eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید حکم اسلام خلاف عدالت است که می گوید اگر کافری مسلمان را کشت قصاص می شود ، اما اگر مسلمانی کافر را کشت قصاص نمی شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام مهمان عمر بن خطاب بود و در همان شب خواهر عمر را به ازدواج موقت درآورد و پس از این جریان بود که عمر ازدواج موقت را تحریم نمود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2751 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حکم سنگسار در اسلام و چرایی و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2752 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تنبیه بدنی کودکان قبل از بلوغ آن هم برای اصلاح و تربیت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که معاذ الله مدعی است پیامبر گرامی عاشق زینب همسر زید شد و مقدمات طلاق او را فراهم ساخت تا با زینب ازدواج کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937 ipasookh.ir
🤔 ❔لطفا در مورد قتل دختر سیزده ساله توسط پدرش توضیح دهید و بگویید نظر اسلام درباره قصاص پدری که فرزندش را کشته چیست وچرا لطفا با سند بیان فرمایید ❗️❗️ 💠💠 1⃣در این شکی نیست که قتل نفس گناهی بس بزرگ است تا جایی که می توان گفت در آيات قرآن و روايات اسلامى تعبيراتى که درباره ريختن خون بى ‏گناهان آمده ، شبيه آن در هيچ موضوع ديگرى ديده نمى‏ شود . ❕از جمله در آيه 32 سوره مائده آمده است: «به همين جهت بر بنى‏ اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسان‏ها را كشته است». 👌در آيه 93 سوره نساء آمده است ؛ « هركس فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى‏ كند و او را از رحمتش دور مى ‏سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است» 👌از تعبير به «خلود و جاودانگى در آتش» چنين بر مى‏ آيد كه قاتلِ عمد ، باايمان از دنيا نخواهد رفت، زيرا مى‏ دانيم هيچ فرد باايمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد. ❕در حديثى از پيامبر گرامی نقل شده است ؛ «تمام دنيا ويران شود در پيشگاه خداوند آسان‏تر از اين است كه خونى به ناحق ريخته شود» 📚میزان الحکمه ج 9 ص 289 2⃣قبح قتل عمد آنجایی شدیدتر می شود که در قبال فرزند ، آن هم فرزند دختر صورت گیرد ، در حالی که وظیفه رسیدگی انسان در برابر فرزند دختر به مراتب سنگین تر است ‌. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال‏ سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند. » 📚الکافی ج 6 ص 6 👌و فرمود ؛ « هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان- يعنى پسران- خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى ‏برد. » 📚میزان الحکمه ج 13 ص 484 3⃣جریان کشته شدن دختر سیزده ساله به ما فهماند که آزادی ارتباط دختر و پسر و دوستی های بی اساس خیابانی می تواند چه پیامدهای شوم و خطرناکی برای افراد و اجتماع داشته باشد ، به خاطر همین مفاسد و پیامدها است که چنین ارتباطاتی در اسلام ممنوع است ، چنان که خداوند در وصف زنانی که شایسته ازدواج هستند می گوید ؛ « مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان‏ » « مشروط بر اينكه پاكدامن باشند نه مرتكب زنا بطور آشكار شوند و نه دوست پنهانى بگيرند » ( نساء 25) ❕امام باقر عليه السلام درباره آيه «به كارهاى زشت چه آشکار و چه پنهان نزديك نشويد ( انعام 151) فرمود ؛ زشتى آشكار، زناست و زشتى پنهان، داشتن رابطه دوستانه [با نامحرم‏] » 📚مجمع البیان ج 4 ص 590 ❕در کتاب المحجه البیضاء مرحوم فیض کاشانی هم چنین آمده است ؛ « آورده ‏اند كه عابدِ دوره‏ گرد ازدى، در اثناى گردش خويش، به الياس عليه السلام برخورد. الياس عليه السلام، او را به ازدواج كردن فرمان داد و از ترك ازدواج، نهيَش كرد و سپس فرمود: «با چهار طايفه از زنان، ازدواج مكن: مُختلعه، مُباريه، عاهِره، و ناشِزه». مختلعه، زنى است كه هر دم، بى جهت، تقاضاى [طلاقِ‏] خُلع مى‏كند. مباريه، زنى است كه با مال و منال دنيا، بر ديگر زنان، مباهات و فخرفروشى مى‏ كند. عاهره، ( زنی است که با دیگران رابطه دوستی پنهانی می گیرد ) خداوند متعال فرموده است: «نه زنانى كه [پنهانى‏] دوستِ مرد مى‏ گيرند»، و ناشزه، زنى است كه در كردار و گفتار، بر شوى خويش بلندى مى‏ كند » 📚المحجه البیضاء ج 3 ص 86 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣همینطور از جریان مذکور استفاده می شود که نباید در تزویج دختران تاخیر کرد ، اگر آنان به سن درک و رشد لازم برای ازدواج رسیدند ، نباید در ازدواج آنان مانع ایجاد کرد ، و الا مفاسد خطرناکی دامنگیر فرد و اجتماع می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « جبرئیل از سوی خدای لطیف آگاه نزد من آمد و فرمود دوشیزگان به سان میوه ای بر درخت هستند که هر گاه میوه اش برسد و چیده نشود آفتاب آن را تباه می گرداند و بادها پراکنده اش می سازند ،دوشیزگان نیز چنین هستند هرگاه به مرحله ای رسیدند که زنان می رسند برایشان دارویی جز شوهر کردن وجود ندارد و گرنه از فساد در امان نیستند چرا که آنان هم بشرند » 📚الکافی ج5 ص337 ❕ به این مضمون روایات دیگری نیز وارد شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص61 باب 23 5⃣نکته پایانی اینکه در روایات و فتاوای فقهای ما به این نکته تصریح شده است که پدر در صورت کشتن فرزند قصاص نمی شود ، اگر چه بدون تنبیه هم باقی نمی ماند ، بلکه باید کفاره قتل را بپردازد ، و دیه فرزند را هم به مادر پرداخت کند و توسط حاکم شرع هم مورد تعزیر شدید واقع می شود ؛ 📚جواهر الکلام ج 42 ص 169 ❕امام باقر علیه السلام در مورد مردی که فرزندش را کشته بود فرمود ؛ « پدر کشته نمی شود و لیکن ( از باب تعزیر ) مورد ضرب شدیدی قرار می گیرد » 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 79 ❕فلسفه عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزند تا حدودی روشن است و نیاز به توضیح زیادی ندارد . ❕یکی از اهداف قصاص دور کردن جامعه از تکرار چنین عملی است و در فرض قتل فرزند توسط پدر چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است زیرا به ندرت اتفاق می افتد پدری که منشا پیدایش فرزند بوده و با زحمات طاقت فرسا او را رشد و پرورش داده است بیاید فرزندش را بکشد و از سوی دیگر به نقش اقتصادی و حمایتی پدر برای حیات یک خانواده نیز باید توجه داشت زیرا مجازات و قصاص او سبب محرومیت خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده از تامین معیشت می شود . 👌بنابراین در این مساله ، باید به نقش اقتصادى، عاطفى، حمايتى و اجتماعى پدر براى حيات يك خانواده توجه داشت. در اينكه پدر قاتل مستحق مجازات است هيچ بحثى نيست اما مجازات او نبايد مصيبت مضاعفى بر ديگر اعضاى خانواده تحميل كند. اگر چه ممكن است قصاص پدر به طور موقت باعث تسلى خاطر برخى افراد خانواده گردد ولى بى شك تاثيرات منفى عدم وجود پدر خود مصيبت بزرگى براى خانواده است. با قصاص پدر خانواده نيز مجازات شده و بار ديگر بر مصائب آنها افزوده مى شود. ويژگى پدر آن است كه در انعقاد نطفه فرزند و هستى بخشى به فرزند نقش اساسى دارد لذا از پدر به عنوان «ولى» فرزند و صاحب فرزند تعبير مى شود. از اين رو تخفيف مجازات او در دنيا بى دليل نيست ، هم از این جهت که او نقش هستی بخشی به فرزند را ایفاء می کند و هم از این جهت که او دارای جایگاه اقتصادی و عاطفی و حمایتی در خانواده است و نبودن او بر مصائب و مشکلات خانواده می افزاید ، البته چنان که گذشت ، پدری که فرزند خود را بکشد ، بدون مجازات نمی ماند ، بلکه پرداخت دیه سنگین و تعزیر شدیدی که حاکم شرع بر او مقرر می کند می تواند مجازات قابل قبولی در برابر جرمی باشد که مرتکب شده است و مجازات شدیدتر هم روز قیامت در انتظار او خواهد بود . . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است روایات ما زبان مردمان اهل دوزخ را فارسی معرفی می کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/963 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند که محدودیت هایی را که اسلام در ارتباط با بانوان قائل است را دلیلی بر توهین به شخصیت زن می داند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1259 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است پیامبر اسلام به خاطر قطع شدن وحی ، قصد خودکشی داشت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2755
🤔 ❔آیا حضرت علی می توانست زنان پیامبر را بعد از وفات پیامبر طلاق دهد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9874 👌اگر « ام المومنین » بودن زنان پیامبر گرامی ، گواه بر لزوم اکرام و احترام و جایگاه رفیع آنان باشد ، حکم مذکور ، یک حکم است ، همانطور که حکم اولی در مورد مومن لزوم احترم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « احترام مومن از احترام کعبه بزرگتر است » 📚خصال ج 1 ص 27 👌اما وقتی مومنی خودش حرمت و احترام خود را حفظ نکند و آدم کشی و زنا و دزدی و شرابخواری و ... بکند ، ما هم احترام او را نگه نمی داریم و او را زندانی کرده و قصاص و حدود را در مورد او می کنیم ، زنان پیامبر هم به مقتضای ام المومنین بودن به خاطر پیامبر گرامی شایسته احترام هستند ، اما کسانی از آنان که خودشان خود را بشکند و دستورات خداوند را زیر پای بگذارد ، دیگر نمی توانند توقع آن اولیه را داشته باشند ، و اینان به خاطر حرمت شکنی و تعدی از خداوند ، شایسته عقاب و عذاب هستند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « ای همسران پیامبر ، هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شوند ، او دو چندان خواهد بود و این برای خدا آسان است » ( احزاب 30) ❕لذا در روایاتی آمده است که برخی از پیامبر ، هنگام ظهور امام زمان علیه السلام می کنند و به خاطر کارهای ناشایسته ای که انجام داده اند ، مواخذه می شوند ؛ 📚بحار الانوار ج 22 ص 242 👌و ائمه برخی از همسران پیامبر را کذاب و خطاب می کردند ؛ 📚بحار الانوار ج 2 ص 217 👌و در مورد برخی از آنان پس از نمازها ، دعا می کردند که به خاطر اعمال نایسته ای که انجام دادند ، از خداوند دور شوند ؛ 📚الکافی ج3 ص 342 👌و به صورت مطلق دشمن علی علیه السلام را شایسته و عقاب و عذاب دانسته اند که طبیعتا شامل ایجاد کننده جنگ جمل هم می شود ؛ 📚بحار الانوار ج 27 ص 202 باب 8 _ و ص 218 باب 10 👌بر این اساس ، در برخی از نقل ها آمده است که پیامبر گرامی ، اختیار طلاق همسران خود را به علی علیه السلام واگذار کرده بود ، تا هر یک از همسران پیامبر که مورد طلاق علی علیه السلام واقع شوند ، پیوند و ارتباطشان با پیامبر گرامی قطع شود ، و روز قیامت هیچ توقعی از پیامبر گرامی برای شفاعت نداشته باشند . 👌در وصیتی پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛ « فلانه و فلانه ( عایشه و حفصه ) بعد از من با تو مخالفت و عداوت و دشمنی می کنند و فلانه ( عایشه ) با سپاهی بر تو خروج می کند ...ای علی زمانی که آنان آنچه را که قرآن از آنان می خواهد را انجام ندهند ، آنان را طلاق بائن بده تا آنان از من جدا شوند و ارتباطی با من نداشته باشند » 📚بحار الانوار ج 22 ص 488 ❕علی علیه السلام نیز در روز شوری چنین احتجاج می کرد ؛ « شما را به خدا سوگند می دهم که آیا در بین شما به غیر من کسی است که پیامبر در طلاق همسرانش او را قائم مقام خود کرده باشد ، آنان گفتند نه » 📚المسترشد فی امامه علی ع ص 354 _ الاحتجاج ج 1 ص 138 👌و در نقل دیگری پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛ « تو وصی من بر اهل بیتم و زنانم هستی ، کسی را که بر همسری من تثبیت کنی روز قیامت با من ملاقات می کند و کسی را که طلاق دهی ، من از او بیزارم ، نه او مرا می بیند و نه من او را می بینم در روز قیامت » 📚الغیبه طوسی ص 150 👌در جنگ جمل علی علیه السلام عایشه را تهدید کرد که اگر به مدینه باز نگردد و جنگ را خاتمه ندهد ، او را طلاق دهد تا روز قیامت رابطه ای با پیامبر گرامی نداشته باشد ، عایشه از این تهدید علی علیه السلام ترسید و به اطرافیانش چنین گفت ؛ « پیامبر خطاب به علی فرمود اى على، من طلاق ايشان را در قبضه اختيار تو درآوردم و به تو مفوّض ساختم و تو را وكيل خود گردانيدم كه هركدام از ايشان كه تو از جانب من طلاق دهى، نام او از دفتر نساء النّبى محو شود. چون آن حضرت امر طلاق ما را به او اطلاق فرموده و فرق ميان حيات و ممات ننموده، مرا على بن ابى طالب بر اين معنى تنبيه و متذکر مى‏ كند. اكنون من از فراق كلّى مى‏ انديشم مبادا چيزى‏ بر زبانش رود كه تدارك آن تصوّر نتوان كرد و مى‏ ترسم كه از رسول برى و جدا گردم شوم و در آن جهان از دولت ملاقات و سعادت خدمت او محروم مانم.» 📚مناقب مرتضوی ( از کتب اهل سنت ) ص 213 _ احقاق الحق ج 32 ص 413 ( به نقل از منابع اهل سنت ) ، مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 134 🔸ادامه 👇