهی مردم قم، باریدن باران بهگونهای است که مردم از شدت و طولانی شدن آن ملول میشوند.
براساس آنچه در جلد دوم کتاب دانشنامه فرهنگ مردم ایران آمده است
ایرانیان مانند سایر اقوام و ملتهای دیگر در دورههای خشکسالی آیینهای متنوعی را در اشکال مختلف در گوشه و کنار اجرا میکردهاند.
این تنوع که بیشتر خود را در ساحت رسوم باران خواهی نشان میدهد به اندازهای است که طبقه بندی و تبویب آنها را مشکل میسازد.
پژوهشگران رسمهای باران خواهی را در ایران به دو گروه کلی در مراسم "فردی" و "مراسم گروهی"، و سپس مراسم گروهی را به نمونههای متعددی بخش میکنند.
بر اساس گزارشی که در دانشنامه فرهنگ مردم ایران آمده است بعضی از آیین هایی که در دورههای خشکسالی در مناطق مختلف ایران و در کشورهای منطقه اجرا میشده و عمدتا حالت نمایشی دارند و به آن تمنای باران و طلب باران و یا استسقا میگویند عبارتند از:
۱. مراسم دعا و نیایش؛ رایجترین و قدیمیترین انواع بارانخواهی که در میان همه اقوام و ملتها از دیرباز رواج داشته و با نیایش به درگاه نیروهای فوق بشری و اغلب با قربانی و تسلیم پیشکشهایی همراه بوده است.
۲.پختن آش ۳. گاوربایی ۴.حرمت شکنی ۵.بارانخواهی با توسل به سنگهای" باران ساز" ۶.باطل کردن جادو یا آزاد کردن باران از بند ۷. باران خواهی با خر ۸. تفأل ۹. تابوت گردانی و علم گردانی ۱۰. کوسه گردی ۱۱. عروسکگردانی ۱۲. دیگر آیینهای بارانخواهی که هرکدام با مضمون و شمایلی، خاص مناطق مختلف اجرا میشده است.
حجتالاسلام مهدی انصاری قمی که سالها پیش در کشور ایتالیا ساکن بوده است میگفت؛ یک سال بحران خشکسالی و قحطی به حدی رسید که بسیاری از رودخانهها و چشمهها خشک و حتی آب آشامیدنی هم با مشکلات بسیار فراهم میشد.
مردم رم به درخواست پاپ برای خواندن نماز و دعای باران در یک روز سهشنبه، در شهر اجتماع کردند. من و تعدادی از ایرانیان ساکن رم نیز در این نماز شرکت کرده و پشت سر پاپ ایستادیم.
پاپ صفحه ۱۶ انجیل را گشود و سپس دعا کرد که؛ ای خدای بزرگ شک نداریم که ما اهل گناه هستیم، تردید نداریم از تو به شیطان نزدیکتریم، بار خدایا، غرق نعمت تواییم چون بیچاره شدیم به در خانهات امدهایم... آب نداریم... بر ما باران نازل فرما..!
صدای ناله و زجه و گریه جمعیت بهگونهای بود که گویی در و دیوار شهر یکپارچه ناله میزنند.
مراسم نیایش ساعت ۱۰ صبح شروع و ۱۱ تمام شد. از ساعت ۳ونیم بعدازظهر تا شب چنان باران سیل آسایی گرفت که در تمام عمرم چنین بارشی به چشم ندیده بودم. (ادامه دارد)
(ادامه فرسته پیشین )
روشن است که اجتماع خلقالله و شرکت آنان در نمازباران از روی عقیده و انتخاب است و اثر گذاری آن به دلهای شکسته و سوز و گداز و حالت عجز و نیازمندی مردم به رحمت خداوند بزرگ گره خورده است.
@aghlvanaghl
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹این چنین امیرالمؤمنین (ع) را یاری کنیم.🌹
✍ علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به مناسبت ۱۳ رجب، میلاد حضرت علی(ع)
امیرمؤمنان علی (ع) در نامه به عثمان بن حنيف انصارى، فرماندار بصره، که دعوت مهمانىِ سرمايهدارى از مردم بصره را پذیرفته بود، نوشت:
اى پسر حنيف، به من گزارش دادند كه مردى از سرمايهداران بصره، تو را به مهمانى خويش فرا خواند و تو به سرعت به سوى آن شتافتى، خوردنىهاى رنگارنگ براى تو آوردند و كاسههاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند. گمان نمىكردم مهمانى مردمى را بپذيرى كه نيازمندانشان با ستم محروم شده، و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شدهاند، انديشه كن در كجايى؟ و بر سر كدام سفره مىخورى؟ پس آن غذايى كه حلال و حرام بودنش را نمىدانى دور بيفكن، و آنچه را به پاكيزگى و حلال بودنش يقين دارى مصرف كن.
سپس در توصیف عملکرد خود و انتظار از پیروانش، فرمود:
أَلاَ وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً يَقْتَدِي بِهِ وَ يَسْتَضِيءُ بِنُورِ عِلْمِهِ أَلاَ وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اِكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ أَلاَ وَ إِنَّكُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي
1⃣ بِوَرَعٍ
2⃣ وَ اِجْتِهَادٍ
3⃣ وَ عِفَّةٍ
4⃣ وَ سَدَادٍ
آگاه باش! هر پيروى را امامى است كه از او پيروى مىكند، و از نور دانشش روشنى مىگيرد، آگاه باش! امام شما از دنياى خود به دو جامه فرسوده، و دو قرص نان رضايت داده است، بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با :
1⃣ پرهيزكارى
2⃣ و تلاش فراوان
3⃣ و پاكدامنى
4⃣ و راستى در کردار و گفتار
مرا يارى دهيد.
از نامه امام علی(ع) می توان این چنین نتیجه گرفت که درست است که ما نمی توانیم مانند امیرمؤمنان علی(ع) زندگی کنیم امّا می توانیم با چهار ویژگی یاد شده در مسیری گام برداریم که اماممان پیموده است. اگر پیمودن چنان مسیری با چهار خصلت فوق امکان پذیر نبود، امام معصوم ما را به انجام آن فرا نمی خواند. هر کس خود را به این چهار ویژگی بیشتر مزیّن کند، از ولایت مداری بیشتری برخوردار است؛ چه این که ولایت مداری به خصلت های درونی و عملکرد بیرونی است نه صرفا شعار ولایت دادن.
۳ بهمن ۱۴۰۲
http://eitaa.Com/Rahevasat