eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « ارتباط شجره ملعونه در قرآن » و « تحریف قرآن » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2253
👌👌این که پیامبر گرامی اسلام ایستاده ادرار می کرد ، از روایات جعلی و دروغین اهل سنت است که شیعه به هیچ عنوان آن را قبول ندارد و اساسا این نسبت ها با شان پیامبری که خداوند در وصف او می فرماید ، «تو دارای خلق و خوی عظیم و برجسته ای هستی» (قلم 4 ) و می فرماید ؛« برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است» ( احزاب 21 ) مناسبت ندارد ، لذا پیامبر گرامی فرمود ؛ «من تربیت شده پرودگارم است» (بحار الانوار ج16 ص231 ) پیامبری که این قدر در فضائل اخلاقی و نفسانی در درجات بالا و والایی است ، هیچگاه امور خلاف شان انجام نمی دهد ، توضیح بیشتر در این رابطه را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2007
😊نور علی تابنده رهبر دراویش گنابادی درگذشت . 👌انحرافات این فرقه ضاله را در « بسته منتشر شده گذشته ما » بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2259
🤔 ❔آیا بهتر نبود که خداوند آب دریاها و اقیانوس ها را شیرین می آفرید تا بی آبی و تشنگی بشر را تهدید نمی کرد و همه آب آشامیدنی داشتند ❗️برخی از معاندین این اشکال را در کانال هایشان باز نشر می کنند ❗️ 💠💠 👌مى‏ دانيم حدود سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته، و اقيانوس‏ها و درياها همگى به يكديگر ارتباط دارند؛ و نيز مى ‏دانيم كه انسان از درياها براى حمل ونقل از قديم الايّام تاكنون بزرگترين استفاده را كرده است. به علاوه قسمت مهمى از مواد غذائى از دريا به دست مى‏ آيد؛ و مواد مختلفى كه در صنايع به كار مى ‏رود نيز قسمت قابل توجّهى از آن از درياها است. ❕از همه گذشته، نقش درياها در ايجاد ابرها و آبيارى تمام خشكى‏ ها بر كسى پوشيده نيست؛ همانگونه كه حيوانات دريا و تنوّع و شگفتى ‏هاى آن تقريباً بر همه معلوم است. 👌روى اين جهات است كه قرآن مجيد درياها و كشتى ‏ها را از آيات حق شمرده؛ و انسان‏ها را به مطالعه اسرار آن دعوت نموده است چنان که می فرماید ؛ «او كسى است كه دريا را مسخر (شما) ساخت تا از گوشت تازه آن بخوريد، و وسائل زينتى براى پوشش از آن استخراج نمائيد، و كشتى ‏ها را مى‏بينى كه سينه دريا را مى‏ شكافند تا شما (به تجارت پردازيد) و از فضل خدا بهره گيرد شايد شكر نعمت‏هاى او را بجا آوريد.» ( نحل 14) ❕على عليه السلام فرمود ؛ «تو كسى هستى كه عظمتت در آسمان و قدرتت در زمين، و شگفتى‏ هاى خلقتت در دل درياها است.» 📚بحار الانوار ج 94 ص 202 ❕امام صادق علیه السلام هم خطاب به مفضل فرمود ؛ «اگر مى ‏خواهى وسعت حكمت آفريدگار و كوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقيانوس‏ها از انواع ماهيان و جنبندگان آب و صدف‏ها است بيفكن. انواعى كه شماره ندارد، و منافع آن تدريجاً براى بشر بر اثر حوادثى كه (در زندگى او) پيش مى ‏آيد روشن مى ‏گردد.» 📚بحار الانوار ج 3 ص 109 ❕آرى در دريا و جنبندگان دريا و گياهان دريائى و غير آن منافع و بركاتى است كه هر روز كه بر عمر بشر مى‏ گذرد اسرار تازه‏اى از آن كشف مى‏ شود؛ و فوائد جديدى بر او ظاهر مى ‏گردد كه او را در برابر خالق اين همه نعمت‏ها وادار به خضوع مى‏ كند. 📚پیام قرآن ج 2 ص 285 ❕یکی از فوائد شور بودن دریاها ، استخراج نمک است . از مهمترين مواد معدنى كه از دريا استخراج مى ‏شود نمك است. نمك در زندگى انسان نقش مهمّى دارد، و در گذشته به خاطر كمبود آن از چنان اهميّتى برخوردار بود كه نوشته ‏اند سربازان رومى غالباً حقوق خود را به صورت نمك دريافت مى ‏كردند! و حتى در روسيه شورش‏هاى نمكين، به خاطر افزايش نرخ نمك به وجود آمد . 👌مهمترين منبع استخراج نمك دريا است؛ و حتى در بعضى از نقاط، لايه‏ هاى نمكى كه به قطر هشتصد متر در خشكى ‏ها وجود دارد نيز از آثار درياهايى است كه زمانى سراسر روى زمين را فرا گرفته بود. ❕مصرف ساليانه نمك را در كل دنيا بيست و دو ميليون تن محاسبه كرده‏ اند؛ كه اگر انسان تنها ذخيره‏ هاى نمك معدنى خشكى‏ ها را بخواهد مصرف كند، دير يا زود تمام مى ‏شود در حالى كه دريا منبع تمام نشدنى نمك است. زيرا نمك‏هاى موجود در دريا مى‏ تواند جواب‏گوى يك ميليون و هفتصد هزار سال نيازهاى بشر باشد . 📚همان منبع ص 279 ❕یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد مقاومت آب شور، در برابر فساد، از آب شیرین، بیشتر است. اگر آبهای اقیانوس ها و دریاها شیرین، می بود، خطر فاسد شدن و گندیدن آنها، بسیار بود. ❕ اگر آب های دریاها بگندند ، گذشته از آنکه منافع بی شمار آنها بی اثر می شود ، دیگر موجود زنده ای در کره زمین، باقی نخواهد ماند، بوی گند و تعفن آب، موجود زنده ای را باقی نخواهد گذارد. آب های گندیده، بهترین جا، برای پیدایش حشرات، بویژه حشره های سمی می باشند. آن وقت است که حشرات، نه نباتی را باقی خواهند گذارد نه حیوانی، نه انسانی. 🌐https://b2n.ir/031655 👌بنابراین شور بودن دریاها از جمله رمز و رازهای اصلی ادامه حیات در کره زمین و بهره گیری از منافع بی شمار دریا است ، منافعی که با گندیده شدن آب دریاها از بین رفته و در پی آن حیات بشر در کره زمین به پایان می رسید . ❕گذشته از آنکه خداوند در همین دریاهای شور ، قابلیت آن را قرار داده تا بتوان از آن آب شیرین تامین کرد ، تا هم فوائد شور بودن دریاها محفوظ باشد و هم بتوان نیاز به آب شیرین را نیز برطرف کرد ، امروزه در بسيارى از مناطق كه دسترسى به آب شيرين ندارند اين مادّه حياتى را از طريق تقطير آب دريا به دست مى ‏آورند؛ و در سايه آن مناطق غير مسكونى، مسكونى شده است. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد شرکت امام حسن و امام حسین علیهما السلام در فتوحات خلفا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2260
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد برابر اعلام شدن دیه مرد و زن به حکم دیوان عالی کشور را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1204
👌ادمین کانال معاند با نام « دکتر م روشنگر » مجددا به پی وی ما آمده و شروع به تهدید کرده است آن هم با افتخار کردن به جنایتی که داعشیان عراق در قبال یک نوجوان انجام دادند ، اینان چون نتوانستند با شبهه پراکنی ها و دروغ گویی ها ما را از میدان مبارزه خارج کنند و با پاسخ های ما سرافکنده و شرمسار شده اند ، روی به تهدید کردن و فحاشی آورده اند . ❕جهت اطلاع معاند ، نوجوان مذکور جزء نیروی های حشد الشعبی نبوده است ؛ ❕سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ؛ 🔹شخص کشته شده نوجوان ١٦ ساله‌ای به نام هیثم علی اسماعیل است که برخی معترضان در میدان الوثبه روبروی منزلشان جمع می‌شدند، به همین دلیل تنشی بین معترضان و این شخص نوجوان صورت مى‌گیرد و این شخص با اسلحه خود چند تیر هوایی شلیک مى‌کند 🔹سپس برخی از معترضان وارد خانه وی مى شوند او را مى کشند و جسد وی را آویزان مى کنند/ تسنیم 🔸https://t.me/akharinkhabar/196685 ❕تهدید و فحاشی دیگر معاند را در نمایه ذیل ببینید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1658
👌پاسخ این فتوای شاذ آقای تبریزیان را در ذیل بخوانید ؛ 👇👇👇
🤔 ❕آیت الله تبریزیان ؛ ❕نیت وجود ندارد ایا نیت در وضو نماز روزه حج ومانند اینها واجب است یا واجب نیست ؟ باید عرض کنیم نیت واجب نیست وچیزی بنام نیت به این معنایی که فقها میگویند وجود ندارد . زیرا خداوند میفرمایند هر گاه برای نماز ایستادی صورتهاتون ودستهاتون را بشورید وسر وپاهاتون را مسح کنید. و ائمه هم فرمودند الوضوء غسلتان ومسحتان وضو دوتا شستن ودوتا مسح کردند اسمی از نیت نیا وردند . در یاد دادن نحوه نماز خواندن اسمی از نیت نیامده نه در روزه نه در حج اسمی از نیت نیامده تنها چیزی که وارد شده انما الاعمال بالنیات که این اختصاص به عبادات ندارد ومراد نیتی که فقها میگویند نیست بله مراد هدف وانگیزه واخلاص که ربطی به نیت ندارد . نمیدانیم این نیت از کجا امده؟! بنابر این احکام تقسیم احکام به عبادات ومعاملات وجود ندارد همه احکام ملاکات دارند بخاطر این ملاکها واجب وحرام شده ونیت معتبر نیست تا فرقی بین عبادات ومعاملات باشد. در این مورد فتوای ایت الله تبریزیان عدم وجوب نیت در هیچکدام از اعمال نه وضو نه نماز نه چیزی دیگر ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان از این فتواهای تعجب می کند ❗️آیا کسی که نماز می خواند نباید قصدش اطاعت امر الهی باشد نه ریا و خود نمایی ❕آیا نباید بداند که نماز ظهر می خواند یا نماز عصر ❕یا کسی که وضو می گیرد ، نباید تعیین کند آبی که به صورتش میریزد برای خنک شدن است یا برای آماده شدن برای نماز و طهارت گرفتن ؟ 🔸نیت همین است یعنی اگر انسان عبادتی انجام می دهد و امید به پاداش الهی دارد ، آن عبادت باید برای خدا باشد و بداند که دارد چه می کند ❕اگر نماز می خواند بداند نماز واجب است یا مستحب ❕اگر واجب است چه نمازی است و اگر مستحب است چه نمازی است ❕این مساله به قدری روشن است که قابل بحث نیست ، چنان که صاحب حدائق می نویسد ؛ « شرط نیت و قصد در افعال ، از جمله اموری بدیهی است که تمام عقلا که خالی از سهو و نسیان هستند بر شرطیت آن صحه می گذارند و این شرطیت نیاز به توضیح و بیان ندارد » 📚الحدائق الناضره ج 2 ص 170 👌لذا شیخ بزرگ ، مرحوم حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه ، بابی گشوده است به ذکر روایات ، تحت عنوان ؛ « باب در وجوب نیت در عبادات واجبه و این که اساسا نیت مطلقا در عبادات شرط است » 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 46 باب 1 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ قول و عملی ( پذیرفته نیست ) مگر به نیت » 📚الکافی ج 1 ص 70 ❕یعنی هر عملی که به امید ثواب و پاداش صورت می گیرد ، باید به همراه نیت باشد ، اشتراط نیت هم به صورت مطلق لحاظ شده است که هم شامل نیت قربت و اخلاص می شود و هم نیت وجه ، یعنی بداند که چه عبادتی دارد به جا می آورد ، اگر غسل است ، واجب است یا مستحب ، اگر واجب است چه قسمی از اغسال واجب است و اگر مستحب است چه قسمی است و همینطور است در بقیه عبادات . ❕یا در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر قصد نماز کردی و نیت نماز واجب را کردی ، سپس شک کردی ، بنا می گذاری که در نماز فریضه هستی ...» 📚الکافی ج 3 ص 363 ❕یا در نقل دیگر آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند در مورد فردی که وارد نماز فریضه می شود ، سپس دچار سهو می شود و گمان می کند که در نماز نافله است ، یا نماز را با قصد نافله آغاز می کند سپس گمان می کند که در نماز فریضه است ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « نمازش به همان ( نیتی ) است که با آن نماز را آغاز کرده است » 📚التهذیب ج 2 ص 197 ❕امام علیه السلام در این روایات ، ملاک نماز را به نیت می داند و این که نماز به همان نیتی که در ابتدا بوده است باقی خواهد ماند . 🔸یا در نقل دیگر امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « بین نماز فریضه و نافله ، قرین بودن و همراهی نیست » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 7 ❕یعنی نمی توانی یک نماز را هم به نیت نماز واجب بخوانی و هم به نیت نماز مستحبی ، بلکه در هر نمازی ، وجه نماز باید عینا مشخص باشد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 🔸یا پیامبر گرامی فرمود ؛ « صدقه نیست مگر به نیت » 📚الفقیه ج 4 ص 369 👌اشتراط نیت درصدقه مطلق لحاظ شده است ، یعنی صدقه هم باید برای خدا باشد و هم مشخص باشد که صدقه واجب است یا مستحب و اگر مثلا واجب است ، چه قسمی از صدقات واجبه است . 👌یا در مورد روزه فرمود ؛ «اگر بعد از بالا آمدن روز خواست که روزه بگیرد ، می تواند ( تا قبل زوال ) قصد روزه کند و از همان لحظه ای که نیت روزه می کند ، روزه اش واقع میشود » 📚التهذیب ج 4 ص 187 ❕یعنی برای روزه باید قصد و نیت باشد و روشن کند که روزه واجب است یا مستحب ، و اگر نیت روزه گرفتن یادش رفت ، تا قبل زوال می تواند نیت کند و روزه اش را واقع سازد . 👌ما اگر بخواهیم همه روایات مربوط به شرطیت نیت را ذکر کنیم ، سخن به درازا می کشد ، جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚بحار الانوار ج 81 ص 344 باب 22_ ج 69 ص 65 باب 116_ج 67 ص 185 باب 53 _ مستدرک الوسائل ج 1 ص 88 باب 5 ❕از این روایات استفاده می شود که خداوند اعمال را تنها با نیت می پذیرد ، یعنی عبادات و طاعاتی که واقع می شود ، اگر قرار است مورد پذیرش واقع شود ، هم باید همراه با اخلاص و قربت باشد و هم با قصد وجه ، یعنی فرد بداند چه عبادتی دارد به جا می آورد . 👌آقای تبریزیان با همین سطح فهم از روایات ، مدعی طب اسلامی هم است و با استدلال به یک سری روایات ضعیف ، هم با جان مردم بازی می کند و هم با نتیجه معکوسی که ادعایش در پی دارد ، مایه بدنامی و وهن اهل بیت می شود ، در گذشته مفصلا ، رویه ایشان در مبحث « طب اسلامی » را نقد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1470 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2261 👌جا دارد گناه فتوا دادن بدون علم و آگاهی را به آقای تبریزیان یاد آوری کنیم ؛ ❕خداوند می فرماید ؛ «هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است» 🔷مائده 47 👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛ 🔷مائده 44 - 45 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است » 📚الکافی ج 7 ص 409 👌متاسفانه فتاوای شاذ ایشان ، به همین مورد خلاصه نمی شود ، فتاوی چون حلیت خمس در عصر غیبت ، و ... نیز از جمله شاهکار های علمی ایشان است. آقای تبریزیان لطفا روایات آدرس ذیل در حرمت و عقاب فتوای بدون علم را مطالعه فرمایید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 20 باب 4 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔می گویید انقلاب ما اسلامی است ❕مگر نه این است که در قاضی اجتهاد و عدالت و مرد بودن شرط است ❕چرا امروزه این امور رعایت نمی شود ❗️❗️ 💠💠 👌حكومت و حاكميّت بنابر اصل مسلّم توحيد افعالى به خداوند باز مى‏ گردد، حقّ داورى نيز از آن كسانى است كه او اجازه فرموده است. ❕توحيد افعالى مى‏ گويد ؛ همه كارها به سوى خدا باز مى‏ گردد؛ و توحيد خالقيّت مى‏ گويد همه چيز در اين عالم از او نشأت مى‏ گيرد؛ و توحيد حاكميّت كه از شاخه ‏هاى توحيد خالقيّت است مى ‏گويد حكومت مخصوص پروردگار است، و همين امر سبب مى ‏شود كه در قلمرو حكومت خدا داورى و قضاء نيز از آن او باشد؛ و از آن كسانى كه او داورى آنها را مجاز شمرده است. ❕از سوى ديگر توحيد اطاعت مى ‏گويد: تنها فرمان خدا، و فرمان كسانى كه فرمانشان به فرمان خدا باز مى‏ گردد، مقبول و مطاع است؛ بنابراين در احكام قضائى نيز حكم و فرمانى قابل قبول است كه به اذن پروردگار باشد. 📚پیام قرآن ج 10 ص 147 👌کسانی که به اذن خداوند حق قضاوت دارند ، پیامبر و امام و مجتهد آگاه به حلال و حرام امامان می باشد . ❕علی علیه السلام خطاب به شریح که به امر قضاوت می پرداخت فرمود ؛ «اى شريح ، جايى نشسته ‏اى كه در آنجا كسى نمى‏ نشيند جز پيامبر، يا وصىّ پيامبر، يا شقىّ دور از سعادت» 📚الکافی ج 7 ص 406 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « از داورى كردن بپرهيزيد؛ زيرا [منصب‏] داورى در حقيقت از آنِ امامى است كه در قضاوت دانا باشد و در ميان مسلمانان به عدالت حكم كند؛ از آنِ پيغمبرى يا وصىّ پيغمبرى » 📚الکافی ج 7 ص 406 👌و خطاب به ابو خدیجه فرمود ؛ « مبادا هر گاه ميان شما مرافعه‏ اى پيش آمد يا درباره چيزى از قرض و طلب ميانتان اختلافى شد، كار داورى را به نزد يكى از اين فاسقان ببريد. [بلكه‏] از ميان خود مردى را كه با حلال و حرام ما آشناست داور قرار دهيد؛ زيرا من او را داور قرار داده ‏ام. زنهار كه براى رفع دعواى خود به سلطان ستمگر مراجعه كنيد.» 📚تهذیب ج 6 ص 303 ❕و فرمود ؛ « مبادا فردى از شما (شيعيان) از ديگرى نزد سلطان ستمگر شكايت كند. بلكه ببينيد چه كسى از خود شما با احكام و داوري هاى ما آشناست همو را ميان خود داور قرار دهيد؛ زيرا كه من او را قاضى شما قرار داده ‏ام. پس براى داورى ميان خود، نزد او رويد.» 📚الفقیه ج 3 ص 2 ❕بنابراین تنها پیامبر و امام و مجتهد عالم به حلال و حرام هستند که حق قضاوت کردن دارند ، مجتهدی که عدالت داشته باشد و اهل انجام گناهان کبیره و اصرار بر گناهان صغیره نباشد ، عدالتی که در روایات فراوانی به عنوان شرط اساسی برای قاضی لحاظ شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 11 باب 1 ❕و همینطور قاضی باید مرد باشد و زنان حق قضاوت کردن ندارند ، در گذشته در این رابطه مفصلا بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2262 🔸مرحوم امام خمینی می آورد ؛ « شرايط قاضى عبارتند از ، بلوغ و عقل و ايمان و عدالت و اجتهاد مطلق و مرد بودن و طهارت مولد (حلال ‏زاده بودن) و اعلميّت نسبت به كسانى كه در شهر يا نزديك آن هستند بنابر احوط (وجوبى). و احوط (وجوبى) آن است كه داراى حافظه باشد كه فراموشى غالباً او را نگيرد، بلكه اگر فراموشى او طورى باشد كه سلب اطمينان از او بشود، اقوى جايز نبودن قضاوت او است‏ » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 434 ❕امام على عليه السلام در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر نوشت ؛ « براى داورى ميان مردم، بهترين و برترين فردى را كه به نظرت مى‏ رسد از ميان رعيت انتخاب كن؛ كسى كه كارها بر او تنگ نيايد [و از حل اختلافات در نماند] و [ستيزه ‏گرى‏] طرفين دعوا او را به لجاجت و پافشارى در رأى خويش وا ندارد ، در لغزش ‏فرو نرود و هر گاه حقيقت را شناخت [و به حكم نادرست خود پى برد]، از بازگشت به حق خوددارى نكند و خويشتن را در پرتگاه طمع ننشاند و به فهم سطحى قضايا بسنده نكند و دنبال فهم عميق و دقيق آنها باشد. در موارد شبهه‏ ناك بيش از همه درنگ و احتياط كند و بيش از همه دنبال دليل و برهان باشد و از مراجعه داد خواهان كمتر به ستوه آيد و در كشف حقيقت دعاوى، از همه شكيباتر باشد و چون حقيقت روشن شد [در صدور حكم‏]، از هر كس ديگر بيشتر قاطعيت نشان دهد. كسى باشد كه مدح و ستايش، او را فريفته و خودبين نسازد و تشويق و تحريك، او را به سويى متمايل نسازد و البته چنين كسانى اندك شمارند. آن گاه، خودت به كار قضاوت او بسيار رسيدگى كن.» 📚نهج البلاغه نامه 53 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌متاسفانه امروزه می بینیم که این شرایط در قضات رعایت نمی شود ، کسانی منصب قضاوت را گرفته اند که مجتهد نبوده و آگاه به حلال و حرام اهل بیت علیهم السلام نیستند و بدون داشتن عدالت لازم در این منصب گماشته شده اند ، اینان گویا این روایت امام صادق علیه السلام را ندیده اند که فرمود ؛ « «قاضيان چهار گروهند ، كسى كه به ظلم داورى مى‏ كند در حالى كه آگاه است، او در دوزخ است؛ و كسى كه به ظلم قضاوت مى‏ كند و نا آگاه است، او هم در دوزخ است؛ و كسى كه به حق قضاوت مى‏ كند در حالى كه نا آگاه است او هم در دوزخ است؛ و كسى كه به حق قضاوت مى ‏كند در حالى كه مى‏ داند (تنها) او در بهشت است» 📚الکافی ج 7 ص 407 ❕در نقل دیگر پیامبر گرامی در مورد قاضیان دادگر و جامع الشرایط فرمود ؛ « در روز قيامت قاضى دادگر را مى ‏آورند و چنان حساب سختى از او مى‏ كشند كه آرزو مى ‏كند كاش هرگز حتى درباره يك خرما ميان دو نفر داورى نكرده بود.» 📚میزان الحکمه ج 9 ص 477 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا نهى فرمود از اين كه كسى داوطلب امارت و داورى ميان مردم شود و فرمود: هر كه خواهان امارت شود، خداوند در كار امارت ياريش نكند و او را با همان كار واگذارد و هر كس بدون آن كه خواهان امارت شود اين منصب به او واگذار گردد، در كار آن يارى شود.» 📚دعائم الاسلام ج 2 ص 527 ❕در جایی که قاضی مجتهد و عادل اگر نیازی احساس نشده ، نباید پیش قدم قضاوت شود و حسابرسی سختی در انتظارش است ، حال و روز افرادی که بدون داشتن علم و اجتهاد و عدالت تن به منصب قضاء می دهند و برای بهره مندی از منافع و مزایای قضاوت ،پیش قدم و داوطلب قضاء می شود ، روشن می گردد. 👌بنابراین آنچه امروزه مشاهده می کنیم که کسانی منصب قضاء را به دست گرفته اند که آگاهی تفصیلی نسبت به حلال و حرام اهل بیت علیهم السلام ندارند و از عدالت لازم هم برخوردار نیستند و حتی گاها زنان عهده دار این منصب شده اند ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست . ❕استدلال می کنند که چون قاضی مجتهد جامع الشرایط در زمان کنونی به تعداد لازم نیست ، راهی جز تن دادن به قضاوت افراد فاقد برخی از شرایط ( چون علم و اجتهاد ) نیست ، و آنان می توانند به اذن مجتهد جامع الشرایط ( رییس قوه قضائیه ) به امر قضاوت بپردازنند . 👌به نظر ما ، حوزه های علمیه موظف هستند که مجتهدین مورد نیاز دادگاهها را تربیت کرده و برای رسیدگی به دعاوی و اختلافات مردم ، تحویل دستگاه قضایی دهد . ❕حوزه برای رسیدن به این هدف باید در روش آموزشی خود تحولی بزرگ ایجاد کند . همانطور که دانشگاه بعد از گذشت حدود هشت سال ، متخصصین زبر دست در رشته های مختلف پزشکی مثلا تربیت می کند ، حوزه هم در طی همین مدت مجتهد آگاه به حلال و حرام تربیت کند و در کتب درسی خود بازنگری کرده و سعی کند مطالب زائد را از مواد درسی بزداید و مطالب اصلی و اساسی را به زبان ساده و روان به طلاب آموزش دهد ، چنان که آیت الله مکارم شیرازی مینویسد ؛ پرداختن به این امور( زوائد و قیل و قال های بی رویه علم اصول) بخش عمده ای از بهترین ایّام جوانی طلبه ها را از بین می برد و نشاط علمی و قوای فکری آن ها را می سوزاند! و مانع از پرداختن به امور مهم تر و نافع تر می گردد! این مشکل تبدیل به بلای خانمان سوزی برای علم و اهل عمل گردید! از خدای متعال عاجزانه درخواست داریم گروهی را با اراده های قوی برای درست کردن این امر و تهذیب علوم دینی و هدایت طالبان علم به راه راست برانگیزد. 📚قواعد الفقهیة ج 1 ص 16- 14 👌درس های خارج حوزه هم باید کاربردی تر شود و از استاد محوری ، تبدیل به شاگرد محوری شود و طلاب جهت رسیدن به اجتهاد غور در قرآن و روایات شوند و نظام پژوهش محور ، جای استاد محوری را در درس های خارج بگیرد و از پرداختن به مطالب زائد علم اصول پرهیز شود و تنها به مطالب اساسی و کاربردی در این علم بسنده شود و ... ❕اگر چه جای طرح این مباحث در حوزه ها است نه در فضاهای مجازی ، اما غرض آن بود که یاد آور شویم حوزه موظف است که مجتهدین آگاه به حلال و حرام را در مدت زمان معقول تحصیلی نه زمانی طولانی و فرسایشی ، با روش های نو آموزشی و پژوهشی تربیت کند تا نیاز دادگاهها به قضات جامع الشرایط را برطرف کند و دیگر نیاز نباشد که از افرادی در این منصب استفاده شوند که دارای اندک شرایط معتبر در قضاوت نیستند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht