🔸ادامه 👇
2⃣خداوند نگفته است که قسمتی از آیات قرآن واضح و قسمتی نامفهوم و مبهم است ، و تاویل آیات مبهم را هم فقط خدا می داند تا شما این کلام را دلیلی بر عدم بلاغت قرآن بدانید ، بلکه می گوید قسمتی از آیات قرآن محکم و قسمتی دیگر متشابه است و تاویل متشابهات را نیز خدا و راسخون در علم می دانند ، چنان که فرمود ؛
« او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات" محكم" [صريح و روشن] است، كه اساس اين كتاب مى باشد، (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، بر طرف مى گردد.) و قسمتى از آن،" متشابه" است ، اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات اند، تا فتنه انگيزى كنند (و مردم را گمراه سازند)، و تفسير (نادرستى) براى آن مى طلبند، در حالى كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى دانند » ( آل عمران 7)
👌مراد از « آياتٌ مُحْكَماتٌ » آياتى است كه مفهوم آن به قدرى روشن است كه جاى گفتگو و بحث در آن نيست، آياتى همچون قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ( اخلاص 1) بگو او است خداى يگانه » ، لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ( شوری 11)" هيچ چيز همانند او نيست"، اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ( زمر 26)" خداوند آفريننده و آفريدگار همه چيز است"، لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ( نساء 11) " سهم ارث پسر معادل سهم دو دختر است" و هزاران آيه مانند آنها در باره عقايد و احكام و مواعظ و تواريخ، همه از محكمات مى باشند.
❕اين آيات (محكمات) در قرآن" ام الكتاب" ناميده شده، يعنى اصل و مرجع و مفسر و توضيح دهنده آيات ديگر است.
👌واژه" متشابه" در اصل به معنى چيزى است كه قسمتهاى مختلف آن، شبيه يكديگر باشد، به همين جهت به جمله ها و كلماتى كه معنى آنها پيچيده است و گاهى احتمالات مختلف در باره آن داده مى شود،" متشابه" مى گويند، و منظور از متشابهات قرآن همين است، يعنى آياتى كه معانى آن در بدو نظر پيچيده است، و در آغاز، احتمالات متعددى در آن مى رود، اگر چه با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن است.
❕براى نمونه آيات متشابه، قسمتى از آيات مربوط به صفات خدا و چگونگى معاد را مى توان ذكر كرد، مانند" يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ" دست خدا بالاى دستهاى آنها است" (فتح 10) كه درباره قدرت خداوند مى باشد" وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » خداوند شنوا و دانا است" ( بقره 224) كه اشاره به علم خدا است و مانند" وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ ترازوهاى عدالت را در روز رستاخيز قرار مى دهيم" ( انبیاء 47)كه در باره وسيله سنجش اعمال سخن مى گويد .
👌بديهى است نه خداوند دست (به معنى عضو مخصوص) دارد و نه گوش (به همين معنى) و نه ترازوى سنجش اعمال، شبيه ترازوهاى ماست، بلكه اينها اشاره و کنایه از مفاهيم كلى قدرت و علم و وسيله سنجش مى باشد.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 433
👌قرآن چون در اوج بلاغت است ، برای افاده معانی ، از محسناتی چون ایجاز ، تشبیه ، مجاز ، استعاره ، کنایه و ...که در علم بلاغت مفصلا پیرامون آن بحث می شود استفاده می کند ، به خاطر همین مساله ، مثلا از قدرت خداوند تعبیر به دست یا از وسیله سنجش اعمال تعبیر به ترازو و ... می کند که همین استفاده کردن ها برای برخی ممکن است ایجاد شبهه کند که آنان با رجوع به آیات محکم می توانند از خود رفع شبهه کنند .
❕بنابراین وجود آیات متشابه در قرآن گواه بر بلاغت قرآن است که چون قرآن بلیغ است از محسناتی چون استعاره و کنایه و ... استفاده می کند که افراد ساده لوح ممکن است برایشان ایجاد شبهه شود که وظیفه آنان تدبر بیشتر و تامل پیرامون آیات محکم است .
3⃣در پاسخی در گذشته نیز مفصلا توضیح داده ایم که تاویل و مفهوم متشابهات را خداوند و راسخون در علم که اهل دقت و نظرند و آگاه به محکمات هستند می دانند و فهم آیات متشابه اختصاص به خداوند ندارد که در ذیل می توانید بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2781
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است اسلام برای تبلیغ بهشت از زنان استفاده تبلیغاتی کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2782
#کشتار_امام_مهدی_علیه_السلام_و_اعتراض_مردم
🤔#پرسش
❔آیا امام زمان وقتی ظهور کند ، کشتار می کند ❗️تا جایی که مردم می گویند اگر او از آل محمد بود چنین نمی کرد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سیره حکومتی امام مهدی علیه السلام ، همان سیره پیامبر گرامی است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«قائم، از فرزندان من است. نام او، نام من، كنيه او كنيه من، اخلاقِ او اخلاق من، و شيوه او شيوه من است »
📚كمال الدين یک جلدی ص 411 ، إعلام الورى ج 2 ص 227
❕محمّد بن مسلم می گوید ؛
« از امام باقر عليه السلام پرسيدم: قائم هنگامى كه قيام مى كند، چگونه ميان مردم رفتار مى نمايد؟ امام علیه السلام فرمود: «همان رفتارى كه پيامبر خدا كرد تا اسلام را چيره نمايد». گفتم: رفتار پيامبر خدا چه بود؟ فرمود: «آنچه را در جاهليت بود، باطل كرد و با عدالت ورزى ميان مردم، از نو آغاز نمود. قائم عليه السلام نيز همين گونه است. چون قيام كرد، آنچه را به روزگار سازش [با دشمنانمان] در دست مردم بوده، باطل مى كند و با عدالت ورزى ميان آنان، از نو آغاز مى نمايد».
📚تهذيب الأحكام ج 6 ص 154
👌سیره پیامبر گرامی بر مبنای عدالت و نرم خویی بوده است ، چنان که خداوند فرمود ؛
« از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مى شدند بنا بر اين آنها را عفو كن و براى آنها طلب آمرزش نما » ( آل عمران 160)
❕در هنگام فتح مکه هنگامى كه شنيد يكى از فرماندهان سپاه، شعارهاى انتقام جويانه سر داده است و مى گويد ؛ «امروز روز جنگ وخونريزى و انتقام است، امروز احترام افراد پايمال مى گردد، امروز روزى است كه خداوند قريش را ذليل كرده است» فوراً دستور بركنارى او را صادر كرد و فرمود: به جاى اين شعار (زشت و ناروا) چنين شعار دهند: «امروز روز بخشش است ... امروز خداوند قريش را عزيز كرد.»
❕حتى موقعى كه بزرگان مكه صف كشيده بودند ببينند پيامبر اسلامم درباره آنها چه حكمى صادر مى كند- و بسيارى از مردم انتظار شدت عمل و خشونت فوق العاده اى را از اين دشمنان كينه توز داشتند- رو به آنها كرده فرمود: «چه مى گوييد و چه گمان مى بريد از من نسبت به خودتان؟» سران مكه گفتند: «ما جز نيكى از تو گمان نداريم ...» پيامبرفرمود: «من به شما همان مى گويم كه يوسف به برادران جفاكار خود گفت": لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمينَ اذْهَبُوا وَ انْتُمُ الطُّلَقاءُ"»: «" توبيخ و ملامتى امروز بر شما نيست، خداوند شما را مى بخشد و او ارحم الراحمين است". برويد همه شما آزاديد.»
📚بحار الانوار، ج 21، ص 105 و 130 _ حَبيب السِيرَه، ج 1، ص 288 و تاریخ طبرى ج 2، ص 334 _ کامل ابن اثير، ج 2، ص 246.
❕بنابراین همان ملاطفت و رافتی که در سیره پیامبر در برخورد با دشمنان بود ، در سیره امام مهدی علیه السلام هم می باشد ، لذا در نقل های متعددی آمده است که همگان از وجود امام مهدی علیه السلام راضی و خشنود هستند .
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
«مهدی را ساکنان زمین و آسمان دوست دارند»
📚بحارالانوار ج 51، ص 74
🔶در روایت دیگر فرمود ؛
«بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود»
📚الحاوی للفتاوی،ج 2، ص 153
🔶و در روایت دیگر فرمود ؛
«مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده و عدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد»
📚الغیبه، شیخ طوسی، ص 179
🔶در روایت دیگری آمده است ؛
« حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند»
📚بحارالانوار،ج 51، ص80
👌و یا فرمود ؛
« ساكنان آسمان و زمين، از او راضى اند و آسمان، قطره اى از بارانش را نمى گذارد، جز آن كه بر او فرود مى ريزد، و زمين، چيزى از آبش را نمى نهد، جز آن كه براى او بيرون مى دهد، تا آن جا كه زندگان آرزو مى كنند كه مردگان [زنده و كنار آنها] بودند »
📚المصنّف، عبد الرزّاق ، ج 11 ص 371
❔آيا در چنين جامعه اى كه عموم مردم از كوچك و بزرگ، پير و جوان، زمينى و آسمانى و ... به او عشق مى ورزند و از صميم قلب دوستش دارند و مطيع اوامر و دستورات او هستند، نيازى دائمى و گسترده به قدرت فيزيكى و خشونت هست؟
👌بر پایه همین رافت و حسن رفتار امام علیه السلام است که در زمان ایشان همگان در مسیر صحیح قرار می گیرند ، چنان که امام باقر عليه السّلام فرمود ؛
«همه شهرها تسليم او مى شوند. هيچ كافرى باقى نمى ماند، جز اينكه ايمان مى آورد و هيچ تبهكارى باقى نمى ماند، جز اينكه صلاح پيشه مى كند ... او بر شرق و غرب عالم، مالك مى شود.»
📚الاحتجاج، ج 2، ص 290 _ بحار الانوار، ج 52، ص 280
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
❕البته طبیعی است که امام مهدی علیه السلام در برابر کافران و منافقانی که در برابرشان ایستادگی می کنند و لشگرکشی ها می کنند ، دست به شمشیر می برند و با شدت عمل برخورد می کنند ، چنان که پیامبر گرامی در برابر کفاری که در برابر ایشان ایستادند و نبردهاآغاز کردند ، دست به شمشیر برد ، بنابراین ما ادعا نمی کنيم كه هنگام قيام امام زمان عليه السّلام هيچگونه قتل و كشتارى رخ نمى دهد؛ زيرا مسلّما اين واقعه عظيم بدون برطرف كردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت ميسّر نخواهد شدو لذا در روايات مشاهده مى كنيم كه اهل بيت عليهم السّلام بر اصل قتل و خونريزى هنگام ظهور و قيام حضرت اشاره كرده اند.
❕بشير بن ابى اراكه نبّال مى گويد هنگامى كه به مدينه وارد شدم به طرف منزل ابو جعفر امام باقر عليه السّلام رفتم ... عرض كردم: مرجئه مى گويند: هنگامى كه قيام قائم روى دهد همه كارها براى او هموار خواهد شد و به اندازه يك ظرف حجامت هم خون نمى ريزد. حضرت فرمود ؛ «هرگز چنين نيست، سوگند به آنكه جانم به دست اوست كار به اينجا مى انجامد كه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك خواهيم كرد.»
📚الغيبة، نعمانى، ص 283؛ بحار الأنوار، ج 52، ص 356.
❕اما این نبردها محدود بوده و انحصار دارد در دشمنان لجوج و سرسختی که مانع رسیدن دعوت امام مهدی علیه السلام به جهانیان می شوند ، و روایاتی که پیرامون کشتار امام علیه السلام وارد شده ، ناظر به این دشمنان است ، اگر چه روایات مذکور خالی از مناقشه نیست و روایات ضعیف هم بین آنها وجود دارد چنان که مرحوم طبرسی می گوید ؛
«اگر درباره چگونگى حكومت حضرت ولى عصر و برخى از اقدامات ايشان سؤال شود كه چگونه است؟ آيا با شدت و عنف خواهد بود؟ بايد گفت: هرگز حكومت آن حضرت با شدّت و عنف نخواهد بود و حتى اگر روايتى در اين مورد (اعمال خشونت در حكومت حضرت) پيدا شد، صحيح نمى باشد و روايات صحيحى وجود ندارد كه آن حضرت با شدّت و عنف رفتار خواهد كرد »
📚بحار الانوار ج 52 ص 382
❕روایتی هم که مورد پرسش در مورد خشونت امام مهدی علیه السلام قرار گرفت از این قرار است که از امام باقر عليه السّلام نقل است که فرمود ؛
«اگر مردم بدانند كه مهدى به هنگام خروج [با ستمگران] چه مى کند، بيشتر آنان دوست مى دارند كه او را درك نكنند و آن كشتار را نبينند! آگاه باشيد كه او از قريش آغاز مى کند و از آنها جز شمشير دريافت نمى كند و به آنها جز شمشير نمى دهد. بسيارى از مردم مى گويند: اين از آل محمد نيست؛ زيرا اگر از آنان بود، ترحم مى كرد»
📚 الغيبة، نعمانی ، ص 233
❕این نقل از جمله نقلهای ضعیفی است که در رابطه با حکومت امام مهدی علیه السلام وارد شده است ، زیرا علاوه بر آنکه مخالف مطالب فوق الذکر در چگونگی سیره حکومتی ایشان است ، از نظر سندی هم ضعیف است ، در سند آن محمد بن حسان الرازی است که نجاشی می گوید از ضعفاء نقل حدیث می کرده و ابن الغضائری هم می گوید او ضعیف است و روایاتش قابل استناد نیست ؛
📚رجال علامه حلی ص 255
❕و محمد بن علی الکوفی نیز در سندش قرار دارد که توثیقی ندارد ؛
📚زبده المقال من معجم الرجال ج 2 ص 360
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#کشتار_امام_مهدی_علیه_السلام_و_اعتراض_مردم 🤔#پرسش ❔آیا امام زمان وقتی ظهور کند ، کشتار می کند ❗️تا
👌پاسخ معاند در مورد روایتی هم که می گوید امام مهدی علیه السلام از هر هزار نفر ، نهصد و نود و نه نفر را می کشد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2783
👌پاسخ پرسشهای کاربر ؛
1⃣آیا فاطمه صدیقه سلام الله علیها برای امام حسین علیه السلام گریه می کند و در کربلا حاضر بوده اند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2784
2⃣چرا زن حائض نمی تواند به مسجد برود ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2785
3⃣چرا زن حائض روزه را باید قضاء کند اما نماز نیازی به قضاء ندارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2786
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند مدعی است که بوسیدن و لمس حجر الاسود در جوار خانه خدا همان بت پرستی است در حالی که بت پرستان ، بت های خود را می پرستیدند و برای آنان تاثیر استقلالی قائل بودند ، اما ما حجر الاسود را نمیپرستیم ، بلکه از باب تجدید عهد با خداوند آن را لمس می کنیم ، در ذیل در این رابطه مفصلا توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2787
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است رسیدن کرونا به کعبه دلیلی بر ناتوانی خداوند است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2052
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است پیامبر گرامی به ترور مخالفانش تشویق می کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970
#سایت_ما
ipasookh.ir
#زعفر_جنی
🤔#پرسش
❔مراسم سالگرد ارتحال برای رهبر اجنه زعفر جنی در یک مسجد در تهران!
❕در شرایط کرونا که برگزاری تجمعات مذهبی ممنوع شده، برای سالگرد ارتحال "زعفر جنی"، رهبر اجنه، تو یه مسجد در غرب تهران مراسم برگزار می کنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وجود شخصیتی به نام جعفر جنی واقعیت خارجی ندارد و در منابع مورد استناد و متقدم خبری از آن ، واقع نشده است و برای اولین بار ملا کاشفی جریان مذکور را در کتاب روضه الشهداء به این نحو و مضمون می آورد ؛
«روزى پيامبر خدا در صحرايى خشك و بى آب و علف فرود آمدند. اصحاب آن حضرت به او گفتند: در اين بيابان چاهى است كه كسى نمى تواند از آن آب بر دارد. چاه متعلق به جن ها است و هر كس بخواهد از آب چاه استفاده كند، كشته مى شود. يكى از صحابه داوطلب مبارزه با جن ها شد. او رفت و بر سر چاه كه رسيد، يكى از جن ها كارى كرد كه آن فرد مثل زغال خشك و سياه شد. به پيامبر خبر دادند كه فلان كس كشته شد. هيچكس نتوانست به جنگ جن ها برود. پيامبر حضرت على را با عده اى فرستاد تا از چاه آب بياورند. جن ها مانع شدند. آن حضرت با آنان جنگيد و چند نفر از آنان را كشت. جن ها ترسيدند و به درون چاه رفتند. على دلو خواست. دلو را داخل چاه انداخت ولى جن ها طناب دلو را مى بريدند. حضرت على ناچار شد خودش وارد چاه شود. آن حضرت را با طنابى داخل چاه فرستادند. جن ها طناب را بريدند و حضرت على داخل آب افتاد. در درون چاه با جن ها جنگيد، آنها را شكست داد، پادشاه آنان را كشت و بقيه مسلمان شدند.
❕يكى از مسلمان شده پسر پادشاه بود، حضرت على نام او را زعفر گذاشت و تاج شاهى را هم بر سر او نهاد. حضرت على بيرون آمد. دلوها را آوردند، آب كشيدند و همه نيروها آب خوردند. ماهها و سالها گذشت، حادثه كربلا پيش آمد، ياران امام حسين همه به شهادت رسيدند، آن حضرت تنها بود و فرياد كمك خواهى او بلند بود. در همان ساعتها زعفر جنى در جشن عروسى شركت داشت، كسى خبر آورد كه اى زعفر چرا نشستى؟ فرزند حضرت على در كربلا تنها است و كمك مى خواهد. زعفر و نيروهايش بلا فاصله در كربلا حضور يافتند و خود را به امام حسين رساندند و گفتند: ما در خدمت هستيم. امام حسين از آنان تشكر كرد و فرمود: بازگرد و متعرض این قوم مشو ، پس زعفر برگشت»
📚روضه الشهداء ص 431
❕چنان که گفته شد جریان مذکور مستند نیست و در کتب متقدم و مورد اعتماد نیامده است و کتاب روضه الشهداء هم نمی تواند مستند قابل قبولی برای جریان مذکور باشد . شهید مطهری در مورد کتاب روضه الشهداء و مولف آن چنین می گوید ؛
« تاريخ آقای کاشفی را كه انسان مى خواند، معلوم نيست كه او شيعه بوده يا سنى، و مثل اينكه اساساً يك مرد بوقلمون صفتى هم بوده است، در ميان شيعه ها خودش را يك شيعه صد در صد متصلّبى نشان مى داده و در ميان سنى ها خودش را حنفى نشان مى داده است. اصلًا اهل بيهق و سبزوار است. سبزوار مركز تشيّع بوده است و مردم آن هم فوق العاده متعصب در تشيّع. اينجا كه در ميان سبزواريها بود، يك شيعه صد در صد شيعه بود. بعد مى رفت هرات. (مى گويند شوهر خواهر عبدالرحمن جامى يا باجناق او بود.) آنجا كه مى رفت، به روش اهل تسنن بود.
❕ من نمى دانم اين بى انصاف چه كرده است! من وقتى اين كتاب را خواندم، ديدم حتى اسمها جعلى است؛ يعنى در ميان اصحاب امام حسين اسمهايى را مى آورد كه اصلًا چنين آدمهايى وجود نداشته اند؛ در ميان دشمنها اسمهايى مى برد كه همه جعلى است؛ داستانها را به شكل افسانه در آورده است. چون اين كتاب اولين كتابى بود كه به زبان فارسى نوشته شد، [مرثيه خوانها] كه اغلب بى سواد بودند و به كتابهاى عربى مراجعه نمى كردند، همين كتاب را مى گرفتند و در مجالس از رو مى خواندند ...»
📚مجموعه آثار ج 17 ص 94
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕در کتاب دانش نامه امام حسین علیه السلام هم در مورد کتاب مذکور و مولفش می نویسد ؛
« كمال الدين حسين بن على واعظ كاشفى (م 910 ق) مبتكر سبْك قصّه پردازى و پردازش پندگونه از وقايع تاريخى است. او كه سنّى يا شيعه بودنش معلوم نيست، شيفته اهل بيت عليهم السلام بود و براى جذب عوام، حوادث تاريخى و بويژه حادثه عاشورا را با نثرى دلپسند به داستان در آورد و در اين ميان، مطالب معتبر و غير معتبر و مستند و بدون سند را با هم در آميخت. تازگى سبْك، فارسى بودن و نيز انگيزه مؤلّف براى خوانده شدن كتابش در مجالس عزا، موجب شد كه كتاب كاشفى، نه يك اثر تاريخى، بلكه يك اثر تبليغى و حتّى تخيّلى، شمرده شود. متأسّفانه عدم توجّه به اين مطلب و قرائت و استنساخ چندين باره آن تا آن جا كه سخنرانان مجالس سوگوارى امام حسين عليه السلام را، «روضه خوان» ناميدند، زمينه ورود بسيارى از اطّلاعات نادرست اين كتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت و در موارد متعدّدى، «زبان حال»، جانشين «زبان قال» حماسه سرايان كربلا گشت »
📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 98
❕ميرزا عبد اللّه افَندى، همكار عالم و كتابشناس علّامه مجلسى، اكثر روايات اين كتاب و بلكه همه آن را مأخوذ از كتب غير مشهور و غير قابل اعتماد دانسته است.
📚ریاض العلماء ج 2 ص 190
❕ علّامه سيّد محسن امين عاملى نيز اين سخن را تأييد نموده است.
📚اعیان الشیعه ج 6 ص 122
❕ محدّث نورى، برخى گزارشهاى كتاب را بدون پشتوانه تاريخى خوانده ؛
📚لولو و مرجان ص 287
👌و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى نيز مطالب آن را به جهت تعارض با مقاتل معتبر، بى ارزش و از درجه اعتبار، ساقط مى داند.
📚تحقیقی درباره اول اربعین سید الشهداء ص 66
👌بنابراین جریان زعفر جنی بدون هیچ گونه مستند صحیحی است و اساسا چنین شخصیتی وجود تاریخی ندارد تا بخواهیم برایش سالگرد ارتحال بگیریم و بهتر است شیعیان گرامی از انجام این گونه کارها پرهیز کنند .
❕البته در منابع مستند روایاتی در مورد کمک کردن اجنه به امام حسین علیه السلام و امتناع امام از پذیرش کمک آنان آمده است ، که می توانید در ذیل بخوانید ، اما جریان زعفر جنی با تفصیلاتی که بیان شد نیامده است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2788
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه کانال معاندین که مدعی اند پیامبر اسلام برای اثبات نبوتش معجزه نمی آورد و درخواست افراد برای آوردن معجزه را اجابت نمی کرد و این دلیلی بر عدم پیامبری ایشان است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/421
#سایت_ما
ipasookh.ir